De voorzitter opent de zitting op 27/03/2023 om 20:00.
Wegens verhindering van de voorzitter, de heer Vincent Van Peteghem, neemt de voorzitter van het BCSD, mevrouw Kathleen Ghyselinck, het voorzitterschap van de raad waar, zoals bepaald in het besluit van de voorzitter van de raad van 27 november 2020 betreffende de vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Op de openbare wegen komt regelmatig papier van drukwerk terecht evenals gelijkgestelde producten. Het beginsel dat ‘de vervuiler betaalt’ betekent dat de kosten voor maatregelen ter voorkoming, vermindering en bestrijding van verontreiniging en voor het herstellen van schade voor rekening zijn van de vervuiler. De gemeente maakt kosten voor de ophaling en de verwerking van het afval dat gegenereerd wordt door de verspreiding van het drukwerk en gelijkgestelde producten.
Het huidig reglement is onvoldoende duidelijk en laat te veel ruimte voor discussie.
Volgende wijzigingen werden doorgevoerd:
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt het belastingreglement op de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en van gelijkgestelde producten, zoals gehecht in de bijlage, vast.
Het Burgemeestersconvenant 2030 of ‘Covenant of Mayors’ is een campagne van de Europese commissie voor lokale overheden. Het is een engagement dat zich richt op het verlagen van de CO2-uitstoot op het eigen grondgebied, het verhogen van de klimaatbestendigheid en het inzetten op hernieuwbare energie.
De Pinte ondertekende reeds het eerste convenant met de doelstellingen tot 2020. De nieuwe participatie met een doelstelling tot 2030 werd bekrachtigd op de gemeenteraad van 30 november 2020.
Het lokaal bestuur speelt een belangrijke rol bij de bescherming van het grondgebied tegen de verschillende gevolgen van de klimaatopwarming. Door het convenant te ondertekenen, belooft de gemeente een aantal engagementen na te streven: het verminderen van de uitstoot van CO2 op het grondgebied met tenminste 40%, het verhogen van de veerkracht van het grondgebied tegen de feitelijke klimaatopwarming en het opmaken en uitvoeren van een gemeentelijk energie- en klimaatactieplan.
Het engagement is niet vrijblijvend. Door de opmaak van een inventaris van CO2-uitstoot op hun grondgebied, de zogenaamde nulmeting, en doordachte actieplannen moet aangetoond worden dat het doel tegen 2040 bereikt wordt. Een tweejaarlijkse rapportering over de activiteiten garandeert de opvolging van het project.
Het Burgemeestersconvenant is door de Europese Unie in het leven geroepen om de lokale ambities op vlak van energie en klimaat kracht bij te zetten en om tegen 2030 40% minder CO2 uit te stoten.
Met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant tonen we dat onze ambitie groot is, hiervoor is de inzet nodig van zowel het lokaal bestuur, inwoners als ondernemingen.
Studies hebben aangetoond dat voor De Pinte transport en de huishoudens het grootste aandeel hebben in de CO2-uitstoot.
Voor De Pinte is duurzaamheid geen ijdel begrip. De gemeente zet koers naar een leefbare toekomst voor iedereen.
De opmaak van beide plannen ging gepaard met enkele klimaattafels waarbij iedereen zijn mening kon geven.
Gezien de ter zitting aangebrachte opmerking dat er fouten geslopen zijn in de bijlagen, wordt voorgesteld dit agendapunt te verdagen naar de volgende zitting van de gemeenteraad.
Enig artikel.
Dit agendapunt wordt verdaagd naar de volgende zitting van de gemeenteraad.
Op 30 augustus 2021 ondertekende De Pinte het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden dat, na voorleggen aan de gemeenteraad, bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Hiervoor moet gebruik gemaakt worden van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Gezien het agendapunt ‘Gemeentelijke klimaatplannen - Adaptatie en mitigatie – Goedkeuren’ verdaagd werd in zitting van de gemeenteraad van 27 maart 2023 en dit agendapunt daarmee samenhangt, wordt voorgesteld dit agendapunt te verdagen naar de volgende zitting van de gemeenteraad.
Enig artikel.
Dit agendapunt wordt verdaagd naar de volgende zitting van de gemeenteraad.
Wegens overlijden van de heer Walter Vlassenbroeck, vertegenwoordiger van gebruikers en filosofische en ideologische strekkingen in het beheersorgaan, stelt mevrouw Ann Claeys zich kandidaat als nieuwe vertegenwoordiger van gebruikers en filosofische en ideologische strekkingen in het beheersorgaan. Een oproep hiervoor werd gelanceerd via het infoblad juli-augustus 2022.
Volgens artikel 9 en 10 van het huishoudelijk reglement van het beheersorgaan van de bibliotheek kent de gemeenteraad het ontslag toe van een lid en wordt zo spoedig mogelijk in de opvolging voorzien door de gemeenteraad.
Er wordt voldaan aan alle voorwaarden om deze vervanging goed te keuren.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het overlijden van de heer Walter Vlassenbroeck en duidt mevrouw Ann Claeys, Lijsterbesstraat 5, 9840 De Pinte, aan als vervangend lid in het beheersorgaan van de bibliotheek als vertegenwoordiger van gebruikers en filosofische en ideologische strekkingen.
Artikel 2.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van het beheersorgaan van de bibliotheek.
Volgens artikel 15. §3. in de statuten van EVA Programma-vzw De Pinte moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaandelijk ter kennisgeving voorgelegd worden aan de gemeenteraad. De gemeenteraad spreekt zich uit over de agendapunten en bepaalt het stemgedrag van zijn vertegenwoordigers voor de Algemene Vergadering van de EVA Programma vzw op 19 april 2023.
Artikel 1.
Er wordt kennis genomen van de agenda en goedkeuring gegeven aan de agendapunten van de Algemene Vergadering van EVA Programma vzw op 19 april 2023 met als agendapunten:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Willem Rombaut, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van EVA Programma vzw De Pinte op 19 april 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Met REACT EU-middelen willen ze de lokale besturen ondersteunen in het opzetten van leerwerkplekken gemeenschapsdienst, in hun bijdrage aan de integratie van de meest kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt. De middelen voor deze actie worden voorzien vanuit Prioriteit 7, REACT-EU, Specifieke doelstelling 13 Bevordering van het crisisherstel COVID-19-pandemie.
Er wordt hiervoor voorzien in een opstartfinanciering om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW-partners. We stimuleren hiermee leerwerkplekken ter beschikking te stellen en hun ondersteuning kwaliteitsvol te organiseren.
De doelgroep waarvoor deze opstart van gemeenschapsdienst bedoeld is, is deze van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor een intensief traject aangewezen is. De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens 2 jaar werkzoekend zijn en die nood hebben aan een intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren om de brug naar duurzame tewerkstelling te maken. Deze nood vloeit voort uit onvoldoende arbeidsmatige zelfredzaamheid. Deze werkzoekenden binnen gemeenschapsdienst hebben daarenboven nood aan een laag intensieve opstap via een competentieversterkende actie (werkervaringsstage min. 32u per maand; max. 64u per maand / 1 à 2 dagen per week) binnen dit traject van werkplekleren.
Sinds 1 januari werd de gemeenschapsdienst opgestart. Dit is een activeringstraject wat binnen de GLOW ligt voor wie langer dan twee jaar werkzoekend is. Het gaat om een werkervaringsstage van minimaal 32 uur en maximaal 64 uur per maand wat neerkomt op 1 tot 2 dagen per week.
Voor de gebruiker is de werkervaringsstage gratis. De werkzoekende zal hiervoor wel een kleine vergoeding ontvangen.
Deze maatregel is genomen voor 5 jaar (2023-2028).
De werkvloeren/plaatsen die door het lokaal bestuur worden voorzien kunnen intern zijn (gemeentediensten) maar ook op scholen en vzw’s. Voor de Pinte zou 1 school zich reeds kandidaat hebben gesteld (Gemeentelijke Basisschool 'De blije school').
Het lokaal bestuur zal een éénmalige financiering ontvangen. Er moet geen verantwoording gebeuren van de ontvangen middelen. De middelen zijn afhankelijk van het aantal opengestelde plaatsen. Per 3 plaatsen moet een opgeleide mentor worden voorzien.
Small (S) : 3 plaatsen - 1 opgeleide mentor - 7.396,84 euro
Medium (M): 6 plaatsen - 2 opgeleide mentoren -14.793,69 euro
Large (L): 18 plaatsen - 6 -opgeleide mentoren - 44.381,06 euro
Extra large (XL): 39 plaatsen - 13 opgeleide mentoren - 96.158,96 euro
Voorwaarden voor financiering:
Voor de oproep ‘Opstart Gemeenschapsdienst lokale besturen’ is een budget beschikbaar van 5 miljoen euro Europese REACT EU-middelen. Deze behoeven geen cofinanciering. Dit dossier wordt gefinancierd door 100% REACT EU-middelen. Het ter beschikking gestelde budget per lokaal bestuur is afhankelijk van de gekozen lump sum formule. Na ondertekening van de projectovereenkomst door de Managementautoriteit ESF ontvangt de gemeente/stad/OCMW/district onder de vorm van voorschot van Europa WSE 80% van de lump sum.
Zodra mogelijk en uiterlijk 31 december 2023 wordt de vereiste output opgeleverd.
De rapportering wordt ingediend via de ESF-applicatie. De output wordt opgeladen in de digitale ESF-archiefruimte.
In de periode januari tot en met maart 2024 wordt de realisatie gecontroleerd door de Vlaamse Sociale Inspectie. Men zal de vereiste output ten behoeve van de aangevraagde lump sum controleren en beslissen of deze toegekend kan blijven of teruggevorderd wordt.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de indiening van het subsidiedossier "Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma goed.
Dit houdt volgende in:
Artikel 2.
De gemeenteraad maakt de keuze om de small output te genereren.
Artikel 3.
De gemeenteraad belast voor de uitvoering van het subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma het intergemeentelijk samenwerkingsverband Werken Leie en Schelde (Regie sociale economie en Werk en de wijk-werkorganisator).
In het kader van de realisatie van de nieuwe, of vernieuwde school stelde het college van burgemeester en schepenen op 3 februari 2023 Belfius Bank aan voor de gedeeltelijke financiering van de bouwkost voor de nieuwe school, alsook voor de begeleiding van het gehele project.
In een eerste fase van het project wordt een ontwerpteam aangesteld dat zal instaan voor de opmaak van een masterplan waarin de nieuwe school, de nieuwe sporthal en het nieuwe jeugdhuis worden ingeplant in Polderbos, rekening houdende met het OCP, de omgeving, de mobiliteit, … Uit dit masterplan zal vervolgens een ontwerp voor de nieuwe school voortvloeien. Het ontwerpteam zal ook instaan voor de opvolging van de uitvoering van het ontwerp.
In een tweede fase van het project wordt een aannemer aangesteld om het ontwerp uit te voeren.
De sporthal en het jeugdhuis vormen onderwerp van volgende fasen die zullen worden gepland op basis van het masterplan, de beschikbare middelen, …
De aanstelling van het ontwerpteam zal gebeuren bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling. Dit is een tweestapsprocedure waarbij in de eerste stap geïnteresseerde ondernemers zich kandidaat kunnen stellen voor de ontwerpopdracht. Het bestuur selecteert de meest geschikte kandidaten op basis van de selectieleidraad. In de tweede stap krijgen enkel de geselecteerde kandidaten de kans een offerte in te dienen op basis van het bestek / gunningsleidraad. Op basis van die gunningsleidraad stelt het bestuur een ontwerpteam aan.
Rekening houdende met voorgaande stelde projectbegeleider Belfius Bank, KBO nr. BE 0403.201.185, Karel Rogierplein 11 te 1210 Sint-Joost-ten-Node voor de opdracht “Studieopdracht voor Masterplan School/Sport/Jeugd – Architectuur – Stabiliteit – Technieken – EPB/Ventilatieverslaggeving en Omgevingsaanleg” een selectieleidraad op.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 363.636,36 euro + 76.363,64 euro (btw) = 440.000,00 euro.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De fractie Ruimte kan deze leidraad niet goedkeuren, nu de klemtoon wordt verlegd van een nieuwe sportzaal annex jeugdhuis naar een nieuwe school. Bovendien blijkt uit dit dossier dat de realisatie van een jeugdhuis en al zeker een nieuwe sportzaal hoogst onzeker is en in feite wordt begraven. Om die redenen onthoudt de fractie Ruimte zich.
De fractie Open Vld onthoudt zich wegens de plotse wissel met twijfel tot gevolg wat de realisatie van de sportzaal en jeugdhuis betreft en het ontbreken van een visie en participatietraject.
Artikel 1.
De selectieleidraad en de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Studieopdracht voor Masterplan School/Sport/Jeugd – Architectuur – Stabiliteit – Technieken – EPB/Ventilatieverslaggeving en Omgevingsaanleg”, opgesteld door de projectbegeleider, Belfius Bank, KBO nr. BE 0403.201.185, Karel Rogierplein 11 te 1210 Sint-Joost-ten-Node worden goedgekeurd. De raming bedraagt 363.636,36 euro + 76.363,64 euro (btw) = 440.000,00 euro.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Artikel 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De interpellatie, ingediend door raadslid Claeys (Ruimte), wordt behandeld.
Er zal een algemene commissie plaatsvinden op dinsdag 2 mei om 20.00 uur met als agendapunt de stand van zaken van de Bommelstraat.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Kathleen Ghyselinck
Wd. voorzitter gemeenteraad