Het mobiliteitsplan werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 juni 2018. In het mobiliteitsplan is de onderverdeling van De Pinte in zonale snelheidsregimes opgenomen. Alle gemeentewegen op grondgebied De Pinte worden daardoor ingedeeld in 3 snelheidsregimes:
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
In de mobiliteitsraad van 29 juni 2022 werd goedkeuring gegeven voor het invoeren van een zone 30 in de Vredestraat. In de mobiliteitsraad van 31 augustus 2022 werd vervolgens positief advies verleend voor het opnemen van de plateaus in Bommelstraat en Pintestraat in de aangrenzende zone 30, zodat de signalisatie duidelijker kan gemaakt worden.
De fractie Open Vld blijft voorstander dat de Vredestraat variabel blijft. Gezien de Vredestraat een verbindingsweg en ontsluitingsweg is en er een gescheiden fietspad is. De veiligheid tijdens de schooluren blijft op die manier gegarandeerd door zone 30.
Artikel 1.
In de hierna vermelde straten wordt een zonale snelheidsregeling van 30 km/uur ingevoerd:
De afbakening van de zonale snelheidsregeling van 30 km/uur zal worden aangegeven door middel van de verkeersborden F4a en F4b. Deze zullen geplaatst worden op volgende locaties:
Artikel 2.
In de Polderdreef wordt een variabele zone 30 ingevoerd in de schoolomgeving van Erasmus. Deze geldt tijdens schooldagen van 7.40 uur tot 8.40 uur, 11.40 uur tot 13 uur en van 15.40 uur tot 16.40 uur. Buiten deze uren geldt een snelheidsbeperking van 50 km/uur. De variabele zone 30 wordt ingevoerd in de Polderdreef, tussen huisnummer 13 en de Graaf H. Goethalslaan.
De afbakening van de variabele snelheidsregeling van 30 km/uur zal worden aangegeven door middel van dynamische verkeersborden F4a en verkeersborden F4b op volgende locaties:
Artikel 3.
De andere straten binnen de bebouwde kom behouden het snelheidsregime van 50 km/uur, m.u.v. fietsstraten waar een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt. De fietsstraten worden in een aanvullend reglement per straat vastgelegd.
Artikel 4.
In de hierna vermelde straten wordt een zonale snelheidsregeling van 50 km/uur ingevoerd buiten de bebouwde kom:
De afbakening van de zonale snelheidsregeling van 50 km/uur zal worden aangegeven door middel van de verkeersborden ZC43-50 en ZC43/50. Deze worden geplaatst op volgende locaties:
Op de grens met Nazareth en stad Gent (in Zevergem) begint en start de zone 50 reeds op grondgebied Nazareth/Gent. De snelheidszones lopen hier in elkaar over.
Artikel 5.
In volgende straten buiten de bebouwde kom geldt eveneens een snelheidsbeperking van 50 km/uur:
Artikel 6.
In volgende straten geldt een specifieke afwijking op de eerder vernoemde snelheidsbeperkingen:
Artikel 7.
Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de snelheidsregeling op gemeentewegen.
Artikel 8.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.