De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 19:57.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Het Wijk-Werken is de opvolger van de vroegere PWA’s.
De projectvereniging ‘Wijk-Werken Leie en Schelde’ werd opgericht per 1 januari 2018 met als deelnemende besturen Merelbeke (maatschappelijke zetel), Deinze, De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Nevele, Sint-Martens-Latem en Zulte.
In de statuten van de projectvereniging is voorzien dat, naast het Wijk-Werken, ook andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen binnen de vereniging kunnen georganiseerd worden. Zo werd in 2019 beslist dat de projectvereniging de regierol sociale economie op zich kan nemen.
Eind 2019 werd beslist om met de negen besturen van de projectvereniging in te dienen voor de oproep Regierol Sociale Economie en Werk vanuit het Departement Werk en Sociale Economie. Het lokaal bestuur van De Pinte besliste in de gemeenteraad van 30 september 2019 om deel te nemen in deze samenwerking. Nu deze samenwerking intussen volledig vorm kreeg wenst de projectvereniging opnieuw in te dienen voor de vernieuwde oproep lokale regierol Sociale Economie en Werk. Dit is een uitbreiding op de reeds bestaande oproep die vanaf dan ook komt te vervallen. Er dient bijgevolg opnieuw ingediend te worden op de hernieuwde oproep wil de projectvereniging de rol als regisseur sociale economie behouden.
De Vlaamse overheid voorziet in een subsidie van 3 miljoen per jaar, gedurende de periode 2023-2025 te verdelen over alle regiegebieden die zullen indienen. De middelen worden als volgt verdeeld:
De Vlaamse overheid verplicht enkel vier breed geformuleerde acties per jaar:
Het betreft acties op het niveau van de regierol, het is m.a.w. niet de bedoeling om zelf activiteiten te ontplooien zoals bvb. het opzetten van een maatwerkbedrijf. Mogelijke voorbeelden zijn: een kennismakingsbeurs voor de reguliere economie en de sociale economie, opleidingsaanbod versterken voor doelgroepmedewerkers, het verduurzamen van overheidsopdrachten, ...
Het indienen van het voorstel moet gebeuren voor 15 januari 2023 en zou gebeuren via de projectvereniging.
In het meerjarenplan 2023-2025 dient een actie 'regierol sociale economie' te worden voorzien.
Er is echter geen financiële impact voor het lokale bestuur. De Vlaamse subsidie wordt aan de projectvereniging uitgekeerd, er worden geen bijkomende financiële bijdragen van de deelnemende besturen verwacht.
De subsidie werd als volgt gesimuleerd op basis van voorlopige cijfers, potentieel aantal indienende gebieden, etc. het uiteindelijke bedrag zal dus nog afwijken van onderstaande prognose:
|
Huidig samenwerkingsverband |
Prognose regiemiddelen op basis van |
€ 61.243,46 |
Artikel 1.
De gemeenteraad is akkoord dat de regierol sociale economie wordt opgenomen door de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
Artikel 2.
De actie 'De projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde neemt de regierol sociale economie op' wordt opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025. Hiertegenover moeten geen kosten/ontvangsten geboekt worden vermits alles via de rechtspersoonlijkheid van de projectvereniging verloopt.
Het mobiliteitsplan werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 juni 2018. In het mobiliteitsplan is de onderverdeling van De Pinte in zonale snelheidsregimes opgenomen. Alle gemeentewegen op grondgebied De Pinte worden daardoor ingedeeld in 3 snelheidsregimes:
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
In de mobiliteitsraad van 29 juni 2022 werd goedkeuring gegeven voor het invoeren van een zone 30 in de Vredestraat. In de mobiliteitsraad van 31 augustus 2022 werd vervolgens positief advies verleend voor het opnemen van de plateaus in Bommelstraat en Pintestraat in de aangrenzende zone 30, zodat de signalisatie duidelijker kan gemaakt worden.
De fractie Open Vld blijft voorstander dat de Vredestraat variabel blijft. Gezien de Vredestraat een verbindingsweg en ontsluitingsweg is en er een gescheiden fietspad is. De veiligheid tijdens de schooluren blijft op die manier gegarandeerd door zone 30.
Artikel 1.
In de hierna vermelde straten wordt een zonale snelheidsregeling van 30 km/uur ingevoerd:
De afbakening van de zonale snelheidsregeling van 30 km/uur zal worden aangegeven door middel van de verkeersborden F4a en F4b. Deze zullen geplaatst worden op volgende locaties:
Artikel 2.
In de Polderdreef wordt een variabele zone 30 ingevoerd in de schoolomgeving van Erasmus. Deze geldt tijdens schooldagen van 7.40 uur tot 8.40 uur, 11.40 uur tot 13 uur en van 15.40 uur tot 16.40 uur. Buiten deze uren geldt een snelheidsbeperking van 50 km/uur. De variabele zone 30 wordt ingevoerd in de Polderdreef, tussen huisnummer 13 en de Graaf H. Goethalslaan.
De afbakening van de variabele snelheidsregeling van 30 km/uur zal worden aangegeven door middel van dynamische verkeersborden F4a en verkeersborden F4b op volgende locaties:
Artikel 3.
De andere straten binnen de bebouwde kom behouden het snelheidsregime van 50 km/uur, m.u.v. fietsstraten waar een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt. De fietsstraten worden in een aanvullend reglement per straat vastgelegd.
Artikel 4.
In de hierna vermelde straten wordt een zonale snelheidsregeling van 50 km/uur ingevoerd buiten de bebouwde kom:
De afbakening van de zonale snelheidsregeling van 50 km/uur zal worden aangegeven door middel van de verkeersborden ZC43-50 en ZC43/50. Deze worden geplaatst op volgende locaties:
Op de grens met Nazareth en stad Gent (in Zevergem) begint en start de zone 50 reeds op grondgebied Nazareth/Gent. De snelheidszones lopen hier in elkaar over.
Artikel 5.
In volgende straten buiten de bebouwde kom geldt eveneens een snelheidsbeperking van 50 km/uur:
Artikel 6.
In volgende straten geldt een specifieke afwijking op de eerder vernoemde snelheidsbeperkingen:
Artikel 7.
Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de snelheidsregeling op gemeentewegen.
Artikel 8.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
Park te Poldere maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 30, overeenkomstig de aanvullende reglementen van resp. 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Bij het uitkomen van Park te Poldere op de Polderdreef dient er voorrang verleend te worden aan de Polderdreef. Er geldt een parkeerverbod over een afstand van 100m, tot voorbij huisnummer 6, aan de rechterzijde van de straat komende van de Polderdreef. Gezien dit een drukke schoolomgeving is, is er ook een oversteekplaats voor voetgangers voorzien.
De fractie Ruimte onthoudt zich op dit punt omdat uit de bijgevoegde stukken niet blijkt wat de vraag was van de omwonenden noch wat de resultaten waren van de bevraging die gehouden werd.
Artikel 1.
Bij het uitrijden Park te Poldere naar de Polderdreef, dient er voorrang verleend te worden aan fietsers op het fietspad en aan het verkeer in de Polderdreef. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
In Park te Poldere wordt er een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid aan de hand van een zebrapad. Het zebrapad wordt aangelegd op de volgende locatie:
Bij het inrijden van Park te Poldere geldt over een afstand van 100 meter aan de rechterkant van de weg een stilstaan- en parkeerverbod. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 4.
Park te Poldere is een doorlopende weg en gaat, via een doorsteek, over in het Polderpad waar een verbod geldt voor bestuurders van bromfietsen en motorfietsen. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot Park te Poldere.
Artikel 6.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
De Kasteellaan maakt deel uit van de bebouwde kom en valt deels binnen de zone 30 en deels binnen de zone 50, overeenkomstig de aanvullend reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en van 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling. Daarnaast zijn de parkeerplaatsen voor het postkantoor opgenomen in de blauwe zone, overeenkomstig het aanvullend reglement van 27 januari 2020 betreffende de blauwe zone.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Bij het uitkomen van de Kasteellaan (ter hoogte van het postkantoor) op de Kasteellaan dient voorrang verleend te worden. Bovendien is er in dit stuk van de Kasteellaan éénrichtingsverkeer van de rotonde naar de Kasteellaan. Bij het uitkomen van de Kasteellaan op de Vredestraat dient eveneens voorrang verleend te worden. In de Kasteellaan, tussen Baron de Gieylaan/Vredestraat en het Louis Paul Boonpark werd reeds een fietsstraat ingevoerd. Gezien dit een drukke schoolomgeving is, zijn er ook meerdere oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien. Bijkomend wordt er ter hoogte van het postkantoor een kiss-and-ridezone voor ouders van scholieren voorzien.
Artikel 1.
In de Kasteellaan, tussen de Vredestraat (rotonde post) en Louis Paul Boonpark, wordt er een fietsstraat ingevoerd. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
In de Kasteellaan, tussen de parking en de toegang tot De Kleine Prins, wordt het huidige fietspad omgevormd naar een voetpad. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 3.
In de Kasteellaan, tussen de rotonde (Vredestraat) en de Kasteellaan, is er éénrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Bij het uitrijden van de Kasteellaan voor het postgebouw naar de Kasteellaan, dient er voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Kasteellaan (tussen Vredestraat en Louis Paul Boonpark). Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Bij het uitrijden van de Kasteellaan naar de Vredestraat, dient er voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Vredestraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Bij het inrijden van de rotonde naar de Kasteellaan, dient er voorrang verleend te worden aan fietsers van de Vredestraat naar de Baron de Gieylaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 7.
Aan de voorkant van het postkantoor in de Kasteellaan is de meest noordelijke parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 8.
In de Kasteellaan worden er enkele oversteekplaatsen voor voetgangers aangeduid aan de hand van een zebrapad. De zebrapaden worden aangelegd op de volgende locaties:
Artikel 12.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Het dossier "'t Kruisken" werd opgestart naar aanleiding van:
Het wegen- en rioleringsontwerp omvat 't Kruisken (tussen Savaanstraat en Polderdreef), een deel van de Heirweg (tussen toegang tot de Makro en de Savaanstraat) en het plateau in de Polderdreef.
Het ontwerp kan opgesplitst worden in segment 1 (toegang Makro in de Heirweg tot Toutefais) en segment 2 (Toutefais tot en met het plateau in de Polderdreef).
In segment 1 wordt een vrijliggend fietspad in asfalt (breedte 1,75 meter) voorzien. Het fietspad wordt afgescheiden van de rijweg door een groenzone. De rijweg wordt eveneens aangelegd in asfalt. Het fietspad ligt in de voorrang op alle kruispunten. Er is een voorrangswijziging voorzien ter hoogte van het kruispunt Heirweg - 't Kruisken. Op het brugdek boven de E17 zijn fietspaden gewenst, maar AWV heeft te kennen gegeven hiervoor op korte termijn geen budgetten ter beschikking te hebben. Als voorlopige oplossing zal er dus gewerkt worden met fietssuggestiestroken over het brugdek.
In segment 2 wordt een aanliggend verhoogd fietspad in asfalt (breedte 1,75 meter) voorzien. Het fietspad ligt in de voorrang op alle kruispunten. Omwille van de aanleg van het fietspad dienen een aantal bomen tussen de Polderdreef en Ginstbulken 9 gerooid te worden. Deze zullen gecompenseerd worden in de nieuwe groenzones. De rijweg wordt eveneens in asfalt aangelegd en is 4,70 meter breed (excl. straatgoten). Ter hoogte van Toutefais en de Azaleastraat zijn er verkeersplateaus voorzien. In het wegsegment tussen de Azaleastraat en de Polderdreef komen bijkomende snelheidsremmende maatregelen.
Op het plateau in de Polderdreef worden twee toegankelijke bushaltes aangelegd. De oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers op het plateau worden daarom aangepast.
Er wordt een gescheiden stelsel voorzien tijdens de werken. Dit start in Hageland en watert af richting de Polderdreef. Om het regenwater zoveel mogelijk te bufferen en infiltreren wordt gebruik gemaakt van buffergrachten en wadis. De bestaande grachten worden hiervoor zoveel als mogelijk behouden.
In het kader van het proces "heraanleg wegen" wordt een voorontwerp opgemaakt door het studiebureau. Dit voorontwerp wordt voorgelegd aan de adviesraden, Projectstuurgroep en inwoners ter advies. Aan de hand van de ingewonnen adviezen heeft het studiebureau aanpassingen aan het voorontwerp gedaan, op basis waarvan nu het ontwerpplan aan het bestuur wordt voorgelegd.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de bij dit besluit gevoegde ontwerpplannen met betrekking tot het aanleggen van een fietspad en riolering in 't Kruisken.
In het voorjaar van 2018 gunde De Pinte een overheidsopdracht voor de “Renovatie en herinrichten van het gemeentehuis De Pinte – Lot 02 – HVAC” aan Vandewalle NV, Vlamingveld 51, 8490 Jabbeke. Kort na aanvang van de werken op 2 mei 2018 is de werf stilgelegd omdat asbesthoudende isolatie was aangetroffen rond de bestaande cv-leidingen. Deze isolatie werd door een gespecialiseerde firma verwijderd waarna de werf opnieuw werd vrijgegeven.
Op 18 juni 2018 werden de werken door Vandewalle hervat. Een onderaannemer van Vandewalle was bezig met afbraakwerken in het archief, waar geen asbestverwijdering voorzien was, en heeft daar asbestisolatie beschadigd. Hierdoor diende de gecontamineerde zone gesaneerd te worden.
Aangezien er discussie was over de verantwoordelijkheid, heeft De Pinte geweigerd om de drie laatste vorderingsstaten van Vandewalle te betalen. Vandewalle kon zich niet met dit standpunt verzoenen, waarna zij overging tot dagvaarding.
Op basis van een vereenvoudigd deskundig onderzoek en een verzoeningsvergadering, hebben partijen de intentie om het gerezen geschil d.m.v. wederzijdse toegevingen te beëindigen. Hiervoor werd een gezamenlijke dadingsovereenkomst opgemaakt door de raadsheren van beide partijen.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de dadingsovereenkomst tussen Vandewalle nv, Vlamingveld 51, 8490 Jabbeke en Lokaal Bestuur De Pinte, Koning Albertlaan 1, 9840 De Pinte, met betrekking tot het asbest-incident in het archief van De Pinte, goed.
Steden, gemeenten en burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of het onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. Deze werken vinden plaats langs gemeentelijke wegen en hebben bijgevolg een impact op het openbaar domein. Bovendien moeten er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
Op 6 maart 2017 werd daarom de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd door de gemeenteraad, die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden. Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten. Naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP..., werd de Code geactualiseerd.
Het huidig reglement vervalt eind dit jaar waardoor een nieuw reglement noodzakelijk is.
Reeds meerdere jaren kunnen de gemeenten aan de distributienetbeheerders een retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen. De mogelijkheid om bij de distributienetbeheerder de betaling te verkrijgen van een gemeentelijk opgelegde retributieheffing vindt zijn grondslag in de statuten, waarvoor de raad van bestuur een algemeen kader kan creëren, en voor zover dit aanvaard is in het distributienettarief door de reguleringsinstantie. Er is eveneens voorzien dat de distributienetbeheerder aan haar vennoten alle informatie ter beschikking zal stellen die noodzakelijk is om de belasting of retributie te heffen.
De fractie Ruimte onthoudt zich omdat dit retributiereglement zoals het vandaag voorligt niet in de lijn ligt met de beslissing die genomen werd in de gemeenteraad van november 2022, met name dat er geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer zou genomen worden m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van Elia.
Open vld keurt mee goed met de uitdrukkelijke verbintenis dat de problematiek rond Elia verder wordt onderzocht en er indien nodig een aanpassing komt aan het retributiereglement
Artikel 1.
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Artikel 2.
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Artikel 3.
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 4.
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5.
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 6.
Bij gebrek aan betaling in der minne wordt de retributie ingevorderd conform het gemeenteraadbesluit van 29 april 2019, retributiereglement voor het innen van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen, en haar latere wijzigingen.
Artikel 7.
Dit reglement heeft uitwerking vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Vanaf 1 januari 2022 moet een organisator verplicht een opportuniteitsadvies toevoegen bij de vergunningsaanvraag. Het advies is niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien. Wel moet de organisator in zijn vergunningsaanvraag bij het Agentschap Opgroeien toelichten hoe hij met de opmerkingen van het lokaal bestuur in het opportuniteitsadvies zal omgaan of waarom hij het advies van het lokaal bestuur naast zich neerlegt. Met die aanpak wil het Agentschap Opgroeien nagaan of de organisator voldoende beleidsvoerend vermogen heeft om met de huidige lokale context om te gaan. Wil de organisator toch van start gaan omdat hij van mening is daar wel een waardevol initiatief uit te kunnen bouwen, dan zal het Agentschap Opgroeien de vergunningsaanvraag niet tegenhouden.
Het advies van het lokaal bestuur is ondersteunend, niet bindend. Slechts in uitzonderlijke gevallen zal het Agentschap Opgroeien op basis van het eigen onderzoek beslissen om de vergunning niet toe te kennen aan de organisator als de organisator niet voldoende tegemoet komt aan de opmerkingen in het advies van het lokaal bestuur. Als bijvoorbeeld blijkt uit het advies van het lokaal bestuur dat de voorziene locatie stedenbouwkundig niet in orde is om er opvang te organiseren en de organisator gaat hierop niet in bij de vergunningsaanvraag, kan het Agentschap Opgroeien de vergunning weigeren.
Een opportuniteitsadvies moet de organisator adviseren over de opportuniteit om op die bepaalde locatie de voorgestelde opvang te organiseren. Het lokaal bestuur moet in dit advies inzicht geven in de noden die hij ervaart:
Volgende concrete aanpak geeft VVSG mee:
Het voorstel van procedure en criteria werd opgesteld op basis van voorbeelden van omliggende lokale besturen. Er wordt geopteerd om voor De Pinte en Sint-Martens-Latem eenzelfde procedure en criteria te hanteren gelet op de nauwe samenwerking.
Advies VVSG inzake vaststellen en goedkeuren van de procedure door de gemeenteraad:
"Hoewel het Agentschap Opgroeien zelf geen regels hierrond vastlegt, is het belangrijk om de criteria en de beoordelingsprocedure te laten bekrachtigen op de gemeenteraad. Je legt de spelregels dus vast in een gemeentereglement.
Een gemeentelijk reglement opstellen behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad: de gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen (zie decreet Lokaal Bestuur, art. 40, §2 en §3).
Het feit dat de criteria en procedure voor langere tijd worden vastgelegd in een gemeenteraadsbeslissing of reglement, maakt dat de werkwijze kan worden gecommuniceerd binnen de gemeente. Zo is het ook duidelijk voor starters welke prioriteiten kinderopvang de gemeente vooropgesteld. Dit geeft je als lokaal bestuur bovendien meer ruimte om binnen een beperkte tijdspanne, een goed advies af te kunnen leveren. Het uiteindelijke advies van het lokaal bestuur hoeft immers niet meer geagendeerd te worden op de gemeenteraad. Het is een toepassing van dit gemeentelijk reglement."
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de voorliggende procedure en criteria voor het verlenen van een opportuniteitsadvies bij een aanvraag vergunning groepsopvang goed.
De raadsleden worden uitgenodigd op de nieuwjaarsreceptie voor de inwoners op zondag 8 januari 2023 in Zevergem.
De eerste gemeenteraad van 2023 gaat door op maandag 13 februari.
De data voor de gemeenteraden in 2023 zullen nog worden bezorgd aan de raadsleden.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad