De voorzitter opent de zitting op 24/06/2024 om 20:04.
De zitting van de gemeenteraad werd geschorst na behandeling en beraadslaging van agendapunt 1. Tijdens de schorsing vond de raad voor maatschappelijk welzijn plaats voor de behandeling en beraadslaging van de agendapunten 1 en 2. Na afhandeling van deze agendapunten werd de gemeenteraad terug geopend.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Het meerjarenplan wordt minstens 1 keer per jaar geactualiseerd, onder meer met een belangrijke inschrijving van het gecumuleerde budgettaire resultaat van de jaarrekening 2023, zoals wettelijk vereist, in het schema M2.
De meerjarenplanaanpassing is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een (gewijzigde) strategische nota, aangepaste financiële nota, een toelichting en documentatie. Er is geen gemeentelijke bijdrage meer van de gemeente naar het OCMW.
Tijdens het jaar 2024 zijn er een aantal wijzigingen van de ramingen, als kredietverschuivingen gebeurd. Deze verschuivingen kaderen in het beheer van de kredieten en werden telkens ter kennisname op de raad gebracht. Dit zijn beheersdocumenten die geen impact kennen op de wettelijke schema's.
Uit artikel 257, §1, 4de lid van het DLB volgt dat de financiële nota verlengd moet worden t.e.m. het boekjaar 2026.
De strategische nota moet enkel de periode 2020-2025 beschrijven.
Wat de autofinancieringsmarge betreft, is steeds deze van 2025 bepalend.
De verschillenanalyse in het rapport voor de meerjarenplanaanpassing baseert zich dan ook op de verschillen tussen de vierde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (4.MJP2020-2025) en de vijfde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (5.MJP2020-2025).
Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen:
In de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 5:
werd het budgettair resultaat van het boekjaar uit de jaarrekening 2023 verwerkt: 2 214 881 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat, jaarrekening 2023, bedroeg 11 867 253 euro.
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte onthoudt zich. Ruimte kan niet akkoord gaan met alle aanpassingen van het MJP 2020-2025. Bovendien vormt het MJP de basis voor het gevoerde en te voeren beleid, terwijl Ruimte op bepaalde punten een ander beleid wenst te voeren.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
Open Vld wenst zich te onthouden. Een aantal aanpassingen kunnen wij als eerder positief ervaren. Echter zijn er meerdere beleidskeuzes waar wij niet achter staan.
Enig artikel.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 5 wijzigt de voorziene kredieten in 2024.
De gemeenteraad stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 5 - deel gemeente vast.
Het meerjarenplan wordt minstens 1 keer per jaar geactualiseerd, onder meer met een belangrijke inschrijving van het gecumuleerde budgettaire resultaat van de jaarrekening 2023, zoals wettelijk vereist, in het schema M2.
De meerjarenplanaanpassing is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een (gewijzigde) strategische nota, aangepaste financiële nota, een toelichting en documentatie. Er is geen gemeentelijke bijdrage meer van de gemeente naar het OCMW.
Tijdens het jaar 2024 zijn er een aantal wijzigingen van de ramingen, als kredietverschuivingen gebeurd. Deze verschuivingen kaderen in het beheer van de kredieten en werden telkens ter kennisname op de raad gebracht. Dit zijn beheersdocumenten die geen impact kennen op de wettelijke schema's.
Uit artikel 257, §1, 4de lid van het DLB volgt dat de financiële nota verlengd moet worden t.e.m. het boekjaar 2026.
De strategische nota moet enkel de periode 2020-2025 beschrijven.
Wat de autofinancieringsmarge betreft, is steeds deze van 2025 bepalend.
De verschillenanalyse in het rapport voor de meerjarenplanaanpassing baseert zich dan ook op de verschillen tussen de vierde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (4.MJP2020-2025) en de vijfde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (5.MJP2020-2025).
Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen:
In de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 5:
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte onthoudt zich. Ruimte kan niet akkoord gaan met alle aanpassingen van het MJP 2020-2025. Bovendien vormt het MJP de basis voor het gevoerde en te voeren beleid, terwijl Ruimte op bepaalde punten een ander beleid wenst te voeren.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
Open Vld wenst zich te onthouden. Een aantal aanpassingen kunnen wij als eerder positief ervaren. Echter zijn er meerdere beleidskeuzes waar wij niet achter staan.
Enig artikel.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 5 wijzigt de voorziene kredieten in 2024.
De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 5 - deel OCMW zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn op 24 juni 2024 goed.
Vanaf 1 januari 2019 vormen 18 steden en gemeenten de Hulpverleningszone Centrum.
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 25 oktober 2023 de begroting voor het dienstjaar 2024 goedgekeurd. Voor De Pinte waren de in de begroting van de zone opgenomen dotaties als volgt:
Voor exploitatie: 347 457 euro
Voor investeringen: 32 510 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 1 233,73 euro
Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 29 mei 2024 keurde het college van de hulpverleningszone op 29 mei 2024 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2023 van in totaal 2,9 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2023. De ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).
Een ander belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting. Naast de laatste prognose inzake de evolutie van de wedde-index werd het personeelskrediet grondig bijgestuurd inzake de verwachte bezetting en invulling van de huidige vacante plaatsen op de personeelsplanning. In totaal worden de personeelskredieten met 1,1 miljoen euro verlaagd. Net als in de huidige begroting wordt er rekening gehouden met het aantal VTE dat in dient is maar om diverse redenen (gedeeltelijk) onbetaald afwezig is.
Het totale investeringskrediet voor 2024 wordt in de voorliggende begrotingswijziging verhoogd. Globaal beschouwd verschuift een deel van het krediet voor aankopen van speciale voertuigen naar de kredieten voor aankopen van machines, interventiematerieel en uitrusting. De overige aanpassingen vinden we voornamelijk terug in het investeringsbudget voor ICT, waar het in de begroting opgenomen bedrag wordt opgetrokken. De bijsturing heeft betrekking op enerzijds de deelname van de zone aan een door de FOD Economie gesubsidieerd project inzake innovatieve 5G-toepassingen; anderzijds wordt het krediet voor ICT-investeringen bijgestuurd voor bijkomende ontwikkelingen en aanpassingen aan het huidige tijdsregistratiesysteem.
Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties dalen, en dat de investeringsdotaties beperkt stijgen. De bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet.
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2024 door De Pinte volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Voor exploitatie: 341 178 euro
Voor investeringen: 33 240 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 1 233,73 euro
De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2024 door de zoneraad is gepland op 26 juni 2024.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal tevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt begrotingswijziging nr. 1 voor het dienstjaar 2024 van de Hulpverleningszone Centrum goed
Artikel 2.
Een afschrift zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie en aan de voorzitter van de zoneraad.
Op 24 juni 2024 werd de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 5 vastgesteld. Het cijfermateriaal van de nominatieve subsidies is hierin opgenomen.
Het artikel 41 23° van het decreet lokaal bestuur stipuleert: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen toevertrouwd worden: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De toegestane werkingssubsidies werden, op aanbeveling van ABB, in 4 categorieën onderverdeeld:
Door deze opdeling worden de werkingssubsidies, gelinkt aan een samenwerkingsovereenkomst, niet meer vermeld op de lijst van de nominatieve subsidies.
De samenwerkingsovereenkomsten vanuit de wet op de overheidsopdrachten worden geboekt onder goederen en diensten onder MAR616.
Andere samenwerkingsovereenkomsten blijven verwerkt als toegestane werkingssubsidie onder MAR649.
Artikel 1.
Het reglement toekennen nominatieve subsidies 2024 - versie GR20231219 wordt opgeheven vanaf heden.
Artikel 2.
De gemeenteraad kent de gewijzigde nominatieve subsidies 2024 toe volgens het document GR20240624, zoals gehecht in bijlage.
Artikel 3.
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een subsidieaanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
Wijzigen van de kredieten in een meerjarenplan kan op 3 manieren gebeuren:
Het vaststellen is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Binnen de geldende regels van onze kredietbewaking kunnen we kredieten limitatief binnen het meerjarenplan verschuiven binnen het totaal van de:
Op basis van het nazicht van de boekhouding, de standopgave en de input vanuit de diensten werden de meerjarenplankredietverschuivingen 1/2024 t.e.m. 4/2024 opgesteld (zie bijlage)
De voornaamste wijzigingen zijn:
- een aantal technische verschuivingen: veranderen van algemene rekening, budgethouder,...
- een aantal verschuivingen in kader van de dagelijkse werking
De verschuivingen zijn limitatief wat betekent dat het totaalbedrag uit het meerjarenplan voor de kredieten 2024 van het toegekende exploitatie -en investeringskrediet niet wijzigt. Daarom worden de wettelijke schema's niet opnieuw afgedrukt.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de meerjarenplankredietverschuivingen 1/2024 t.e.m. 4/2024 - deel gemeente, zoals gehecht in bijlage.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
In uitvoering hiervan wordt het verslag met betrekking tot werkingsjaar 2023 voorgelegd.
Enig artikel.
Er wordt kennisgenomen van de rapportering organisatiebeheersing werkingsjaar 2023 zoals gehecht in bijlage.
Naar aanleiding van de fusie van Nazareth en De Pinte vanaf 1 januari 2025 is het noodzakelijk om de huidige geïntegreerde organogrammen van de gemeenten en OCMW’s te implementeren in de nieuwe organisatiestructuur.
Deze implementatie geeft zekerheid aan de medewerkers en zorgt ervoor dat alle medewerkers in samengevoegde teams kunnen aan het werk blijven.
De huidige implementatie laat ook toe dat er op korte termijn (vanaf 1 juli 2024 tot begin 2025) reeds bestaande vacatures kunnen ingevuld worden via interne mobiliteit. Grotere wijzigingen in het organogram komen pas aan bod begin 2025 als de nieuwe gemeenteraad het nieuwe organogram definitief goed zal keuren.
Samen met de externe partner Möbius werd een nieuwe organisatiestructuur opgemaakt waarbinnen alle bestaande functies en enkele nieuwe functies worden geïmplementeerd.
De toewijzingen gebeuren vanuit de bestaande toestand van beide besturen op vandaag.
De functies krijgen een uniforme naam en worden opnieuw gewogen. Dit alles vanuit de bestaande toestand. De mogelijk openstaande functies zullen intern vacant worden verklaard.
Medewerkers kunnen zo nieuwe teams maken in het kader van de nieuwe gemeente. Samen kan de werking van de teams, de optimalisering van de dienstverlening en de optimalisering van de processen verder worden uitgewerkt.
Ondertussen zullen de teams ook samen worden gehuisvest.
Deze implementatie wijzigt niets fundamenteels aan de bestaande functies en zorgt voor duidelijkheid bij de personeelsleden over hun tewerkstelling en plaats in de organisatie van de nieuwe gemeente. Bijgevolg valt deze beslissing niet onder artikel 17 van het delegatiereglement, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 december 2021.
De huidig voorziene personeelsbudgetten zijn voldoende voor deze implementatie.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgend artikel ter stemming voor te leggen en waarmee eenparig akkoord wordt gegaan:
"Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de implementatie van de bestaande organogrammen goed binnen het ontwerp van de nieuwe organisatiestructuur en het ontwerp van het functiehuis."
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de implementatie van de bestaande organogrammen goed binnen het ontwerp van de nieuwe organisatiestructuur en het ontwerp van het functiehuis.
De gemeente De Pinte is aandeelhouder van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening. Het bestuur ontving een uitnodiging voor de algemene vergadering, die zal plaatsvinden op 26 juni 2024 om 14 uur in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 26 juni 2024:
Artikel 2.
De raad draagt de vertegenwoordiger, de heer Kristof Agache, schepen, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, op om namens het bestuur op te treden op de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 26 juni 2024 en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit, samen met de volmacht voor de vertegenwoordiger, wordt overgemaakt aan de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening, Kunstlaan 56 B4C, 1000 Brussel.
De gemeenteraad heeft op 25 oktober 2021 beslist om toe te treden tot de gemeenschappelijke interne preventiedienst van Veneco voor het uitvoeren van haar opdracht in het kader van preventie en welzijn op het werk en dit voor de gemeentelijke diensten, de gemeentelijke basisschool en het OCMW.
In het kader van de fusie met het lokaal bestuur van Nazareth is het aangewezen dat men niet langer gebruik maakt van deze dienstverlening.
De gemeenteraad moet officieel beslissen deze samenwerking stop te zetten na voorafgaand advies van het overlegcomité.
Het is aangewezen het lidmaatschap voor de gemeenschappelijke dienst voor preventie en welzijn op het werk op te zeggen in het kader van de fusie met lokaal bestuur Nazareth.
Lokaal bestuur Nazareth heeft een preventieadviseur ter beschikking die kan ingezet worden voor de toekomstige gemeente Nazareth-De Pinte.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord om het lidmaatschap van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en welzijn op het werk via Veneco stop te zetten.
Artikel 2.
Dit besluit zal worden toegestuurd aan Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
Een perceel grond met de erop aangelegde wegenis- en infrastructuurwerken aan en nabij de Bommelstraat en de Daningsdreef, gekadastreerd onder De Pinte, eerste afdeling/De Pinte, sectie A, gekend volgens titel als deel van nummers 124/C, 123/E, 122/D, 122/C, 122/B, 121, 120 en 119/D, met een oppervlakte volgens het opmetingplan van achtduizend vijfhonderd tweeëntwintig vierkante meter (8.522m²) en volgens recent kadastraal uittreksel sectie A, nummer 121CP0000, met een oppervlakte van zevenduizend achthonderdvijfennegentig vierkante meter (7.895m²) is tot op heden nog niet overgedragen aan de gemeente.
Ook een perceel grond met de erop aangelegde wegenis- en infrastructuurwerken aan en nabij de Bommelstraat en de Daningsdreef, gekadastreerd onder De Pinte, eerste afdeling/De Pinte, sectie A, gekend volgens titel als deel van nummers 128RP0000, 131YP0001, 134KP0000 met een oppervlakte van:
en volgens recent kadastraal uittreksel:
Deze percelen dienen nog kosteloos overgedragen te worden.
Notariskantoor Vandaele - Glorieux - Thienpont maakte hiervoor de ontwerpakte op.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de kosteloze grondoverdracht aan en nabij de Bommelstraat en de Daningsdreef, zoals gehecht in bijlage, goed.
Artikel 2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.
Het officiële adres van het Lokaal Bestuur De Pinte, Koning Albertlaan 1, zorgt al jaren voor enige verwarring. Langs de Koning Albertlaan is enkel de personeelstoegang en de brievenbus gesitueerd, de hoofdtoegang van het Gemeentehuis (voor bezoekers) is gelegen aan een groot voorplein aan de Baron de Gieylaan. Illustratief voor deze verwarring is de adresverwijzing die in de e-mailhandtekeningen wordt gebruikt: 'Koning Albertlaan 1, 9840 De Pinte (ingang via Baron de Gieylaan, onder rode luifel)'.
Aan het grote plein (ca. 2000m²) voor het gemeentehuis is geen officiële straatnaam toegekend. Het voorplein ligt aan de Baron de Gieylaan tussen de huisnummers 12 en 14, die reeds in gebruik zijn. Zonder huisnummerwijziging is geen logisch huisnummer meer beschikbaar dat louter bestaat uit een getal (het gebruik van bisnummers, zoals 12A enz, is een mogelijkheid). Omwille van de herkenbaarheid en de duidelijke breuk die het voorplein vormt in het straatbeeld, kan aan dit plein een afzonderlijke officiële straatnaam worden toegekend. Het gemeentehuis kan dan vervolgens van een nieuw adres worden voorzien. De wijziging van de straatnaam voor het bestaand straatdeel is zo gekozen dat er verder geen adressen moeten worden gewijzigd.
Volgens artikel 1 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen is alleen de gemeenteraad bevoegd om namen van openbare wegen en pleinen vast te stellen. Voor het plein voor het gemeentehuis aan de Baron de Gieylaan wordt voorgesteld de naam ‘Gemeenteplein’ te officialiseren omdat die naam vandaag reeds onofficieel wordt gebruikt en ook bij inwoners onder die naam gekend is. De naam is ook herkenbaar en goed leesbaar naar bezoekers toe.
Conform het Decreet tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977, werd na de principiële vaststelling door de gemeenteraad een openbaar onderzoek georganiseerd en werd het advies van de Erfgoedraad en Cultuurraad ingewonnen.
Tijdens het openbaar onderzoek, dat werd gehouden van 4 april 2024 tot 4 mei 2024 werden geen bezwaren ingediend. Zowel de Cultuurraad als de Erfgoedraad verleenden een gunstig advies. Er kan bijgevolg worden overgegaan tot de definitieve vaststelling van de naam.
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt de naam 'Gemeenteplein' definitief vast voor het plein ter hoogte van het gemeentehuis aan de Baron de Gieylaan te De Pinte, zoals aangeduid met groene kleur op bijgevoegd plan nieuwe toestand. De wijziging gaat in op datum van de definitieve vaststelling.
In samenspraak met de lokale besturen wil de OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. De handhavers zwerfvuil werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen. De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op een deel of geheel van het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil. Dit steeds in samenspraak met het team terreincontrole van de OVAM en naargelang de beschikbaarheid van de handhavers.
In de gemeenteraad van 27 maart 2023 werden een aantal gewestelijke personeelsleden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente De Pinte voor de vaststelling van overtredingen op artikel 40 (Afvalvrij houden van openbaar domein), artikel 53 (Bevuilen van de openbare ruimte door spuwen, urineren of achterlaten uitwerpselen) en artikel 56 (Bewaking van de dieren).
Sinds 8 januari 2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht. Eén van de wijzigingen is dat de GAS-vaststellers niet meer op naam aangesteld moeten worden.
De OVAM vraagt de deelnemende lokale besturen de OVAM aan te stellen conform de nieuwe wetgeving. Deze aanstelling is dan blijvend geldig indien er interne personeelsverschuivingen zouden plaatsvinden binnen de organisatie. De OVAM houdt een lijst bij met de namen van onze personeelsleden belast met de vaststellingsopdracht.
Artikel 1.
De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van lokaal bestuur De Pinte voor de vaststelling van overtredingen op volgende artikelen uit het GAS reglement Schelde-Leie:
Artikel 3.
Op zondag 13 oktober 2024 vinden de verkiezingen voor de provincie- en de gemeenteraad plaats. Het is aangewezen een tijdelijke politieverordening vast te stellen inzake de verkiezingscampagnes. Er moet vermeden worden dat door het maken van overdreven verkiezingspropaganda langs de openbare wegen, onder om het even welke vorm, er zou geschaad worden aan de algemene netheid van de straten, de veiligheid van het verkeer of aan de openbare rust.
Artikel 1.
Deze politieverordening is geldig vanaf 1 juli 2024 tot en met 31 oktober 2024.
Artikel 2.
Het aanbrengen, op welke wijze ook, van affiches, opschriften, beelden en fotografische voorstellingen, vlugschriften, aanplak- en kleefbiljetten die bestemd zijn voor de verkiezingen van de provincie- en gemeenteraad, mag enkel op de plaatsen op de openbare weg die door de gemeente zijn bestemd voor aanplakking van verkiezingsaffiches.
In het geval deze worden aangebracht op private eigendom, dient de aanbrenger in het bezit te zijn van een schriftelijke toelating van de eigenaar of de gebruiksgerechtigde.
Artikel 3.
Er worden voor de verkiezingen voor de provincie- en gemeenteraad openbare aanplakborden voorzien, te verdelen over het aantal verkiesbare partijen. Deze zullen staan op de volgende plaatsen:
Deelgemeente De Pinte:
Deelgemeente Zevergem:
Artikel 4.
De aangebrachte verkiezingspubliciteit mag niet overplakt, afgerukt, gescheurd, bevuild, noch onleesbaar worden gemaakt.
Artikel 5.
Het aanbrengen van opschriften op wegen en openbare eigendommen bij middel van verf- of kleurstoffen is verboden, evenals op private eigendommen.
Artikel 6.
In een strook van 30 meter naast autosnelwegen is het verboden verkiezingsaffiches aan te brengen, borden te plaatsen of op een andere wijze reclame te maken of publiciteit te voeren.
Artikel 7.
Geen enkele vorm van verkiezingspubliciteit of -propaganda is toegelaten op het openbaar domein op de dag van de verkiezingen, in een straal van 150 meter vanaf de lokalen waar de verkiezingsverrichtingen plaatshebben. Indien zich binnen deze straal een lokaal van een politieke partij zou bevinden, is enkel publiciteit door middel van affiches of kleefbiljetten toegelaten, mits rekening te houden met het bepaalde in de voorgaande artikelen, doch geen publiciteit door middel van luidsprekers. In geen geval - zowel op openbaar als op privéterrein - mag publiciteit gevoerd worden met luidsprekers op de dag van de verkiezingen.
Artikel 8.
Elke vorm van publiciteit aangebracht in strijd met deze politieverordening, zal onmiddellijk worden verwijderd, onverminderd de politiestraffen, die hieruit kunnen voortvloeien.
Artikel 9.
De verkiezingspubliciteit moet ten laatste worden verwijderd op 31 oktober 2024.
Artikel 10.
Overtredingen van deze politieverordening zullen worden gestraft met politiestraffen, voor zover door wetten, decreten, besluiten en verordeningen geen zwaardere straffen zijn voorzien.
In de gemeenteraad van 29 januari 2018 werd, naar aanleiding van de aanleg van de carpoolparking Den Beer, een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen De Pinte, Agentschap Natuur en Bos en Agentschap Wegen en Verkeer. In deze overeenkomst werd een verdeling afgesproken omtrent het beheer en onderhoud van de carpoolparking:
In de praktijk blijkt dat deze afsprakenverdeling voor heel wat onduidelijkheid zorgt. Bovendien is het complex en tijdrovend om steeds met de drie partijen hierover te vergaderen en geeft Agentschap Natuur en Bos aan dat ze niet de kennis in huis hebben om hun deel van de samenwerkingsovereenkomst na te komen. Om die reden werd er voorgesteld om het beheergedeelte van Agentschap Natuur en Bos over te dragen aan gemeente De Pinte.
Enig artikel.
De beheeroverdracht, zoals toegevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
De carpoolparking Den Beer is gelegen langs de gewestweg N60, maakt geen deel uit van de bebouwde kom en heeft een snelheidsbeperking van 70 km/u, overeenkomstig het aanvullend reglement van 1 oktober 2018 betreffende de snelheidsbeperking op de gewestweg N60.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op een gewestweg.
Verkeer op de gewestweg N60 heeft voorrang op het verkeer komende uit de carpoolparking Den Beer. Op de carpoolparking Den Beer geldt een verbod voor bestuurders van autocars en voor bestuurders van voertuigen bestemd of gebruikt voor het vervoer van zaken. Op de parking wordt een snelheidsbeperking van 30 km/u ingevoerd.
Artikel 1.
Het verkeer op de gewestweg N60 heeft voorrang op het verkeer komende van de carpoolparking. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 5.
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement MOW.
Om meer parkeermogelijkheden te creëren voor de winkelstraten, het station en het postkantoor, werd er in 2006 beslist een blauwe zone in te voeren in het centrum van De Pinte. Op 31 augustus 2020 werd de opdracht voor het aanstellen van een nieuwe concessionaris goedgekeurd in de gemeenteraad. Op 24 december 2020 werd deze opdracht gegund aan Indigo Park Belgium, Bijenstraat 21 te 9051 Sint-Denijs-Westrem (BE0449.598.562).
Het reglement dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad van 6 november 2023 had als einddatum 1 maart 2024. Het reglement wordt daarom verlengd tot 31 december 2025.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt het retributiereglement voor de blauwe zone, zoals gehecht in bijlage, vast.
Artikel 2.
Het reglement gaat in vanaf de vijfde dag na bekendmaking ervan en eindigt op 31 december 2025.
Artikel 3.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.
Het mobiliteitsplan werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 juni 2018. In het mobiliteitsplan is de onderverdeling van De Pinte in zonale snelheidsregimes opgenomen. Alle gemeentewegen op grondgebied De Pinte worden daardoor ingedeeld in 3 snelheidsregimes:
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Op de gemeenteraad van 24 juni 2024 werd het plein in de Baron de Gieylaan, voor het gemeentehuis, hernoemd naar "Gemeenteplein". Dit wordt daarom toegevoegd aan het gebiedsdekkend aanvullend reglement met betrekking tot de zonale snelheidsregeling.
Artikel 1.
In het centrum van De Pinte wordt een zone 30 ingevoerd, begrensd door:
Artikel 2.
In de Breughellaan wordt een zone 30 ingevoerd, begrensd door:
Artikel 3.
In de Florastraat wordt een zone 30 ingevoerd, begrensd door:
Artikel 4.
In de Moerkensheidewijk wordt een zone 30 ingevoerd, begrensd door:
Artikel 5.
In centrum Zevergem wordt een zone 30 ingevoerd, begrensd door:
Artikel 6.
In de Melkerij wordt een zone 30 ingevoerd, begrensd door:
Artikel 7.
In de Polderdreef wordt een variabele zone 30 ingevoerd in de schoolomgeving van Erasmus. Deze geldt tijdens schooldagen van 7.40 uur tot 8.40 uur, 11.40 uur tot 13 uur en van 15.40 uur tot 16.40 uur. Buiten deze uren geldt een snelheidsbeperking van 50 km/uur. De variabele zone 30 wordt ingevoerd in de Polderdreef, tussen huisnummer 13 en de Graaf H. Goethalslaan.
De afbakening van de variabele snelheidsregeling van 30 km/uur zal worden aangegeven door middel van dynamische verkeersborden F4a en verkeersborden F4b op volgende locaties:
Artikel 8.
De andere straten binnen de bebouwde kom behouden het snelheidsregime van 50 km/uur, m.u.v. fietsstraten waar een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt. De fietsstraten worden in een aanvullend reglement per straat vastgelegd.
Artikel 9.
In de hierna vermelde straten wordt een zonale snelheidsregeling van 50 km/uur ingevoerd buiten de bebouwde kom:
De afbakening van de zonale snelheidsregeling van 50 km/uur zal worden aangegeven door middel van de verkeersborden ZC43-50 en ZC43/50. Deze worden geplaatst op volgende locaties:
Op de grens met Nazareth en stad Gent (in Zevergem) begint en start de zone 50 reeds op grondgebied Nazareth/Gent. De snelheidszones lopen hier in elkaar over.
Artikel 10.
In volgende straten buiten de bebouwde kom geldt eveneens een snelheidsbeperking van 50 km/uur:
Artikel 11.
In volgende straten geldt een specifieke afwijking op de eerder vernoemde snelheidsbeperkingen:
Artikel 12.
Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de snelheidsregeling op gemeentewegen.
Artikel 13.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Op de gemeenteraad van 24 juni 2024 werd de zone in de Baron de Gieylaan, voor het gemeentehuis, hernoemd als het "Gemeenteplein". Aangezien op deze zone meerdere parkeerplaatsen binnen de blauwe zone vallen, wordt deze nieuwe straat toegevoegd aan het aanvullend reglement met betrekking tot de gebiedsdekkende maatregel "blauwe zone".
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Het "Gemeenteplein" wordt opgenomen in het gebiedsdekkend aanvullend reglement met betrekking tot de blauwe zone.
Artikel 1.
De afbakening van de blauwe zone gebeurt als volgt:
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid door verkeersborden E9a met zonale geldigheid, aangevuld met een afbeelding van een parkeerschijf en de vermelding.
Artikel 2.
De parkeerregeling met parkeerschijf (blauwe zone) is van toepassing op werkdagen vanaf 9u00 tot 18u00. De maximaal toegestane parkeerduur bedraagt 2 uur.
Artikel 3.
Deze regeling is niet van toepassing op de voertuigen waarvoor een bewonerskaart werd toegekend.
Artikel 4.
Artikel 5.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
Het Gemeenteplein maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 30, overeenkomstig de aanvullende reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en 24 juni 2024 betreffende de zonale snelheidsregeling. Daarnaast valt een groot deel van de parkeerplaatsen onder de blauwe zone, overeenkomstig het aanvullend reglement van 24 juni 2024 met betrekking tot de blauwe zone.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Op het Gemeenteplein worden vier parkeerplaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen ter hoogte van de twee elektrische laadpalen. Daarnaast wordt ook een parkeerplaats voorzien voor een deelwagen en een parkeerplaats voor personen met een handicap.
Artikel 1.
Op het Gemeenteplein, ter hoogte van het middenplein voor het gemeentehuis, wordt een zone voor bussen voorzien. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
Op het Gemeenteplein worden vier parkeerplaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Op het Gemeenteplein wordt een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Op het Gemeenteplein wordt op de oostelijke parking van het gemeenteplein een parkeerplaats voor deelwagens ingericht. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot het Gemeenteplein.
Artikel 6.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).
De Baron de Gieylaan (Kerkplein - rotonde post) maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 30, overeenkomstig de aanvullende reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en 24 juni 2024 betreffende de zonale snelheidsregeling. Daarnaast is een groot deel van de parkeerplaatsen in de Baron de Gieylaan opgenomen in de blauwe zone, overeenkomstig het aanvullend reglement van 24 juni 2024 betreffende de blauwe zone.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Het plein in de Baron de Gieylaan, voor het gemeentehuis, heeft een eigen straatnaam gekregen (Gemeenteplein). Hiervoor werd een afzonderlijk aanvullend reglement opgemaakt. Bijgevolg worden de bepalingen met betrekking op het Gemeenteplein verwijderd uit het aanvullend reglement met betrekking tot de Baron de Gieylaan.
Artikel 1.
Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt Baron de Gieylaan - Vredestraat, hebben fietsers en voetgangers op de rotonde voorrang ten opzichte van het verkeer in de Baron de Gieylaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt Baron de Gieylaan - Vredestraat, heeft het verkeer op de rotonde voorrang ten opzichte van het verkeer dat uit de Baron de Gieylaan komt. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 6.
In de Baron de Gieylaan worden er enkele oversteekplaatsen voor voetgangers aangeduid aan de hand van markering van een oversteekplaats voor voetgangers. Deze oversteekplaatsen worden aangelegd op de volgende locaties:
Artikel 7.
In de Baron de Gieylaan, ter hoogte van de ingang van de Vrije Basisschool, wordt een zone voor kiss-and-ride voorzien. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
In de Baron de Gieylaan worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 10.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
In februari - maart 2024 konden alle inwoners en buurtcomités een voorstel indienen voor een nieuwe straatnaam. In totaal kwamen er 303 suggesties binnen. Over deze suggesties is er:
Een technisch advies geformuleerd vanuit de gemeentelijke administratie op basis van het Best-address protocol
Inhoudelijk advies gevraagd aan de Erfgoedraad/Cultuurraad van Nazareth en De Pinte tijdens een gezamenlijk overleg op 23 april 2024. Via een stemprocedure waarbij de aanwezige leden 1,2 of 3 punten konden toekennen aan een straatnaam werd per straat een volgorde bepaald.
Op het fusiecollege van 6 mei 2024 is de stemprocedure goedgekeurd, evenals de lijst met voorstellen die ter stemming aan inwoners werd voorgelegd. In de periode van 8 mei (uitsturen brieven) tot en met 26 mei 2024 kon er gestemd worden:
Stemgerechtigd: inwoners van de straat ouder dan 16 jaar op 26 mei 2024. Op adressen zonder domicilie kon de gevestigde onderneming stemmen.
Op het stembiljet (per straat) is een lijst van suggesties gegeven.
Bij de suggesties was de motivatie vermeld en rangorde die door de Erfgoedraad/Cultuurraad is toegekend.
Aan elk voorstel kon de stemgerechtigde een aantal sterren toekennen, van 0 tot 5. De suggestie met de meeste sterren wordt voorgesteld als definitieve naam aan het fusiecollege en de gemeenteraad.
Stemmen kon zowel digitaal als op papier. Papieren stembiljetten werden verzameld in het gemeentehuis.
69% van de respondenten van Nazareth en De Pinte heeft gereageerd.
Naar aanleiding van de fusie Nazareth-De Pinte moeten straten een nieuwe naam krijgen en/of hernummerd worden. Met uitzondering van de Heerweg (die Heirweg wordt), is besloten om een inspraaktraject op te starten om de straten te hernoemen.
Eveneens in het kader van de noodzakelijke herbenaming van een aantal straten op het grondgebied van Nazareth dringen zich een aantal (zij het gedeeltelijke) hernummeringen op. Dit om dubbele adressen te vermijden en de logische, chronologische volgorde van nummering blijvend te kunnen respecteren.
De kosten verbonden met de straatnaamswijzigingen (aanpassingen straatnaamborden en dergelijke) zijn voorzien in het goedgekeurd MJPA 2024 (actie PE3-01-04) van Nazareth.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de stemresultaten voor nieuwe straatnamen n.a.v. fusie Nazareth-De Pinte.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt volgende straatnamen principieel goed:
voor Dorp: Zevergemdorp
voor Nijverheidsstraat: Tussensporen
voor Savaanstraat: Verloren Hoek
Voor Stationsstraat: Faunastraat
Artikel 3.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde hernummeringen in onderstaande straten principieel goed:
Bosstraat
Wontergemstraat
Artikel 4.
De inwoners en de eigenaars van de betrokken straten en/of hernummeringen worden aangeschreven en krijgen minimaal 30 dagen de tijd om opmerkingen en bezwaren in te dienen.
Artikel 5.
De nieuwe straatnamen en/of hernummering worden definitief bekrachtigd in de gemeenteraad van september 2024.
De gemeentelijke erfgoedlijst werd in het verleden samengesteld door de erfgoedraad en bijgehouden in het kader van advisering bij mogelijke ingrepen op het lokale erfgoed. De intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst nam vanaf de oprichting ervan en de toetreding van De Pinte tot dit samenwerkingsverband, samen met de erfgoedraad deze adviserende functie op.
In het verleden was de inventaris ingedeeld in een aantal categorieën die waren gebaseerd op een historisch aanvoelen van de waarde van elk van de opgenomen elementen. Uit noodzaak om dit zo veel mogelijk over heel Vlaanderen op een gelijke basis te stoelen werd decretaal vastgelegd wat de criteria voor een dergelijk waarderingskader zouden moeten zijn. IOED en Erfgoedraad pasten samen in de voorbije maanden dit waarderingskader toe op de bestaande inventaris lokaal onroerend erfgoed en maakten een aantal afspraken rond de taakverdeling voor wat betreft de adviesvorming.
Dit werkstuk wordt aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Het bestaat uit een document met de inventarislijst én de aanduiding van de categorie waarin het monument is ingeschaald en uit een document dat de achtergronden en de afspraken weergeeft.
Door de waardering te baseren op wetenschappelijke en decretale inzichten krijgt deze een sterkere basis. Het feit dat een dergelijke waardering aan de verschillende erfgoeditems wordt toegevoegd, zorgt voor een duidelijkere adviesverstrekking bij stedenbouwkundige aanvragen.
Artikel 1.
De lijst met lokaal onroerend erfgoed wordt vastgesteld, zoals gehecht in de bijlage.
Artikel 2.
Het waarderingskader bouwkundig erfgoed De Pinte, als bijlage bij dit besluit, met hierin de principes, worden goedgekeurd. De gemeentelijke erfgoedraad en/of de IOED wordt om advies gevraagd bij (ver)bouw- of sloopaanvragen van de op de lijst opgenomen elementen.
De jaarrekening en het jaarverslag van Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde over het jaar 2023 werden samen met het controleverslag van het boekhoudkantoor toegelicht tijdens de raad van bestuur van Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde van 8 mei 2024.
De gemeenteraden van de deelgenoten dienen de jaarrekening goed te keuren, conform artikel 19 van de statuten van de vereniging.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening van 2023 van Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde goed, zoals toegevoegd in bijlage.
Artikel 2.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van 2023 en het controleverslag van het boekhoudkantoor.
De Vlaamse Regering vraagt de lokale besturen om vrijwillig een fusie met gelijkgezinde lokale besturen te onderzoeken en te overwegen.
Op 18 december 2023 werd de definitieve beslissing genomen tot vrijwillige samenvoeging van de lokale besturen De Pinte en Nazareth.
Deze beslissing vloeit voort uit:
Beslissingen die het fusiecollege neemt over handelingen die niet tot de lopende zaken behoren zullen gerapporteerd worden aan de gemeenteraad zodat de raadsleden hun controlefunctie kunnen uitvoeren.
De gemeenteraad wordt geïnformeerd over de toepassing definitie lopende zaken van het fusiecollege op 3 juni 2024 aangaande meerjarenplanaanpassing.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis over de toepassing definitie lopende zaken van het fusiecollege op 3 juni 2024 aangaande meerjarenplanaanpassing 5.MJP.
Er zijn geen mededelingen van de voorzitter.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad