Terug
Gepubliceerd op 14/11/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/09/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
Veerle Goethals, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
Ann Vandenbussche, Schepen

De voorzitter opent de zitting op 25/09/2023 om 20:01.

De zitting van de gemeenteraad werd geschorst na het openbare gedeelte. Tijdens de schorsing vond de raad voor maatschappelijk welzijn plaats. Na afhandeling van de raad voor maatschappelijk welzijn werd de zitting van de gemeenteraad opnieuw geopend om de agenda van de besloten zitting te behandelen.

  • Openbaar

    • Interne zaken

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Lutgard Vermeyen, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Bert Seynhaeve
        Onthouders: Trudo Dejonghe, Leen Gryffroy, Hannes Eechaute
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.

    • ROM-Milieu

      • Ondertekening Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 - Goedkeuren

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        Op 30 november 2020 ondertekende het gemeentebestuur het Burgemeestersconvenant en ging hiermee het engagement aan om op het eigen grondgebied 40% CO2 te reduceren tegen 2030.

        Met het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) wil Vlaanderen met de lokale besturen de handen in elkaar slaan om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. De gemeenteraad keurde op 30 augustus 2021 de ondertekening van een eerste versie (LEKP 1.0) en op 28 november 2022 de ondertekening van een tweede versie (LEKP 2.0) goed.

        Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2.1) is een addendum bij het in 2022 gelanceerde LEKP 2.0 en bevat een aanscherping en uitbreiding van de doelstellingen vermeld in werf 2 “verrijk je wijk”. Dit addendum kwam als gevolg van de energiecrisis waarmee we eind 2022 werden geconfronteerd. Hierdoor werd namelijk duidelijk dat we als samenleving weerbaarder moeten worden voor prijsschokken en minder afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen. Het LEKP 2.1 volgt dezelfde principes als de eerdere versies. Er wordt nu verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte en uitgebreide engagementen zoals hieronder vermeld:

        Lokale besturen engageren zich om:

        • minstens één thematisch wijkverbeteringscontract te realiseren, waarbinnen een collectieve renovatie wordt gefaciliteerd voor einde 2025. Een thematisch wijkverbeteringscontract kenmerkt zich door 4 elementen: (i) het is gericht op de uitvoering van een collectieve renovatie, (ii) het betreft een nieuwe samenwerkingsvorm, (iii) binnen een specifieke wijk, (iv) met oog voor sociale diversiteit;
        • een voorgesteld renovatietraject op te maken, op maat van elke bewoner waar de klimaattafel georganiseerd wordt, voor 50 per 1.000 huishoudens en dit voor einde 2025;
        • een verdubbeling en versnelling te realiseren voor de doelstelling: ‘1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030’: minstens 36 kWp in plaats van 18 kWp per 500 inwoners, waarvan 18 kWp per 500 inwoners wordt gerealiseerd voor einde 2025.
        • toegang tot de activiteiten van een energiegemeenschap te operationaliseren voor 1 per 500 inwoners voor einde 2025.

        De Vlaamse overheid engageert zich om:

        • een sterke kennisoverdracht te organiseren tussen lokale besturen met de eerste leerlessen uit de 11 lopende wijkverbeteringscontracten wat betreft het vernieuwd instrumentarium in het kader van de werkplatformen (deze zijn begin 2023 van start gegaan);
        • de beoogde wijkrenovatietool uit te breiden met de ontwikkeling van een digitaal platform (de ‘Digital Twin’) waarbij (i) databronnen gecombineerd worden met de best beschikbare instrumenten en analyses (zoals bijvoorbeeld warmtezoneringskaarten) en (ii) waarop publieke of private instrumenten op kunnen aansluiten (overheden, Energiehuizen, bouwsector, applicatie- en softwarebedrijven, …). Deze wordt niet enkel aan lokale besturen aangereikt, maar kan dus ook gekoppeld worden aan Energiehuizen om renovatietrajecten procesmatig te begeleiden;
        • een technische assistentiehub te realiseren om lokale besturen en hun OCMW’s te ondersteunen in het opstarten van lokale energiegemeenschappen waarbij activiteiten ten gunste van mensen met risico op energie armoede kan worden uitgerold. De hub wordt aanbesteed in 2023 en zal zich inzetten voor het inhoudelijk technische, het aanbestedingsmatige, juridische en financiële maatwerk bij de realisatie van de activiteiten van de energiegemeenschap.
        • een additionele budgettaire impuls van 16 miljoen euro te voorzien voor de capaciteit bij lokale besturen ter realisatie van de versterkte engagementen in de komende twee jaren:
          - 9.000.000 in 2023;
          - 7.000.000 in 2024.

        Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft gemeente De Pinte aan actie te ondernemen om bijkomende doelstellingen van LEKP 2.1, met betrekking tot werf 2 te realiseren.

        Hogere regelgeving
        • Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030
        • Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen
        • Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 8 juli 2022 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 17 specifieke doelstellingen
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 2: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
        • Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 30 november 2020 met betrekking tot de ondertekening van het burgemeestersconvenant
        • Besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2021 betreffende de ondertekening van het Vlaams klimaatpact
        • Besluit van de gemeenteraad van 28 november 2022 betreffende de ondertekening van het Vlaams Energie- en Klimaatpact 2.0
        Motivering

        Het is wenselijk dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op minstens 15.429 euro financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.

        Plaats in meerjarenplan en budget

        Budget m.b.t. klimaatacties is verdeeld onder meerdere artikelen. In 2023 is voor beleidsitem 0350 - 'Klimaat en energie' 57.769,26 euro voorzien.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad gaat akkoord met het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1, bijgevoegd als bijlage bij dit besluit.

    • Grondzaken

      • Openbare verlichting - Evaluatie doofscenario

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        Op 26 september 2022 besliste de gemeenteraad om de openbare verlichting elke nacht te doven van 24 uur tot 5 uur, met uitzondering van de verlichting in de beide dorpskernen op vrijdag- en zaterdagnacht. De gemeenteraad heeft eveneens beslist om deze beslissing eind 2023 te evalueren.

        Het aanpassen van de cabines is gestart in de tweede helft van oktober. Half december werden de laatste cabines aangepast. Voor het evenement Zeverrock, 4 en 5 augustus 2023, werd er een aanpassing uitgevoerd in de cabines van de doorgangsstraten Den Beer - Veldstraat - Pont Noord zodat deze ook verlicht werden 's nachts. Voor Village 9840 (1 en 2 september) werd een gelijkaardige aanpassing uitgevoerd om de Groenstraat, Polderbos en een deel van de Bommelstraat 's nachts te verlichten. Het (tijdelijk) overschakelen naar een nieuw brandprogramma kost 73 euro (excl. btw) per cabine.

        In het afgelopen jaar werd ook de verledding verder gezet. Momenteel is 56% van de armaturen in De Pinte verled (1.476 op 2.614). Van de led-armaturen is 34% (503 op 1.476) interactief aan te sturen.

        Tussen 1 november 2022 en 31 augustus 2023 werd er 162.467 kWh elektriciteit bespaard ten opzichte van het gemiddelde over de periode 2020-2022 heen. Aan de gefactureerde kWh-prijzen van november 2022 tot en met april 2023, bedraagt de besparing hierdoor 33.769,76 euro (incl. btw). Aan een gemiddelde eenheidsprijs van 0,27 euro gerekend, bedraagt de geraamde besparing voor de periode van 1 november 2022 tot 31 augustus 2023 48.721,28 euro (incl. btw).

        Op de gemeenteraad van 24 april 2023 werden de gemeentelijke klimaatplannen goedgekeurd. De gemeente schaart zich achter de ambitie om tegen 2030 40% minder CO2 uit te stoten. De gemeentelijke openbare verlichting is verantwoordelijk voor 0,4% van de CO2-uitstoot in De Pinte (2020) of dus 133 ton CO2 in 2020. De besparing CO2 door minder elektriciteitsverbruik hangt af van de bron waarmee elektriciteit wordt geproduceerd. De gemeente neemt elektriciteit af bij het VEB, dit is 100% groene energie.

        Naar aanleiding van het doven ontvang de dienst Openbare Infrastructuur de afgelopen periode een tiental officiële klachten en vragen omtrent het doven van de openbare verlichting. De politie geeft aan dat er een stijging is van het aantal inbraken na corona, maar dat dit niet gelinkt kan worden aan het doven van de openbare verlichting. Inbraken situeren zich ook meer tijdens de avondlijke uren dan de nachturen. De politie geeft ook dat er geen significante stijging is in het aantal verkeersongevallen door het doven van de openbare verlichting.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 26 september 2022 betreffende de principiële beslissing tot doven van de openbare verlichting
        • Besluit van de gemeenteraad van 24 april 2023 betreffende de gemeentelijke klimaatplannen
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de evaluatie van het doofscenario.

    • Financiën

      • Kerkfabriek O.-L.-Vr.- Hemelvaart Zevergem - Budget 2024 - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        Op 19 juni 2023 keurde de kerkraad O.-L.-Vr.-Hemelvaart Zevergem het budget 2024 goed.
        Het centraal kerkbestuur (CKB) De Pinte + Zevergem keurde op 28 juli 2023 het gecoördineerde budget 2024 goed.

        Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 48 dat als het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad akte neemt van het budget binnen een termijn van vijftig dagen.

        Het dossier was op 4 september 2023 volledig, hierdoor eindigt de adviestermijn op 24 oktober 2023.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
        • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 betreffende boekhouding van de besturen van de eredienst
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 - Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Hemelvaart Zevergem - Meerjarenplan 2020-2025 - goedkeuren
        • Besluit van de gemeenteraad van 20 december 2022 waarbij het meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr.3 - deel OCMW werd goedgekeurd
        • Besluit van de gemeenteraad van 24 april 2023 - Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Hemelvaart - jaarrekening 2022 - advies
        Motivering

        De totale exploitatietoelage van de kerkfabriek wordt voor 2024 vastgesteld op 12 721,07 euro, wat past binnen het meerjarenplan 2020-2025, 13 628,56 euro.
        Het verschil tussen het budget 2024 en het meerjarenplan wordt verklaard door het verwerken van het resultaat van de jaarrekening 2022 met 12 163,90 euro waarvan reeds gecorrigeerd in budget 2023 8 642,22 euro.

        Er wordt een maximale investeringstoelage vastgesteld van 29 484,61 euro, in het meerjarenplan 2020-2025 wordt er 10 000 euro opgenomen voor 2024.

        Het verschil van 19 484,61 euro is te verklaren door niet opgenomen saldi van investeringstoelagen 2020-2023, wegens uitstellen van een aantal investeringen. Het totaalkrediet voor de jaren 2023-2024 wordt dan ook niet overschreden en blijft conform het meerjarenplan.

        Jaar Oorspronkelijk MJP Besteed
        2020 15 000 7 142,42
        2021 10 000 6 906,45
        2022 10 000 1 466,52
        2023 10 000  
        2024 10 000  
        2025 10 000  
        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2024/0-DOTATIE/0790-03/649422/GEMEENTE/FIN/IP-GEEN
        • 2024/1-DOTATIE/0790-03/664200/GEMEENTE/FIN/IP-INV-SUB
        Besluit

        Enig artikel.
        De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van Kerkfabriek O.-L.-Vr.-Hemelvaart Zevergem.

      • Kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn De Pinte - Budgetwijziging 2023 - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        De kerkfabriek dient een budgetwijziging op te maken indien het totaal van de ontvangsten of uitgaven van een hoofdfunctie wijzigt of als er kredieten worden opgenomen op een artikel waarop in het budget nog geen kredieten waren opgenomen of wanneer de investeringen wijzigen.

        De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn keurde op 14 juni 2023 de budgetwijziging 2023/1 goed.

        Het centraal kerkbestuur (CKB) De Pinte + Zevergem keurde op 28 juli 2023 de gecoördineerde budgetwijziging 2023 goed.

         

        Overeenkomstig artikel 48 van het gewijzigd decreet van 7 mei 2004 dient de gemeenteraad kennis te nemen van het budgetwijziging 2023/1 van de kerkfabriek.

        De gemeenteraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die op 24 oktober 2023 eindigt.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        • Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van het eredienstendecreet
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten
        • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Ministerieel besluit van 12 februari 2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst
        • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 betreffende boekhouding van de besturen van de eredienst
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 26 september 2022 - Kerkfabriek Sint-Nicolaas Tolentijn De Pinte - Meerjarenplanwijziging 2020-2025/1 - goedkeuren
        • Besluit van de gemeenteraad van 26 september 2022 - Kerkfabriek Sint-Nicolaas Tolentijn De Pinte - Budget 2023 - kennisname
        • Besluit van de gemeenteraad van 20 december 2022 waarbij het meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr.3 - deel OCMW werd goedgekeurd
        Motivering

        De voorgestelde budgetwijziging 2023/1 overschrijdt de grens van de in de goedgekeurde meerjarenplanwijziging 2020-2025/1 niet.

        De gemeentelijke exploitatietoelage ligt lager dan het bedrag opgenomen in het oorspronkelijk budget 2023 en bedraagt nu 23 000 euro. Dit te wijten aan een te hoge inschatting en verwachting van de energieprijzen.

        De gevraagde investeringstoelage, zoals aangegeven in de meerjarenplanwijziging 2020-2025/1, komt voor 2023 op 8 500 euro.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2023/0-DOTATIE/0790-03/649421/GEMEENTE/FIN/IP-GEEN
        • 2023/1-DOTATIE/0790-03/664100/GEMEENTE/FIN/IP-INV-SUB
        Besluit

        Enig artikel.
        De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2023/1 van de kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn.

      • Kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn De Pinte - Budget 2024 - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        Op 14 juni 2023 keurde de kerkraad Sint-Nicolaas van Tolentijn De Pinte het budget 2024 goed.
        Het gecoördineerd budget van De Pinte werd door het centraal kerkbestuur (CKB) De Pinte + Zevergem op 28 juli 2023 goedgekeurd.

        Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 48 dat als het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad akte neemt van het budget binnen een termijn van vijftig dagen.

        Het dossier was op 4 september 2023 volledig, hierdoor eindigt de adviestermijn op 24 oktober 2023.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
        • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 betreffende boekhouding van de besturen van de eredienst
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 26 september 2022 - Kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn De Pinte - Meerjarenplanwijziging 2020-2025/1 - goedkeuren
        • Besluit van de gemeenteraad van 20 december 2022 waarbij Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr.3 - deel OCMW werd goedgekeurd
        • Besluit van de gemeenteraad van 24 april 2023 - Kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn De Pinte - jaarrekening 2022 - advies
        Motivering

        De totale exploitatietoelage van de kerkfabriek wordt voor 2024 vastgesteld op 20 600,06 euro, wat past binnen de meerjarenplanwijziging 2020-2025/1, 34 221,00 euro.

        Er wordt een maximale investeringstoelage vastgesteld van 8 500 euro, in overeenstemming met de meerjarenplanwijziging 2020-2025/1.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2024/0-DOTATIE/0790-03/649421/GEMEENTE/FIN/IP-GEEN
        • 2024/1-DOTATIE/0790-03/664100/GEMEENTE/FIN/IP-INV-SUB
        Besluit

        Enig artikel.
        De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van Kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn.

      • Hulpverleningszone Centrum – dotatiebesluit - begroting 2024 - Goedkeuren

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        Vanaf 1 januari 2019 vormen 18 steden en gemeenten de Hulpverleningszone Centrum.

         

        Het ontwerp budget 2024:

        • werd goedgekeurd in het zonecollege van 20 september 2023, na bespreking in de begrotingscommissie;
        • wordt ter definitieve goedkeuring voorgelegd aan de zoneraad op 25 oktober 2023;
          De begrotingsopmaak van de zone voor het volgende dienstjaar dient telkens te worden goedgekeurd in de zoneraad van de maand oktober omwille van de door de wetgever opgelegde termijnen inzake het goedkeuringstoezicht.

        De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begroting uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begroting voor het dienstjaar 2024 definitief te kunnen goedkeuren.

        Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid
        • Koninklijk Besluit van 19 april 2014 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 20 december 2022 - Meerjarenplan 2020-2025 (3.MJP) - deel OCMW - goedkeuren
        Motivering

        De dotaties van de gemeenten aan de Hulpverleningszone Centrum worden jaarlijks goedgekeurd door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begroting en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor 2024 door gemeente De Pinte volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:

        • 347 457 euro voor de 'exploitatietoelage Hulpverleningszone Centrum';
        • 32 510 euro voor de 'investeringstoelage Hulpverleningszone Centrum';
        • 1 233,73 euro voor de 'pensioenbijdrage'.

        De gevraagde exploitatiedotatie begroting 2024 bedraagt 348 690,73 euro.
        De gevraagde investeringsdotatie begroting 2024 bedraagt 32 510 euro. 
        De exploitatiebijdrage past omwille van indexering van de lonen niet in het meerjarenplan 3.MJP 2020-2025 lokaal bestuur De Pinte, goedgekeurd op 20 december 2022.
        Voor de investeringsbijdrage zijn er voldoende middelen.
        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2024/0-DOTATIE/0410-03/649441: 338 563,73 euro
        • 2025/1-DOTATIE/0410-03/664800: 32 709 euro
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt de volgende dotaties aan de Hulpverleningszone Centrum voor dienstjaar 2024 goed:

        • 347 457 euro voor exploitatie;
        • 32 510 euro voor investeringen;
        • 1 233,73 euro voor de pensioenbijdrage.

         

        Artikel 2. 

        In een volgende meerjarenplanaanpassing zal het tekort van de exploitatiedotatie geactualiseerd worden.

         

        Artikel 3. 

        Een voor eensluidend verklaard afschrift zal van deze beslissing worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de hulpverleningszone Centrum.

      • (F) Vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - Definitie lopende zaken

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        De Vlaamse Regering vraagt de lokale besturen om vrijwillig een fusie met gelijkgezinde lokale besturen te onderzoeken en te overwegen.

        Op 19 juni 2023 werd de principiële beslissing genomen tot vrijwillige samenvoeging van de lokale besturen De Pinte  en Nazareth.


        Deze beslissing vloeit voort uit:

        • het schrijven dat lokaal bestuur De Pinte op 30 mei 2022 ontving van lokaal bestuur Nazareth met het voorstel om gesprekken te voeren over een mogelijke fusie;
        • de positienota die de algemene raadscommissie op 30 augustus 2022 besprak;
        • de profielfoto, die op vraag van de raadscommissie daterend van 12 december 2022 opgemaakt werd begin 2023 en besproken werd op de raadscommissie van 20 maart 2023;
        • de bespreking van de volledige profielfoto die de verwachtingen en bezorgdheden van de burgers, raadsleden, het personeel, adviesinstanties en managementteams besprak op een raadscommissie van 17 mei 2023. 

         

         

        Wat hierna volgt is een periode van bestuurlijke en operationele voorbereidingen.

         

        Het is een algemene regel van behoorlijk bestuur dat de gemeenten tijdens deze periode de nodige voorzichtigheid in acht nemen. Dat houdt in dat zij geen beslissingen nemen (patrimonium, personeel, overeenkomsten,…) die het beleid van de nieuwe raad of de toekomstige ontwikkelingen van de financiën zouden verstoren. Er kunnen alleen maar handelingen worden gesteld die voortvloeien uit het dagelijkse beheer of die gaan over dringende zaken.

         

        Vanaf het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging en dat tot de samenvoegingsdatum start een periode van lopende zaken. Tijdens die periode kunnen alleen maar handelingen worden gesteld die betrekking hebben op lopende zaken. Handelingen die niet tot de lopende zaken behoren, worden gesteld na een verplicht overleg tussen de gemeenten.

         

        Het periodieke overleg met betrekking tot lopende zaken zal worden voorbereid door de coördinatiegroep (decretale graden en beleidsmedewerkers organisatie) en vindt plaats op het gezamenlijke college (fusiecollege). De colleges van De Pinte en Nazareth worden daartoe gemachtigd door hun gemeenteraden.

         

        Het is de wens en ambitie van beide bestuursploegen om hun beleidsplannen maximaal uit te voeren.
        Eveneens is het aangewezen om vroeger de definitie lopende zaken toe te passen dan vanaf het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging.

        De begrippen dagelijks bestuur van de gemeenten De Pinte en Nazareth zijn te verschillend van elkaar en kunnen geen basis vormen voor het bepalen van een al dan niet lopende zaak. Aangenomen principe is dat ‘lopende zaken’ geen vertragende en/of verzwarende factor mag worden voor de werking van beide besturen.

         

        Wat betreft exploitatie kan er worden uitgegaan van doordacht en reeds maximaal gezamenlijk aankopen. Er wordt niet gewerkt met drempelbedragen gezien de te verschillende invulling van het begrip ‘dagelijks bestuur’.

        Langdurige overeenkomsten waarvan de einddatum voorbij 1 januari 2025 ligt worden aan elkaar voorgelegd, alsook wijzigingen aan de personeelsbehoeften.

         

        Wat betreft investeringen werden een aantal projecten geselecteerd die niet als ‘lopende zaak’ beschouwd worden. Nieuwe ontwikkelingen in deze projecten zullen steeds voorgelegd worden aan het fusiecollege.

        Voor de andere investeringen, die wel onder lopende zaken vallen, wordt reeds ambtelijk en politiek overlegd met als doel om doordacht en gezamenlijk te investeren, zoals investeringen in rollend materieel, uitrusting,…

        Nieuwe projecten met nieuwe middelen of nieuwe projecten met herbestemming van bestaande middelen worden ook steeds als ‘niet lopende zaak’ beschouwd.

         

        Wat betreft het financieringsbudget zijn alle wijzigingen steeds een ‘niet-lopende zaak’.

         

        De gemeenteraad wordt geïnformeerd over beslissingen met betrekking tot lopende zaken.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het  lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 349
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 19 juni 2023 aangaande vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - principiële beslissing - goedkeuring
        Motivatie stemgedrag

        Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:

        De fractie Ruimte onthoudt zich bij dit punt. Vooreerst omdat er, nog voor de beslissing i.v.m. de fusie is genomen, al een beslissing wordt genomen die uitgaat van de fusie. Daarnaast omdat door deze beslissing het beleidsplan qua investeringen niet maximaal wordt uitgevoerd en belangrijke investeringsprojecten niet verwezenlijkt zullen worden, terwijl die wel werden aangegrepen om de belastingverhoging te rechtvaardigen.

        Ruimte is voorstander van de koppeling van het fusiedossier aan een belastingverlaging voor de inwoners van De Pinte en dit reeds in 2024. Op deze manier zal een deel van de geïnde belastinggelden die gebruikt gingen worden voor de investeringen, terugvloeien naar de inwoners. 

         

        Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:

        De fractie Open Vld vindt dat er een fout signaal wordt gegeven door vooruit te lopen op de normale procedure.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Tegenstanders: Christel Verleyen, Evelyne Gomes
        Onthouders: Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Marthe Van Den Abbeele, Ina Quintyn
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 6 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad geeft een expliciet mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om op te treden in het fusiecollege en te beslissen over zaken die de lopende zaken overstijgen.
        Beslissingen die het fusiecollege neemt over handelingen die niet tot de lopende zaken behoren zullen gerapporteerd worden aan de gemeenteraad zodat de raadsleden hun controlefunctie kunnen uitvoeren.

         

        Artikel 2.

        Alle kredieten op het exploitatiebudget worden gezien als lopende zaken, met uitzondering van:

        • te gunnen overheidsopdrachten, samenwerkingsverbanden met een einddatum voorbij 1 januari 2025;

        • wijzigingen aan personeelsbehoeften.

         

        Artikel 3.

        Alle kredieten op het investeringsbudget worden gezien als lopende zaken, met uitzondering van de:

        • nominatief opgenomen investeringsprojecten van De Pinte en Nazareth, toegevoegd in bijlage;

        • nieuwe investeringsprojecten gefinancierd met nieuwe investeringskredieten;

        • nieuwe investeringsprojecten vanaf 100 000 euro, gefinancierd met bestaande middelen,
          meer bepaald na samenvoeging of splitsing van bestaande kredieten (herbestemming).

         

        Artikel 4.

        Wijzigingen aan kredieten op het financieringskrediet worden steeds als niet-lopende zaken gezien.

         

        Artikel 5.

        De periode van lopende zaken, zoals bepaald in artikel 349 van het Decreet Lokaal Bestuur, start in de samenvoegingsoperatie De Pinte-Nazareth de dag na goedkeuring van dit besluit.

      • Semestriële opvolgingsrapportering 30/06/2023 - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        Het decreet lokaal bestuur legt de verplichting op om tussentijds een opvolgingsrapportering voor te leggen aan de raad. Dit moet minstens één keer per jaar gebeuren over de toestand per 30/06.

        De opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van het lopende jaar met het geplande. Ze geeft de mogelijkheid om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen en actieplannen zoals opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025. De rapportering maakt ook melding van de financiële risico's.

        Daarnaast moet de opvolgingsrapportering melding maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert. Dit is voor deze opvolgingsrapportering nihil.

        De tussentijdse rapportering is niet specifiek gericht op de bewaking van de kredieten, maar moet de raadsleden wel toelaten om ook de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen.

        De opvolgingsrapportering bestaat uit een stand van zaken prioritaire actieplannen, een vergelijking gerealiseerde en geraamde ontvangsten en uitgaven lopend jaar en aanvullende informatie.


        In het meerjarenplan 2020-2025 gebeurt het presentatieniveau op actieplan.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Omzendbrief KB/ABB 2019/4: strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 20 december 2022 - Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3 - deel gemeente - vaststellen
        • Besluit van de gemeenteraad van 20 december 2022 - Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3 - deel OCMW – goedkeuren
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 september 2023 - Semestriële opvolgingsrapport 30/06/2023 - kennisname
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de semestriële opvolgingsrapportering per 30 juni 2023.

    • Aankoopcel

      • Studieopdracht voor Masterplan School/Sport/Jeugd – Architectuur – Stabiliteit – Technieken – EPB/Ventilatieverslaggeving en Omgevingsaanleg - Goedkeuring selectieleidraad

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        In het kader van de realisatie van de nieuwe, of vernieuwde school stelde het college van burgemeester en schepenen op 3 februari 2023 Belfius Bank aan voor de gedeeltelijke financiering van de bouwkost voor de nieuwe school, alsook voor de begeleiding van het gehele project.

         

        In een eerste fase van het project wordt een ontwerpteam aangesteld dat zal instaan voor de opmaak van een masterplan waarin de nieuwe school, de nieuwe sporthal en het nieuwe jeugdhuis worden ingeplant in Polderbos, rekening houdende met het OCP, de omgeving, de mobiliteit, Uit dit masterplan zal vervolgens een ontwerp voor de nieuwe school voortvloeien. Het ontwerpteam zal ook instaan voor de opvolging van de uitvoering van het ontwerp.

         

        In een tweede fase van het project wordt een aannemer aangesteld om het ontwerp uit te voeren.

         

        De sporthal en het jeugdhuis vormen onderwerp van volgende fasen die zullen worden gepland op basis van het masterplan, de beschikbare middelen,

         

        De aanstelling van het ontwerpteam zal gebeuren bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling. Dit is een tweestapsprocedure waarbij in de eerste stap geïnteresseerde ondernemers zich kandidaat kunnen stellen voor de ontwerpopdracht. Het bestuur selecteert de meest geschikte kandidaten op basis van de selectieleidraad. In de tweede stap krijgen enkel de geselecteerde kandidaten de kans een offerte in te dienen op basis van het bestek / gunningsleidraad. Op basis van die gunningsleidraad stelt het bestuur een ontwerpteam aan.

         

        Rekening houdende met voorgaande stelde projectbegeleider Belfius Bank, KBO nr. BE 0403.201.185, Karel Rogierplein 11 te 1210 Sint-Joost-ten-Node voor de opdracht “Studieopdracht voor Masterplan School/Sport/Jeugd – Architectuur – Stabiliteit – Technieken – EPB/Ventilatieverslaggeving en Omgevingsaanleg” een selectieleidraad op.

         

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 363.636,36 euro + 76.363,64 euro (btw) = 440.000,00 euro.

         

        Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.


        De goedkeuring van deze selectieleidraad gebeurt in navolging van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 september 2023 tot stopzetting van een vorige plaatsingsprocedure voor onderhavige studieopdracht, ingevolge het Arrest van de Raad van State van 18 augustus 2023.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        • KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
        • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen)
        • KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Vorige beslissingen
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 februari 2023 betreffende de goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Financiering voor het bouwen van onderwijsinfrastructuur inclusief projectbegeleiding” wordt gegund aan Belfius Bank, geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer BE 0403.201.185, Karel Rogierplein 11 te 1210 Sint-Joost-ten-Node tegen de voorwaarden vermeld in de offerte
        Plaats in meerjarenplan en budget
        • Z-agion/0800-01/214207/GEMEENTE/PAT-GBS/P095-2025
        Motivatie stemgedrag

        Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:

        De fractie Ruimte kan de selectieleidraad niet goedkeuren, nu opnieuw bevestigd wordt dat de klemtoon wordt verlegd van een nieuwe sportzaal annex jeugdhuis naar een nieuwe school. Bovendien blijkt uit het dossier dat de realisatie van een jeugdhuis en al zeker een nieuwe sportzaal hoogst onzeker is en blijft.

        Bovendien blijkt ter zitting dat omtrent de eerdere selectieleidraad meerdere procedures werden gevoerd en dat de beslissing van het college in uitvoering daarvan werd geschorst bij Uiterst Dringende Noodzakelijkheid. Waar en waarom de leidraad werd aangepast, kan niet door de gemeenteraadsleden worden nagegaan. Evenmin kan nagegaan worden of dit voorstel voldoet aan de opmerkingen vanwege de Raad van State en van de klagers.

        Om die redenen onthoudt de fractie Ruimte zich.

         

        Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:

        De fractie Open Vld onthoudt zich 1° gezien het ontbreken van de historiek over het vorige dossier 2° naar analogie van onze beslissing dd 27/3 en 22/5 waarbij wij twijfel hebben tot de realisatie van het Jeugdhuis en de Sportzaal op aanvaardbare 'korte' termijn.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Onthouders: Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Christel Verleyen, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        De selectieleidraad en de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Studieopdracht voor Masterplan School/Sport/Jeugd – Architectuur – Stabiliteit – Technieken – EPB/Ventilatieverslaggeving en Omgevingsaanleg”, opgesteld door de projectbegeleider, Belfius Bank, KBO nr. BE 0403.201.185, Karel Rogierplein 11 te 1210 Sint-Joost-ten-Node worden goedgekeurd. De raming bedraagt 363.636,36 euro + 76.363,64 euro (btw) = 440.000,00 euro.


        Artikel 2.

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.


        Artikel 3.

        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

    • Sociale dienst

      • Toewijsreglement Dimensa Woonmaatschappij - pijler 1 en 3 - Akkoordverklaring

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        De toewijzingsraad van Dimensa Woonmaatschappij bereidt momenteel een ontwerp van toewijzingsreglement voor. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. Voorafgaand aan de opmaak van dit toewijsreglement, vraagt Dimensa Woonmaatschappij om reeds een beslissing te maken over de strengere woonbinding, de woonbinding met het werkingsgebied en de doelgroepenplannen.

         

        De gemeente kan voorafgaand aan de langdurige woonbinding (= tien jaar voor de toewijzing minstens vijf jaar ononderbroken in de gemeente wonen of gewoond hebben) een woonbinding toepassen die strenger is. De gemeente voegt in dat geval een voorrangsbepaling toe in het toewijzingsreglement. De voorrangsbepaling bepaalt het aantal jaar dat de kandidaat-huurder in de gemeente woont of gewoond heeft.

         

        De gemeenten uit het werkingsgebied van een woonmaatschappij kunnen bij consensus beslissen dat voorafgaand aan de toepassing van de binding voor mantelzorg in het volledige werkingsgebied rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van kandidaat-huurders met het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De gemeenten voegen in dat geval een voorrangsbepaling toe in het toewijzingsreglement. In alle gemeenten in het werkingsgebied zal vervolgens voorrang worden gegeven aan kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar ononderbroken wonen of gewoond hebben in een gemeente in het werkingsgebied.

         

        1/3 van het patrimonium kan worden voorbehouden voor specifieke doelgroepen (op gemeenteniveau). De Vlaamse Overheid laat de woonmaatschappij toe om autonoom doelgroepenplannen op te maken voor volgende doelgroepen:

        • De kandidaat-huurder, vanaf 65 jaar;
        • De kandidaat-huurder die als jongere met begeleiding zelfstandig woont of gaat wonen;
        • De kandidaat-huurder met een fysieke of mentale beperking;
        • De kandidaat-huurder in beschut wonen of een tewerkstellingsprogramma;
        • De kandidaat-huurder met een geestelijke gezondheidsproblematiek;
        • De kandidaat-huurder die dak- en thuisloos is of dat dreigt te worden.

        De woonmaatschappij kan voor andere doelgroepen een plan uitwerken mits verdere onderbouwing.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        Adviezen

        De gemeenten uit het werkingsgebied van Dimensa Woonmaatschappij stellen voor om geen strengere woonbinding voorafgaand aan de langdurige woonbinding toe te passen.

        De gemeenten uit het werkingsgebied van Dimensa Woonmaatschappij stellen voor om de voorrangsbepaling ‘woonbinding met het werkingsgebied’ toe te voegen in het toewijsreglement. In alle gemeenten in het werkingsgebied zal vervolgens voorrang worden gegeven aan kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar ononderbroken wonen of gewoond hebben in een gemeente in het werkingsgebied.

        Gezien het aantal woningen opgenomen in een doelgroepenplan in De Pinte de grens van 1/3 van het patrimonium niet overschrijdt (rekening houdend met de overdracht van patrimonium en nieuwe projecten tegen 2028), wordt voorgesteld om het bestaande doelgroepenplan te behouden:

        • Doelgroep personen met een verstandelijke beperking (21 wooneenheden)
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad gaat akkoord dat er in het toewijsreglement van Dimensa Woonmaatschappij geen strengere woonbinding voorafgaand aan de langdurige woonbinding wordt opgenomen.


        Artikel 2.

        De gemeenteraad gaat akkoord dat de voorrangsbepaling ‘woonbinding met het werkingsgebied’ wordt toegevoegd in het toewijsreglement van Dimensa Woonmaatschappij.


        Artikel 3.

        De gemeenteraad gaat akkoord dat het bestaande doelgroepenplan behouden blijft in het toewijsreglement van Dimensa Woonmaatschappij.

    • Gemeenteraad

      • Toelichting fusie - Stand van zaken - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        De gemeenteraden van De Pinte en Nazareth namen op 19 juni 2023 een eerste principiële beslissing, die het mogelijk maakt om de twee gemeenten te fuseren. Die beslissing zorgt ervoor dat de grondige voorbereidingen kunnen worden verdergezet. In december 2023 stemmen de gemeenteraden over een tweede en definitieve beslissing. 

        De stand van zaken met betrekking tot de fusie wordt tijdens de raadszitting toegelicht.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 19 juni 2023 met betrekking tot vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - principiële beslissing - goedkeuring
        Besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de fusie tussen de lokale besturen van De Pinte en Nazareth.

      • Aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad (Punt aangevraagd door raadsleden Vermeyen, Van Den Abbeele, Vanbiervliet, Claeys, Quintyn en Dejonghe)

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        Sinds de aanpassing van het huishoudelijk reglement op 30 mei 2022 worden de mondelinge vragen van de raadsleden niet langer opgenomen in de notulen, maar wel in het zittingsverslag. Dit zittingsverslag is echter enkel auditief en kan volgens de fractie Ruimte moeilijk worden geraadpleegd.

        Vandaar dat de fractie Ruimte voorstelt om een wijziging door te voeren in het huishoudelijk reglement.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 30 mei 2022 in verband met het vaststellen van het huishoudelijk reglement gemeenteraad
        Varia

        Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgend artikel ter stemming voor te leggen en waarmee met 18 stemmen voor (Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve), 1 onthouding (Hilde Claeys) akkoord wordt gegaan:

        "Enig artikel.

        De gemeenteraad beslist om in artikel 11 van het huishoudelijk reglement, titel 'Mondelinge vragen', alinea 2, de laatste zin als volgt aan te passen:

        "Enkel de essentie van de mondelinge vraag en de vraagsteller worden in de notulen opgenomen. De mondelinge vragen en antwoorden kunnen in het zittingsverslag beluisterd worden. Het tijdstip in het zittingsverslag/audioverslag waarop deze vragen en antwoorden te beluisteren is, wordt mee opgenomen in de notulen.""

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
        Onthouders: Hilde Claeys
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad beslist om in artikel 11 van het huishoudelijk reglement, titel 'Mondelinge vragen', alinea 2, de laatste zin als volgt aan te passen:

        "Enkel de essentie van de mondelinge vraag en de vraagsteller worden in de notulen opgenomen. De mondelinge vragen en antwoorden kunnen in het zittingsverslag beluisterd worden. Het tijdstip in het zittingsverslag/audioverslag waarop deze vragen en antwoorden te beluisteren is, wordt mee opgenomen in de notulen."

      • Ferm - Werking voor- en naschoolse opvang (Interpellatie aangevraagd door raadslid Vanbiervliet)

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        De interpellatie, ingediend door raadslid Vanbiervliet (Ruimte), wordt behandeld.

      • Mededelingen gemeenteraadsvoorzitter

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        De voorzitter deelt mee dat er op maandag 2 oktober een infovergadering in Nazareth plaatsvindt.
        Op maandag 23 oktober vindt er een commissie zorg plaats. De Zorgband zal een toelichting geven in verband met het businessplan.
        De volgende gemeenteraad vindt plaats op maandag 6 november.

        Besluit


        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Ann Vandenbussche, Schepen
        Feiten en context

        De gemeenteraad neemt kennis van onderstaande mondelinge vragen:

         

        • Raadslid Verleyen: schoolstraat Vrije Basisschool Zevergem (3:25:44)
        • Raadslid Gomes: Dag van de nieuwe inwoners (3:26:57)
        • Raadslid Gomes: zoekfunctie gemeentelijke website (3:28:26)
        • Raadslid Gomes: presentaties opladen (3:29:34)
        • Raadslid Claeys: onderhoud voetgangerstunnels en fietspaden, wegmarkeringen (3:29:53)
        • Raadslid Vermeyen: ondersteuning biomarkt Zevergem (3:31:20)

         

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.

Namens Gemeenteraad,

Veerle Goethals
Algemeen directeur

Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad