Terug
Gepubliceerd op 23/01/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

vr 13/01/2023 - 14:00

Digitale aanmeldingsprocedure basisonderwijs - Oprichting ombudsdienst inschrijvingen - Reglement van orde

Aanwezig: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Veerle Goethals, Algemeen directeur
Feiten en context

Bij beslissing van de gemeenteraad van 4 november 2020 werd het invoeren van een aanmeldingsprocedure voor de inschrijvingen van alle basisscholen in De Pinte voor de volgende schooljaren goedgekeurd, tot anders bepaald.

Voorgaande schooljaren diende er voor de behandeling van disfuncties en eerstelijnsklachten over het verloop van de aanmeldingsprocedure een disfunctiecommissie opgericht te worden.

Voor de inschrijvingen vanaf schooljaar 2023-2024 geldt er een nieuw inschrijvingsrecht (omzendbrief BaO/2022/02).

Onder andere de disfunctiecommissie wordt vervangen door een ombudsdienst inschrijvingen (ODI).

Elke initiatiefnemer die de inschrijvingen laat voorafgaan door een aanmeldingsprocedure moet een ombudsdienst inschrijvingen oprichten die instaat voor de eerstelijnsbehandeling van:

  • klachten of vaststellingen over technische fouten of zuiver materiële vergissingen voor of na de definitieve toewijzing
  • vragen over een erkenning van een uitzonderlijke situatie
  • de evaluatie van de behandelde klachten en vaststellingen met het oog op eventuele bijsturing van de aanmeldingsprocedure

De werking van de ombudsdienst inschrijvingen wordt geregeld in een reglement van orde, opgesteld door de organisator van de aanmeldingsprocedure. 

De ombudsdienst inschrijvingen bestaat uit:

  • een vertegenwoordiger van een erkende oudervereniging
  • een vertegenwoordiging van alle schoolbesturen die de aanmeldingsprocedure organiseren waarvoor de ombudsdienst inschrijvingen instaat
  • een vertegenwoordiging van het lokaal bestuur

Als de aanmeldingsprocedure georganiseerd wordt door meerdere schoolbesturen samen, dan keuren de meerdere schoolbesturen samen bij consensus het reglement van orde van de ombudsdienst inschrijvingen goed.

Hogere regelgeving
  • Decreet over het lokaal bestuur
  • Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37/6/1 t.e.m. 37/70
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 september 2002 betreffende de Commissie inzake Leerlingenrechten
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012 betreffende het inschrijvingsrecht in het basisonderwijs voor inschrijvingen
  • Omzendbrief BaO/2022/02 van 28 juni 2022 betreffende inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024 en volgende
Vorige beslissingen
  • Besluit van de gemeenteraad van 4 november 2020 betreffende de aanmeldingsprocedure onderwijs
Besluit

Artikel 1.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het reglement van orde van de ombudsdienst inschrijvingen goed.

 

Artikel 2.

Dit reglement is van toepassing vanaf de aanmeldingsperiode voor het schooljaar 2023–2024, tot anders bepaald.