De voorzitter opent de zitting op 27/06/2022 om 19:48.
Wegens korte verhindering van de voorzitter, de heer Vincent Van Peteghem, opent wd. burgemeester Lieve Van Lancker de zitting, zoals bepaald in het besluit van de voorzitter van de gemeenteraad van 27 november 2020 betreffende de vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. De voorzitter neemt over vanaf agendapunt 10.
De zitting van de gemeenteraad werd geschorst na behandeling en beraadslaging van agendapunt 1. Tijdens de schorsing vond de raad voor maatschappelijk welzijn plaats voor de behandeling en beraadslaging van agendapunten 1 en 2. Na afhandeling van deze agendapunten werd de gemeenteraad terug geopend.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
De fracties Ruimte en Open Vld onthouden zich omwille van het feit dat de mondelinge vragen niet meer in de notulen worden opgenomen.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
De jaarrekening is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een:
Het actieplan is het rapporteringsniveau in 2021.
Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen: de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport.
Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed.
Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Het MAT besprak de jaarrekening op 03 juni 2022.
De jaarrekening 2021 heeft een:
In het OCMW zal er vanaf 2019 altijd een exploitatietekort zijn, omdat er geen gemeentelijke bijdrage meer vloeit naar het OCMW.
De gemeente zorgt ervoor dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen.
Deze tussenkomst gebeurt in functie van de actuele liquiditeitstekorten (momentopname) en de interne facturatie.
Verder zijn er geen vaste afspraken over de wijze waarop het bedrag wordt bepaald, daarom is die beslissing (tussenkomst van de gemeente aan het OCMW) impliciet vervat in de beslissing over de vaststelling van de jaarrekening waarin de tussenkomst in kwestie verwerkt is.
Een historisch overzicht kan men terugvinden onder 3.8
De Fractie Open Vld onthoudt zich met volgende motivatie: "Er zijn meer dan voldoende middelen beschikbaar – mede dankzij de belastingverhoging aan het begin van de legislatuur – echter er wordt niets mee gedaan. Concrete acties rond investeringen blijven uit – dit niettegenstaande wel gebudgetteerd in het MJP en niettegenstaande bepaalde investeringen meer dan noodzakelijk zijn én sommigen mogelijkheid bieden tot kostenbesparingen. Het WZC blijft ook kosten, het gebouw is sterk verouderd, we kampen met personeelsgebrek, maar concrete toekomstperspectieven blijven uit voor zowel de bewoners als het personeel." De fractie kan zich daarom niet vinden in het algemeen beleid dat dit bestuur voert.
De fractie Ruimte onthoudt zich. Er wordt geen specifieke motivatie gegeven.
Enig artikel.
De jaarrekening 2021 - deel gemeente wordt vastgesteld.
De jaarrekening is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een:
Het actieplan is het rapporteringsniveau in 2021.
Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen: de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport.
Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed.
Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Het MAT besprak de jaarrekening op 03 juni 2022.
De jaarrekening 2021 heeft een:
In het OCMW zal er vanaf 2019 altijd een exploitatietekort zijn, omdat er geen gemeentelijke bijdrage meer vloeit naar het OCMW.
De gemeente zorgt ervoor dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen.
Deze tussenkomst gebeurt in functie van de actuele liquiditeitstekorten (momentopname) en de interne facturatie.
Verder zijn er geen vaste afspraken over de wijze waarop het bedrag wordt bepaald, daarom is die beslissing (tussenkomst van de gemeente aan het OCMW) impliciet vervat in de beslissing over de vaststelling van de jaarrekening waarin de tussenkomst in kwestie verwerkt is.
Een historisch overzicht kan men terugvinden onder 3.8
De Fractie Open Vld onthoudt zich met volgende motivatie: "Er zijn meer dan voldoende middelen beschikbaar – mede dankzij de belastingverhoging aan het begin van de legislatuur – echter er wordt niets mee gedaan. Concrete acties rond investeringen blijven uit – dit niettegenstaande wel gebudgetteerd in het MJP en niettegenstaande bepaalde investeringen meer dan noodzakelijk zijn én sommigen mogelijkheid bieden tot kostenbesparingen. Het WZC blijft ook kosten, het gebouw is sterk verouderd, we kampen met personeelsgebrek, maar concrete toekomstperspectieven blijven uit voor zowel de bewoners als het personeel." De fractie kan zich daarom niet vinden in het algemeen beleid dat dit bestuur voert.
De fractie Ruimte onthoudt zich. Er wordt geen specifieke motivatie gegeven.
Enig artikel.
De jaarrekening 2021 - deel OCMW wordt goedgekeurd.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
In uitvoering hiervan wordt het verslag met betrekking tot werkingsjaar 2021 voorgelegd.
Enig artikel.
Er wordt kennisgenomen van de rapportering organisatiebeheersing werkingsjaar 2021 zoals gehecht in bijlage.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de raad:
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering 31/12/2021 zoals gehecht in bijlage.
De gemeente De Pinte is aandeelhouder van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening. Het bestuur ontving een uitnodiging voor de algemene vergadering, die op zal doorgaan op 29 juni 2022 om 14 uur in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 29 juni 2022.
Artikel 2.
De raad draagt de vertegenwoordiger, de heer Kristof Agache, schepen, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, op om namens het bestuur op te treden op de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 29 juni 2022 en hun stemgedrag af stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.
Deze beslissing wordt bezorgd aan de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening, samen met de volmacht voor de vertegenwoordiger op het mailadres avgh@quinz.be.
Het Wijk-Werken is de opvolger van de vroegere PWA’s.
De projectvereniging ‘Wijk-Werken Leie en Schelde’ werd opgericht per 1 januari 2018 met als deelnemende besturen Merelbeke (maatschappelijke zetel), Deinze, De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Nevele, Sint-Martens-Latem en Zulte.
De Raad van Bestuur van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde heeft op 1 juni 2022 de jaarrekening en het jaarverslag goedgekeurd. Ingevolge artikel 18 van de statuten dienen de jaarrekening en het jaarverslag aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde is een intergemeentelijk samenwerkingsverband op het vlak van wijk-werken. (De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte). De voornaamste opdrachten naast het organiseren van wijk-werken zijn het opnemen van de regierol inzake sociale economie voor de regio Leie en Schelde alsook de uitwerking van de samenwerking TWE (tijdelijke werkervaring) voor een deel van de regio (De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte).
De jaarrekening en het jaarverslag van de vereniging dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De Raad van Bestuur van de Projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde heeft in de zitting van 1 juni 2022 de jaarrekening 2021 van Projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde goedgekeurd.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 en het werkingsverslag van de Projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde goed.
In 2019 richtte Merelbeke als beherende gemeente de interlokale vereniging Wonen Leie & Schelde op met de lokale besturen van De Pinte, Melle, Gavere, Nazareth & Sint-Martens-Latem.
Na het derde werkingsjaar van de interlokale vereniging kan het subsidiedossier uitgebreid worden met aanvullende acties die de interlokale vereniging kan opnemen en kunnen bijkomende lokale besturen de vereniging vervoegen. Aan de raad wordt gevraagd een aantal aanvullende acties goed te keuren en in te gaan op de vraag van lokaal bestuur Destelbergen om toe te treden tot de vereniging.
In het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 wordt de rol van de gemeenten als regisseur van het lokale woonbeleid zoals vastgelegd in artikel 28, §1 van de Vlaamse Wooncode benadrukt.
In artikel 10 wordt gesteld dat de minister een subsidie kan verlenen aan de initiatiefnemer van projecten met een werkingsgebied van minstens twee gemeenten met het oog op de realisatie van de Vlaamse beleidsprioriteiten:
1° de gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod afhankelijk van de woonnoden;
2° de gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving;
3° de gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen.
Bij de uitvoering van het project wordt voor elk van de voormelde Vlaamse beleidsprioriteiten bijzondere aandacht besteed aan de meest woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden. De projecten bevatten minimaal een activiteitenpakket met verplichte activiteiten die in elke deelnemende gemeente van het werkingsgebied moeten worden uitgevoerd.
Om deze beleidsprioriteiten en de bijhorende verplichte activiteiten te realiseren, kozen de gemeentebesturen van Merelbeke, De Pinte, Gavere, Melle, Nazareth en Sint-Martens-Latem er in 2019 voor om een interlokale vereniging op te richten en een subsidiedossier in te dienen. Merelbeke werd de beherende gemeente van de interlokale vereniging.
Na het derde werkingsjaar van de interlokale vereniging kan het subsidiedossier aangepast worden. In een brief van 13 januari 2022 gericht aan de ILV Wonen Leie & Schelde geeft lokaal bestuur Destelbergen aan te willen instappen in de interlokale vereniging. De toetreding van Destelbergen zou de organisatie in de breedte versterken en is een budgetneutrale operatie voor de organisatie. De toetreding van Destelbergen dient te worden verankerd in de statuten van de interlokale vereniging.
Daarnaast wensen verschillende lokale besturen de opportuniteit aan te grijpen om in het aangepaste subsidieaanvraag een aantal aanvullende acties in te dienen om hun woonbeleid sterker te maken. Het indienen van aanvullende acties zorgt voor aanvullende subsidie. De acties die vanuit ons bestuur worden aangevraagd zijn:
Samenwerkingsovereenkomst - Bijdrage Woonloket 2025-D-2 0610-00 649463 investeringsproject P054-2025 - € 12.834,04
Artikel 1.
De statuten van de interlokale vereniging “Wonen Leie en Schelde”, in de bijlage, worden goedgekeurd en vervangen de statuten zoals goedgekeurd in 2019.
Artikel 2.
De subsidieaanvraag voor ILV Wonen Leie & Schelde op basis van het BVR woonbeleid van 16 november 2018 inclusief het engagement tot het naleven en uitvoeren van de bepalingen van de engagementsverklaring met betrekking tot het BVR lokaal woonbeleid van 16 november 2018, in de bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt met de uitvoering van dit besluit belast.
In de periode 2017 - 2020 werd de fietssnelweg F7 door Provincie Oost-Vlaanderen gerealiseerd op grondgebied De Pinte. De fietssnelweg is opgedeeld in verschillende delen:
Het traject maakt deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF).
Er dient nog een samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente De Pinte en Provincie Oost-Vlaanderen afgesloten te worden voor de aanleg en het onderhoud van de fietssnelweg F7 op grondgebied De Pinte.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst, in bijlage bij dit besluit, tussen Provincie Oost-Vlaanderen en gemeente De Pinte goed.
Artikel 2.
De waarnemende burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
De stationsbuurt is een belangrijk mobiliteitsknooppunt voor verschillende weggebruikers. Daardoor is het er tijdens de spitsmomenten heel druk, zowel op vlak van gemotoriseerd verkeer als van voetgangers en fietsers. Om deze omgeving veiliger te maken voor voetgangers en fietsers, is een heraanleg van de wegenis van de Julien Anthierenslaan en de Koning Albertlaan opgenomen in het meerjarenplan. De opmaak van het inrichtingsplan van deze straten dient echter gebaseerd te worden op een verkeersafwikkelingsvisie voor een groter gebied dan de Koning Albertlaan en de J. Anthierenslaan. Om die reden werd de studie-opdracht voor het verkeersafwikkelingsplan opgestart.
Als onderdeel van het traject omtrent de verkeersafwikkeling werd een proefopstelling georganiseerd van het voorkeursscenario. Deze proefopstelling was in voege van 14 maart tot en met 15 mei 2022. Op basis van de meetresultaten en de ervaring van inwoners, handelaars en scholen wordt een definitief scenario vastgelegd.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis dat, op basis van de meetresultaten en de ervaring van inwoners, handelaars en scholen, volgende zaken van het verkeersafwikkelingsplan weerhouden worden:
Artikel 2.
De invoer van bovenstaande maatregelen vindt plaats na de herinrichting van de J. Anthierenslaan en de Koning Albertlaan, waarbij voetpaden voorzien zullen worden voor de voetgangers.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
De Vredestraat maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de variabele zone 30, overeenkomstig de aanvullende reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en de zonale snelheidsregeling.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Bij het uitkomen van de Vredestraat op de Polderdreef wordt de voorrang geregeld door verkeerslichten. Bij het uitkomen van de Vredestraat op de rotonde Baron de Gieylaan dient er voorrang verleend te worden. Er geldt een parkeerverbod over de volledige lengte van de straat en dit aan beide zijden. Gezien dit een drukke schoolomgeving is, zijn er ook meerdere oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien.
Artikel 1.
Bij het uitrijden van de Vredestraat naar de Polderdreef wordt de voorrang geregeld door verkeerslichten. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
Bij het uitrijden van de Vredestraat naar de rotonde Baron de Gieylaan, dient er voorrang verleend te worden aan fietsers op het fietspad en aan het verkeer op de rotonde. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 3.
De Vredestraat heeft voorrang op de Kasteellaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
In de Kasteellaan, tussen de parking en de toegang tot De Kleine Prins, wordt het huidige fietspad omgevormd naar een voetpad. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 5.
Artikel 6.
In de Vredestraat worden er enkele oversteekplaatsen voor voetgangers aangeduid aan de hand van een zebrapad. De zebrapaden worden aangelegd op de volgende locaties:
Artikel 7.
Ter hoogte van de begraafplaats is een parking voorzien, met één parkeerplaats die voorbehouden is voor personen met een handicap. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 8.
In de Vredestraat geldt over de volledige afstand en aan beide kanten van de weg een stilstaan- en parkeerverbod. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de Vredestraat.
Artikel 10.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
De LEM-raad kwam overeen over een versie van nieuwe statuten, op basis van de aanbevelingen die door het college werden gedaan bij de bespreking van voorstellen rond statuten en huishoudelijke reglementen. Statuten en huishoudelijk reglement werden in één document opgenomen, dat een werking toestaat waarbij een kleinere kernraad zich laat bijstaan door een uitgebreide klankbordgroep en door werkgroepen, die ad hoc kunnen worden samengesteld. De leden van de LEM-raad staan in de bijgevoegde Excel.
De statuten van bijna tien jaar gelden voldoen niet langer aan een nieuwe dynamische werking van de LEM-raad en hebben nood aan aanpassing. Hiertoe werden door de raad volledig nieuwe statuten opgemaakt.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt de statuten van de Raad voor lokale Economie en Middenstand (LEM) goed en neemt kennis van de samenstelling van de kernraad. De goedgekeurde statuten vervangen de statuten van 17 juni 2013.
In 2018 kreeg Cafeest de jaarlijks subsidie van 3 000 euro voor de organisatie van hun activiteitenprogramma in park Viteux tijdens het Pinksterkermisweekend.
In 2018 vond eveneens 150 jaar De Pinte plaats.
Uit het financieel verslag 150 jaar De Pinte blijken kosten voor geluid, podium en catering die 6 692,73 euro bedragen.
Conform Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het toekennen van een extra nominatieve subsidie.
Het lokaal bestuur De Pinte ondersteunde 150 jaar De Pinte en wil hiervoor een nominatieve subsidie van 3 500 euro toekennen (geluid/podium/catering).
Algemene rekening die begint met een 649, deze zal voorzien worden in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 1.
Er wordt een nominatieve subsidie van 3 500 euro toegekend aan Cafeest vzw in het kader van afrekening 150 jaar De Pinte. Dit bedrag zal overgeschreven worden op BE16 8901 3407 7774.
Deze wordt uitbetaald onder voorbehoud dat het verlenen van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde. Cafeest zal het gemeentebestuur een duplicaat van de facturen (geluid/podium/catering) bezorgen waarin de aanwending van de middelen duidelijk wordt verklaard.
Artikel 2.
De nodige kredieten zullen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing voorzien worden.
Om verhuur voor de vaste gebruikers gecombineerd met verhuur aan derde partijen te optimaliseren, zijn er een aantal wijzigingen in het retributiereglement.
Bij veelvuldig verhuur aan verschillende gebruikers, is er soms de noodzaak om extra onderhoud te verrichten aan de buiteninfrastructuur zodoende de sportterreinen in een degelijke staat te houden. vb; grasterreinen.
Om dit op te vangen is er een voorstel om een bijkomende categorie te creëren in het huidige retributiereglement zijnde 'Sportactiviteiten': van verenigingen die spelers onder (semi-) professioneel contract hebben.
Daarnaast is er een wijziging om de praktische, dagelijkse werking te optimaliseren en een 20-beurtenkaart toe te voegen voor individuele gebruikers van het atletiekterrein.
Beide voorstellen hebben geen invloed op de prijssubsidies die van toepassing zijn betreffende de samenwerkingsovereenkomst met Farys-TMVW.
Kernraad sport adviseert gunstig
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het retributiereglement sportpark Moerkensheide, zoals gevoegd in bijlage dewelke integraal deel uitmaakt van deze beslissing, goed.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan TMVW-Farys conform de samenwerkingsovereenkomst.
Vanaf 1 januari 2019 vormen 18 steden en gemeenten de Hulpverleningszone Centrum.
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 25 oktober 2021 de begroting voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd. Voor De Pinte waren de in de begroting 2022 opgenomen dotaties als volgt:
Voor exploitatie: 289 833,79 euro
Voor investeringen: 32 150,52 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 983,91 euro
Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 03 juni 2022 keurde het college van de hulpverleningszone op 03 juni 2022 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2022 goed.
De begrotingswijziging 2022 betreft voornamelijk een technische bijsturing. Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van 2021. Het begrotingsresultaat van in totaal 2,8 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat (m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2021). Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie.
Een andere belangrijke wijziging betreft de aanpassing van de personeelsbegroting aan de recente evoluties inzake de wedde-index. De voorliggende begrotingswijziging houdt rekening met een aanpassing van deze index in de maand februari, april, juni, en december 2022, conform de laatste verwachtingen van het Federaal Planbureau. Naar aanleiding van de hoge inflatie worden ook de energiekosten (elektriciteit en gas voor de kazernes van de zone, alsook de brandstoffen voor de voertuigen) bijgestuurd.
Andere aanpassingen hebben betrekking op de ontvangstenzijde. Globaal beschouwd worden de verwachte ontvangsten uit retributies en subsidies naar boven bijgestuurd.
Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend moeten worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties stijgen, en de investeringsdotaties min of meer ongewijzigd kunnen blijven. De bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet.
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2022 door De Pinte volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Voor exploitatie: 300 412 euro
Voor investeringen: 32 117 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 983,91 euro
De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2022 door de zoneraad is gepland op 29 juni 2022.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2022 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal tevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt begrotingswijziging nr. 1 voor het dienstjaar 2022 van de Hulpverleningszone Centrum goed
Artikel 2.
Een actualisatie van de kredieten zal meegenomen worden bij een volgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 3.
Een afschrift zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie en aan de voorzitter van de zoneraad.
De begrotingsrekening 2021 van de politiezone Schelde - Leie is goedgekeurd door de politieraad van 16 juni 2022.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de begrotingsrekening 2021 van de politiezone Schelde - Leie.
De coronacrisis en de genomen maatregelen hebben een ernstige impact op onze samenleving. Het lokaal bestuur heeft dan ook de intentie om te bekijken hoe de burgers, verenigingen, zelfstandigen ... hierin ondersteund kunnen worden.
Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente De Pinte.
De huidige vluchtelingencrisis naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne heeft een impact op het lokaal bestuur.
Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de vluchtelingencrisis in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de vluchtelingencrisis in de gemeente De Pinte.
De voorzitter deelt volgende data mee:
De algemene gemeenteraadscommissie + volgende gemeenteraad op 29/8 of eventueel ook nog op 30/8. 30/8 is nog onder voorbehoud en afhankelijk van de agenda's.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad