De voorzitter opent de zitting op 20/12/2022 om 20:01.
De zitting van de gemeenteraad werd geschorst na de behandeling en beraadslaging van agendapunten 1, 2 en 3.
Tijdens de schorsing vond de raad voor maatschappelijk welzijn plaats voor de behandeling en beraadslaging van agendapunten 1, 2 en 3.
Na afhandeling van deze agendapunten werd de gemeenteraad opnieuw geopend.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
In het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 juni 2019 werd gestipuleerd dat de lopende regels inzake kredietbeheer behouden blijven tot een organisatiebeheersingssysteem op punt staat.
Wijzigen van de kredieten in een meerjarenplan kan op 3 manieren gebeuren:
Het vaststellen is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Binnen de geldende regels van de kredietbewaking kunnen kredieten limitatief binnen het meerjarenplan verschoven worden binnen het totaal van de:
Op basis van het nazicht van de boekhouding, de standopgave en de input vanuit de diensten werd de meerjarenplankredietverschuivingen 01/2022 tem 05/2022 opgesteld (zie bijlagen).
De voornaamste wijzigingen zijn:
De verschuivingen zijn limitatief wat betekent dat het totaalbedrag uit het meerjarenplan voor de kredieten 2022 van het toegekende exploitatie -en investeringskrediet niet wijzigt. Daarom worden de wettelijke schema's niet opnieuw afgedrukt.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de meerjarenplankredietverschuivingen 1/2022 tem 5/2022 - deel gemeente, zoals gehecht in bijlage.
Het meerjarenplan wordt minstens 1 keer per jaar geactualiseerd, ondermeer met een belangrijke inschrijving van het gecumuleerde budgettaire resultaat van de jaarrekening 2021, zoals wettelijk vereist, in het schema M2.
De meerjarenplanaanpassing is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een (gewijzigde) strategische nota, aangepaste financiële nota, een toelichting en documentatie. Er is geen gemeentelijke bijdrage meer van de gemeente naar het OCMW.
Tijdens het jaar 2022 zijn er een aantal wijzigingen van de ramingen, als kredietverschuivingen gebeurd. Deze verschuivingen kaderen in het beheer van de kredieten en werden telkens ter kennisname op de raad gebracht. Dit zijn beheersdocumenten die geen impact kennen op de wettelijke schema's.
De verschillenanalyse in het rapport voor de meerjarenplanaanpassing baseert zich dan ook op de verschillen tussen de tweede meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2.MJP2020-2025) en de derde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (3.MJP2020-2025).
Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen:
In de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3:
Enig artikel.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3 wijzigt de voorziene kredieten in 2022 en bevat de beginkredieten 2023.
De gemeenteraad stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3 - deel gemeente vast.
Het meerjarenplan wordt minstens 1 keer per jaar geactualiseerd, ondermeer met een belangrijke inschrijving van het gecumuleerde budgettaire resultaat van de jaarrekening 2021, zoals wettelijk vereist, in het schema M2.
De meerjarenplanaanpassing is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een (gewijzigde) strategische nota, aangepaste financiële nota, een toelichting en documentatie. Er is geen gemeentelijke bijdrage meer van de gemeente naar het OCMW.
Tijdens het jaar 2022 zijn er een aantal wijzigingen van de ramingen, als kredietverschuivingen gebeurd. Deze verschuivingen kaderen in het beheer van de kredieten en werden telkens ter kennisname op de raad gebracht. Dit zijn beheersdocumenten die geen impact kennen op de wettelijke schema's.
De verschillenanalyse in het rapport voor de meerjarenplanaanpassing baseert zich dan ook op de verschillen tussen de tweede meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2.MJP2020-2025) en de derde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (3.MJP2020-2025).
Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen:
In de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3:
Enig artikel.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3 wijzigt de voorziene kredieten in 2022 en bevat de beginkredieten 2023.
De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3 - deel OCMW zoals vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn op 20 december 2022 goed.
Op 20 december 2022 werd de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3 vastgesteld. Het cijfermateriaal van de nominatieve subsidies is hierin opgenomen.
Het artikel 41 23° van het decreet lokaal bestuur stipuleert: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen toevertrouwd worden: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De toegestane werkingssubsidies werden, op aanbeveling van ABB, in 4 categorieën onderverdeeld:
Door deze opdeling worden de werkingssubsidies, gelinkt aan een samenwerkingsovereenkomst, niet meer vermeld op de lijst van de nominatieve subsidies.
De samenwerkingsovereenkomsten vanuit de wet op de overheidsopdrachten worden nu geboekt onder goederen en diensten onder MAR616.
De samenwerkingsovereenkomsten beslist door de raad, blijven verwerkt als toegestane werkingssubsidie onder MAR649.
Artikel 1.
Het reglement toekennen nominatieve subsidies 2022 - versie GR20211221 wordt opgeheven vanaf heden.
Artikel 2.
De gemeenteraad kent de gewijzigde nominatieve subsidies 2022 toe volgens het document GR20221220, zoals gehecht in bijlage.
Artikel 2.
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een subsidieaanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
Op 20 december 2022 werd de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3 vastgesteld. Het cijfermateriaal van de nominatieve subsidies is hierin opgenomen.
Het artikel 41 23° van het decreet lokaal bestuur stipuleert: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen toevertrouwd worden: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De toegestane werkingssubsidies werden, op aanbeveling van ABB, in 4 categorieën onderverdeeld:
Door deze opdeling worden de werkingssubsidies, gelinkt aan een samenwerkingsovereenkomst, niet meer vermeld op de lijst van de nominatieve subsidies.
De samenwerkingsovereenkomsten vanuit de wet op de overheidsopdrachten worden nu geboekt onder goederen en diensten onder MAR616.
De samenwerkingsovereenkomsten beslist door de raad, blijven verwerkt als toegestane werkingssubsidie onder MAR649.
Artikel 1.
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies 2023 toe volgens het document GR20221220, zoals gehecht in bijlage.
Artikel 2.
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een subsidieaanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
De lokale politie wordt niet uitsluitend gefinancierd met federale dotaties. De gemeentebesturen moeten de financiële middelen van de zones van de lokale politie aanvullen met een gemeentelijke dotatie.
De gemeentelijke dotatie moet minimaal volstaan om de zone waar de gemeente deel van uitmaakt over voldoende middelen te laten beschikken zodat alle uitgaven kunnen worden gedekt die voortkomen uit de vervulling van haar wettelijk verplichte opdrachten.
In de politieraad van 24 november 2022 werd de politiebegroting 2023 goedgekeurd.
De gemeenteraad stelt dotatie 2023 vast.
De gevraagde dotatie werd conform de verdeelsleutel van 21,62% voor 2023 berekend en bedraagt 1 374 333,46 euro:
De gevraagde werkingstoelage en investeringstoelage past in de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt de dotatie 2023 voor de politiezone Schelde-Leie vast op 1 287 961,56 euro voor de gewone politiebegroting en op 86 371,90 euro voor de buitengewone politiebegroting.
Artikel 2.
Een afschrift van onderhavige beraadslagingen zal worden overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen en aan de voorzitter van het politiecollege.
De jaarrekening is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en werd door de beide raden vastgesteld op 27 juni 2022.
De toezichthoudende overheid bezorgde ons op 8 december 2022 het goedkeuringsbesluit over de jaarrekening 2021.
De jaarrekening 2021 werd vastgesteld met de volgende saldi:
Enig artikel.
Het goedkeuringsbesluit van de gouverneur over de jaarrekening 2021 wordt ter kennis genomen.
In het Meerjarenplan heeft het gemeentebestuur zich voorgenomen om het leven in De Pinte en Zevergem nog meer bruisend te maken. Een van de vooropgestelde acties is om een vernieuwende cultuurprogrammatie te brengen.
Het bestuur wenst deze actie te realiseren in partnerschap met de lokale verenigingen. Alle verenigingen worden uitgenodigd om zelf initiatiefnemer te zijn van een voorstelling van podiumkunsten. Het reglement voorziet in praktische en financiële ondersteuning van de verenigingen die meewerken aan de realisatie van de gemeentelijke cultuurprogrammatie. Het legt de wederzijdse engagementen van de organiserende vereniging en de dienst vrije tijd bij de uitvoering van de cultuurprogrammatie vast.
Het reglement biedt een hefboom om (semi-)professionele podiumkunstenaars naar de eigen culturele infrastructuur te lokken en zo tot een versterkt lokaal aanbod van kwaliteitsvolle culturele evenementen te komen. Er wordt daarbij gestreefd naar een jaarprogrammatie waarbij diverse kunstvormen aan bod komen.
Het bestuur wenst daarbij niet in concurrentie te gaan met het lokale verenigingsleven maar voorziet integendeel in een stimulerend en drempelverlagend beleid ten aanzien van lokale verenigingen die hierin initiatief willen nemen.
De fractie Open Vld gaat akkoord mits de belofte dat er na 1 jaar een evaluatie komt met de nodige adviezen alsook dat het reglement ook geldig is voor andere locaties dan het OCP.
De fractie Ruimte wenst zich te onthouden omdat het eigenlijke reglement niet ter stemming heeft gelegen in de cultuurraad, noch dat er duidelijkheid is over het infomoment voor de vrijetijdsverenigingen waar dit reglement voor bedoeld is. Bovendien is het reglement enkel haalbaar voor een minderheid aan lokale verenigingen. Het doel van het reglement, nl. een eigen gemeentelijke programmatie, strookt volgens de fractie niet met de werkelijkheid, omdat de eigen cultuurdienst vooral afhankelijk zal zijn van de lokale vereniging en niet andersom, gezien de grootste werklast en verantwoordelijkheid nog steeds bij de lokale vereniging ligt.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt het "Reglement voor programmatie en subsidiëring van podiumkunstvoorstellingen", zoals in de bijlage aan dit besluit gehecht, vast.
Artikel 2.
Het "Reglement voor programmatie en subsidiëring van podiumkunstvoorstellingen" gaat in vanaf 1 januari 2023.
Er zijn geen mededelingen van de voorzitter.
Er zijn geen mondelinge vragen.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad