De voorzitter opent de zitting op 30/05/2022 om 20:36.
Het agendapunt aangevraagd door raadslid Vanbiervliet werd verplaatst naar de
raad voor maatschappelijk welzijn.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
De gemeente is aangesloten bij IGS Westlede.
De gemeente werd per mail van 19 april 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGS Westlede die op dinsdag 14 juni 2022 plaats heeft om 19.00 u in het hoofdgebouw van het crematorium Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.
Een dossier met de dagorde en documentatie bij de agendapunten werd aan de gemeente overgemaakt.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van IGS Westlede.
Artikel 1.
De agendapunten van de algemene vergadering van IGS Westlede van 14 juni 2022 en de daarbij horende documentatie worden goedgekeurd:
1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 07/12/2021
2. Goedkeuring jaarrekening 2021
3. Verslag commissaris-revisor
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor
5. Werkingsverslag 2021
6. Remuneratieverslag 2021
7. Varia
Artikel 2.
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente, mevrouw Ann Vandenbussche, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, Erik Van de Velde, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IGS Westlede op 14 juni 2022, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in het artikel 1.
Artikel 3.
Voormelde beslissingen zullen worden uitgevoerd waaronder onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan IGS Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.
De gemeente is aangesloten bij de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM).
De gemeente werd per aangetekende brief van IVM van 26 april 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM die plaatsvindt op woensdag 8 juni 2022 om 19 uur in de vergaderzaal van het magazijngebouw (2de verdieping), Sint-Laureinsesteenweg 29 te Eeklo.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van IVM.
Artikel 1.
Goedkeuring wordt gehecht aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022 uur om 19 uur en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger, de heer Erik Van de Velde, gemeenteraadslid of plaatsvervangende vertegenwoordiger, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, gemeenteraadslid van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 10.532 stemmen.
Artikel 3.
Voormelde beslissingen zullen worden overgemaakt aan de Toezichthoudende Overheid in overeenstemming met de wettelijke bepalingen terzake waaronder onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), Sint-Laureinsesteenweg 29 te 9900 Eeklo.
De gemeente is aangesloten bij TMVW ov. TMVW ov (opdrachthoudende vereniging) heeft op 4 mei 2022 een oproepingsbrief aan de gemeente overgemaakt voor de algemene jaarvergadering van TMVW ov op 17 juni 2022 die plaats zal vinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent , waarin de agenda werd meegedeeld.
De gemeenteraad moet voor elke algemene vergadering het mandaat van de vertegenwoordiger vaststellen en goedkeuring verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 17 juni 2022 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Varia en mededelingen.
Artikel 2.
De raad draagt de vertegenwoordiger, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, raadslid, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 juni 2022, te onderschrijven en hun stemgedrag af stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan TMVW ov, hetzij per post, p/a Intercommunaal Beheer TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post op 20220617AVTMVW@farys.be.
De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement ten allen tijde wijzigen.
Het digitaal en hybride vergaderen is sinds kort formeel verankerd in het decreet lokaal bestuur. Teneinde digitale en hybride vergaderingen uitzonderlijk mogelijk te maken, dient het huishoudelijk reglement aangepast te worden.
Van deze aanpassing wordt gebruik gemaakt om nog een paar kleine wijzigingen op te nemen zoals onder meer wijzigingen omtrent de opname van de essentie van de mondelinge vragen en antwoorden in het zittingsverslag in de plaats van in de notulen, omtrent de mogelijkheid tot het indienen van een interpellatie, omtrent de verduidelijking van schriftelijke vragen, omtrent de terugbetaling van vormingen voor de leden van het college van burgemeester en schepenen, enz.
Artikel 1.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals vastgesteld op de gemeenteraad van 25 februari 2019 wordt opgeheven vanaf heden.
Artikel 2.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt vastgesteld zoals in bijlage gehecht.
Historiek
Bij arrest van de Raad van State (RvSt) van 5 oktober 2018 werd het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Zevergem- Scheldedorp” (hierna RUP) vernietigd.
In navolging van de gemeenteraadsbeslissing van 25 november 2019 waarbij goedkeuring werd gegeven aan het bestek houdende het aanstellen van een ontwerper voor de opmaak van het RUP werd in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 24 april 2020 beslist de opdracht toe te vertrouwen aan het studiebureau Antea en werd het planteam samengesteld.
Situering van het RUP in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan
Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (hierna GRS) van De Pinte werd goedgekeurd door de bestendige deputatie in zitting van 9 november 2006, in het bijzonder de bindende bepaling in artikel 11 met betrekking tot het creëren van bijkomend en gevarieerd woonaanbod in de eerste plaats gericht op kleinere gezinnen en de expliciete taakstelling dat de ruimte voor een dergelijk project dient te worden gezocht binnen het kader van een RUP “ Scheldedorp” (Zevergem), binnen het woongebied volgens het gewestplan.
Ruimtelijke speerpunten van het RUP
De gemeente De Pinte wenst voor de kern Zevergem, in uitvoering van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, een ruimtelijk uitvoeringsplan op te maken dat de toekomstige ontwikkelingen in de kern stuurt en de meervoudige planologische problematieken in deze cultuurhistorisch waardevolle kern aanpakt:
Procedureverloop
Het RUP moet - conform het geïntegreerde planproces voor de opmaak van ruimtelijke uitvoeringsplannen zoals aangegeven in artikelen 2.2.18 - 2.2.21 van de VCRO, titel II, hoofdstuk II, Afdeling 4 - de volgende 5 producten leveren:
Op 14 augustus 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen de start- en procesnota van het RUP goed, de basis en de start van de eerste publieke inspraak- en adviesronde. De start- en procesnota werd bijgevolg gedurende 60 dagen, van 15 september 2020 tot en met 13 november 2020, aan het publiek ter inzage gelegd. De stukken lagen op papier op de dienst Bouwen in het gemeentehuis ter inzage en digitaal, via de gemeentelijke website op https://www.depinte.be/rupzevergem. Deze site blijft toegankelijk en wordt na elke procedurestap geactualiseerd zodat het opmaakproces op een zo breed mogelijke manier en transparant verloopt. Gedurende de publieke raadpleging werd op 23 september een fysiek infomoment met infomarkt op de basisschool in Zevergem Dorp georganiseerd. Daaropvolgend kon het publiek gedurende twee dagen, op afspraak, het planteam nog verder bevragen over de start- en procesnota. Alle reacties en adviezen waaronder de decretaal verplichte, het advies van de GECORO en van de andere gemeentelijke adviesraden (mobiliteit, milieu- en natuur en erfgoed) werden verzameld en verwerkt in de scopingsnota. De scopingsnota is het verlengstuk van de startnota waarbij de reacties en adviezen weloverwogen worden en vormt de basis van het grafisch bestemmingsplan met bijhorende stedenbouwkundige voorschriften. Het college keurde in zitting van 7 mei 2021 de scopingsnota goed. Daarna werden het grafisch plan en de bijhorende stedenbouwkundige voorschriften verder geconcretiseerd in het voorontwerp en samen met het uitgevoerde onderzoek tot milieueffectrapportage voorgelegd aan de dienst MER met de vraag of er een plan-MER nodig was. Op datum van 13 juli 2021 beslist het directiehoofd van de Afdeling Gebiedsontwikkeling, omgevingsplanning en–projecten van het Departement Omgeving dat op basis van het advies van Team MER dat er geen plan-MER dient opgesteld te worden voor het voorliggende ontwerp-RUP.
Het ontwerp-RUP werd door de gemeenteraad van 25 oktober 2021 voorlopig vastgesteld.
Na de voorlopige vaststelling werd het ontwerp RUP onderworpen aan een openbaar onderzoek gedurende 60 dagen. Het openbaar onderzoek liep van 2 november 2021 tot en met 31 december 2021.
Tijdens de duur van het openbaar onderzoek werden 16 bezwaren, het advies van de deputatie Oost-Vlaanderen en het advies van het departement Omgeving ontvangen. Deze werden, zoals de procedure het voorschrijft, voorgelegd aan de GECORO. De provincie Oost-Vlaanderen adviseerde het ontwerp RUP gedeeltelijk gunstig mits rekening gehouden wordt met de gemaakte bemerkingen: in de huidige vorm kan volgend element van het RUP in een latere fase aanleiding geven tot schorsing:
• het voorzien van bijkomende woonaanbod in agrarisch gebied. Hieraan werd geremedieerd in het definitief ontwerp RUP. Het departement Omgeving geeft te kennen dat er geen kennelijke strijdigheden zijn vastgesteld met de Vlaamse beleidskaders en dat het RUP voor de dorpskern op lokaal niveau verder vorm kan gegeven worden.
De GECORO bundelde en coördineerde de adviezen, opmerkingen en bezwaren en heeft op 24 maart 2022 hierover een gemotiveerd advies uitgebracht. Dit advies werd bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad.
Het advies van de GECORO met voorstel van aanpassingen van het ontwerp RUP is toegevoegd in bijlage.
Aanpassingen van het plan en voorschriften naar aanleiding van het resultaat van het openbaar onderzoek, de adviezen en het GECORO-advies
Op basis van artikel 2.2.14, §6 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening, kunnen er bij de definitieve vaststelling van het RUP ten opzichte van het voorlopig vastgestelde RUP wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren, opmerkingen en adviezen of het advies van de GECORO. Als gevolg van het GECORO-advies, waarin de ontvangen adviezen van de deputatie en van het departement Omgeving integraal werden overgenomen en de ingediende bezwaren werden gebundeld en gecoördineerd, besluit de gemeenteraad akkoord te gaan met de motivering en de aanpassingen die door de GECORO in het advies worden voorgesteld uitgezonderd:
- B4 / op blz. 9 “- Dakdoorvoeren, zonnepanelen en zonneboilers, airco’s, .. technische voorzieningen zichtbaar van op de straat zijn verboden, deze technische installaties zijn enkel toegelaten door het dakvlak en gevels weg van de straat.” Dit werd vervangen door in de toelichting (niet verordenend) te zetten: “Technische installaties dienen te worden vermeden op het dakvlak en gevels zichtbaar vanop de straat.”
- B15 / op blz. 19 en 20 m.b.t. parkeernorm: de parkeernorm van minstens 2 parkeerplaatsen op eigen terrein wordt algemeen aangehouden om zoveel als mogelijk de parkeerdruk op het openbaar domein te ontlasten. Verder vraagt de GECORO(op blz. 20) nog bijkomend volgende zaken op te nemen: “Bijkomend in de voorschriften van alle woonzones op te nemen dat: de opritbreedte gemeten aan de rooilijn dient beperkt te worden tot maximaal 4 meter en dient ingekaderd te worden met landschapseigen groen. De aanleg van de opritten en verhardingen moet 100% waterdoorlatend zijn. Afsluitingen dienen uit levendig groen (hagen) te bestaan. Voor iedere te rooien hoogstamboom op het perceel dient minimum 1 hoogstamboom op het eigen perceel terug aangeplant te worden. GECORO vraagt in dit verband ook om verordenend op te nemen dat: Bij nieuwbouw dient minimum 1 extra landschapseigen hoogstamboom op het perceel aangeplant te worden, ongeacht of er al een boom voorkomt of bomen voorkomen.” Gezien dit geen toevoegingen zijn die rechtstreeks voortvloeien uit bezwaren n.a.v. het openbaar onderzoek, worden deze toevoegingen niet doorgevoerd. Deze elementen worden best of beter in het vergunningenbeleid geregeld en de meeste hiervan worden op heden reeds als voorwaarde opgelegd bij het bekomen van een omgevingsvergunning.
- B22 op blz. 23 en B27 op blz. 26: als er erfgoedobjecten ontbreken die op de Vlaamse inventaris staan dienen deze nog toegevoegd te worden.
Het definitief ontwerp-RUP wordt, op voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 22 april 2022, voor definitieve vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Schriftelijke adviezen ingediend tijdens de plenaire vragenronde zoals opgenomen in het 'verslag plenair overleg' van 10 september 2021, gehecht in bijlage bij de toelichtingsnota:
Tijdens het openbaar onderzoek:
De Open Vld-fractie zal zich onthouden bij de goedkeuring van het RUP Zevergem Scheldedorp omdat ze ervan overtuigd is dat De Pinte-Zevergem nood heeft aan dergelijk sociaal maatschappelijk project, maar ze twijfels heeft of dit de ideale plaats is om dit in te plannen. Ze betreurt dat het RUP uitgaat van sloop van de leegstaande en verwaarloosde woningen in het dorp. Bij sloop wordt de nieuwbouw ingeplant op 3 meter achter de rooilijn. Op die manier krijgt men volgens de fractie een verbreding van het wegdek, wat een ander dorpszicht geeft. Dit zal ook de veiligheid ter hoogte van de school niet bevorderen. Het RUP voorziet niks van sociale woningen, wat de fractie een gemiste kans vindt.
De fractie Ruimte onthoudt zich omdat het behoud van de cultuurhistorische dorpskern onvoldoende gegarandeerd is, zoals dat past in een landelijke en authentieke context van een Scheldedorp. De mogelijkheid dat de dorpshuisjes in projectzone 2 kunnen gesloopt worden en in dat geval 3 meter naar achter verschoven worden, valt niet te rijmen met de bindende bepalingen binnen de cultuurhistorische dorpskern, nl. 'het behoud van het cultuurhistorisch patrimonium staat voorop'. Daarnaast mist de fractie het voorzien van sociale woningen.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het ontwerp van Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) 'Zevergem Scheldedorp' bestaande uit een procesnota, toelichtende nota, grafisch plan met bijhorende verordenende stedenbouwkundige voorschriften en een grafisch plancompensatie register, zoals gevoegd bij deze beslissing, definitief vast.
Artikel 2
Het definitief vastgestelde RUP 'Zevergem Scheldedorp' wordt, samen met dit besluit en het volledige advies van de GECORO, bezorgd aan de deputatie van Oost-Vlaanderen en aan het Departement Omgeving. Het gemeentelijk RUP 'Zevergem-Scheldedorp' wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en op de gemeentelijke website. Het gemeentelijk RUP 'Zevergem Scheldedorp' treedt in werking 14 dagen na de bekendmaking van deze gemeenteraadsbeslissing in het Belgisch Staatsblad.
Conform artikel 40 en artikel 41 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, opnieuw vastgesteld in de gemeenteraad van heden heeft iedere burger het recht om verzoekschriften schriftelijk bij de organen van de gemeente in te dienen, door een of meer personen ondertekend.
Dergelijk verzoekschrift werd ingediend op maandag 14 maart 2022 gericht aan de gemeenteraad door een groep van handelaars uit de Baron de Gieylaan.
De verzoekers uit het verzoekschrift vroegen de gemeenteraad om:
Het verzoekschrift werd afgetoetst aan de bepalingen van artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur en aan de bepalingen van het eigen huishoudelijk reglement. Het verzoekschrift was ontvankelijk. Bijgevolg werd het verzoekschrift door de voorzitter van de gemeenteraad op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad geplaatst. Het werd immers minstens 14 kalenderdagen voor de vergadering ontvangen. De verzoeker of, indien het verzoekschrift door meerdere personen is ondertekend, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift kan worden gehoord door het betrokken orgaan van de gemeente. In dat geval heeft de verzoeker of de eerste ondertekenaar van een verzoekschrift het recht zich te laten bijstaan door een persoon naar keuze. In het verzoekschrift vroegen de verzoekers om te worden gehoord waardoor verzoekers uitgenodigd werden in de zitting van 28 maart 2022 om te worden gehoord.
Het betrokken orgaan van de gemeente - in dit geval de gemeenteraad - verstrekt, binnen drie maanden na indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift.
De verzoekers werden gehoord op de gemeenteraad van 28 maart 2022. Een schriftelijk antwoord op hun verzoek werd opgemaakt en in bijlage aan dit besluit toegevoegd.
De fractie Ruimte onthoudt zich omdat er in de brief verwezen wordt naar tal van overlegmomenten en bevragingen maar deze informatie is voor de raadsleden niet voorhanden, zodat ze dit niet kunnen nagaan. Bovendien kunnen volgens de fractie alternatieve oplossingen en suggesties die werden geformuleerd niet worden meegenomen. Om voorgaande redenen onthoudt de fractie Ruimte zich.
De fractie Open VLD onthoudt zich aangezien er niettegenstaande de aanpassing dat de scholen (ouders, leerlingen, leerkrachten) zullen bevraagd worden ipv reeds bevraagd zijn, er nog steeds zaken gesuggereerd worden van actoren die geraadpleegd werden - al dan niet doorheen het ganse traject - waarvan ze weten dat het niet gebeurde of waarvan ze er geen zicht op hebben. Vandaar de onthouding van de fractie Open VLD.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het antwoord, zoals in bijlage gehecht, op het "verzoekschrift aan de gemeenteraad desbetreffend het Traject stationsomgeving", ingediend op maandag 14 maart 2022, goed.
In het kader van het verhogen van de zuiveringsgraad van het afvalwater zijn inwoners van de gemeente verplicht hun woning aan te sluiten op de openbare riolering of op een individueel systeem voor de behandeling van afvalwater (IBA).
De gemeenteraad keurde op 9 maart 2009 de kostprijs goed voor de aansluiting op de riolering op het grondgebied De Pinte, zijnde 1.000 euro (excl. btw).
De kost van een huisaansluiting in De Pinte bedroeg tussen december 2019 en september 2021 gemiddeld 1.253,23 euro (excl. btw).
Overeenkomstig artikel 2.5.3.1, §2 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, kan het Algemeen Waterverkoopreglement door de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk worden aangevuld met een Bijzonder Waterverkoopreglement, voor zover dat niet strijdig is met het Algemeen Waterverkoopreglement en met de bepalingen van dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten.
Artikel 1.
De huisaansluiting op een open gracht grenzend aan een perceel dient uitgevoerd dient te worden door TMVW. De afvoerbuis dient afgeschuind te worden en de uitstroomconstructie dient uit 1m² kasseien of gelijkwaardig materiaal te bestaan.
Artikel 2.
Er dienen twee gescheiden huisaansluitputjes (DWA en RWA) voorzien te moeten worden, ongeacht het stelsel op openbaar domein. De huisaansluitputjes dienen op privaat domein geplaatst te worden. De plaatsing van de huisaansluitputjes buitenshuis gebeurt door TMVW. De plaatsing van de huisaansluitputjes binnenshuis gebeurt steeds door de burger.
Het DWA en RWA huisaansluitputje dienen uitgerust te zijn met een stankslot en uit kunststof (PP) te bestaan.
Artikel 3.
Ingeval van storing van de huisaansluiting op openbaar domein dient de burger de TMVW te contacteren.
Artikel 4.
De realisatie van werken aan de huisaansluiting op vraag van de burger gebeurt aan kostende prijs. In uitzondering hierop gebeurt de aanrekening aan forfaitair tarief voor :
Het bovenvermelde forfaitair bedrag voor een eerste huisaansluiting bedraagt 1.400 euro (excl. btw). Vrijstelling wordt verleend bij de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel op initiatief van de gemeente.
Voor meergezinswoningen wordt geen bedrag per wooneenheid bovenop het forfaitaire bedrag aangerekend.
De plaatsing van een IBA door TMVW gebeurt aan hetzelfde tarief als een eerste huisaansluiting (1.400 euro (excl. btw)).
De hierboven vermelde forfaitaire bedragen worden jaarlijks geïndexeerd volgens de index vermeld in het “Besluit van de Vlaamse Regering houdende tariefregulering van de integrale drinkwaterfactuur van 05 februari 2016”.
Geprefinancierde huisaansluitingen (wachtaansluitingen) worden op het ogenblik van indienstneming verhaald op de burger. Het bedrag voor de indienstneming van geprefinancierde huisaansluitingen bedraagt 1.400 euro (excl. btw).
Indien de burger bij buitendienststelling nalaat het nodige te doen overeenkomstig artikel 3.1.5 van het BWVR van TMVW doet TMVW zelf het nodige. De kosten die hieraan verbonden zijn worden niet doorgerekend aan de burger.
Artikel 5.
Een septische put in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is wel verplicht.
Een vetvanger voor horecazaken in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is verplicht in het geval van een vergunningsaanvraag.
Inname van het openbaar domein vereist toelating door de overheid. Zo ook voor inname openbaar domein door een horeca-uitbater voor het opstellen van een terras. Tot op heden werd een dergelijke aanvraag ad hoc behandeld door het schepencollege, bij gebrek aan een reglement. Een reglement biedt een algemeen behandelingskader aan het college en een stuk rechtszekerheid aan de aanvragers. Een ontwerp van terrasreglement voor grondgebied De Pinte ligt nu voor. De ontwerptekst werd reeds afgetoetst met de gemeentelijke administratie.
De tekst start met een reeks definities. Aan de aanvrager wordt de keuze geboden tussen een jaarterras (dat permanent blijft staan en in principe ook een omgevingsvergunning vergt, naast de terrasvergunning) en een seizoenterras (van bvb 15 maart tot en met 15 november).
De aanvraag moet gericht zijn aan het schepencollege en wel 60 dagen voor de geplande opstelling.
Op de vernieuwde website zal voorzien worden dat dergelijke aanvraag ook digitaal (en dus buiten de openingsuren) kan gebeuren. Bij de aanvraag moeten foto’s en een schets gevoegd worden.
Diverse interne diensten (mobiliteit, omgeving, technische dienst, politie,..) formuleren een advies ten aanzien van het college dat beslist. Eventueel kan er vooraf een plaatsbezoek gebracht worden door de diensten ifv hun advies. En kan er een plaatsbeschrijving (foto’s) gemaakt worden van het openbaar domein, vooraleer het toegestane terras wordt opgesteld.
In het ontwerpreglement staan ook de principes van openbare veiligheid en openbare orde opgesomd, evenals technische minimumvereisten voor het terrasmateriaal.
Daarnaast tevens enkele bepalingen ivm aansprakelijkheid en sancties bij niet-naleving.
Tenslotte een overgangsbepaling: op nieuwe aanvragen is het nieuwe reglement meteen van toepassing vanaf haar inwerkingtreding. Bestaande (vergunde) terrassen worden gedoogd maar moeten tegen een bepaalde datum (31 oktober 2022) een nieuwe aanvraag hebben ingediend, conform dit nieuwe reglement. Vanaf 1 januari 2023 voldoen dan alle terrassen aan de bepalingen van dit reglement.
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt het terrasreglement zoals in bijlage gevoegd, vast.
Op de gemeenteraad in zitting van 31 mei 2021 werd het 'Reglement voor tegemoetkoming in de kosten voor een muzikaal optreden in een café- of restaurantuitbating in De Pinte' goedgekeurd. De bedoeling was om enerzijds lokale café- en restaurantuitbaters te stimuleren en te ondersteunen bij het organiseren van een muziekoptreden en anderzijds om lokale artiesten ook meer speelkansen te geven.
In 2021 behandelde de cultuurdienst 12 aanvragen met een betoelaging van in totaal 1383,28 euro en met een mix van lokale/regionale bands.
De diensten wensen dit reglement te behouden en te verlengen voor twee jaar, omdat dit reglement ten eerste een duidelijke meerwaarde biedt voor het culturele en economische leven in De Pinte en ten tweede omdat er met dit reglement nog heel wat groeipotentieel is om meer muzikanten en horeca-uitbatingen uit De Pinte aan te spreken.
In het kader van een mogelijke verlenging van dit reglement heeft de cultuurdienst dit reglement ter advies voorgelegd aan de cultuurraad. Hieruit kwam het belang naar voren om het reglement nog meer te promoten bij lokale café- en restaurantuitbaters enerzijds en bij lokale muziekartiesten/bands anderzijds.
Er wordt voorgesteld om het 'Reglement voor tegemoetkoming in de kosten voor een muzikaal optreden in een café- of restaurantuitbating in De Pinte' te verlengen met twee jaar.
2022/0-CLT/0739-03/649273/GEMEENTE/CLT/IP-GEEN
Enig artikel.
De gemeenteraad gaat akkoord met een verlenging voor twee jaar van het 'Reglement voor tegemoetkoming in de kosten voor een muzikaal optreden in een café- of restaurantuitbating in De Pinte'.
Het reglement tienerwerking 2020-2022 dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 16 december 2019 dient te worden geactualiseerd.
Het retributiereglement voor het innen van fiscale en niet fiscale schuldvorderingen en haar latere wijzigingen van 29 april 2019 is niet van toepassing omdat de betalingen vóór de activiteit moeten in orde zijn.
Samenwerking tussen lokaal bestuur De Pinte en Sint-Martens-Latem voor het organiseren van uitstappen voor tieners.
Het maatschappelijk belang van de organisatie van tienerwerking tijdens de vakantieperiodes.
Een divers aanbod van natuur-, sport-, jeugd-, en cultuuractiviteiten voor jongeren van 12 tot 16 jaar.
We streven naar een betalingsregeling waarbij de gemeente 40% van de kosten op zich neemt en de deelnemer 60 %.
We bewaren een evenwicht tussen het aantal activiteiten dat lokaal bestuur De Pinte organiseert en het aantal dat Sint-Martens-Latem organiseert. Ook voor de uiteindelijke bijdrage per gemeente houden we rekening met de evenwaardigheid.
Artikel 1.
Huidig reglement heeft betrekking op de tienerwerking en heft het reglement van 16 december 2019 daaromtrent op vanaf 13 juni 2022.
Artikel 2. De doelgroep
De tienerwerking De Pinte – Sint-Martens-Latem staat open voor jongeren vanaf 12 jaar tot 16 jaar (voor sommige activiteiten wordt de leeftijdsgrens naar beneden getrokken tot 10 jaar).
Artikel 3. Tijdstip
Lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en lokaal bestuur De Pinte bieden samen activiteiten voor tieners aan in schoolvakanties. Het exacte tijdstip van de verschillende activiteiten wordt aan de ouders en de tieners doorgegeven via de verschillende promotiekanalen (facebook, instagram, gemeentelijk infoblad, mail en affiches).
Artikel 4. Opvang
Er wordt geen opvang voorzien voor of na de activiteiten. De verantwoordelijke organisator (één personeelslid van Sint-Martens-Latem of De Pinte) is altijd minimum een kwartier voor de start aanwezig en blijft ook een kwartier na de activiteit op de afspraakplaats. Jongeren die op eigen houtje naar de afspraakplaats komen, melden dit bij de inschrijving. De heen- of terugweg naar of van de afspraakplaats valt niet onder de verantwoordelijkheid van de organiserende gemeente.
Artikel 5. Inschrijven
De jongere of zijn/haar ouder schrijft vooraf online via Ticketgang in. Er zijn slechts een beperkt aantal plaatsen per tieneractiviteit dus tijdig inschrijven is aangeraden.
Artikel 6. Tarief
De deelnameprijs wordt bepaald aan de hand van de kost van de activiteit. Hierbij neemt de gemeente een deel van de kosten op zich. Er is geen onderscheid voor het tarief tussen inwoners en niet-inwoners.
§1. Sociaal tarief
Met een attest ‘omniostatuut’ of ‘verhoogde tegemoetkoming’ of ‘aanvraag sociaal tarief’ bedraagt het toegangsgeld de helft van de deelnameprijs. De mutualiteit reikt de attesten 'omniostatuut' en 'verhoogde tegemoetkoming' uit. Het OCMW en andere sociale instanties (bijv. thuisbegeleidingsdienst, pleegzorg, CAW ...) kunnen een attest 'aanvraag sociaal tarief' uitschrijven. De ouder geeft het attest op voorhand af bij de dienst Vrije tijd van Sint-Martens-Latem of De Pinte. Zonder attest kan het lokaal bestuur geen sociaal tarief toekennen en moet de volledige deelnameprijs betaald worden.
§2. Terugbetaling deelnameprijs
Deelnamegelden worden enkel terugbetaald indien de afwezigheid ten laatste 5 kalenderdagen voor de start van de activiteit schriftelijk gemeld wordt.
Bij ziekte kan het inschrijvingsgeld mits aftrek van de administratieve kost terugbetaald worden als uiterlijk 7 dagen na de activiteit een doktersattest ontvangen wordt (Gemeentehuis Sint-Martens-Latem, Dorp 1, Sint-Martens-Latem of Ontmoetingscentrum Polderbos (OCP), Polderbos 20, 9840 De Pinte). Deelnamegelden worden terugbetaald na aftrek van 1,5 euro administratieve kost per dag.
§3. Fiscale attesten of mutualiteitsattesten
Voor de activiteiten van de tienerwerking worden fiscale attesten of mutualiteitsattesten uitgeschreven voor ouders van wie de kinderen onder de 14 jaar zijn (tot de dag dat ze 14 jaar worden).
Artikel 7. Medische gegevens en verzekering
Het is de verantwoordelijkheid van de ouders van de deelnemer om noodzakelijke medische gegevens aan de organisator door te geven. In geval van ziekte of letsel tijdens een tieneractiviteit neemt het verantwoordelijk personeelslid van De Pinte of Sint-Martens-Latem contact op met één van de ouders om de situatie te bespreken. Indien nodig, wordt het kind behandeld door een arts. De kosten van deze raadpleging vallen ten laste van de ouders. De verzekeringsdocumenten kunnen bij de verantwoordelijke opgevraagd worden. Lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en lokaal bestuur De Pinte nemen de activiteiten waar zij respectievelijk voor verantwoordelijk zijn op in hun verzekeringspolis.
Artikel 8. Portretrecht
Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe privacywetgeving van kracht. Voor het maken en publiceren van beeldmateriaal heeft de jeugddienst toestemming nodig. De ouders van de ingeschreven tieners zullen een brief ontvangen waarin ze moeten verklaren al dan niet akkoord te gaan met het maken en publiceren van gericht beeldmateriaal.
Artikel 9. Benodigdheden
Een week voor elke activiteit ontvangt de ouder of de jongere een mail met de afspraken en de benodigdheden.
Artikel 10. Vergoeding begeleiders
Bij nood aan extra begeleiding, kan er een beroep gedaan worden op vrijwilligers.
Zij krijgen per activiteit een forfaitaire vrijwilligersvergoeding.
Artikel 11.
Dit reglement heeft uitwerking vanaf 13 juni 2022 tot en met 31 december 2025.
Op 21 februari 2022 keurde de kerkraad Sint Nicolaas Van Tolentijn te De Pinte de jaarrekening 2021 goed.
Op 28 februari 2022 keurde het centraal Kerkbestuur De Pinte + Zevergem de gecoördineerde jaarrekening 2021 goed.
Het centraal kerkbestuur dient de rekeningen voor 1 mei 2022 aan de gemeente te bezorgen.
Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 55§2 dat de jaarrekening aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur onderworpen zijn. Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van alle stukken over de rekeningen bij de gemeenteoverheid, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het dossier was op 20 april 2022 volledig, hierdoor eindigt de adviestermijn op 09 juni 2022.
De jaarrekening 2021 sluit af met een exploitatiesaldo van 8 320,08 euro en zal verwerkt worden in budget 2023.
Het overschot van exploitatie is te wijten aan overgedragen overschotten uit het verleden.
De werking van het jaar 2021, inclusief overgedragen overschotten uit het verleden, kende een tekort van 4 047,89 euro, voor de gemeentelijke bijdrage.
De exploitatietoelage 2021 bedroeg 12 367,97 euro.
In 2021 bedraagt het investeringssaldo 0 euro.
De investeringstoelage 2021 bedroeg 8 326,43 euro.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2021 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2021.
In 2021 gebeurde een interne kredietaanpassing. Dit wordt niet afzonderlijk gerapporteerd, maar wordt informatief aan de bundel van de jaarrekening toegevoegd.
Enig artikel.
De jaarrekening 2021 van kerkfabriek Sint Nicolaas van Tolentijn wordt gunstig geadviseerd.
Op 26 januari 2022 keurde de kerkraad O.-L.-Vrouw Hemelvaart te Zevergem de jaarrekening 2021 goed.
Op 28 februari 2022 keurde het centraal Kerkbestuur De Pinte + Zevergem de gecoördineerde jaarrekening 2021 goed.
Het centraal kerkbestuur dient de rekeningen voor 1 mei 2022 aan de gemeente te bezorgen.
Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 55§2 dat de jaarrekening aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur onderworpen zijn. Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van alle stukken over de rekeningen bij de gemeenteoverheid, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het dossier was op 20 april 2022 volledig, hierdoor eindigt de adviestermijn op 09 juni 2022.
De jaarrekening 2021 sluit af met een exploitatiesaldo van 17 856,25 euro en zal verwerkt worden in budget 2023.
Het overschot van exploitatie is te wijten aan overgedragen overschotten uit het verleden.
De werking van het jaar 2021, inclusief overgedragen overschotten uit het verleden, kende eveneens een overschot van 10 103,27 euro, voor de gemeentelijke bijdrage.
De exploitatietoelage 2021 bedroeg 7 752,98 euro.
In 2021 bedraagt het investeringssaldo 189 euro en zal verwerkt worden in budget 2023.
De investeringstoelage 2021 bedroeg 6 906,45 euro.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2021 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2021, met uitzondering van Argenta.
Bij de werkrekening van Argenta is het bedrag 29,94 euro ipv 3,37 euro. Het verschil zal in 2022 als intresten worden geboekt.
In 2021 gebeurde een interne kredietaanpassing. Dit wordt niet afzonderlijk gerapporteerd, maar wordt informatief aan de bundel van de jaarrekening toegevoegd.
Artikel 1.
De werkrekening van Argenta dient in 2022 in overeenstemming gebracht te worden met het rekeninguittreksel per 31/12/2021.
Artikel 2.
De jaarrekening 2021 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart te Zevergem wordt gunstig geadviseerd.
De zoneraad stelde op 30 maart 2022 de jaarrekening 2021 vast.
De gemeenteraad neemt hiervan kennis.
De dotatie in exploitatie (gewone dienst) 2021 bedroeg 268 384,52 euro.
De dotatie in investering (buitengewone dienst) 2021 wordt op basis van de jaarrekening 2021 bepaald op 25 536,10 euro en zal in 2022 worden opgevraagd.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2021 van de Hulpverleningszone Centrum.
De coronacrisis en de genomen maatregelen hebben een ernstige impact op onze samenleving. Het lokaal bestuur heeft dan ook de intentie om te bekijken hoe de burgers, verenigingen, zelfstandigen ... hierin ondersteund kunnen worden.
Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente De Pinte.
De huidige vluchtelingencrisis naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne heeft een impact op het lokaal bestuur.
Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de vluchtelingencrisis in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de vluchtelingencrisis in de gemeente De Pinte.
De voorzitter deelt volgende data mee:
De eerstvolgende gemeenteraadscommissie gaat door op 13 juni 2022.
De gemeentelijke receptie 'Cafeest' voor de bevolking gaat door op zondag 5 juni om 11u.
Het onthaal van nieuwe inwoners staat gepland op zaterdag 25 juni 2022.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.
Reeds in juni 2015 werd op initiatief van het OCMW Merelbeke een overleg opgestart met de OCMW’s van Melle, Oosterzele, Destelbergen, De Pinte en het Provinciaal Zorgcentrum Lemberge in het licht van de oprichting van een welzijnsvereniging in de zin van het OCMW-decreet. Na intens overleg en veelvuldige vergaderingen met ook enkele bijkomende geïnteresseerde besturen werd alles voorbereid zodat eind 2017 de vereniging zou kunnen worden opgericht. Het lokaal bestuur De Pinte was middels het OCMW De Pinte nauw betrokken bij deze opstart.
Op 21 december 2017 heeft de gemeenteraad van de gemeente De Pinte uiteindelijk de oprichting door en deelname van het OCMW De Pinte aan de publiekrechtelijke vereniging, genaamd “Zorgband Leie en Schelde” goedgekeurd waarbij de statuten en een uitgebreide motiveringsnota mee werden goedgekeurd. Dergelijk duidelijk engagement was nodig doch de concrete theoretische en financiële modellen dienden later nog opgemaakt te worden waarna de lokale besturen ieder voor zich nog een beheersovereenkomst dienden te ondertekenen waarna de opstart per 1 januari 2020 zou gebeuren. Zo dit niet zou gebeuren voor 1 juli 2019 zou dit aanzien worden als een uittreding.
Ondanks vragen vanuit o.a. de fractie Ruimte om een gedetailleerd berekening en simulatie te laten maken van de kosten en voordelen voor onze gemeente bij toetreding tot de Zorgband, werden dergelijke berekening nooit opgevraagd. De nieuwe bestuursploeg van het lokaal bestuur De Pinte heeft er immers voor geopteerd om een ander traject te volgen, met name de opstart van een 'woonzorgvereniging'. Er werd geen beheersovereenkomst ondertekend, zodat het lokaal bestuur De Pinte geen deel uitmaakt van de Zorgband. Inmiddels werd ook de piste van de 'woonzorgvereniging' verlaten gezien de beide kandidaten zich in de loop van dit traject hebben teruggetrokken. Op vandaag staan we dus nog even ver als eind 2018.
Uit de mondeling toelichting van de bevoegde schepen tijdens de gemeenteraadscommissie Zorg (COZO) dd. 29 maart 2022 konden wij afleiden dat het bestuur opnieuw contact had opgenomen met de Zorgband, zoals zij overigens ook had aangekondigd tijdens de vergadering van de COZO dd. 29 november 2021. Eveneens werd tijdens deze laatste bijeenkomst gemeld dat een toetreding onder dezelfde voorwaarden als waartegen zou kunnen toegetreden worden in 2020 nog mogelijk was, doch evenwel met ingang van 1 januari 2024. Voorwaarde was wel, zo werd meegedeeld, dat een beslissing daartoe door het lokaal bestuur De Pinte zou worden genomen voor 1 juli 2022. Het spreekt voor zich dat dergelijke beslissing best gebeurt met kennis van zaken.
Gezien op heden niet geweten is welke de concrete plannen zijn van het huidig bestuur, welke informatie reeds beschikbaar is en teneinde ook de mogelijkheid tot toetreding per 1 januari 2024 open te houden, is het aangewezen dat het bestuur het nodige doet zodat de gemeenteraad in juni 2022 met kennis van zaken een beslissing kan nemen.
Enig artikel.
De gemeenteraad gaat eenparig akkoord om het voorgestelde punt niet te behandelen.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
De voorzitter sluit de zitting op 30/05/2022 om 23:00.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad