De voorzitter opent de zitting op 25/03/2024 om 19:55.
De gemeenteraad gaat eenparig akkoord om het punt 'Vrijwillige samenvoeging van De Pinte met Nazareth - Behoud rechtspersoonlijkheid gemeente De Pinte en OCMW De Pinte - Vraag aan Vlaamse Regering - Niet-goedkeuring' per hoogdringendheid aan de agenda toe te voegen.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
De weg met alle aanhorigheden, genaamd Spechtenpark is tot op heden nog niet overgedragen aan de gemeente.
Deze weg is er ter plaatse gekend als ‘Pinte Gehucht’, blijkens recent kadastraal uittreksel gekend onder sectie A, perceelnummer 58X P0000, voor een oppervlakte blijkens recent kadastraal uittreksel van vierentwintig are vijfenveertig centiare (24a 45ca).
Deze percelen dienen nog kosteloos overgedragen te worden.
Notaris Stijn Rijckbosch maakte hiervoor de ontwerpakte op.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de kosteloze grondoverdracht van het Spechtenpark, zoals gehecht in bijlage, goed.
Artikel 2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.
Het officiële adres van het Lokaal Bestuur De Pinte, Koning Albertlaan 1, zorgt al jaren voor enige verwarring. Langs de Koning Albertlaan is enkel de personeelstoegang en de brievenbus gesitueerd, de hoofdtoegang van het Gemeentehuis (voor bezoekers) is gelegen aan een groot voorplein aan de Baron de Gieylaan. Illustratief voor deze verwarring is de adresverwijzing die in de e-mailhandtekeningen wordt gebruikt: 'Koning Albertlaan 1, 9840 De Pinte (ingang via Baron de Gieylaan, onder rode luifel)'.
Aan het grote plein (ca. 2000m²) voor het gemeentehuis is geen officiële straatnaam toegekend. Het voorplein ligt aan de Baron de Gieylaan tussen de huisnummers 12 en 14, die reeds in gebruik zijn. Zonder huisnummerwijziging is geen logisch huisnummer meer beschikbaar dat louter bestaat uit een getal (het gebruik van bisnummers, zoals 12A enz, is een mogelijkheid). Omwille van de herkenbaarheid en de duidelijke breuk die het voorplein vormt in het straatbeeld, kan aan dit plein een afzonderlijke officiële straatnaam worden toegekend. Het gemeentehuis kan dan vervolgens van een nieuw adres worden voorzien.
Volgens artikel 1 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen is alleen de gemeenteraad bevoegd om namen van openbare wegen en pleinen vast te stellen. Voor het plein voor het gemeentehuis aan de Baron de Gieylaan wordt voorgesteld de naam ‘Gemeenteplein’ te officialiseren omdat die naam vandaag reeds onofficieel wordt gebruikt en ook bij inwoners onder die naam gekend is. De naam is ook herkenbaar en goed leesbaar naar bezoekers toe.
Over deze straatnaamgeving zal nog het advies van de Cultuurraad en de Erfgoedraad worden ingewonnen.
Conform het Decreet tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977, zal na de principiële vaststelling door de gemeenteraad een openbaar onderzoek worden georganiseerd.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt de naam 'Gemeenteplein' principieel vast voor het plein ter hoogte van het gemeentehuis aan de Baron de Gieylaan te De Pinte, zoals aangeduid met groene kleur op bijgevoegd plan nieuwe toestand.
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Lokaal Bestuur De Pinte wil haar inwoners stimuleren om maatregelen en acties te nemen en uit te voeren die het gemeentelijk klimaatbeleid ondersteunen. Op 29 november 2021 keurde de gemeenteraad het 'Gemeentelijk subsidiereglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten' goed. Het reglement is geldig tot 31 december 2025.
Na twee jaar wordt het subsidiereglement geëvalueerd en bijgestuurd.
Het reglement wordt uitgebreid met een subsidie ter vervanging van kunstmatige afsluitingen door levende hagen en heggen. De subsidie voor een regenton wordt uitgebreid naar regentonnen, infiltratiekratten en wadi's, ter infiltratie en/of hergebruik van regenwater. De subsidie voor ontharding en vergroening wordt opgetrokken.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om in het reglement, gehecht in de bijlagen, in artikel 3 3.1.b het woord feitelijke te schrappen, in artikel 3 3.2 het woord lokale te schrappen en in artikel 7 4.3 de tekst m.b.t. subsidie regenwaterton volledig te schrappen en waarmee eenparig akkoord wordt gegaan.
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt het aangepaste subsidiereglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten, zoals gehecht in bijlage, vast.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
De Baron de Gieylaan (Kerkplein - rotonde post) maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 30, overeenkomstig de aanvullende reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling. Daarnaast is een groot deel van de parkeerplaatsen in de Baron de Gieylaan opgenomen in de blauwe zone, overeenkomst het aanvullend reglement van 27 januari 2020 betreffende de blauwe zone.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
In de Baron de Gieylaan, op de parking van het gemeentehuis, wordt de Cambio vervangen door een elektrische Cambio. Bijgevolg dient deze aan een laadpaal te staan.
Artikel 1.
Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt Baron de Gieylaan - Vredestraat, hebben fietsers en voetgangers op de rotonde voorrang ten opzichte van het verkeer in de Baron de Gieylaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt Baron de Gieylaan - Vredestraat, heeft het verkeer op de rotonde voorrang ten opzichte van het verkeer dat uit de Baron de Gieylaan komt. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 6.
In de Baron de Gieylaan worden er enkele oversteekplaatsen voor voetgangers aangeduid aan de hand van markering van een oversteekplaats voor voetgangers. Deze oversteekplaatsen worden aangelegd op de volgende locaties:
Artikel 7.
In de Baron de Gieylaan, ter hoogte van de ingang van de Vrije Basisschool, wordt een zone voor kiss-and-ride voorzien. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 10.
In de Baron de Gieylaan worden drie parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 13.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
Dorp maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 30, overeenkomstig de aanvullende reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
In Dorp wordt er een tweede parkeerplaats voorbehouden voor de elektrische laadpaal. Daarnaast wordt een parkeerplaats voorzien voor een deelwagen.
Artikel 1.
Bij het uitrijden van Dorp richting Pont-Noord heeft het verkeer voorrang op de Blijpoel. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
Bij het uitrijden van Dorp richting Pont-Noord is er een aanliggend fietspad en voetpad. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 3.
In Dorp wordt er een oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien ter hoogte van de schoolpoort van de Vrije Basisschool. Dit wordt aangeduid aan de hand van een zebrapad.
Artikel 4.
Er geldt een parkeerverbod ter hoogte van de schoolpoort van de Vrije Basisschool. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt een gele onderbroken streep waarlangs parkeren op de rijbaan verboden is aangebracht ter hoogte van de schooltoegang en dit in beide richtingen.
De barelen worden geplaatst door leerkrachten van de school tijdens volgende uren:
Artikel 9.
De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot Dorp.
Artikel 10.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
De Keistraat maakt geen deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 50, overeenkomstig het aanvullend reglement van 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Verkeer in de Keistraat heeft voorrang op het verkeer komende uit de zijstraten. In de Keistraat tussen Langevelddreef en Baron de Gieylaan wordt een zwaar verkeerverbod ingevoerd tussen Langevelddreef - Acacialaan en tussen Reevijver - Baron de Gieylaan, met uitzondering van plaatselijk verkeer.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
De fractie Open Vld stelt vast dat de wijziging qua niet meer toelaten vrachtverkeer kadert in een geheel aan maatregelen voor deze straat. Deze maatregelen genieten niet het positieve advies van de mobiliteitsraad noch van de politie. De impact van deze maatregelen op de flow waar het verkeer zich naartoe zal begeven werd niet onderzocht. De kans is echter groot dat het verkeer zich zal verleggen naar het centrum van De Pinte en de Spoorweglaan-Florastraat waar er geen afgescheiden fietspaden zijn zoals in de Keistraat en waardoor de veiligheid van de zwakke weggebruiker zal verminderen. Aanpassingen dienen te gebeuren met het oog op het geheel en niet enkel per straat. Het gemeten vrachtverkeer telt 4% - waar plaatselijke leveringen, vuilnisbakken, landbouwvoertuigen etc ook bij zijn inbegrepen. Dit percentage is niet dermate hoog dat een breder uitgewerkt plan geen tijd kan krijgen. Ook willen wij zekerheid of op een gebiedsontsluitende weg het verbieden van vrachtverkeer is toegelaten zonder dat hierdoor de categorie van de weg wijzigt. Wij onthouden ons dan ook op dit punt.
Artikel 1.
De snelheid in de Keistraat is beperkt tot 50 km/u. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 3.
In de Keistraat is er een aanliggend tweerichtingsfietspad kant Sint-Martens-Latem. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt dit aangeduid met de verkeerstekens:
Artikel 7.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Het erkenningsreglement is door een reeks gesprekken binnen de administratie, met collegeleden en met leden van de adviesorganen steeds verder uitgepuurd en vereenvoudigd om te komen tot een voor iedereen haalbaar kader dat duidelijkheid schept in het landschap van het Pintse middenveld. Momenteel werd er in verschillende reglementen verwezen naar "erkende verenigingen", maar was er geen centrale erkenning geregeld. Dit werd in grote mate overgelaten aan de raden. Door dit reglement wordt erkenning een administratieve handeling die door het college wordt opgenomen.
Enkel de sportraad had een eigen uitgewerkt erkenningsreglement, dat er op bedoeld was te fungeren als een kader voor subsidiëring. Dit specifieke kader is niet opgenomen in het voorliggend reglement, maar er wordt door voorliggend reglement doorverwezen naar het subsidiereglement voor sportverenigingen. Op diezelfde wijze kunnen ook in andere subsidiereglementen aanvullende voorwaarden tot het verkrijgen van subsidies worden opgenomen.
Om te komen tot een duidelijke situatie dient het lokaal bestuur De Pinte een eenvormige wijze van erkennen van verenigingen te hebben.
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte onthoudt zich. De afstemming van reglementen is 1 van de rode werven van het fusietraject. Verenigingen krijgen de administratieve last om de erkenningsaanvraag te doen tegen 1 oktober, terwijl de reglementen in kader van het fusietraject op elkaar zullen afgestemd worden in 2025 en de procedure nog kan wijzigen.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
De fractie Open Vld vindt het verwonderlijk dat nu nog wijzigingen worden aangebracht die over de fusiestart heen gaan. Het lijkt ons het meest raadzaam om in overleg met de fusiegemeente dergelijke aanpassingen door te voeren die ineens gelden voor het ganse nieuwe fusiegebied en voor iedereen duidelijk zijn. Vooral aangezien een recente gezamenlijke commissie over verenigingen duidelijk maakte dat er toch wat verschillenpunten zijn op dat vlak.
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt het reglement voor de erkenning van verenigingen, zoals gehecht in de bijlage, vast.
In de gemeenteraad van 30 november 2020 werd de verdeling van de relancesubsidies (123.855 euro) goedgekeurd:
Voor wat betreft het gebruik van de relancesubsidies op heden:
Totaal overschot momenteel: 39.564,42 euro euro
Er wordt voorgesteld om het restbedrag ten voordele van het verenigingsleven als volgt aan te wenden, deze beslissing valt echter onder de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen (delegatiereglement):
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van de aanwending van de gelden voorzien als relancesubsidies corona tot begin 2024.
Lokaal Bestuur De Pinte wil haar jeugd-, cultuur- en sportverenigingen ondersteunen om noodzakelijke duurzame en energiebesparende verbeteringen aan de verenigingsinfrastructuur uit te voeren.
Lokaal Bestuur De Pinte wil haar jeugd-, cultuur- en sportverenigingen ondersteunen om noodzakelijke duurzame en energiebesparende verbeteringen aan de verenigingsinfrastructuur uit te voeren.
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt het subsidiereglement voor erkende jeugd-, cultuur- en sportverenigingen ter ondersteuning van projecten rond duurzaam (ver)bouwen, zoals gehecht in bijlage, vast.
Het subsidiereglement voor culturele verenigingen regelt de toekenning van subsidies voor de werking van erkende culturele verenigingen. Verenigingen die voor hun gehele werking een nominatieve subsidie ontvangen worden uitgesloten van dit reglement. Het nieuw reglement komt zowel tegemoet aan de verzuchtingen ten overstaan van het nu nog geldende reglement als aan de opmerkingen op het voorstel dat in de voorbije jaren is uitgewerkt door een werkgroep van de cultuurraad.
De werkingssubsidies worden onderverdeeld in twee deelsubsidies: een basissubsidie en een activiteitensubsidie. Elke erkende vereniging met zetel in De Pinte krijgt automatisch een basissubsidie van 50 punten. Daarnaast kan elke erkende vereniging met zetel in De Pinte, op basis van de uitgevoerde activiteiten in het afgelopen jaar, een activiteitensubsidie ontvangen. Het aantal punten dat aan de vereniging wordt toegekend, varieert afhankelijk van de aard van de activiteit. Het principe hierachter is dat de subsidie niet wordt toegekend op basis van de algemene aard van de vereniging, maar op basis van de specifieke activiteiten die zij heeft ondernomen.
Jaarlijks berekent de administratie vrije tijd de totale subsidie op basis van zowel de basissubsidie als de activiteitensubsidie. Elke vereniging moet hiervoor jaarlijks een werkingsverslag indienen over het afgelopen jaar.
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt het subsidiereglement voor culturele verenigingen, zoals gehecht in bijlage, vast.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4 is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en werd door de beide raden vastgesteld op 19 december 2023.
De toezichthoudende overheid bezorgde ons op 26 januari 2024 het goedkeuringsbesluit over de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4.
Er waren geen formele opmerkingen, enkel een aantal technische bemerkingen.
Enig artikel.
Het goedkeuringsbesluit van de toezichthoudende overheid over de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4 wordt ter kennis genomen.
Omdat De Pinte en Nazareth een gelijkend DNA vertonen enerzijds en een schaalvergroting opportuniteiten kan bieden op ambtelijk, operationeel, financieel en politiek vlak anderzijds, hebben de gemeenten en OCMW’s van De Pinte en Nazareth op 19 juni 2023 een principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten en OCMW’s van De Pinte en Nazareth goedgekeurd.
Naar de geest van het beleid van de Vlaamse Regering, het Decreet Lokaal Bestuur én het Decreet houdende versterking van de Lokale Democratie, streven de gemeenten en OCMW’s De Pinte en Nazareth hierbij naar een vrijwillige samenvoeging in de zin van artikel 342 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Dit teneinde hun bestuurskracht te kunnen verhogen, zodanig dat op de meest effectieve en efficiënte wijze een kwaliteitsvolle dienstverlening kan aangeboden worden aan de interne en externe klant.
De gemeenten en OCMW’s De Pinte en Nazareth hebben op 18 december 2023 definitief beslist over een vrijwillige samenvoeging, waarna deze een feit kan worden op 1 januari 2025, nu de decretaal geïnstalleerde periode van ‘lopende zaken’ van één jaar reeds een aanvang heeft genomen.
Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet in aanloop naar een definitieve samenvoeging in de mogelijkheid om vanaf de datum van de principiële beslissing om over te gaan tot samenvoeging, beheersovereenkomsten te sluiten tussen de samenvoegende gemeenten en OCMW’s om voor bepaalde functies beroep te kunnen doen op elkaars personeelsleden.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist een beheersovereenkomst af te sluiten met het lokaal bestuur van Nazareth op vlak van personeel en overeenkomsten na de definitieve beslissing tot samenvoeging van gemeenten en OCMW's De Pinte en Nazareth. Deze beheersovereenkomst is toegevoegd als bijlage bij dit agendapunt.
Artikel 2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de beheersovereenkomst te ondertekenen.
Op 18 december 2023 werd de vrijwillige samenvoeging van Nazareth en De Pinte definitief goedgekeurd.
Beide gemeenteraden dienen voor 31 maart 2024 de finale keuzelijst voor de schuldovername goed te keuren.
Schuldovernamekader
De Vlaamse Regering kan schulden overnemen van gemeenten die fusioneren (DLB, art. 384).
De huidige Vlaamse Regering voorziet de schuldovername voor fusie met een minimale schaalgrootte van 20.000 inwoners om de duurzaamheid van de fusieoperaties te versterken.
Het aantal inwoners van de nieuwe gemeente bepaalt de schuldovername: tussen 20 000 en 24 999: 200 euro per inwoner.
Berekening van de schuldovername
De Vlaamse overheid gebruikt de inwonersaantallen van 1 januari 2022 die in het Belgisch Staatsblad verschijnen en brengt alle schulden van de fusionerende gemeenten op 31 december 2022 in rekening.
Daar vallen ook de schulden van de OCMW’s en de autonome gemeentebedrijven onder.
Op 1 januari 2022 heeft
Welke schulden komen in aanmerking?
De gemeenten beslissen autonoom welke leningen en financieringen ze overdragen aan de Vlaamse Regering.
Enkel leningen en financieringen bij een financiële instelling komen in aanmerking:
Wanneer vindt de schuldovername plaats?
Schuldovername: inventaris van leningen finale keuzelijst
De intentie tot samenvoeging werd besproken op volgende momenten:
De schuldovername werd voorzien in de meerjarenplanaanpassing van Nazareth.
Deze schuldovername heeft een recurrente impact op de kapitaalaflossingen van het financieringsbudget en de betaalde intresten in het exploitatiebudget.
Motivatie stemgedrag Open Vld:
Open Vld zal zich principieel onthouden - We begrijpen waarom deze kredieten gekozen worden, zwaarste lasten en wanneer er bijna geen kredieten zijn, omdat er weinig geïnvesteerd werd omdat de geplande investeringen continu werden geschoven, kunnen ze ook niet worden terugbetaald. De Pinte mag niet de dupe zijn - geen investeringen in verleden en geen meer of nog maar beperkt in de toekomst.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de finale lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Nazareth en De Pinte en van hun OCMW's en eventuele autonome gemeentebedrijven, zoals aangehecht in bijlage, goed.
Artikel 2.
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het departement Financiën en Begroting, afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties, Dienst Financiële Operaties via financialoperations@vlaanderen.be en fusies@vlaanderen.be.
De Vlaamse regering liet op 15 maart 2024 weten dat er een mogelijkheid zou zijn om te fusioneren met behoud van rechtspersoonlijkheid.
Op 22 maart 2024 liet men weten dat daartoe een aanvraag nodig is voor 22 april 2024. Zo kan in het Vlaams Parlement een amendement worden ingediend op het fusiedecreet.
De gemeenteraad van De Pinte nam op 19 juni 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente Nazareth. De gemeenteraad van Nazareth nam op 19 juni 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente De Pinte.
De gemeenteraad van De Pinte nam op 18 december 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente Nazareth. De gemeenteraad van Nazareth nam op 18 december 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente De Pinte.
De Vlaamse Regering hechtte op respectievelijk 26 januari 2024 en 23 februari 2024 haar definitieve goedkeuring aan de ontwerpdecreten van de 13 fusietrajecten en diende deze voor verdere behandeling in bij het Vlaams Parlement.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de 13 fusietrajecten op 15 maart 2024 de vraag naar een standpuntinname over het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid van een van de samen te voegen gemeenten.
Het college van burgemeester en schepenen van De Pinte van 22 maart 2024 stelt voor dit niet te doen.
Het college van burgemeester en schepenen van Nazareth stelt voor dit niet te doen.
Conform het geldende decretale kader voor de vrijwillige samenvoeging van gemeenten (deel 2, titel 8, van het decreet over het lokaal bestuur) worden de nieuwe gemeente en het nieuwe OCMW als nieuwe rechtspersonen beschouwd en krijgen deze op de samenvoegingsdatum, 1 januari 2025, een nieuw ondernemingsnummer (het KBO- en btw-nummer) en een gewijzigde NIS-code.
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen. Deze problematiek is in ons traject minder problematisch.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een gemeenteraadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024.
Als uit de impactanalyse blijkt dat dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, zullen de ontwerpen van fusiedecreet daarop worden aangepast bij de behandeling in het Vlaams Parlement. De impact zoals die vandaag in het fusietraject wordt ingeschat is beperkt en de voorbereidingen zijn grotendeels getroffen rekening houdende met een nieuwe rechtspersoon. Deze manier van werken bevordert ook de gelijkwaardigheid van beide besturen in het traject.
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van gemeente De Pinte en OCMW De Pinte bij de fusie met Nazareth niet goed, in geval de gemeenteraad van Nazareth een gelijkaardige beslissing neemt.
Artikel 2.
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via fusies@vlaanderen.be.
Elke Vlaamse gemeente kan zich kandidaat stellen als Pleegzorggemeente. Er zijn nu al 24 Pleegzorggemeenten in Oost-Vlaanderen, en voor de zomer komen er nog 5 bij. Ook onze fusiegemeente Nazareth is pleegzorggemeente. Als pleegzorggemeente zetten we samen met Pleegzorg Oost-Vlaanderen een duurzame samenwerking op. Dit om het maatschappelijk draagvlak voor pleegzorg te vergroten en pleegzorg in de gemeente op een laagdrempelige manier bekend te maken. Met het label geven we aan dat we Pleegzorg actief willen ondersteunen.
Pleeggezinnen geven een nieuwe thuis aan kinderen en jongeren, alsook volwassenen met een beperking of een psychiatrische problematiek, die het moeilijk hebben omdat hun ouders voor korte of lange tijd niet voor hen kunnen zorgen.
Momenteel zijn er 3 pleegkinderen en 2 pleeggasten die verblijven in 5 pleeggezinnen in De Pinte.
Pleeggezinnen zijn er niet voldoende. Het is niet vanzelfsprekend en er komt wel wat bij kijken. Daarom kunnen pleeggezinnen extra steun gebruiken en kan ook de dienst voor pleegzorg alle hulp gebruiken in die zoektocht naar nieuwe pleeggezinnen.
Mogelijke acties zijn bijvoorbeeld inzetten op communicatie, bestaande pleeggezinnen erkenning geven, bijkomende ondersteuning aanbieden, …
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgende artikelen ter stemming voor te leggen en waarmee eenparig akkoord wordt gegaan:
"Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de reeds genomen stappen met betrekking tot pleegzorggemeente.
Artikel 2.
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om dit samen met Nazareth verder uit te werken voor de nieuwe gemeente."
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de reeds genomen stappen met betrekking tot pleegzorggemeente.
Artikel 2.
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om dit samen met Nazareth verder uit te werken voor de nieuwe gemeente.
De voorzitter deelt mee dat de raad van 29 april gewisseld wordt met de gemeenschappelijke gemeenteraadscommissie van 13 mei.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad