Terug
Gepubliceerd op 28/12/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
Veerle Goethals, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD

De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 19:57.

  • Openbaar

    • Interne zaken

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Feiten en context

        De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het Lokaal Bestuur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Onthouders: Trudo Dejonghe
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.

    • IZ-IGS

      • Wijk-Werken Leie en Schelde – Uitbreidingsmogelijkheden werkingsgebied in functie van de nieuwe indiening lokale regierol sociale economie en werk 2023-2025

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Feiten en context

        Het Wijk-Werken is de opvolger van de vroegere PWA’s.
        De projectvereniging ‘Wijk-Werken Leie en Schelde’ werd opgericht per 1 januari 2018 met als deelnemende besturen Merelbeke (maatschappelijke zetel), Deinze, De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Nevele, Sint-Martens-Latem en Zulte.

        In de statuten van de projectvereniging is voorzien dat, naast het Wijk-Werken, ook andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen binnen de vereniging kunnen georganiseerd worden. Zo werd in 2019 beslist dat de projectvereniging de regierol sociale economie op zich kan nemen.

         

        Eind 2019 werd beslist om met de negen besturen van de projectvereniging in te dienen voor de oproep Regierol Sociale Economie en Werk vanuit het Departement Werk en Sociale Economie. Het lokaal bestuur van De Pinte besliste in de gemeenteraad van 30 september 2019 om deel te nemen in deze samenwerking. Nu deze samenwerking intussen volledig vorm kreeg wenst de projectvereniging opnieuw in te dienen voor de vernieuwde oproep lokale regierol Sociale Economie en Werk. Dit is een uitbreiding op de reeds bestaande oproep die vanaf dan ook komt te vervallen. Er dient bijgevolg opnieuw ingediend te worden op de hernieuwde oproep wil de projectvereniging de rol als regisseur sociale economie behouden.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 26 mei 2002 betreffende recht op maatschappelijke integratie
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
        • Decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen
        • Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de regierol van gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie, vermeld in artikel 15 van het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen
        • Besluit van de Vlaamse regering van 25 september 2017 betreffende wijk-werken
        • Decreet over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Regiodecreet genoemd
        • De statuten van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 betreffende Wijk-Werken Leie en Schelde - regierol sociale economie
        Motivering

        De Vlaamse overheid voorziet in een subsidie van 3 miljoen per jaar, gedurende de periode 2023-2025 te verdelen over alle regiegebieden die zullen indienen. De middelen worden als volgt verdeeld:

         

        • 40% van de totale subsidie wordt verdeeld onder de begunstigden op basis van de bevolking op beroepsactieve leeftijd in het lokale regiegebied;
        • 20% van de subsidie wordt verdeeld onder de begunstigden op basis van het aantal werkzoekenden in het lokale regiegebied;
        • 40% van de subsidie wordt gelijk verdeeld onder de begunstigden

         

        De Vlaamse overheid verplicht enkel vier breed geformuleerde acties per jaar:

        • Het opnemen van de lokale regierol sociale economie en werk (de lokale uitdagingen en lokale partners op het vlak van sociale economie en werk in kaart brengen; het overleg, de samenwerking en de netwerking tussen die partners bevorderen, een beleidsvisie en beleidsdoelstellingen ontwikkelen over de sociale economie en over de tewerkstelling van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de reguliere en de sociale economie)
        • De tewerkstelling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de reguliere en de sociale economie bevorderen en daarbij drempels richting de arbeidsmarkt wegnemen
        • Het ondernemerschap, waaronder het sociaal ondernemen en het maatschappelijk verantwoord ondernemen bevorderen
        • De samenwerking en partnerschappen met VDAB en andere lokale arbeidsmarktactoren faciliteren en een lokale samenwerkingsovereenkomst met VDAB sluiten en opvolgen.

         

        Het betreft acties op het niveau van de regierol, het is m.a.w. niet de bedoeling om zelf activiteiten te ontplooien zoals bvb. het opzetten van een maatwerkbedrijf. Mogelijke voorbeelden zijn: een kennismakingsbeurs voor de reguliere economie en de sociale economie, opleidingsaanbod versterken voor doelgroepmedewerkers, het verduurzamen van overheidsopdrachten, ...

         

        Het indienen van het voorstel moet gebeuren voor 15 januari 2023 en zou gebeuren via de projectvereniging.

        In het meerjarenplan 2023-2025 dient een actie 'regierol sociale economie' te worden voorzien.

        Er is echter geen financiële impact voor het lokale bestuur. De Vlaamse subsidie wordt aan de projectvereniging uitgekeerd, er worden geen bijkomende financiële bijdragen van de deelnemende besturen verwacht.

         

        De subsidie werd als volgt gesimuleerd op basis van voorlopige cijfers, potentieel aantal indienende gebieden, etc. het uiteindelijke bedrag zal dus nog afwijken van onderstaande prognose:

         

         

        Huidig samenwerkingsverband

        Prognose regiemiddelen op basis van
        3 miljoen en geen blinde vlekken

        € 61.243,46

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad is akkoord dat de regierol sociale economie wordt opgenomen door de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.


        Artikel 2.

        De actie 'De projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde neemt de regierol sociale economie op' wordt opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025. Hiertegenover moeten geen kosten/ontvangsten geboekt worden vermits alles via de rechtspersoonlijkheid van de projectvereniging verloopt.

    • Grondzaken

      • Aanvullend reglement op het wegverkeer - aanpassing zonale snelheidsregeling

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Feiten en context

        Het mobiliteitsplan werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 juni 2018. In het mobiliteitsplan is de onderverdeling van De Pinte in zonale snelheidsregimes opgenomen. Alle gemeentewegen op grondgebied De Pinte worden daardoor ingedeeld in 3 snelheidsregimes:

        • Zone 30
        • Zone 50
        • Zone 70

        De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
        • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
        • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
        • Koninklijk besluit van 24 juni 1988 betreffende de Nieuwe Gemeentewet, art. 119
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 19 november 2018 betreffende de invoering van de zonale snelheidsbeperking
        • Besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2019 betreffende de zone 30 in de Breughellaan
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 betreffende de zonale snelheidsbeperking
        Adviezen
        • Advies van de mobiliteitsraad van 29 juni 2022
        • Advies van de mobiliteitsraad van 31 augustus 2022
        Motivering

        In de mobiliteitsraad van 29 juni 2022 werd goedkeuring gegeven voor het invoeren van een zone 30 in de Vredestraat. In de mobiliteitsraad van 31 augustus 2022 werd vervolgens positief advies verleend voor het opnemen van de plateaus in Bommelstraat en Pintestraat in de aangrenzende zone 30, zodat de signalisatie duidelijker kan gemaakt worden.

        Motivatie stemgedrag

        De fractie Open Vld blijft voorstander dat de Vredestraat variabel blijft. Gezien de Vredestraat een verbindingsweg en ontsluitingsweg is en er een gescheiden fietspad is. De veiligheid tijdens de schooluren blijft op die manier gegarandeerd door zone 30.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Tegenstanders: Christel Verleyen, Evelyne Gomes
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1.

        In de hierna vermelde straten wordt een zonale snelheidsregeling van 30 km/uur ingevoerd:

        • Aan de Bocht
        • Baron de Gieylaan (van het Kerkplein tot Baron de Gieylaan 48)
        • Bachtenboslaan
        • Begonialaan
        • Beekstuk
        • Bommelstraat (Kruispunt Breughellaan/Zwaluwlaan - Pintestraat)
        • Bomstraat
        • Breughellaan (Memlinglaan tot Rubenslaan)
        • Burgemeester Boonelaan
        • Dorp (van de Blijpoel tot de rotonde Pont-Zuid)
        • Eeuwfeestlaan
        • Elsboslaan
        • Florastraat (Beekweg tot Hazelaarspad)
        • Gloxinialaan
        • Groenpark
        • Groenstraat
        • Hortensialaan
        • J. Anthierenslaan
        • Jubileumlaan
        • Kasteellaan (Vredestraat tot Louis Paul Boonpark)
        • Kerkplein
        • Koning Albertlaan
        • Koning Leopoldlaan
        • Kunstschildersweg
        • Lindenbulk
        • Louis van Houttepark
        • Melkerij
        • Moerkensheide
        • Moortelbos
        • Nachtegalenpark
        • Nijverheidstraat
        • Park te Poldere
        • Pastoor Van Ackerlaan
        • Pintestraat (van het Kerkplein tot het Bospad)
        • Polderbos
        • Polderdreef (van het Kerkplein tot de Vredestraat)
        • Salviapark
        • Spechtenpark
        • Stationsstraat
        • Toekomstlaan
        • Veldstraat (van de Weldendreef tot rotonde Pont-Zuid)
        • Vredestraat
        • Willemsdorp
        • Wissenbulk

         

        De afbakening van de zonale snelheidsregeling van 30 km/uur zal worden aangegeven door middel van de verkeersborden F4a en F4b. Deze zullen geplaatst worden op volgende locaties:

        • Baron de Gieylaan, t.h.v. huisnummer 48, ri. rotonde post (IN), ri. Borluutlaan (UIT)
        • Begonialaan, t.h.v. aansluiting Baron de Gieylaan, ri. J. Anthierenslaan (IN), ri. Baron de Gieylaan (UIT)
        • Bommelstraat, t.h.v. huisnummer 40, ri. Zwaluwlaan (IN), ri. Daningsdreef (UIT)
        • Breughellaan, t.h.v. huisnummer 14, ri. Memlinglaan (IN), ri. Rubenslaan (UIT)
        • Breughellaan, t.h.v. huisnummer 26, ri. Bommelstraat (IN), ri. Memlinglaan (UIT)
        • Breughellaan, t.h.v. huisnummer 67, ri. Rubenslaan (IN), ri. Memlinglaan (UIT)
        • Elsboslaan, t.h.v. aansluiting Nieuwstraat, ri. Moerkensheide (IN), ri. Nieuwstraat (UIT)
        • Dorp, t.h.v. aansluiting Blijpoel, ri. Dorp (IN), ri. Pont-Noord (UIT)
        • Florastraat, t.h.v. huisnummer 15, ri. Baron de Gieylaan (IN), ri. Langevelddreef (UIT)
        • Florastraat, t.h.v. aansluiting Hazelaarspad, ri. Langevelddreef (IN), ri. Baron de Gieylaan (UIT)
        • Gloxinialaan, t.h.v. aansluiting Baron de Gieylaan, ri. Begonialaan (IN) - éénrichtingsverkeer
        • Groenstraat, t.h.v. spoorwegtunnel, ri. Polderbos (IN), ri. Langevelddreef (UIT)
        • Hortensialaan, t.h.v. aansluiting Baron de Gieylaan, ri. Begonialaan (IN) - éénrichtingsverkeer
        • J. Anthierenslaan, t.h.v. aansluiting Baron de Gieylaan, ri. Stationsstraat (IN), ri. Baron de Gieylaan (UIT)
        • Kasteellaan, t.h.v. aansluiting Louis Paul Boonpark, ri. Vredestraat (IN), ri. H. Verriestlaan (UIT)
        • Pintestraat, t.h.v. het Bospad, ri. Kerkplein (IN), ri. Nieuwstraat (UIT)
        • Polderbos, t.h.v. aansluiting Bommelstraat, ri. Groenstraat (IN), ri. Bommelstraat (UIT)
        • Polderdreef, t.h.v. aansluiting Vredestraat, ri. Kerkplein (IN), ri. Koning Boudewijnlaan (UIT)
        • Moerkensheide, t.h.v. huisnummer 3, ri. Elsboslaan (IN), ri. Nieuwstraat (UIT)
        • Moerkensheide, t.h.v. Nieuwstraat 74, ri. Moerkensheide (IN), ri. Nieuwstraat (UIT)
        • Melkerij, t.h.v. huisnummer 11, ri. Melkerij (IN), ri. Pont Noord (UIT)
        • Pont-Zuid, t.h.v. huisnummer 29, ri. Dorp (IN), ri. Kriekestraat (UIT)
        • Nijverheidstraat, t.h.v. huisnummer 8, ri. Stationsstraat (IN), ri. Van Eycklaan (UIT)
        • Salviapark, t.h.v. aansluiting Baron de Gieylaan, ri. Salviapark (IN), ri. Baron de Gieylaan (UIT)
        • Veldstraat, t.h.v. aansluiting Weldendreef, ri. Dorp (IN), ri. Molenstraat (UIT)
        • Vredestraat, t.h.v. aansluiting Polderdreef, ri. Kasteellaan (IN), ri. Polderdreef (UIT)
        • Zwaluwlaan, t.h.v. huisnummer 1, ri. Bommelstraat (IN), ri. Goudvinkenlaan (UIT)


        Artikel 2.

        In de Polderdreef wordt een variabele zone 30 ingevoerd in de schoolomgeving van Erasmus. Deze geldt tijdens schooldagen van 7.40 uur tot 8.40 uur, 11.40 uur tot 13 uur en van 15.40 uur tot 16.40 uur. Buiten deze uren geldt een snelheidsbeperking van 50 km/uur. De variabele zone 30 wordt ingevoerd in de Polderdreef, tussen huisnummer 13 en de Graaf H. Goethalslaan.

         

        De afbakening van de variabele snelheidsregeling van 30 km/uur zal worden aangegeven door middel van dynamische verkeersborden F4a en verkeersborden F4b op volgende locaties:

        • Polderdreef, t.h.v. huisnummer 13, ri. Graaf Goethalslaan (IN), ri. Europaplein (UIT)
        • Polderdreef, t.h.v. aansluiting Graaf H. Goethalslaan, ri. Europaplein (IN), ri. Minnestede (UIT)


        Artikel 3.

        De andere straten binnen de bebouwde kom behouden het snelheidsregime van 50 km/uur, m.u.v. fietsstraten waar een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt. De fietsstraten worden in een aanvullend reglement per straat vastgelegd.

         

        Artikel 4.

        In de hierna vermelde straten wordt een zonale snelheidsregeling van 50 km/uur ingevoerd buiten de bebouwde kom:

        • Beukendreef
        • Blijpoelstraat (van Scheldehout - Trekweg)
        • Boeregemstraat
        • Bosstraat
        • Deurlestraat
        • Grote Steenweg
        • Heirweg
        • Hemelrijkstraat
        • Hondelestraat
        • Kannestraat
        • Klein leenstraatje
        • Krekelstraat
        • Kriekestraat
        • Landuitstraat
        • Mattestraatje
        • Mieregoed
        • Molenstraat
        • Nieuwstraat
        • Oude Gentweg (van de Hemelrijkstraat tot de fietsstraat)
        • Polderdreef (van Minnestede tot de N60)
        • Potijzerlos
        • Pont-Noord (van de Molenstraat - Zwijnaarde)
        • Pont-Zuid
        • Savaanstraat
        • Scheldehout
        • Scheldeveldestraat
        • Snyersput
        • 't Kruisken
        • Vaerebeke
        • Wontergemstraat
        • Zevenster

        De afbakening van de zonale snelheidsregeling van 50 km/uur zal worden aangegeven door middel van de verkeersborden ZC43-50 en ZC43/50. Deze worden geplaatst op volgende locaties:

        • Beukendreef, t.h.v. aansluiting Klossestraat, ri. Hemelrijkstraat (IN), ri. Klossestraat (UIT)
        • Blijpoelstraat, t.h.v. aansluiting Scheldehout, ri. Trekweg (IN) op bord einde bebouwde kom
        • Deurlestraat, t.h.v. huisnummer 1, ri. Heirweg (IN) op bord einde bebouwde kom
        • Grote Steenweg, t.h.v. aansluiting N60, ri. Den Beer (IN) - éénrichtingsverkeer
        • Hemelrijkstraat, t.h.v. aansluiting Klossestraat, ri. Oude Gentweg (IN), ri. Klossestraat (UIT)
        • Jasmijnstraat, t.h.v. aansluiting Polderdreef, ri. Polderdreef (IN) op bord einde bebouwde kom
        • Krekelstraat, t.h.v. aansluiting N60, ri. Hondelestraat (IN), ri. N60 (UIT)
        • Leliestraat, t.h.v. aansluiting Polderdreef, ri. Polderdreef (IN) op bord einde bebouwde kom
        • Magaret, t.h.v. aansluiting Polderdreef, ri. Polderdreef (IN) op bord einde bebouwde kom
        • Mieregoed, t.h.v. aansluiting N60, ri. Polderdreef (IN), ri. N60 (UIT)
        • Nieuwstraat, t.h.v. rotonde Moerkensheide, ri. Weefstraat (IN) op bord einde bebouwde kom
        • Oude Gentweg, t.h.v. huisnummer 7, ri. Hemelrijkstraat (IN)
        • Polderdreef, t.h.v. aansluiting Minnestede, ri. N60 (IN) op bord einde bebouwde kom
        • Pont-Noord, t.h.v. aansluiting Molenstraat, ri. Zwijnaarde (IN) op bord einde bebouwde kom
        • Pont-Zuid, t.h.v. huisnummer 29, ri. Landuitstraat (IN) op bord einde bebouwde kom
        • Savaanstraat, t.h.v. aansluiting N60, ri. Heirweg (IN) - éénrichtingsverkeer
        • Scheldeveldestraat, t.h.v. huisnummer 54, ri. Hemelrijkstraat (IN) op bord einde bebouwde kom
        • 't Kruisken, t.h.v. aansluiting Polderdreef, ri. Polderdreef (IN) op bord einde bebouwde kom
        • 't Kruisken, t.h.v. aansluiting Hageland, ri. Savaanstraat (IN) op bord einde bebouwde kom

        Op de grens met Nazareth en stad Gent (in Zevergem) begint en start de zone 50 reeds op grondgebied Nazareth/Gent. De snelheidszones lopen hier in elkaar over.

         

        Artikel 5.

        In volgende straten buiten de bebouwde kom geldt eveneens een snelheidsbeperking van 50 km/uur:

        • Baron de Gieylaan (Singeldreef - Klossestraat)
        • Keistraat
        • Klossestraat
        • Leeuwerikstraat (Deurlestraat - Keistraat)
         
        De afbakening van de zonale snelheidsregeling van 50 km/uur zal worden aangegeven door middel van de verkeersborden C43.
         

        Artikel 6.

        In volgende straten geldt een specifieke afwijking op de eerder vernoemde snelheidsbeperkingen:

        • Den Beer: 70 km/uur
        • Veldstraat (van de Grote Steenweg tot de Molenstraat): 70 km/uur

         

        Artikel 7.

        Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de snelheidsregeling op gemeentewegen.

         

        Artikel 8.

        Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.

      • Aanvullend reglement op het wegverkeer - Park te Poldere

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Feiten en context

        Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).

        Park te Poldere maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 30, overeenkomstig de aanvullende reglementen van resp. 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.

        De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
        • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
        • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
        • Koninklijk besluit van 24 juni 1988 betreffende de Nieuwe Gemeentewet, art. 119
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de bebouwde kom
        • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de zonale snelheidsregeling
        Motivering

        Bij het uitkomen van Park te Poldere op de Polderdreef dient er voorrang verleend te worden aan de Polderdreef. Er geldt een parkeerverbod over een afstand van 100m, tot voorbij huisnummer 6, aan de rechterzijde van de straat komende van de Polderdreef. Gezien dit een drukke schoolomgeving is, is er ook een oversteekplaats voor voetgangers voorzien.

        Motivatie stemgedrag

        De fractie Ruimte onthoudt zich op dit punt omdat uit de bijgevoegde stukken niet blijkt wat de vraag was van de omwonenden noch wat de resultaten waren van de bevraging die gehouden werd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Evelyne Gomes, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Onthouders: Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Marthe Van Den Abbeele, Ina Quintyn
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        Bij het uitrijden Park te Poldere naar de Polderdreef, dient er voorrang verleend te worden aan fietsers op het fietspad en aan het verkeer in de Polderdreef. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • Een B1-verkeersbord in Park te Poldere ter hoogte van Park te Poldere 1
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken in Park te Poldere voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van Park te Poldere 1
         

        Artikel 2.

        In Park te Poldere wordt er een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid aan de hand van een zebrapad. Het zebrapad wordt aangelegd op de volgende locatie:

        • In Park te Poldere, ter hoogte van het kruispunt met de Polderdreef

        Artikel 3.

        Bij het inrijden van Park te Poldere geldt over een afstand van 100 meter aan de rechterkant van de weg een stilstaan- en parkeerverbod. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • E3-verkeersbord met onderbord “GXa” in Park te Poldere, ter hoogte van Polderdreef 7
        • E3-verkeersbord met onderbord “GXd” ter hoogte van Park te Poldere 2
        • E3-verkeersbord met onderbord “GXb” voorbij de oprit van Park te Poldere 6

         

        Artikel 4.

        Park te Poldere is een doorlopende weg en gaat, via een doorsteek, over in het Polderpad waar een verbod geldt voor bestuurders van bromfietsen en motorfietsen. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • C7 verbodsbord aan de overgang van Park te Poldere naar het Polderpad
        • C9 verbodsbord aan de overgang van Park te Poldere naar het Polderpad

         

        Artikel 5.

        De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot Park te Poldere.

         

        Artikel 6.

        Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.

      • Aanvullend reglement op het wegverkeer - Kasteellaan

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Feiten en context

        Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).

        De Kasteellaan maakt deel uit van de bebouwde kom en valt deels binnen de zone 30 en deels binnen de zone 50, overeenkomstig de aanvullend reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en van 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling. Daarnaast zijn de parkeerplaatsen voor het postkantoor opgenomen in de blauwe zone, overeenkomstig het aanvullend reglement van 27 januari 2020 betreffende de blauwe zone.

        De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
        • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
        • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
        • Koninklijk besluit van 24 juni 1988 betreffende de Nieuwe Gemeentewet, art. 119
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 23 april 2018 betreffende het doortrekken van het fietspad in de Kasteellaan
        • Besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2020 betreffende de blauwe zone
        • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2022 betreffende de invoer van een fietsstraat in de Kasteellaan
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de bebouwde kom
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de Kasteellaan
        • Besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de Kasteellaan
        Motivering

        Bij het uitkomen van de Kasteellaan (ter hoogte van het postkantoor) op de Kasteellaan dient voorrang verleend te worden. Bovendien is er in dit stuk van de Kasteellaan éénrichtingsverkeer van de rotonde naar de Kasteellaan. Bij het uitkomen van de Kasteellaan op de Vredestraat dient eveneens voorrang verleend te worden. In de Kasteellaan, tussen Baron de Gieylaan/Vredestraat en het Louis Paul Boonpark werd reeds een fietsstraat ingevoerd. Gezien dit een drukke schoolomgeving is, zijn er ook meerdere oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien. Bijkomend wordt er ter hoogte van het postkantoor een kiss-and-ridezone voor ouders van scholieren voorzien.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        In de Kasteellaan, tussen de Vredestraat (rotonde post) en Louis Paul Boonpark, wordt er een fietsstraat ingevoerd. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • F111 ter hoogte van Baron de Gieylaan 67 in de Kasteellaan, richting de Jeugdwegel
        • F111 ter hoogte van het kruispunt Vredestraat - Kasteellaan, in de Kasteellaan
        • F111 ter hoogte van het kruispunt Kasteellaan met de weg voor de post (Kasteellaan), richting de toegang van Erasmus
        • F111 ter hoogte van het kruispunt Kasteellaan met Louis Paul Boonpark, richting de Vredestraat

         

        Artikel 2.

        In de Kasteellaan, tussen de parking en de toegang tot De Kleine Prins, wordt het huidige fietspad omgevormd naar een voetpad. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • C11 ter hoogte van het kruispunt Vredestraat met het voetpad voor de toegang tot De Kleine Prins
        • C11 ter hoogte van het kruispunt Kasteellaan met de trage verbinding voor de toegang tot De Kleine Prins


        Artikel 3.

        In de Kasteellaan, tussen de rotonde (Vredestraat) en de Kasteellaan, is er éénrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • F19 met onderbord M12 in de Kasteellaan, ter hoogte van het kruispunt met de rotonde Vredestraat
        • C1 met onderbord "uitgezonderd fietsers" in de Kasteellaan, ter hoogte van Baron de Gieylaan 67
        • C1 met onderbord M18 ter hoogte van het kruispunt Kasteellaan met de Kasteellaan
         
        Artikel 4.

        Bij het uitrijden van de Kasteellaan voor het postgebouw naar de Kasteellaan, dient er voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Kasteellaan (tussen Vredestraat en Louis Paul Boonpark). Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • B1 in de Kasteellaan voor het postkantoor, ter hoogte van het kruispunt met de Kasteellaan (tussen Vredestraat en Louis Paul Boonpark)
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken in de Kasteellaan voor het postkantoor, ter hoogte van het kruispunt met de Kasteellaan (tussen Vredestraat en Louis Paul Boonpark)
         
        Artikel 5.

        Bij het uitrijden van de Kasteellaan naar de Vredestraat, dient er voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Vredestraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • B1 in de Kasteellaan, ter hoogte van het kruispunt met de Vredestraat
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken in de Kasteellaan, ter hoogte van het kruispunt met de Vredestraat
        • Een overlangse markering die een fietspad aanduidt, ter hoogte van het kruispunt Kasteellaan met de Vredestraat

        Artikel 6.

        Bij het inrijden van de rotonde naar de Kasteellaan, dient er voorrang verleend te worden aan fietsers van de Vredestraat naar de Baron de Gieylaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • B1 in de Kasteellaan, ter hoogte van de rotonde in de Vredestraat
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken op de rotonde Vredestraat, ter hoogte van de oversteekplaats voor fietsers
         

        Artikel 7.

        Aan de voorkant van het postkantoor in de Kasteellaan is de meest noordelijke parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • E9a met onderbord "personen met een handicap" ter hoogte van de meest noordelijke parkeerplaats voor het postkantoor
         

        Artikel 8.

        In de Kasteellaan worden er enkele oversteekplaatsen voor voetgangers aangeduid aan de hand van een zebrapad. De zebrapaden worden aangelegd op de volgende locaties:

        • In de Kasteellaan, ter hoogte van de rotonde met de Vredestraat
        • In de Kasteellaan, ter hoogte van het kruispunt van de Kasteellaan met de Kasteellaan (voor het postkantoor)
        • In de Kasteellaan, tussen het postkantoor en de parking aan de kant van De Kleine Prins
        • In de Kasteellaan, voor de toegang tot de Erasmus-site komende van de Vredestraat

        Artikel 9.
        In de Kasteellaan, tussen het Woonzorgcentrum Scheldevelde en de Borluutlaan, wordt een zone voor voetgangers aangelegd. De wegbreedte voor wagens wordt hiervoor versmald. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende markering aangebracht:
        • Een brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt, tussen Woonzorgcentrum Scheldevelde en de Borluutlaan. Deze wordt onderbroken ter hoogte van de toegang tot de glascontainers.
         
        Artikel 10.
        In de Kasteellaan, ter hoogte van de zijkant van het postkantoor, wordt een zone voor kiss-and-ride voorzien. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende markering aangebracht:
        • E1 met onderbord "Kiss-and-ride" en " GXb" ter hoogte van de zijkant van het postkantoor in de Kasteellaan

        Artikel 11.
        De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de Kasteellaan.

         

        Artikel 12.

        Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.

      • 't Kruisken - Kennisname ontwerpplan bovenbouw

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Feiten en context

        Het dossier "'t Kruisken" werd opgestart naar aanleiding van:

        • de slechte staat van het wegdek
        • de staat van de riolering en het ontbreken van een gescheiden stelsel
        • de aanleg van veilige fietspaden, als onderdeel van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk en alternatieve fietsroute voor de N60

        Het wegen- en rioleringsontwerp omvat 't Kruisken (tussen Savaanstraat en Polderdreef), een deel van de Heirweg (tussen toegang tot de Makro en de Savaanstraat) en het plateau in de Polderdreef.

        Het ontwerp kan opgesplitst worden in segment 1 (toegang Makro in de Heirweg tot Toutefais) en segment 2 (Toutefais tot en met het plateau in de Polderdreef).

        In segment 1 wordt een vrijliggend fietspad in asfalt (breedte 1,75 meter) voorzien. Het fietspad wordt afgescheiden van de rijweg door een groenzone. De rijweg wordt eveneens aangelegd in asfalt. Het fietspad ligt in de voorrang op alle kruispunten. Er is een voorrangswijziging voorzien ter hoogte van het kruispunt Heirweg - 't Kruisken. Op het brugdek boven de E17 zijn fietspaden gewenst, maar AWV heeft te kennen gegeven hiervoor op korte termijn geen budgetten ter beschikking te hebben. Als voorlopige oplossing zal er dus gewerkt worden met fietssuggestiestroken over het brugdek.

        In segment 2 wordt een aanliggend verhoogd fietspad in asfalt (breedte 1,75 meter) voorzien. Het fietspad ligt in de voorrang op alle kruispunten. Omwille van de aanleg van het fietspad dienen een aantal bomen tussen de Polderdreef en Ginstbulken 9 gerooid te worden. Deze zullen gecompenseerd worden in de nieuwe groenzones. De rijweg wordt eveneens in asfalt aangelegd en is 4,70 meter breed (excl. straatgoten). Ter hoogte van Toutefais en de Azaleastraat zijn er verkeersplateaus voorzien. In het wegsegment tussen de Azaleastraat en de Polderdreef komen bijkomende snelheidsremmende maatregelen.

        Op het plateau in de Polderdreef worden twee toegankelijke bushaltes aangelegd. De oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers op het plateau worden daarom aangepast.

        Er wordt een gescheiden stelsel voorzien tijdens de werken. Dit start in Hageland en watert af richting de Polderdreef. Om het regenwater zoveel mogelijk te bufferen en infiltreren wordt gebruik gemaakt van buffergrachten en wadis. De bestaande grachten worden hiervoor zoveel als mogelijk behouden.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, §3, 1°
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 27 april 2020 betreffende de goedkeuring van het bestek van de dienstverlener
        • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2022 betreffende het ereloon van het studiebureau
        Adviezen
        • Advies van de mobiliteitsraad van 31 maart 2021
        • Advies van De Lijn van 26 januari 2022
        • Advies van de PSG van 17 februari 2022
        • Advies van de mobiliteitsraad van 23 februari 2022
        • Vraag en antwoord van de infovergadering met bewoners op 16 maart 2022
        • Advies van de MINA-raad van 17 mei 2022
        • Advies van de PSG van 4 oktober 2022
        Motivering

        In het kader van het proces "heraanleg wegen" wordt een voorontwerp opgemaakt door het studiebureau. Dit voorontwerp wordt voorgelegd aan de adviesraden, Projectstuurgroep en inwoners ter advies. Aan de hand van de ingewonnen adviezen heeft het studiebureau aanpassingen aan het voorontwerp gedaan, op basis waarvan nu het ontwerpplan aan het bestuur wordt voorgelegd.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • D-RIO/0200-01/224107/GEMEENTE/GZN/P058-2025
        • V-MOBZWWG/0200-01/224107/GEMEENTE/GZN/P073-2025
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de bij dit besluit gevoegde ontwerpplannen met betrekking tot het aanleggen van een fietspad en riolering in 't Kruisken.

      • Asbest-incident gemeentehuis - Goedkeuring dadingsovereenkomst

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Feiten en context

        In het voorjaar van 2018 gunde De Pinte een overheidsopdracht voor de “Renovatie en herinrichten van het gemeentehuis De Pinte – Lot 02 – HVAC” aan Vandewalle NV, Vlamingveld 51, 8490 Jabbeke. Kort na aanvang van de werken op 2 mei 2018 is de werf stilgelegd omdat asbesthoudende isolatie was aangetroffen rond de bestaande cv-leidingen. Deze isolatie werd door een gespecialiseerde firma verwijderd waarna de werf opnieuw werd vrijgegeven.

        Op 18 juni 2018 werden de werken door Vandewalle hervat. Een onderaannemer van Vandewalle was bezig met afbraakwerken in het archief, waar geen asbestverwijdering voorzien was, en heeft daar asbestisolatie beschadigd. Hierdoor diende de gecontamineerde zone gesaneerd te worden.

        Aangezien er discussie was over de verantwoordelijkheid, heeft De Pinte geweigerd om de drie laatste vorderingsstaten van Vandewalle te betalen. Vandewalle kon zich niet met dit standpunt verzoenen, waarna zij overging tot dagvaarding.

        Hogere regelgeving
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, lid 2, 17°
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 betreffende goedkeuring van meerwerken lot 02
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 maart 2018 betreffende de gunning van lot 02 - HVAC en sanitair
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2019 betreffende goedkeuring van meerwerken lot 02
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 oktober 2019 betreffende goedkeuring van meerwerken 02
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 december 2020 betreffende goedkeuring van meerwerken lot 02
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 december 2020 betreffende goedkeuring van de eindstaat van lot 02
        Motivering

        Op basis van een vereenvoudigd deskundig onderzoek en een verzoeningsvergadering, hebben partijen de intentie om het gerezen geschil d.m.v. wederzijdse toegevingen te beëindigen. Hiervoor werd een gezamenlijke dadingsovereenkomst opgemaakt door de raadsheren van beide partijen.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • E-GEBOUW/0119-03/221107/GEMEENTE/PAT-GZN/P003-2025
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de dadingsovereenkomst tussen Vandewalle nv, Vlamingveld 51, 8490 Jabbeke en Lokaal Bestuur De Pinte, Koning Albertlaan 1, 9840 De Pinte, met betrekking tot het asbest-incident in het archief van De Pinte, goed.

    • Financiën

      • Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk domein 2023 - 2025 - Vaststellen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Feiten en context

        Steden, gemeenten en burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of het onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. Deze werken vinden plaats langs gemeentelijke wegen en hebben bijgevolg een impact op het openbaar domein. Bovendien moeten er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.

        Op 6 maart 2017 werd daarom de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd door de gemeenteraad, die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden. Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten. Naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP..., werd de Code geactualiseerd.

        Het huidig reglement vervalt eind dit jaar waardoor een nieuw reglement noodzakelijk is.

        Hogere regelgeving
        • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
        • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2017 betreffende de goedkeuring van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken
        • Besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen 2020 - 2022
        Motivering

        Reeds meerdere jaren kunnen de gemeenten aan de distributienetbeheerders een retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen. De mogelijkheid om bij de distributienetbeheerder de betaling te verkrijgen van een gemeentelijk opgelegde retributieheffing vindt zijn grondslag in de statuten, waarvoor de raad van bestuur een algemeen kader kan creëren, en voor zover dit aanvaard is in het distributienettarief door de reguleringsinstantie. Er is eveneens voorzien dat de distributienetbeheerder aan haar vennoten alle informatie ter beschikking zal stellen die noodzakelijk is om de belasting of retributie te heffen.

        Motivatie stemgedrag

        De fractie Ruimte onthoudt zich omdat dit retributiereglement zoals het vandaag voorligt niet in de lijn ligt met de beslissing die genomen werd in de gemeenteraad van november 2022, met name dat er geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer zou genomen worden m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van Elia.

         

        Open vld keurt mee goed met de uitdrukkelijke verbintenis dat de problematiek rond Elia verder wordt onderzocht en er indien nodig een aanpassing komt aan het retributiereglement

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Evelyne Gomes, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Onthouders: Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Marthe Van Den Abbeele, Ina Quintyn
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        Er wordt aan de eigenaar van elke nuts­voor­ziening een retributie aan­ge­­rekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het ge­meen­telijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeen­te­we­gen.

        Permanente nutsvoorzieningen omvatten:

        • alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, ver­deel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof
        • alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nuts­voorzieningen

        De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voor­af­gaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.

        Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.

         

        Artikel 2.

        De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter open­lig­gende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voet­paden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro. 

        Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

        Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

        Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.

         

        Artikel 3.

        Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aan­sluitingswerken, herstellingen en kleine onder­­­houdswerken met een sleufoppervlakte van maxi­mum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grond­gebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.

        Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.

        Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

        Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitings­punten op het grondgebied van de gemeente.

         

        Artikel 4.

        De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen. 

         

        Artikel 5.

        Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.

        Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.

         

        Artikel 6.

        Bij gebrek aan betaling in der minne wordt de retributie ingevorderd conform het gemeenteraadbesluit van 29 april 2019, retributiereglement voor het innen van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen, en haar latere wijzigingen.

         

        Artikel 7.

        Dit reglement heeft uitwerking vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.

    • OGG

      • Procedure voor het verlenen van een opportuniteitsadvies bij een aanvraag vergunning groepsopvang - Goedkeuren

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Feiten en context

        Vanaf 1 januari 2022 moet een organisator verplicht een opportuniteitsadvies toevoegen bij de vergunningsaanvraag. Het advies is niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien. Wel moet de organisator in zijn vergunningsaanvraag bij het Agentschap Opgroeien toelichten hoe hij met de opmerkingen van het lokaal bestuur in het opportuniteitsadvies zal omgaan of waarom hij het advies van het lokaal bestuur naast zich neerlegt. Met die aanpak wil het Agentschap Opgroeien nagaan of de organisator voldoende beleidsvoerend vermogen heeft om met de huidige lokale context om te gaan. Wil de organisator toch van start gaan omdat hij van mening is daar wel een waardevol initiatief uit te kunnen bouwen, dan zal het Agentschap Opgroeien de vergunningsaanvraag niet tegenhouden.

        Het advies van het lokaal bestuur is ondersteunend, niet bindend. Slechts in uitzonderlijke gevallen zal het Agentschap Opgroeien op basis van het eigen onderzoek beslissen om de vergunning niet toe te kennen aan de organisator als de organisator niet voldoende tegemoet komt aan de opmerkingen in het advies van het lokaal bestuur. Als bijvoorbeeld blijkt uit het advies van het lokaal bestuur dat de voorziene locatie stedenbouwkundig niet in orde is om er opvang te organiseren en de organisator gaat hierop niet in bij de vergunningsaanvraag, kan het Agentschap Opgroeien de vergunning weigeren.

        Een opportuniteitsadvies moet de organisator adviseren over de opportuniteit om op die bepaalde locatie de voorgestelde opvang te organiseren. Het lokaal bestuur moet in dit advies inzicht geven in de noden die hij ervaart:

        • Waar is er vandaag al opvang in onze gemeente?
        • Waar is er nog onvoldoende aanbod om aan de vraag voor opvang tegemoet te komen?
        • Is er nood aan opvang met vaste prijs? Of is er eerder nood aan opvang met inkomenstarief?
        • Voor welke doelgroepen moeten we extra inspanningen leveren (vb. in kwetsbare buurten inzetten op inkomensgerelateerde opvang)?
        • Kan er op die locatie daadwerkelijk een opvang gestart worden?
        • Welke gevolgen heeft dit op vlak van milieuvervuiling, mobiliteit en bereikbaarheid?
        • ...

        Volgende concrete aanpak geeft VVSG mee:

        • Het lokaal bestuur moet vooraf een procedure vastleggen over de manier waarop het een advies zal opstellen. Het lokaal bestuur gebruikt hiervoor vooraf bepaalde criteria en motiveert ook waarom het deze criteria gebruikt. Deze criteria moeten transparant, objectief en relevant zijn om de opportuniteit te beoordelen van een nieuwe locatie/uitbreiding in de gemeente.
        • Over de opmaak van de procedure en de criteria moet het lokaal bestuur in elk geval het Lokaal Overleg Kinderopvang raadplegen voor advies. Als er geen Lokaal
          Overleg Kinderopvang is in een gemeente, of als er geen advies gevraagd werd door het lokaal bestuur over de adviesprocedure en de criteria, kan het lokaal bestuur geen (opportuniteits)advies verlenen.
        • De procedure en criteria moeten voor iedereen publiek raadpleegbaar zijn en dus gepubliceerd worden op de website van de gemeente.
        • Het lokaal bestuur bezorgt het advies binnen de 30 dagen na de adviesvraag aan de organisator, die het toevoegt aan zijn vergunningsaanvraag t.a.v. het Agentschap
          Opgroeien.
        • Het lokaal bestuur voorziet een procedure met hoorrecht voor de organisator om opmerkingen te formuleren bij het uitgebracht advies. Het lokaal bestuur informeert de organisator over deze procedure uiterlijk op het moment dat het advies aan de organisator wordt bezorgd. De organisator heeft 30 dagen te tijd om te reageren op
          het advies van het lokaal bestuur.
        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters van 22 november 2013: art.2, 3°; art.13.
        • Besluit van de Vlaamse Regering houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters: art. 8. 1f; art. 9. 3°C; art 10 1b; art. 12. 4/1; art. 52.
        • Besluit van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang: art. 7
        Adviezen
        • Advies lokaal overleg kinderopvang van 13 december 2022
        Motivering

        Het voorstel van procedure en criteria werd opgesteld op basis van voorbeelden van omliggende lokale besturen. Er wordt geopteerd om voor De Pinte en Sint-Martens-Latem eenzelfde procedure en criteria te hanteren gelet op de nauwe samenwerking.

         

        Advies VVSG inzake vaststellen en goedkeuren van de procedure door de gemeenteraad:

        "Hoewel het Agentschap Opgroeien zelf geen regels hierrond vastlegt, is het belangrijk om de criteria en de beoordelingsprocedure te laten bekrachtigen op de gemeenteraad. Je legt de spelregels dus vast in een gemeentereglement.
        Een gemeentelijk reglement opstellen behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad: de gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen (zie decreet Lokaal Bestuur, art. 40, §2 en §3).
        Het feit dat de criteria en procedure voor langere tijd worden vastgelegd in een gemeenteraadsbeslissing of reglement, maakt dat de werkwijze kan worden gecommuniceerd binnen de gemeente. Zo is het ook duidelijk voor starters welke prioriteiten kinderopvang de gemeente vooropgesteld. Dit geeft je als lokaal bestuur bovendien meer ruimte om binnen een beperkte tijdspanne, een goed advies af te kunnen leveren. Het uiteindelijke advies van het lokaal bestuur hoeft immers niet meer geagendeerd te worden op de gemeenteraad. Het is een toepassing van dit gemeentelijk reglement."

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de voorliggende procedure en criteria voor het verlenen van een opportuniteitsadvies bij een aanvraag vergunning groepsopvang goed.

    • Gemeenteraad

      • Mededelingen gemeenteraadsvoorzitter

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Feiten en context

        De raadsleden worden uitgenodigd op de nieuwjaarsreceptie voor de inwoners op zondag 8 januari 2023 in Zevergem.

        De eerste gemeenteraad van 2023 gaat door op maandag 13 februari.

        De data voor de gemeenteraden in 2023 zullen nog worden bezorgd aan de raadsleden.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.

Namens Gemeenteraad,

Veerle Goethals
Algemeen directeur

Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad