Onderstaand delegatiereglement betreft de vaststelling van het:
Budgethouderschap
Het vast bureau treedt op als hoofdbudgethouder. De bevoegdheden vermeldt in de definitie dagelijks bestuur kunnen gedelegeerd worden naar de algemeen directeur, die verder kan delegeren naar andere personeelsleden.
De andere gedelegeerde bevoegdheden kunnen binnen de grenzen van het decreet lokaal over het bestuur (niet) verder gedelegeerd worden.
Uitgaven binnen beschikbare kredieten
Artikel 265 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat een verbintenis alleen mag worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.
Als het lokaal bestuur nog niet over uitvoerbare kredieten beschikt voor het lopende boekjaar, is het aangaan of het wijzigen van verbintenissen onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring door de raad. Het lokaal bestuur kan dan alleen verbintenissen aangaan of wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening.
De beoordeling van beschikbare kredieten gebeurt op basis van het schema M3 van de meerjarenplanning.
Het uitvoeringsbesluit over BBC bepaalt dat de kredieten limitatief zijn op het niveau van het totaal van de:
De kredietbewaking mag zelf vorm gegeven worden in de financiële (controle)processen die zich situeren binnen onze organisatieontwikkeling. Ook het beschikbaar stellen van provisies voor personeelsleden wordt daarin opgenomen.
Definitie dagelijks bestuur
Definitie dagelijks bestuur slaat op handelingen die betrekking op de regeling van de behoeften van het dagelijks leven, de zaken van gering belang en de zaken die naar snelheid van optreden een dringend karakter vertonen.
Beheersdaden kunnen met/zonder financiële impact, wel of niet administratief van aard zijn, die gesteld worden voor het algemeen onderhoud, in stand houden van gebouwen, nemen van beschermende maatregelen ter vrijwaring van gemeentelijke eigendommen, … .
Daden van beheer
Artikel 84, §3,1° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor de daden van beheer over de inrichtingen en eigendommen van het OCMW De Pinte.
Daden van beschikking
Artikel 84, §3,8° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking over roerende goederen, met uitzondering van het aangaan van dadingen.
Artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de raad de daden van beschikking over onroerende goederen niet kan toevertrouwen aan het vast bureau met uitzondering van:
Artikel 84, §3,8° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor de daden van beschikking:
Samenwerkingsovereenkomsten
De raad van maatschappelijk welzijn kan de bevoegdheid, het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten zoals vermeld in artikel 196 niet overdragen.
Overheidsopdrachten
Artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten toebehoort aan de raad, tenzij de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur of nominatief toevertrouwd werd aan het vast bureau.
Artikel 84 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten toebehoort het vast bureau.
In beide gevallen is een verdere delegatie naar algemeen directeur, personeelsleden gemeente mogelijk.
De rollen en processen om overheidsopdrachten aan te gaan werden geactualiseerd. De rol van de deskundige aankoop en gebouwen (aangeworven voorjaar 2021) staat centraal.
De verdere operationele werking wordt in financiële (controle)processen (ifv de organisatieontwikkeling) opgenomen.
Artikel 4 uit het vorige besluit dagelijks bestuur dd. 14 december 2020:
Delegatie
In het decreet over het lokaal bestuur worden niet alle bevoegdheden exclusief toegewezen aan de raad. Deze kunnen gedelegeerd worden aan het vast bureau.
Financiering
Sinds 30 juni 2017 is de overheidsopdrachtenwetgeving niet van toepassing voor het aangaan van leningen. Maar in kader van behoorlijk bestuur is een marktbevraging (gelijkheidsbeginsel, vrije markteconomie, mededinging) aan de orde.
De bevoegdheid over het aangaan van leningen wordt niet geregeld in het Decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het vast bureau op grond van artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het daadwerkelijk opnemen van de middelen uit de financieringsovereenkomst is bevoegdheid van de financieel directeur, deze bevoegdheid kadert in zijn taak aangaande het liquiditeitenbeheer.
Beleggingen
De bevoegdheid over het beleggen van kapitalen voor langer dan 1 jaar wordt niet geregeld in het Decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het vast bureau op grond van artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur.
Vaststellen tarieven
Artikel 77 van het decreet lokaal over het bestuur stelt dat de raad van maatschappelijk welzijn reglementen, die betrekking kunnen hebben op het beleid en op het inwendige bestuur ervan, vaststelt.
De raad beslist over de machtiging tot het heffen van tarieven en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
Het tarief zelf en de bepaling van de wijze van inning kunnen aan het vast bureau gedelegeerd worden.
Hierdoor kan op een vlotte manier ingespeeld worden op veranderende omstandigheden, bv. prijsaanpassingen.
Algemeen personeelsbeheer
Artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat onderstaande bevoegdheden geen exclusieve bevoegdheid van de raad zijn en deze kan delegeren aan het vast bureau.
Dagelijks personeelsbeheer
Artikel 78 en 84 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vaststellen van het dagelijks personeelsbeheer geen exclusieve bevoegdheid van de raad is.
Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het vast bureau op grond van artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het vaststellen van het begrip dagelijks personeelsbeheer is van belang om de bevoegdheid van de algemeen directeur over personeelsbeheer vast te kunnen leggen.
Dit begrip is ingevuld in het besluit van de raad op 30 september 2019, dit besluit en haar latere wijzigingen blijven van kracht.
Visum
Artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de financieel directeur de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De Vlaamse Regering stelde de categorieën van verrichtingen vast die niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting. Het gaat om volgende verrichtingen:
De aanstelling van statutaire personeelsleden;
Het besluit van de raad van 17 december 2018 waarbij "Vrijgestelde verrichtingen visumverplichting" bleef onveranderd, maar werd om het de leesbaarheid van het geheel te vergroten geïncorporeerd in dit besluit.
Rapportering
Jaarlijks zal er over bovenstaande elementen gerapporteerd worden.
De huidige definitie dagelijks bestuur bleef jaren inhoudelijk onveranderd. De definitie dagelijks bestuur, en daaraan gekoppeld de delegaties van de raad naar het vast bureau, waren aan een actualisatie toe. Het bestuur wenst immers op efficiënte manier te werken en in geval van veranderende regelgeving of maatschappelijke omstandigheden kort op de bal te kunnen spelen. Dit delegatiereglement, waarin de definitie dagelijks bestuur, de delegaties en de visumvrijstelling zijn opgenomen, heeft als doel die visie en werkwijze te faciliteren.
De fractie Ruimte kan dit punt niet goedkeuren omdat dit delegatiereglement een te grote inperking van de bevoegdheden van de raad en de raadsleden vormt. Een inhoudelijk debat omtrent de tarieven van de retributiereglementen, de samenwerkingsakkoorden en de bestekken van de overheidsopdrachten wordt onmogelijk gemaakt volgens de fractie.
De fractie Open Vld kan dit punt niet goedkeuren omdat het klopt dat een bestuur moet kunnen besturen, maar het moet realistisch blijven. Samenwerkingsovereenkomsten, retributiereglementen, … alles wordt geschoven weg van de raad waardoor er geen debat meer mogelijk is. Wat de overheidsopdrachten betreft, het bedrag van 250.000 euro excl BTW is – voor een gemeente als De Pinte – veel te hoog. Zeker wanneer kan gespeeld worden met nominatieve en gefaseerde investeringen. De raad wordt hierdoor compleet uitgeschakeld en krijgt geen inspraak meer in belangrijke dossiers. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn volgens de fractie.
Artikel 1.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020 waarbij "Definiëren begrip dagelijks bestuur, nominatief bevoegd orgaan vaststellen voor het vaststellen van plaatsingsprocedure en voorwaarden op overheidsopdrachten" wordt opgeheven op 31 december 2021.
Artikel 2.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2018 waarbij "Visum" wordt opgeheven op 31 december 2021.
Artikel 3.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting vast, zoals in bijlage terug te vinden, vast.
Artikel 4.
Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.