De voorzitter opent de zitting op 24/04/2023 om 19:57.
Naast het reeds opgezette participatietraject rond intergemeentelijke samenwerking wenst een burgerinitiatief een politiek debat te organiseren en vraagt gratis gebruik te mogen maken van gemeentelijke infrastructuren. Aangezien deze mogelijkheid niet is voorzien in het gebruikersreglement infrastructuren noch in het retributiereglement infrastructuren, dient de gemeenteraad hierin een beslissing te nemen.
De gemeenteraad gaat eenparig akkoord om het punt "Afwijking van het retributiereglement infrastructuren ten behoeve van het burgerinitiatief "politiek debat fusie"" per hoogdringendheid aan de agenda toe te voegen.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Zoals beschreven in artikel 13 in de statuten van de EVA sportbeheer De Pinte VZW moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaandelijk voorgelegd worden aan de gemeenteraad, zodat het stemgedrag van zijn vertegenwoordiger, het B-lid (K. Agache), kan worden bepaald.
De gemeenteraad moet zich uitspreken over de agendapunten van de algemene vergadering van 26 april 2023 en het stemgedrag van zijn vertegenwoordiger, het B-lid de heer Kristof Agache, bepalen. Het B-lid dient op deze Algemene vergadering te handelen volgens de instructies van de gemeenteraad.
Artikel 1.
De agenda van de Algemene Vergadering van 26 april 2023 van EVA sportbeheer De Pinte VZW wordt goedgekeurd:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Kristof Agache, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van EVA Sportbeheer De Pinte VZW van 26 april 2023, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
De gemeente is aangesloten bij IGS Westlede.
De gemeente werd per mail van 3 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGS Westlede die plaatsvindt op dinsdag 30 mei 2023 om 19.00 uur op de zetel te Lochristi.
De vergadering zal zowel fysiek als digitaal georganiseerd worden.
De agenda en de documentatie bij de agendapunten werd aan de gemeente overgemaakt.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van IGS Westlede.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De agendapunten van de algemene vergadering van IGS Westlede van dinsdag 30 mei 2023 en de daarbij horende documentatie worden goedgekeurd:
Artikel 2.
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente, mevrouw Ann Vandenbussche, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, Erik Van de Velde, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IGS Westlede op 30 mei 2023, wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in het artikel 1.
Artikel 3.
Voormelde beslissingen zullen worden uitgevoerd waaronder onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan IGS Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.
De gemeente is vennoot van de cvba Zefier.
De gemeente werd per mail van 14 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van de cvba Zefier die plaatsvindt op donderdag 8 juni 2023 om 14.00 uur in AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.
De oproepingsmail bevat de agenda met documentatie en toelichting bij de agendapunten.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van de cvba Zefier.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 8 juni 2023, zijnde:
Artikel 2.
Aan de vertegenwoordiger, mevrouw Liselotte Thienpont, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de cvba Zefier op 8 juni 2023 wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadbeslissing.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt per e-mail aan info@zefier.be
De gemeente is vennoot van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.
De gemeente ontving op 30 maart 2023 per e-mail de uitnodiging van de algemene vergadering van Veneco die plaatsvindt op donderdag 8 juni 2023 om 18.00 uur in Qubiz, business center en events, Steenweg Deinze 154 - 9810 Nazareth.
De agenda en de bijhorende documentatie werden eveneens aan de gemeente overgemaakt.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van Veneco.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 juni 2023 worden goedgekeurd:
Artikel 2.
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente De Pinte, houder van 100 aandelen, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, de heer Kristof Agache, schepen, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 juni 2023 om 18.00 uur in Qubiz, business center en events, Steenweg Deinze 154 – 9810 Nazareth, wordt het mandaat gegeven om:
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen.
De gemeente werd per brief van 3 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Imewo die plaatsvindt op maandag 19 juni 2023 om 18.00 uur in het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum (BMCC), Beursplein 1 te 8000 Brugge.
Het dossier met documentatiestukken werd per brief van 3 april 2023 overgemaakt aan de gemeente.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van Imewo.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 19 juni 2023:
Artikel 2.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze of de plaatsvervanger mevrouw Ann Vandenbussche, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 19 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen en geeft onder meer kennisgeving hiervan aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente is aangesloten bij Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dienstverlenende vereniging (TMVS dv).
TMVS dv heeft op 6 april 2023 een oproepingsbrief met de agenda voor de algemene jaarvergadering aan de gemeente overgemaakt. De algemene jaarvergadering vindt plaats op 20 juni 2023 om 17.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene jaarvergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van de TMVS dv.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering van TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2.
De raad draagt de vertegenwoordiger, raadslid Leen Gryffroy of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, schepen Kristof Agache, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en het stemgedrag af stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan TMVS dv, hetzij per post, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post op 20230620AVTMVS@farys.be.
De gemeenteraad heeft in zitting van 16 december 2019 de beslissing genomen tot de oprichting van een deontologische commissie.
Het ontwerp van huishoudelijk reglement dat de werking hiervan regelt werd besproken met de fractievoorzitters op 5 november 2019.
Het huishoudelijk reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019.
Op heden dient er een kleine aanpassing doorgevoerd te worden. De adjunct-algemeen directeur mag geschrapt worden aangezien deze functie niet meer aanwezig is binnen het bestuur evenals de verwijzing naar presentiegeld. Door de rechtsleer is namelijk uitgeklaard dat presentiegeld op heden niet kan toegekend worden voor zittingen van de deontologische commissie.
Enig artikel.
Het huishoudelijk reglement van de deontologische commissie wordt vastgesteld, zoals gehecht in de bijlage, vanaf 1 mei 2023. Het huishoudelijk reglement van de deontologische commissie goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019 verliest uitwerking vanaf 1 mei 2023.
De directie van De Kleine Prins heeft laten weten dat de school hun podium niet meer kan gebruiken en wil dit schenken aan de gemeente.
Krachtens het decreet over het lokaal bestuur komt het aan de gemeenteraad toe om schenkingen te aanvaarden.
Enig artikel.
De schenking van het podium van De Kleine Prins aan de gemeente wordt aanvaard.
Het Burgemeestersconvenant 2030 of ‘Covenant of Mayors’ is een campagne van de Europese commissie voor lokale overheden. Het is een engagement dat zich richt op het verlagen van de CO2-uitstoot op het eigen grondgebied, het verhogen van de klimaatbestendigheid en het inzetten op hernieuwbare energie.
De Pinte ondertekende reeds het eerste convenant met de doelstellingen tot 2020. De nieuwe participatie met een doelstelling tot 2030 werd bekrachtigd op de gemeenteraad van 30 november 2020.
Het lokaal bestuur speelt een belangrijke rol bij de bescherming van het grondgebied tegen de verschillende gevolgen van de klimaatopwarming. Door het convenant te ondertekenen, belooft de gemeente een aantal engagementen na te streven: het verminderen van de uitstoot van CO2 op het grondgebied met tenminste 40%, het verhogen van de veerkracht van het grondgebied tegen de feitelijke klimaatopwarming en het opmaken en uitvoeren van een gemeentelijk energie- en klimaatactieplan.
Het engagement is niet vrijblijvend. Door de opmaak van een inventaris van CO2-uitstoot op hun grondgebied, de zogenaamde nulmeting, en doordachte actieplannen moet aangetoond worden dat het doel tegen 2040 bereikt wordt. Een tweejaarlijkse rapportering over de activiteiten garandeert de opvolging van het project.
Het Burgemeestersconvenant is door de Europese Unie in het leven geroepen om de lokale ambities op vlak van energie en klimaat kracht bij te zetten en om tegen 2030 40% minder CO2 uit te stoten.
Met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant tonen we dat onze ambitie groot is, hiervoor is de inzet nodig van zowel het lokaal bestuur, inwoners als ondernemingen.
Studies hebben aangetoond dat voor De Pinte transport en de huishoudens het grootste aandeel hebben in de CO2-uitstoot.
Voor De Pinte is duurzaamheid geen ijdel begrip. De gemeente zet koers naar een leefbare toekomst voor iedereen.
De opmaak van beide plannen ging gepaard met enkele klimaattafels waarbij iedereen zijn mening kon geven.
De fractie Open Vld is voorstander om ambitieus te zijn in wat klimaat en milieu betreft, maar in dit voorgelegde plan ontbreken concrete acties en hebben zij te weinig informatie beschikbaar gekregen om zich op te baseren om te oordelen of dit plan realistisch is.
Artikel 1.
De gemeentelijke klimaatplannen, mitigatieplan en adaptatieplan, zoals gehecht in de bijlage, worden goedgekeurd.
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen staat in voor de opvolging, uitvoering en evaluatie van de klimaatplannen.
Op 30 augustus 2021 ondertekende De Pinte het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden dat, na voorleggen aan de gemeenteraad, bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Hiervoor moet gebruik gemaakt worden van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Intercommunale SOLVA, Gentsesteenweg 1B, 9520 Sint-Lievens-Houtem, heeft een overheidsopdracht aangaande “aankopen van straatmeubilair en andere objecten via aankoopcentrale voor Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “Leveringen via aankoopcentrale voor Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes in provincie Oost-Vlaanderen en deel provincie Antwerpen: REG0750-02 – REG0750-03 – REG0750-04 – REG0750-05 en toekomstige bestekken voor objecten in de aankoopcentrale”, voor een periode van 48 maanden.
Op 6 september 2022 heeft de Raad van Bestuur van SOLVA de opdracht met betrekking tot de aankoopcentrale gegund aan de economisch meest voordelige en regelmatige bieders (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding) per perceel. Het volledige gunningsverslag vormt een bijlage bij het vermelde besluit van de Raad van Bestuur van SOLVA. De opdracht werd gesloten op 26 september 2022.
SOLVA treedt voor diverse lokale besturen binnen intercommunales DDS, INTERWAAS, IGEMO, VENECO en SOLVA op als aankoopcentrale. De Pinte is opgenomen als begunstigde entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst. Er is geen enkele verplichting tot afname van deze raamovereenkomst en de overeenkomst is niet exclusief (een afname van de dienstverlening via een andere overheidsopdracht blijft mogelijk).
De gemeente wenst toe te treden tot de gegunde aankoopcentrale Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes van SOLVA volgens de voorwaarden zoals voorzien binnen het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1.
De gemeente treedt toe tot de gegunde aankoopcentrale Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes van intercommunale SOLVA, Gentsesteenweg 1B, 9520 Sint-Lievens-Houtem, volgens de voorwaarden zoals voorzien binnen het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 2.
De opdrachtgever van het raamcontract, intercommunale SOLVA, wordt in kennis gesteld van deze beslissing.
Voor de verbreding van het voetpad in de Vredestraat dient de rooilijn aangepast te worden. Er werd daarom een nieuw rooilijnplan "Rooilijnplan Vredestraat" opgemaakt voor de Vredestraat door landmeterskantoor Van Eester op 12 januari 2023 met nummer RVE OP 2022 10 1241. Voor de uitvoering van het bredere voetpad dient een deel van de grond van de begraafplaats en haar parking opgenomen te worden in het openbaar domein.
Bij de opmaak van het rooilijnplan in de Vredestraat werd, conform artikel 4 van het Gemeentewegendecreet, rekening gehouden met volgende principes:
Het ontwerprooilijnplan van de Vredestraat werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 13 februari 2023. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 6 maart 2023 tot en met 4 april 2023. Er werden geen bezwaren ingediend.
Op 23 februari 2023 werd het dossier opgestuurd naar Departement Openbare Werken en de deputatie van Oost-Vlaanderen. De deputatie heeft op 16 maart 2023 laten weten dat men enkel gemeentelijke voorstellen (i.c. een gemeentelijk rooilijnplan) met een provinciaal (bovenlokaal) belang formeel adviseert. Dienst MOW heeft geen advies uitgebracht.
Bij de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde gemeentelijk rooilijnplan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op de bezwaren en opmerkingen die tijdens het openbaar onderzoek zijn geformuleerd, of eruit voortvloeien. Er werden geen bezwaren ingediend in de loop van het openbaar onderzoek.
De gemeenteraad dient binnen zestig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk rooilijnplan definitief vast te stellen.
De fractie Ruimte onthoudt zich. Op basis van dit rooilijnplan kan slechts voor een deel van de Vredestraat voorzien worden in een breder voetpad. Terwijl het doel toch is om de volledige Vredestraat veiliger te maken.
Artikel 1.
Het gemeentelijke rooilijnplan "Rooilijnplan Vredestraat" met nummer RVE OP 2022 10 1241, opgemaakt door landmeter-expert Ronny Van Eester op 11 april 2023, wordt definitief vastgesteld.
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 3.
Dit besluit wordt bekendgemaakt volgens de bepalingen in artikel 18 van het Decreet houdende de gemeentewegen.
Artikel 4.
Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een schorsend administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig artikels 24 en 25 van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Artikel 5.
De gemeente publiceert het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het rooilijnplan in het Belgisch Staatsblad en op de gemeentelijke website:
Het besluit heeft uitwerking 14 dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
Parkwegel maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 50, overeenkomstig de aanvullende reglementen van resp. 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Het éénrichtingsverkeer in de Parkwegel wordt opgeheven. Er wordt een verbod voor verkeer zwaarder dan 3,5 ton opgelegd in een deel van de Parkwegel. Bussen en containerwagens van het recyclagepark kunnen via de toegang in grind naar het sportpark en recyclagepark rijden. Er wordt een verbod voor wagens op het grindpad opgelegd, zodat zij de verharde wegenis kunnen gebruiken. Op de parking van sportpark Moerkensheide worden er 6 en 2 parkeerplaatsen gereserveerd voor resp. personen met een handicap en elektrische voertuigen.
Artikel 1.
In de Parkwegel geldt een verbod voor zwaar verkeer van meer dan 3,5 ton tussen Moerkensheide en de toegang tot het recyclagepark. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
In de Parkwegel, van de toegang tot het recyclagepark tot aan de E17, geldt een verbod voor alle verkeer richting de E17, m.u.v. diensten en fietsers. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Op de grindweg, tussen Moerkensheide en de toegang tot de parking van sportpark Moerkensheide, geldt een verbod voor alle voertuigen, m.u.v. bussen en zwaar verkeer. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 4.
Op de parking van sportpark Moerkensheide worden er 6 parkeerplaatsen voorbehouden voor mensen met een handicap. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 5.
Op de parking van sportpark Moerkensheide worden er 2 parkeerplaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 6.
De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de Parkwegel.
Artikel 7.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
In de gemeenteraad van 28 maart 2022 werden de statuten van de nieuwe adviesraad AVTI goedgekeurd. Op basis van die statuten werd overgegaan tot een oproep naar kandidaten, zowel uit de drie sectoren die gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuren als uit het brede veld van mogelijke specialisten.
Volgende kandidaten (8) meldden zich aan. Marie-Christine Labeke (OKRA - cultuursector), Wouter De Wilde (volleybal - sportsector en FOS - jeugdsector), Laura D’heer (scoutscomité - jeugdsector), Carlos Vermeiren (Heemkundige kring - cultuursector en specialist stedenbouw en gebouwen), Henk De Bleecker (atletiek - sportsector en Rode Kruis - cultuursector), Ignace Vanlierde (specialist theatertechniek), Kenneth Devriese (volleybal - sportsector en Theater 2000 - cultuursector), Koen Caspeele (muziekschool De Pinte - jeugd- en cultuursector).
Aangezien de statuten een correcte verhouding binnen de samenstelling vereisen, ziet deze er als volgt uit:
Deze groep kwam drie keer als werkgroep samen om onder andere de lijst van roerende en onroerende infrastructuren die onder de bevoegdheid van de AVTI zullen vallen op te stellen, zodat deze ter goedkeuring aan de gemeenteraad kan worden voorgelegd als onderdeel van deze beslissing.
Bij nazicht van de verhoudingen blijkt de samenstelling te voldoen aan de statutaire bepalingen en kan de raad dus worden erkend in de voorgestelde samenstelling, mits het zoeken naar een aanvullend vrouwelijk lid.
De lijst van de infrastructuren die onder de bevoegdheid van de raad valt, omvat alle regulier door de sector vrije tijd gebruikte openbare ruimtes, die door het lokaal bestuur ter beschikking worden gesteld voor vrijetijdsactiviteiten.
Er wordt tijdens de bespreking van dit punt gemeld dat er een foutje geslopen is in het voorstel zoals het voorligt in de ontwerpnotule. Henk De Bleecker wordt ten onrechte als vertegenwoordiger voor de sportsector opgenomen. In het verleden had hij althans affiniteit met sport, maar nu is hij een vertegenwoordiger vanuit de cultuursector aangezien hij actief is vanuit de Rode Kruis-afdeling De Pinte. Dat betekent dat Henk De Bleecker geschrapt moet worden als vertegenwoordiger vanuit de sportsector en dat hij toegevoegd moet worden als vertegenwoordiger van de cultuursector. Bijgevolg heeft de cultuursector 3 vertegenwoordigers, de jeugdsector 2 en de sportsector 1 vertegenwoordiger. Dit moet zo aangepast worden in het voorstel.
Omwille van de niet-rechtsgeldigheid van de samenstelling, wordt er ter zitting voorgesteld om de deskundigen op vandaag nog niet mee te nemen in de samenstelling. Op die manier wordt het probleem opgelost dat er in de samenstelling die voorligt, 1 vrouwelijke vertegenwoordiger te weinig is. Bijgevolg worden dus de deskundigen Ignace Vanlierde en Carlos Vermeiren geschrapt. Naast de aanpassingen in artikel 1 (Henk De Bleecker wordt toegevoegd als vertegenwoordiger voor de cultuursector en de deskundigen Ignace Vanlierde en Carlos Vermeiren worden geschrapt), wordt er een artikel 3 toegevoegd dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de opdracht krijgt om tegen de gemeenteraad van juni ten laatste een nieuwe samenstelling te agenderen.
De fractie Ruimte keurt dit punt niet goed en stemt tegen.
Uit de samenstelling die aanvankelijk ter goedkeuring werd voorgelegd, blijkt dat niet voldaan is aan het in de statuten van de adviesraad voorziene evenwicht inzake geslacht. Ook aan de voorwaarde van artikel 304 Decreet Lokaal Bestuur is niet voldaan, waardoor geen rechtsgeldig advies kan worden gegeven, terwijl dit nu net de taak is waarom deze adviesraad werd opgericht.
De aanpassing die voorgesteld wordt om de deskundigen niet aan te duiden om op die manier alsnog "kunstmatig" te voldoen aan de evenwichten, kunnen zij niet goedkeuren. Kandidaten die zich als deskundige aanboden worden hiermee genegeerd, terwijl de adviesraad nu net al een tekort heeft aan leden. Het voorstel van de fractie Ruimte om dit punt uit te stellen en nog via meerdere kanalen een oproep te lanceren en dit punt op een van de volgende gemeenteraden dan te agenderen met een geldige en volledige samenstelling, werd afgewezen.
Bovendien ontbreekt de toelichting omtrent de filosofische en ideologische achtergrond van de kandidaten.
De fractie Open Vld kan dit niet goedkeuren aangezien dit een voorstel is met ongeldige samenstelling qua verhouding man/vrouw en er geen onderbouwing is qua juiste vertegenwoordiging uit de sectoren.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt de samenstelling van het Adviesorgaan voor Vrijetijdsinfrastructuren als volgt vast:
Artikel 2.
De gemeenteraad stelt de lijst met vrijetijdsinfrastructuren vast, zoals gehecht in de bijlage.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen krijgt de opdracht om tegen de gemeenteraad van juni ten laatste een nieuwe samenstelling te agenderen.
Naast het reeds opgezette participatietraject rond intergemeentelijke samenwerking wenst een burgerinitiatief een politiek debat te organiseren. Hiertoe vraagt de heer Rudi Maelbrancke namens 'De Pinte Onze Gemeente' gratis gebruik te mogen maken van gemeentelijke infrastructuren. Aangezien deze mogelijkheid niet is voorzien in het gebruikersreglement infrastructuren noch in het retributiereglement infrastructuren, dient de gemeenteraad hierin een beslissing te nemen.
De gemeenteraad wenst in te gaan op de vraag van het burgerinitiatief tot het gratis ter beschikking stellen van de betrokken infrastructuur (refter GBS). Deze beslissing is ingegeven door het feit dat het burgerinitiatief een aanvulling kan zijn op het reeds bestaande participatietraject en niet één bepaalde strekking bevoordeelt. Het streeft naar een evenwichtig debat tussen alle politieke spelers en dit kan dus niet als propaganda voor één strekking kan worden gezien.
Enig artikel:
De gemeenteraad stelt de refter van de gemeentelijke basisschool gratis ter beschikking van het burgerinitiatief "politiek debat fusies" georganiseerd door de heer Rudi Maelbrancke namens "De Pinte onze Gemeente" op woensdag 3 mei 2023 van 19 uur tot 23 uur.
De zoneraad stelde op 29 maart 2023 de jaarrekening 2022 vast.
De gemeenteraad neemt hiervan kennis.
De dotatie in exploitatie 2022 (gewone dienst) bedroeg 300 412 euro en 983,91 euro voor de pensioenbijdrage (100% gefinancierd).
De dotatie in investering 2022 (buitengewone dienst) bedroeg 32 117 euro en wordt op basis van de jaarrekening 2022 bepaald op 29 241 euro en zal opgevraagd worden in 2023.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2022 van de Hulpverleningszone Centrum.
Op 20 februari 2023 keurde de kerkraad Sint Nicolaas Van Tolentijn te De Pinte de jaarrekening 2022 goed.
Op 7 maart 2023 keurde het centraal Kerkbestuur De Pinte + Zevergem de gecoördineerde jaarrekening 2022 goed.
Het centraal kerkbestuur dient de rekeningen voor 1 mei 2023 aan de gemeente te bezorgen.
Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 55§2 dat de jaarrekening aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur onderworpen zijn. Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van alle stukken over de rekeningen bij de gemeenteoverheid, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het dossier was op 9 maart 2023 volledig, hierdoor eindigt de adviestermijn op 28 april 2023.
De jaarrekening 2022 sluit af met een exploitatiesaldo van 12 288,15 euro en zal verwerkt worden in budget 2024.
Het overschot van exploitatie is te wijten aan overgedragen overschotten uit het verleden.
De werking van het jaar 2022, inclusief overgedragen overschotten uit het verleden, kende een tekort van 11 832,98 euro, voor de gemeentelijke bijdrage.
De exploitatietoelage 2022 bedroeg 24 121,13 euro.
In 2022 bedraagt het investeringssaldo -0,67 euro. Dit tekort dient in 2023 geregulariseerd te worden.
De investeringstoelage 2022 bedroeg 8 500 euro.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2022 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2022.
In 2022 gebeurde een interne kredietaanpassing. Dit wordt niet afzonderlijk gerapporteerd, maar wordt informatief aan de bundel van de jaarrekening toegevoegd.
Enig artikel.
De jaarrekening 2022 van kerkfabriek Sint Nicolaas van Tolentijn wordt gunstig geadviseerd, mits regularisatie negatief investeringssaldo in 2023.
Op 17 januari 2023 keurde de kerkraad O.-L.-Vrouw Hemelvaart te Zevergem de jaarrekening 2022 goed.
Op 7 maart 2023 keurde het centraal Kerkbestuur De Pinte + Zevergem de gecoördineerde jaarrekening 2022 goed.
Het centraal kerkbestuur dient de rekeningen voor 1 mei 2023 aan de gemeente te bezorgen.
Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 55§2 dat de jaarrekening aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur onderworpen zijn. Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van alle stukken over de rekeningen bij de gemeenteoverheid, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het dossier was op 09 maart 2023 volledig, hierdoor eindigt de adviestermijn op 28 april 2023.
De jaarrekening 2022 sluit af met een exploitatiesaldo van 12 163,90 euro en zal verwerkt worden in budget 2024.
Het overschot van exploitatie is te wijten aan overgedragen overschotten uit het verleden.
De werking van het jaar 2022, inclusief overgedragen overschotten uit het verleden, kende eveneens een overschot van 4 118,81 euro, voor de gemeentelijke bijdrage.
De exploitatietoelage 2022 bedroeg 8 045,09 euro.
In 2021 bedraagt het investeringssaldo 189 euro en werd nu verwerkt in de jaarrekening, waardoor het investeringssaldo 0,00 euro bedraagt.
De investeringstoelage 2022 bedroeg 1 466,52 euro.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2022 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2022.
In 2022 gebeurde een interne kredietaanpassing. Dit wordt niet afzonderlijk gerapporteerd, maar wordt informatief aan de bundel van de jaarrekening toegevoegd.
Enig artikel.
De jaarrekening 2022 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart te Zevergem wordt gunstig geadviseerd.
De voorzitter deelt mee dat er op dinsdag 2 mei een gemeenteraadscommissie zal plaatsvinden met een toelichting over de werken in de Bommelstraat.
Op woensdag 17 mei zal er een algemene gemeenteraadscommissie plaatsvinden naar aanleiding van de participatie die heeft plaatsgevonden in het kader van een gemeentelijke samenwerking/eventuele fusie.
Beide commissies zullen openbaar zijn.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad