Terug
Gepubliceerd op 07/10/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 30/08/2021 - 20:00 Digitaal
Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
Veerle Goethals, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 30/08/2021 om 19:55.

Naar aanleiding van de ontwikkelingen en de beslissingen van de federale overheid betreffende het coronavirus (Covid-19), is op 26 oktober 2020 een burgemeesterbesluit opgemaakt waarbij beslist werd dat de gemeenteraad enkel nog digitaal zal plaatsvinden.

 

Antwoorden op de mondelinge vragen van de vorige raadszitting:

2021/EG/10: Er wordt meegedeeld dat er in 2020 3.387 9840-bonnen verkocht werden.

 

De gemeenteraad gaat éénparig akkoord om de volgende agendapunten per hoogdringendheid op de agenda te plaatsen:

  • Bekrachtiging van het burgemeesterbesluit van 30 augustus 2021 betreffende opheffing van het burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 en 10 juni 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19. Aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW- gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen.
  • Bekrachtiging van het burgemeesterbesluit van 30 augustus 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in de bibliotheek van De Pinte.

  • Openbaar

    • Interne zaken

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Feiten en context

        De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het Lokaal Bestuur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.

      • Bekrachtiging van het burgemeesterbesluit van 5 augustus 2021 betreffende gedeeltelijke opheffing van het burgemeesterbesluit van 26 oktober 2020 betreffende politieverordening betreffende digitaal vergaderen door de bestuursorganen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Feiten en context

        Bij burgemeesterbesluit van 5 augustus 2021 werd het burgemeesterbesluit van 26 oktober 2020 betreffende politieverordening betreffende digitaal vergaderen door de bestuursorganen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19) gedeeltelijk opgeheven. Hierdoor kunnen de vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau en de gemeenteraadscommissies opnieuw fysiek doorgaan.

        Deze maatregel is verantwoordbaar gezien de aanzienlijke daling in het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames.

        Dit besluit moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.

        Hogere regelgeving
        • artikel 134 § 1 en 135 § 2 Nieuwe Gemeentewet
        • Ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
        • Ministerieel besluit van 1 november 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
        • Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
        Vorige beslissingen
        • Burgemeesterbesluit van 26 oktober 2020 betreffende politieverordening betreffende digitaal vergaderen door de bestuursorganen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)
        • Burgemeesterbesluit van 5 augustus 2021 betreffende gedeeltelijke opheffing van het burgemeesterbesluit van 26 oktober 2020 betreffende politieverordening betreffende digitaal vergaderen door de bestuursorganen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.
        De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 5 augustus 2021 betreffende gedeeltelijke opheffing van het burgemeesterbesluit van 26 oktober 2020 betreffende politieverordening betreffende digitaal vergaderen door de bestuursorganen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19).

      • Bekrachtiging van het burgemeesterbesluit van 30 augustus 2021 betreffende opheffing van het burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 en 10 juni 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19. Aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW- gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Feiten en context

        Bij burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 werd het tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 en aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW-gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen opgelegd.

        Op heden is de piek in het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames voorbij.

        Bij burgemeesterbesluit van 10 juni 2021 werd het burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 gedeeltelijk opgeheven. De verplichting tot het dragen van een mondmasker voor iedereen vanaf de leeftijd van 12 jaar op de speeltuin, speelpleintjes en het skatepark werd opgeheven.

        Bij ministerieel besluit van 25 augustus 2021 werd beslist dat het dragen van een mondmasker niet meer verplicht is in de publiek toegankelijke ruimtes van openbare besturen.

        Het burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 kan dan ook volledig worden opgeheven.

        Dit besluit moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.

        Hogere regelgeving
        • Artikel 134 § 1 Nieuwe Gemeentewet
        • Ministerieel besluit van 25 augustus 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
        • Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        Vorige beslissingen
        • Burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19. Aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW-gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen
        • Burgemeesterbesluit van 10 juni 2021 betreffende gedeeltelijke opheffing van het burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19. Aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW-gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen
        • Burgemeesterbesluit van 30 augustus 2021 betreffende opheffing van het burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 en 10 juni 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW- gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 30 augustus 2021 betreffende opheffing van het burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 en 10 juni 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW- gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen.

      • Bekrachtiging van het burgemeesterbesluit van 30 augustus 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in de bibliotheek van De Pinte

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Feiten en context

        Tot 31 augustus 2021 is het dragen van een mondmasker nog verplicht in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW-gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen, uitgezonderd op de speeltuin, speelpleintjes en het skatepark.

        Bij ministerieel besluit van 25 augustus 2021 werd beslist dat vanaf 1 september 2021 het dragen van een mondmasker niet meer verplicht is in de publiek toegankelijke ruimtes van openbare besturen. In een aantal situaties blijft het dragen van een mondmasker echter wel verplicht. Zo is het dragen van een mondmasker, voor iedereen vanaf 12 jaar, verplicht in de bibliotheken en dus ook in de bibliotheek van De Pinte.

        Dit besluit moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.

        Hogere regelgeving
        • Artikel 134 § 1 Nieuwe Gemeentewet
        • Ministerieel besluit van 25 augustus 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
        • Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        Vorige beslissingen
        • Burgemeesterbesluit van 30 augustus 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in de bibliotheek van de Pinte
        Motivering

        In uitzonderlijke gevallen, hoogdringende omstandigheden kan de burgemeester politieverordeningen maken in plaats van de gemeenteraad.

        Het overlegcomité van de federale overheid van 20 augustus 2021 besliste dat het dragen van het mondmasker vanaf 1 september 2021 niet meer verplicht is in de publiek toegankelijke ruimtes van de openbare besturen, tenzij de lokale overheid daar anders over beslist. Het dragen van een mondmasker blijft wel verplicht in een hele reeks situaties, onder meer op het openbaar vervoer en in de stations, in winkels en winkelcentra, bij verplaatsingen in horecazaken, in conferentiezalen, handelsbeurzen, auditoria, gebouwen van de eredienst, gerechtsgebouwen, bibliotheken en tijdens betogingen. Ook op drukbezochte plaatsen zoals winkelstraten, jaarmarkten en kermissen blijft de mondmaskerplicht gelden, zoals bepaald door de bevoegde lokale overheid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 30 augustus 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in de bibliotheek van de Pinte.

      • Besluit tot goedkeuring van het addendum, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De Vlaamse Regering keurde op vrijdag 16 juli 2021 een nieuw besluit goed tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken:

        • het besluit van 16 juli 2021 kent een specifieke subsidie toe aan de Vlaamse gemeenten ter ondersteuning van optie 1: de lokale bronopsporing, d.w.z. de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personen;
        • het besluit is voor de periode van 1 september tot en met 15 oktober 2021;
        • optie 2 wordt niet verlengd;
        • de financiering voor optie 1 blijft ongewijzigd: een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand;
        • de samenstelling van verenigde besturen kan niet gewijzigd worden.
        Hogere regelgeving
        • Decreet over het Lokaal Bestuur, en meer bepaald artikel 269
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2021 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met het AZG
        • Besluit van de gemeenteraad van 26 april 2021 tot goedkeuring van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het AZG
        • Besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 tot bekrachtiging van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 mei 2021 tot goedkeuring van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het AZG
        Motivering

        Sedert de opstart vormt optie 1 (bronopsporing, en quarantainecoaching) een belangrijk beheersinstrument om (1) contacten van besmette personen snel te identificeren en in quarantaine te plaatsen, (2) (uitbraak)clusters te detecteren en isoleren en (3) burgers blijvend aan te moedigen en te sensibiliseren om de basismaatregelen vol te houden om zo de transmissie van het COVID-19 virus te doorbreken en deze pandemie in te dijken.
        Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.
        Als enige niveau ondernemen lokale besturen concrete acties om de bronopsporing te versterken. Ze leggen verbanden door analyse van de beschikbare gegevens, inclusief de gegevens verkregen uit de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraad, waardoor ogenschijnlijk willekeurige besmettingen tot één en dezelfde bron kunnen worden teruggebracht om op die manier verdere verspreiding van COVID-19 te beperken door het aanpassen van het lokale beleid inzake infectiebestrijding. Wanneer zij hotspots detecteren, nemen zij eveneens maatregelen om deze te isoleren en zo mogelijk in te perken.
        Intussen vordert de vaccinatiecampagne in Vlaanderen met rasse schreden. Niettemin zal bronopsporing de komende maanden nodig blijven. Dit blijft een tweede belangrijke beschermingslinie tegen de verspreiding van het virus.
        Uit 2020 werd er geleerd dat de combinatie van versoepelingen van de maatregelen die de verspreiding van het coronavirus moesten indijken in de lente- en zomermaanden, de terugkeer van vakantiegangers en het slechter wordende weer naar het einde van de zomer toe mogelijk aanleiding gaven tot de tweede en meest dodelijke golf van de corona-pandemie in België. Het begin van de tweede golf werd door Sciensano vastgesteld op maandag 31 augustus 2020.
        De vaccinatiecampagne draait weliswaar op volle toeren, maar het zal vermoedelijk nog tot het najaar 2021 duren vooraleer de vaccinatiegraad voldoende hoog is om groepsimmuniteit te bekomen.

        • Dit komt doordat er voor de bestelde 1,4 miljoen J&J vaccins nog geen leverzekerheid is. Die onzekerheid omtrent de J&J vaccins heeft een dubbele impact: als ze niet tijdig geleverd worden, dan moeten er 2 andere vaccins in de plaats komen (J&J is vooralsnog immers het enige vaccin waarbij 1 prik volstaat). In de voorbije maanden is al enkele keren gebleken dat de onzekerheid met betrekking tot de leveringen en/of leeftijdsrestricties bepalend zijn voor het tempo van de vaccinatie.
        • Daarnaast wordt de vaccinatiecampagne ook doorkruist door vakantieplannen van de bevolking, waardoor de uitrol van de vaccinaties mogelijks vertraging oploopt. Veel Belgen zullen deze zomer op vakantie geweest zijn naar het buitenland, en daarbovenop worden grote sportevenementen zoals de Tour de France en het EK voetbal bezocht door Europeanen uit alle windstreken. In combinatie met de versoepelingen van het “Zomerplan” en de oprukkende deltavariant bestaat zo een verhoogd risico op het importeren/verder verspreiden van nieuwe varianten.
        • In andere delen van het land, zoals het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, valt de vaccinatiegraad tegen door twijfelaars en weigeraars.
        • Bovendien bestaat de mogelijkheid dat een derde coronavaccinatie nodig zal zijn om de bevolking te beschermen tegen oprukkende nieuwe varianten van het coronavirus.
        • Met een te lage vaccinatiegraad is er onvoldoende groepsimmuniteit en ontstaat er een grote kans dat het virus zich weer snel verspreidt. Deze kans wordt nog vergroot door de risico’s op het ontstaan van nieuwe virusvarianten, en door de recente versoepelingen inzake sociale contacten en reizen. Daarom is verhoogde waakzaamheid nodig om snel te kunnen ingrijpen bij uitbraken en een stijgende besmettingsgraad. Het reëel bestaan van dit risico is recent nog bevestigd door nieuwe uitbraken zoals in Israël en Portugal, niettegenstaande de zeer hoge vaccinatiegraad in Israël. Het is dan ook van essentieel belang dat iedere vorm van uitbraak of clustervorming zo snel mogelijk gedetecteerd wordt, zodat de nodige isolatie- en quarantainemaatregelen kunnen worden genomen.
        • Daarenboven is er onvoldoende zekerheid over de duur van de beschermingsgraad die de huidige vaccins bieden. Hierdoor bestaat de kans dat de groepsimmuniteit onvoldoende hoog is om risicoloos het najaar en de winterperiode door te komen.
        • Elke burger die overtuigd kan worden de basismaatregelen te respecteren, elke besmette persoon die wordt opgebeld met het oog op de identificatie van (uitbraak)clusters en elke persoon die begeleid wordt in het volhouden van de isolatie of de quarantaine, is een extra rem op de verspreiding van het virus.

        Hierbij wordt er ook gewezen naar het Hoog Overlegcomité in haar verslag van 18 juni 2021 (2020C80750.002): “Het virus zal de volgende maanden blijven circuleren. Bovendien is het risico op nieuwe varianten reëel, die mogelijks een hogere besmettelijkheid en ziektegraad veroorzaken. In dat verband heeft het Comité kennis genomen van de huidige situatie met betrekking tot de delta-variant. Alleen een zo breed mogelijke vaccinatiecampagne biedt hier een afdoend antwoord op. Verder is het belangrijk dat de verschillende onder(delen van een deugdelijk risicobeheer, met name preventie, testing, isolatie en quarantaine, contactopvolging, outbreak management, ventilatie, enz. op een adequaat en doeltreffend niveau worden gehandhaafd.”.
        Uit de evaluatie van de periode 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 blijkt de meerwaarde van de lokale besturen. Door hun direct contact met de burger en diepgaande kennis van de lokale situatie kunnen de lokale besturen de bronopsporing en quarantainecoaching heel doeltreffend aanpakken. Hierbij gebruiken ze verschillende acties en methodieken om nieuwe uitbraken en nieuwe besmettingen snel te lokaliseren en te bekampen. In aanvulling van de centrale contacttracing op het Vlaamse niveau konden de lokale besturen fysieke hulp bieden of zelfs beschermingsmateriaal ter beschikking stellen.

        Op 16 juli 2021 heeft de Vlaamse Regering met het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna BVR 16 juli 2021) de contouren voor de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personen door lokale besturen na 31 augustus 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie voor optie 1.

        Besturen die op basis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: BVR 13 november 2020) en/of het BVR van 23 april 2021 geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 september 2021 alsnog een overeenkomst voor optie 1 afsluiten.
        De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden; alsook op de werking van de centrale contactcenters.

        De gemeenten die inzetten op optie 1 (sensibilisering / communicatie, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021
        De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
        Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
        Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
        • Afsprakennota waarin de gemeente, in overleg met de COVID-19-teams, haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren, concreet omschrijft;
        • De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;
        • De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts om deze engagementen te kunnen uitvoeren;
        • In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.

        Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
        De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
        De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen heeft binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.
        De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.


        Artikel 2.
        De gemeenteraad neemt kennis van de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst/het voorgelegde addendum met bijlagen en keurt deze/dit goed.

         

        Artikel 3.

        De gemeenteraad delegeert de ondertekening van de documenten aan het college van burgemeester en schepenen.

    • IZ-Personeel

      • Uitbreiding van het rouwverlof voor de personeelsleden van de lokale en regionale besturen - dienstvrijstelling

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Willem Rombaut, Schepen
        Feiten en context

        Op 17 juni 2021 nam de Kamer de wet tot uitbreiding van rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot het flexibiliseren van de opname van het rouwverlof aan. De wet werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 15 juli 2021 en trad in werking op 25 juli 2021. De wet is van toepassing op de contractuele personeelsleden bij de lokale en provinciale besturen.

        De Vlaamse Regering werkt momenteel aan een parallelle regeling voor de statutaire personeelsleden van de lokale en provinciale besturen in de vorm van een besluit van de Vlaamse Regering. Het regelgevende traject neemt enige tijd in beslag en wordt vermoedelijk afgerond tegen eind 2021.

        Vanaf dat de wet tot uitbreiding van het rouwverlof in het Belgisch Staatsblad verscheen, is er een tijdelijk verschil ontstaan tussen de contractuele en de statutaire personeelsleden van de lokale besturen voor het rouwverlof. De wet is immers rechtstreeks van toepassing op de contractuele personeelsleden.

        Om dat verschil te overbruggen kunnen de besturen, in afwachting van de definitieve goedkeuring van het nieuwe besluit van de Vlaamse Regering, in de tussentijd dienstvrijstelling verlenen aan de statutaire personeelsleden.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 17 juni 2021 tot uitbreiding van rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot het flexibiliseren van de opname van het rouwverlof (Belgisch staatsblad 15 juli 2021)
        Motivering

        Het is aangewezen het tijdelijke verschil tussen contractuele en vastbenoemde personeelsleden voor de opname van het rouwverlof en de flexibilisering van de opname hiervan te overbruggen door een dienstvrijstelling toe te staan aan de vastbenoemde personeelsleden en dit in afwachting van het Besluit van de Vlaamse Regering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Bij overlijden van de samenwonende partner of kind van het statutaire personeelslid of van de samenwonende partner krijgt een statutair personeelslid 6 werkdagen dienstvrijstelling, die de verantwoordelijke voor het dagelijkse personeelsbeheer toekent na opname van de huidige 4 werkdagen omstandigheidsverlof.


        Artikel 2.

        Bij overlijden van een pleegkind van het statutaire personeelslid of van de samenwonende partner in geval van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden krijgt een statutair personeelslid 10 werkdagen dienstvrijstelling.


        Artikel 3.

        Bij overlijden van een pleegkind van het statutaire personeelslid of van de samenwonende partner in het kader van kortdurende pleegzorg op het moment van het overlijden krijgt een statutair personeelslid 1 werkdag dienstvrijstelling.


        Artikel 4.

        Bij overlijden van een pleegvader of pleegmoeder van het statutaire personeelslid in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden krijgt een statutair personeelslid 4 werkdagen dienstvrijstelling. Bij overlijden van een pleegvader of pleegmoeder van het contractuele personeelslid in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden krijgt deze 1 werkdag dienstvrijstelling.


        Artikel 5.

        Deze regeling van dienstvrijstelling komt te vervallen zodra het geplande besluit van de Vlaamse Regering in werking treedt.

    • IZ-Onderwijs

      • Gemeentelijke basisschool - schoolreglement - Goedkeuring

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Elke aanpassing aan dit schoolreglement dient te worden voorgelegd aan de schoolraad en nadien aan de gemeenteraad.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119, en latere wijzigingen
        • Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 27, 28, 33, 37, 54 en 172 quinquies
        • Omzendbrief NO/2017/01 van 2 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs
        • Omzendbrief BaO/2007/05 van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs
        • Omzendbrief BaO/2002/1 van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement
        • Omzendbrief BaO/98/11 van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 31 augustus 2020 betreffende het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool De Pinte
        Adviezen
        • Verslag van het overleg in de schoolraad van 22 juni 2021
        Motivering

        Het huidige schoolreglement moet geactualiseerd worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Het bestaande schoolreglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 31 augustus 2020, wordt opgeheven vanaf 1 september 2021.

         

        Artikel 2.

        Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd en treedt in werking vanaf 1 september 2021.

         

        Artikel 3.

        De meer specifieke regels en afspraken worden opgenomen in een infobrochure.

         

        Artikel 4.

        Het schoolreglement en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling, en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.

    • ROM-Milieu

      • Vlaams Energie- en Klimaatpact - ondertekening

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 30 november 2020 ondertekende het gemeentebestuur het Burgemeestersconvenant en ging hiermee het engagement aan om op het eigen grondgebied 40% CO2 te reduceren tegen 2030.

        Het lokaal klimaat- en energieactieplan (SECAP) zal de hoofdlijnen bepalen van het gemeentelijk klimaat- en energiebeleid en de concrete acties waarmee de klimaatdoelstellingen worden nagestreefd.

        Het BVR dd. 4 juni 2021 legt vast dat de Vlaamse Regering bijkomend wil investeren om het maatschappelijk en economisch weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19 (cfr. Vlaams relanceplan Vlaamse Veerkracht). Daarbij wordt ingezet op gemeentelijke klimaatacties ter realisatie van het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Die gemeentelijke klimaatacties dragen bij aan de economische relance en ondersteunen lokale oplossingen voor klimaatadaptatie en -mitigatie.

        Met het ondertekenen van het Vlaams energie- en klimaatpact gaat de gemeente de volgende engagementen aan:

        • Burgemeestersconvenant 2030 ondertekenen en uitwerken; 
        • Gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% realiseren in de gemeentelijke gebouwen (incl. technische infrastructuur, excl. onroerend erfgoed); 
        • Reductie van de CO2-uitstoot van de gemeentelijke gebouwen met 40% in 2030 t.o.v. 2015; 
        • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting om te schakelen naar LED; 
        • Draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025; 
        • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
        • Acties en projecten opzetten binnen de vier werven van het Klimaatpact:
          1. Vergroening: aanplanting bomen, hagen, inrichting natuurgroenperken
          2. Energiebesparing en hernieuwbare energie: renovatie particuliere woningen en participatie hernieuwbare energieprojecten
          3. Mobiliteit: elektrische deelwagens en verbeterde fietsinfrastructuur
          4. Water: ontharding, infiltratie, buffering en hergebruik van hemelwater
        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2021 waarbij de toekenning van een subsidie aan de Vlaamse gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact wordt vastgelegd
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 30 november 2020 met betrekking tot de ondertekening van het burgemeestersconvenant
        Motivering

        Wanneer de gemeente het Vlaams energie- en klimaatpact ondertekent, wordt jaarlijks een algemene werkingssubsidie ter beschikking gesteld om het gemeentelijk energie- en klimaatbeleid kracht bij te zetten met als doel de energietransitie en klimaatadaptatie een merkbare versnelling hoger te schakelen.

        De gemeente is vrij om projecten en klimaatacties te kiezen, zolang ze bijdragen aan de doelstellingen van het Pact.

        Plaats in meerjarenplan en budget

        MJP: budget m.b.t. klimaatacties is verdeeld onder meerdere artikelen. Voor 2022: 34.611 euro.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad gaat akkoord met het ondertekenen van het Vlaams energie- en klimaatpact, zoals gehecht in de bijlage, en engageert zich om in samenwerking met diverse partnerorganisaties de doelstellingen van het Pact na te streven.

      • Repair Café Schelde-Leie - Samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het Repair Café heeft de toenaam “Schelde-Leie” omdat het een concrete extensie is van het gemeentelijk milieubeleid van De Pinte, Nazareth en Sint-Martens-Latem. Ze werken afwisselend in samenwerking met Gemeente De Pinte, Nazareth en Sint-Martens-Latem. Ze bestaan uit een groep vrijwilligers die de organisatie van het Repair Café op zich neemt. De 3 gemeenten ondersteunen hun werking.


        Sinds 2018 werd er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen de lokale besturen en het Repair café. Op vraag van het Repair café worden volgende wijzigingen voorgesteld:

        - de vrijwilligerswerking is een vzw geworden

        - jaarlijkse bijdrage te verhogen naar 500 euro i.p.v. 300 euro

        - art 4.2 wordt weggelaten gezien dit een eenmalige toelage was

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 27 augustus 2018 betreffende de samenwerkingsovereenkomst Repair Café Schelde-Leie
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 november 2019 betreffende de aanpassing van de samenwerkingsovereenkomst Repair Café Schelde-Leie
        Motivering

        Gemeenten Nazareth en Sint-Martens-Latem stellen dezelfde aanpassing voor aan de respectievelijke gemeenteraden voor een stijging van de bijdrage vanaf 2022.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • Jaarlijkse nominatieve subsidie van 500 euro
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De hernieuwde samenwerkingsovereenkomst, zoals in bijlage gehecht, wordt goedgekeurd.


        Artikel 2.

        Vanaf het jaar 2022 wordt de jaarlijkse nominatieve bijdrage 500 euro.

         

        Artikel 3.

        Deze overeenkomst kan te allen tijde eenzijdig opgezegd worden met onmiddellijke ingang aan de hand van een aangetekend schrijven. Deze overeenkomst treedt in werking op 1 september 2021 en eindigt op 31 december 2025.

      • Compostbakken voor het Serreproject van Zevergem Bougeert

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Dhr. Tony Carrette, compostmeester wonende te Zevergem, vraagt in naam van Zevergem Bougeert een schenking van 3 compostbakken aan voor het serreproject in Zevergem.

        Zevergem Bougeert heeft in samenwerking met Peter Dhaenens het serreproject opgestart. Een deel van de leegstaande serres van Peter Dhaenens werden ingericht als serretuintjes waar de mensen van De Pinte/Zevergem in werken en de vruchten van plukken. Door corona is het aantal gebruikers beperkt tot 20 maar wellicht zal dit aantal volgend jaar verdubbelen.

        Er is heel wat afval dat men het liefste zou composteren. De 3 compostbakken zouden aan de straatkant geplaatst worden zodat er in de toekomst ook demonstraties kunnen gegeven worden, bijvoorbeeld tijdens de bloemenmarkt.

        Voor de compostbakken wordt een retributie gevraagd van 27 euro. Dit werd zo vastgelegd in het retributiereglement voor de verkoop van compostvaten, compostbakken, wormenbakken en beluchtingsstokken van 16 december 2019.

        In het college van burgemeester en schepenen van 9 juli 2021 werd een principiële afwijking van het retributiereglement voor de schenking van 3 compostbakken aan Zevergem Bougeert toegestaan.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende het retributiereglement voor de verkoop van compostvaten, compostbakken, wormenbakken en beluchtingsstokken
        Motivering

        Er zijn voldoende compostbakken op voorraad. De schenking heeft een sensibilisering tot gevolg.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2021/0-COMPOST/0300-02/613421/GEMEENTE/DZM/IP-GEEN
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        In afwijking van het retributiereglement voor de verkoop van compostvaten, compostbakken, wormenbakken en beluchtingsstokken van 16 december 2019 en gelet op de vraag van Zevergem Bougeert, wordt het schenken van 3 compostbakken eenmalig toegestaan aan de heer Tony Carrette, in naam van Zevergem Bougeert.

    • Grondzaken

      • Keistraat - goedkeuring eindstaat werken asfaltering en plateau Rosdamstraat

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De opdracht “Keistraat - frezen en asfalteren” werd op 12 maart 2021 gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Koch Ockier nv (0419.049.896), Meuleberg 2 te 8573 Anzegem, tegen het nagerekende offertebedrag van 53.086,60 euro + 11.148,19 euro (btw) = 64.234,79 euro.

        Het gegunde bedrag wordt verdeeld als volgt:

        • Gemeente De Pinte: 30.690,93 euro (excl. btw) of 37.136,03 euro (incl. btw)
        • Stad Gent: 12.995,92 euro (excl. btw) of 15.725,06 euro (incl. btw)
        • Gemeente Sint-Martens-Latem: 9.399,75 euro (excl. btw) of 11.373,70 euro (incl. btw)

        Op 17 mei 2021 werden de werken aangevat in de Keistraat waarbij het plateau ter hoogte van de Rosdamstraat heraangelegd werd in asfalt. Er werd eveneens een nieuwe toplaag aangebracht in de Keistraat, van de Rosdamstraat tot 100 meter voorbij de Reevijver. Op vrijdag 4 juni 2021 werd de Keistraat terug opengesteld voor het verkeer.

        Op 28 mei 2021 werd verrekening 1 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. De voorziene hoeveelheid profileerlaag bedroeg 55 ton. Bij uitvoering van de werken bleek dat er 88 ton profileerlaag diende aangevoerd te worden omdat de uitgebroken laag dikker was dan verwacht. Daardoor overschrijdt het eindbedrag voor gemeente De Pinte de gunning met meer dan 10%.

        Hogere regelgeving
        • KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
        • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 euro niet)
        • KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van De Pinte van 25 januari 2021 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht
        • Besluit van de gemeenteraad van Sint-Martens-Latem van 25 januari 2021 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Stad Gent van 28 januari 2021 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Sint-Martens-Latem van 8 maart 2021 betreffende de goedkeuring van het gunningsverslag
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 maart 2021 betreffende de gunning van de asfaltering Keistraat
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van stad Gent van 18 maart 2021 betreffende de goedkeuring van het gunningsverslag
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 mei 2021 betreffende de goedkeuring van verrekening 1
        Motivering

        De dienst Openbare Infrastructuur heeft de meetstaat gecontroleerd en goedgekeurd.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2021/1-WEGEN-0/0200-01/224107/GEMEENTE/GZN/IP-WEGEN
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad stelt de eindstaat van de werken aan de Keistraat, uitgevoerd door Koch Ockier nv (0419.049.896), Meuleberg 2 te 8573 Anzegem, vast. Het eindbedrag der werken bedraagt 64.899,66 euro (excl. btw) + 13.628,93 euro btw = 78.528,59 euro. Dit bedrag is als volgt verdeeld:

        • De Pinte: 37.928,62 euro (excl. btw) + 7.965,01 euro btw
        • Gent: 16.421,04 euro (excl. btw) + 3.448,42 euro btw
        • Sint-Martens-Latem: 10.550 euro (excl. btw) + 2.215,50 euro btw
    • VT-Cultuur

      • Aanvaarding saldo rekening feitelijke vereniging De Pinte Dorpsfeesten

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De feitelijke vereniging De Pinte Dorpsfeesten is niet meer actief en ontbonden. Deze vereniging heeft momenteel nog een rekening lopen bij VDK (met rekeningnummer BE60 8901 3406 7670) met resterend saldo van 79,57 euro. Maandelijks wordt er een bedrag van 1 euro aangerekend voor de beheerskost. De twee volmachthouders op deze rekening zijn mevrouw Veerle Goethals (Algemeen directeur) en de heer Mark Van Neste (gewezen mandataris).

        Om het resterende bedrag op deze rekening over te dragen aan de algemene rekening van de gemeente De Pinte, dient de gemeenteraad het resterende saldo ten bedrage van 79,57 euro te aanvaarden.

        Hogere regelgeving
        • Artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur
        • Artikel 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad aanvaardt het resterende saldo op de rekening van de feitelijke vereniging De Pinte Dorpsfeesten, zijnde 79,57 euro en gaat akkoord met de overdracht op de rekening van de gemeente De Pinte.

    • VT-Sport

      • Goedkeuren jaarverslag 2020 en begroting 2021 van de interlokale vereniging Leiestreek Burensportdienst

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het jaarverslag van 2020 en de begroting van 2021 dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad conform de statuten.

        Hogere regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 waarbij de vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor het beheercomité werden aangeduid
        • Besluit van de gemeenteraad van 29 april 2019 inzake interlokale vereniging Burensportdienst Leiestreek - Kennisname verslag Algemene vergadering en goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst
        • Besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 inzake goedkeuren verslag algemene vergadering 2019 en goedkeuren van de begroting 2020
        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2021/0-DOCSPR/0740-00/616003/GEMEENTE/SPR/IP-GEEN - saldo 250 euro lidgeld
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.
        Het jaarverslag 2020 en de begroting van 2021 met het bijhorende jaarverslag van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek worden goedgekeurd.


        Artikel 2.
        Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek.

    • Financiën

      • Nominatieve subsidie - Rode Kruiskern De Pinte - Solidariteitsactie 2525

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het Rode Kruis-Vlaanderen en CRB startten na de zware overstromingen die ons land teisterden de solidariteitsactie 2525.
        Deze solidariteitsactie bestaat uit vijf grote projecten:

        • hulp aan de meest kwetsbare slachtoffers in alle getroffen gemeenten
        • lokale projecten in de negen zwaarst getroffen gemeenten ondersteunen
        • voedselhulp
        • tijdelijke huisvesting
        • hulp voor terugkeer naar school

         

        Daarnaast worden ook middelen ingezet voor basishulp zoals EHBO-materiaal, opklapbedden, dekens, farmaceutische producten, hygiëneproducten, psychosociale ondersteuning, transport en logistiek.

         

        Conform Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het toekennen van een nominatieve subsidie.

        Hogere regelgeving
        • Wet 14 november 1983 - betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Omzendbrief KB/ABB 2019/4: strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 waarbij de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr.1 - deel OCMW goedgekeurd werd
        Adviezen

        Visum S/001/G

        Motivering

        Het lokaal bestuur De Pinte toont zich graag solidair en wil de getroffenen hulp bieden.
        Met het Rode Kruis-Vlaanderen is er een bestaand initiatief die de kennis heeft om deze rol te vervullen, ondermeer dankzij hun sterk uitgebouwd netwerk van vrijwilligers.

        Plaats in meerjarenplan en budget

        Algemene rekening die begint met een 649, deze zal voorzien worden in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

        Varia

        Gelet op het ter zitting aangebracht voorstel om de nominatieve subsidie toe te kennen aan Rode Kruiskern De Pinte en waarbij wordt voorgesteld om dit ter stemming voor te leggen en waarmee eenparig akkoord wordt gegaan.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Er wordt een nominatieve subsidie van 5 000 euro toegekend aan Rode Kruiskern De Pinte - solidariteitsactie 2525. Deze wordt uitbetaald onder voorbehoud dat het verlenen van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde.

        Artikel 2.
        Deze nominatieve subsidie zal overgeschreven worden op BE15 7310 4795 2630 met vermelding 'hulpverlening De Pinte'.

        Artikel 3.
        De nodige kredieten zullen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing voorzien worden.

    • OGG

      • Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst uitbetalingskantoren groeipakket

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De vijf uitbetalers van het groeipakket houden om beurt een zitdag voor ouders in het Huis van het Kind. Dit gebeurt reeds sinds 2020 en is kosteloos voor het Huis van het Kind. Men vraagt om dit vast te leggen in een overeenkomst. Na bevraging blijkt dat de andere naburige Huizen van het Kind die op dezelfde manier werken (Nazareth, Deinze, Zulte) hun ruimte kosteloos aanbieden voor deze dienstverlening.

        Hogere regelgeving
        • Decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning
        Plaats in meerjarenplan en budget

        Dit is kosteloos

        • 2021/0-HVK/0944-01/613000/OCMW/HVK/IP-GEEN
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De samenwerkingsovereenkomst tussen de uitbetalers van het groeipakket en het lokaal bestuur, zoals gehecht in de bijlage, wordt goedgekeurd.

    • Sociale dienst

      • Economie - Sociale Economie – Projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde - Versterkte samenwerking tussen VDAB en lokale besturen 2020-2025

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        In september 2020 werd een mail ontvangen van Ilse Umans, netwerkmanager VDAB, i.v.m. een versterkte samenwerking tussen VDAB en het lokaal bestuur. Deze mail was gericht naar alle lokale besturen uit de regio Leie en Schelde (De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte).

        VDAB wenst met bovengenoemde besturen een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten. Als antwoord op deze vraag heeft het college in zitting van 11 december 2020 de nodige afvaardiging voorzien om deel te nemen aan de voorbereidende vergaderingen, de opmaak van de samenwerkingsovereenkomst, de stuurgroep en de uitwerking van het actieplan in samenwerking met de medewerkers van de projectvereniging Leie en Schelde Wijk-Werken.

        In vier samenkomsten tussen alle afvaardigingen van de besturen De Pinte, Deinze, Destelbergen, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth en Zulte werd vorm gegeven aan de samenwerking.

        Het ontwerp dat vandaag voorligt is het resultaat van deze samenkomsten tussen VDAB, de lokale besturen en de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde.

        Deze overeenkomst is opgemaakt vanuit tweeërlei. Enerzijds de ambitie van de Vlaamse regering om 120 000 mensen extra aan de slag te helpen en die een versterkte samenwerking tussen VDAB en de lokale besturen als een hefboom ziet om dit te bereiken. Anderzijds wordt opgemerkt als lokaal bestuur dat bepaalde groepen in onze regio structureel uitgesloten worden van evenredige deelname aan de arbeidsmarkt en impliciet ook van deelname aan de lokale samenleving. Voor deze kansengroepen is de drempel tot ‘werk’ extra hoog; wat kan uitmonden in een groeiende sociale ongelijkheid en een stijgende werkloosheid.

        De samenwerkingsovereenkomst dient bij te dragen tot een passend beleid als opstap naar participatie en integratie in de lokale samenleving. Dit met als ultieme doelstelling positieve effecten te genereren op zowel individuen (eigenwaarde, gezondheid, perspectief, financiële draagkracht) maar ook op het lokale ondernemingsklimaat. Het lokaal bestuur vervult immers een belangrijke faciliterende rol inzake lokaal economisch beleid. Bedrijven krijgen zo de mogelijkheid om gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers te rekruteren in de eigen omgeving.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 december 2020 betreffende de versterkte samenwerking tussen VDAB en het lokaal bestuur - Kennisname en goedkeuring
        Motivering

        Het is aangewezen om deze samenwerkingsovereenkomst met VDAB aan te gaan om als lokaal bestuur een passend beleid te kunnen voeren op vlak van werk en tewerkstelling.

        Deze samenwerkingsovereenkomst biedt de mogelijkheid in te spelen op lokale noden en tendensen en is gebaseerd op de 10 samenwerkingsprincipes vastgelegd in overleg tussen VDAB, VVSG en afgevaardigden van lokale besturen.

        De samenwerking draagt bij tot een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners uit allerlei sectoren.

        Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen regio Leie en Schelde, de projectvereniging Leie en Schelde en VDAB Oost-Vlaanderen en zet in op drie centrale ambities:

        1. Meer mensen aan de slag

        2. Sterke werkgeversdienstverlening

        3. Levenslang leren - sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat

         

        Via een doorgedreven samenwerking met VDAB kunnen de ambities waargemaakt worden zodoende een positief effect te hebben op de lokale gemeenschap en het lokale ondernemingsklimaat.

        Tevens biedt een doorgedreven samenwerking de mogelijkheid om een actieve arbeidsmarktstrategie te voeren en een gezamenlijke verantwoordelijkheid op te nemen. Zo wordt er tot een geïntegreerd beleid op vlak van werk tussen de verschillende beleidsdomeinen gekomen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De samenwerkingsovereenkomst 'Samen sterk voor lokaal werk' tussen het lokaal bestuur van De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, Zulte, de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde en VDAB wordt goedgekeurd.

         

        Artikel 2.

        De algemeen directeur, Veerle Goethals, en de wd. burgemeester, Lieve Van Lancker, worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

    • Gemeenteraad

      • Stand van zaken coronamaatregelen - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De coronacrisis en de genomen maatregelen hebben een ernstige impact op onze samenleving. Het lokaal bestuur heeft dan ook de intentie om te bekijken hoe de burgers, verenigingen, zelfstandigen ... hierin ondersteund kunnen worden.

        Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente De Pinte.

      • Mededelingen gemeenteraadsvoorzitter

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Besluit

        Op vrijdag 17 september zal de Strapdag plaatsvinden. Net zoals de voorgaande jaren zal aan de raadsleden gevraagd worden om appels uit te delen aan de kinderen die met de fiets, te voet of het openbaar vervoer komen. De oproep hiervoor zal per mail verstuurd worden.

         

        Op zaterdag 11 september om 11.30 uur zal de Olympische kampioen, Antoine Kina, gehuldigd worden. De raadsleden zullen hiervoor nog een uitnodiging ontvangen.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Besluit

        Op de vraag van de voorzitter wie van de raadsleden een mondelinge vraag wil stellen, wordt genoteerd:

         

        Raadslid Verleyen: één vraag

        Raadslid Vanbiervliet: één vraag

        Raadslid Thienpont: één vraag

        Raadslid Claeys: één vraag

        Raadslid Quintyn: twee vragen

        Raadslid Gomes: drie vragen

        Raadslid Van Den Abbeele: drie vragen

         

        De voorzitter geeft het woord aan deze raadsleden.


        2021/CV/8 Raadslid Verleyen wenst te weten waarom er geen overleg heeft plaats gevonden met de plaatselijke verenigingen en horeca over de wijziging van de data van de kermis in Zevergem. Ze verwijst naar de geplande activiteiten van De WezeL die daardoor niet konden doorgaan
        Er wordt geantwoord dat er vooraf overleg is geweest met horeca én De WeZel over de oorspronkelijke datum. De alternatieve datum werd afgestemd met de plaatselijke horeca. De WeZel werd hier niet bij betrokken omdat er van hen uit geen signaal was gekomen dat ze een kermisprogramma voorzien hadden.

         

        2021/WV/9 Raadslid Vanbiervliet vraagt wanneer de toegang naar de vernieuwde vleugel van het gemeentehuis zal afgewerkt worden zodat de stelling daar verwijderd kan worden.
        Er wordt geantwoord dat dit werd uitgesteld zodat dit gerealiseerd kan worden samen met de renovatie van de andere vleugel.

         

        2021/HC/6 Raadslid Claeys stelt het mobiliteitsproject ‘Iedereen mee’ van de gemeente Nazareth voor. Gezien de bijval die het project in Nazareth krijgt en de nood die er ook in De Pinte is, vraagt ze aan het college om na te gaan of er een mogelijkheid is om aan te sluiten bij het project of om een gelijkaardig project op poten te zetten.
        Er wordt geantwoord dat de bevoegde schepen zich hierover zal informeren en deze info zal delen met het college.

         

        2021/EG/12 Raadslid Gomes vraagt of het mogelijk is om vanuit de gemeenteraad een bedanking te versturen naar de moni’s van Amigo’s.
        Er wordt geantwoord dat er nog geen concrete afspraken gemaakt zijn hoe de bedanking van de moni’s, en bij uitbreiding van iedereen die zich afgelopen zomer voor de jeugd heeft ingezet, zal gebeuren. Dit zal met de jeugddienst bekeken worden.

         

        2021/EG/13 Raadslid Gomes vraagt naar het aantal niet-geïnde 9840-bonnen en wenst te weten of deze nog geïnd kunnen worden na 1 jaar.
        Er wordt geantwoord dat het aantal opgezocht en meegedeeld zal worden. Wat betreft de inning van deze bonnen wordt er een agendapunt voor de gemeenteraad van september voorbereid.

         

        2021/EG/14 Raadslid Gomes vraagt, naar aanleiding van een persbericht rond verkeersveiligheid, of er in De Pinte ook een stijging is van het aantal ongevallen op de wegen en waar dit dan is, op de gemeente- of gewestwegen.
        Er wordt geantwoord dat de cijfers in de volgende gemeenteraad zullen meegedeeld worden.

         

        2021/LT/2 Raadslid Thienpont meldt dat de snelheidsmeter in de Keistraat, ter hoogte van de Frans De Potterstraat, minder zichtbaar is door laaghangende takken.
        De melding wordt meegenomen door de bevoegde schepenen.

         

        2021/IQ/5 Raadslid Quintyn verwijst naar de afspraken met betrekking tot de concessieovereenkomst van de cafetaria in het OCP. Ze vraagt of de openingsuren werden vastgelegd in een aparte overeenkomst. Dit diende te gebeuren voor eind augustus. Daarnaast vraagt ze ook of de gemeente erop kan toezien dat de cafetaria geopend is wanneer andere verenigingen dan LDP Donza hun activiteiten hebben.
        Er wordt geantwoord dat het opmaken van de overeenkomst en de openingsuren van de cafetaria zullen opgevolgd worden met de concessiehouder.

         

        2021/MVDA/7 Raadslid Van Den Abbeele verwijst naar de brief van een anonieme burger, gericht aan de gemeenteraad, in verband met zijn bezorgdheid over het gebruik van kunstgras. Ze vraagt de visie van het bestuur hierover. Daarnaast vraagt ze om dit op de agenda van de Mina-raad en Gecoro te plaatsen.
        Er wordt geantwoord dat gezien de anonimiteit dit punt niet op de agenda geplaatst kan worden. Er wordt geadviseerd dat de anonieme burger zich bekend maakt zodat men in gesprek kan gaan.

         

        2021/MVDA/8 Raadslid Van Den Abbeele vraagt om het thema ‘stadsvlucht’, naar analogie van de resultaten van de gemeentemonitor, op de agenda van een gemeenteraadscommissie te plaatsen.
        Er wordt geantwoord dat dit besproken kan worden.

Namens Gemeenteraad,

Veerle Goethals
Algemeen directeur

Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad