De voorzitter opent de zitting op 31/01/2022 om 20:01.
Naar aanleiding van de ontwikkelingen en de beslissingen van de federale overheid betreffende het coronavirus (Covid-19), werd op 19 november 2021 een burgemeesterbesluit opgemaakt waarbij beslist werd dat de gemeenteraad enkel nog digitaal zal plaatsvinden.
Wegens afwezigheid van de voorzitter tijdens de zitting van de raad, neemt de voorzitter van het BCSD, mevrouw Kathleen Ghyselinck het voorzitterschap van de raad waar, zoals bepaald in het besluit van de voorzitter van de raad van 27 november 2020 betreffende de vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
De gemeenteraad heeft in zitting van 27 april 2020 een lokale aanmoedigingspremie voor personeelsleden die niet telethuiswerken goedgekeurd en nam kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen in verband met de toekenning van een vergoeding voor telethuiswerk voor personeelsleden. Deze maatregelen werden gekoppeld aan het opgelegde telewerk door het overlegcomité.
De rijksdienst voor sociale zekerheid heeft gemeld dat er sociale zekerheidsbijdragen verschuldigd zijn op de aanmoedigingspremie en dat deze niet als een vrijgevigheid kan worden beschouwd.
Het lokaal bestuur wenst het personeel gelijk te behandelen en wil daarom de voorgaande beslissingen opheffen en wil ter compensatie een ander extralegaal voordeel voorzien.
Lokale besturen mogen binnen de wettelijke grenzen extralegale voordelen voorzien. Volgens de regelgeving mag men per jaar een maximum van 250 euro aan ecocheques toekennen aan een personeelslid.
De gemeenteraad heeft in zitting van 30 juni 2020 Ecocheques toegekend naar aanleiding van het sectoraal akkoord 2020 voor de lokale besturen. Vanaf 2021 bedraagt de maximale totale waarde van de ecocheques voor een voltijds personeelslid 100 euro. Deze beslissing werd verankerd in de rechtspositieregeling voor het gemeente -en OCMW personeel.
Er kan nog een maximum van 150 euro aan ecocheques toegekend worden aan de personeelsleden van het lokaal bestuur.
Protocol van akkoord van de vakorganisaties van 21 januari 2022
Het lokaal bestuur wenst de personeelsleden zoveel mogelijk gelijk te behandelen. Omwille van het feit dat er sociale zekerheidsbijdragen zijn verschuldigd op de lokale aanmoedigingspremie en niet op de thuiswerkvergoeding wenst men beide beslissingen hierin op te heffen. Een lokaal bestuur mag extralegale voordelen voorzien binnen de wettelijke grenzen. Men kan in totaal 250 euro aan ecocheques toekennen aan het personeel.
2022/0-PER/beleidsveld/623140/GEMEEENTE/PER/IP-GEEN
Artikel 1.
Aan het personeel van de gemeente wordt éénmalig en uitzonderlijk een bedrag aan ecocheques toegekend.
Artikel 2.
Dit bedrag van de ecocheques wordt bepaald aan de hand van de tewerkstellingsbreuk en de werkelijke arbeidsprestaties in de referteperiode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021.
De maximale totale waarde van deze bijkomende ecocheques voor een voltijds personeelslid bedraagt bijkomend 150 euro.
Het deeltijdse personeelslid heeft recht op een bedrag aan ecocheques à rato van zijn tewerkstellingsbreuk.
Artikel 3.
De ecocheques worden toegekend voor elke dag waarvoor het personeelslid salaris ontvangen heeft en de dagen waarvoor een "jeugdvakantie-uitkering" of een "seniorvakantie-uitkering" verkregen wordt en de aanvullende (Europese) vakantiedagen in de referteperiode. Met zulke dagen worden de dagen moederschapsverlof of bevallingsverlof en de eerste twaalf maanden van de ziekte bij periodes met recht op een uitkering in het kader van de ziekte- en invaliditeitsverzekering gelijkgesteld.
De referteperiode is de periode van 12 maanden die loopt van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 . Bij wijziging in de tewerkstellingsbreuk tijdens de referteperiode wordt op het einde van de referteperiode een gemiddelde genomen om de tewerkstellingsbreuk binnen de referteperiode te bepalen.
Artikel 4.
De hoogste nominale waarde van een ecocheque bedraagt 10 euro. De ecocheques zijn 24 maanden geldig. Ze mogen slechts worden aangewend voor de aankoop van producten en diensten met een ecologisch karakter die zijn opgenomen in de lijst bij cao nr. 98 van 20 februari 2009.
Artikel 5.
Het personeelslid geniet van het voordeel van ecocheques in elektronische vorm.
Artikel 6.
De gemeenteraad neemt akte van de stopzetting van de uitbetaling van de telewerk vergoeding.
Artikel 7.
De beslissing van de gemeenteraad van 27 april 2020 betreffende de lokale aanmoedigingspremie voor personeelsleden die niet telethuiswerken wordt opgeheven
Artikel 8.
Deze extra uitgave zal opgenomen worden bij een volgende meerjarenplanaanpassing
De wegenis van de verkaveling in het Kievitpark, het einde van het Reigerpark en de hoek van de Bommelstraat en de Daningsdreef is tot op heden nog niet overgedragen aan de gemeente.
Het betreft een perceel weg met aanhorigheden op en met grond, gelegen Pinte Gehucht, gekadastreerd sectie A nummer 65/B P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van twaalf are vijftig centiare (12a 50ca), een perceel weg met aanhorigheden op en met grond, gelegen Pinte Gehucht, gekadastreerd sectie A nummer 67/B P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van drie are vijftien centiare (3a 15ca) en een perceel weg met aanhorigheden op en met grond, gelegen Daningsdreef, gekadastreerd sectie A nummer 140/D P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van dertien centiare (13ca).
Deze wegenis dient nog kosteloos overgedragen te worden.
De afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid maakte hiervoor de ontwerpakte op.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, zoals gehecht in bijlage, goed.
Artikel 2.
De heer Mark Martien, Vlaamse commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, wordt gemachtigd om de akte te ondertekenen.
Politiezone Schelde-Leie vraagt door middel van een toestemmingsaanvraag de principiële toestemming van de gemeenteraad voor het gebruik van niet-zichtbare en zichtbare, mobiele, intelligente camera's, kortweg ANPR-camera’s, op het grondgebied van de politiezone.
De politiezone beoogt door de inzet van het mobiele ANPR-systeem het veiligheidsgevoel van de bewoners op het grondgebied van de politiezone te verhogen, meer bepaald door:
De camera’s worden ingezet conform de voorwaarden zoals bepaald in de WPA en met respect voor de beperkingen gesteld in artikel 25/3, §2 en §3 WPA en de beginselen en verplichtingen inzake gegevensbescherming zoals bepaald in de wetgeving terzake.
ANPR-camera’s kunnen het algemeen politietoezicht niet vervangen maar het kan als technisch hulpmiddel en ter ondersteuning van de opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie ingezet worden met als resultaat dat het politietoezicht efficiënter, sneller en kwaliteitsvoller wordt.
ANPR-camera’s zorgen ervoor dat de politiemensen op het terrein efficiënt kunnen aangestuurd worden waardoor dit sterk bijdraagt tot de informatiegestuurde politiezorg.
De resultaten van de reeds aanwezige vaste ANPR-camera’s bewijzen de doeltreffendheid ervan.
Door het mobiele - en dus meer flexibele - gebruik van de camera’s kunnen de lokaal gestelde doeleinden sneller worden gerealiseerd, de pakkans en de ophelderingsgraad van misdrijven wordt verhoogd alsook de kwaliteit van de tussenkomsten en de vaststellingen. De beoogde doelstellingen kunnen niet worden gerealiseerd zonder een disproportionele inzet van andere middelen.
De politiezone zal de camera’s en de beelden ervan gebruiken overeenkomstig de toepasselijke bepalingen in de WPA en de wetgeving inzake gegevensbescherming.
Artikel 25/4, §1, 1° WPA bepaalt dat de gemeenteraad voorafgaandelijk principiële toestemming moet verlenen om aan de politiediensten toe te laten camera’s te gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt. De toestemmingsaanvraag van de korpschef aan de gemeenteraad dient daarbij:
- het type camera, de doeleinden waarvoor de camera's zullen worden geïnstalleerd of gebruikt evenals de gebruiksmodaliteiten ervan, en voor wat betreft de vaste camera's ook de plaats te preciseren;
- rekening te houden met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau waarin door de functionaris voor gegevensbescherming van de politiezone gunstig advies werd verleend.
De korpschef wilt met zijn toestemmingsaanvraag de leden van de gemeenteraad transparant en volledig informeren van de huidige stand van zaken van de (beoogde) inzet van camera’s door de politiezone zodat zij met kennis van zaken hun democratische rol kunnen vervullen bij de afweging van het al dan niet verlenen van hun geïnformeerde toestemming. De toestemmingsaanvraag bevat dan ook alle vereiste punten, zoals hierboven omschreven.
- Art. 25/3 ev. WPA met betrekking tot het zichtbaar gebruik van camera’s, die in voorkomend geval intelligent zijn, door politiediensten in het kader van hun opdrachten
- Art. 44/11/3 sexies t.e.m. decies WPA betreffende de technische gegevensbanken
- Art. 46/2 ev. WPA aangaande het niet-zichtbaar gebruik van camera’s
Enig artikel.
De gemeenteraad verleent principiële toestemming aan politiezone Schelde-Leie voor het gebruik van de niet-zichtbare en zichtbare, mobiele, intelligente (ANPR) camera, overeenkomstig de wettelijke bepalingen en overeenkomstig de gebruiksmodaliteiten zoals omschreven in de toestemmingsaanvraag.
In het kader van de opdracht “Asfalteringswerken DJ 2022-2023” werd een bestek met nr. 2022/003 opgesteld door de Aankoopcel.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 306.997,00 euro + 64.469,37 euro (btw) = 371.466,37 euro, en het maximale bestelbedrag bedraagt 305.785,12 euro + 64.214,88 euro (btw) = 370.000,00 euro.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 1.
Het bestek met nr. 2022/003 en de raming voor de opdracht “Asfalteringswerken DJ 2022-2023”, opgesteld door Aankoopcel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 306.997,00 euro + 64.469,37 euro (btw) = 371.466,37 euro.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4.
De kredieten zullen bij een volgende meerjarenplanaanpassing herschikt worden conform de ramingen in de overheidsopdracht.
In het kader van de opdracht “Heraanleggen van voetpaden en onthardingswerken” werd een bestek met nr. 2022/002 opgesteld door de Aankoopcel.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 254.444,88 euro + 53.433,42 euro (btw) = 307.878,30 euro.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De fractie Ruimte stemt tegen dit punt en betreurt dat dit punt niet, zoals gevraagd, werd uitgesteld. De fractie is van mening dat de gemeenteraad wordt gevraagd om een bestek goed te keuren voor het opbreken van wegen, het voorzien van nieuwe zebrapaden en parkeerplaatsen, enz. zonder dat de plannen reeds goedgekeurd werden door de gemeenteraad. De gemeenteraad dient eerst de nieuwe verkeerssituatie in een aanvullend reglement op het wegverkeer goed te keuren. Voor het ontharden, dient naar het oordeel van de fractie de procedure voor het afschaffen van de wegenis gevolgd te worden. Bovendien zijn er geen duidelijke plannen aan het dossier gevoegd en kan de fractie niet akkoord gaan met het voorzien van parkeerplaatsen in de Hemelrijkstraat.
De fractie Open VLD ziet zich genoodzaakt zich te onthouden gezien er een onduidelijkheid bestaat betreft het volgen van de wettelijke procedures en ze het betreuren dat er niet gezamenlijk een indiening was op de agenda van het aanvullend reglement op het wegverkeer en er geen uitstel aanvaard werd.
Artikel 1.
Het bestek met nr. 2022/002 en de raming voor de opdracht “Heraanleggen van voetpaden en onthardingswerken”, opgesteld door Aankoopcel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 254.444,88 euro + 53.433,42 euro (btw) = 307.878,30 euro.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4.
De kredieten zullen bij een volgende meerjarenplanaanpassing herschikt worden conform de ramingen in de overheidsopdracht.
Op 2 januari 2019, de eerste zitting van de gemeenteraad van deze legislatuur, werd mevrouw Laure Reyntjens verkozen tot schepen en legde zij de eed af als gemeenteraadslid en als schepen. Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur regelt dat het raadslid dat ontslag wil nemen, dat schriftelijk meedeelt aan de voorzitter van de gemeenteraad. Artikel 48 van het decreet lokaal bestuur regelt dat de schepen die ontslag wil nemen, dat schriftelijk meedeelt aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. De schepen en het raadslid blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid, of tot de gemeenteraad, met toepassing van artikel 49, § 1, eerste lid, heeft beslist om het opengevallen schepenmandaat niet in te vullen. Op 18 januari 2022 deelde mevrouw Laure Reyntjens haar ontslag als schepen en raadslid schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis op 18 januari 2022.
Op basis van artikel 70 van het decreet lokaal bestuur houdt de verhindering, het ontslag en het verval van het mandaat van gemeenteraadslid van rechtswege de verhindering, het ontslag en het verval van het mandaat van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in. Op basis van artikel 79 van het decreet lokaal bestuur waarin staat dat de schepenen van rechtswege lid zijn van het vast bureau, houdt het ontslag als schepen ook het ontslag als lid van het vast bureau in.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag als schepen en raadslid van mevrouw Laure Reyntjens.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan mevrouw Laure Reyntjens.
Op 18 januari 2022 heeft mevrouw Laure Reyntjens haar ontslag als schepen schriftelijk meegedeeld. Artikel 49 stelt dat als een schepen ontslag heeft genomen, de gemeenteraad beslist of het opengevallen schepenmandaat wordt ingevuld.
Als de gemeenteraad beslist om het mandaat niet in te vullen, kan het mandaat voor de rest van de zittingsperiode niet meer ingevuld worden.
Als de gemeenteraad beslist heeft om het mandaat in te vullen, wordt tot een nieuwe verkiezing van een schepen overgegaan binnen twee maanden na het openvallen van het schepenmandaat.
Er wordt voorgesteld om het opengevallen schepenmandaat in te vullen.
Enig artikel.
De gemeenteraad beslist om het opengevallen schepenmandaat in te vullen.
Op 21 januari 2022 werd aan de algemeen directeur een voordrachtakte overhandigd voor de aanduiding van een kandidaat-schepen, zijnde mevrouw Ann Vandenbussche.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat na of de voordrachtakte voor de kandidaat-schepen ontvankelijk is. In voorkomend geval wordt de voorgedragen kandidaat-schepen verkozen verklaard.
Door de verkiezing van een nieuwe schepen wijzigt de samenstelling van het college.
De nieuw verkozen schepen zal, conform de voordrachtakte, de rang innemen van degene die zij vervangt.
De schepen wordt verkozen op basis van een akte van voordracht van de kandidaat-schepen, ondertekend door meer dan de helft van de verkozen raadsleden. Om ontvankelijk te zijn moet die akte van voordracht voor de kandidaat-schepenen ook ondertekend zijn door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat zijn verkozen. Als de lijst waarop een kandidaat-schepen voorkomt maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen. Met behoud van de toepassing van artikel 43 kan elk raadslid maar één akte van voordracht ondertekenen per schepenmandaat. Overtreding van dat verbod wordt bestraft overeenkomstig artikel 7, § 2.
Artikel 44 bepaalt dat de schepenen, voor ze hun mandaat aanvaarden, in openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed afleggen in handen van de burgemeester: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Op basis van artikel 79 van het decreet lokaal bestuur is de schepen van rechtswege ook lid van het vast bureau.
De eedaflegging geldt ook als de eedaflegging als lid van het vast bureau.
Artikel 1.
De voorzitter van de gemeenteraad verklaart de voordrachtakte voor kandidaat-schepen mevrouw Ann Vandenbussche ontvankelijk.
De gemeenteraad verklaart mevrouw Ann Vandenbussche verkozen als schepen.
Artikel 2.
Schepen Ann Vandenbussche legt tijdens de openbare zitting in handen van de waarnemend burgemeester de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Artikel 3.
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende rang van de schepenen:
De gemeente is aangesloten bij de Intergemeentelijke Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Meetjesland (I.V.M). Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werd de samenstelling van de Raad van Bestuur gewijzigd. In zitting van de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevrouw Laure Reyntjens, schepen, voorgedragen als bestuurder van de Raad van Bestuur bij de Intergemeentelijke Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Meetjesland (I.V.M). Met het ontslag van mevrouw Laure Reyntjens als schepen, is het aangewezen dat de nieuw verkozen schepen mevrouw Ann Vandenbussche wordt voorgedragen als nieuwe bestuurder van de Raad van Bestuur bij de Intergemeentelijke Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Meetjesland (I.V.M.).
Zoals bepaald in artikel 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur wordt er geheim gestemd:
met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen
Artikel 1.
Mevrouw Ann Vandenbussche, schepen, wonende te Eeuwfeestlaan 50, De Pinte, wordt voorgedragen als bestuurder van de Raad Van Bestuur bij de Intergemeentelijke Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Meetjesland (I.V.M) in vervanging van mevrouw Laure Reyntjens.
Artikel 2.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Intergemeentelijke Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Meetjesland (I.V.M), Sint-Laureinsesteenweg 29 te 9900 Eeklo.
Overeenkomstig Art. 5. §1 van de statuten en artikel 246 §2 van het Gemeentedecreet wordt het B-lid van de EVA Jeugdhuis Impuls vzw gekozen door en uit de leden van de gemeenteraad.
Mevrouw Laure Reyntjens werd in zitting van 25 maart 2019 aangeduid al B-lid van EVA Jeugdhuis Impuls vzw. In dat besluit wordt gemotiveerd dat de bevoegde schepen het meest geschikt om in de desbetreffende EVA te zetelen gezien zijn kennis van zaken. Gezien de kennisname van het ontslag van mevrouw Laure Reyntjens als schepen, en de invulling van het schepenambt door mevrouw Ann Vandenbussche wordt het B-lid opnieuw aangeduid.
De gemeenteraad kan te allen tijde beslissen om respectievelijk de aanwijzingen en voordrachten te herroepen. De betrokken leden zijn door die herroeping van rechtswege ontslagnemend (art. 6 §2 statuten).
De bevoegde schepen is het meest geschikt om in de desbetreffende EVA te zetelen gezien zijn kennis van zaken.
Zoals bepaald in artikel 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur wordt er geheim gestemd:
met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen
Enig Artikel.
Mevrouw Ann Vandenbussche, schepen/gemeenteraadslid, wonende te Eeuwfeestlaan 50, De Pinte, wordt aangeduid als B-lid in EVA Jeugdhuis Impuls vzw en wordt gemachtigd in naam van de gemeente deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijsten en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen op deze vergaderingen.
Door de heropstart van werking van het jeugdhuis dient EVA Jeugdhuis Impuls vzw te worden ontbonden en vereffend. Dit dient te gebeuren in een Buitengewone Algemene Vergadering.
Volgens artikel 8 in de statuten van EVA Jeugdhuis Impuls vzw moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaandelijk ter kennisgeving voorgelegd worden aan de
gemeenteraad. De gemeenteraad spreekt zich uit over de agendapunten en bepaalt het stemgedrag van zijn vertegenwoordigers.
De gemeenteraad moet zich uitspreken over de agendapunten van de eerstvolgende Buitengewone algemene vergadering van 21 februari 2022 en moet ook het stemgedrag van zijn vertegenwoordigers bepalen.
Het B-lid, mevrouw Ann Vandenbussche, dient op deze Buitengewone algemene Vergadering dan te handelen volgens de instructies van de gemeenteraad.
De fractie Ruimte onthoudt zich bij dit punt bij gebrek aan advies van de jeugdraad en bij gebrek aan een alternatief voor de toekomst van het jeugdhuis.
Artikel 1.
Er wordt kennis genomen van de agenda en goedkeuring gegeven aan de agendapunten van de eerstvolgende Buitengewone algemene vergadering van EVA Jeugdhuis Impuls vzw op 21 februari 2022 met als agendapunten:
1. Verwelkoming
2. Vaststellen leden
3. Jaarrekening 2020
4. Begroting 2021
5. Verslag ontvangsten en uitgaven
6. Beslissing ontbinding EVA Jeugdhuis Impuls vzw
7. Aanstelling vereffenaar
8. Bestemming resterende activa volgens artikel 23 van de statuten
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, mevrouw Ann Vandenbussche, die zal deelnemen aan de eerstvolgende Buitengewone algemene vergadering van EVA Jeugdhuis vzw wordt opgedragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
De coronacrisis en de genomen maatregelen hebben een ernstige impact op onze samenleving. Het lokaal bestuur heeft dan ook de intentie om te bekijken hoe de burgers, verenigingen, zelfstandigen ... hierin ondersteund kunnen worden.
Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente De Pinte.
Er zijn geen mededelingen van de wnd. voorzitter.
Op de vraag van de voorzitter wie van de raadsleden een mondelinge vraag wil stellen, wordt genoteerd:
Raadslid Gomes: drie vragen
Raadslid Claeys: drie vragen
Raadslid Van Den Abbeele: drie vragen
Raadslid Quintyn: twee vragen
Raadslid Verleyen: één vraag
Raadslid Vanbiervliet: twee vragen
2022/EG/1 Raadslid Gomes vraagt of de gemeente meer vuilbakken voor hondenpoep kan plaatsen, onder andere aan de ingangen van het Parkbos.
Er wordt geantwoord dat het bestuur van het Parkbos geen voorstander is om aan de in- en uitgangen vuilnisbakken te plaatsen, dat trekt net meer vuil aan. Raadslid Gomes informeert verder naar de locaties waar er nood is aan meer vuilnisbakken en geeft die suggesties later door.
2022/EG/2 Raadslid Gomes verwijst naar de ouderraad van Erasmus en de communicatiecampagne die ze in samenwerking met Drugpunt opgevat hebben rond druggebruik. De leerlingen van Erasmus worden dikwijls in verband gebracht met drugsproblematiek en vandalisme, maar uit politieonderzoek blijkt dat het probleem niet louter aan leerlingen van Erasmus valt toe te schrijven. De directie van Erasmus en raadslid Gomes vragen dan ook om de communicatie rond drugmisbruik en vandalisme ruim te benaderen en vanuit de gemeente dit school overschrijdend te organiseren.
Er wordt geantwoord dat de gemeente zich bewust is van het drugmisbruik op het grondgebied. De gemeente heeft deze problematiek nooit enkelvoudig aan Erasmus toegewezen. Er is regelmatig overleg tussen de jeugddienst, Drugpunt, milieudienst, politie, sportpark. Binnenkort wordt de vraag naar meer communicatie in die werkgroep besproken.
2022/EG/3 Raadslid Gomes vraagt of de proefopstelling die in het kader van de verkeersveiligheid en –circulatie vanaf maart wordt opgesteld in de stationsbuurt onderworpen gaat worden aan een evaluatie door middel van een bevraging aan de ganse bevolking. En niet enkel aan de buurtbewoners omdat deze aanpassingen een grotere impact hebben dan enkel voor de mensen uit de buurt.
Er wordt geantwoord dat er reeds een voorbereidende infovergadering achter de rug is en die had een ruimer publiek dan de buurtbewoners. Ook het vervolgtraject wordt breed benaderd en zal na de proefperiode (1 maart tot eind april) en evaluatie geagendeerd worden op een gemeenteraadszitting.
2022/HC/1 Raadslid Claeys verwijst naar de hoge werkdruk in het woonzorgcentrum en dat ten gevolge daarvan een gebrekkige communicatie ontstond na de laatste corona-uitbraak: niet alle familieleden werden op de hoogte gebracht van eventuele besmettingen. Raadslid Claeys ontving ook meldingen dat er onnauwkeurigheden gebeuren in de zorg en vraagt wat het plan van de gemeente is om de werkdruk te verlichten.
Er wordt geantwoord dat er bij het personeel en directie een uitbraak werd vastgesteld die, door de vele afwezigheden, een onmiddellijke impact had op de zorg. De opmerkingen worden meegenomen om in de toekomst uit te sluiten. Meldingen over onnauwkeurigheden kunnen het beste onmiddellijk gesignaleerd worden aan directie.
2022/HC/2 Raadslid Claeys verwijst naar het infomoment over de geplande werken in de Bommelstraat, en meer bepaald naar het al dan niet behouden van de bomen en de verkeersituatie. Gezien de vele vragen van bewoners, gezien er geen eensgezindheid is vanuit de adviesraden vraagt raadslid Claeys om rond dat onderwerp een algemene gemeenteraadcommissie samen te roepen.
Er werden tijdens de laatste infosessie ten opzichte van het vorige infomoment in mei 2020 geen nieuwe opmerkingen gemaakt mbt het al dan niet behoud van de bomen. Alle suggesties die toen werden gegeven zijn in de tussentijd samen met de ontwerper, grondig in overweging genomen. De keuzes en pistes die in overweging werden genomen, kwamen op de infovergadering aan bod tijdens de vragen en antwoorden.
2022/HC/3 Raadslid Claeys verwijst naar het infomoment RUP Scheldedorp. De vragenronde was verwerkt in de presentatie zelf, er blijken een aantal vragen van inwoners niet beantwoord te zijn. Kunnen zij, al dan niet schriftelijk, een antwoord ontvangen?
Er wordt geantwoord dat de vragen die geen betrekking hadden op het RUP inderdaad niet verwerkt werden in de presentatie van het RUP. Het behoort niet tot de procedure om individuele antwoorden op maat te formuleren. Momenteel loopt de fase na het openbaar onderzoek.
2022/MVDA/1 Raadslid Van Den Abbeele vraagt naar de stand van zaken voor wat betreft de verhoging van de perrons.
Er wordt geantwoord dat dit punt verder besproken wordt in het toegevoegd punt van raadslid Vermeyen.
2022/MVDA/2 Raadslid Van Den Abbeele vraagt of er wordt nagedacht over het plaatsen van fietsenstallingen aan de ingangen van het Parkbos.
Er wordt geantwoord dat er een fietsparking ingetekend staat op de plannen van het speelbos, aan de inkom in de Scheldeveldestraat. De concrete realisatie ervan wordt verder opgenomen met de coördinator van het Parkbos.
2022/MDVA/3 Raadslid Van Den Abbeele vraagt er al een naam gevonden werd voor het speelbos.
Er wordt geantwoord dat de naam bekendgemaakt wordt op de opening van het speelbos, voorzien op 20 april tijdens de ‘Buitenspeeldag’. Timing is wel afhankelijk van realisatie van het multimovepad.
2022/IQ/1 Raadslid Quintyn verwijst naar het infomoment over de geplande werken in de Bommelstraat, en meer bepaald naar de vermelding dat de spoorweg overwegen in de Leeuwerikstraat en Nijverheidsstraat zullen gesloten worden. Raadslid Quintyn vraagt naar de gevolgen voor de fietssnelweg in de Leeuwerikstraat?
Er wordt geantwoord dat het niet evident is om verzet aan te tekenen tegen de sluiting van die overwegen. De sluiting maakt immers deel uit van een nationaal plan van Infrabel. Er wordt nagedacht over de toekomstige verkeerscirculatie en het behoud van mooie fietsroutes (eventueel met ondertunneling). Er zijn echter nog geen concrete plannen.
2022/IQ/2 Raadslid Quintyn vraagt naar de timing van de heraanleg van het stuk Baron de Gieylaan tussen ‘Le Noble’ en ‘De Drie Sleutels’.
Er wordt geantwoord dat De Pinte hiervoor afhankelijk is van de onteigeningsprocedure van de Stad Gent, de concrete timing wordt opgevraagd.
2022/CV/1 Raadslid Verleyen verwijst naar het subsidiebedrag van 8.750 euro dat de gemeente ontvangt van Provincie Oost-Vlaanderen voor het project ‘De Pinte gaat voluit voor detailhandel’. Raadslid Verleyen vraagt wat de plannen zijn met dat budget.
Er wordt geantwoord dat er twee subsidies werden aangevraagd: één voor de organisatie van een lokale producentenmarkt, de andere voor de realisatie van ondersteunde maatregelen voor de lokale handelaars (bv. netwerkevent, acties zoals de lenteactie …). Beide budgetten werden in samenspraak met de LEM-raad ingevuld. De informatie over de betreffende subsidie zal worden bezorgd.
2022/WVB/01 Raadslid Vanbiervliet verwijst naar de nieuwjaarskaart van De Pinte. Het raadslid stelt dat via die kaart het beleid wordt verdedigd namens alle gemeenteraadsleden, leden kindergemeenteraad en personeel. De bijhorende videoboodschap werd ook getoond in het OCP en bibliotheek.
Er wordt geantwoord dat de kaart opgemaakt werd door de administratie en goedgekeurd werd door het college van burgemeester en schepenen. Het gebruik van de vijf thema’s uit het meerjarenplan worden niet beschouwd als een politieke boodschap, het meerjarenplan werd goedgekeurd door de raad.
2022/WVB/02 Raadslid Vanbiervliet verwijst naar de gemeenteraadszitting van december 2019 en meer bepaald het punt over de herbruikbare bekers. Dat punt werd verdaagd omdat de modaliteiten rond herbruikbare bekers gingen opgenomen worden in het algemene uitleenreglement. Twee jaar later is dit reglement of een reglement rond herbruikbare bekers nog niet geagendeerd.
Er wordt geantwoord dat het nog steeds de intentie is om de herbruikbare bekers op te nemen in het uitleenreglement, de dienst Vrije Tijd is onder andere dat reglement aan het herwerken.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Overwegende dat:
- de federale regering wil investeren in de spoorinfrastructuur en wil bekijken welke alternatieven er zijn voor de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in ons land;
- de federale regering het treinaanbod wenst te verbeteren (bv één trein per uur en meer treinen ’s avonds en in het weekend);
- de federale regering de ambitie heeft om de CO2 uitstoot tegen 2030 met 55% te verminderen, om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn;
- de huidige diesellocomotieven van de NMBS al sinds 2005 niet meer voldoen aan de Europese uitstootnormen (zie hogervermelde studie);
- er tussen Eeklo en Ronse op zondag maar één trein om de twee uur rijdt;
- het aanbod avondtreinen op de lijn Ronse-Eeklo zeer beperkt is;
- met 2.195.295 treinkilometers per jaar, de treinlijn Ronse-Eeklo een van de drukst gebruikte niet-geëlektrificeerde spoorlijn voor personenvervoer is in België. Dit is zelfs ruim meer dan alle andere niet-geëlektrificeerde lijnen voor personenvervoer samen: Charleroi-Couvin (650.000), Gent-Geraardsbergen (625 000) en Aalst-Burst (37 566) komen samen slechts aan 1 312 566 treinkilometer per jaar (zie hogervermelde studie);
- uit een analyse van Transport & Mobility Leuven blijkt dat een snelle en volledige elektrificatie van de treinlijn Ronse-Eeklo met voorsprong de hoogste ‘maatschappelijke baten’ oplevert. (Deze analyse vergelijkt elektrificatie in 2025, elektrificatie in 2035, een behoud van dieseltreinen, het invoeren van batterijtreinen en het invoeren van waterstoftreinen. Verder houdt deze analyse ook rekening met investeringen in infrastructuur en nieuwe treinstellen en houdt men ook rekening met een kostprijs voor uitstoot (zie studie, p 68-69)). Opmerkelijk is hierbij dat een elektrificatie tegen 2025 een hogere maatschappelijke winst oplevert dan tegen 2035: € 145 miljoen tegenover € 107 miljoen;
- uit dezelfde analyse blijkt dat bijna 70 % van de totale maatschappelijke baten om het Belgische personenvervoer per trein te elektrificeren enkel en alleen geboekt worden op de treinlijn Ronse-Eeklo;
- de trein Ronse-Eeklo halte houdt in De Pinte;
- specifiek voor het station van De Pinte de lage perrons een grote hinderpaal zijn voor ouderen, mensen die minder mobiel zijn en mensen die met bagage of kinderwagens de trein op willen stappen vanwege de hoge opstap.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgende artikel ter stemming voor te leggen en waarmee éénparig akkoord wordt gegaan:
De gemeenteraad van De Pinte beslist om vanuit de gemeenteraad een schrijven met deze motie te richten aan:
- Georges Gilkinet, minister van mobiliteit;
- Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS;
- Benoît Gilson, CEO Infrabel.
Met de vraag om:
- op korte termijn de nodige budgetten vrij te maken en initiatief te nemen om de treinlijn Ronse-Eeklo te elektrificeren;
- het aanbod en de dienstverlening op deze treinlijn te verbeteren, vooral ’s avonds en in het weekend;
- aan te dringen om de te lage perrons in het station van De Pinte aan te passen zodat opstappen voor iedereen haalbaar is;
- bijkomend om extra camera’s te voorzien aan de kant Florastraat, te voorzien in een bewaakte fietsenstalling in het stationsgebouw, bijkomende toegangen aan de perrons in de Groenstraat en een betere spreiding van de treinen op de lijn Gent/Brussel.
Enig artikel.
De gemeenteraad van De Pinte beslist om vanuit de gemeenteraad een schrijven met deze motie te richten aan:
- Georges Gilkinet, minister van mobiliteit;
- Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS;
- Benoît Gilson, CEO Infrabel.
Met de vraag om:
- op korte termijn de nodige budgetten vrij te maken en initiatief te nemen om de treinlijn Ronse-Eeklo te elektrificeren;
- het aanbod en de dienstverlening op deze treinlijn te verbeteren, vooral ’s avonds en in het weekend;
- aan te dringen om de te lage perrons in het station van De Pinte aan te passen zodat opstappen voor iedereen haalbaar is;
- bijkomend om extra camera’s te voorzien aan de kant Florastraat, te voorzien in een bewaakte fietsenstalling in het stationsgebouw, bijkomende toegangen aan de perrons in de Groenstraat en een betere spreiding van de treinen op de lijn Gent/Brussel.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Kathleen Ghyselinck
Wd. voorzitter gemeenteraad