Terug
Gepubliceerd op 23/09/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 30/05/2022 - 20:30 Raadzaal
Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
Veerle Goethals, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 30/05/2022 om 20:36.

Het agendapunt aangevraagd door raadslid Vanbiervliet werd verplaatst naar de
raad voor maatschappelijk welzijn.

  • Openbaar

    • Interne zaken

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het Lokaal Bestuur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.

    • IZ-IGS

      • IGS Westlede - algemene vergadering van 14 juni 2022 - beraadslagen agenda - bepalen mandaat volmachtdrager

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeente is aangesloten bij IGS Westlede.

        De gemeente werd per mail van 19 april 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGS Westlede die op dinsdag 14 juni 2022 plaats heeft om 19.00 u in het hoofdgebouw van het crematorium Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.

        Een dossier met de dagorde en documentatie bij de agendapunten werd aan de gemeente over­gemaakt.

        Hogere regelgeving
        • Vlaams decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samen­werking in het bijzonder artikel 44 dat stelt dat de gemeenteraad voor elke algemene vergadering zijn goedkeuring moet hechten aan de agenda­punten van de algemene ver­gadering en het mandaat van de vertegen­woordiger moet vaststellen
        • Vlaams decreet van 18 januari 2013 betreffende de wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 waarbij de vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordigers werden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van IGS Westlede tot de algehele vernieuwing van de gemeenteraden
        • Besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2020 waarbij een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen wordt aangeduid
        Motivering

        De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van IGS Westlede.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De agendapunten van de algemene vergadering van IGS Westlede van 14 juni 2022 en de daarbij horende documentatie worden goedgekeurd:

        1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 07/12/2021
        2. Goedkeuring jaarrekening 2021
        3. Verslag commissaris-revisor
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor
        5. Werkingsverslag 2021
        6. Remuneratieverslag 2021
        7. Varia

         

        Artikel 2.

        Aan de vertegenwoordiger van de gemeente, mevrouw Ann Vandenbussche, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, Erik Van de Velde, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IGS Westlede op 14 juni 2022, wordt opgedragen zijn stem­gedrag af te stemmen op de beslissingen ge­no­men in de gemeente­­raad van heden hiervoor opgenomen in het artikel 1.


        Artikel 3.

        Voormelde beslissingen zullen worden uitgevoerd waaronder onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan IGS Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.

      • Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM) - Algemene vergadering van 8 juni 2022 - beraadslagen agenda - bepalen mandaat volmachtdrager

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeente is aangesloten bij de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM).

        De gemeente werd per aangetekende brief van IVM van 26 april 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM die plaatsvindt op woensdag 8 juni 2022 om 19 uur in de vergaderzaal van het magazijngebouw (2de verdieping), Sint-Laureinsesteenweg 29 te Eeklo.

        Hogere regelgeving
        • Vlaams decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samen­werking in het bijzonder artikel 44 dat stelt dat de gemeenteraad voor elke algemene vergadering zijn goedkeuring moet hechten aan de agenda­punten van de algemene ver­gadering en het mandaat van de vertegen­woordiger moet vaststellen
        • Vlaams decreet van 18 januari 2013 betreffende de wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Artikel 30 bis van de statuten van IVM
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 waarbij de heer Erik Van de Velde, gemeenteraadslid, als vertegenwoordiger en de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur
        • Besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 waarbij mevrouw Laure Reyntjens als bestuurder bij IVM werd voorgedragen
        • Besluit van de algemene vergadering van IVM van 20 maart 2019 houdende de benoeming van mevrouw Laure Reyntjens als bestuurder
        • Besluit van de gemeenteraad van 31 januari 2022 waarbij Ann Vandenbussche wordt voorgedragen als bestuurder van de Raad Van Bestuur bij de Intergemeentelijke Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Meetjesland (I.V.M) in vervanging van mevrouw Laure Reyntjens.

           

        Motivering

        De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van IVM.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Goedkeuring wordt gehecht aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022 uur om 19 uur en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:

        1. Jaarverslag/verslag raad van bestuur 2021 over de werking van de intergemeentelijke vereniging
        2. Verslag van de raad van bestuur m.b.t. de jaarrekening 2021
        3. Verslag van de commissaris
        4. Goedkeuring jaarrekening per 31 december 2021
        5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
        6. Verlenen van kwijting aan de commissaris
        7. Aanstelling vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger raad van bestuur (Maldegem) - beslissing
        8. Voordracht lid raad van bestuur met raadgevende stem (Lievegem) - akteneming


        Artikel 2.

        De vertegenwoordiger, de heer Erik Van de Velde, gemeenteraadslid of plaatsvervangende vertegenwoordiger, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, gemeenteraadslid van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.

        De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 10.532 stemmen.

         

        Artikel 3.

        Voormelde beslissingen zullen worden overgemaakt aan de Toezichthoudende Overheid in overeenstemming met de wettelijke bepalingen terzake waaronder onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), Sint-Laureinsesteenweg 29 te 9900 Eeklo.

      • TMVW OV (Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening Opdrachthoudende Vereniging) - Algemene jaarvergadering van 17 juni 2022 - beraadslagen agenda en bepalen mandaat vertegenwoordigers

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeente is aangesloten bij TMVW ov. TMVW ov (opdrachthoudende vereniging) heeft op 4 mei 2022 een oproepingsbrief aan de gemeente overgemaakt voor de  algemene jaarvergadering van TMVW ov op 17 juni 2022 die plaats zal vinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent , waarin de agenda werd meegedeeld.

        De gemeenteraad moet voor elke algemene vergadering het mandaat van de vertegenwoordiger vaststellen en goedkeuring verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering.

        Hogere regelgeving
        • Vlaams decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder artikel 44 dat stelt dat de gemeenteraad zijn goedkeuring moet hechten aan de agenda van de algemene vergadering en tevens het mandaat van de vertegenwoordiger moet vaststellen
        • Vlaams decreet van 18 januari 2013 betreffende de wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Koninklijk Besluit nr. 4 van 9 april 2020 bij ontstentenis van bepalingen terzake in de statuten en de limitatieve uitzonderingsmaatregel voorzien door de Vlaamse Minister van Binnenlandse Zaken gepubliceerd in fine op de website https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/nieuws/covid-19-organen-intergemeentelijke-samenwerkingsverbanden-en-verzelfstandigde-entiteiten-update
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 november 2019 in verband met de statutenwijziging van TMVW ov
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2020 in verband met het aanduiden van één vertegenwoordiger en één plaatsvervangend vertegenwoordiger voor TMVW ov
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 17 juni 2022 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal (verslag van de commissaris wordt nagestuurd)
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
        4. Verslagen van de commissaris (wordt nagestuurd)
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021,
          b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Actualisering presentievergoeding
        8. Statutaire benoemingen (wordt nagestuurd)
        9. Aanstelling commissaris

        Varia en mededelingen.

         

        Artikel 2.
        De raad draagt de vertegenwoordiger, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, raadslid, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 juni 2022, te onderschrijven en hun stemgedrag af stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

         

        Artikel 3.

        Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan TMVW ov, hetzij per post, p/a Intercommunaal Beheer TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post op  20220617AVTMVW@farys.be.

    • Juridische dienst

      • Huishoudelijk reglement gemeenteraad - vaststellen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen.

        De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement ten allen tijde wijzigen.

        Het digitaal en hybride vergaderen is sinds kort formeel verankerd in het decreet lokaal bestuur.  Teneinde digitale en hybride vergaderingen uitzonderlijk mogelijk te maken, dient het huishoudelijk reglement aangepast te worden.

        Van deze aanpassing wordt gebruik gemaakt om nog een paar kleine wijzigingen op te nemen zoals onder meer wijzigingen omtrent de opname van de essentie van de mondelinge vragen en antwoorden in het zittingsverslag in de plaats van in de notulen, omtrent de mogelijkheid tot het indienen van een interpellatie, omtrent de verduidelijking van schriftelijke vragen, omtrent de terugbetaling van vormingen voor de leden van het college van burgemeester en schepenen, enz. 

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
        • Besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen van 10 september 2021
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 waarbij het huishoudelijk reglement werd vastgesteld
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals vastgesteld op de gemeenteraad van 25 februari 2019 wordt opgeheven vanaf heden.

         

        Artikel 2.

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt vastgesteld zoals in bijlage gehecht.

    • ROM-Stedenbouw

      • RUP Zevergem Scheldedorp - definitieve vaststelling

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Historiek

        Bij arrest van de Raad van State (RvSt) van 5 oktober 2018 werd het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Zevergem- Scheldedorp” (hierna RUP) vernietigd.

        In navolging van de gemeenteraadsbeslissing van 25 november 2019 waarbij goedkeuring werd gegeven aan het bestek houdende het aanstellen van een ontwerper voor de opmaak van het RUP werd in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 24 april 2020 beslist de opdracht toe te vertrouwen aan het studiebureau Antea en werd het planteam samengesteld.

        Situering van het RUP in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan

        Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (hierna GRS) van De Pinte werd goedgekeurd door de bestendige deputatie in zitting van 9 november 2006, in het bijzonder de bindende bepaling in artikel 11 met betrekking tot het creëren van bijkomend en gevarieerd woonaanbod in de eerste plaats gericht op kleinere gezinnen en de expliciete taakstelling dat de ruimte voor een dergelijk project dient te worden gezocht binnen het kader van een RUP “ Scheldedorp” (Zevergem), binnen het woongebied volgens het gewestplan.

        Ruimtelijke speerpunten van het RUP

        De gemeente De Pinte wenst voor de kern Zevergem, in uitvoering van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, een ruimtelijk uitvoeringsplan op te maken dat de toekomstige ontwikkelingen in de kern stuurt en de meervoudige planologische problematieken in deze cultuurhistorisch waardevolle kern aanpakt:

        • Gebrek aan samenhang;
        • Opwaarderen van de link tussen de woonkern en de Scheldevallei;
        • Optimaliseren van het doelgroepenbeleid en het gedifferentieerd woonaanbod;
        • Garanderen van kwalitatieve woonprojecten op maat van de kern;
        • Opwaarderen van het publiek domein.

        Procedureverloop

        Het RUP moet - conform het geïntegreerde planproces voor de opmaak van ruimtelijke uitvoeringsplannen zoals aangegeven in artikelen 2.2.18 - 2.2.21 van de VCRO, titel II, hoofdstuk II, Afdeling 4 - de volgende 5 producten leveren:

        • Startnota – Procesnota
        • Scopingsnota
        • Voorontwerp RUP
        • Ontwerp-RUP
        • Definitief RUP

        Op 14 augustus 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen de start- en procesnota van het RUP goed, de basis en de start van de eerste publieke inspraak- en adviesronde. De start- en procesnota werd bijgevolg gedurende 60 dagen, van 15 september 2020 tot en met 13 november 2020, aan het publiek ter inzage gelegd. De stukken lagen op papier op de dienst Bouwen in het gemeentehuis ter inzage en digitaal, via de gemeentelijke website op https://www.depinte.be/rupzevergem. Deze site blijft toegankelijk en wordt na elke procedurestap geactualiseerd zodat het opmaakproces op een zo breed mogelijke manier en transparant verloopt. Gedurende de publieke raadpleging werd op 23 september een fysiek infomoment met infomarkt op de basisschool in Zevergem Dorp georganiseerd. Daaropvolgend kon het publiek gedurende twee dagen, op afspraak, het planteam nog verder bevragen over de start- en procesnota. Alle reacties en adviezen waaronder de decretaal verplichte, het advies van de GECORO en van de andere gemeentelijke adviesraden (mobiliteit, milieu- en natuur en erfgoed) werden verzameld en verwerkt in de scopingsnota. De scopingsnota is het verlengstuk van de startnota waarbij de reacties en adviezen weloverwogen worden en vormt de basis van het grafisch bestemmingsplan met bijhorende stedenbouwkundige voorschriften. Het college keurde in zitting van 7 mei 2021 de scopingsnota goed. Daarna werden het grafisch plan en de bijhorende stedenbouwkundige voorschriften verder geconcretiseerd in het voorontwerp en samen met het uitgevoerde onderzoek tot milieueffectrapportage voorgelegd aan de dienst MER met de vraag of er een plan-MER nodig was. Op datum van 13 juli 2021 beslist het directiehoofd van de Afdeling Gebiedsontwikkeling, omgevingsplanning en–projecten van het Departement Omgeving dat op basis van het advies van Team MER dat er geen plan-MER dient opgesteld te worden voor het voorliggende ontwerp-RUP.

        Het ontwerp-RUP werd door de gemeenteraad van 25 oktober 2021 voorlopig vastgesteld.

        Na de voorlopige vaststelling werd het ontwerp RUP onderworpen aan een openbaar onderzoek gedurende 60 dagen. Het openbaar onderzoek liep van 2 november 2021 tot en met 31 december 2021.

        Tijdens de duur van het openbaar onderzoek werden 16 bezwaren, het advies van de deputatie Oost-Vlaanderen en het advies van het departement Omgeving ontvangen. Deze werden, zoals de procedure het voorschrijft, voorgelegd aan de GECORO. De provincie Oost-Vlaanderen adviseerde het ontwerp RUP gedeeltelijk gunstig mits rekening gehouden wordt met de gemaakte bemerkingen: in de huidige vorm kan volgend element van het RUP in een latere fase aanleiding geven tot schorsing:
        • het voorzien van bijkomende woonaanbod in agrarisch gebied. Hieraan werd geremedieerd in het definitief ontwerp RUP.  Het departement Omgeving geeft te kennen dat er geen kennelijke strijdigheden zijn vastgesteld met de Vlaamse beleidskaders en dat het RUP voor de dorpskern op lokaal niveau verder vorm kan gegeven worden.

        De GECORO bundelde en coördineerde de adviezen, opmerkingen en bezwaren en heeft op 24 maart 2022 hierover een gemotiveerd advies uitgebracht. Dit advies werd bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad.

        Het advies van de GECORO met voorstel van aanpassingen van het ontwerp RUP is toegevoegd in bijlage.


        Aanpassingen van het plan en voorschriften naar aanleiding van het resultaat van het openbaar onderzoek, de adviezen en het GECORO-advies

        Op basis van artikel 2.2.14, §6 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening, kunnen er bij de definitieve vaststelling van het RUP ten opzichte van het voorlopig vastgestelde RUP wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren, opmerkingen en adviezen of het advies van de GECORO. Als gevolg van het GECORO-advies, waarin de ontvangen adviezen van de deputatie en van het departement Omgeving integraal werden overgenomen en de ingediende bezwaren werden gebundeld en gecoördineerd, besluit de gemeenteraad akkoord te gaan met de motivering en de aanpassingen die door de GECORO in het advies worden voorgesteld uitgezonderd:

        -          B4 / op blz. 9  “- Dakdoorvoeren, zonnepanelen en zonneboilers, airco’s, .. technische voorzieningen zichtbaar van op de straat zijn verboden, deze technische installaties zijn enkel toegelaten door het dakvlak en gevels weg van de straat.” Dit werd vervangen door in de toelichting (niet verordenend) te zetten: “Technische installaties dienen te worden vermeden op het dakvlak en gevels zichtbaar vanop de straat.”

        -          B15 / op blz. 19 en 20 m.b.t. parkeernorm: de parkeernorm van minstens 2 parkeerplaatsen op eigen terrein wordt algemeen aangehouden om zoveel als mogelijk de parkeerdruk op het openbaar domein te ontlasten. Verder vraagt de GECORO(op blz. 20) nog bijkomend volgende zaken op te nemen: “Bijkomend in de voorschriften van alle woonzones op te nemen dat: de opritbreedte gemeten aan de rooilijn dient beperkt te worden tot maximaal 4 meter en dient ingekaderd te worden met landschapseigen groen. De aanleg van de opritten en verhardingen moet 100% waterdoorlatend zijn. Afsluitingen dienen uit levendig groen (hagen) te bestaan. Voor iedere te rooien hoogstamboom op het perceel dient minimum 1 hoogstamboom op het eigen perceel terug aangeplant te worden. GECORO vraagt in dit verband ook om verordenend op te nemen dat: Bij nieuwbouw dient minimum 1 extra landschapseigen hoogstamboom op het perceel aangeplant te worden, ongeacht of er al een boom voorkomt of bomen voorkomen.”  Gezien dit geen toevoegingen zijn die rechtstreeks voortvloeien uit bezwaren n.a.v. het openbaar onderzoek, worden deze toevoegingen niet doorgevoerd. Deze elementen worden best of beter in het vergunningenbeleid geregeld en de meeste hiervan worden op heden reeds als voorwaarde opgelegd bij het bekomen van een omgevingsvergunning.

        -          B22 op blz. 23 en B27 op blz. 26: als er erfgoedobjecten ontbreken die op de Vlaamse inventaris staan dienen deze nog toegevoegd te worden.

        Het definitief ontwerp-RUP wordt, op voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 22 april 2022, voor definitieve vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur, artikel 40-41
        • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, Titel II, Hoofdstuk II, Afdeling 4 ('Ruimtelijke Uitvoeringsplannen')
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.
        • Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen.
        • Koninklijk Besluit van 14 september 1977 houdende de vaststelling van het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone'.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 september 1997 houdende definitieve vaststelling van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en latere wijzigingen.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 18 februari 2004 houdende de goedkeuring van het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan van de provincie Oost-Vlaanderen en latere wijzigingen.
        • Besluit van de bestendige deputatie van 9 november 2006 houdende de goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan De Pinte.
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 november 2019 houdende de goedkeuring bestek overheidsopdracht "Aanstellen ontwerper voor de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Zevergem - Scheldedorp'" onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 december 2018 houdende de herneming van het RUP Zevergem - Scheldedorp
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 april 2020 houdende de aanstelling van de ontwerper RUP Zevergem - Scheldedorp
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 augustus 2020 houdende de goedkeuring start- en procesnota, organisatie publieke inspraakronde
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 mei 2021 houdende de goedkeuring van de scopingsnota
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 juli 2021 houdende de goedkeuring van het voorontwerp
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 oktober 2021 houdende de goedkeuring van het ontwerp RUP
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 april 2022 houdende de goedkeuring van het aangepaste ontwerp RUP
        Adviezen
        • het advies van Team MER van het Departement Omgeving van 13 juli 2021 inzake de ontheffing van de plan-MER

        Schriftelijke adviezen ingediend tijdens de plenaire vragenronde zoals opgenomen in het 'verslag plenair overleg' van 10 september 2021, gehecht in bijlage bij de toelichtingsnota:

        • Het advies van het departement Omgeving
        • Het advies van de provincie Oost-Vlaanderen
        • Het advies van de GECORO
        • Het advies van het departement Landbouw en Visserij
        • Het advies van de gemeentelijke Mobiliteitsraad
        • Het advies van de gemeentelijke MINA raad
        • Het advies van de gemeentelijke erfgoedraad
        • Het advies van Toerisme Vlaanderen

        Tijdens het openbaar onderzoek:

        • Het advies van de deputatie van Oost-Vlaanderen van 16 december 2021
        • Het advies van het departement Omgeving van 10 december 2021
        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 0610-01 - RUP Zevergem D-GRBPLAN
        Motivatie stemgedrag

        De Open Vld-fractie zal zich onthouden bij de goedkeuring van het RUP Zevergem Scheldedorp omdat ze ervan overtuigd is dat De Pinte-Zevergem nood heeft aan dergelijk sociaal maatschappelijk project, maar ze twijfels heeft of dit de ideale plaats is om dit in te plannen. Ze betreurt dat het RUP uitgaat van sloop van de leegstaande en verwaarloosde woningen in het dorp. Bij sloop wordt de nieuwbouw ingeplant op 3 meter achter de rooilijn. Op die manier krijgt men volgens de fractie een verbreding van het wegdek, wat een ander dorpszicht geeft.  Dit zal ook de veiligheid ter hoogte van de school niet bevorderen. Het RUP voorziet niks van sociale woningen, wat de fractie een gemiste kans vindt.

        De fractie Ruimte onthoudt zich omdat het behoud van de cultuurhistorische dorpskern onvoldoende gegarandeerd is, zoals dat past in een landelijke en authentieke context van een Scheldedorp. De mogelijkheid dat de dorpshuisjes in projectzone 2 kunnen gesloopt worden en in dat geval 3 meter naar achter verschoven worden, valt niet te rijmen met de bindende bepalingen binnen de cultuurhistorische dorpskern, nl. 'het behoud van het cultuurhistorisch patrimonium staat voorop'.  Daarnaast mist de fractie het voorzien van sociale woningen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Onthouders: Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Christel Verleyen, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad stelt het ontwerp van Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) 'Zevergem Scheldedorp' bestaande uit een procesnota, toelichtende nota, grafisch plan met bijhorende verordenende stedenbouwkundige voorschriften en een grafisch plancompensatie register, zoals gevoegd bij deze beslissing, definitief vast.

         

        Artikel 2
        Het definitief vastgestelde RUP 'Zevergem Scheldedorp' wordt, samen met dit besluit en het volledige advies van de GECORO, bezorgd aan de deputatie van Oost-Vlaanderen en aan het Departement Omgeving. Het gemeentelijk RUP 'Zevergem-Scheldedorp' wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en op de gemeentelijke website. Het gemeentelijk RUP 'Zevergem Scheldedorp' treedt in werking 14 dagen na de bekendmaking van deze gemeenteraadsbeslissing in het Belgisch Staatsblad.

    • Grondzaken

      • Verzoekschrift aan de gemeenteraad desbetreffend het Traject stationsomgeving - antwoord verzoekschrift

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Conform artikel 40 en artikel 41 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, opnieuw vastgesteld in de gemeenteraad van heden heeft iedere burger het recht om verzoekschriften schriftelijk bij de organen van de gemeente in te dienen, door een of meer personen ondertekend.

        Dergelijk verzoekschrift werd ingediend op maandag 14 maart 2022 gericht aan de gemeenteraad door een groep van handelaars uit de Baron de Gieylaan.

        De verzoekers uit het verzoekschrift vroegen de gemeenteraad om:

        • te worden gehoord
        • het traject stationsomgeving, enige wijziging in de wegenis en het verkeer in de Baron de Gieylaan, op te schorten;
        • vervolgens te willen voorzien in een doorgedreven participatie én cocreatie van het Traject Stationsomgeving met onder meer de lokale handelaars, waarin begrepen huidige verzoekers, zodat een gedragen nieuw voorstel kan worden uitgewerkt

        Het verzoekschrift werd afgetoetst aan de bepalingen van artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur en aan de bepalingen van het eigen huishoudelijk reglement. Het verzoekschrift was ontvankelijk. Bijgevolg werd het verzoekschrift door de voorzitter van de gemeenteraad op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad geplaatst. Het werd immers minstens 14 kalenderdagen voor de vergadering ontvangen. De verzoeker of, indien het verzoekschrift door meerdere personen is ondertekend, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift kan worden gehoord door het betrokken orgaan van de gemeente. In dat geval heeft de verzoeker of de eerste ondertekenaar van een verzoekschrift het recht zich te laten bijstaan door een persoon naar keuze. In het verzoekschrift vroegen de verzoekers om te worden gehoord waardoor verzoekers uitgenodigd werden in de zitting van 28 maart 2022 om te worden gehoord.

        Het betrokken orgaan van de gemeente - in dit geval de gemeenteraad - verstrekt, binnen drie maanden na indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift.

        Hogere regelgeving
        • Artikel 304 §2 en §5 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2022 betreffende "Verzoekschrift aan de gemeenteraad desbetreffend het Traject stationsomgeving - kennisname"
        • Besluit van de gemeenteraad van heden betreffende het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, m.n. art. 40 en 41
        Motivering

        De verzoekers werden gehoord op de gemeenteraad van 28 maart 2022. Een schriftelijk antwoord op hun verzoek werd opgemaakt en in bijlage aan dit besluit toegevoegd.

        Motivatie stemgedrag

        De fractie Ruimte onthoudt zich omdat er in de brief verwezen wordt naar tal van overlegmomenten en bevragingen maar deze informatie is voor de raadsleden niet voorhanden, zodat ze dit niet kunnen nagaan. Bovendien kunnen volgens de fractie alternatieve oplossingen en suggesties die werden geformuleerd niet worden meegenomen. Om voorgaande redenen onthoudt de fractie Ruimte zich.

        De fractie Open VLD onthoudt zich aangezien er niettegenstaande de aanpassing dat de scholen (ouders, leerlingen, leerkrachten) zullen bevraagd worden ipv reeds bevraagd zijn, er nog steeds zaken gesuggereerd worden van actoren die geraadpleegd werden - al dan niet doorheen het ganse traject - waarvan ze weten dat het niet gebeurde of waarvan ze er geen zicht op hebben. Vandaar de onthouding van de fractie Open VLD.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Onthouders: Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Christel Verleyen, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het antwoord, zoals in bijlage gehecht, op het "verzoekschrift aan de gemeenteraad desbetreffend het Traject stationsomgeving", ingediend op maandag 14 maart 2022, goed.

      • Farys - Bijzonder Waterverkoopreglement - vaststellen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        In het kader van het verhogen van de zuiveringsgraad van het afvalwater zijn inwoners van de gemeente verplicht hun woning aan te sluiten op de openbare riolering of op een individueel systeem voor de behandeling van afvalwater (IBA).

        De gemeenteraad keurde op 9 maart 2009 de kostprijs goed voor de aansluiting op de riolering op het grondgebied De Pinte, zijnde 1.000 euro (excl. btw).

        De kost van een huisaansluiting in De Pinte bedroeg tussen december 2019 en september 2021 gemiddeld 1.253,23 euro (excl. btw).

         

        Hogere regelgeving
        • Wet van 26 mei 1989 tot bekrachtiging van KB van 24 juni 1988 tot codificatie van de gemeentewet onder het opschrift 'Nieuwe gemeenteweg', art. 135 §2
        • Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), hoofdstukken 2.3.; 4.2.; 5.3. en 6.2.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement, hoofdstuk 3 sanering
        • Besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 20 december 2004 betreffende de toetreding als zuiveringsvennoot bij TMVW - AquaRio
        • Besluit van de gemeenteraad van 9 maart 2009 betreffende het vastsstellen van de aansluitingskost op de gemeentelijke riolering
        Motivering

        Overeenkomstig artikel 2.5.3.1, §2 van  het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, kan het Algemeen Waterverkoopreglement door de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk worden aangevuld met een Bijzonder Waterverkoopreglement, voor zover dat niet strijdig is met het Algemeen Waterverkoopreglement en met de bepalingen van dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.
        De huisaansluiting op een open gracht grenzend aan een perceel dient uitgevoerd dient te worden door TMVW. De afvoerbuis dient afgeschuind te worden en de uitstroomconstructie dient uit 1m² kasseien of gelijkwaardig materiaal te bestaan.

         
        Artikel 2.
        Er dienen twee gescheiden huisaansluitputjes (DWA en RWA) voorzien te moeten worden, ongeacht het stelsel op openbaar domein. De huisaansluitputjes dienen op privaat domein geplaatst te worden. De plaatsing van de huisaansluitputjes buitenshuis gebeurt door TMVW. De plaatsing van de huisaansluitputjes binnenshuis gebeurt steeds door de burger.

        Het DWA en RWA huisaansluitputje dienen uitgerust te zijn met een stankslot en uit kunststof (PP) te bestaan.
         

        Artikel 3.

        Ingeval van storing van de huisaansluiting op openbaar domein dient de burger de TMVW te contacteren.


        Artikel 4.

        De realisatie van werken aan de huisaansluiting op vraag van de burger gebeurt aan kostende prijs. In uitzondering hierop gebeurt de aanrekening aan forfaitair tarief voor :

        •     de eerste huisaansluiting van eengezinswoningen  (met uitzondering van verkavelingen)
        •     de eerste huisaansluiting van 'andere dan eengezinswoningen' (met uitzondering van verkavelingen)

        Het bovenvermelde forfaitair bedrag voor een eerste huisaansluiting bedraagt 1.400 euro (excl. btw). Vrijstelling wordt verleend bij de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel op initiatief van de gemeente.

        Voor meergezinswoningen wordt geen bedrag per wooneenheid bovenop het forfaitaire bedrag aangerekend.

        De plaatsing van een IBA door TMVW gebeurt aan hetzelfde tarief als een eerste huisaansluiting (1.400 euro (excl. btw)).

        De hierboven vermelde forfaitaire bedragen worden jaarlijks geïndexeerd volgens de index vermeld in het “Besluit van de Vlaamse Regering houdende tariefregulering van de integrale drinkwaterfactuur van 05 februari 2016”.

        Geprefinancierde huisaansluitingen (wachtaansluitingen) worden op het ogenblik van indienstneming verhaald op de burger. Het bedrag voor de indienstneming van geprefinancierde huisaansluitingen bedraagt 1.400 euro (excl. btw).

        Indien de burger bij buitendienststelling nalaat het nodige te doen overeenkomstig artikel 3.1.5 van het BWVR van TMVW doet TMVW zelf het nodige. De kosten die hieraan verbonden zijn worden niet doorgerekend aan de burger.
         

        Artikel 5.
        Een septische put in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is wel verplicht.

        Een vetvanger voor horecazaken in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is verplicht in het geval van een vergunningsaanvraag.

    • Vrije tijd

      • Terrasreglement - vaststellen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Inname van het openbaar domein vereist toelating door de overheid. Zo ook voor inname openbaar domein door een horeca-uitbater voor het opstellen van een terras.  Tot op heden werd een dergelijke aanvraag ad hoc behandeld door het schepencollege, bij gebrek aan een reglement. Een reglement biedt een algemeen behandelingskader aan het college en een stuk rechtszekerheid aan de aanvragers. Een ontwerp van terrasreglement voor grondgebied De Pinte ligt nu voor. De ontwerptekst werd reeds afgetoetst met de gemeentelijke administratie.

        De tekst start met een reeks definities.  Aan de aanvrager wordt de keuze geboden tussen een jaarterras (dat permanent blijft staan en in principe ook een omgevingsvergunning vergt, naast de terrasvergunning) en een seizoenterras (van bvb 15 maart tot en met 15 november).

        De aanvraag moet gericht zijn aan het schepencollege en wel 60 dagen voor de geplande opstelling.

        Op de vernieuwde website zal voorzien worden dat dergelijke aanvraag ook digitaal (en dus buiten de openingsuren) kan gebeuren. Bij de aanvraag moeten foto’s en een schets gevoegd worden.

        Diverse interne diensten (mobiliteit, omgeving, technische dienst, politie,..) formuleren een advies ten aanzien van het college dat beslist. Eventueel kan er vooraf een plaatsbezoek gebracht worden door de diensten ifv hun advies. En kan er een plaatsbeschrijving (foto’s) gemaakt worden van het openbaar domein, vooraleer het toegestane terras wordt opgesteld.

        In het ontwerpreglement staan ook de principes van openbare veiligheid en openbare orde opgesomd, evenals technische minimumvereisten voor het terrasmateriaal.

        Daarnaast tevens enkele bepalingen ivm aansprakelijkheid en sancties bij niet-naleving.

        Tenslotte een overgangsbepaling: op nieuwe aanvragen is het nieuwe reglement meteen van toepassing vanaf haar inwerkingtreding. Bestaande (vergunde) terrassen worden gedoogd maar moeten tegen een bepaalde datum (31 oktober 2022) een nieuwe aanvraag hebben ingediend, conform dit nieuwe reglement. Vanaf 1 januari 2023 voldoen dan alle terrassen aan de bepalingen van dit reglement.

         

         

         

        Hogere regelgeving
        • Decreet op het lokaal bestuur van 22 december 2017
        Adviezen
        • Advies van de LEM-raad van 2 februari 2022

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad stelt het terrasreglement zoals in bijlage gevoegd, vast.

    • VT-Cultuur

      • Verlenging reglement voor tegemoetkoming in de kosten voor een muzikaal optreden in een café- of restaurantuitbating in De Pinte

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Trudo Dejonghe, Raadslid
        Feiten en context

        Op de gemeenteraad in zitting van 31 mei 2021 werd het 'Reglement voor tegemoetkoming in de kosten voor een muzikaal optreden in een café- of restaurantuitbating in De Pinte' goedgekeurd. De bedoeling was om enerzijds lokale café- en restaurantuitbaters te stimuleren en te ondersteunen bij het organiseren van een muziekoptreden en anderzijds om lokale artiesten ook meer speelkansen te geven.

        In 2021 behandelde de cultuurdienst 12 aanvragen met een betoelaging van in totaal 1383,28 euro en met een mix van lokale/regionale bands.

        De diensten wensen dit reglement te behouden en te verlengen voor twee jaar, omdat dit reglement ten eerste een duidelijke meerwaarde biedt voor het culturele en economische leven in De Pinte en ten tweede omdat er met dit reglement nog heel wat groeipotentieel is om meer muzikanten en horeca-uitbatingen uit De Pinte aan te spreken.

        In het kader van een mogelijke verlenging van dit reglement heeft de cultuurdienst dit reglement ter advies voorgelegd aan de cultuurraad. Hieruit kwam het belang naar voren om het reglement nog meer te promoten bij lokale café- en restaurantuitbaters enerzijds en bij lokale muziekartiesten/bands anderzijds.

        Er wordt voorgesteld om het 'Reglement voor tegemoetkoming in de kosten voor een muzikaal optreden in een café- of restaurantuitbating in De Pinte' te verlengen met twee jaar.

        Hogere regelgeving
        • Decreet Lokaal bestuur
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 betreffende "Reglement voor tegemoetkoming in de kosten voor een muzikaal optreden in een café- of restaurantuitbating in De Pinte - goedkeuring"
        Adviezen
        • Advies cultuurraad in zitting van 3 mei 2022
        Plaats in meerjarenplan en budget

        2022/0-CLT/0739-03/649273/GEMEENTE/CLT/IP-GEEN

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad gaat akkoord met een verlenging voor twee jaar van het 'Reglement voor tegemoetkoming in de kosten voor een muzikaal optreden in een café- of restaurantuitbating in De Pinte'.

    • VT-Jeugd

      • Reglement tienerwerking 2020-2025 - vaststellen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het reglement tienerwerking 2020-2022 dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 16 december 2019 dient te worden geactualiseerd.

        • De procedure van inschrijven zal wijzigen omdat het mogelijk is om via het inschrijvingsprogramma Ticketgang 2 of meerdere ticketgang accounts als affilliate aan elkaar te koppelen.
        • Deelnamegelden kunnen worden terugbetaald na aftrek van 1,5 euro administratieve kost per dag.
        • Vanaf 2020 geldt dat: Ouders van wie de kinderen onder 14 jaar zijn (tot de dag dat ze 14 jaar worden) een fiscaal attest krijgen.

        Het  retributiereglement voor het innen van fiscale en niet fiscale schuldvorderingen en haar latere wijzigingen van 29 april 2019 is niet van toepassing omdat de betalingen vóór de activiteit moeten in orde zijn.

        Hogere regelgeving
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
        • Artikel 285 en 286 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
        Vorige beslissingen
        • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 waarbij het reglement tienerwerking in samenwerking met de gemeente Sint-Martens-Latem wordt goedgekeurd
        Motivering

        Samenwerking tussen lokaal bestuur De Pinte en Sint-Martens-Latem voor het organiseren van uitstappen voor tieners.

        Het maatschappelijk belang van de organisatie van tienerwerking tijdens de vakantieperiodes.

        Een divers aanbod van natuur-, sport-, jeugd-, en cultuuractiviteiten voor jongeren van 12 tot 16 jaar.

        We streven naar een betalingsregeling waarbij de gemeente 40% van de kosten op zich neemt en de deelnemer 60 %.

        We bewaren een evenwicht tussen het aantal activiteiten dat lokaal bestuur De Pinte organiseert en het aantal dat Sint-Martens-Latem organiseert. Ook voor de uiteindelijke bijdrage per gemeente houden we rekening met de evenwaardigheid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Huidig reglement heeft betrekking op de tienerwerking en heft het reglement van 16 december 2019 daaromtrent op vanaf 13 juni 2022.


        Artikel 2. De doelgroep

        De tienerwerking De Pinte – Sint-Martens-Latem staat open voor jongeren vanaf 12 jaar tot 16 jaar (voor sommige activiteiten wordt de leeftijdsgrens naar beneden getrokken tot 10 jaar).

         

        Artikel 3. Tijdstip

        Lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en lokaal bestuur De Pinte bieden samen activiteiten voor tieners aan in schoolvakanties. Het exacte tijdstip van de verschillende activiteiten wordt aan de ouders en de tieners doorgegeven via de verschillende promotiekanalen (facebook, instagram, gemeentelijk infoblad, mail en affiches). 

         

        Artikel 4. Opvang

        Er wordt geen opvang voorzien voor of na de activiteiten. De verantwoordelijke organisator (één personeelslid van Sint-Martens-Latem of De Pinte) is altijd minimum een kwartier voor de start aanwezig en blijft ook een kwartier na de activiteit op de afspraakplaats. Jongeren die op eigen houtje naar de afspraakplaats komen, melden dit bij de inschrijving. De heen- of terugweg naar of van de afspraakplaats valt niet onder de verantwoordelijkheid van de organiserende gemeente.

         

        Artikel 5. Inschrijven

        De jongere of zijn/haar ouder schrijft vooraf online via Ticketgang in. Er zijn slechts een beperkt aantal plaatsen per tieneractiviteit dus tijdig inschrijven is aangeraden.

         

        Artikel 6. Tarief

        De deelnameprijs wordt bepaald aan de hand van de kost van de activiteit. Hierbij neemt de gemeente een deel van de kosten op zich. Er is geen onderscheid voor het tarief tussen inwoners en niet-inwoners.

        §1. Sociaal tarief

        Met een attest ‘omniostatuut’ of ‘verhoogde tegemoetkoming’ of ‘aanvraag sociaal tarief’ bedraagt het toegangsgeld de helft van de deelnameprijs. De mutualiteit reikt de attesten 'omniostatuut' en 'verhoogde tegemoetkoming' uit. Het OCMW en andere sociale instanties (bijv. thuisbegeleidingsdienst, pleegzorg, CAW ...) kunnen een attest 'aanvraag sociaal tarief' uitschrijven. De ouder geeft het attest op voorhand af bij de dienst Vrije tijd van Sint-Martens-Latem of De Pinte. Zonder attest kan het lokaal bestuur geen sociaal tarief toekennen en moet de volledige deelnameprijs betaald worden.

        §2. Terugbetaling deelnameprijs

        Deelnamegelden worden enkel terugbetaald indien de afwezigheid ten laatste 5 kalenderdagen voor de start van de activiteit schriftelijk gemeld wordt.
        Bij ziekte kan het inschrijvingsgeld mits aftrek van de administratieve kost terugbetaald worden als uiterlijk 7 dagen na de activiteit een doktersattest ontvangen wordt (Gemeentehuis Sint-Martens-Latem, Dorp 1, Sint-Martens-Latem of Ontmoetingscentrum Polderbos (OCP), Polderbos 20, 9840 De Pinte). Deelnamegelden worden terugbetaald na aftrek van 1,5 euro administratieve kost per dag.

        §3. Fiscale attesten of mutualiteitsattesten

        Voor de activiteiten van de tienerwerking worden fiscale attesten of mutualiteitsattesten uitgeschreven voor ouders van wie de kinderen onder de 14 jaar zijn (tot de dag dat ze 14 jaar worden).

         

        Artikel 7. Medische gegevens en verzekering

        Het is de verantwoordelijkheid van de ouders van de deelnemer om noodzakelijke medische gegevens aan de organisator door te geven. In geval van ziekte of letsel tijdens een tieneractiviteit neemt het verantwoordelijk personeelslid van De Pinte of Sint-Martens-Latem contact op met één van de ouders om de situatie te bespreken. Indien nodig, wordt het kind behandeld door een arts. De kosten van deze raadpleging vallen ten laste van de ouders. De verzekeringsdocumenten kunnen bij de verantwoordelijke opgevraagd worden. Lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en lokaal bestuur De Pinte nemen de activiteiten waar zij respectievelijk voor verantwoordelijk zijn op in hun verzekeringspolis.


        Artikel 8. Portretrecht

        Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe privacywetgeving van kracht. Voor het maken en publiceren van beeldmateriaal heeft de jeugddienst toestemming nodig. De ouders van de ingeschreven tieners zullen een brief ontvangen waarin ze moeten verklaren al dan niet akkoord te gaan met het maken en publiceren van gericht beeldmateriaal.

         

        Artikel 9. Benodigdheden

        Een week voor elke activiteit ontvangt de ouder of de jongere een mail met de afspraken en de benodigdheden.

         

        Artikel 10. Vergoeding begeleiders

        Bij nood aan extra begeleiding, kan er een beroep gedaan worden op vrijwilligers.
        Zij krijgen per activiteit een forfaitaire vrijwilligersvergoeding.


        Artikel 11.

        Dit reglement heeft uitwerking vanaf 13 juni 2022 tot en met 31 december 2025.

    • Financiën

      • Kerkfabriek Sint Nicolaas van Tolentijn - jaarrekening 2021 - advies

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 21 februari 2022 keurde de kerkraad Sint Nicolaas Van Tolentijn te De Pinte de jaarrekening 2021 goed.
        Op 28 februari 2022 keurde het centraal Kerkbestuur De Pinte + Zevergem de gecoördineerde jaarrekening 2021 goed.
        Het centraal kerkbestuur dient de rekeningen voor 1 mei 2022 aan de gemeente te bezorgen.
        Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 55§2 dat de jaarrekening aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur onderworpen zijn. Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van alle stukken over de rekeningen bij de gemeenteoverheid, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
        Het dossier was op 20 april 2022 volledig, hierdoor eindigt de adviestermijn op 09 juni 2022.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
        • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 betreffende boekhouding van de besturen van de eredienst
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 oktober 2021 - Kerkfabriek Sint Nicolaas van Tolentijn aangaande kennisname budgetwijziging 2021
        • Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 waarbij het meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2 - deel OCMW werd goedgekeurd
        Motivering

        De jaarrekening 2021 sluit af met een exploitatiesaldo van 8 320,08 euro en zal verwerkt worden in budget 2023.

        Het overschot van exploitatie is te wijten aan overgedragen overschotten uit het verleden.

        De werking van het jaar 2021, inclusief overgedragen overschotten uit het verleden, kende een tekort van 4 047,89 euro, voor de gemeentelijke bijdrage.

        De exploitatietoelage 2021 bedroeg 12 367,97 euro.

         

        In 2021 bedraagt het investeringssaldo 0 euro.

        De investeringstoelage 2021 bedroeg 8 326,43 euro.

        Het saldo van de rekening over het boekjaar 2021 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2021.

         

        In 2021 gebeurde een interne kredietaanpassing. Dit wordt niet afzonderlijk gerapporteerd, maar wordt informatief aan de bundel van de jaarrekening toegevoegd.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2021/0-DOTATIE/0790-03/649421/BESTUUR/FIN/IP-GEEN
        • 2021/1-DOTATIE/0790-03/664100/BESTUUR/FIN/IP-GEEN
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.
        De jaarrekening 2021 van kerkfabriek Sint Nicolaas van Tolentijn wordt gunstig geadviseerd.

      • Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart - jaarrekening 2021 - advies

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 26 januari 2022 keurde de kerkraad O.-L.-Vrouw Hemelvaart te Zevergem de jaarrekening 2021 goed.

        Op 28 februari 2022 keurde het centraal Kerkbestuur De Pinte + Zevergem de gecoördineerde jaarrekening 2021 goed.
        Het centraal kerkbestuur dient de rekeningen voor 1 mei 2022 aan de gemeente te bezorgen.
        Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 55§2 dat de jaarrekening aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur onderworpen zijn. Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van alle stukken over de rekeningen bij de gemeenteoverheid, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
        Het dossier was op 20 april 2022 volledig, hierdoor eindigt de adviestermijn op 09 juni 2022.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
        • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 betreffende boekhouding van de besturen van de eredienst
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 oktober 2021 – Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Hemelvaart aangaande kennisname budgetwijziging 2021
        • Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 waarbij het meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2 - deel OCMW werd goedgekeurd
        Motivering

        De jaarrekening 2021 sluit af met een exploitatiesaldo van 17 856,25 euro en zal verwerkt worden in budget 2023.

        Het overschot van exploitatie is te wijten aan overgedragen overschotten uit het verleden.

        De werking van het jaar 2021, inclusief overgedragen overschotten uit het verleden, kende eveneens een overschot van 10 103,27 euro, voor de gemeentelijke bijdrage.

        De exploitatietoelage 2021 bedroeg 7 752,98 euro.

         

        In 2021 bedraagt het investeringssaldo 189 euro en zal verwerkt worden in budget 2023.

        De investeringstoelage 2021 bedroeg 6 906,45 euro.

        Het saldo van de rekening over het boekjaar 2021 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2021, met uitzondering van Argenta.
        Bij de werkrekening van Argenta is het bedrag 29,94 euro ipv 3,37 euro. Het verschil zal in 2022 als intresten worden geboekt.

         
        In 2021 gebeurde een interne kredietaanpassing. Dit wordt niet afzonderlijk gerapporteerd, maar wordt informatief aan de bundel van de jaarrekening toegevoegd.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2021/0-DOTATIE/0790-03/649422/BESTUUR/FIN/IP-GEEN
        • 2021/1-DOTATIE/0790-03/664200/BESTUUR/FIN/IP-GEEN
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De werkrekening van Argenta dient in 2022 in overeenstemming gebracht te worden met het rekeninguittreksel per 31/12/2021.

         

        Artikel 2.
        De jaarrekening 2021 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart te Zevergem wordt gunstig geadviseerd.

      • Hulpverleningszone Centrum – jaarrekening 2021– kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De zoneraad stelde op 30 maart 2022 de jaarrekening 2021 vast.
        De gemeenteraad neemt hiervan kennis.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 44, 45 en 88 betreffende het vaststellen van de rekeningen
        • Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones, inzonderheid artikelen 16 en 70 betreffende de balans, artikelen 17 en 71 betreffende de resultatenrekening en artikelen 68 en 69 betreffende de begrotingsrekening
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 28 juni 2021 - Hulpverleningszone Centrum: Budgetwijziging 2021/1 - gewijzigde exploitatie- en investeringsdotatie voor het dienstjaar 2021 - goedkeuring
        • Besluit van de gemeenteraad van 28 september 2020 - Hulpverleningszone Centrum: dotatiebesluit - begroting 2021 - goedkeuring
        Motivering

        De dotatie in exploitatie (gewone dienst) 2021 bedroeg 268 384,52 euro.
        De dotatie in investering (buitengewone dienst) 2021 wordt op basis van de jaarrekening 2021 bepaald op 25 536,10 euro en zal in 2022 worden opgevraagd.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2021/0-DOTATIE/0410-03/649441: 269 436,16 euro
        • 2022/1-DOTATIE/0410-03/664800: 28 760 euro
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2021 van de Hulpverleningszone Centrum.

    • Gemeenteraad

      • Stand van zaken coronamaatregelen - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De coronacrisis en de genomen maatregelen hebben een ernstige impact op onze samenleving. Het lokaal bestuur heeft dan ook de intentie om te bekijken hoe de burgers, verenigingen, zelfstandigen ... hierin ondersteund kunnen worden.

        Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente De Pinte.

      • Stand van zaken vluchtelingencrisis - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De huidige vluchtelingencrisis naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne heeft een impact op het lokaal bestuur.

        Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de vluchtelingencrisis in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de vluchtelingencrisis in de gemeente De Pinte.

      • Mededelingen gemeenteraadsvoorzitter

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De voorzitter deelt volgende data mee:

         

        De eerstvolgende gemeenteraadscommissie gaat door op 13 juni 2022.

         

        De gemeentelijke receptie 'Cafeest' voor de bevolking gaat door op zondag 5 juni om 11u.

         

        Het onthaal van nieuwe inwoners staat gepland op zaterdag 25 juni 2022.

        Besluit


        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.

      • Toetreding Zorgband Leie en Schelde (punt aangevraagd door raadslid Vanbiervliet)

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Reeds in juni 2015 werd op initiatief van het OCMW Merelbeke een overleg opgestart met de OCMW’s van Melle, Oosterzele, Destelbergen, De Pinte en het Provinciaal Zorgcentrum Lemberge in het licht van de oprichting van een welzijnsvereniging in de zin van het OCMW-decreet. Na intens overleg en veelvuldige vergaderingen met ook enkele bijkomende geïnteresseerde besturen werd alles voorbereid zodat eind 2017 de vereniging zou kunnen worden opgericht. Het lokaal bestuur De Pinte was middels het OCMW De Pinte nauw betrokken bij deze opstart.

        Op 21 december 2017 heeft de gemeenteraad van de gemeente De Pinte uiteindelijk de oprichting door en deelname van het OCMW De Pinte aan de publiekrechtelijke vereniging, genaamd “Zorgband Leie en Schelde” goedgekeurd waarbij de statuten en een uitgebreide motiveringsnota mee werden goedgekeurd. Dergelijk duidelijk engagement was nodig doch de concrete theoretische en financiële modellen dienden later nog opgemaakt te worden waarna de lokale besturen ieder voor zich nog een beheersovereenkomst dienden te ondertekenen waarna de opstart per 1 januari 2020 zou gebeuren. Zo dit niet zou gebeuren voor 1 juli 2019 zou dit aanzien worden als een uittreding.

        Ondanks vragen vanuit o.a. de fractie Ruimte om een gedetailleerd berekening en simulatie te laten maken van de kosten en voordelen voor onze gemeente bij toetreding tot de Zorgband, werden dergelijke berekening nooit opgevraagd. De nieuwe bestuursploeg van het lokaal bestuur De Pinte heeft er immers voor geopteerd om een ander traject te volgen, met name de opstart van een 'woonzorgvereniging'. Er werd geen beheersovereenkomst ondertekend, zodat het lokaal bestuur De Pinte geen deel uitmaakt van de Zorgband. Inmiddels werd ook de piste van de 'woonzorgvereniging' verlaten gezien de beide kandidaten zich in de loop van dit traject hebben teruggetrokken. Op vandaag staan we dus nog even ver als eind 2018. 

        Uit de mondeling toelichting van de bevoegde schepen tijdens de gemeenteraadscommissie Zorg (COZO) dd. 29 maart 2022 konden wij afleiden dat het bestuur opnieuw contact had opgenomen met de Zorgband, zoals zij overigens ook had aangekondigd tijdens de vergadering van de COZO dd. 29 november 2021. Eveneens werd tijdens deze laatste bijeenkomst gemeld dat een toetreding onder dezelfde voorwaarden als waartegen zou kunnen toegetreden worden in 2020 nog mogelijk was, doch evenwel met ingang van 1 januari 2024. Voorwaarde was wel, zo werd meegedeeld, dat een beslissing daartoe door het lokaal bestuur De Pinte zou worden genomen voor 1 juli 2022. Het spreekt voor zich dat dergelijke beslissing best gebeurt met kennis van zaken. 

        Gezien op heden niet geweten is welke de concrete plannen zijn van het huidig bestuur, welke informatie reeds beschikbaar is en teneinde ook de mogelijkheid tot toetreding per 1 januari 2024 open te houden, is het aangewezen dat het bestuur het nodige doet zodat de gemeenteraad in juni 2022 met kennis van zaken een beslissing kan nemen.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad gaat eenparig akkoord om het voorgestelde punt niet te behandelen.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Besluit


        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.

De voorzitter sluit de zitting op 30/05/2022 om 23:00.

Namens Gemeenteraad,

Veerle Goethals
Algemeen directeur

Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad