De voorzitter opent de zitting op 28/06/2021 om 19:52.
Naar aanleiding van de recente ontwikkelingen en de beslissingen van de federale overheid betreffende het coronavirus (Covid-19), is op 26 oktober 2020 een burgemeesterbesluit opgemaakt waarbij beslist werd dat de gemeenteraad enkel nog digitaal zal plaatsvinden.
Antwoorden op de mondelinge vragen van de vorige raadszitting:
2021/MVDA/4: In antwoord op de vraag betreffende het aantal fietsdiefstallen aan het station worden volgende cijfers meegedeeld:
2021/WV/6: In antwoord op de vraag omtrent de betaling via domiciliëring voor de buitenschoolse opvang wordt geantwoord dat deze optie op de website niet voorzien kan worden. De site dient enkel voor het aanvragen van opvang en niet voor het aanpassen van het dossier. Er zal worden onderzocht of er in de toekomst op de algemene Ferm-website een klantenzone kan worden voorzien waar wel dossiergegevens aangepast kunnen worden.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Bij burgemeesterbesluit van 10 november 2020 werd de politieverordening tot sluiten van het skatepark en omnisportterrein Moerkensheide in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19) opgelegd. Bij burgemeesterbesluit van 23 november 2020 werd het burgemeesterbesluit van 10 november 2020 betreffende politieverordening tot sluiten van het skatepark en omnisportterrein Moerkensheide in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19) opgeheven en werden bijkomende maatregelen betreffende het skatepark en omnisportterrein Moerkensheide in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19) vastgelegd.
Teneinde de verdere verspreiding van het Covid-19 virus binnen Europa en België in te perken waren drastische maatregelen vereist.
Bijgevolg werden er dringend maatregelen genomen om de verdere verspreiding van het Covid-19 virus tegen te gaan in het kader van de bescherming van de openbare gezondheid. Deze maatregelen waren noodzakelijk om te vermijden dat de gezondheidszorg onder zodanig zware druk komt te staan, dat de algemene zorgverlening volledig in het gedrang kwam.
Algemeen werd aangeraden minstens 1,5 meter afstand te houden tussen personen.
Op heden is de piek in het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames voorbij.
Het skatepark en het omnisportterrein wordt bijgevolg terug open gesteld voor het publiek vanaf zaterdag 12 juni 2021 zonder bijkomende maatregelen bij burgemeesterbesluit van 10 juni 2021.
Dit besluit moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.
Enig artikel.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 10 juni 2021 betreffende opheffing van het burgemeesterbesluit van 10 november 2020 en het burgemeesterbesluit van 23 november 2020 betreffende politieverordening tot sluiten van het skatepark en omnisportterrein Moerkensheide in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19) en bijkomende maatregelen betreffende het skatepark en omnisportterrein Moerkensheide in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19).
Bij burgemeesterbesluit van 10 juni 2021 werd het burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW-gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen gedeeltelijk opgeheven. Hierdoor is het enkel nog verplicht om een mondmasker te dragen in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke gebouwen en faciliteiten.
Deze maatregel is verantwoordbaar gezien de aanzienlijke daling in het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames.
De mondmaskerplicht kon dan ook gedeeltelijk worden opgeheven.
Dit besluit moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.
Enig artikel.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 10 juni 2021 betreffende gedeeltelijke opheffing van het burgemeesterbesluit van 28 juli 2020 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19. Aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke en OCMW-gebouwen en faciliteiten en overige drukke plaatsen.
De begrotingsrekening 2020 van de politiezone Schelde - Leie is goedgekeurd door de politieraad van 24 juni 2021.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de begrotingsrekening 2020 van de politiezone Schelde - Leie.
Vanaf 1 januari 2019 vormen 18 steden en gemeenten de Hulpverleningszone Centrum.
De zoneraad van de Hulpverleningszone Centrum heeft op 28 oktober 2020 zoals wettelijk voorgeschreven de begroting voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd.
De begroting 2021 wordt een eerste keer bijgestuurd. De belangrijkste wijzigingen zijn:
De aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotatie kan dalen.
Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie keurde het zonecollege van de Hulpverleningszone Centrum op 26 mei 2021 het ontwerp van de begrotingswijziging 1 voor het dienstjaar 2021 goed.
De definitieve goedkeuring door de zoneraad is voorzien op 23 juni 2021.
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de verschillende gemeenteraden van de zone. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor 2021 door De Pinte volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Het aandeel van gemeente De Pinte in het begrotingsresultaat 2020 bedraagt 20 479,58 euro. Dit bedrag wordt in de voorliggende begrotingswijziging geristorneerd.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2021 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal tevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt begrotingswijziging nr. 1 voor het dienstjaar 2021 van de Hulpverleningszone Centrum goed
Artikel 2.
Een afschrift zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie en aan de voorzitter van de zoneraad.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
In uitvoering hiervan wordt het verslag met betrekking tot werkingsjaar 2020 voorgelegd.
Enig artikel.
Er wordt kennisgenomen van de rapportering organisatiebeheersing werkingsjaar 2020.
De gemeente De Pinte is aandeelhouder van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening. Het bestuur ontving een uitnodiging voor de algemene vergadering, die op elektronische wijze zal doorgaan op 30 juni 2021 om 14 uur.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 30 juni 2021.
Artikel 2.
De raad draagt de vertegenwoordiger, de heer Kristof Agache, schepen, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, op om namens het bestuur op te treden op de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 30 juni 2021 en hun stemgedrag af stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.
Deze beslissing wordt bezorgd aan de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening, samen met de volmacht voor de vertegenwoordiger op het mailadres avgh@quinz.be.
Het gemeentebestuur van De Pinte heeft ingetekend op het EFRO-project ‘Onderneem Er Op Uit’ dat door de Provincie Oost-Vlaanderen wordt uitgerold. Dit project wil het lokale beleid afstemmen op de behoeften van de ondernemers, via een verbetering van de dienstverlening. Lokale overheden beschikken echter niet altijd over de nodige capaciteit en specialismen die nodig zijn om te voldoen aan de verwachtingen van ondernemers.
Met het traject van gedeelde experten lokale economie stelt de Provincie Oost-Vlaanderen personeelsleden ter beschikking aan lokale besturen voor het opzetten en uitvoeren van een ondernemersvriendelijke dienstverlening. Door de EFRO-steun kan deze terbeschikkingstelling gebeuren aan een zeer gunstig tarief.
Het project ‘Onderneem Er Op Uit’ wordt gefinancierd vanuit het provinciebestuur Oost-Vlaanderen (372.025,92 euro), het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (372.025,92 euro) en het Vlaamse Hermesfonds (186.012,96 euro).
De Provincie heeft reeds gedurende de eerste 6 maanden van dit jaar een expert lokale economie ter beschikking gesteld van de gemeente De Pinte a rato van 20 dagen over een periode van 6 maanden. De gemeente betaalt aan de Provincie de kosten die de terbeschikkingstelling met zich meebrengt. De kostprijs voor de terbeschikkingstelling bedraagt voor zes maanden forfaitair 1 920,00 euro.
De overeenkomst was geldig voor een periode van zes maanden tot en met 30 juni 2021 en wordt positief geëvalueerd. Vandaar dat wordt voorgesteld om na afloop van die zes maanden de overeenkomst te verlengen, opnieuw voor een periode van zes maanden.
Artikel 1.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst 'Expert lokale economie', zoals in bijlage aan deze beslissing gehecht.
Artikel 2.
De algemeen directeur, Veerle Goethals, en de voorzitter van de raad, Vincent Van Peteghem, worden gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Op de buitengewone algemene vergadering van 29 april 2021 werd EVA Onderwijs en Samenwerking De Pinte ontbonden en werd beslist om de resterende activa naar de gemeente De Pinte te laten gaan met als voorwaarde dat het geld enkel kan gebruikt worden voor hetzelfde doel.
Op de buitengewone algemene vergadering van 3 juni 2021 werd EVA Onderwijs en Samenwerking De Pinte vereffend.
De resterende activa bedragen op 14 juni 2021:
Enig artikel.
De gemeenteraad aanvaardt de resterende activa van de ontbonden EVA Onderwijs en Samenwerking De Pinte en zal dit geld aanwenden voor hetzelfde doel als de ontbonden EVA.
Het huidig gemeentelijk reglement ambulante activiteiten is niet meer aangepast aan de recente wetgeving, meer bepaald het decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten. Ook werd een luik ‘occasionele verkoop met niet-commercieel karakter’ toegevoegd. Een voorstel van aanpassing ligt voor.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het reglement voor de organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein en privédomein, zoals gehecht in bijlage, goed.
Artikel 2.
Het reglement treedt in werking op 1 juli 2021.
Artikel 3.
Het reglement ambulante activiteiten, goedgekeurd op de gemeenteraad van 16 december 2019, wordt opgeheven.
Artikel 4.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.
Het huidig gemeentelijk reglement ambulante activiteiten is niet meer aangepast aan de recente wetgeving, meer bepaald het decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten. Ook werd een luik ‘occasionele verkoop met niet-commercieel karakter’ toegevoegd. Een voorstel van aanpassing ligt voor.
Naar aanleiding van de herziening van dit gemeentelijk reglement werd ook het huidig belastingreglement geëvalueerd. Het huidig belastingreglement ambulante activiteiten werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019 en is geldig tot en met 31 december 2025. Dit reglement bevat 24 verschillende tarieven. Het voorstel van nieuwe reglement bevat een vereenvoudiging naar 7 tarieven.
Een eerste ontwerp van aanpassing reglement werd voorgelegd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur. Het ABB merkte op dat het reglement slaat op zowel privédomein als op openbaar domein en daarom een belastingreglement moet zijn; een retributie kan immers niet van toepassing zijn op privédomein. Daarnaast kan in één belastingreglement zowel de inname op openbaar als op privédomein door ambulante activiteiten getaxeerd worden.
De fractie Ruimte stemt tegen dit belastingreglement. Zij wensen dit belastingreglement af te schaffen. Zo worden de ambulante handelaars op dezelfde wijze behandeld als de foorkramers voor wie de belasting ook werd afgeschaft. Bovendien weegt de kost en administratieve opvolging niet op tegen de lage inkomsten.
De fractie Open Vld keurt dit punt goed en kijkt uit naar de evaluatie en de overweging naar het nut van het bestaan van dit belastingreglement.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement voor de ambulante activiteiten op het openbaar domein en privédomein, zoals gehecht in bijlage, goed.
Artikel 2.
Het reglement treedt in werking op 1 juli 2021 en geldt tot en met 31 december 2025.
Artikel 3.
Het bestaande retributiereglement ambulante activiteiten, goedgekeurd op de gemeenteraad van 16 december 2019, wordt opgeheven met uitzondering voor de reeds lopende vergunningen.
Artikel 4.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.
Op 26 februari 2021 werd de opdracht tot restauratie van de Kapel van Hemelrijk - Beukendreef 1 gegund aan firma A2Z Renovatie bvba (0463.779.764), Schatting 54 te 8210 Zedelgem. In het bestek stond dat na het verwijderen van de klimop aan de kolommen de stuurgroep diende verwittigd te worden om de toestand van het metselwerk te evalueren. Op vrijdag 11 juni 2021 werd de toestand van het metselwerk en de stabiliteit van de kolommen nagezien. Uit dit nazicht blijkt dat het metselwerk van de kolommen in slechte staat is en zowel het metselwerk als de fundering moeten worden aangepakt om de stabiliteit te verzekeren.
De aannemer werd gevraagd een offerte op te maken voor dit onvoorziene meerwerk. De aannemer diende op 14 juni 2021 een offerte in ten bedrage van 4.512,50 euro exclusief btw of 5.460,13 euro inclusief btw.
Deze verrekening overschrijdt het bestelbedrag met 15,36%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu 33.893,33 euro + 7.117,60 euro (btw) = 41.010,93 euro bedraagt. Voor deze verrekening wordt geen termijnsverlenging toegekend.
De dienst Openbare Infrastructuur acht het meerwerk nodig om het herstel van de fundering en de kolommen te kunnen uitvoeren.
Enig artikel.
Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 1 van de opdracht “Restauratie Kapel van Hemelrijk” voor het totaal bedrag in meer van 4.512,50 euro + 947,63 euro (btw) = 5.460,13 euro.
De bibliotheek gaat een samenwerking aan met Muziekschool De Pinte vzw waarbij Muziekschool De Pinte vzw een vleugelpiano aankoopt die een permanente plaats krijgt op de benedenverdieping in de bibliotheek.
Deze piano is uitgerust met een 'silent-systeem' waarbij de pianospeler enkel de piano hoort in een koptelefoon. Leden van de bib kunnen tijdens de openingsuren gratis gebruik maken van deze piano. Buiten de openingsuren kunnen verenigingen of particulieren deze piano huren. De piano kan dan ook zonder silent-systeem bespeeld worden. Gemeente De Pinte kan van deze piano gratis gebruik maken tijdens haar activiteiten of evenementen.
Muziekschool De Pinte vzw kan 20 keer per jaar gratis gebruik maken van de bib voor instrumentvoorstellingen, toonmomenten, ..
Muziekschool De Pinte vzw staat in voor de aankoop van de piano met silent-systeem en slot, voorzien van een beschermcoating, een pianohoes en pianostoel.
Gemeente De Pinte staat in voor de brandverzekering en headphone. Muziekschool De Pinte vzw gaat een onderhoudscontract aan met een leverancier onderhoud piano. Gemeente De Pinte betaalt jaarlijks aan Muziekschool De Pinte vzw de kostprijs voor het onderhoudscontract van dat jaar.
Dit alles wordt geregeld via de afsprakennota 'Piano in de bibliotheek 2021-2025'.
Na 1 jaar wordt deze afsprakennota geëvalueerd. Na 4 jaar wordt de samenwerking principieel geëvalueerd.
Kosten voor Gemeente De Pinte:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de afsprakennota 'Piano in de bibliotheek 2021-2025', zoals in de bijlage aan dit besluit gehecht, goed.
Artikel 2.
De voorzitter van de gemeenteraad, de heer Vincent Van Peteghem, en algemeen directeur, mevrouw Veerle Goethals, worden gemachtigd om de afsprakennota te ondertekenen.
Het gebruik van de piano door de leden van de bibliotheek wordt vastgelegd in het dienstreglement van de bibliotheek.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde dienstreglement van de Gemeentelijke Openbare Bibliotheek De Pinte met betrekking tot het gebruik van de piano door de leden van de bibliotheek, zoals in de bijlage aan dit besluit gehecht, goed.
Artikel 2.
Het gewijzigde dienstreglement Gemeentelijke Openbare Bibliotheek De Pinte gaat in op 1 september 2021.
Artikel 3.
Het dienstreglement Gemeentelijke Openbare Bibliotheek De Pinte wordt kenbaar gemaakt aan de leners.
Artikel 4.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2020 aangaande goedkeuring 'Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek van Cultuurconnect - aanpassingen informatieveiligheid en toevoeging privacyverklaring met goedkeuren van het gewijzigde dienstreglement' blijft in werking tot en met 31 augustus 2021.
Verenigingen en privépersonen kunnen de piano in de bibliotheek gebruiken buiten de openingsuren van de bibliotheek bij het huren van de lokalen van de bibliotheek.
Dit gebruik wordt geregeld in het Gebruikersreglement voor het gebruik van de piano in de bibliotheek, dat ter goedkeuring voorligt.
Het gebruik van de piano door de verenigingen en privépersonen wordt vastgelegd in het Gebruikersreglement voor het gebruik van de piano in de bibliotheek.
In dit gebruikersreglement worden de afspraken uit de Afsprakennota Piano in de bibliotheek 2021-2025 voor verenigingen en privépersonen opgenomen.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het Gebruikersreglement voor het gebruik van de piano in de bibliotheek, zoals in de bijlage aan dit besluit gehecht, goed.
Artikel 2.
Dit Gebruikersreglement voor het gebruik van de piano in de bibliotheek wordt toegevoegd aan het Reglement voor het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur van 30 juni 2020.
Verenigingen en privépersonen kunnen de piano in de bibliotheek gebruiken buiten de openingsuren van de bibliotheek bij het huren van de lokalen van de bibliotheek.
Op het gebruik van de piano wordt een retributie geheven zoals vastgelegd in het Retributiereglement voor het gebruik van de piano in de bibliotheek, dat ter goedkeuring voorligt.
De retributie voor het gebruik van de piano door de verenigingen en privépersonen wordt vastgelegd in het Retributiereglement voor het gebruik van de piano in de bibliotheek.
In dit retributiereglement worden de afspraken uit de Afsprakennota Piano in de bibliotheek 2021-2025 voor verenigingen en privépersonen opgenomen.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het Retributiereglement voor het gebruik van de piano in de bibliotheek, zoals in de bijlage aan dit besluit gehecht, goed.
Artikel 2.
Dit Retributiereglement voor het gebruik van de piano in de bibliotheek wordt toegevoegd aan het Retributiereglement Gebruik infrastructuur Lokaal Bestuur van 16 december 2019.
Inwoners van De Pinte of personen die een band hebben met De Pinte kunnen de bibliotheek gratis huren om een zelf geschreven of uitgegeven boek voor te stellen aan een publiek.
Deze boekvoorstellingen worden geregeld volgens het reglement 'Boekvoorstellingen in de bibliotheek'.
De bibliotheek vormt de ideale plek om boekvoorstellingen te organiseren.
Door de infrastructuur van de bibliotheek gratis aan te bieden wordt een laagdrempelig podium aangeboden ter promotie van door Pintenaren geschreven boeken.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het Reglement boekvoorstellingen in de bibliotheek, zoals in de bijlage aan dit besluit gehecht, goed.
Artikel 2.
Het Reglement boekvoorstellingen in de bibliotheek gaat in vanaf 1 september 2021.
Artikel 3.
Het Reglement boekvoorstellingen in de bibliotheek wordt als bijlage toegevoegd aan het algemene Reglement voor het gebruik van de infrastructuur van het lokaal bestuur
Krachtens artikel 12 van de statuten moet de Raad van Bestuur IGS Cultuurregio Leie Schelde de jaarrekening, het activiteitenverslag en verslag accountant voorleggen aan de gemeenteraad.
De statuten voorzien in een inzagerecht voor de gemeenteraadsleden op het secretariaat van elk van de aangesloten gemeenten.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening, het activiteitenverslag en verslag accountant werkingsjaar 2020 van de Raad van Bestuur Cultuurregio Leie Schelde goed.
Op advies van de oude sportraad en om aan de hedendaagse noden te beantwoorden, is er een nieuwe structuur opgesteld voor het adviesorgaan sport.
"Sport@DePinte" zal bestaan uit een beweeg- en sportplatform dat representatief is voor het sportgebeuren binnen de gemeente, waarop iedereen welkom is. Uit de leden van dat platform wordt een kernraad verkozen die de adviezen voorbereidt en verwerkt en tevens zal instaan voor de organisatie van inspraakmomenten. Daarnaast kunnen er tijdelijke werkgroepen ontstaan in functie van specifieke thema's.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de statuten van het adviesorgaan Sport@DePinte, zoals gevoegd in bijlage en dewelke integraal deel uitmaakt van deze beslissing, goed.
Artikel 2.
Bij de installatie van het huidig adviesorgaan voor sport, wordt de oude sportraad opgeheven.
In het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 juni 2019 werd gestipuleerd dat de lopende regels inzake kredietbeheer behouden blijven tot een organisatiebeheersingssysteem op punt staat.
Wijzigen van de kredieten in een meerjarenplan kan op 3 manieren gebeuren:
Het vaststellen is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Binnen de geldende regels van de kredietbewaking kunnen kredieten limitatief binnen het meerjarenplan verschoven worden binnen het totaal van de:
Op basis van het nazicht van de boekhouding, de standopgave en de input vanuit de diensten werd de meerjarenplankredietverschuivingen 1/2021 en 2/2021 opgesteld (zie bijlage).
De voornaamste wijzigingen zijn:
De verschuivingen zijn limitatief wat betekent dat het totaalbedrag uit het meerjarenplan voor de kredieten 2021 van het toegekende exploitatie -en investeringskrediet niet wijzigt. Daarom worden de wettelijke schema's niet opnieuw afgedrukt.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de meerjarenplankredietverschuivingen 1/2021 & 2/2021- deel gemeente, zoals gehecht in bijlage.
Na schooltijd kunnen de kinderen opgevangen worden tijdens de korte opvang op school of voor de lange opvang in BKO Ferm De Pinte, in het "Huis van het Kind" 't Bommeltje. Voor het vervoer van de kinderen tussen de school en 't Bommeltje werd tot nu toe gekozen voor een bus. Wegens de hoge kostprijs en het milieuonvriendelijk karakter van de bus wenst men deze af te schaffen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag en op die dagen te vervangen door een milieuvriendelijker alternatief. Enkel op woensdag wenst men de bus te behouden aangezien de kinderen uit de Vrije Basisschool Zevergem die middag naar 't Bommeltje komen en dit wegens de grote afstand voor de kinderen uit de Vrije Basisschool Zevergem.
De grotere kleuters en lagere schoolkinderen zullen te voet vanuit de Vrije Basisschool De Pinte naar BKO Ferm 't Bommeltje stappen. Voor het vervoer van de allerkleinste kleuters wenst men een 10-zit bolderkar en een 6-zit elektrisch ondersteunde bakfiets aan te kopen, zoals voorgesteld. Deze vervoersmiddelen zijn milieuvriendelijk en duurzaam.
Men wenst volgende duurzame aankopen te doen voor het vervoer van de jongste kleuters:
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van een bolderkar type Rambler Explorer 120, kostprijs 1904 euro inclusief btw.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van een bakfiets type Babboe e-Max, kostprijs 4145,90 euro inclusief btw.
Artikel 3.
De gemeenteraad vraagt om in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing bijkomend krediet van 4849,90 euro te voorzien.
De coronacrisis en de genomen maatregelen hebben een ernstige impact op onze samenleving. Het lokaal bestuur heeft dan ook de intentie om te bekijken hoe de burgers, verenigingen, zelfstandigen ... hierin ondersteund kunnen worden.
Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente De Pinte.
De volgende gemeenteraad vindt plaats op maandag 30 augustus. Deze zal fysiek doorgaan.
De voorzitter deelt mee dat het Bijzonder Nood- en Interventieplan Zeverrock voortaan niet meer zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad. Wegens de gewijzigde wetgeving is het niet meer verplicht om dit te agenderen op de gemeenteraad. Het BNIP zal wel nog ter info doorgemaild worden aan de raadsleden.
Op de vraag van de voorzitter wie van de raadsleden een mondelinge vraag wil stellen, wordt genoteerd:
Raadslid Van Den Abbeele: twee vragen
Raadslid Verleyen: één vraag
Raadslid Van Nieuwenhuyze: één vraag
Raadslid Quintyn: drie vragen
Raadslid Gomes: twee vragen
De voorzitter geeft het woord aan deze raadsleden.
2021/MVDA/5: Raadslid Van Den Abbeele vraagt naar de mogelijkheid om het rapport van de gemeentemonitor aan de agenda toe te voegen van een gemeenteraadscommissie.
Deze vraag zal worden meegenomen door de voorzitter van de algemene gemeenteraadscommissie, raadslid Eechaute.
2021/MVDA/6: Raadslid Van Den Abbeele vraagt of de burgemeester de brief omtrent het PFOS-dossier ontving en of deze vermelding maakt van plekken die gemeten moeten worden.
Er wordt geantwoord dat de brief ontvangen werd. De milieudienst volgt het dossier op, samen met de brandweer en OVAM. Tegen 1 juli moet de info doorgestuurd worden. Waarna tegen 15 juli meer gedetailleerde info zal ontvangen worden om mee aan de slag te gaan. Ook de burgemeester en schepen van milieu en duurzaamheid volgen dit mee op.
2021/CV/7: Raadslid Verleyen wenst te weten hoeveel inwoners er gemiddeld per maand de livestream van de gemeenteraad meevolgen. Bijkomend stelt ze de vraag of de mogelijkheid tot hybride vergaderingen bekeken wordt, vanaf het moment dat de raad opnieuw fysiek plaatsvindt. Hierdoor hebben de inwoners de keuze om de raad fysiek of digitaal bij te wonen.
Er wordt geantwoord dat er op dit moment 12 kijkers de raad via de livestream volgen. Gemiddeld waren er de afgelopen maanden tussen de 10 en 20 kijkers. Omwille van enkele praktische bezwaren lijkt het niet evident om hybride vergaderingen te organiseren. De mogelijkheden worden verder bekeken.
2021/AVN/2: Raadslid Vannieuwenhuyze meldt dat de hagen, die de fietspaden en de weg scheiden, te hoog zijn waardoor het zicht belemmerd wordt en er gevaar is voor het wegverkeer.
Er wordt akte genomen van de vraag en deze zal besproken worden met de dienst.
2021/IQ/4: Raadslid Quintyn heeft drie vragen met betrekking tot de nieuwe vervoersregio. Ze vraagt zich af of de schepen heeft ingestemd met het besluit tot het afschaffen van acht bushaltes. Daarnaast vraagt ze of het bestuur een idee heeft hoe het vervoer op maat er concreet zal uitzien en welke tarieven daaraan verbonden zullen zijn. Een derde vraag heeft betrekking op het toegankelijk maken van bushaltes. Raadslid Quintyn vraagt of, nu het halteplan bekend is, dit in 2021 zal uitgevoerd worden.
Er wordt geantwoord dat de beslissingen gemaakt zijn op basis van objectieve metingen, o.a. opstappende reizigers. Er zijn bilaterale overleggen geweest en er werd informatie uitgewisseld via de vervoerregioraden. Het vervoer op maat zal landelijke gebieden ontsluiten en is de opvolger van de belbus. Het principe van het nieuw vervoerplan is die van basisbereikbaarheid. De tarifering voor dit vervoer op maat wordt nog uitgewerkt.
Wat betreft het toegankelijk maken van bepaalde bushaltes is het de bedoeling hiermee in het najaar aan de slag te gaan.
2021/EG/10: Raadslid Gomes vraagt hoeveel 9840-bonnen er zijn uitgegeven en hoeveel er niet werden geïnd.
Dit aantal zal worden opgevraagd en in een volgende zitting worden meegedeeld.
2021/EG/11: Raadslid Gomes wenst te weten in welke mate de piste van de Zorgband nog wordt opengehouden en bekeken.
Er wordt geantwoord dat de piste van de Zorgband momenteel niet aan de orde is aangezien de eigen procedure nog wordt gevolgd.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad