De voorzitter opent de zitting op 25/09/2023 om 20:01.
De zitting van de gemeenteraad werd geschorst na het openbare gedeelte. Tijdens de schorsing vond de raad voor maatschappelijk welzijn plaats. Na afhandeling van de raad voor maatschappelijk welzijn werd de zitting van de gemeenteraad opnieuw geopend om de agenda van de besloten zitting te behandelen.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Op 30 november 2020 ondertekende het gemeentebestuur het Burgemeestersconvenant en ging hiermee het engagement aan om op het eigen grondgebied 40% CO2 te reduceren tegen 2030.
Met het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) wil Vlaanderen met de lokale besturen de handen in elkaar slaan om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. De gemeenteraad keurde op 30 augustus 2021 de ondertekening van een eerste versie (LEKP 1.0) en op 28 november 2022 de ondertekening van een tweede versie (LEKP 2.0) goed.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2.1) is een addendum bij het in 2022 gelanceerde LEKP 2.0 en bevat een aanscherping en uitbreiding van de doelstellingen vermeld in werf 2 “verrijk je wijk”. Dit addendum kwam als gevolg van de energiecrisis waarmee we eind 2022 werden geconfronteerd. Hierdoor werd namelijk duidelijk dat we als samenleving weerbaarder moeten worden voor prijsschokken en minder afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen. Het LEKP 2.1 volgt dezelfde principes als de eerdere versies. Er wordt nu verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte en uitgebreide engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft gemeente De Pinte aan actie te ondernemen om bijkomende doelstellingen van LEKP 2.1, met betrekking tot werf 2 te realiseren.
Het is wenselijk dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op minstens 15.429 euro financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
Budget m.b.t. klimaatacties is verdeeld onder meerdere artikelen. In 2023 is voor beleidsitem 0350 - 'Klimaat en energie' 57.769,26 euro voorzien.
Enig artikel.
De gemeenteraad gaat akkoord met het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1, bijgevoegd als bijlage bij dit besluit.
Op 26 september 2022 besliste de gemeenteraad om de openbare verlichting elke nacht te doven van 24 uur tot 5 uur, met uitzondering van de verlichting in de beide dorpskernen op vrijdag- en zaterdagnacht. De gemeenteraad heeft eveneens beslist om deze beslissing eind 2023 te evalueren.
Het aanpassen van de cabines is gestart in de tweede helft van oktober. Half december werden de laatste cabines aangepast. Voor het evenement Zeverrock, 4 en 5 augustus 2023, werd er een aanpassing uitgevoerd in de cabines van de doorgangsstraten Den Beer - Veldstraat - Pont Noord zodat deze ook verlicht werden 's nachts. Voor Village 9840 (1 en 2 september) werd een gelijkaardige aanpassing uitgevoerd om de Groenstraat, Polderbos en een deel van de Bommelstraat 's nachts te verlichten. Het (tijdelijk) overschakelen naar een nieuw brandprogramma kost 73 euro (excl. btw) per cabine.
In het afgelopen jaar werd ook de verledding verder gezet. Momenteel is 56% van de armaturen in De Pinte verled (1.476 op 2.614). Van de led-armaturen is 34% (503 op 1.476) interactief aan te sturen.
Tussen 1 november 2022 en 31 augustus 2023 werd er 162.467 kWh elektriciteit bespaard ten opzichte van het gemiddelde over de periode 2020-2022 heen. Aan de gefactureerde kWh-prijzen van november 2022 tot en met april 2023, bedraagt de besparing hierdoor 33.769,76 euro (incl. btw). Aan een gemiddelde eenheidsprijs van 0,27 euro gerekend, bedraagt de geraamde besparing voor de periode van 1 november 2022 tot 31 augustus 2023 48.721,28 euro (incl. btw).
Op de gemeenteraad van 24 april 2023 werden de gemeentelijke klimaatplannen goedgekeurd. De gemeente schaart zich achter de ambitie om tegen 2030 40% minder CO2 uit te stoten. De gemeentelijke openbare verlichting is verantwoordelijk voor 0,4% van de CO2-uitstoot in De Pinte (2020) of dus 133 ton CO2 in 2020. De besparing CO2 door minder elektriciteitsverbruik hangt af van de bron waarmee elektriciteit wordt geproduceerd. De gemeente neemt elektriciteit af bij het VEB, dit is 100% groene energie.
Naar aanleiding van het doven ontvang de dienst Openbare Infrastructuur de afgelopen periode een tiental officiële klachten en vragen omtrent het doven van de openbare verlichting. De politie geeft aan dat er een stijging is van het aantal inbraken na corona, maar dat dit niet gelinkt kan worden aan het doven van de openbare verlichting. Inbraken situeren zich ook meer tijdens de avondlijke uren dan de nachturen. De politie geeft ook dat er geen significante stijging is in het aantal verkeersongevallen door het doven van de openbare verlichting.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de evaluatie van het doofscenario.
Op 19 juni 2023 keurde de kerkraad O.-L.-Vr.-Hemelvaart Zevergem het budget 2024 goed.
Het centraal kerkbestuur (CKB) De Pinte + Zevergem keurde op 28 juli 2023 het gecoördineerde budget 2024 goed.
Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 48 dat als het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad akte neemt van het budget binnen een termijn van vijftig dagen.
Het dossier was op 4 september 2023 volledig, hierdoor eindigt de adviestermijn op 24 oktober 2023.
De totale exploitatietoelage van de kerkfabriek wordt voor 2024 vastgesteld op 12 721,07 euro, wat past binnen het meerjarenplan 2020-2025, 13 628,56 euro.
Het verschil tussen het budget 2024 en het meerjarenplan wordt verklaard door het verwerken van het resultaat van de jaarrekening 2022 met 12 163,90 euro waarvan reeds gecorrigeerd in budget 2023 8 642,22 euro.
Er wordt een maximale investeringstoelage vastgesteld van 29 484,61 euro, in het meerjarenplan 2020-2025 wordt er 10 000 euro opgenomen voor 2024.
Het verschil van 19 484,61 euro is te verklaren door niet opgenomen saldi van investeringstoelagen 2020-2023, wegens uitstellen van een aantal investeringen. Het totaalkrediet voor de jaren 2023-2024 wordt dan ook niet overschreden en blijft conform het meerjarenplan.
Jaar | Oorspronkelijk MJP | Besteed |
2020 | 15 000 | 7 142,42 |
2021 | 10 000 | 6 906,45 |
2022 | 10 000 | 1 466,52 |
2023 | 10 000 | |
2024 | 10 000 | |
2025 | 10 000 |
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van Kerkfabriek O.-L.-Vr.-Hemelvaart Zevergem.
De kerkfabriek dient een budgetwijziging op te maken indien het totaal van de ontvangsten of uitgaven van een hoofdfunctie wijzigt of als er kredieten worden opgenomen op een artikel waarop in het budget nog geen kredieten waren opgenomen of wanneer de investeringen wijzigen.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn keurde op 14 juni 2023 de budgetwijziging 2023/1 goed.
Het centraal kerkbestuur (CKB) De Pinte + Zevergem keurde op 28 juli 2023 de gecoördineerde budgetwijziging 2023 goed.
Overeenkomstig artikel 48 van het gewijzigd decreet van 7 mei 2004 dient de gemeenteraad kennis te nemen van het budgetwijziging 2023/1 van de kerkfabriek.
De gemeenteraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die op 24 oktober 2023 eindigt.
De voorgestelde budgetwijziging 2023/1 overschrijdt de grens van de in de goedgekeurde meerjarenplanwijziging 2020-2025/1 niet.
De gemeentelijke exploitatietoelage ligt lager dan het bedrag opgenomen in het oorspronkelijk budget 2023 en bedraagt nu 23 000 euro. Dit te wijten aan een te hoge inschatting en verwachting van de energieprijzen.
De gevraagde investeringstoelage, zoals aangegeven in de meerjarenplanwijziging 2020-2025/1, komt voor 2023 op 8 500 euro.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2023/1 van de kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn.
Op 14 juni 2023 keurde de kerkraad Sint-Nicolaas van Tolentijn De Pinte het budget 2024 goed.
Het gecoördineerd budget van De Pinte werd door het centraal kerkbestuur (CKB) De Pinte + Zevergem op 28 juli 2023 goedgekeurd.
Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 48 dat als het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad akte neemt van het budget binnen een termijn van vijftig dagen.
Het dossier was op 4 september 2023 volledig, hierdoor eindigt de adviestermijn op 24 oktober 2023.
De totale exploitatietoelage van de kerkfabriek wordt voor 2024 vastgesteld op 20 600,06 euro, wat past binnen de meerjarenplanwijziging 2020-2025/1, 34 221,00 euro.
Er wordt een maximale investeringstoelage vastgesteld van 8 500 euro, in overeenstemming met de meerjarenplanwijziging 2020-2025/1.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van Kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn.
Vanaf 1 januari 2019 vormen 18 steden en gemeenten de Hulpverleningszone Centrum.
Het ontwerp budget 2024:
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begroting uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begroting voor het dienstjaar 2024 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
De dotaties van de gemeenten aan de Hulpverleningszone Centrum worden jaarlijks goedgekeurd door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begroting en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor 2024 door gemeente De Pinte volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de volgende dotaties aan de Hulpverleningszone Centrum voor dienstjaar 2024 goed:
Artikel 2.
In een volgende meerjarenplanaanpassing zal het tekort van de exploitatiedotatie geactualiseerd worden.
Artikel 3.
Een voor eensluidend verklaard afschrift zal van deze beslissing worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de hulpverleningszone Centrum.
De Vlaamse Regering vraagt de lokale besturen om vrijwillig een fusie met gelijkgezinde lokale besturen te onderzoeken en te overwegen.
Op 19 juni 2023 werd de principiële beslissing genomen tot vrijwillige samenvoeging van de lokale besturen De Pinte en Nazareth.
Deze beslissing vloeit voort uit:
Wat hierna volgt is een periode van bestuurlijke en operationele voorbereidingen.
Het is een algemene regel van behoorlijk bestuur dat de gemeenten tijdens deze periode de nodige voorzichtigheid in acht nemen. Dat houdt in dat zij geen beslissingen nemen (patrimonium, personeel, overeenkomsten,…) die het beleid van de nieuwe raad of de toekomstige ontwikkelingen van de financiën zouden verstoren. Er kunnen alleen maar handelingen worden gesteld die voortvloeien uit het dagelijkse beheer of die gaan over dringende zaken.
Vanaf het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging en dat tot de samenvoegingsdatum start een periode van lopende zaken. Tijdens die periode kunnen alleen maar handelingen worden gesteld die betrekking hebben op lopende zaken. Handelingen die niet tot de lopende zaken behoren, worden gesteld na een verplicht overleg tussen de gemeenten.
Het periodieke overleg met betrekking tot lopende zaken zal worden voorbereid door de coördinatiegroep (decretale graden en beleidsmedewerkers organisatie) en vindt plaats op het gezamenlijke college (fusiecollege). De colleges van De Pinte en Nazareth worden daartoe gemachtigd door hun gemeenteraden.
Het is de wens en ambitie van beide bestuursploegen om hun beleidsplannen maximaal uit te voeren.
Eveneens is het aangewezen om vroeger de definitie lopende zaken toe te passen dan vanaf het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging.
De begrippen dagelijks bestuur van de gemeenten De Pinte en Nazareth zijn te verschillend van elkaar en kunnen geen basis vormen voor het bepalen van een al dan niet lopende zaak. Aangenomen principe is dat ‘lopende zaken’ geen vertragende en/of verzwarende factor mag worden voor de werking van beide besturen.
Wat betreft exploitatie kan er worden uitgegaan van doordacht en reeds maximaal gezamenlijk aankopen. Er wordt niet gewerkt met drempelbedragen gezien de te verschillende invulling van het begrip ‘dagelijks bestuur’.
Langdurige overeenkomsten waarvan de einddatum voorbij 1 januari 2025 ligt worden aan elkaar voorgelegd, alsook wijzigingen aan de personeelsbehoeften.
Wat betreft investeringen werden een aantal projecten geselecteerd die niet als ‘lopende zaak’ beschouwd worden. Nieuwe ontwikkelingen in deze projecten zullen steeds voorgelegd worden aan het fusiecollege.
Voor de andere investeringen, die wel onder lopende zaken vallen, wordt reeds ambtelijk en politiek overlegd met als doel om doordacht en gezamenlijk te investeren, zoals investeringen in rollend materieel, uitrusting,…
Nieuwe projecten met nieuwe middelen of nieuwe projecten met herbestemming van bestaande middelen worden ook steeds als ‘niet lopende zaak’ beschouwd.
Wat betreft het financieringsbudget zijn alle wijzigingen steeds een ‘niet-lopende zaak’.
De gemeenteraad wordt geïnformeerd over beslissingen met betrekking tot lopende zaken.
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte onthoudt zich bij dit punt. Vooreerst omdat er, nog voor de beslissing i.v.m. de fusie is genomen, al een beslissing wordt genomen die uitgaat van de fusie. Daarnaast omdat door deze beslissing het beleidsplan qua investeringen niet maximaal wordt uitgevoerd en belangrijke investeringsprojecten niet verwezenlijkt zullen worden, terwijl die wel werden aangegrepen om de belastingverhoging te rechtvaardigen.
Ruimte is voorstander van de koppeling van het fusiedossier aan een belastingverlaging voor de inwoners van De Pinte en dit reeds in 2024. Op deze manier zal een deel van de geïnde belastinggelden die gebruikt gingen worden voor de investeringen, terugvloeien naar de inwoners.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
De fractie Open Vld vindt dat er een fout signaal wordt gegeven door vooruit te lopen op de normale procedure.
Artikel 1.
De gemeenteraad geeft een expliciet mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om op te treden in het fusiecollege en te beslissen over zaken die de lopende zaken overstijgen.
Beslissingen die het fusiecollege neemt over handelingen die niet tot de lopende zaken behoren zullen gerapporteerd worden aan de gemeenteraad zodat de raadsleden hun controlefunctie kunnen uitvoeren.
Artikel 2.
Alle kredieten op het exploitatiebudget worden gezien als lopende zaken, met uitzondering van:
te gunnen overheidsopdrachten, samenwerkingsverbanden met een einddatum voorbij 1 januari 2025;
wijzigingen aan personeelsbehoeften.
Artikel 3.
Alle kredieten op het investeringsbudget worden gezien als lopende zaken, met uitzondering van de:
nominatief opgenomen investeringsprojecten van De Pinte en Nazareth, toegevoegd in bijlage;
nieuwe investeringsprojecten gefinancierd met nieuwe investeringskredieten;
nieuwe investeringsprojecten vanaf 100 000 euro, gefinancierd met bestaande middelen,
meer bepaald na samenvoeging of splitsing van bestaande kredieten (herbestemming).
Artikel 4.
Wijzigingen aan kredieten op het financieringskrediet worden steeds als niet-lopende zaken gezien.
Artikel 5.
De periode van lopende zaken, zoals bepaald in artikel 349 van het Decreet Lokaal Bestuur, start in de samenvoegingsoperatie De Pinte-Nazareth de dag na goedkeuring van dit besluit.
Het decreet lokaal bestuur legt de verplichting op om tussentijds een opvolgingsrapportering voor te leggen aan de raad. Dit moet minstens één keer per jaar gebeuren over de toestand per 30/06.
De opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van het lopende jaar met het geplande. Ze geeft de mogelijkheid om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen en actieplannen zoals opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025. De rapportering maakt ook melding van de financiële risico's.
Daarnaast moet de opvolgingsrapportering melding maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert. Dit is voor deze opvolgingsrapportering nihil.
De tussentijdse rapportering is niet specifiek gericht op de bewaking van de kredieten, maar moet de raadsleden wel toelaten om ook de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen.
De opvolgingsrapportering bestaat uit een stand van zaken prioritaire actieplannen, een vergelijking gerealiseerde en geraamde ontvangsten en uitgaven lopend jaar en aanvullende informatie.
In het meerjarenplan 2020-2025 gebeurt het presentatieniveau op actieplan.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de semestriële opvolgingsrapportering per 30 juni 2023.
In het kader van de realisatie van de nieuwe, of vernieuwde school stelde het college van burgemeester en schepenen op 3 februari 2023 Belfius Bank aan voor de gedeeltelijke financiering van de bouwkost voor de nieuwe school, alsook voor de begeleiding van het gehele project.
In een eerste fase van het project wordt een ontwerpteam aangesteld dat zal instaan voor de opmaak van een masterplan waarin de nieuwe school, de nieuwe sporthal en het nieuwe jeugdhuis worden ingeplant in Polderbos, rekening houdende met het OCP, de omgeving, de mobiliteit, … Uit dit masterplan zal vervolgens een ontwerp voor de nieuwe school voortvloeien. Het ontwerpteam zal ook instaan voor de opvolging van de uitvoering van het ontwerp.
In een tweede fase van het project wordt een aannemer aangesteld om het ontwerp uit te voeren.
De sporthal en het jeugdhuis vormen onderwerp van volgende fasen die zullen worden gepland op basis van het masterplan, de beschikbare middelen, …
De aanstelling van het ontwerpteam zal gebeuren bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling. Dit is een tweestapsprocedure waarbij in de eerste stap geïnteresseerde ondernemers zich kandidaat kunnen stellen voor de ontwerpopdracht. Het bestuur selecteert de meest geschikte kandidaten op basis van de selectieleidraad. In de tweede stap krijgen enkel de geselecteerde kandidaten de kans een offerte in te dienen op basis van het bestek / gunningsleidraad. Op basis van die gunningsleidraad stelt het bestuur een ontwerpteam aan.
Rekening houdende met voorgaande stelde projectbegeleider Belfius Bank, KBO nr. BE 0403.201.185, Karel Rogierplein 11 te 1210 Sint-Joost-ten-Node voor de opdracht “Studieopdracht voor Masterplan School/Sport/Jeugd – Architectuur – Stabiliteit – Technieken – EPB/Ventilatieverslaggeving en Omgevingsaanleg” een selectieleidraad op.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 363.636,36 euro + 76.363,64 euro (btw) = 440.000,00 euro.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De goedkeuring van deze selectieleidraad gebeurt in navolging van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 september 2023 tot stopzetting van een vorige plaatsingsprocedure voor onderhavige studieopdracht, ingevolge het Arrest van de Raad van State van 18 augustus 2023.
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte kan de selectieleidraad niet goedkeuren, nu opnieuw bevestigd wordt dat de klemtoon wordt verlegd van een nieuwe sportzaal annex jeugdhuis naar een nieuwe school. Bovendien blijkt uit het dossier dat de realisatie van een jeugdhuis en al zeker een nieuwe sportzaal hoogst onzeker is en blijft.
Bovendien blijkt ter zitting dat omtrent de eerdere selectieleidraad meerdere procedures werden gevoerd en dat de beslissing van het college in uitvoering daarvan werd geschorst bij Uiterst Dringende Noodzakelijkheid. Waar en waarom de leidraad werd aangepast, kan niet door de gemeenteraadsleden worden nagegaan. Evenmin kan nagegaan worden of dit voorstel voldoet aan de opmerkingen vanwege de Raad van State en van de klagers.
Om die redenen onthoudt de fractie Ruimte zich.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
De fractie Open Vld onthoudt zich 1° gezien het ontbreken van de historiek over het vorige dossier 2° naar analogie van onze beslissing dd 27/3 en 22/5 waarbij wij twijfel hebben tot de realisatie van het Jeugdhuis en de Sportzaal op aanvaardbare 'korte' termijn.
Artikel 1.
De selectieleidraad en de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Studieopdracht voor Masterplan School/Sport/Jeugd – Architectuur – Stabiliteit – Technieken – EPB/Ventilatieverslaggeving en Omgevingsaanleg”, opgesteld door de projectbegeleider, Belfius Bank, KBO nr. BE 0403.201.185, Karel Rogierplein 11 te 1210 Sint-Joost-ten-Node worden goedgekeurd. De raming bedraagt 363.636,36 euro + 76.363,64 euro (btw) = 440.000,00 euro.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Artikel 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De toewijzingsraad van Dimensa Woonmaatschappij bereidt momenteel een ontwerp van toewijzingsreglement voor. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. Voorafgaand aan de opmaak van dit toewijsreglement, vraagt Dimensa Woonmaatschappij om reeds een beslissing te maken over de strengere woonbinding, de woonbinding met het werkingsgebied en de doelgroepenplannen.
De gemeente kan voorafgaand aan de langdurige woonbinding (= tien jaar voor de toewijzing minstens vijf jaar ononderbroken in de gemeente wonen of gewoond hebben) een woonbinding toepassen die strenger is. De gemeente voegt in dat geval een voorrangsbepaling toe in het toewijzingsreglement. De voorrangsbepaling bepaalt het aantal jaar dat de kandidaat-huurder in de gemeente woont of gewoond heeft.
De gemeenten uit het werkingsgebied van een woonmaatschappij kunnen bij consensus beslissen dat voorafgaand aan de toepassing van de binding voor mantelzorg in het volledige werkingsgebied rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van kandidaat-huurders met het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De gemeenten voegen in dat geval een voorrangsbepaling toe in het toewijzingsreglement. In alle gemeenten in het werkingsgebied zal vervolgens voorrang worden gegeven aan kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar ononderbroken wonen of gewoond hebben in een gemeente in het werkingsgebied.
1/3 van het patrimonium kan worden voorbehouden voor specifieke doelgroepen (op gemeenteniveau). De Vlaamse Overheid laat de woonmaatschappij toe om autonoom doelgroepenplannen op te maken voor volgende doelgroepen:
De woonmaatschappij kan voor andere doelgroepen een plan uitwerken mits verdere onderbouwing.
De gemeenten uit het werkingsgebied van Dimensa Woonmaatschappij stellen voor om geen strengere woonbinding voorafgaand aan de langdurige woonbinding toe te passen.
De gemeenten uit het werkingsgebied van Dimensa Woonmaatschappij stellen voor om de voorrangsbepaling ‘woonbinding met het werkingsgebied’ toe te voegen in het toewijsreglement. In alle gemeenten in het werkingsgebied zal vervolgens voorrang worden gegeven aan kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar ononderbroken wonen of gewoond hebben in een gemeente in het werkingsgebied.
Gezien het aantal woningen opgenomen in een doelgroepenplan in De Pinte de grens van 1/3 van het patrimonium niet overschrijdt (rekening houdend met de overdracht van patrimonium en nieuwe projecten tegen 2028), wordt voorgesteld om het bestaande doelgroepenplan te behouden:
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord dat er in het toewijsreglement van Dimensa Woonmaatschappij geen strengere woonbinding voorafgaand aan de langdurige woonbinding wordt opgenomen.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord dat de voorrangsbepaling ‘woonbinding met het werkingsgebied’ wordt toegevoegd in het toewijsreglement van Dimensa Woonmaatschappij.
Artikel 3.
De gemeenteraad gaat akkoord dat het bestaande doelgroepenplan behouden blijft in het toewijsreglement van Dimensa Woonmaatschappij.
De gemeenteraden van De Pinte en Nazareth namen op 19 juni 2023 een eerste principiële beslissing, die het mogelijk maakt om de twee gemeenten te fuseren. Die beslissing zorgt ervoor dat de grondige voorbereidingen kunnen worden verdergezet. In december 2023 stemmen de gemeenteraden over een tweede en definitieve beslissing.
De stand van zaken met betrekking tot de fusie wordt tijdens de raadszitting toegelicht.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de fusie tussen de lokale besturen van De Pinte en Nazareth.
Sinds de aanpassing van het huishoudelijk reglement op 30 mei 2022 worden de mondelinge vragen van de raadsleden niet langer opgenomen in de notulen, maar wel in het zittingsverslag. Dit zittingsverslag is echter enkel auditief en kan volgens de fractie Ruimte moeilijk worden geraadpleegd.
Vandaar dat de fractie Ruimte voorstelt om een wijziging door te voeren in het huishoudelijk reglement.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgend artikel ter stemming voor te leggen en waarmee met 18 stemmen voor (Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve), 1 onthouding (Hilde Claeys) akkoord wordt gegaan:
"Enig artikel.
De gemeenteraad beslist om in artikel 11 van het huishoudelijk reglement, titel 'Mondelinge vragen', alinea 2, de laatste zin als volgt aan te passen:
"Enkel de essentie van de mondelinge vraag en de vraagsteller worden in de notulen opgenomen. De mondelinge vragen en antwoorden kunnen in het zittingsverslag beluisterd worden. Het tijdstip in het zittingsverslag/audioverslag waarop deze vragen en antwoorden te beluisteren is, wordt mee opgenomen in de notulen.""
Enig artikel.
De gemeenteraad beslist om in artikel 11 van het huishoudelijk reglement, titel 'Mondelinge vragen', alinea 2, de laatste zin als volgt aan te passen:
"Enkel de essentie van de mondelinge vraag en de vraagsteller worden in de notulen opgenomen. De mondelinge vragen en antwoorden kunnen in het zittingsverslag beluisterd worden. Het tijdstip in het zittingsverslag/audioverslag waarop deze vragen en antwoorden te beluisteren is, wordt mee opgenomen in de notulen."
De interpellatie, ingediend door raadslid Vanbiervliet (Ruimte), wordt behandeld.
De voorzitter deelt mee dat er op maandag 2 oktober een infovergadering in Nazareth plaatsvindt.
Op maandag 23 oktober vindt er een commissie zorg plaats. De Zorgband zal een toelichting geven in verband met het businessplan.
De volgende gemeenteraad vindt plaats op maandag 6 november.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.
De gemeenteraad neemt kennis van onderstaande mondelinge vragen:
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad