De voorzitter opent de zitting op 29/11/2021 om 19:56.
Naar aanleiding van de ontwikkelingen en de beslissingen van de federale overheid betreffende het coronavirus (Covid-19), werd op 19 november 2021 een burgemeesterbesluit opgemaakt waarbij beslist werd dat de gemeenteraad digitaal zal plaatsvinden.
De gemeenteraad gaat eenparig akkoord om het punt "Bekrachtiging van het burgemeesterbesluit van 24 november 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 - Aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in het recyclagepark" per hoogdringendheid aan de agenda toe te voegen.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
De coronacijfers zijn opnieuw aan het stijgen. Thuiswerk wordt opnieuw verplicht.
Het fysiek laten doorgaan van de vergaderingen van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraadscommissies vanaf heden is dan ook niet verantwoordbaar.
Het coronavirus COVID-19 is opnieuw echter steeds meer aanwezig in onze samenleving, dagelijks zijn er nieuwe besmettingen en ziekenhuisopnames. Omwille van de bescherming van de volksgezondheid is het dan ook aangewezen om de volgende vergaderingen van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraadscommissies opnieuw digitaal te laten doorgaan.
Deze maatregel is van toepassing voor onbepaalde duur en zal worden opgeheven van zodra het Covid-19 virus voldoende onder controle is.
Dit besluit dient te worden bekrachtigd op de eerstvolgende gemeenteraad, op straffe van verval.
Enig artikel.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 19 november 2021 betreffende politieverordening betreffende digitaal vergaderen door de bestuursorganen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19).
Bij burgemeesterbesluit van 24 november 2021 werd het tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 - Aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in het recyclagepark opgemaakt.
Dit besluit moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.
Om een totale overbelasting van het gezondheidssysteem te vermijden en het onderwijs en onze economie zo normaal mogelijk te laten functioneren, heeft het Overlegcomité op 17 november 2021 een reeks bijkomende beschermingsmaatregelen genomen.
Tijdens de epidemische noodsituatie vormt de Pandemiewet het uitgangspunt. In de Pandemiewet is in artikel 4, §2 opgenomen dat wanneer de lokale omstandigheden het vereisen de burgemeester maatregelen kan nemen die strenger zijn dan de federale maatregelen overeenkomstig de eventuele instructies van de bevoegde minister.
De raad van bestuur van IVM adviseert om, ter bescherming van de gezondheid van de recyclageparkwachters, vanaf heden de bezoekers te verplichten om tijdens het recyclageparkbezoek te allen tijde het mondmasker te dragen, gezien het niet mogelijk is om steeds de anderhalve meter afstand te kunnen bewaren tijdens het recyclageparkbezoek.
Rekening houdend met het toenemend aantal besmettingen in de gemeente en het belang om alle personen te beschermen tegen de verdere verspreiding van het COVID-19 virus, is het te verantwoorden deze bijkomende maatregel te treffen.
Enig artikel.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 24 november 2021 betreffende tijdelijk politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 - Aanvullende maatregelen betreffende de verplichting tot het dragen van een mondmasker in het recyclagepark en neemt kennis van het feit dat de wetgeving hierin voorziet dat deze regeling voor maximum 3 maanden kan gelden.
De gemeente is aangesloten bij TMVW ov. TMVW ov (opdrachthoudende vereniging) heeft op 13 oktober 2021 een oproepingsbrief aan de gemeente overgemaakt voor de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov op 17 december 2021, waarin de agenda werd meegedeeld.
Op 16 november 2021 werd een aangetekende brief aan de gemeente overgemaakt waarin werd aangekondigd dat de buitengewone algemene vergadering volledig digitaal zal plaatsvinden.
De gemeenteraad moet voor elke algemene vergadering het mandaat van de vertegenwoordiger vaststellen en goedkeuring verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 17 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2.
De raad draagt de vertegenwoordiger, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, raadslid, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en hun stemgedrag af stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan TMVW ov, hetzij per post, p/a FARYS / TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post op 20211217BAVTMVW@farys.be.
De gemeente is aangesloten bij de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM).
De gemeente werd per aangetekende brief van IVM van 31 augustus 2021 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM die plaatsvindt op 8 december 2021.
De agenda, de informatie per agendapunt, artikel 28 van de statuten met cijfergegevens werden door IVM op resp. 31 augustus 2021 (voorstel statutenwijziging), 22 oktober en 26 oktober 2021 aangeleverd.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van IVM.
Artikel 1.
Goedkeuring wordt gehecht aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 8 december 2021 uur om 19 uur en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Statutenwijziging – goedkeuring.
Activiteiten en strategieën voor volgend boekjaar (2022) – bespreking.
Begroting IVM 2022 – goedkeuring.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger, de heer Erik Van de Velde, gemeenteraadslid of plaatsvervangende vertegenwoordiger, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, gemeenteraadslid van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IVM van 8 december 2021 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 10.532 stemmen.
Artikel 3.
Voormelde beslissingen zullen worden overgemaakt aan de Toezichthoudende Overheid in overeenstemming met de wettelijke bepalingen terzake waaronder onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), Sint-Laureinsesteenweg 29 te 9900 Eeklo.
De gemeente is vennoot van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.
De gemeente werd per aangetekende brief van 20 oktober 2021 op de hoogte gebracht van de buitengewone algemene vergadering van Veneco die plaatsvindt op donderdag 9 december 2021 om 18.00 uur in Kasteel Te Lake - Linkeroever 37 te 9870 Zulte.
In het geval er specifieke veiligheidsmaatregelen van kracht zijn in het kader van het Coronavirus, zal Veneco opteren voor een digitale buitengewone algemene Vergadering. Indien de vergadering doorgaat op digitale wijze wordt de gemeente hiervan tijdig verwittigd. Instructies tot deelname aan deze digitale vergadering mogen via e-mail verwacht worden.
De agenda en de bijhorende documentatie werd eveneens aan de gemeente overgemaakt.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van Veneco.
Artikel 1.
De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 9 december 2021 worden goedgekeurd:
Artikel 2.
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente De Pinte, houder van 100 aandelen, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, de heer Kristof Agache, schepen, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 9 december 2021 om 18.00 u in ‘‘Kasteel Te Lake’ – Linkeroever 34 – 9870 Zulte, wordt het mandaat gegeven om:
Artikel 3.
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Veneco op donderdag 9 december 2021 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in het artikel 1 en 2.
Artikel 4.
Voormelde beslissingen zullen worden uitgevoerd waaronder onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Intergemeentelijke Vereniging Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1 te 9070 Destelbergen en per mail aan info@veneco.be.
De gemeenteraad keurde op 31 augustus 2020 de aanpassingen goed met betrekking tot het gebruik van een verplaatsbare vaste camera op een niet-besloten plaats (openbaar domein) inzake sluikstorten en zwerfvuil. Er dienen hiervoor opnieuw enkele wijzigingen te gebeuren.
Enerzijds bleken in het kader van de GDPR-wetgevingen een aantal updates aan sommige van de documenten aangewezen. Anderzijds is het de bedoeling om de werkwijze voor het overmaken van de bestuurlijke verslagen aan de politiezone te upgraden naar een beveiligde digitale overdracht via Teams.
Deze intentie werd afgetoetst bij de reeds betrokken politiezones en werd door hen positief onthaald. Gezien de verschillende wetgeving die van toepassing is op het cameraproject, werden de documenten in overleg met de raadsman van IVM grondig doorgelicht, afgetoetst aan de toepasselijke wetgevingen en aangepast waar nodig. De documenten werden ook besproken en goedgekeurd door de functionaris voor gegevensbescherming (DPO) van IVM en door de DPO van het lokaal bestuur.
Het vernieuwde cameradossier bestaat uit 6 bijlagen:
- Bijlage 1: Stappenplan cameraproject IVM (als achtergrondinformatie)
- Bijlage 2: Aanvraagdossier gemeenteraad cameraproject IVM (aangepast)
- Bijlage 3: Ontwerpadvies korpschef cameraproject IVM
- Bijlage 4: Blanco overeenkomst cameraproject IVM – IC-gemeente-politiezone (aangepast)
- Bijlage 5: Ontwerpadvies gemeenteraad cameraproject IVM (aangepast), dit is de notule
- Bijlage 6: Ontwerpadvies aanpassen APV cameraproject IVM
Voor De Pinte zijn de bijlagen nrs. 2, 4 en 5 van belang. Aangezien het cameraproject reeds lopende is, dienen deze bijlagen (2, 4 en 5) opnieuw goedgekeurd te worden door de gemeenteraad ter vervanging van de huidige documenten. Er is ook een nieuwe GAS-vaststeller bijgekomen.
Binnen het kader van dit project verwerkt IVM een aantal persoonsgegevens voor De Pinte. Bijgevolg heeft IVM dan ook een GegevensBeschermingsEffectBeoordeling (GBEB) achter de hand. Omwille van de uitgebreide en delicate aard van deze informatie is dit document niet opgenomen in het basisdossier om te agenderen, maar wordt dit ter beschikking gehouden voor de bevoegde personen die hier vragen zouden rond hebben.
Decreet over het lokaal bestuur
Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden
Volgende wettelijke bepalingen omtrent camerabewaking zoals beschreven in het aanvraagdossier:
- Afschrikken van potentiële daders;
- Voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van overlast;
- Verschaffen van informatie die de politie in staat stelt bedoelde overlast en misdrijven op te sporen en te vervolgen;
- Verhogen pakkans van de daders van die misdrijven bij de bestrijding van zwerfvuil en sluikstorten;
- Daders, verstoorders van de openbare orde, getuigen of slachtoffers opsporen en identificeren;
- Optimaliseren van de ingezette preventieve maatregelen;
- Het plaatsen van de camera’s
- Het bekijken en verwerken van de beelden
- Het opmaken van een GAS-dossier waar mogelijk of overmaken van de beelden aan de lokale politie indien nodig
Artikel 1.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies voor de plaatsing van ‘tijdelijk’ vaste camera’s op openbaar domein door de intergemeentelijk opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland, voor een geldigheidsduur tot en met 31 december 2025.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt volgend reglement (bijlage 2), over het gebruik van de ‘verplaatsbare’ vaste camera’s op een niet-besloten plaats, goed:
Art 2.1 Doel van de verwerking van de beelden
Voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen omtrent sluikstort en zwerfvuil bij de glasbollen en op hotspots. De hotspots worden bepaald door de gemeente, eventueel in overleg met de lokale politie. Dit zijn plaatsen waar er hinder is van sluikstort en/of zwerfvuil. Aan de hand van de beelden informatie verschaffen aan de politie of sanctionerend ambtenaar zodat de daders kunnen opgespoord en geïdentificeerd worden.
Art 2.2 Welke beelden worden opgenomen
De verwerking van de beelden bevat uitsluitend gegevens over bezoekers van de onmiddellijke omgeving van de camera’s.
De ‘tijdelijke’ vaste bewakingscamera’s worden geplaatst op locaties waar er overlast is van zwerfvuil en/of sluikstort.
Bewakingscamera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand.
Art. 2.3 Wijze van verkrijgen
De beelden dienen van zodanige kwaliteit te zijn dat personen en voertuigen dag en nacht kunnen geïdentificeerd worden.
De gegevens verkregen van de bewakingscamera’s zullen niet in real-time bekeken worden maar na het verkrijgen van de opnames. De opnames zullen slechts bekeken worden na het vaststellen van een sluikstort of de aanwezigheid van zwerfvuil.
Art 2.4 Informatieplicht
Elk heimelijk gebruik van vaste bewakingscamera’s is verboden.
Een plaats betreden waar een pictogram aangeeft dat er vaste camerabewaking plaatsvindt, geldt als voorafgaandelijke toestemming. De zone onder cameratoezicht wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogrammen) ter hoogte van de invalswegen van de gemeente De Pinte. De pictogrammen bevatten alle wettelijke verplichtingen.
Art. 2.5 Inzagerecht
Iedere gefilmde persoon heeft het recht op toegang tot de beelden (Art. 12 van de Camerawet en art. 15 van de AVG). Dit recht kan natuurlijk slechts uitgeoefend worden indien de beelden werden opgeslagen en bewaard. Wie toegang wenst tot zijn gegevens richt hiertoe een verzoek aan de verantwoordelijke voor de verwerking. De aanvraag moet vergezeld zijn van voldoende gedetailleerde vermeldingen teneinde de juiste plaats van de gegevens in de opname te kunnen lokaliseren (datum, uur, juiste plaats). De privacy van derden die zichtbaar zijn op de film dient beschermd te worden en de belangen van de veiligheid dienen afgewogen te worden.
Art. 2.6 Verwijdering en vernietiging gegevens
De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk, dit met een maximum van 1 maand. (Art. 5 §4, 4e lid van de Camerawet)
Alleen in het geval de gegevens noodzakelijk zijn voor een onderzoek van de politie of sanctionerend ambtenaar en moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade, van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden. In dat geval geldt dat de exports / screenshots van de betreffende beelden en de ermee verband houdende vaststelling ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke voor een maximumtermijn van één (1) jaar worden bewaard, tenzij de verwerkingsverantwoordelijke schriftelijk andere instructies zou geven.
Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd
Art. 2.7 Veiligheid van de verwerking
De verantwoordelijke voor de verwerking en de door hem ingeschakelde verwerker(s) alsook de personen die onder zijn gezag vallen, moeten alle nodige voorzorgsmaatregelen nemen om te vermijden dat onbevoegden toegang krijgen tot de beelden. Zij zijn gebonden door de discretieplicht.
De verantwoordelijke voor de verwerking en de door hem ingeschakelde verwerker(s) moeten gepaste algemene veiligheidsmaatregelen nemen ten opzichte van bestaande risico’s. De juistheid van de verwerkte gegevens dient geverifieerd te worden (o.a. door middel van codering van de gegevens, toegang te koppelen aan een paswoord en dergelijke). Ook elk ander risico voor de gegevens dient voorkomen te worden (diefstal, uitwissing, risico op gebruik voor andere doeleinden).
Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden. In het kader van de opmaak van een bestuurlijk verslag kunnen de gegevens ook verstrekt worden aan de sanctionerend ambtenaar. IVM, handelend als verwerker, werkt daarbij zoveel als mogelijk op beveiligde digitale wijze; daarvoor werd eveneens een gegevensbeschermingseffectbeoordeling opgesteld.
Teneinde te waarborgen dat de verwerker(s) afdoende garanties biedt(/en) met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen opdat de verwerking aan de vereisten van de AVG voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd, sluit de verantwoordelijke voor de verwerking met de verwerker(s) (een) verwerkingscontract(en) conform artikel 28 van de AVG[1].
[1] AVG = VERORDENING (EU) 2016/679 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Art. 2.8 Verantwoordelijke voor de verwerking
De verantwoordelijke voor de verwerking is diegene die de doeleinden en de middelen bepaalt. Dit kan een natuurlijke persoon, een rechtspersoon, een feitelijke vereniging of een openbaar bestuur zijn. De identificatie van de verantwoordelijke voor de verwerking is belangrijk aangezien hij moet waken over de naleving van de wet en moet fungeren als contactpersoon voor controleoverheden en personen die hun recht op toegang wensen uit te oefenen. De verwerkingsverantwoordelijke die de beslissing neemt om één of meerdere tijdelijke vaste bewakingscamera's te plaatsen in een niet-besloten plaats kan alleen maar een openbare overheid zijn[2].
[2] Artikel 5 §2/1, leden 1 en 2 van de Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.
De verantwoordelijke voor de verwerking hoeft de verwerking niet zelf te verrichten, hij kan daarvoor beroep doen op een verwerker. Dit is iemand anders die de concrete verwerking in opdracht van de verantwoordelijke verricht.
De verantwoordelijke voor de verwerking voor een niet-besloten plaats moet, voorafgaand aan de plaatsing van de bewakingscamera’s, een positief en gemotiveerd advies krijgen van de gemeenteraad van de gemeente waar de plaats zich bevindt nadat deze eerst de korpschef geraadpleegd heeft.
Verantwoordelijke voor de verwerking: gemeente De Pinte, Koning Albertlaan 1, 9840 De Pinte. 09 280 80 80 - privacy@depinte.be
Art. 2.9 Verwerking & toegang tot de beelden
Rechtstreekse toegang tot de beelden hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden:
De vaststellers GAS-overtreding in dienst van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVM – Sint-Laureinsesteenweg 29 – 9900 Eeklo – handhaving@ivmmilieubeheer.be
De databank en de verwerking situeren zich op het adres: Sint-Laureinsesteenweg 29 te 9900 Eeklo.
Deze personen hebben een discretieplicht (Art. 9 camerawet) omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren. Er wordt over gewaakt dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem.
De beelden moeten een waarmerk bevatten om de echtheid ervan te garanderen. De gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden.
Art. 2.10 Aangifte van de bewakingscamera
De Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging verklaart hierbij de aangifte te zullen doen van de bewakingscamera’s via het elektronisch loket www.aangiftecamera.be (FOD Beleid en Ondersteuning) en dit jaarlijks te zullen hernieuwen.
IVM bezorgt een gedateerd bewijs hiervan aan de verwerkingsverantwoordelijke. Het bewijs neemt de vorm aan van de elektronische bevestiging van de aangifte zoals door het aangiftesysteem gegenereerd, bij gebreke waarvan (bv. bij technische malfunctie) een screenshot van de aangifte zal worden genomen.
Art. 2.11 Register van de beeldverwerkingsactiviteiten
De Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging zal als verwerker instaan voor het bijhouden en actualiseren van het register van de beeldverwerkingsactiviteiten. Teneinde de verwerkingsverantwoordelijke toe te laten haar wettelijke verplichtingen na te komen, zal IVM dit register te allen tijde ter beschikking houden van de verwerkingsverantwoordelijke en kan de verwerkingsverantwoordelijke te allen tijde een geactualiseerd afschrift van het register opvragen bij IVM.
Het register zal een elektronisch formaat aannemen. Dit zal ter beschikking gesteld worden wanneer de gegevensbeschermingsautoriteit hierom vraagt. De politiediensten kunnen eveneens vragen om toegang te hebben tot dit register.
Artikel 3. Vaststeller GAS
De gemeenteraad stelt Mevr. Heidi Steenbeke, en Mevr. Annelies Neyt, en Mevr. Kimberly Huyghebaert, allen in dienst bij de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), aan tot GAS vaststeller voor het lokaal bestuur De Pinte om vaststellingen te doen welke uitsluitend kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie en die vallen onder de bevoegdheden inzake zwerfvuil en sluikstort zoals omschreven in de huidige artikels: 41 tem 44 van het GAS-reglement van dd. 16/12/2019 (hetzij, in geval van wijziging, enige latere rechtsgrond waarin diezelfde bepaling is opgenomen).
Artikel 4.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland en de lokale politie inzake het plaatsen van tijdelijk vaste camera’s goed (bijlage 4) en machtigt de waarnemend burgemeester en algemeen directeur om deze te ondertekenen.
Artikel 5
Lokaal bestuur De Pinte sluit met elke verwerker een verwerkingscontract af overeenkomstig de wettelijke bepalingen, voordat de verwerking aanvangt.
In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen van technische uitrusting voor een nieuw DIFTAR - recyclagepark” werd een bestek met nr. 2021/404 opgesteld door de Aankoopcel.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 111.570,25 euro + 23.429,75 euro (btw) = 135.000,00 euro.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De verzenddatum voor de prijsvraag en uiterste datum van indiening worden vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen na goedkeuring van de subsidieaanvraag bij OVAM.
In 2014 werd de opdracht gegund voor het leveren van de technische uitrusting voor een diftar recyclagepark. Gezien dit dossier ondertussen niet meer up to date is, werd beslist om deze opdracht stop te zetten en te starten met een nieuw bestek. In dit bestek werd ook een afsprakensysteem voorzien met mogelijkheid voor online betaling en raadpleging saldo.
Raming voor dit bestek is 113.157 euro (excl.). Gezien dit om een nieuw dossier gaat, moet er opnieuw subsidie aan OVAM aangevraagd worden. Hiervoor is de goedkeuring van de gemeenteraad nodig.
De aanleg van het nieuwe recyclagepark bestaat uit 2 dossiers:
Artikel 1.
Het bestek met nr. 2021/404 en de raming voor de opdracht “Leveren en plaatsen van technische uitrusting voor een nieuw DIFTAR - recyclagepark”, opgesteld door de Aankoopcel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 111.570,25 euro + 23.429,75 euro (btw) = 135.000,00 euro.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De verzenddatum voor de prijsvraag en uiterste datum van indiening worden vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen na goedkeuring van de subsidieaanvraag bij OVAM.
Zoals beschreven in artikel 13 in de statuten van de vzw sportbeheer eva De Pinte moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaandelijk voorgelegd worden aan de gemeenteraad, zodat het stemgedrag van zijn vertegenwoordiger, het B-lid (K. Agache), kan worden bepaald.
De gemeenteraad moet zich uitspreken over de agendapunten van de algemene vergadering van 1 december 2021 en het stemgedrag van zijn vertegenwoordiger, het B-lid de heer Kristof Agache, bepalen. Het B-lid dient op deze Algemene vergadering te handelen volgens de instructies van de gemeenteraad.
Artikel 1.
De agenda van de Algemene Vergadering van 1 december 2021 van vzw sportbeheer EVA De Pinte wordt goedgekeurd:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Kristof Agache, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van vzw sportbeheer EVA De Pinte van 1 december 2021, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Artikel 3.
Vzw sportbeheer EVA De Pinte ontvangt in 2022 een gemeentelijke toelage voor de uitvoering van de sportpromotionele werking zoals opgenomen in de financiële meerjarenplanning 2020-2025.
Lokaal Bestuur De Pinte wil haar inwoners stimuleren om maatregelen en acties te nemen en uit te voeren die het gemeentelijk klimaatbeleid ondersteunen. In het gemeentelijk klimaatactieplan werden meerdere acties opgenomen om inwoners te stimuleren om minder CO2 uit te stoten. Dit kan onder meer door het geven van een subsidie voor volgende maatregelen om projecten op te zetten die mensen kunnen inspireren, informeren of sensibiliseren rond klimaatvriendelijk gedrag.
Het goedgekeurde subsidiereglement werd geëvalueerd en voor advies besproken op de MINA-raad. Op basis van opmerkingen en adviezen werd het subsidiereglement aangepast.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement voor duurzame milieu- en klimaatprojecten, zoals gehecht in bijlage, goed.
Door de aanleg van een bloemenstrook verhoogt het voedselaanbod (pollen en nectar) voor insecten zoals bijen en vlinders, waardoor hun overlevingskansen toenemen.
Bebloemde weiden dragen bij tot de biodiversiteit. Ze bieden een gemeenschap aan verschillende planten en dieren. Vlinders, vogels en bijen maken er hun thuis van. Bijen dragen op hun beurt bij aan de bestuiving van 80% van de gewassen.
Bebloemde perceelsranden dragen ook bij aan een mooier landschap. Ze verhogen de belevingswaarde van het agrarische landschap voor recreanten.
Voor land- en tuinbouwbedrijven bieden ze een kans om een verhoogde bijdrage te leveren aan de noden van biodiversiteit en landschappelijke kwaliteit.
Lokaal Bestuur De Pinte wil de bebloeming van perceelsranden stimuleren door middel van een subsidiereglement voor land- en tuinbouwers. Op deze wijze biedt het bestuur continuering van het in stand houden van de biodiversiteit.
Het subsidiereglement werd geëvalueerd in samenspraak met de landbouwraad.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement voor land- en tuinbouwers voor het inzaaien van groenbedekkers en bloemenranden, zoals gehecht in bijlage, goed.
In de gemeenteraad van 30 juni 2020 werd het reglement financiële tussenkomst coronakosten voor ondernemingen en verenigingen goedgekeurd.
In de gemeenteraad van 25 januari 2021 werd beslist om het reglement te verlengen tot en met 31 december 2021.
Op heden is de coronacrisis nog steeds niet voorbij en blijven het nog steeds financieel zware tijden voor heel wat ondernemers en verenigingen. Het gemeentebestuur van De Pinte wil hen een hart onder de riem steken om deze moeilijke periode door te komen.
Het gemeentebestuur wil ondernemers en verenigingen blijven ondersteunen door deels de onvoorziene bijkomende kosten ten gevolge van de coronacrisis terug te betalen aan hen.
Om hieraan tegemoet te komen, wordt er voorgesteld om het bestaande reglement met een half jaar te verlengen.
Artikel 1.
De gemeenteraad verlengt het reglement financiële tussenkomst coronakosten voor ondernemingen en verenigingen van 30 juni 2020 waardoor het van toepassing is tot en met 30 juni 2022.
Artikel 2.
Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de voorwaarden van het decreet over het lokaal bestuur.
De coronacrisis en de genomen maatregelen hebben een ernstige impact op onze samenleving. Het lokaal bestuur heeft dan ook de intentie om te bekijken hoe de burgers, verenigingen, zelfstandigen ... hierin ondersteund kunnen worden.
Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente De Pinte.
Onze gemeente telt op vandaag 3 publieke laadpalen.
Eerder dit jaar werd in de schoot van de federale regering een akkoord bereikt rond de vergoeding van het bedrijfswagenpark. Hierin werd o.a. bepaald dat vanaf 2026 enkel nog 100% elektrische nieuwe wagens fiscaal aftrekbaar zijn als salariswagen. Daarnaast werd ook beslist om het plaatsen van laadpalen voor particulieren en bedrijven tot en met 2024 fiscaal aftrekbaar te maken.
De Vlaamse overheid heeft op haar beurt in het Energiebesluit van 19 november 2010 bepaald dat vanaf 11 maart 2021 bij sommige gebouwen en parkings waarvoor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd, laadpalen moeten worden geplaatst. Bovendien is daarin voorzien dat alle niet voor bewoning bestemde gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen uiterlijk op 1 januari 2025 moeten worden uitgerust met minstens twee oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig. Los van enkele bedrijven op onze gemeente, geldt dit dus ook voor de parking van het OCP en het sportpark Moerkensheide.
Daarnaast keurde de Vlaamse overheid ook het actieplan 'Clean Power for Transport (CPT)' goed.
Het is van belang dat ook het gemeentebestuur mee inzet op deze transitie.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld om volgend artikel ter stemming voor te leggen en waarmee eenparig akkoord wordt gegaan:
"Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van alle maatregelen die door het lokaal bestuur al zijn genomen en vraagt aan het college om binnen haar regierol een gecoördineerde visie rond laadpalen op te maken."
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van alle maatregelen die door het lokaal bestuur al zijn genomen en vraagt aan het college om binnen haar regierol een gecoördineerde visie rond laadpalen op te maken.
De voorzitter deelt mee dat er op maandag 20 december 2021 een algemene raadscommissie zal georganiseerd worden waarbij de meerjarenplanaanpassing zal worden toegelicht.
De volgende gemeenteraad zal plaatsvinden op dinsdag 21 december 2021.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.
Op de vraag van de voorzitter wie van de raadsleden een mondelinge vraag wil stellen, wordt genoteerd:
Raadslid Gomes: drie vragen
Raadslid Verleyen: drie vragen
Raadslid Quintyn: één vraag
Raadslid Vanbiervliet: twee vragen
Raadslid Van Den Abbeele: één vraag
Raadslid Vermeyen: twee vragen
Raadslid Gryffroy: één vraag
De voorzitter geeft het woord aan deze raadsleden.
2021/EG/18 Raadslid Gomes vraagt naar de laattijdige communicatie rond de verlenging van de uitbetaling van de 9840-bonnen.
Er wordt geantwoord dat een miscommunicatie tussen diensten hiervan de oorzaak was. Ondertussen werd dit rechtgezet en gecommuniceerd.
2021/EG/19 Raadslid Gomes doet melding van het woekeren van de Japanse duizendkoop. Omwille van het gevaar op schade vraagt ze de bestrijding hiervan verder te onderzoeken en de nodige maatregelen te nemen om verdere verspreiding te voorkomen.
Er wordt geantwoord dat dit onderzocht zal worden en de nodige maatregelen genomen zullen worden.
2021/EG/20 Raadslid Gomes vraagt naar het onderhoud van de struiken op de fietssnelweg. En in het bijzonder van de situatie aan de Daningsdreef.
Er wordt geantwoord dat het onderhoud een tweetal keer per jaar gebeurt. Naar aanleiding van een melding van een inwoner kan er tussendoor ook een onderhoud gebeuren.
2021/CV/11 Raadslid Verleyen verwijst naar het zwaar vrachtverkeer en de gevolgschade daarvan in de Breughellaan en Nijverheidsstraat. Ze vraagt welke maatregelen getroffen zullen worden om dit te vermijden.
Er wordt geantwoord dat er in eerste instantie in overleg wordt gegaan met de daar gevestigde bedrijven. De inbreuken tegen de omgevingsvergunningen worden door Veneco gehandhaafd. Er kwamen nog geen officiële klachten binnen wat betreft de schade. Indien bewoners schade vaststellen, dienen ze dit direct bij de politie te melden. Indien nodig, zal dit door het bestuur verder opgevolgd worden.
2021/CV/12 Raadslid Verleyen vraagt wat het bestuur dit jaar als kerstversiering voorziet in de dorpskernen van De Pinte en Zevergem.
Er wordt geantwoord dat er een gelijkaardige versiering zoals voorgaande jaren zal zijn. Er wordt een werkgroep samengesteld met de LEM-raad om samen met de handelaars een visie uit te werken rond kerstversiering voor de volgende jaren.
2021/CV/13 Raadslid Verleyen verwijst naar een afgekeurd brandblustoestel in het gemeentehuis en de Veldblomme. Ze vraagt hoe dit opgevolgd wordt.
Er wordt geantwoord dat er recent nog een rondgang van de veiligheidsinspectie plaatsvond. Dit wordt verder opgevolgd.
2021/IQ/8 Raadslid Quintyn vraagt naar de mogelijkheid om de lichtsterkte van de verlichting in de sportzaal van de gemeentelijke basisschool te verminderen.
Er wordt geantwoord dat dit zal worden doorgegeven om verder op te volgen.
2021/WV/12 Raadslid Vanbiervliet wenst te weten wat de bedoeling is van de wit geschilderde vakken in de Hemelrijkstraat.
Er wordt geantwoord dat dit parkeervakken zijn om kortstondig te parkeren in functie van een bezoek aan het Parkbos. De signalisatie hiervan zal nog verduidelijkt worden.
2021/WV/13 Raadslid Vanbiervliet vraagt waar de bedankingsplaatjes van de Hemelrijkkapel naar toe zijn.
Er wordt geantwoord dat deze twee plaatjes vorige week terug aan de deur werden opgehangen.
2021/MVDA/13 Raadslid Van Den Abbeele verwijst naar het label ‘Kindvriendelijke gemeente’. Ze vraagt of het bestuur hier een traject voor voorbereidt.
Er wordt geantwoord dat dit bekeken werd in het kader van de meerjarenplanaanpassing. Er werd beslist om dit voorlopig niet mee te nemen.
2021/LV/12 Raadslid Vermeyen vraagt naar de mogelijkheid om de betonnen blokken in Doeninge en Lusthof beter aan te duiden.
Er wordt geantwoord dat deze er tijdelijk geplaatst werden door de aannemer. Een definitieve constructie zal voorzien worden na de werken in Doeninge. De vraag naar een meer zichtbare aanduiding zal aan de aannemer doorgegeven worden.
2021/LV/13 Raadslid Vermeyen vraagt of de gebouwen Polderbos 2, de Speelark en Kalande op de leegstandslijst staan.
Er wordt geantwoord dat deze gebouwen niet op de leegstandslijst staan.
Raadslid Vermeyen doet de suggestie om de gebouwen op de lijst te plaatsen.
2021/LG/1 Raadslid Gryffroy vraagt wat het bestuur zal ondernemen om de Europese Handicapkaart meer bekend te maken.
Er wordt geantwoord dat dit werd opgenomen in het meerjarenplan en dat dit verder zal uitgewerkt worden.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad