De Vredestraat ligt binnen de contouren van het grootstedelijk gebied. De kant van het centrum (noordzijde, zijde Baron de Gieylaan) viel binnen de contouren van het RUP Centrumbocht.
In het Mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 juni 2018, werd de Vredestraat gecategoriseerd als weg type IIA: gebiedsontsluitend. Deze weg heeft als functie het verzamelen en ontsluiten op lokaal niveau. De ontsluitingsfunctie primeert, namelijk verzamelen van uitgaand verkeer naar een weg van hogere orde en de verdeling van ingaand verkeer in het gebied.
Aangezien er een lagere school in de Vredestraat ligt, heeft een werkgroep van de mobiliteitsraad in 2021 enkele maatregelen voorgesteld om de verkeersveiligheid in de Vredestraat te verhogen. Zo kwam er parkeerverbod over de volledige afstand aan beide kanten van de weg. Een ander voorstel is om het voetpad in de Vredestraat, tussen de Polderdreef en de toegang tot De Kleine Prins, te verbreden. Op die manier is er minder conflict tussen wandelaars (ouders met kinderen) en passerende fietsers, gezien de breedte van het voetpad vandaag beperkt is en de voetgangers bijgevolg op het fietspad lopen.
In de atlas der buurtwegen staat de Vredestraat reeds gekend als "Chemin nr. 13". Het Gemeentewegendecreet, artikel 85, bepaalt dat alle buurtwegen gemeentewegen zijn. Hetzelfde decreet (artikel 8) bepaalt dat een gemeenteweg enkel aangelegd, gewijzigd, verplaatst of opgeheven kan worden met voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Conform artikel 11 van het Gemeentewegendecreet wordt de ligging en breedte van de gemeenteweg vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Voor de verbreding van het voetpad dient de rooilijn aangepast te worden. Er werd daarom een nieuw rooilijnplan "Rooilijnplan Vredestraat" opgemaakt voor de Vredestraat door landmeterskantoor Van Eester op 12 januari 2023 met nummer RVE OP 2022 10 1241. Voor de uitvoering van het bredere voetpad dient een deel van de grond van de begraafplaats en haar parking opgenomen te worden in het openbaar domein.
Bij de opmaak van het rooilijnplan in de Vredestraat wordt, conform artikel 4 van het Gemeentewegendecreet, rekening gehouden met volgende principes:
De fractie Ruimte onthoudt zich. Op basis van dit rooilijnplan kan slechts voor een deel van de Vredestraat voorzien worden in een breder voetpad. Terwijl het doel toch is om de volledige Vredestraat veiliger te maken.
Artikel 1.
Het gemeentelijke rooilijnplan "Rooilijnplan Vredestraat" met nummer RVE OP 2022 10 1241, wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 2.
Het voorlopig vastgestelde rooilijnplan zal het voorwerp uitmaken van een openbaar onderzoek en zal ter inzage worden voorgelegd in het gemeentehuis, conform het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 4.
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier voor definitieve beraadslaging en vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.