De voorzitter opent de zitting op 13/02/2023 om 19:58.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
In 2011 werd er een fietspad aangelegd ter hoogte van de Veldstraat in De Pinte (Zevergem). Hiervoor werden er onder andere twee percelen aangekocht door de gemeente De Pinte (betreft de percelen De Pinte, 2de Afdeling Zevergem, Sectie B, nrs. 218/02 en 218/03). Tot op heden zijn deze percelen nog niet toegevoegd aan het openbaar domein, hoewel dit wegenis betreft en ook effectief openbaar domein is.
Enig artikel.
De percelen gelegen te De Pinte, 2de Afdeling Zevergem, Sectie B, nrs. 218/02 en 218/03 worden opgenomen in het openbaar domein.
Er is nood aan een aanpassing van het reglement omtrent geschenkbonnen die gebruikt kunnen worden bij de lokale handelaars van De Pinte.
Een dergelijke bon bevordert de lokale economie. Door de aanpassingen zal de bon ook digitaal beschikbaar zijn.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt het reglement 9840-bon, zoals gehecht in bijlage, vast.
Artikel 2.
Het reglement 9840-bon treedt in werking op 1 maart 2023. Het reglement middenstandsbon goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 november 2019 en aangepast op 27 september 2021 wordt vanaf 1 maart 2023 opgeheven.
Op 23 juni 1997 heeft de gemeenteraad een recht van opstal verleend aan nv Belgacom voor het plaatsen van een gebouw voor de telefooncentrale op het gemeentelijk kerkhof.
Op 23 juni 2022 heeft Connect Immo NV, die optreedt in de hoedanigheid van vastgoedfiliaal van Proximus NV van Publiek Recht, gevraagd om het opstalrecht te beëindigen. De vergunde bouwwerken zullen hiervoor telecomvrij gemaakt worden, zonder behoud van de gebouwinfrastructuur.
Gezien Proximus het gebouw definitief zal verlaten voor 30 juni 2023 en het gebouw geen dienst kan doen voor andere doeleinden, stelt de dienst Openbare infrastructuur voor om het gebouw te laten afbreken. Deze buitendienststelling impliceert dat Proximus, als eigenaar van het gebouw, instaat voor de volledige verwijdering met inbegrip van alle kabels die in de cabine toekomen.
De kabelput vooraan het gebouw kan behouden blijven aangezien hier alle koppelingen zitten voor kabeldoorgangen vanop de openbare weg.
Artikel 1.
Het recht van opstal, verleend op 23 juni 1997 door de gemeenteraad aan Belgacom, voor het plaatsen van een gebouw op perceel 221R, wordt stopgezet vanaf 1 juli 2023. De kost van de opmaak van de akte wordt gedragen door de opstalhouder.
Artikel 2.
Proximus NV staat in voor de buitendienststelling van de installatie en het verwijderen ervan, met inbegrip van alle kabels die in de cabine toekomen, alsook voor de afbraak van het gebouw zelf. Het erf wordt voor 30 juni 2023 in de staat hersteld waarin het zich bevond op het ogenblik waarop het ter beschikking van de opstalhouder werd gesteld. De kabelput vooraan het gebouw kan behouden blijven aangezien hier alle koppelingen zitten voor kabeldoorgangen vanop de openbare weg.
Artikel 3.
De 5-jaarlijkse huurprijs bedraagt 4.971,57 euro (3.098,68 * 163,57/101,95). De huurprijs bedraagt voor 1 jaar, van 1 juli 2022 tot en met 30 juni 2023, bijgevolg 994,31 euro.
De Vredestraat ligt binnen de contouren van het grootstedelijk gebied. De kant van het centrum (noordzijde, zijde Baron de Gieylaan) viel binnen de contouren van het RUP Centrumbocht.
In het Mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 juni 2018, werd de Vredestraat gecategoriseerd als weg type IIA: gebiedsontsluitend. Deze weg heeft als functie het verzamelen en ontsluiten op lokaal niveau. De ontsluitingsfunctie primeert, namelijk verzamelen van uitgaand verkeer naar een weg van hogere orde en de verdeling van ingaand verkeer in het gebied.
Aangezien er een lagere school in de Vredestraat ligt, heeft een werkgroep van de mobiliteitsraad in 2021 enkele maatregelen voorgesteld om de verkeersveiligheid in de Vredestraat te verhogen. Zo kwam er parkeerverbod over de volledige afstand aan beide kanten van de weg. Een ander voorstel is om het voetpad in de Vredestraat, tussen de Polderdreef en de toegang tot De Kleine Prins, te verbreden. Op die manier is er minder conflict tussen wandelaars (ouders met kinderen) en passerende fietsers, gezien de breedte van het voetpad vandaag beperkt is en de voetgangers bijgevolg op het fietspad lopen.
In de atlas der buurtwegen staat de Vredestraat reeds gekend als "Chemin nr. 13". Het Gemeentewegendecreet, artikel 85, bepaalt dat alle buurtwegen gemeentewegen zijn. Hetzelfde decreet (artikel 8) bepaalt dat een gemeenteweg enkel aangelegd, gewijzigd, verplaatst of opgeheven kan worden met voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Conform artikel 11 van het Gemeentewegendecreet wordt de ligging en breedte van de gemeenteweg vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Voor de verbreding van het voetpad dient de rooilijn aangepast te worden. Er werd daarom een nieuw rooilijnplan "Rooilijnplan Vredestraat" opgemaakt voor de Vredestraat door landmeterskantoor Van Eester op 12 januari 2023 met nummer RVE OP 2022 10 1241. Voor de uitvoering van het bredere voetpad dient een deel van de grond van de begraafplaats en haar parking opgenomen te worden in het openbaar domein.
Bij de opmaak van het rooilijnplan in de Vredestraat wordt, conform artikel 4 van het Gemeentewegendecreet, rekening gehouden met volgende principes:
De fractie Ruimte onthoudt zich. Op basis van dit rooilijnplan kan slechts voor een deel van de Vredestraat voorzien worden in een breder voetpad. Terwijl het doel toch is om de volledige Vredestraat veiliger te maken.
Artikel 1.
Het gemeentelijke rooilijnplan "Rooilijnplan Vredestraat" met nummer RVE OP 2022 10 1241, wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 2.
Het voorlopig vastgestelde rooilijnplan zal het voorwerp uitmaken van een openbaar onderzoek en zal ter inzage worden voorgelegd in het gemeentehuis, conform het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 4.
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier voor definitieve beraadslaging en vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
In het verleden kwam de besluitvorming voor mobiliteitsprojecten tot stand via de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) en de Regionale Mobiliteitscommissie (RMC). De kwaliteitsadviseur bracht toen over elk dossier een advies uit, vaak pas op het einde van een traject.
Het decreet Basisbereikbaarheid vereenvoudigt de projectwerking. De projectstuurgroep (PSG) begeleidt projecten in uitvoering van het mobiliteitsbeleid en de basisbereikbaarheid volgens een projectmethodologie. De gefaseerde projectmethodologie blijft behouden, net als enkele herkenbare begrippen zoals de startnota, projectnota en unieke verantwoordingsnota en moet bijdragen tot een duidelijke stroomlijning in het ontwerp- en planningsproces.
De PSG staat in voor:
De PSG begeleidt die projecten en plannen doorheen de verschillende procedurestappen. Binnen de PSG wordt de expertise van de verschillende partners gevraagd in het ontwerp- en denkproces, zodat een inherente kwaliteitszorg wordt gegarandeerd.
De PSG wordt voorgezeten door de initiatiefnemer van het project of plan en bestaat minimaal uit:
Eén vertegenwoordiger kan meerdere rollen opnemen.
Het is de taak van elke initiatiefnemer om de samenstelling van de projectstuurgroep weloverwogen te bekijken en de juiste partners mee uit te nodigen.De projectstuurgroep kan een rol spelen in een participatietraject. Om dit mogelijk te maken kunnen één of meerdere vergaderingen van de PSG opengesteld worden voor vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld en/of de bevolking. Daarnaast kiest de gemeente ervoor om vanuit elke fractie een raadslid af te vaardigen naar de projectstuurgroep.
Enig artikel.
De projectstuurgroep wordt als volgt samengesteld:
Het dossier "Heirweg - Nieuwstraat" omvat de uitvoering van de laatste fase in het project "Weefstraat -Heerweg". Dit dossier werd opgestart naar aanleiding van:
Het wegen- en rioleringsontwerp omvat de Heirweg/Heerweg (tussen de rotonde Zwartegat en de Savaanstraat), de Zwartegatstraat en een deel van de Nieuwstraat (tussen rotonde Zwartegat en de brug over de E17).
In de Heirweg/Heerweg worden vrijliggend fietspad in asfalt (breedte 1,75 meter) voorzien. Het fietspad wordt afgescheiden van de rijweg door een groenzone. De rijweg wordt aangelegd in beton. Het fietspad ligt in de voorrang op alle kruispunten. Om doorgaand verkeer te ontraden, wordt de weg versmald en worden er uitwijkzones voorzien waar voertuigen elkaar kunnen kruisen.
In de Zwartegatstraat wordt de weg heraangelegd op 3,50 meter breedte, met aan weerzijden een grasdal van 0,60 meter. De Nieuwstraat wordt, na aanleg van de riolering, in de bestaande toestand hersteld.
Er wordt een gescheiden stelsel voorzien tijdens de werken. Om het regenwater zoveel mogelijk te bufferen en infiltreren wordt gebruik gemaakt van buffergrachten en wadis. De bestaande grachten worden hiervoor zoveel als mogelijk behouden.
In het kader van het proces "heraanleg wegen" wordt een voorontwerp opgemaakt door het studiebureau. Dit voorontwerp wordt voorgelegd aan de adviesraden, Projectstuurgroep en inwoners ter advies. Aan de hand van de ingewonnen adviezen heeft het studiebureau aanpassingen aan het voorontwerp gedaan, op basis waarvan nu het ontwerpplan aan het bestuur wordt voorgelegd.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de bij dit besluit gevoegde ontwerpplannen met betrekking tot het aanleggen van fietspaden en riolering in de Heirweg - Nieuwstraat - Zwartegatstraat.
De gemeente De Pinte vertrouwde de uitvoering van haar rioolbeleid toe aan FARYS|TMVW. Het uiteindelijke doel is de uitbouw van een rioleringsstelsel dat voldoet aan de Europese milieunormen, en dat wordt aangelegd volgens de huidige Vlaamse milieuwetgeving. De goedkeuring van het herziene zoneringsplan werd op 2 maart 2016 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Dit plan beoogt de verbetering van de huidige waterkwaliteit door:
Het herziene zoneringsplan omvat drie zones:
Naar aanleiding van deze opdeling dienen inwoners op korte of lange termijn verplicht af te koppelen op privaat terrein. Om de individuele kost en dus de financiële last voor de betrokken inwoners te verminderen komt de subsidie tegemoet in de gemaakte afkoppelingskosten. Preventieve acties en een aanmoedigingsbeleid ter voorkoming van milieuverontreiniging hebben immers meer nut dan repressieve acties door politioneel optreden en verbalisering.
De gemeentelijke bijdrage is bedoeld voor alle privé-eigenaars van een perceel met waterafvoer naar het openbaar domein van het grondgebied De Pinte. Enerzijds is er een bijdrage voorzien voor inwoners die op eigen initiatief kosten en inspanningen doen om de bestaande rioleringen van hun erf te ontkoppelen en opnieuw aan te leggen volgens het principe van gescheiden rioleringsstelsel. Anderzijds wordt er ook een bijdrage voorzien voor inwoners die, omwille van rioleringswerken in hun straat, verplicht dienen af te koppelen om te kunnen aansluiten op de nieuwe, gescheiden riolering. In 2002 werd er een subsidiereglement goedgekeurd voor de afkoppelingen op eigen initiatief. Dit is verouderd. Daarnaast werd er voor elk rioleringsdossier een apart subsidiereglement goedgekeurd, dat indien nodig verlengd werd. Het voorliggende reglement combineert beide subsidies in één overzichtelijk en geactualiseerd subsidiereglement.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt het subsidiereglement afkoppelen riolering op privaat terrein, zoals gehecht in bijlage, vast.
Artikel 2.
Onderhavig subsidiereglement vervangt alle voorgaande subsidiereglementen met betrekking tot afkoppeling riolering, m.n. het subsidiereglement van de vrijwillige afkoppeling van 4 november 2002 en het subsidiereglement van 28 maart 2022 in kader van de rioleringswerken Bommelstraat - Spechtenpark.
In februari 2020 startte via de Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland – IVM een sensibiliserend asbestproject inzake de ophaling van asbestplaten op afroep aan huis.
Dit project werd goedgekeurd door de OVAM en kan opnieuw verlengd worden. De bronophaling bij particulieren kan dus op dezelfde manier worden verdergezet: 30 euro per pakket.
Artikel 1.
Met ingang van 1 april 2023 wordt een retributie geheven op de afgifte van asbestkits voor ophaling van asbestplaten/leien aan huis op afroep door particulieren.
Per adres (perceel moet op grondgebied De Pinte liggen) kunnen er maximum 2 zakken worden aangevraagd bij het lokaal bestuur.
Artikel 2.
Met ingang van 1 april 2023 wordt een retributie geheven op de aanvraag tot het plaatsen van een asbestcontainer (inclusief 2 PBM-kits) door KMO's, jeugd- en sportverenigingen, landbouwers en het lokaal bestuur.
Per adres (perceel moet op grondgebied De Pinte liggen) kunnen er maximum 2 containers worden aangevraagd bij het lokaal bestuur.
Artikel 3.
De retributie is verschuldigd door diegene die de asbestkit aankoopt. Aan de retributieplichtige wordt een verzoek tot betaling verzonden. Het verschuldigde bedrag wordt betaald binnen dertig dagen vanaf verzending van de betaalbrief.
Artikel 4.
Artikel 5.
Bij gebrek aan betaling in der minne wordt de ontvangst (retributie, andere kosten, …) ingevorderd conform het besluit van de gemeenteraad van 29 april 2019 betreffende retributiereglement voor het innen van fiscale en niet-fiscale vorderingen en haar latere wijzigingen.
Artikel 6.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd met de praktische organisatie voor de invoering van de retributies.
Artikel 7.
Dit retributiereglement treedt in werking op 1 april 2023 tot en met 31 december 2025 (einddatum onder voorbehoud van de OVAM subsidies).
Artikel 8.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 9.
Afschrift van onderhavige beraadslaging zal ter kennisgeving worden toegestuurd aan de IVM.
De voorzitter deelt mee dat er op 20 maart een algemene commissie zal plaatsvinden om de resultaten van de profielfoto te bespreken. De COAL zal hoogstwaarschijnlijk om 19u starten.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad