Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
De Keistraat maakt geen deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 50, overeenkomstig het aanvullend reglement van 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Verkeer in de Keistraat heeft voorrang op het verkeer komende uit de zijstraten. In de Keistraat tussen Langevelddreef en Baron de Gieylaan wordt een zwaar verkeerverbod ingevoerd tussen Langevelddreef - Acacialaan en tussen Reevijver - Baron de Gieylaan, met uitzondering van plaatselijk verkeer.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
De fractie Open Vld stelt vast dat de wijziging qua niet meer toelaten vrachtverkeer kadert in een geheel aan maatregelen voor deze straat. Deze maatregelen genieten niet het positieve advies van de mobiliteitsraad noch van de politie. De impact van deze maatregelen op de flow waar het verkeer zich naartoe zal begeven werd niet onderzocht. De kans is echter groot dat het verkeer zich zal verleggen naar het centrum van De Pinte en de Spoorweglaan-Florastraat waar er geen afgescheiden fietspaden zijn zoals in de Keistraat en waardoor de veiligheid van de zwakke weggebruiker zal verminderen. Aanpassingen dienen te gebeuren met het oog op het geheel en niet enkel per straat. Het gemeten vrachtverkeer telt 4% - waar plaatselijke leveringen, vuilnisbakken, landbouwvoertuigen etc ook bij zijn inbegrepen. Dit percentage is niet dermate hoog dat een breder uitgewerkt plan geen tijd kan krijgen. Ook willen wij zekerheid of op een gebiedsontsluitende weg het verbieden van vrachtverkeer is toegelaten zonder dat hierdoor de categorie van de weg wijzigt. Wij onthouden ons dan ook op dit punt.
Artikel 1.
De snelheid in de Keistraat is beperkt tot 50 km/u. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 3.
In de Keistraat is er een aanliggend tweerichtingsfietspad kant Sint-Martens-Latem. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt dit aangeduid met de verkeerstekens:
Artikel 7.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.