De voorzitter opent de zitting op 26/06/2023 om 19:53.
De zitting van de gemeenteraad werd geschorst na behandeling en beraadslaging van agendapunt 1 en na bespreking van agendapunt 2. Tijdens de schorsing vond de raad voor maatschappelijk welzijn plaats voor de behandeling en beraadslaging van agendapunten 1 en 2. Na afhandeling van deze agendapunten werd de gemeenteraad terug geopend, waarbij direct werd overgegaan tot de stemming van agendapunt 2.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd mits aanpassing van de motivatie stemgedrag van de fractie Open Vld bij het agendapunt 'Vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - principiële beslissing - goedkeuring'.
De jaarrekening is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een:
Het actieplan is het rapporteringsniveau in 2022.
Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen: de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport.
Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed.
Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Het MAT besprak de jaarrekening op 31 mei 2023.
De jaarrekening 2022 heeft een:
In het OCMW zal er vanaf 2019 altijd een exploitatietekort zijn, omdat er geen gemeentelijke bijdrage meer vloeit naar het OCMW.
De gemeente zorgt ervoor dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen.
Deze tussenkomst gebeurt in functie van de actuele liquiditeitstekorten (momentopname) en de interne facturatie.
Verder zijn er geen vaste afspraken over de wijze waarop het bedrag wordt bepaald, daarom is die beslissing (tussenkomst van de gemeente aan het OCMW) impliciet vervat in de beslissing over de vaststelling van de jaarrekening waarin de tussenkomst in kwestie verwerkt is.
Een historisch overzicht is terug te vinden onder 3.8.
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte onthoudt zich. De jaarrekening vormt de weergave van het beleid dat gevoerd werd, of net niet werd gevoerd. Teveel beslissingen werden alweer uitgesteld.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
Te veel belangrijke investeringen, plannen en projecten worden op de lange baan geschoven.
Enig artikel.
De jaarrekening 2022 - deel gemeente wordt vastgesteld.
De jaarrekening is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een:
Het actieplan is het rapporteringsniveau in 2022.
Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen: de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport.
Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed.
Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Het MAT besprak de jaarrekening op 31 mei 2023.
De jaarrekening 2022 heeft een:
In het OCMW zal er vanaf 2019 altijd een exploitatietekort zijn, omdat er geen gemeentelijke bijdrage meer vloeit naar het OCMW.
De gemeente zorgt ervoor dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen.
Deze tussenkomst gebeurt in functie van de actuele liquiditeitstekorten (momentopname) en de interne facturatie.
Verder zijn er geen vaste afspraken over de wijze waarop het bedrag wordt bepaald, daarom is die beslissing (tussenkomst van de gemeente aan het OCMW) impliciet vervat in de beslissing over de vaststelling van de jaarrekening waarin de tussenkomst in kwestie verwerkt is.
Een historisch overzicht is terug te vinden onder 3.8.
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte onthoudt zich. De jaarrekening vormt de weergave van het beleid dat gevoerd werd, of net niet werd gevoerd. Teveel beslissingen werden alweer uitgesteld.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
Te veel belangrijke investeringen, plannen en projecten worden op de lange baan geschoven.
Enig artikel.
De jaarrekening 2022 - deel OCMW wordt goedgekeurd.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
In uitvoering hiervan wordt het verslag met betrekking tot werkingsjaar 2022 voorgelegd.
Enig artikel.
Er wordt kennisgenomen van de rapportering organisatiebeheersing werkingsjaar 2022 zoals gehecht in bijlage.
Het decreet van 5 mei 2023 over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
Het schoolbestuur heeft de volgende school voor gewoon basisonderwijs: Gemeentelijke basisschool De Blije School.
Deze school heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.
Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.
Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Meetjesland.
Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester en schepenen bij hoogdringendheid op 3 maart 2023 de volgende voorlopige beslissing genomen:
Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling Leersteuncentrum Oost-Vlaanderen.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 16 februari 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden en het gemeentebestuur volgt het resultaat.
Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC Oost-Vlaanderen om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk Meetjesland dat ophoudt te bestaan.
Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
Dit LSC is een zelfstandige instelling.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester en schepenen bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing moeten nemen. De gemeenteraad moet deze voorlopige beslissing bekrachtigen om uitwerking te kunnen hebben. Bijgevolg wenst het schoolbestuur de voorlopige beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 maart 2023 tot aansluiting bij het vermelde LSC te bekrachtigen.
Enig artikel.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 maart 2023 om aan te sluiten bij een welbepaald leersteuncentrum.
Het schoolbestuur sluit bijgevolg op 1 september 2023 met zijn school gewoon basisonderwijs aan bij het leersteuncentrum Oost-Vlaanderen.
De gemeente De Pinte is aandeelhouder van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening. Het bestuur ontving een uitnodiging voor de algemene vergadering, die zal doorgaan op 28 juni 2023 om 14 uur in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 28 juni 2023:
Artikel 2.
De raad draagt de vertegenwoordiger, de heer Kristof Agache, schepen, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, op om namens het bestuur op te treden op de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 28 juni 2023 en hun stemgedrag af stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.
Deze beslissing wordt bezorgd aan de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening, samen met de volmacht voor de vertegenwoordiger op het mailadres avgh@quinz.be.
Op 21 maart 2023 heeft VT-Invest bv, Knokkebaan 25/2D, 9880 Aalter, een omgevingsaanvraag voor stedenbouwkundige handeling ingediend (referentie OV/2023/00040 - OMV2023019228). Het aanvraagdossier toont de situering, afmetingen en inrichting van groene en verharde oppervlaktes en omvat een beschrijving van de werken alsook een kostenraming. De aanvraag werd op 12 april 2023 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag betreft een nieuwe insteekweg in De Pinte, ter hoogte van Heirweg 56-60, en heeft betrekking op de kadastrale percelen: afdeling 1 sectie C nrs. 297/2 C, 298E, 298D en 300E. De aanvraag is gelegen in het ruimtelijk uitvoeringsplan: Functionele cluster, goedgekeurd op 27 mei 2010 en heeft de bestemming zone voor lokaal bedrijventerrein (artikel 4), zone voor openbaar nuts- en gemeenschapsvoorzieningen (artikel 6a. overdruk) en ontsluiting bedrijventerrein (artikel 15c, indicatieve aanduiding). De site wordt momenteel grotendeels gebruikt als akkerland. De toegang is voorzien via een onverharde toegangsweg. De aanvraag omvat de aanleg van nieuwe wegenis en bijhorende infrastructuurwerken voor het realiseren van de insteekweg voor de toekomstige ontwikkeling van de zone voor een lokaal bedrijventerrein en de zone voor openbaar nuts- en gemeenschapsvoorzieningen.
Het voorgenomen project omvat de aanleg van een nieuwe openbare weg. In die omstandigheden is er sprake van de aanleg van gemeentewegen.
Bij de aanvraag is een plan ‘Rooilijnplan wegenis’ gevoegd van 9 maart 2023, opgemaakt door studiebureau Verhaeghe en partners, Torhoutsesteenweg 168, 8210 Zedelgem. Volgens het rooilijnplan wordt zowel de nieuwe wegenis opgenomen binnen de rooilijn, alsook de daarrond voorziene wadi's, fietspad en trottoirs. Al deze delen (ca. 2.362,19 m²) zullen na definitieve oplevering worden overgedragen aan de gemeente De Pinte.
De nieuwe insteekweg wordt recht tegenover de Rozenstraat aangesloten op de Heirweg, zoals voorzien in de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP (art. 15c ontsluiting: De toegang tot het bedrijventerrein dient gebundeld te worden via 1 toegang. Deze toegang takt aan op de Heirweg t.h.v. het kruispunt met de Rozenstraat". De nieuwe insteekweg heeft een rooilijnbreedte tussen 11 meter en 18,50 meter. De lengte van de nieuwe weg is ongeveer 111 meter. De nieuwe weg bevat een dwarse zijtak van 11 meter breed en ongeveer 34 meter lang. De aanleg van de nieuwe wegenis gebeurt conform het SB250.
De nieuwe weg voor gemotoriseerd verkeer is 6 tot 7,50 meter breed, zodat zwaar verkeer elkaar gemakkelijk kan kruisen. De weg wordt volledig uitgevoerd in beton en krijgt een dakprofiel met helling van maximaal 2%. Daarnaast is er een dubbelrichtingsfietspad van 3 meter breed voorzien dat ontdubbeld wordt voor het kruispunt met de Heirweg. Aan de overzijde is over de volledige lengte een voetpad voorzien van 1 meter breed. De fiets- en voetpaden zijn voorzien in betonstraatstenen.
Gezien de goede doorlatendheid van de bovenste grondlagen zal maximaal op infiltratie ingezet worden door het voorzien van een afwatering van de wegenis richting de groene zijbermen ingericht als infiltratiezones of infiltratiebekkens. Het aanleggen van een waterdoorlatende wegenis is gezien het karakter van de site (bedrijventerrein met relatief zwaar verkeer) niet aan te raden. Enkel de parkeerzones worden in waterdoorlatende materialen voorzien.
Het dossier voorziet in de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel voor de aansluiting van de zone voor een lokaal bedrijventerrein en de zone voor openbaar nuts- en gemeenschapsvoorzieningen. Beide rioleringen vloeien richting de riolering in de Heirweg.
Er heeft een openbaar onderzoek plaatsgevonden van 20 april 2023 tot en met 19 mei 2023. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 27 bezwaarschriften ingediend, waarvan 6 unieke. Enkel de bezwaren met betrekking tot de zaak der wegen zullen in deze fase van de procedure behandeld worden. De andere bezwaarschriften worden inhoudelijk verder in de procedure van de omgevingsvergunning behandeld.
Met het oog op de uiteindelijke uitvoering van de werken worden door de dienst Openbare Infrastructuur een aantal voorwaarden en lasten gesteld die gerespecteerd moeten worden bij uitvoering van de wegeniswerken.
De gemeenteraad dient de zaak van de wegen goed te keuren in toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet en artikel 47 van het besluit tot uitvoering van het decreet van de omgevingsvergunning. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Het rooilijnplan voldoet verder aan de bij en krachtens het Gemeentewegendecreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen:
Bij de opmaak van het rooilijnplan wordt, conform artikel 4 van het Gemeentewegendecreet, rekening gehouden met volgende principes:
Een aantal bezwaren stellen dat het terrein is aangeduid als overstromingsgevoelig gebied. Het aanpalende woonlint zou ook reeds waterproblemen kennen. Het gebied zou fungeren als één grote waterspons voor de omgeving.
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte onthoudt zich. De gemeenteraad kan zich niet uitspreken over de zaak van de wegenis zonder dat de gemeenteraad kennis heeft van de verkavelingsplannen waarvan deze wegenis ontegensprekelijk deel van uit maakt.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Artikel 2.
De gemeenteraad oordeelt dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe gemeentewegen een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein, met name een invulling als toegangsweg voor de zone voor een lokaal bedrijventerrein en de zone voor openbaar nuts- en gemeenschapsvoorzieningen.
Artikel 3.
De gemeenteraad:
Artikel 4.
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met de omgevingsaanvraag voor stedenbouwkundige handeling.
Artikel 5.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing binnen de 30 dagen een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 6.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Op 22 maart 2023 gaf de provincieraad haar goedkeuring voor het ontwerp van het beleidsplan ruimte “Maak ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050”. Er loopt een openbaar onderzoek vanaf 21 april tot en met 19 juli 2023. Conform de decretale bepalingen kunnen de gemeenteraden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek (in deze 19 juli 2023) een schriftelijk advies bezorgen over het ontwerp provinciaal beleidsplan ruimte aan de deputatie. Het is aan de PROCORO om een standpunt uit te brengen over het ontwerp beleidsplan en het gevolg dat het best gegeven kan worden aan alle reacties en adviezen uit het openbaar onderzoek. Op basis van het standpunt van de PROCORO kan de provincieraad het provinciaal beleidsplan ruimte definitief vaststellen.
Lokaal bestuur De Pinte stelde een advies op.
Enig artikel.
De gemeenteraad geeft advies op het Provinciaal Beleidsplan Ruimte van de provincie Oost-Vlaanderen, zoals gevoegd in bijlage.
Vanaf 10 juli 2023 zullen aanvragen door notarissen en vastgoedmakelaars voor notarisinlichtingen/stedenbouwkundige uittreksels met informatie over onroerende goederen via een nieuw systeem worden afgehandeld: het Vastgoed Informatieplatform (VIP), dat door het agentschap Digitaal Vlaanderen is ontwikkeld. Dit platform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk. De aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start in de eerste aangesloten gemeenten, er is daarbij geopteerd voor een gefaseerde uitrol. Op 10 juli is De Pinte samen met 50 andere gemeenten aan de beurt. Een gemeente is verplicht om in te stappen.
Er dient een formele goedkeuring van de gemeenteraad verkregen worden om aan te sluiten bij het Vastgoedinformatieplatform.
Het nieuwe platform is voorlopig enkel van toepassing voor notarissen en vastgoedmakelaars (98 procent van de aanvragen). Vanaf 01 januari 2024 gaat de decretale verplichting in en zullen alle aanvragen in Vlaanderen via het platform verlopen en zullen ook burgers terecht kunnen op het platform. Het gemeenteraadsbesluit (en meer bepaald artikels 3, 4, 5 en 8 en definitie aanvrager in artikel 1) vervangt het huidige reglement maar dit enkel voor aanvragen die reeds via VIP kunnen verlopen (notarissen en makelaars). Het huidige reglement blijft in tussentijd dus geldig voor andere groepen (bv. burger) en eventuele vrijgestelden zoals beschreven door de gemeenten.
Tot het moment waarop het gebruik van het Vastgoedinformatieplatform decretaal verplicht wordt, zal het innen van de retributie nog door het lokaal bestuur De Pinte zelf gebeuren. Daarna zal de gemeentelijke retributie moeten betaald worden via het Vastgoedinformatieplatform. De gemeentelijke retributie zal periodiek doorgestort worden naar het lokaal bestuur De Pinte.
Besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende het retributiereglement op het afleveren van omgevingsvergunningen, meldingen, andere vergunningen i.v.m. stedenbouw en milieu en stedenbouwkundige uittreksels en inlichtingen
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. Lokaal Bestuur De Pinte kan via het Vastgoedinformatieplatform de door de aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten. Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor Lokaal Bestuur De Pinte een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. Lokaal Bestuur De Pinte wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager te verhalen.
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie onthoudt zich. Het bedrag van deze retributie staat niet in verhouding tot de kosten voor de gemeente en is een verdubbeling t.o.v. de bestaande retributie.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
Met de fractie van Open Vld vinden we het een brug te ver dat de retributie van nu 50 euro en 100 euro ineens wordt opgetrokken naar 220 euro – zonder enige vorm van differentiatie.
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt het retributiereglement op het afleveren van vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform 'VIP', zoals gevoegd in de bijlage, vast.
In het kader van de opdracht “Ereloonovereenkomst voor het opmaken en uitvoeren van een ontwerp voor de 2de fase van de renovatie van het gemeentehuis” werd een ereloonovereenkomst met nr. 2022/025 opgesteld door de Aankoopcel.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 78.360,31 euro + 16.455,67 euro (btw) = 94.815,98 euro.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In de lastvoorwaarden van de eerste fase was opgenomen dat de intellectuele rechten eigendom zouden blijven van het architectenbureau. Daarom kan op basis van artikel 42, § 1, 1° d van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten de opdracht enkel worden toegewezen aan de eigenaar van de intellectuele rechten, zijnde BoDe Architecten, KBO nr. BE 0475.336.424, Kortrijksesteenweg 381 te 9800 Deinze.
In het meerjarenplan is 79.641 euro voorzien voor de plannen en studies van het gemeentehuis en 1.099.650 euro voor de renovatie (1.027.050 euro) en de herinrichting van het voorplein (72.600 euro). De meest recente raming voor de werken, rekening houdende met een stijging van de bouwkost van 15% en toevoeging van energie-efficiënte technieken (warmtepomp), bedraagt 1.593.545,80 euro incl. btw. Uitgaande van een ereloon van 5,95%, cf. fase 1, bedraagt de kost van het ereloon dan 94.815,98 euro incl. btw. Dit betekent dat zowel de kredieten voor de plannen en studies als de eigenlijke renovatie moeten worden opgetrokken, respectievelijk met 15.174,98 euro en 493.895,80 euro.
Artikel 1.
De ereloonovereenkomst met nr. 2022/025 en de raming voor de opdracht “Ereloonovereenkomst voor het opmaken en uitvoeren van een ontwerp voor de 2de fase van de renovatie van het gemeentehuis”, opgesteld door Aankoopcel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de ereloonovereenkomst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 78.360,31 euro + 16.455,67 euro (btw) = 94.815,98 euro.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De kredieten voor het ereloon en de renovatie zullen worden geactualiseerd bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) kadert binnen basisbereikbaarheid, de Vlaamse visie op mobiliteit. Met basisbereikbaarheid zet Vlaanderen in op een efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer waarin het combineren van verschillende vervoermiddelen centraal staat. Voor de realisatie van basisbereikbaarheid werden de driehonderd Vlaamse steden en gemeenten opgedeeld in 15 vervoerregio’s. Binnen deze vervoerregio’s werken de gemeenten samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio.
De vervoerregio Gent heeft een voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan uitgewerkt. Dat plan legt de globale mobiliteitsvisie voor de komende 10 jaar (met een doorkijkperiode van 30 jaar) vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau, en dat voor alle vervoerswijzen. In dit voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan werd rekening gehouden met het ontwerp plan-MER. Het ontwerp plan-MER bevat de rapportage over de milieueffectenbeoordeling die bij de opmaak van het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan mee in overweging werd genomen.
De voorbereiding van dit ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan voor Vervoerregio Gent werd voorbereid door de verschillende organen van de vervoerregio: de ambtelijke werkgroep, team MOW, de vervoerregioraad en het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Gent. De oriëntatienota werd goedgekeurd op de vervoerregioraad van 7 juli 2020. Vervolgens werden de visienota en een ontwerp synthesenota voorgelegd ter kennisname aan de vervoerregioraad op resp. 28 januari 2022 en 21 oktober 2022.
Daarbij wordt een participatietraject doorlopen in overeenstemming met het participatieplan dat op de vervoerregioraad van 4 december 2019 en 4 april 2021 werd goedgekeurd. De participatie gebeurt/gebeurde in de vorm van mobiliteitsateliers, mobiliteitscafés, logistieke werkgroepen, bevragingen van burgers en gemeenteraadsleden.
De minister heeft op 8 mei 2023 het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan goedgekeurd.
Om het Regionaal Mobiliteitsplan definitief vast te stellen dienen nog volgende stappen doorlopen te worden:
De vervoerregioraad heeft volgende bezorgdheden geformuleerd op het ontwerp RMP:
De keuze voor minder vertaalt zich in
Het ene kan immers niet zonder het andere. Alleen op die manier kan een duurzame modal shift van 60% gehaald worden.
Overwegende dat de vervoerregioraad volgende opmerkingen heeft op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan:
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement van de fractie Ruimte om het voorstel van besluit aan te vullen en waarbij wordt voorgesteld om een bijkomende voorwaarde ter stemming voor te leggen en waarmee eenparig akkoord wordt gegaan:
Enig artikel.
De gemeenteraad geeft positief advies op het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan, zoals gevoegd in bijlage, op voorwaarde dat er:
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
De Kasteellaan maakt deel uit van de bebouwde kom en valt deels binnen de zone 30 en deels binnen de zone 50, overeenkomstig de aanvullend reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en van 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling. Daarnaast zijn de parkeerplaatsen voor het postkantoor opgenomen in de blauwe zone, overeenkomstig het aanvullend reglement van 27 januari 2020 betreffende de blauwe zone.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
In de Kasteellaan, op de parking ter hoogte van de ingang van De Kleine Prins en op de parking van het Woonzorgcentrum, worden telkens twee parkeerplaatsen vrijgehouden voor het opladen van elektrische voertuigen.
Artikel 1.
In de Kasteellaan, tussen de Vredestraat (rotonde post) en Louis Paul Boonpark, wordt er een fietsstraat ingevoerd. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
In de Kasteellaan, tussen de parking en de toegang tot De Kleine Prins, werd het fietspad omgevormd naar een voetpad. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 3.
In de Kasteellaan, tussen de rotonde (Vredestraat) en de Kasteellaan, is er éénrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Bij het uitrijden van de Kasteellaan voor het postgebouw naar de Kasteellaan, dient er voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Kasteellaan (tussen Vredestraat en Louis Paul Boonpark). Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Bij het uitrijden van de Kasteellaan naar de Vredestraat, dient er voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Vredestraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 7.
Aan de voorkant van het postkantoor in de Kasteellaan is de meest noordelijke parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 8.
In de Kasteellaan worden er enkele oversteekplaatsen voor voetgangers aangeduid aan de hand van een zebrapad. De zebrapaden worden aangelegd op de volgende locaties:
Artikel 13.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
Het Kerkplein maakt deel uit van de bebouwde kom en valt deels binnen de zone 30 en deels binnen de zone 50, overeenkomstig de aanvullend reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en van 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Op de parking van het Kerkplein worden twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen voorzien.
Artikel 1.
Op de parking van het Kerkplein worden er drie parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
Bij het uitrijden van de parking naar de straat "Kerkplein", dient er voorrang verleend te worden aan fietsers op de fietssuggestiestrook en aan het gemotoriseerd verkeer. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Op de parking worden er twee parkeerplaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 4.
Op de straat "Kerkplein" worden oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien aangeduid aan de hand van een zebrapad. De zebrapaden worden aangelegd op de volgende locaties:
Artikel 7.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
Polderbos maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 30, overeenkomstig de aanvullend reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
In Polderbos, op de parking van het Ontmoetingscentrum De Pinte (OCP), worden twee parkeerplaatsen vrijgehouden voor het opladen van elektrische voertuigen.
Artikel 1.
Bij het uitrijden van Polderbos richting Groenstraat dient het verkeer voorrang te verlenen aan de fietsers en het verkeer bij het oprijden van het plateau en op de rotonde. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 3.
In Polderbos worden er enkele oversteekplaatsen voor voetgangers aangeduid aan de hand van een zebrapad. De zebrapaden worden aangelegd op de volgende locaties:
Artikel 5.
Bij het uitrijden van Polderbos richting Bommelstraat dient het verkeer voorrang te verlenen aan het verkeer in de Bommelstraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
In Polderbos is er een aanliggend tweerichtingsfietspad en voetpad. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt een volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 9.
Op beide parkings voor het OCP geldt éénrichtingsverkeer. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende markering aangebracht:
Artikel 10.
In Polderbos worden parkeerplaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 11.
Op de parking voor het OCP worden enkele parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 14.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
Het Europaplein maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de variabele zone 30, overeenkomstig de aanvullende reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en van 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling. Daarnaast zijn er drie parkeerplaatsen opgenomen in de blauwe zone, overeenkomstig het aanvullend reglement van 27 januari 2020 betreffende de blauwe zone.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Op de parking van het Europaplein worden er twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen voorzien.
Artikel 1.
Bij het uitrijden van het Europaplein naar de Polderdreef, kant Koningin Fabiolalaan, dient er voorrang verleend te worden aan fietsers op het fietspad en aan het verkeer op de Polderdreef. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
Bij het uitrijden van het Europaplein naar de Polderdreef, kant Koning Boudewijnlaan, dient er voorrang verleend te worden aan fietsers op het fietspad en aan het verkeer op de Polderdreef. Deze voorrangsregeling wordt geregeld door verkeerslichten. Fietsers mogen hier wel voorbij het rode licht rijden en naar rechts afslaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 3.
Artikel 4.
Op het Europaplein worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 5.
Op het Europaplein wordt volgende markering geplaatst:
Artikel 7.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
De Elsboslaan maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de variabele zone 30, overeenkomstig de aanvullende reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en van 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Op de openbare parking in de Elsboslaan worden twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen voorzien.
Artikel 1.
Bij het kruisen van de Elsboslaan met het Bospad, dient het verkeer op de Elsboslaan voorrang te verlenen aan de fietsers op het Bospad. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Op het pleintje in de Elsboslaan worden er 2 parkeerplaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 3.
De maatregelen zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de Elsboslaan.
Artikel 4.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
Moerkensheide maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de variabele zone 30, overeenkomstig de aanvullende reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en van 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Op de openbare parking in Moerkensheide ter hoogte van huisnummer 49 worden twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen voorzien.
Artikel 1.
Bij het uitrijden van Moerkensheide naar de Nieuwstraat, dient er voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Nieuwstraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Op de openbare parking Moerkensheide worden er twee parkeerplaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 3.
De maatregelen zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot Moerkensheide.
Artikel 4.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
In de gemeenteraad van 28 maart 2022 werden de statuten van de nieuwe adviesraad AVTI goedgekeurd. Op basis van die statuten werd overgegaan tot een oproep naar kandidaten, zowel uit de drie sectoren die gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuren als uit het brede veld van mogelijke specialisten.
Bij nazicht van de verhoudingen blijkt de samenstelling te voldoen aan de statutaire bepalingen en kan de raad dus worden erkend in de voorgestelde samenstelling.
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte onthoudt zich o.a. omwille van het ontbreken van de filosofische en ideologische achtergrond van de leden van de adviesraad zodat niet kan nagegaan worden of deze strekkingen allen vertegenwoordigd zijn, zoals noodzakelijk is voor de commissie van advies, zoals bedoeld in artikel 9 (formule 1) van het decreet van 28 januari 1974.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt de samenstelling van het Adviesorgaan voor Vrijetijdsinfrastructuren als volgt vast:
Artikel 2.
Artikel 1 van dit besluit vervangt artikel 1 van het besluit van de gemeenteraad van 24 april 2023 betreffende vaststellen samenstelling Adviesorgaan voor Vrijetijdsinfrastructuren.
Het jaarverslag van 2022 en de begroting van 2023 dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad conform de statuten.
Artikel 1.
Het jaarverslag 2022 en de begroting van 2023 met het bijhorende jaarverslag van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek worden goedgekeurd.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek.
Vanaf 1 januari 2019 vormen 18 steden en gemeenten de Hulpverleningszone Centrum.
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 26 oktober 2022 de begroting voor het dienstjaar 2023 goedgekeurd. Voor De Pinte waren de in de begroting 2023 opgenomen dotaties als volgt:
Voor exploitatie: 324 229 euro
Voor investeringen: 27 925 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 1 043,49 euro
Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in het financieel adviescomité op 8 mei 2023 en in de begrotingscommissie op 31 mei 2023, keurde het college van de hulpverleningszone op 31 mei 2023 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2023 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2022 van in totaal 2,2 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2022. Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).
Een andere belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting aan de recente evoluties inzake de wedde-index. In de oorspronkelijke begroting werden nog de vooruitzichten van april van vorig jaar gehanteerd. De voorliggende budgetwijziging houdt rekening met een aanpassing van deze index in de maanden januari en november, conform de recente verwachtingen van het Federaal Planbureau. Wat betreft de werkingskosten wordt de begroting van de hulpverleningszone in beperkte mate bijgestuurd.
Langs ontvangstenzijde worden de geïndexeerde federale dotaties in de begroting ingeschreven. In totaal liggen de federale dotaties 1,1 miljoen euro hoger dan geraamd in de oorspronkelijke begroting. Ook de subsidie van de FOD Volksgezondheid voor de financiering van het ambulancevervoer wordt bijgestuurd en aangepast aan het werkelijke bedrag voor 2023.
Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend moeten worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties opgetrokken dienen te worden, en dat de investeringsdotaties ongewijzigd blijven. Ook de bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet.
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2023 door De Pinte volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Voor exploitatie: 328 442 euro
Voor investeringen: 27 925 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 1 043.49 euro
De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2023 door de zoneraad is gepland op 21 juni 2023.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2023 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal tevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt begrotingswijziging nr. 1 voor het dienstjaar 2023 van de Hulpverleningszone Centrum goed
Artikel 2.
Een actualisatie van de kredieten zal meegenomen worden bij een volgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 3.
Een afschrift zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie en aan de voorzitter van de zoneraad.
Er zijn geen mededelingen van de voorzitter.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad