De voorzitter opent de zitting op 30/08/2021 om 19:55.
Naar aanleiding van de ontwikkelingen en de beslissingen van de federale overheid betreffende het coronavirus (Covid-19), is op 26 oktober 2020 een burgemeesterbesluit opgemaakt waarbij beslist werd dat de gemeenteraad enkel nog digitaal zal plaatsvinden.
Antwoorden op de mondelinge vragen van de vorige raadszitting:
2021/EG/10: Er wordt meegedeeld dat er in 2020 3.387 9840-bonnen verkocht werden.
De gemeenteraad gaat éénparig akkoord om de volgende agendapunten per hoogdringendheid op de agenda te plaatsen:
Bekrachtiging van het burgemeesterbesluit van 30 augustus 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in de bibliotheek van De Pinte.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Bij burgemeesterbesluit van 5 augustus 2021 werd het burgemeesterbesluit van 26 oktober 2020 betreffende politieverordening betreffende digitaal vergaderen door de bestuursorganen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19) gedeeltelijk opgeheven. Hierdoor kunnen de vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau en de gemeenteraadscommissies opnieuw fysiek doorgaan.
Deze maatregel is verantwoordbaar gezien de aanzienlijke daling in het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames.
Dit besluit moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.
Enig artikel.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 5 augustus 2021 betreffende gedeeltelijke opheffing van het burgemeesterbesluit van 26 oktober 2020 betreffende politieverordening betreffende digitaal vergaderen door de bestuursorganen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19).
Bij burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 werd het tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 en aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW-gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen opgelegd.
Op heden is de piek in het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames voorbij.
Bij burgemeesterbesluit van 10 juni 2021 werd het burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 gedeeltelijk opgeheven. De verplichting tot het dragen van een mondmasker voor iedereen vanaf de leeftijd van 12 jaar op de speeltuin, speelpleintjes en het skatepark werd opgeheven.
Bij ministerieel besluit van 25 augustus 2021 werd beslist dat het dragen van een mondmasker niet meer verplicht is in de publiek toegankelijke ruimtes van openbare besturen.
Het burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 kan dan ook volledig worden opgeheven.
Dit besluit moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.
Enig artikel.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 30 augustus 2021 betreffende opheffing van het burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 en 10 juni 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW- gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen.
Tot 31 augustus 2021 is het dragen van een mondmasker nog verplicht in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW-gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen, uitgezonderd op de speeltuin, speelpleintjes en het skatepark.
Bij ministerieel besluit van 25 augustus 2021 werd beslist dat vanaf 1 september 2021 het dragen van een mondmasker niet meer verplicht is in de publiek toegankelijke ruimtes van openbare besturen. In een aantal situaties blijft het dragen van een mondmasker echter wel verplicht. Zo is het dragen van een mondmasker, voor iedereen vanaf 12 jaar, verplicht in de bibliotheken en dus ook in de bibliotheek van De Pinte.
Dit besluit moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.
In uitzonderlijke gevallen, hoogdringende omstandigheden kan de burgemeester politieverordeningen maken in plaats van de gemeenteraad.
Het overlegcomité van de federale overheid van 20 augustus 2021 besliste dat het dragen van het mondmasker vanaf 1 september 2021 niet meer verplicht is in de publiek toegankelijke ruimtes van de openbare besturen, tenzij de lokale overheid daar anders over beslist. Het dragen van een mondmasker blijft wel verplicht in een hele reeks situaties, onder meer op het openbaar vervoer en in de stations, in winkels en winkelcentra, bij verplaatsingen in horecazaken, in conferentiezalen, handelsbeurzen, auditoria, gebouwen van de eredienst, gerechtsgebouwen, bibliotheken en tijdens betogingen. Ook op drukbezochte plaatsen zoals winkelstraten, jaarmarkten en kermissen blijft de mondmaskerplicht gelden, zoals bepaald door de bevoegde lokale overheid.
Enig artikel.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 30 augustus 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in de bibliotheek van de Pinte.
De Vlaamse Regering keurde op vrijdag 16 juli 2021 een nieuw besluit goed tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken:
Sedert de opstart vormt optie 1 (bronopsporing, en quarantainecoaching) een belangrijk beheersinstrument om (1) contacten van besmette personen snel te identificeren en in quarantaine te plaatsen, (2) (uitbraak)clusters te detecteren en isoleren en (3) burgers blijvend aan te moedigen en te sensibiliseren om de basismaatregelen vol te houden om zo de transmissie van het COVID-19 virus te doorbreken en deze pandemie in te dijken.
Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.
Als enige niveau ondernemen lokale besturen concrete acties om de bronopsporing te versterken. Ze leggen verbanden door analyse van de beschikbare gegevens, inclusief de gegevens verkregen uit de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraad, waardoor ogenschijnlijk willekeurige besmettingen tot één en dezelfde bron kunnen worden teruggebracht om op die manier verdere verspreiding van COVID-19 te beperken door het aanpassen van het lokale beleid inzake infectiebestrijding. Wanneer zij hotspots detecteren, nemen zij eveneens maatregelen om deze te isoleren en zo mogelijk in te perken.
Intussen vordert de vaccinatiecampagne in Vlaanderen met rasse schreden. Niettemin zal bronopsporing de komende maanden nodig blijven. Dit blijft een tweede belangrijke beschermingslinie tegen de verspreiding van het virus.
Uit 2020 werd er geleerd dat de combinatie van versoepelingen van de maatregelen die de verspreiding van het coronavirus moesten indijken in de lente- en zomermaanden, de terugkeer van vakantiegangers en het slechter wordende weer naar het einde van de zomer toe mogelijk aanleiding gaven tot de tweede en meest dodelijke golf van de corona-pandemie in België. Het begin van de tweede golf werd door Sciensano vastgesteld op maandag 31 augustus 2020.
De vaccinatiecampagne draait weliswaar op volle toeren, maar het zal vermoedelijk nog tot het najaar 2021 duren vooraleer de vaccinatiegraad voldoende hoog is om groepsimmuniteit te bekomen.
Hierbij wordt er ook gewezen naar het Hoog Overlegcomité in haar verslag van 18 juni 2021 (2020C80750.002): “Het virus zal de volgende maanden blijven circuleren. Bovendien is het risico op nieuwe varianten reëel, die mogelijks een hogere besmettelijkheid en ziektegraad veroorzaken. In dat verband heeft het Comité kennis genomen van de huidige situatie met betrekking tot de delta-variant. Alleen een zo breed mogelijke vaccinatiecampagne biedt hier een afdoend antwoord op. Verder is het belangrijk dat de verschillende onder(delen van een deugdelijk risicobeheer, met name preventie, testing, isolatie en quarantaine, contactopvolging, outbreak management, ventilatie, enz. op een adequaat en doeltreffend niveau worden gehandhaafd.”.
Uit de evaluatie van de periode 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 blijkt de meerwaarde van de lokale besturen. Door hun direct contact met de burger en diepgaande kennis van de lokale situatie kunnen de lokale besturen de bronopsporing en quarantainecoaching heel doeltreffend aanpakken. Hierbij gebruiken ze verschillende acties en methodieken om nieuwe uitbraken en nieuwe besmettingen snel te lokaliseren en te bekampen. In aanvulling van de centrale contacttracing op het Vlaamse niveau konden de lokale besturen fysieke hulp bieden of zelfs beschermingsmateriaal ter beschikking stellen.
Op 16 juli 2021 heeft de Vlaamse Regering met het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna BVR 16 juli 2021) de contouren voor de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personen door lokale besturen na 31 augustus 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie voor optie 1.
Besturen die op basis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: BVR 13 november 2020) en/of het BVR van 23 april 2021 geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 september 2021 alsnog een overeenkomst voor optie 1 afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden; alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (sensibilisering / communicatie, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
• Afsprakennota waarin de gemeente, in overleg met de COVID-19-teams, haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren, concreet omschrijft;
• De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;
• De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts om deze engagementen te kunnen uitvoeren;
• In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen heeft binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Artikel 2.
De gemeenteraad neemt kennis van de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst/het voorgelegde addendum met bijlagen en keurt deze/dit goed.
Artikel 3.
De gemeenteraad delegeert de ondertekening van de documenten aan het college van burgemeester en schepenen.
Op 17 juni 2021 nam de Kamer de wet tot uitbreiding van rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot het flexibiliseren van de opname van het rouwverlof aan. De wet werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 15 juli 2021 en trad in werking op 25 juli 2021. De wet is van toepassing op de contractuele personeelsleden bij de lokale en provinciale besturen.
De Vlaamse Regering werkt momenteel aan een parallelle regeling voor de statutaire personeelsleden van de lokale en provinciale besturen in de vorm van een besluit van de Vlaamse Regering. Het regelgevende traject neemt enige tijd in beslag en wordt vermoedelijk afgerond tegen eind 2021.
Vanaf dat de wet tot uitbreiding van het rouwverlof in het Belgisch Staatsblad verscheen, is er een tijdelijk verschil ontstaan tussen de contractuele en de statutaire personeelsleden van de lokale besturen voor het rouwverlof. De wet is immers rechtstreeks van toepassing op de contractuele personeelsleden.
Om dat verschil te overbruggen kunnen de besturen, in afwachting van de definitieve goedkeuring van het nieuwe besluit van de Vlaamse Regering, in de tussentijd dienstvrijstelling verlenen aan de statutaire personeelsleden.
Het is aangewezen het tijdelijke verschil tussen contractuele en vastbenoemde personeelsleden voor de opname van het rouwverlof en de flexibilisering van de opname hiervan te overbruggen door een dienstvrijstelling toe te staan aan de vastbenoemde personeelsleden en dit in afwachting van het Besluit van de Vlaamse Regering.
Artikel 1.
Bij overlijden van de samenwonende partner of kind van het statutaire personeelslid of van de samenwonende partner krijgt een statutair personeelslid 6 werkdagen dienstvrijstelling, die de verantwoordelijke voor het dagelijkse personeelsbeheer toekent na opname van de huidige 4 werkdagen omstandigheidsverlof.
Artikel 2.
Bij overlijden van een pleegkind van het statutaire personeelslid of van de samenwonende partner in geval van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden krijgt een statutair personeelslid 10 werkdagen dienstvrijstelling.
Artikel 3.
Bij overlijden van een pleegkind van het statutaire personeelslid of van de samenwonende partner in het kader van kortdurende pleegzorg op het moment van het overlijden krijgt een statutair personeelslid 1 werkdag dienstvrijstelling.
Artikel 4.
Bij overlijden van een pleegvader of pleegmoeder van het statutaire personeelslid in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden krijgt een statutair personeelslid 4 werkdagen dienstvrijstelling. Bij overlijden van een pleegvader of pleegmoeder van het contractuele personeelslid in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden krijgt deze 1 werkdag dienstvrijstelling.
Artikel 5.
Deze regeling van dienstvrijstelling komt te vervallen zodra het geplande besluit van de Vlaamse Regering in werking treedt.
Het schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Elke aanpassing aan dit schoolreglement dient te worden voorgelegd aan de schoolraad en nadien aan de gemeenteraad.
Het huidige schoolreglement moet geactualiseerd worden.
Artikel 1.
Het bestaande schoolreglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 31 augustus 2020, wordt opgeheven vanaf 1 september 2021.
Artikel 2.
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd en treedt in werking vanaf 1 september 2021.
Artikel 3.
De meer specifieke regels en afspraken worden opgenomen in een infobrochure.
Artikel 4.
Het schoolreglement en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling, en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Op 30 november 2020 ondertekende het gemeentebestuur het Burgemeestersconvenant en ging hiermee het engagement aan om op het eigen grondgebied 40% CO2 te reduceren tegen 2030.
Het lokaal klimaat- en energieactieplan (SECAP) zal de hoofdlijnen bepalen van het gemeentelijk klimaat- en energiebeleid en de concrete acties waarmee de klimaatdoelstellingen worden nagestreefd.
Het BVR dd. 4 juni 2021 legt vast dat de Vlaamse Regering bijkomend wil investeren om het maatschappelijk en economisch weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19 (cfr. Vlaams relanceplan Vlaamse Veerkracht). Daarbij wordt ingezet op gemeentelijke klimaatacties ter realisatie van het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Die gemeentelijke klimaatacties dragen bij aan de economische relance en ondersteunen lokale oplossingen voor klimaatadaptatie en -mitigatie.
Met het ondertekenen van het Vlaams energie- en klimaatpact gaat de gemeente de volgende engagementen aan:
Wanneer de gemeente het Vlaams energie- en klimaatpact ondertekent, wordt jaarlijks een algemene werkingssubsidie ter beschikking gesteld om het gemeentelijk energie- en klimaatbeleid kracht bij te zetten met als doel de energietransitie en klimaatadaptatie een merkbare versnelling hoger te schakelen.
De gemeente is vrij om projecten en klimaatacties te kiezen, zolang ze bijdragen aan de doelstellingen van het Pact.
MJP: budget m.b.t. klimaatacties is verdeeld onder meerdere artikelen. Voor 2022: 34.611 euro.
Enig artikel.
De gemeenteraad gaat akkoord met het ondertekenen van het Vlaams energie- en klimaatpact, zoals gehecht in de bijlage, en engageert zich om in samenwerking met diverse partnerorganisaties de doelstellingen van het Pact na te streven.
Het Repair Café heeft de toenaam “Schelde-Leie” omdat het een concrete extensie is van het gemeentelijk milieubeleid van De Pinte, Nazareth en Sint-Martens-Latem. Ze werken afwisselend in samenwerking met Gemeente De Pinte, Nazareth en Sint-Martens-Latem. Ze bestaan uit een groep vrijwilligers die de organisatie van het Repair Café op zich neemt. De 3 gemeenten ondersteunen hun werking.
Sinds 2018 werd er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen de lokale besturen en het Repair café. Op vraag van het Repair café worden volgende wijzigingen voorgesteld:
- de vrijwilligerswerking is een vzw geworden
- jaarlijkse bijdrage te verhogen naar 500 euro i.p.v. 300 euro
- art 4.2 wordt weggelaten gezien dit een eenmalige toelage was
Gemeenten Nazareth en Sint-Martens-Latem stellen dezelfde aanpassing voor aan de respectievelijke gemeenteraden voor een stijging van de bijdrage vanaf 2022.
Artikel 1.
De hernieuwde samenwerkingsovereenkomst, zoals in bijlage gehecht, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
Vanaf het jaar 2022 wordt de jaarlijkse nominatieve bijdrage 500 euro.
Artikel 3.
Deze overeenkomst kan te allen tijde eenzijdig opgezegd worden met onmiddellijke ingang aan de hand van een aangetekend schrijven. Deze overeenkomst treedt in werking op 1 september 2021 en eindigt op 31 december 2025.
Dhr. Tony Carrette, compostmeester wonende te Zevergem, vraagt in naam van Zevergem Bougeert een schenking van 3 compostbakken aan voor het serreproject in Zevergem.
Zevergem Bougeert heeft in samenwerking met Peter Dhaenens het serreproject opgestart. Een deel van de leegstaande serres van Peter Dhaenens werden ingericht als serretuintjes waar de mensen van De Pinte/Zevergem in werken en de vruchten van plukken. Door corona is het aantal gebruikers beperkt tot 20 maar wellicht zal dit aantal volgend jaar verdubbelen.
Er is heel wat afval dat men het liefste zou composteren. De 3 compostbakken zouden aan de straatkant geplaatst worden zodat er in de toekomst ook demonstraties kunnen gegeven worden, bijvoorbeeld tijdens de bloemenmarkt.
Voor de compostbakken wordt een retributie gevraagd van 27 euro. Dit werd zo vastgelegd in het retributiereglement voor de verkoop van compostvaten, compostbakken, wormenbakken en beluchtingsstokken van 16 december 2019.
In het college van burgemeester en schepenen van 9 juli 2021 werd een principiële afwijking van het retributiereglement voor de schenking van 3 compostbakken aan Zevergem Bougeert toegestaan.
Er zijn voldoende compostbakken op voorraad. De schenking heeft een sensibilisering tot gevolg.
Enig artikel.
In afwijking van het retributiereglement voor de verkoop van compostvaten, compostbakken, wormenbakken en beluchtingsstokken van 16 december 2019 en gelet op de vraag van Zevergem Bougeert, wordt het schenken van 3 compostbakken eenmalig toegestaan aan de heer Tony Carrette, in naam van Zevergem Bougeert.
De opdracht “Keistraat - frezen en asfalteren” werd op 12 maart 2021 gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Koch Ockier nv (0419.049.896), Meuleberg 2 te 8573 Anzegem, tegen het nagerekende offertebedrag van 53.086,60 euro + 11.148,19 euro (btw) = 64.234,79 euro.
Het gegunde bedrag wordt verdeeld als volgt:
Op 17 mei 2021 werden de werken aangevat in de Keistraat waarbij het plateau ter hoogte van de Rosdamstraat heraangelegd werd in asfalt. Er werd eveneens een nieuwe toplaag aangebracht in de Keistraat, van de Rosdamstraat tot 100 meter voorbij de Reevijver. Op vrijdag 4 juni 2021 werd de Keistraat terug opengesteld voor het verkeer.
Op 28 mei 2021 werd verrekening 1 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. De voorziene hoeveelheid profileerlaag bedroeg 55 ton. Bij uitvoering van de werken bleek dat er 88 ton profileerlaag diende aangevoerd te worden omdat de uitgebroken laag dikker was dan verwacht. Daardoor overschrijdt het eindbedrag voor gemeente De Pinte de gunning met meer dan 10%.
De dienst Openbare Infrastructuur heeft de meetstaat gecontroleerd en goedgekeurd.
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt de eindstaat van de werken aan de Keistraat, uitgevoerd door Koch Ockier nv (0419.049.896), Meuleberg 2 te 8573 Anzegem, vast. Het eindbedrag der werken bedraagt 64.899,66 euro (excl. btw) + 13.628,93 euro btw = 78.528,59 euro. Dit bedrag is als volgt verdeeld:
De feitelijke vereniging De Pinte Dorpsfeesten is niet meer actief en ontbonden. Deze vereniging heeft momenteel nog een rekening lopen bij VDK (met rekeningnummer BE60 8901 3406 7670) met resterend saldo van 79,57 euro. Maandelijks wordt er een bedrag van 1 euro aangerekend voor de beheerskost. De twee volmachthouders op deze rekening zijn mevrouw Veerle Goethals (Algemeen directeur) en de heer Mark Van Neste (gewezen mandataris).
Om het resterende bedrag op deze rekening over te dragen aan de algemene rekening van de gemeente De Pinte, dient de gemeenteraad het resterende saldo ten bedrage van 79,57 euro te aanvaarden.
Enig artikel.
De gemeenteraad aanvaardt het resterende saldo op de rekening van de feitelijke vereniging De Pinte Dorpsfeesten, zijnde 79,57 euro en gaat akkoord met de overdracht op de rekening van de gemeente De Pinte.
Het jaarverslag van 2020 en de begroting van 2021 dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad conform de statuten.
Artikel 1.
Het jaarverslag 2020 en de begroting van 2021 met het bijhorende jaarverslag van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek worden goedgekeurd.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek.
Het Rode Kruis-Vlaanderen en CRB startten na de zware overstromingen die ons land teisterden de solidariteitsactie 2525.
Deze solidariteitsactie bestaat uit vijf grote projecten:
Daarnaast worden ook middelen ingezet voor basishulp zoals EHBO-materiaal, opklapbedden, dekens, farmaceutische producten, hygiëneproducten, psychosociale ondersteuning, transport en logistiek.
Conform Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het toekennen van een nominatieve subsidie.
Visum S/001/G
Het lokaal bestuur De Pinte toont zich graag solidair en wil de getroffenen hulp bieden.
Met het Rode Kruis-Vlaanderen is er een bestaand initiatief die de kennis heeft om deze rol te vervullen, ondermeer dankzij hun sterk uitgebouwd netwerk van vrijwilligers.
Algemene rekening die begint met een 649, deze zal voorzien worden in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Gelet op het ter zitting aangebracht voorstel om de nominatieve subsidie toe te kennen aan Rode Kruiskern De Pinte en waarbij wordt voorgesteld om dit ter stemming voor te leggen en waarmee eenparig akkoord wordt gegaan.
Artikel 1.
Er wordt een nominatieve subsidie van 5 000 euro toegekend aan Rode Kruiskern De Pinte - solidariteitsactie 2525. Deze wordt uitbetaald onder voorbehoud dat het verlenen van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde.
Artikel 2.
Deze nominatieve subsidie zal overgeschreven worden op BE15 7310 4795 2630 met vermelding 'hulpverlening De Pinte'.
Artikel 3.
De nodige kredieten zullen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing voorzien worden.
De vijf uitbetalers van het groeipakket houden om beurt een zitdag voor ouders in het Huis van het Kind. Dit gebeurt reeds sinds 2020 en is kosteloos voor het Huis van het Kind. Men vraagt om dit vast te leggen in een overeenkomst. Na bevraging blijkt dat de andere naburige Huizen van het Kind die op dezelfde manier werken (Nazareth, Deinze, Zulte) hun ruimte kosteloos aanbieden voor deze dienstverlening.
Dit is kosteloos
Enig artikel.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de uitbetalers van het groeipakket en het lokaal bestuur, zoals gehecht in de bijlage, wordt goedgekeurd.
In september 2020 werd een mail ontvangen van Ilse Umans, netwerkmanager VDAB, i.v.m. een versterkte samenwerking tussen VDAB en het lokaal bestuur. Deze mail was gericht naar alle lokale besturen uit de regio Leie en Schelde (De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte).
VDAB wenst met bovengenoemde besturen een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten. Als antwoord op deze vraag heeft het college in zitting van 11 december 2020 de nodige afvaardiging voorzien om deel te nemen aan de voorbereidende vergaderingen, de opmaak van de samenwerkingsovereenkomst, de stuurgroep en de uitwerking van het actieplan in samenwerking met de medewerkers van de projectvereniging Leie en Schelde Wijk-Werken.
In vier samenkomsten tussen alle afvaardigingen van de besturen De Pinte, Deinze, Destelbergen, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth en Zulte werd vorm gegeven aan de samenwerking.
Het ontwerp dat vandaag voorligt is het resultaat van deze samenkomsten tussen VDAB, de lokale besturen en de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde.
Deze overeenkomst is opgemaakt vanuit tweeërlei. Enerzijds de ambitie van de Vlaamse regering om 120 000 mensen extra aan de slag te helpen en die een versterkte samenwerking tussen VDAB en de lokale besturen als een hefboom ziet om dit te bereiken. Anderzijds wordt opgemerkt als lokaal bestuur dat bepaalde groepen in onze regio structureel uitgesloten worden van evenredige deelname aan de arbeidsmarkt en impliciet ook van deelname aan de lokale samenleving. Voor deze kansengroepen is de drempel tot ‘werk’ extra hoog; wat kan uitmonden in een groeiende sociale ongelijkheid en een stijgende werkloosheid.
De samenwerkingsovereenkomst dient bij te dragen tot een passend beleid als opstap naar participatie en integratie in de lokale samenleving. Dit met als ultieme doelstelling positieve effecten te genereren op zowel individuen (eigenwaarde, gezondheid, perspectief, financiële draagkracht) maar ook op het lokale ondernemingsklimaat. Het lokaal bestuur vervult immers een belangrijke faciliterende rol inzake lokaal economisch beleid. Bedrijven krijgen zo de mogelijkheid om gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers te rekruteren in de eigen omgeving.
Het is aangewezen om deze samenwerkingsovereenkomst met VDAB aan te gaan om als lokaal bestuur een passend beleid te kunnen voeren op vlak van werk en tewerkstelling.
Deze samenwerkingsovereenkomst biedt de mogelijkheid in te spelen op lokale noden en tendensen en is gebaseerd op de 10 samenwerkingsprincipes vastgelegd in overleg tussen VDAB, VVSG en afgevaardigden van lokale besturen.
De samenwerking draagt bij tot een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners uit allerlei sectoren.
Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen regio Leie en Schelde, de projectvereniging Leie en Schelde en VDAB Oost-Vlaanderen en zet in op drie centrale ambities:
1. Meer mensen aan de slag
2. Sterke werkgeversdienstverlening
3. Levenslang leren - sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat
Via een doorgedreven samenwerking met VDAB kunnen de ambities waargemaakt worden zodoende een positief effect te hebben op de lokale gemeenschap en het lokale ondernemingsklimaat.
Tevens biedt een doorgedreven samenwerking de mogelijkheid om een actieve arbeidsmarktstrategie te voeren en een gezamenlijke verantwoordelijkheid op te nemen. Zo wordt er tot een geïntegreerd beleid op vlak van werk tussen de verschillende beleidsdomeinen gekomen.
Artikel 1.
De samenwerkingsovereenkomst 'Samen sterk voor lokaal werk' tussen het lokaal bestuur van De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, Zulte, de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde en VDAB wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
De algemeen directeur, Veerle Goethals, en de wd. burgemeester, Lieve Van Lancker, worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
De coronacrisis en de genomen maatregelen hebben een ernstige impact op onze samenleving. Het lokaal bestuur heeft dan ook de intentie om te bekijken hoe de burgers, verenigingen, zelfstandigen ... hierin ondersteund kunnen worden.
Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente De Pinte.
Op vrijdag 17 september zal de Strapdag plaatsvinden. Net zoals de voorgaande jaren zal aan de raadsleden gevraagd worden om appels uit te delen aan de kinderen die met de fiets, te voet of het openbaar vervoer komen. De oproep hiervoor zal per mail verstuurd worden.
Op zaterdag 11 september om 11.30 uur zal de Olympische kampioen, Antoine Kina, gehuldigd worden. De raadsleden zullen hiervoor nog een uitnodiging ontvangen.
Op de vraag van de voorzitter wie van de raadsleden een mondelinge vraag wil stellen, wordt genoteerd:
Raadslid Verleyen: één vraag
Raadslid Vanbiervliet: één vraag
Raadslid Thienpont: één vraag
Raadslid Claeys: één vraag
Raadslid Quintyn: twee vragen
Raadslid Gomes: drie vragen
Raadslid Van Den Abbeele: drie vragen
De voorzitter geeft het woord aan deze raadsleden.
2021/CV/8 Raadslid Verleyen wenst te weten waarom er geen overleg heeft plaats gevonden met de plaatselijke verenigingen en horeca over de wijziging van de data van de kermis in Zevergem. Ze verwijst naar de geplande activiteiten van De WezeL die daardoor niet konden doorgaan
Er wordt geantwoord dat er vooraf overleg is geweest met horeca én De WeZel over de oorspronkelijke datum. De alternatieve datum werd afgestemd met de plaatselijke horeca. De WeZel werd hier niet bij betrokken omdat er van hen uit geen signaal was gekomen dat ze een kermisprogramma voorzien hadden.
2021/WV/9 Raadslid Vanbiervliet vraagt wanneer de toegang naar de vernieuwde vleugel van het gemeentehuis zal afgewerkt worden zodat de stelling daar verwijderd kan worden.
Er wordt geantwoord dat dit werd uitgesteld zodat dit gerealiseerd kan worden samen met de renovatie van de andere vleugel.
2021/HC/6 Raadslid Claeys stelt het mobiliteitsproject ‘Iedereen mee’ van de gemeente Nazareth voor. Gezien de bijval die het project in Nazareth krijgt en de nood die er ook in De Pinte is, vraagt ze aan het college om na te gaan of er een mogelijkheid is om aan te sluiten bij het project of om een gelijkaardig project op poten te zetten.
Er wordt geantwoord dat de bevoegde schepen zich hierover zal informeren en deze info zal delen met het college.
2021/EG/12 Raadslid Gomes vraagt of het mogelijk is om vanuit de gemeenteraad een bedanking te versturen naar de moni’s van Amigo’s.
Er wordt geantwoord dat er nog geen concrete afspraken gemaakt zijn hoe de bedanking van de moni’s, en bij uitbreiding van iedereen die zich afgelopen zomer voor de jeugd heeft ingezet, zal gebeuren. Dit zal met de jeugddienst bekeken worden.
2021/EG/13 Raadslid Gomes vraagt naar het aantal niet-geïnde 9840-bonnen en wenst te weten of deze nog geïnd kunnen worden na 1 jaar.
Er wordt geantwoord dat het aantal opgezocht en meegedeeld zal worden. Wat betreft de inning van deze bonnen wordt er een agendapunt voor de gemeenteraad van september voorbereid.
2021/EG/14 Raadslid Gomes vraagt, naar aanleiding van een persbericht rond verkeersveiligheid, of er in De Pinte ook een stijging is van het aantal ongevallen op de wegen en waar dit dan is, op de gemeente- of gewestwegen.
Er wordt geantwoord dat de cijfers in de volgende gemeenteraad zullen meegedeeld worden.
2021/LT/2 Raadslid Thienpont meldt dat de snelheidsmeter in de Keistraat, ter hoogte van de Frans De Potterstraat, minder zichtbaar is door laaghangende takken.
De melding wordt meegenomen door de bevoegde schepenen.
2021/IQ/5 Raadslid Quintyn verwijst naar de afspraken met betrekking tot de concessieovereenkomst van de cafetaria in het OCP. Ze vraagt of de openingsuren werden vastgelegd in een aparte overeenkomst. Dit diende te gebeuren voor eind augustus. Daarnaast vraagt ze ook of de gemeente erop kan toezien dat de cafetaria geopend is wanneer andere verenigingen dan LDP Donza hun activiteiten hebben.
Er wordt geantwoord dat het opmaken van de overeenkomst en de openingsuren van de cafetaria zullen opgevolgd worden met de concessiehouder.
2021/MVDA/7 Raadslid Van Den Abbeele verwijst naar de brief van een anonieme burger, gericht aan de gemeenteraad, in verband met zijn bezorgdheid over het gebruik van kunstgras. Ze vraagt de visie van het bestuur hierover. Daarnaast vraagt ze om dit op de agenda van de Mina-raad en Gecoro te plaatsen.
Er wordt geantwoord dat gezien de anonimiteit dit punt niet op de agenda geplaatst kan worden. Er wordt geadviseerd dat de anonieme burger zich bekend maakt zodat men in gesprek kan gaan.
2021/MVDA/8 Raadslid Van Den Abbeele vraagt om het thema ‘stadsvlucht’, naar analogie van de resultaten van de gemeentemonitor, op de agenda van een gemeenteraadscommissie te plaatsen.
Er wordt geantwoord dat dit besproken kan worden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad