Terug
Gepubliceerd op 11/02/2022

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 21/12/2021 - 21:30 digitaal
Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
Veerle Goethals, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn

De voorzitter opent de zitting op 21/12/2021 om 20:10.

Naar aanleiding van de ontwikkelingen en de beslissingen van de federale overheid betreffende het coronavirus (Covid-19), werd op 19 november 2021 een burgemeesterbesluit opgemaakt waarbij beslist werd dat de raad voor maatschappelijk welzijn enkel nog digitaal zal plaatsvinden.

 

Wegens afwezigheid van de voorzitter tijdens de zitting van de raad, neemt de voorzitter van het BCSD, mevrouw Kathleen Ghyselinck het voorzitterschap van de raad waar, zoals bepaald in het besluit van de voorzitter van de raad van 27 november 2020 betreffende de vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.

 

De zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn werd geschorst na behandeling en beraadslaging van agendapunten 1 en 2. Tijdens de schorsing vond de gemeenteraad plaats.

  • Openbaar

    • Interne zaken

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.


        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.

      • Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2 - deel OCMW - vaststellen

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        Het meerjarenplan wordt minstens 1 keer per jaar geactualiseerd, onder meer met een belangrijke inschrijving van het gecumuleerde budgettaire resultaat van de jaarrekening 2020, zoals wettelijk vereist, in het schema M2.

        De meerjarenplanaanpassing is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een (gewijzigde) strategische nota, aangepaste financiële nota, een toelichting en documentatie. Er is geen gemeentelijke bijdrage meer van de gemeente naar het OCMW.

         

        Tijdens het jaar 2021 zijn er een aantal wijzigingen van de ramingen, als kredietverschuivingen gebeurd. Deze verschuivingen kaderen in het beheer van de kredieten en werden telkens ter kennisname op de raad gebracht. Dit zijn beheersdocumenten die geen impact kennen op de wettelijke schema's.

         

        De verschillenanalyse in het rapport voor de meerjarenplanaanpassing baseert zich dan ook op de verschillen tussen de eerste meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (1.MJP2020-2025) en de tweede meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr.2 (2.MJP2020-2025).

         

        Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen:

        • De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. 
        • Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. 
          Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
        Hogere regelgeving
        • Decreet over het Lokaal Bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Omzendbrief KB/ABB 2019/4: strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen
        • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 waarbij de meerjarenplanaanpassing 2020-2025/1 - deel OCMW werd goedgekeurd
        • Besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 waarbij de jaarrekening 2020 - deel OCMW werd goedgekeurd
        • Besluit van het vast bureau van 03 december 2021 waarbij meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr.2 gunstig geadviseerd werd
        Adviezen
        •  Positief advies MAT van 18 november 2021.
        Motivering

        In de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2:

        • werd het geconsolideerd resultaat van het boekjaar uit jaarrekening 2020 verwerkt: 2 302 148 euro.
          Het gecumuleerd budettair resultaat, jaarrekening 2020, bedroeg hierdoor 8 243 859 euro.
        • het (geconsolideerde) beschikbare budgettaire resultaat is positief in:
          • JR 2020: 6 445 921 euro
          • 2021: 4 665 756 euro
          • 2022: 2 556 267 euro
          • 2023: 3 622 652 euro
          • 2024: 4 898 664 euro
          • 2025: 5 245 428 euro

        • de autofinancieringsmarge is positief in 2025 met 231 909 euro.
          De autofinancieringsmarge is een criterium voor de beoordeling van het structureel evenwicht. Ze moet in principe steeds over een langere termijn beoordeeld worden.
        Motivatie stemgedrag

        De fractie Ruimte onthoudt zich omdat ze niet akkoord kan gaan met alle aanpassingen van het MJP 2020-2025. Bovendien vormt het meerjarenplan de basis voor het gevoerde en te voeren beleid, terwijl de fractie Ruimte op bepaalde punten een ander beleid wenst te voeren.

        De fractie Open Vld onthoudt zich op deze meerjarenplanaanpassing omdat ze zich niet kunnen vinden in de keuzes die gemaakt worden qua beleid oa in het blijven verschuiven naar de toekomst van diverse investeringen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Hannes Eechaute
        Onthouders: Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Christel Verleyen, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel.

        De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2 wijzigt de voorziene kredieten in 2021 en bevat de beginkredieten 2022.
        De raad van maatschappelijk welzijn stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2 - deel OCMW vast.

    • IZ-Personeel

      • Rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel (artikel 186 § 2 1° en 2° decreet lokaal bestuur) en de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 3° decreet lokaal bestuur) - vaststellen

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        De rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel moet aangepast worden. Het gaat om een juridische actualisatie op grond van hogere wetgeving , zoals de wijziging van de regeling van het bevallingsverlof en het geboorteverlof voor statutairen.

        Het forfaitair gedeelte en de verhoging veranderlijk gedeelte voor VIA6-personeel voor de eindejaartoelage werd aangepast. Op basis van de toekomstige wetgeving werd er ook voorzien dat er een verhoging is van het veranderlijk gedeelte van de eindejaarstoelage voor alle personeel en een opheffing van de beperking van het bedrag en dit volgens het sectoraal akkoord van 9 juni 2021.

        Op inhoudelijk vlak werden volgende zaken gewijzigd:

        • Administratieve anciënniteiten van het personeelslid
          De beroepservaring overheidssector voor schaalanciënniteit wordt meegenomen.
          Bij de bepaling dat er een gedeeltelijk relevante ervaring voor de schaalanciënniteit kan worden meegenomen, wordt het woord "gedeeltelijk" geschrapt bij de rechtspositieregeling voor OCMW-personeel (artikel 186 § 2  3° decreet lokaal bestuur)
        • Diensten in de privésector of als zelfstandige:
          Bij de bepaling dat er een gedeeltelijk relevante beroepservaring in de privésector of als zelfstandige voor geldelijke anciënniteit kan worden meegenomen, wordt het woord "gedeeltelijk" geschrapt voor gemeente en OCMW-personeel (artikel 186 § 2 1° en 2° decreet lokaal bestuur)
        • Eindejaarstoelage:
          Er werd een artikel toegevoegd in verband met het inzetten van de eindejaarstoelage van het personeel voor de fietsmobiliteit .
        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 en latere wijzigingen houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 oktober 2021 in verband met de vaststelling van de rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel (artikel 186 § 2 1° en 2° decreet lokaal bestuur) en de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 3° decreet lokaal bestuur)
        Adviezen
        • Protocol van 26 november 2021
        Motivering

        De rechtspositieregeling moet geactualiseerd worden in het kader van de hogere wetgeving rond geboorteverlof en de regeling rond het bevallingsverlof.

        De lokale besturen kunnen sinds de goedkeuring van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 een fietslease aanbieden aan hun medewerkers. Het bestuur nam deel aan de procedure voor de fietsleasing via Veneco en de opdracht werd gegund aan Belfius Auto Lease NV/Cyclis Bike Lease NV.

        Vooraleer men kan starten met het aanbieden van fietslease, moet elk lokaal bestuur de nadere regels bij het aanbieden van fietslease, opnemen in de lokale rechtspositieregeling. Dit moet individueel per gemeente gebeuren. Er wordt voorgesteld de mogelijkheid te bieden aan de werknemers om de eindejaartoelage in te zetten voor de fietsmobiliteit.

        Op inhoudelijk vlak werd de bepaling dat de schaalanciënniteit van een andere overheid kan meegenomen worden ingeschreven op voorwaarde dat deze relevant is. Het woord "gedeeltelijk" voor het toekennen van anciënniteit vanuit de privésector of als zelfstandige werd geschrapt. Het is immers zo dat het lokaal bestuur concurrentieel wil blijven ten opzichte van andere besturen en dat uit de benchmark blijkt dat andere besturen zowel de schaalanciënniteit uit een andere overheid meenemen en anciënniteit uit de privésector bij relevantie voor 100% toekennen. Voor de personeelsleden die onder artikel 186 § 2  3° decreet lokaal bestuur vallen, werd om diezelfde reden het woord "gedeeltelijk" geschrapt voor de toekenning van schaalanciënniteit.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 1° en 2° decreet lokaal bestuur) van De Pinte, zoals gehecht in de bijlage, wordt vastgesteld voor wat betreft de bepalingen die betrekking hebben op het OCMW-personeel.

         

        Artikel 2.

        De rechtspositieregeling van het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 3°) van De Pinte, zoals gehecht in de bijlage, wordt vastgesteld.

         

        Artikel 3.

        Dit besluit en de inhoud ervan worden in uitvoering van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt via de webtoepassing van de gemeente door de voorzitter van het vast bureau.

         

        Artikel 4.

        In toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur wordt de toezichthoudende overheid op dezelfde dag van de bekendmaking op de hoogte gebracht door de voorzitter van het vast bureau van de bekendmaking van dit besluit.

         

        Artikel 5.

        Deze rechtspositieregeling gaat in met ingang van heden met uitzondering van de bepalingen rond de anciënniteiten die vanaf 1 januari 2022 in werking treden.

         

        Artikel 6.

        De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 1° en 2° decreet lokaal bestuur), zoals vastgesteld in de raad van maatschappelijk welzijn van 25 oktober 2021, en de rechtspositieregeling van het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 3°) van De Pinte en alle voorgaande beslissingen met betrekking tot het vaststellen van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 1° en 2° en 3° decreet lokaal bestuur) , worden opgeheven met ingang vanaf heden.

      • Arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel (artikel 186 § 2 1° en 2° decreet lokaal bestuur) en de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 3° decreet lokaal bestuur) - opname van fietspolicy in de bijlage - vaststellen

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        De lokale besturen kunnen sinds de goedkeuring van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 een fietslease aanbieden aan hun medewerkers. Het bestuur nam deel aan de procedure voor de fietsleasing via Veneco en de opdracht werd gegund aan Belfius Auto Lease NV/Cyclis Bike Lease NV.

        Vooraleer men kan starten met het aanbieden van de fietslease moet elk lokaal bestuur de nadere regels bij het aanbieden van fietslease opnemen in een fietspolicy die als bijlage bij het arbeidsreglement moet opgenomen worden. 

        De fietspolicy werd op 26 november 2021 voorgelegd aan de vakorganisaties.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, waarbij alle openbare besturen sinds juli 2003 verplicht zijn een arbeidsreglement te hebben voor hun personeel
        • Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn
        • Wet betreffende werkbaar en wendbaar werk van 15 maart 2017
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 en latere wijzigingen houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 6 september 2013 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wat de definitieve ambtsneerlegging betreft.
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2020 in verband met het vaststellen van het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel (art.186 §1 en §2 , 1° en 2° DLB)
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2020 in verband met het vaststellen van het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel (art.186 §1 en §2 , 3° DLB)
        Adviezen
        • Positief advies van de vakorganisaties van 26 november 2021 inzake de fietspolicy.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De fietspolicy, zoals gehecht in de bijlage, wordt als bijlage opgenomen bij het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel (art.186 §1 en §2, 1° en 2° DLB).


        Artikel 2.

        De fietspolicy, zoals gehecht in de bijlage, wordt als bijlage opgenomen bij het arbeidsreglement voor het OCMW personeel (art.186 §1 en §2, 3° DLB).


        Artikel 3.

        Deze bijlage wordt aan ieder personeelslid bezorgd en toegelicht en naar de Algemene directie toezicht op de Sociale inspectie gestuurd.


        Artikel 4.

        De bepalingen rond de fietspolicy treden in werking vanaf heden.

    • Financiën

      • Delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting - vaststellen

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        Onderstaand delegatiereglement betreft de vaststelling van het:

        • Begrip dagelijks bestuur, dat inhoudt dat bevoegdheden gedelegeerd worden van de raad naar het vast bureau.
        • Delegatiereglement van de raad naar het vast bureau voor bevoegdheden die niet exclusief toegewezen zijn aan de raad.
        • Vrijstelling van het visum.

         

        Budgethouderschap

        Het vast bureau treedt op als hoofdbudgethouder. De bevoegdheden vermeldt in de definitie dagelijks bestuur kunnen gedelegeerd worden naar de algemeen directeur, die verder kan delegeren naar andere personeelsleden.
        De andere gedelegeerde bevoegdheden kunnen binnen de grenzen van het decreet lokaal over het bestuur (niet) verder gedelegeerd worden.

         

        Uitgaven binnen beschikbare kredieten

        Artikel 265 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat een verbintenis alleen mag worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.

        Als het lokaal bestuur nog niet over uitvoerbare kredieten beschikt voor het lopende boekjaar, is het aangaan of het wijzigen van verbintenissen onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring door de raad. Het lokaal bestuur kan dan alleen verbintenissen aangaan of wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening.

        De beoordeling van beschikbare kredieten gebeurt op basis van het schema M3 van de meerjarenplanning.
        Het uitvoeringsbesluit over BBC bepaalt dat de kredieten limitatief zijn op het niveau van het totaal van de:

        • Exploitatie-uitgaven
        • Investeringsuitgaven
        • Financieringsuitgaven voor toegestane leningen en betalingsuitstel
        • Ontvangsten uit leningen en leasings.

        De kredietbewaking mag zelf vorm gegeven worden in de financiële (controle)processen die zich situeren binnen onze organisatieontwikkeling. Ook het beschikbaar stellen van provisies voor personeelsleden wordt daarin opgenomen.

         

        Definitie dagelijks bestuur

        Definitie dagelijks bestuur slaat op handelingen die betrekking op de regeling van de behoeften van het dagelijks leven, de zaken van gering belang en de zaken die naar snelheid van optreden een dringend karakter vertonen.

        Beheersdaden kunnen met/zonder financiële impact, wel of niet administratief van aard zijn, die gesteld worden voor het algemeen onderhoud, in stand houden  van gebouwen, nemen van beschermende maatregelen ter vrijwaring van gemeentelijke eigendommen, … .

         

        Daden van beheer

        Artikel 84, §3,1° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor de daden van beheer over de inrichtingen en eigendommen van het OCMW De Pinte.


        Daden van beschikking

        Artikel 84, §3,8° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking over roerende goederen, met uitzondering van het aangaan van dadingen.

        Artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de raad de daden van beschikking over onroerende goederen niet kan toevertrouwen aan het vast bureau met uitzondering van:

        Artikel 84, §3,8° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor de daden van beschikking:

        • Over roerende goederen, met uitzondering van het aangaan van de dadingen.
        • Over verhuring, concessie, pacht, jacht- en visrechten van meer dan negen jaar, behalve het vaststellen van de contractvoorwaarden waarvoor de raad bevoegd blijft.

         

        Samenwerkingsovereenkomsten

        De raad van maatschappelijk welzijn kan de bevoegdheid, het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten zoals vermeld in artikel 196 niet overdragen.


        Overheidsopdrachten

        Artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten toebehoort aan de raad, tenzij de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur of nominatief toevertrouwd werd aan het vast bureau.

        Artikel 84 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten toebehoort het vast bureau.

        In beide gevallen is een verdere delegatie naar algemeen directeur, personeelsleden gemeente mogelijk.

         

        De rollen en processen om overheidsopdrachten aan te gaan werden geactualiseerd. De rol van de deskundige aankoop en gebouwen (aangeworven voorjaar 2021) staat centraal.

        De verdere operationele werking wordt in financiële (controle)processen (ifv de organisatieontwikkeling) opgenomen.

         

        Artikel 4 uit het vorige besluit dagelijks bestuur dd. 14 december 2020:

        • Dat het vast bureau aan overeenkomsten en bijhorende verbintenissen m.b.t. investeringen wijzigingen kan aanbrengen die het bij de uitvoering van de opdracht nodig acht voor zover hier geen bijkomende uitgaven van meer dan 10 procent uit voortvloeien en dit binnen de grenzen van de beschikbare kredieten werd niet weerhouden.
          Immers voor bijkomende uitgaven moeten de regels uit de overheidsopdrachtenwetgeving gerespecteerd worden en kunnen deze enkel gerealiseerd worden binnen de beschikbare kredieten. Bij onvoldoende krediet moet er voorafgaande goedkeuring gevraagd worden aan de raad, zowel voor de uitgaven als de bijkomende uitgaven.

        Delegatie

        In het decreet over het lokaal bestuur worden niet alle bevoegdheden exclusief toegewezen aan de raad. Deze kunnen gedelegeerd worden aan het vast bureau.

         

        Financiering

        Sinds 30 juni 2017 is de overheidsopdrachtenwetgeving niet van toepassing voor het aangaan van leningen. Maar in kader van behoorlijk bestuur is een marktbevraging (gelijkheidsbeginsel, vrije markteconomie, mededinging) aan de orde.

        De bevoegdheid over het aangaan van leningen wordt niet geregeld in het Decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het vast bureau op grond van artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur.

        Het daadwerkelijk opnemen van de middelen uit de financieringsovereenkomst is bevoegdheid van de financieel directeur, deze bevoegdheid kadert in zijn taak aangaande het liquiditeitenbeheer.

         

        Beleggingen
        De bevoegdheid over het beleggen van kapitalen voor langer dan 1 jaar wordt niet geregeld in het Decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het vast bureau op grond van artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur.

         

        Vaststellen tarieven

        Artikel 77 van het decreet lokaal over het bestuur stelt dat de raad van maatschappelijk welzijn reglementen, die betrekking kunnen hebben op het beleid en op het inwendige bestuur ervan, vaststelt.
        De raad beslist over de machtiging tot het heffen van tarieven en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
        Het tarief zelf en de bepaling van de wijze van inning kunnen aan het vast bureau gedelegeerd worden.

        Hierdoor kan op een vlotte manier ingespeeld worden op veranderende omstandigheden, bv. prijsaanpassingen.


        Algemeen personeelsbeheer

        Artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat onderstaande bevoegdheden geen exclusieve bevoegdheid van de raad zijn en deze kan delegeren aan het vast bureau.

        • Artikel 186 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de raad de rechtspositieregeling vaststelt. Wijzigingen in de wetgeving vragen om sneller de rechtspositie te actualiseren. Van rechtswege is de regeling van toepassing op het personeelslid van het OCMW dat de gemeente bedient. De raad van maatschappelijk welzijn stelt de rechtspositieregeling vast voor het specifiek personeel, de maatschappelijk werker, het voltallig personeel van het woonzorgcentrum.
        • Elke organisatie staat in voor het maken van een arbeidsreglement. Dit wordt niet geregeld in het decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het vast bureau op grond van artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur.
        • Artikel 161 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de raad het organogram vaststelt. Het geconsolideerd organogram is vaker onderhevig aan interne verschuivingen (vb. arbeidsvolume sociale maribel, wijzigingen operationele werkvloer (Via 6, nieuwe maatschappelijke functieinvulling, ...). Om sneller en soepeler te kunnen veranderen is het aangewezen om het vaststellen organogram te delegeren.
        • De personeelsformatie wordt niet meer opgelegd als verplicht instrument. Het blijft gelden zolang de raad – of, na delegatie, het bevoegde orgaan – de personeelsformatie niet opheft en door iets anders vervangt. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het vast bureau op grond van artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur.

         
        Dagelijks personeelsbeheer

        Artikel 78 en 84 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vaststellen van het dagelijks personeelsbeheer geen exclusieve bevoegdheid van de raad is.
        Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het vast bureau op grond van artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur.

        Het vaststellen van het begrip dagelijks personeelsbeheer is van belang om de bevoegdheid van de algemeen directeur over personeelsbeheer vast te kunnen leggen.
        Dit begrip is ingevuld in het besluit van de raad op 30 september 2019, dit besluit en haar latere wijzigingen blijven van kracht.

        Visum

        Artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de financieel directeur de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.

        De Vlaamse Regering stelde de categorieën van verrichtingen vast die niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting. Het gaat om volgende verrichtingen:

         De aanstelling van statutaire personeelsleden;

          • De aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
          • De aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer;
          • De verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan 50 000 euro;
          • De verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijks bedrag hoger is dan 25 000 euro;
          • De investeringssubsidies waarvan het bedrag hoger is dan 10 000 euro

        Het besluit van de raad van 17 december 2018 waarbij "Vrijgestelde verrichtingen visumverplichting" bleef onveranderd, maar werd om het de leesbaarheid van het geheel te vergroten geïncorporeerd in dit besluit.

         

        Rapportering

        Jaarlijks zal er over bovenstaande elementen gerapporteerd worden.

        Hogere regelgeving
        • Burgerlijk wetboek
        • Wet van 18 december 2002 houdende wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen
        • Decreet van 16 januari 2004 betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging
        • Decreet over het Lokaal Bestuur
        • Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten
        • Koninklijk besluit houdende bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, van 14 januari 2013
        • Koninklijk besluit houdende de plaatsing van overheidsopdrachten voor de klassieke sectoren van 18 april 2017
        • Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten
        • Koninklijk besluit van 25 juni 2017 houdende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2021 in verband met "Arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel (artikel 186 § 2 1° en 2° decreet lokaal bestuur) en de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 3° decreet lokaal bestuur) - opname van fietspolicy in de bijlage”
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2020 in verband met “Arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW personeel (art.186 §1 en §2 , 1° en 2° DLB) – vaststelling”
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2020 in verband met “Arbeidsreglement voor het OCMW personeel (art.186 §2, 3° DLB) – vaststelling”
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 oktober 2021 in verband met "Geïntegreerd organogram en de daaruit voortvloeiende formatie van het gemeente- en OCMW-personeel - Aanpassing in functie van VIA 6 akkoord"
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2020 in verband met "Geïntegreerd organogram en de daaruit voortvloeiende formatie van het gemeente- en OCMW personeel"
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 december 2021 in verband met “Rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel (artikel 186 § 2 1° en 2° decreet lokaal bestuur) en de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 3° decreet lokaal bestuur) – vaststellen”
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 september 2019 in verband met "Begrip dagelijks personeelsbeheer - vaststelling"
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020 in verband met "Definiëren begrip dagelijks bestuur, nominatief bevoegd orgaan vaststellen voor het vaststellen van plaatsingsprocedure en voorwaarden op overheidsopdrachten"
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2018 in verband met "Visum (punt per dringende spoed)"
        Adviezen

        Positief advies van het MAT van 18 november 2021.

        Motivering

        De huidige definitie dagelijks bestuur bleef jaren inhoudelijk onveranderd. De definitie dagelijks bestuur, en daaraan gekoppeld de delegaties van de raad naar het vast bureau, waren aan een actualisatie toe. Het bestuur wenst immers op efficiënte manier te werken en in geval van veranderende regelgeving of maatschappelijke omstandigheden kort op de bal te kunnen spelen. Dit delegatiereglement, waarin de definitie dagelijks bestuur, de delegaties en de visumvrijstelling zijn opgenomen, heeft als doel die visie en werkwijze te faciliteren.

        Motivatie stemgedrag

        De fractie Ruimte kan dit punt niet goedkeuren omdat dit delegatiereglement een te grote inperking van de bevoegdheden van de raad en de raadsleden vormt. Een inhoudelijk debat omtrent de tarieven van de retributiereglementen, de samenwerkingsakkoorden en de bestekken van de overheidsopdrachten wordt onmogelijk gemaakt volgens de fractie.

        De fractie Open Vld kan dit punt niet goedkeuren omdat het klopt dat een bestuur moet kunnen besturen, maar het moet realistisch blijven. Samenwerkingsovereenkomsten, retributiereglementen, … alles wordt geschoven weg van de raad waardoor er geen debat meer mogelijk is. Wat de overheidsopdrachten betreft, het bedrag van 250.000 euro excl BTW is – voor een gemeente als De Pinte – veel te hoog. Zeker wanneer kan gespeeld worden met nominatieve en gefaseerde investeringen. De raad wordt hierdoor compleet uitgeschakeld en krijgt geen inspraak meer in belangrijke dossiers. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn volgens de fractie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Hannes Eechaute
        Tegenstanders: Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Christel Verleyen, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 8 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020 waarbij "Definiëren begrip dagelijks bestuur, nominatief bevoegd orgaan vaststellen voor het vaststellen van plaatsingsprocedure en voorwaarden op overheidsopdrachten" wordt opgeheven op 31 december 2021.

         

        Artikel 2.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2018 waarbij "Visum" wordt opgeheven op 31 december 2021.

         

        Artikel 3.
        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting vast, zoals in bijlage terug te vinden, vast.

         

        Artikel 4.
        Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.

      • Toekennen nominatieve subsidies 2021 - versie RMW20211221

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        Op 21 december 2021 werd de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2 vastgesteld. Het cijfermateriaal van de nominatieve subsidies is hierin opgenomen.

        Het artikel 78 17° van het decreet lokaal bestuur stipuleert: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau toevertrouwd worden: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.

         

        De toegestane werkingssubsidies werden, op aanbeveling van ABB, in 4 categorieën onderverdeeld:

        • Dotaties
        • Samenwerkingsovereenkomsten
        • Premiereglementen
        • Nominatieve subsidies

        Door deze opdeling worden de werkingssubsidies, gelinkt aan een samenwerkingsovereenkomst, niet meer vermeld op de lijst van de nominatieve subsidies. 

        De samenwerkingsovereenkomsten vanuit de wet op de overheidsopdrachten worden nu geboekt onder goederen en diensten onder MAR616.
        De samenwerkingsovereenkomsten beslist door de raad, blijven verwerkt als toegestane werkingssubsidie onder MAR649.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 waarbij de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2, deel OCMW werd goedgekeurd
        • Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 waarbij toekennen nominatieve subsidies 2021 - versie RMW20201214 werd goedgekeurd
        Adviezen
        • Visum NS/003/O
        • Algemene rekeningen die beginnen met een 649, met uitzondering van subsidies die onder een premiereglement, dotatie of samenwerkingsovereenkomst vallen
        • Algemene rekeningen die beginnen met een 664, met uitzondering van subsidies die onder een premiereglement, dotatie of samenwerkingsovereenkomst vallen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

         

        Artikel 1.

        Het reglement toekennen nominatieve subsidies 2021 - versie RMW20201214 wordt opgeheven vanaf heden.

         

        Artikel 2.

        De raad van maatschappelijk welzijn kent de gewijzigde nominatieve subsidies 2021 toe volgens het document RMW20211221, zoals gehecht in bijlage.

         

        Artikel 3.

        De raad geeft de opdracht aan het vast bureau om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage.

        Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een subsidieaanvraag.

        Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
        Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.

      • Toekennen nominatieve subsidies 2022 - versie RMW20211221

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        Op 21 december 2021 werd de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2 vastgesteld. Het cijfermateriaal van de nominatieve subsidies is hierin opgenomen.

        Het artikel 78 17° van het decreet lokaal bestuur stipuleert: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau toevertrouwd worden: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.

         

        De toegestane werkingssubsidies werden, op aanbeveling van ABB, in 4 categorieën onderverdeeld:

        • Dotaties
        • Samenwerkingsovereenkomsten
        • Premiereglementen
        • Nominatieve subsidies

        Door deze opdeling worden de werkingssubsidies, gelinkt aan een samenwerkingsovereenkomst, niet meer vermeld op de lijst van de nominatieve subsidies. 

        De samenwerkingsovereenkomsten vanuit de wet op de overheidsopdrachten worden nu geboekt onder goederen en diensten onder MAR616.
        De samenwerkingsovereenkomsten beslist door de raad, blijven verwerkt als toegestane werkingssubsidie onder MAR649.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 waarbij de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2, deel OCMW werd goedgekeurd
        Adviezen
        • Visum NS/003/O
        • Algemene rekeningen die beginnen met een 649, met uitzondering van subsidies die onder een premiereglement, dotatie of samenwerkingsovereenkomst vallen
        • Algemene rekeningen die beginnen met een 664, met uitzondering van subsidies die onder een premiereglement, dotatie of samenwerkingsovereenkomst vallen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De raad van maatschappelijk welzijn kent de nominatieve subsidies 2022 toe volgens het document RMW20211221, zoals gehecht in bijlage.

         

        Artikel 2.

        De raad geeft de opdracht aan het vast bureau om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage.

        Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een subsidieaanvraag.

        Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
        Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.

      • Jaarrekening 2020 - Goedkeuringsbesluit - kennisname

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        De jaarrekening is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en werd door de beide raden vastgesteld op 31 mei 2021.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het Lokaal Bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 aangaande jaarrekening 2020 - deel OCMW - goedkeuren
        Motivering

        De toezichthoudende overheid bezorgde ons op 12 november 2021 het goedkeuringsbesluit over de jaarrekening 2020.

        De jaarrekening 2020 werd vastgesteld met de volgende saldi:

        • budgettair resultaat boekjaar van 2 302 148 euro;
        • gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar van 8 243 859 euro;
        • beschikbaar budgettair resultaat van 6 445 921 euro;
        • autofinancieringsmarge van 4 066 557 euro;
        • gecorrigeerde autofinancieringsmarge van 4 332 516 euro;
        • overgedragen overschot van 675 041 euro;
        • balansresultaat op 31 december 2020 van 58 276 076 euro in activa en 58 276 076 euro in passiva.
        Besluit

        Enig artikel.

        Het goedkeuringsbesluit van de gouverneur over de jaarrekening 2020 wordt ter kennis genomen.

    • OGG

      • Reglement voor financiële ondersteuning ten behoeve van groepsopvang locaties kinderopvang op het grondgebied De Pinte - vaststellen

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        Het reglement tot financiële ondersteuning van opvanginitiatieven groepsopvang is reeds een bestaand reglement.

        Aan het nieuwe reglement werden enkele toevoegingen gedaan:

        • Actief deelnemen aan het lokaal overleg is een voorwaarde;
        • Naam Kind en Gezin werd gewijzigd: Agentschap Opgroeien;
        • Gehuurd of in eigendom van minstens één kinderbegeleider;
        • Bewijs functiewijziging opgenomen bij de aanvraag;
        • Bedrag niet onderhevig aan indexaanpassingen;
        • Geen verwijzing meer naar installatiepremie (startpremie).
        Hogere regelgeving
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 (BS 13 januari 2014) houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters en zijn latere wijzigingen
        • Decreet over het lokaal bestuur
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2020 aangaande vaststellen reglement voor financiële ondersteuning vanuit het lokaal bestuur De Pinte ten behoeve van groepsopvanglocaties kinderopvang op het grondgebied De Pinte - Zevergem
        Motivering

        Dit reglement tot financiële ondersteuning maakt het financieel haalbaar voor deze locaties die niet in eigendom zijn van het lokaal bestuur.

        Het lokaal bestuur heeft deze locaties nodig om aan de opvangvraag te blijven voldoen, alsook extra plaatsen te creëren tot behoud van subsidies.

        Bij de werving van nieuwe groepsopvanglocaties maakt deze ondersteuning de stap kleiner en financieel haalbaarder om aan te sluiten bij de dienst van het OCMW De Pinte.

        Ook Sint-Martens-Latem zal dit toepassen voor de groepsopvanglocaties die vallen onder de Organisator Gezins- en Groepsopvang op hun grondgebied vanaf 1 januari 2022. Dit is het geval voor Droomwolkje.

        In de Pinte ontvangt voorlopig enkel locatie Villa Broccoli deze financiële ondersteuning.

        • 0-PREMIOGG/0945-03/649149/OCMW/OGG/IP-GEEN
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2020 aangaande vaststellen reglement voor financiële ondersteuning vanuit het lokaal bestuur De Pinte ten behoeve van groepsopvanglocaties kinderopvang op het grondgebied De Pinte - Zevergem wordt opgeheven vanaf 1 januari 2022.

         

        Artikel 2.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het reglement tot financiële ondersteuning van opvanginitiatieven groepsopvang aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte, zoals gehecht in de bijlage, vast.

         

        Artikel 3.

        Het reglement tot financiële ondersteuning van opvanginitiatieven groepsopvang aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte treedt in werking vanaf 1 januari 2022.

         

        Artikel 4.

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.

      • Reglement inzake attenties, teambuilding en vieringen voor kinderbegeleiders aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte en OCMW Sint-Martens-Latem - vaststellen

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        Tot op heden is er geen reglement inzake attenties, teambuilding en vieringen voor kinderbegeleiders aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte en OCMW Sint-Martens-Latem.

        Bepaalde voordelen werden reeds toegekend maar worden nu duidelijker omschreven in een reglement.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over lokaal bestuur

        Kredieten zijn voorzien onder de actie 0-OGG

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het reglement inzake attenties, teambuilding en vieringen voor kinderbegeleiders aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte en OCMW Sint-Martens-Latem, zoals gehecht in de bijlage, vast.


        Artikel 2.

        Het reglement inzake attenties, teambuilding en vieringen voor kinderbegeleiders aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte en OCMW Sint-Martens-Latem treedt in werking vanaf 1 januari 2022.

         

        Artikel 3.

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.


      • Reglement voor het toekennen van een jaarlijkse premie voor opvanglocaties aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte - vaststellen

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        Momenteel krijgen de onthaalouders aangesloten bij de Organisator Gezins- en Groepsopvang elk een bon van de Fun. Deze kwam tot stand door de opbrengst van de toenmalige tweedehandsbeurs en de opbrengst uit het korfje respijtdagen van de ouders.

        Omdat de organisatie van een tweedehandsbeurs enkele jaren geleden gestopt is en de opbrengst uit de korfjes niet altijd gegarandeerd is wil de Organisator Gezins- en Groepsopvang hetzelfde voordeel hanteren zoals in Sint-Martens-Latem reeds het geval is. Dit om geen verschil meer te hebben tussen kinderbegeleiders op de beide grondgebieden.

        Voorheen was men in het voordeel als men in Sint-Martens-Latem de opvang organiseerde, daar men de Fun bon kreeg van De Pinte en de premie van Sint-Martens-Latem.

        De financiële ondersteuning die voortvloeit uit dit nieuwe reglement bestaat uit het jaarlijks toekennen van een premie voor te bewijzen en aan het initiatief gerelateerde kosten en investeringen met een maximum van 75 euro per 5 kinderen en met een maximum van 150 euro per initiatief.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • 0-PREMIOGG/0945-03/649151/OCMW/OGG/IP-GEEN
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het reglement voor het toekennen van een jaarlijkse premie voor opvanglocaties aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte, zoals gehecht in de bijlage, vast.

         

        Artikel 2.

        Het reglement voor het toekennen van een jaarlijkse premie voor opvanglocaties aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte treedt in werking vanaf 1 januari 2022.

         

        Artikel 3.

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.

      • Reglement tot eenmalige startpremie voor nieuwe kinderopvanglocaties aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang - vaststellen

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        Dit reglement wordt opgemaakt ten behoeve van de nieuwe startende gezinsopvang en groepsopvang locaties kinderopvang vanaf 1 januari 2022. Deze locaties zijn aangesloten bij organisator gezinsopvang en groepsopvang OCMW De Pinte (OGG), dit zowel voor dagopvanglocaties als buitenschoolse opvanglocaties.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        Vorige beslissingen
        • Besluit van het bijzonder comité voor de sociale dienst van 16 december 2014 betreffende ten laste nemen van startpremie nieuwe kinderbegeleiders
        Motivering

        Het bedrag voor de startpremie wordt opgetrokken en gelijkgeschakeld met Sint-Martens-Latem. Vroeger bedroeg dit 500 euro voor alle kinderopvanglocaties. Dit wordt nu 500 euro voor een kinderopvanglocatie met een vergunning van 5 tot 8 kinderen, voor een kinderopvanglocatie met een vergunning vanaf 8 kinderen bedraagt de startpremie 1000 euro.

        Voor de Pinte is dit enkel van toepassing voor nieuwe kinderopvanglocaties aangesloten bij de OGG.

        • 0-PREMIOGG/0945-03/649145/OCMW/OGG/IP-GEEN
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Het besluit van het bijzonder comité voor de sociale dienst van 16 december 2014 betreffende ten laste nemen van startpremie nieuwe kinderbegeleiders wordt opgeheven vanaf 31 december 2021.

         

        Artikel 2.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het reglement voor het toekennen van een éénmalige startpremie voor nieuwe opvanglocaties vanaf 1 januari 2022, aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte, zoals gehecht in de bijlage, vast.


        Artikel 3.

        Het reglement voor het toekennen van een éénmalige startpremie voor nieuwe opvanglocaties vanaf 1 januari 2022, aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte treedt in werking vanaf 1 januari 2022.

         

        Artikel 4.

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomst het decreet over het lokaal bestuur.

      • Reglement inzake de afvalverwerking voor de opvanglocaties aangesloten bij Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte en Sint-Martens-Latem - vaststellen

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        Het OCMW De Pinte voorziet reeds een afvalcontainer aan het Huis van het Kind voor luiers. De kinderbegeleiders gezinsopvang van De Pinte en Sint-Martens-Latem kunnen hun luierzakken gratis deponeren in de afvalcontainer.

        Gezien de hoeveelheid aan luiers voor de groepsopvangen voorziet het OCMW van De Pinte een omhaling om de 7 dagen door de technische dienst. Dit zowel op het grondgebied De Pinte als Sint-Martens-Latem.

        De kostprijs van deze omhaling en afvalverwerking zal verrekend worden volgens de afspraken vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst tussen De Pinte en Sint-Martens-Latem.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 november 2021 in verband met de goedkeuring samenwerkingsovereenkomst OCMW De Pinte en OCMW Sint-Martens-Latem OGG
        • Besluit van het vast bureau van 22 maart 2019 tot het toevoegen van extra rolcontainer
        Motivering

        Het OCMW van De Pinte stelt ten opzichte van zijn gezinsopvanglocaties en groepsopvanglocaties op het grondgebied jaarlijks 1 rol (10 stuks) huisvuilzakken en 1 rol (25 stuks) PMD-zakken per 5 kinderen gratis ter beschikking, met een maximum van 3 rollen per soort. Deze kunnen opgehaald worden bij de Organisator Gezins- en Groepsopvang (OGG).

        Deze ondersteuning voor gezins- en groepsopvanginitiatieven in Sint-Martens-Latem wordt bepaald in een apart reglement, opgemaakt door het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en is volledig gelijklopend met dat van De Pinte.

        Op lange termijn zal de OGG zoeken naar een milieuvriendelijker alternatief voor de luiers en zal gekeken worden naar bedrijven die deze recycleren.

        • 0-PREMIOGG/0945-03/649153/OCMW/OGG/IP-GEEN
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        Dit agendapunt wordt verdaagd.

         

    • Sociale dienst

      • Serviceflats - Indexering dagprijs - goedkeuren

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        Jaarlijks kan de dagprijs van de serviceflats geïndexeerd worden. Een dergelijke indexering verloopt via het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.

        De vorige indexering van de dagprijzen van de serviceflats gebeurde op basis van de index van de consumptieprijzen van oktober 2020 (consumptie-index = 134,20) en werden toegepast sinds 4 januari 2021.

        Hogere regelgeving
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 9 januari 2015 betreffende wijziging diverse bepalingen van het MB van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de instellingen voor bejaardenzorg.
        • Omzendbrief van 16 december 2015 van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid m.b.t. evaluatie van de aanvragen tot prijsverhoging in de ouderenvoorzieningen.
        • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn.
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn raad van 30 november 2020 betreft de indexering van de dagprijzen van de serviceflats
        Motivering

        In 2022 kan een indexering worden toegepast op basis van het indexcijfer (consumptie-index = 139,78) van de consumptieprijzen van oktober 2021.

        Op basis van de gekende indexcijfer zijn de nieuwe prijzen als volgt:

        • Flat met 1 slaapkamer: 26,46 euro (oude prijs: 25,40 euro)
        • Flat met 2 slaapkamers: 32,56 euro (oude prijs: 31,26 euro ).

         

        Er is een verhogingspercentage van 4,16%.

         

        Op basis van de termijnen die dienen gevolgd te worden voor het indienen van een dossier bij het Agentschap Zorg en Gezondheid kan de dagprijs ingaan op 14 januari 2022 (dossier ingediend 10 november 2021).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verhoging van de dagprijzen van de serviceflats goed op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen van oktober 2020 tegenover oktober 2021.

        • Flats met 1 slaapkamer:  26,46 euro per dag
        • Flats met 2 slaapkamers: 32,56 euro per dag

         

        Artikel 2.

        De nieuwe, geïndexeerde dagprijzen worden meegedeeld aan het Vlaams Agentschap Zorg en gezondheid en aan de bewoners van Serviceflats Herfstdroom. De nieuwe prijzen zullen worden toegepast vanaf 14 januari 2022.

    • Gemeenteraad

      • Mededelingen voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        De wnd. voorzitter deelt mee dat de eerstvolgende raad zal plaatsvinden op 31 januari 2022.

        Besluit

        Enig artikel.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de mededelingen van de wnd. voorzitter.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Kathleen Ghyselinck, Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en context

        Er zijn geen mondelinge vragen.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Veerle Goethals
Algemeen directeur

Kathleen Ghyselinck
Wd. voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn