Terug
Gepubliceerd op 28/02/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 13/02/2023 - 20:00

Vredestraat - rooilijn- en onteigeningsplan - voorlopige vaststelling

Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
Veerle Goethals, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Erik Van de Velde, Raadslid
Feiten en context

De Vredestraat ligt binnen de contouren van het grootstedelijk gebied. De kant van het centrum (noordzijde, zijde Baron de Gieylaan) viel binnen de contouren van het RUP Centrumbocht.

In het Mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 juni 2018, werd de Vredestraat gecategoriseerd als weg type IIA: gebiedsontsluitend. Deze weg heeft als functie het verzamelen en ontsluiten op lokaal niveau. De ontsluitingsfunctie primeert, namelijk verzamelen van uitgaand verkeer naar een weg van hogere orde en de verdeling van ingaand verkeer in het gebied.

Aangezien er een lagere school in de Vredestraat ligt, heeft een werkgroep van de mobiliteitsraad in 2021 enkele maatregelen voorgesteld om de verkeersveiligheid in de Vredestraat te verhogen. Zo kwam er parkeerverbod over de volledige afstand aan beide kanten van de weg. Een ander voorstel is om het voetpad in de Vredestraat, tussen de Polderdreef en de toegang tot De Kleine Prins, te verbreden. Op die manier is er minder conflict tussen wandelaars (ouders met kinderen) en passerende fietsers, gezien de breedte van het voetpad vandaag beperkt is en de voetgangers bijgevolg op het fietspad lopen.

In de atlas der buurtwegen staat de Vredestraat reeds gekend als "Chemin nr. 13". Het Gemeentewegendecreet, artikel 85, bepaalt dat alle buurtwegen gemeentewegen zijn. Hetzelfde decreet (artikel 8) bepaalt dat een gemeenteweg enkel aangelegd, gewijzigd, verplaatst of opgeheven kan worden met voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Conform artikel 11 van het Gemeentewegendecreet wordt de ligging en breedte van de gemeenteweg vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.

Voor de verbreding van het voetpad dient de rooilijn aangepast te worden. Er werd daarom een nieuw rooilijnplan "Rooilijnplan Vredestraat" opgemaakt voor de Vredestraat door landmeterskantoor Van Eester op 12 januari 2023 met nummer RVE OP 2022 10 1241. Voor de uitvoering van het bredere voetpad dient een deel van de grond van de begraafplaats en haar parking opgenomen te worden in het openbaar domein.

Hogere regelgeving
  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, art. 2 §2
  • Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, in het bijzonder art. 8, 10, 16, 17 en 27
Vorige beslissingen
  • Besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2018 betreffende het mobiliteitsplan
Motivering

Bij de opmaak van het rooilijnplan in de Vredestraat wordt, conform artikel 4 van het Gemeentewegendecreet, rekening gehouden met volgende principes:

  1. Algemeen belang: voorliggend rooilijnplan dient om de wegenis "Vredestraat" tussen de Polderdreef en de toegang tot de lagere school te verbreden, aan de kant van de gemeentelijke begraafplaats. Deze verbreding heeft als doel om een veiliger wegprofiel te kunnen realiseren, door het mogelijk te maken om het voetpad te verbreden naar 1,5 meter. Op die manier kunnen ouders met hun kinderen tussen de parking van het Europaplein en de toegang tot de school wandelen zonder conflict met passerende fietsers. Vandaag zorgt de beperkte breedte regelmatig voor conflict tussen fietsers en voetgangers.
  2. De wijziging, verplaatsing of afschaffing dient afdoende gemotiveerd te worden: volgens de memorie van toelichting bij het nieuwe decreet werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen. Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteits- functie. In voorliggend geval moet echter worden vastgesteld dat de Vredestraat als lokale weg type IIA bezwaarlijk als trage weg kan worden aangemerkt, daarenboven wordt de weg niet verplaatst, noch opgeheven. Integendeel, voorliggend rooilijnplan heeft tot doel het voetpad te verbreden en als zodanig de toegankelijkheid en de verkeersveiligheid te verbeteren, door te voorzien in een conflictvrij wegprofiel. Dit alles overeenkomstig de aanwezige beleidskaders en planningsinstrumenten.
  3. Verkeersveiligheid: hiervoor wordt verwezen naar de toelichting onder de titel "Algemeen belang". De parking van de begraafplaats blijft op dezelfde locatie ontsloten als heden. Bij de verbreding van het voetpad wordt de bestaande haag verwijderd, waardoor er meer zicht komt op het fiets- en voetpad bij het uitrijden van de parking.
  4. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief: de betrokken wegenis paalt niet aan aanpalende gemeenten, noch kan er door de wijziging van het rooilijnplan enige hinder voor buurgemeenten verwacht worden.
  5. Actuele functie - toekomstige generaties: voorliggend rooilijnplan beoogt tegemoet te komen aan de actuele noodzaak voor een veiligere toegangsweg voor voetgangers naar de lagere school, waarbij het conflict met fietsers verminderd wordt. De behoeften van de toekomstige generaties komt door voorliggende wijziging van de rooilijn niet in het gedrang, integendeel, in het licht van de stijgende vraag naar duurzame mobiliteitsalternatieven is het verbreden van het voetpad en het vermijden van conflict met de fietsers een verbetering van de verkeersveiligheid.
Motivatie stemgedrag

De fractie Ruimte onthoudt zich. Op basis van dit rooilijnplan kan slechts voor een deel van de Vredestraat voorzien worden in een breder voetpad. Terwijl het doel toch is om de volledige Vredestraat veiliger te maken.

Publieke stemming
Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Evelyne Gomes, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
Onthouders: Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Marthe Van Den Abbeele, Ina Quintyn
Resultaat: Met 14 stemmen voor, 6 onthoudingen
Besluit

Artikel 1.

Het gemeentelijke rooilijnplan "Rooilijnplan Vredestraat" met nummer RVE OP 2022 10 1241, wordt voorlopig vastgesteld.

 

Artikel 2.

Het voorlopig vastgestelde rooilijnplan zal het voorwerp uitmaken van een openbaar onderzoek en zal ter inzage worden voorgelegd in het gemeentehuis, conform het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.


Artikel 3.

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.


Artikel 4.

Na het openbaar onderzoek wordt het dossier voor definitieve beraadslaging en vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.