Terug
Gepubliceerd op 17/02/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

vr 17/02/2023 - 14:00

Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer - afsluiten Baron de Gieylaan werkzaamheden De Vriese

Aanwezig: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Veerle Goethals, Algemeen directeur
Feiten en context

Voor een overheidsopdracht van De Pinte worden nieuwe grasbetontegels geplaatst in de Baron de Gieylaan tussen huisnummer 157 en de rotonde met de Keistraat. Voor deze werkzaamheden is het voor de veiligheid noodzakelijk dat de Baron de Gieylaan in deze werkzone tijdelijk wordt afgesloten van maandag 20 februari 2023 tot maandag 6 maart 2023.

Het éénrichtingsverkeer dat tijdelijk werd ingesteld in de zone komende van het centrum van De Pinte richting Sint-Denijs-Westrem wordt behouden voor de bewoners die langs het traject wonen.

Er wordt een omleiding voorzien. Fietsers en voetgangers hebben steeds doorgang. Bewoners worden op voorhand verwittigd met een bewonersbrief.

Hogere regelgeving
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16 maart 1968
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg en zijn wijzigingen
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Koninklijk besluit van 24 juni 1988 betreffende de Nieuwe Gemeentewet, art. 130 bis
Motivering

Aangezien er voor deze werkzaamheden gebruik wordt gemaakt van het openbaar domein, is het noodzakelijk de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen in het belang van de weggebruikers.

Besluit

Artikel 1.

In de periode van 20 februari 2023 tot 6 maart 2023 zal de Baron de Gieylaan afgesloten worden voor doorgaand verkeer vanaf de aansluiting Florastraat-Baron de Gieylaan  en de rotonde met de Keistraat. Ter hoogte van huisnummer 151, komende van De Pinte richting Sint-Denijs-Westrem, zal een bareel met verkeersbord C1 en onderbord uitzonderlijk plaatselijk verkeer geplaatst worden. Het tijdelijk éénrichtingsverkeer, aangeduid met het verkeersbord F19, in deze zone wordt behouden voor de bewoners die in de werkzone wonen.

In de andere richting ter hoogte van de rotonde met de Keistraat zal een bareel met verkeersbord C1 geplaatst worden. Deze verkeersborden worden op regelmatige afstand herhaald.
 

Artikel 2.

Gedurende de werkzaamheden vermeld in artikel 1 blijft de Baron de Gieylaan in de werkzone volledig verkeersvrij uitgezonderd voor plaatselijk verkeer komende van De Pinte.

Voor het verkeer komende van Sint-Denijs-Westrem richting het centrum van De Pinte wordt een omleiding voorzien via Keistraat - Langevelddreef. Dit wordt aangegeven met de nodige omleidingsborden F41. Voor het verkeer komende van De Pinte richting Sint-Denijs-Westrem wordt een omleiding voorzien via Florastraat - Langevelddreef - Keistraat.

De bussen van De Lijn volgen de omleiding naar het centrum via Keistraat - Langevelddreef - Florastraat en omgekeerd.

 

Artikel 3.

In de Baron de Gieylaan worden ter hoogte van de werkzaamheden komende van De Pinte ook de verkeersborden A31 "Werken" en A7c "Rijbaanversmalling rechts" geplaatst.


Artikel 4.

De maatregelen hiervoor zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het goedgekeurde en bijhorende signalisatieplan.

 

Artikel 5.

De nodige signalisatie zal door de signalisatieverantwoordelijke van de firma De Vriese uit Koolskamp worden aangebracht volgens het goedgekeurde signalisatieplan.

 

Artikel 6.

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan

  • Aanvrager/inrichter
  • Politiezone Schelde-Leie, Hoofdcommissariaat De Pinte
  • Wijkpolitie gemeentehuis
  • Parket van de Procureur des Konings
  • Dienst 101
  • Brandweer Gent
  • De Lijn Oost-Vlaanderen
  • Noodcentrale 112
  • Dienst Vrije Tijd De Pinte
  • Communicatieambtenaar