Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 25/03/2024 - 20:00

Aanvullend reglement op het wegverkeer - Keistraat (Langevelddreef - Baron de Gieylaan)

Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
Veerle Goethals, Algemeen directeur
Feiten en context

Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).

De Keistraat maakt geen deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 50, overeenkomstig het aanvullend reglement van 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.

De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.

Hogere regelgeving
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 24 juni 1988 betreffende de Nieuwe Gemeenteweg, art. 119
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
  • Dienstorder MOW/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 betreffende de procedure aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken
Vorige beslissingen
  • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de zonale snelheidsregeling
Motivering

Verkeer in de Keistraat heeft voorrang op het verkeer komende uit de zijstraten. In de Keistraat tussen Langevelddreef en Baron de Gieylaan wordt een zwaar verkeerverbod ingevoerd tussen Langevelddreef - Acacialaan en tussen Reevijver - Baron de Gieylaan, met uitzondering van plaatselijk verkeer.

Motivatie stemgedrag

Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:

De fractie Open Vld stelt vast dat de wijziging qua niet meer toelaten vrachtverkeer kadert in een geheel aan maatregelen voor deze straat. Deze maatregelen genieten niet het positieve advies van de mobiliteitsraad noch van de politie. De impact van deze maatregelen op de flow waar het verkeer zich naartoe zal begeven werd niet onderzocht. De kans is echter groot dat het verkeer zich zal verleggen naar het centrum van De Pinte en de Spoorweglaan-Florastraat waar er geen afgescheiden fietspaden zijn zoals in de Keistraat en waardoor de veiligheid van de zwakke weggebruiker zal verminderen. Aanpassingen dienen te gebeuren met het oog op het geheel en niet enkel per straat. Het gemeten vrachtverkeer telt 4% - waar plaatselijke leveringen, vuilnisbakken, landbouwvoertuigen etc ook bij zijn inbegrepen. Dit percentage is niet dermate hoog dat een breder uitgewerkt plan geen tijd kan krijgen. Ook willen wij zekerheid of op een gebiedsontsluitende weg het verbieden van vrachtverkeer is toegelaten zonder dat hierdoor de categorie van de weg wijzigt. Wij onthouden ons dan ook op dit punt.

Publieke stemming
Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
Onthouders: Christel Verleyen, Evelyne Gomes
Resultaat: Met 19 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Artikel 1.

De snelheid in de Keistraat is beperkt tot 50 km/u. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:

  • C43 "50"-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 1 (Gent)
  • C43 "50"-verkeersbord in de Keistraat, in de Keistraat ter hoogte van Rosdamstraat 16 (Gent)
  • C43 "50"-verkeersbord in de Keistraat, in de Keistraat aan de overzijde van Den Duiver 1 (Sint-Martens-Latem)
  • C43 "50"-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 4 (Sint-Martens-Latem)
  • C43 "50"-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 14 (Sint-Martens-Latem)
  • C43 "50"-verkeersbord in de Keistraat, in de Keistraat aan de overzijde van Keistraat 125 (Sint-Martens-Latem)
  • C43 "50"-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 121
  • C43 "50"-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 127
  • C43 "50"-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 135
  • C43 "50"-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 153
  • C43 "50"-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 175
 
Artikel 2.
Het verkeer in de Keistraat (Langevelddreef - Baron de Gieylaan) heeft voorrang op het verkeer komende uit de zijstraten. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
  • B15c-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 2 (Gent)
  • B15c-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 2 (Sint-Martens-Latem)
  • B15c-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 4 (Sint-Martens-Latem)
  • B15c-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 12 (Sint-Martens-Latem)
  • B15c-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 22 (Sint-Martens-Latem)
  • B15f-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 125
  • B15f-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 151
  • B15f-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 155
  • B15f-verkeersbord in de Keistraat, ter hoogte van Keistraat 161
  • B15f-verkeersbord in de Keistraat, in de Keistraat ter hoogte van Acacialaan 41
  • Een overlangse markering die een fietspad aanduidt ter hoogte van de Rosdamstraat

 

Artikel 3.

In de Keistraat is er een aanliggend tweerichtingsfietspad kant Sint-Martens-Latem. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt dit aangeduid met de verkeerstekens:

  • D7 met onderbord M5 ter hoogte van de Rosdamstraat (Gent)
  • D7 met onderbord M10 ter hoogte van Den Duiver (Sint-Martens-Latem)
  • D7 met onderbord M10 ter hoogte van de Reevijver (Sint-Martens-Latem)
  • D7 met onderbord M10 ter hoogte van de Acacialaan (Sint-Martens-Latem)
  • D7 met onderbord M10 ter hoogte van Viergemeten (Sint-Martens-Latem)
  • D7 met onderbord M10 ter hoogte van Langevelddreef (Sint-Martens-Latem)
  • C11 met onderbord "fietsers hier oversteken" ter hoogte van de Langevelddreef richting de Baron de Gieylaan
 
Artikel 4.
Op de Keistraat tussen Langevelddreef - Acacialaan en tussen Reevijver - Baron de Gieylaan geldt in beide richtingen een verbod voor zwaar verkeer (3,5 ton). De maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
 
  • C21 "3,5t" met onderbord GIV ter hoogte van Keistraat 1 (Gent)
  • C21 "3,5t" met onderbord GIV in de Keistraat ter hoogte van Rosdamstraat 16 (Gent)
  • C21 "3,5t" met onderbord GIV ter hoogte van Keistraat 14 (Sint-Martens-Latem)
  • C21 "3,5t" met onderbord GIV ter hoogte van Keistraat 121
  • C21 "3,5t" met onderbord GIV ter hoogte van Keistraat 153

Artikel 5.
Aan de rotonde in de Baron de Gieylaan hebben de fietsers voorrang op het wegverkeer in de Keistraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
  • B1-verkeersbord, ter hoogte van Keistraat 1 (Gent)
  • B1-verkeersbord met onderbord M10 in de Keistraat, ter hoogte van Baron de Gieylaan 112
  • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken ter hoogte van de rotonde, aan beide zijden van de oversteekplaats
  • Een overlangse markering die een fietspad aanduidt over de Keistraat, ter hoogte van de rotonde

Artikel 6.
De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de Keistraat.

 

Artikel 7.

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.