De voorzitter opent de zitting op 26/09/2022 om 21:02.
Er wordt voorgesteld om het volgende agendapunt “Erkenning dienst thuiszorg - goedkeuren stopzetting” per hoogdringendheid aan de agenda toe te voegen (om reden dat er voor 1 oktober 2022 nog een beslissing moet worden genomen).
De fractie Ruimte onthoudt zich op de vraag om dit punt bij hoogdringendheid toe te voegen aan de agenda omdat de concrete motivatie daartoe ontbreekt, minstens niet wordt gestaafd en het bestuur al sinds 2019 weet dat tegen eind 2022 een concrete beslissing moet worden genomen, bij gebrek waaraan de erkenning van rechtswege komt te vervallen.
Principieel onthoudt de fractie Open Vld zich bij de vraag voor hoogdringendheid omdat naar hun mening en volgens de gegevens beschikbaar, men reeds voldoende vooraf wist dat dit per 1 januari 2023 zou stoppen. Dit los van het feit of het effectief een punt ter beslissing is.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat hiermee met 13 stemmen voor (Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve) en 7 onthoudingen (Evelyne Gomes, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Marthe Van Den Abbeele, Ina Quintyn) akkoord.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Na een grondige doorlichting van de ouderenzorgsector wenst OCMW De Pinte toe te treden tot de Zorgband Leie en Schelde, welzijnsvereniging onderworpen aan Deel 3, titel IV, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, met maatschappelijke zetel te 9820 Merelbeke, Salisburylaan 100.
Bij toetreding tot de Zorgband Leie en Schelde draagt OCMW De Pinte haar ouderenzorgdiensten over naar de Zorgband Leie en Schelde. Concreet zal de Zorgband instaan voor volgende dienstverlening:
Alvorens de Zorgband Leie en Schelde de exploitatie van ouderenzorgdiensten van OCMW De Pinte opneemt, wordt een transitietraject doorlopen, zoals uitvoerig beschreven in het voorliggend transitieplan. Het jaar 2023 wordt aangegrepen als transitieperiode, zodat de Zorgband Leie en Schelde per 01/01/2024 effectief de exploitatie van de ouderenzorgdiensten van OCMW De Pinte opneemt.
De Zorgband Leie en Schelde is opgericht vanuit volgende werkingsprincipes:
Artikel 8 van de statuten Zorgband Leie en Schelde bepaalt dat nieuwe deelgenoten kunnen worden aanvaard door de Algemene Vergadering overeenkomstig de procedure beschreven in artikel 482 DLB.
Bij toetreding van een nieuwe deelgenoot wordt een overeenkomst gesloten tussen alle deelgenoten betreffende de rechten die de deelgenoten kunnen laten gelden op de inbreng die zij hebben gedaan bij de toetreding tot de welzijnsvereniging of tijdens hun deelgenootschap. Hiervoor wordt verwezen naar de beslissing van de Raad van Bestuur van de Zorgband Leie en Schelde dd. 18/03/2022 waarbij de instapkosten voor OCMW De Pinte zijn vastgelegd op € 66.571,49 (met verrekening van de reeds gemaakte oprichtingskosten tot en met 30/06/2019).
Artikel 11 van de statuten Zorgband Leie en Schelde voorziet in een beheersovereenkomst tussen de deelgenoten en de welzijnsvereniging waarbij de samenwerking en de financiële verhoudingen tussen de OCMW’s en de Zorgband Leie en Schelde worden bepaald, in het bijzonder de modaliteiten en voorwaarden van de inbreng, de dotatie van de OCMW’s aan de Zorgband Leie en Schelde, de overdracht van de subsidies door de OCMW’s evenals de wijze waarop de Zorgband Leie en Schelde haar opdracht dient te vervullen.
De verplichtingen zullen worden geraamd in het meerjarenplan.
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat principieel akkoord dat OCMW De Pinte toetreedt tot de Zorgband Leie en Schelde. Het toetreden tot de Zorgband Leie en Schelde brengt een éénmalige instapkost van € 66.571,49 met zich mee.
Artikel 2.
Zorgband Leie & Schelde wordt m.i.v. 01/01/2024 gelast met de gehele exploitatie die gerelateerd is aan seniorenzorg. Volgende dienstverlening wordt overgedragen aan Zorgband Leie & Schelde:
Artikel 3.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent goedkeuring aan de voorliggende transitienota. Het transitietraject wordt in 2023 doorlopen. De kosten verbonden aan het transitietraject zijn ten laste van OCMW De Pinte.
Artikel 4.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de afgesloten beheersovereenkomst tussen de OCMW’s Laarne, Destelbergen, Merelbeke, Nazareth, het APB Provinciaal Zorgcentrum Lemberge en de Zorgband Leie en Schelde. De voorliggende beheersovereenkomst is afgesloten voor een duurtijd van 18 jaar met aanvang op 01/01/2020 om vervolgens te eindigen op 31/12/2038. Volgens deze modaliteiten treedt OCMW De Pinte toe tot de Zorgband Leie en Schelde.
Het decreet lokaal bestuur legt de verplichting op om tussentijds een opvolgingsrapportering voor te leggen aan de raad. Dit moet minstens één keer per jaar gebeuren over de toestand per 30/06.
De opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van het lopende jaar met het geplande. Ze geeft de mogelijkheid om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen en actieplannen zoals opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025. De rapportering maakt ook melding van de financiële risico's.
Daarnaast moet de opvolgingsrapportering melding maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert. Dit is voor deze opvolgingsrapportering nihil.
De tussentijdse rapportering is niet specifiek gericht op de bewaking van de kredieten, maar moet de raadsleden wel toelaten om ook de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen.
De opvolgingsrapportering bestaat uit een stand van zaken prioritaire actieplannen, een vergelijking gerealiseerde en geraamde ontvangsten en uitgaven lopend jaar en aanvullende informatie.
In het meerjarenplan 2020-2025 gebeurt het presentatieniveau op actieplan.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de semestriële opvolgingsrapportering per 30 juni 2022.
De diensten logistieke hulp worden in het nieuwe ontwerp woonzorgdecreet niet meer weerhouden. In het nieuwe woonzorglandschap is geen plaats voor apart erkende poetsdiensten of diensten voor logistieke hulp. Poetshulp wordt ingebed bij de erkende diensten voor gezinszorg. Het poetsen wordt dan georganiseerd in samenwerking met een andere erkende dienst voor gezinszorg. Enkel poetshulp georganiseerd vanuit een erkende dienst gezinszorg, zal kunnen werken met persoonsvolgende financiering.
Concreet betekent dit dat met ingang van 1/1/2023 de sociale onderzoeken/intakes voor de diensten logistieke hulp/poetsdienst moeten gebeuren door een thuiszorgdienst/dienst voor gezinszorg. Dit mag niet langer gebeuren door een dienst aanvullende thuiszorg/dienst logistieke hulp/poetsdienst/…
Dit betekent dat de bestaande erkende poetsdienst van De Pinte deze intakes niet meer zelf mag verrichten maar hiervoor een samenwerkingsovereenkomst moet aangaan met een erkende dienst gezinszorg en hiervoor dient te betalen.
Lokale besturen die dit niet wensen, kunnen vrijwillig hun erkenning stopzetten en hun dienstverlening verderzetten als reguliere en zelfstandige dienst. Deze beslissing moet 3 maanden voorafgaand aan de stopzetting aangetekend overgemaakt worden aan het Agentschap Zorg en Gezondheid. Dit betekent uiterlijk vóór 1/10/2022.
Het lokaal bestuur De Pinte dient de beslissing te nemen om ofwel een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten voor de intakes om de erkenning te behouden of de erkenning stop te zetten en de dienstverlening zelfstandig verder te zetten.
Wat zijn de gevolgen voor een stopzetting:
De fractie Ruimte keurt dit punt niet goed omdat nergens uit blijkt dat deze opzeg dient gegeven te worden. Ze betreuren bovendien dat geen concreet alternatief wordt voorgelegd en verwachten dat dergelijke dossiers beter worden voorbereid.
De fractie Open Vld stemt tegen omdat, naar wat zij vernomen hebben van o.a. Zorg en Gezondheid, het van rechtswege uitdooft per 1 januari 2023 en niet kan aangetoond worden dat de procedure vraagt dat het 3 maand vooraf moet opgezegd worden.
Zij vinden het belangrijk te vernemen dat er geen hinder zal zijn voor de gebruikers in 2023 in afwachting van de toetreding tot de Zorgband.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot stopzetting van de erkende dienst thuiszorg met ingang van 1 januari 2023.
Er zijn geen mededelingen van de voorzitter.
De interpellatie, ingediend door raadslid Quintyn (Ruimte), wordt behandeld.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn