Terug
Gepubliceerd op 28/11/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 04/11/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
Veerle Goethals, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 04/11/2024 om 20:02.

  • Openbaar

    • Interne zaken

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Onthouders: Hannes Eechaute
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.

    • IZ-IGS

      • Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM) - Buitengewone algemene vergadering van 20 november 2024 - beraadslagen agenda - bepalen mandaat volmachtdrager

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente is aangesloten bij de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM).

        De gemeente werd per aangetekend schrijven van 19 september 2024 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IVM. De vergadering vindt plaats op woensdag 20 november 2024 om 19 uur in de vergaderzaal van het magazijngebouw (2de verdieping), Sint-Laureinsesteenweg 29 te Eeklo.

        De agenda en de informatie betreffende de agendapunten werden bezorgd aan de gemeente.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40, 41 en 432
        • Statuten van IVM, inzonderheid artikel 28
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 in verband met IVM - aanduiden van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen
        Motivering

        De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de buitengewone algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de buitengewone algemene vergadering van IVM.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVM van 20 november 2024 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:

        1. Activiteiten en strategieën voor volgend boekjaar (2025) – bespreking
        2. Begroting IVM 2025 – goedkeuring

         

        Artikel 2.

        De vertegenwoordiger, de heer Erik Van de Velde of plaatsvervangende vertegenwoordiger, Antoine Van Nieuwenhuyze, van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IVM van 20 november 2024 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.

        De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 10.532 stemmen.

         

        Artikel 3.

        Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), Sint-Laureinsesteenweg 29 te 9900 Eeklo.

      • Dienstverlenende Vereniging voor Ruimtelijke Ordening en Economische Ontwikkeling (Veneco) - Buitengewone algemene vergadering van 27 november 2024 - beraadslagen agenda - bepalen mandaat volmachtdrager

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente is vennoot van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.

        De gemeente ontving op 20 september 2024 per aangetekend schrijven de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Veneco die doorgaat op woensdag 27 november 2024 om 18 uur in 'Feestzaal Breughel', Beerveldsebaan 32, 9080 Lochristi.

         De agenda en de bijhorende documentatie werden eveneens aan de gemeente overgemaakt.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Artikel 33 § 5 van de gecoördineerde statuten van Veneco van 1 januari 2024 dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering
        • Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de onverenigbaarheden
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 in verband met het aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Veneco
        Motivering

        De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de buitengewone algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de buitengewone algemene vergadering van Veneco.

        Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024 worden goedgekeurd:

        1. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 13 juni 2024
        2. Werkprogramma en begroting 2025
        3. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

         

        Artikel 2.

        Aan de vertegenwoordiger van de gemeente De Pinte, houder van 100 aandelen, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, de heer Kristof Agache, schepen, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024 om 18 uur in ‘Feestzaal Breughel’, Beerveldsebaan 32 – 9080 Lochristi, wordt het mandaat gegeven om:

        • Er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering uit te voeren.
        • Deel te nemen aan elke latere buitengewone algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 27 november 2024 geplande buitengewone algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering te realiseren.

        Artikel 3.

        Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.

    • ROM-Milieu

      • Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) - goedkeuring wijziging protocolakkoord niet-verkeer

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 25 september 2024 werd de omzendbrief obov2014019 ontvangen van het Parket van de procureur des Konings van Oost-Vlaanderen, samen met de vraag tot ondertekening van het gewijzigde protocolakkoord niet-verkeer bij het gemeentelijk reglement van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).

        Het nieuwe protocolakkoord niet-verkeer voorziet in de wijziging dat bij winkeldiefstal de ondergrens wordt opgetrokken van €250,00 naar €500,00.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41 en 177, en latere wijzigingen
        • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
        • Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
        • Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, inclusief eventuele wijzigingen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 10 december 2015 met betrekking tot de goedkeuring van het GAS reglement
        • Besluit van de gemeenteraad van 29 april 2019 betreffende het retributiereglement voor het innen van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en haar latere wijzigingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) - reglement en protocollen
        Motivering

        Het nieuwe ondertekende protocolakkoord niet-verkeer waarborgt de verderzetting van de lopende GAS-procedures.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de wijziging van het protocolakkoord betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties - niet-verkeer.

         

        Artikel 2.

        De wnd. burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om het protocol te ondertekenen.

         

        Artikel 3.

        Het betreffende protocolakkoord dat van kracht is sinds 1 januari 2020 wordt opgeheven vanaf 11 november 2024. Het nieuwe protocolakkoord treedt in werking op 11 november 2024.

         

        Artikel 4.

        In artikel 64 van het GAS-reglement Schelde Leie onder het 2e punt wordt het bedrag van 250 euro vervangen door 500 euro.

         

        Artikel 5.

        Dit protocol wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.

         

        Artikel 6.

        Een afschrift van deze beslissing wordt samen met het ondertekende protocol overgemaakt aan:

        • Politiezone Schelde-Leie
        • Provincie Oost-Vlaanderen
        • Procureur des Konings
    • Grondzaken

      • Aanvullend reglement op het wegverkeer - Oude Gentweg

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).

        Oude Gentweg maakt grotendeels deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 30 en 50, overeenkomstig de aanvullende reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en 24 juni 2024 betreffende de zonale snelheidsregeling. Daarnaast is een groot deel van de Oude Gentweg fietsstraat, conform het aanvullend reglement betreffende de fietszone van 18 december 2023.

        De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
        • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
        • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
        • Koninklijk besluit van 24 juni 1988 betreffende de Nieuwe Gemeentewet, art. 119
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
        • Dienstorder MOW/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 betreffende de procedure aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de bebouwde kom
        • Besluit van de gemeenteraad van 18 december 2023 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de fietszone
        • Besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2024 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de zonale snelheidsregeling
        Adviezen
        • Advies van de mobiliteitsraad van 6 maart 2024
        • Advies van de politie van 29 augustus 2024
        Motivering

        De snelheidsbeperking op fietspaden volgt de snelheidsbeperking op de rijbaan. Hierdoor kunnen speedpedelecs 45 km/u rijden op het gemengde fietspad in de Oude Gentweg. Om de veiligheid van de andere gebruikers te verzekeren, wordt voorgesteld om speedpedelecs op de rijbaan te laten rijden. De signalisatie wordt hiervoor aangepast.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Bij het uitrijden van de Oude Gentweg richting Baron de Gieylaan, ter hoogte van huisnummer 1 dient het verkeer voorrang te verlenen aan de fietsers en het verkeer op de Baron de Gieylaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:

        • B1-verkeersbord met onderbord M10 in de Oude Gentweg, ter hoogte van Oude Gentweg 1
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken in Oude Gentweg, ter hoogte van Oude Gentweg 1 voor het fietspad op de Baron de Gieylaan
        • B1-verkeersbord in de Oude Gentweg ter hoogte van de aansluiting met de Baron de Gieylaan


        Artikel 2.

        Verkeer in de Oude Gentweg, ter hoogte van huisnummer 8 moet voorrang verlenen op het verkeer komende uit het Louis Van Houttepark richting Oude Gentweg. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:

        • B1-verkeersbord in Oude Gentweg, ter hoogte van huisnummer 8
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken in Oude Gentweg, ter hoogte van huisnummer 8

         

        Artikel 3.

        Verkeer in de Oude Gentweg heeft voorrang op het verkeer komende uit de Stijn Streuvelslaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • B15c-verkeersbord in de Oude Gentweg, kant van de spoorweg ter hoogte van huisnummer 14
        • B15f-verkeersbord in de Oude Gentweg, ter hoogte van huisnummer 12
        • B1-verkeersbord in Stijn Streuvelslaan, ter hoogte van Oude Gentweg 14
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken in Stijn Streuvelslaan, ter hoogte van Oude Gentweg 14

         

        Artikel 4.

        Fietsers in de Oude Gentweg hebben, ter hoogte van huisnummer 30, voorrang op het verkeer in de Oude Gentweg waar het fietspad de straat kruist. Om dit kenbaar te maken wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • B1-verkeersbord in Oude Gentweg, ter hoogte van huisnummer 24
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken in Oude Gentweg, ter hoogte van huisnummer 24
        • B1-verkeersbord in Oude Gentweg, ter hoogte van huisnummer 7
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken in Oude Gentweg, ter hoogte van huisnummer 7

        Bij het afrijden van het verkeersplateau, ter hoogte van huisnummer 7 richting de Klossestraat, is een verkeerseiland voorzien. Bestuurders dienen hier rond te rijden. Dit wordt gesignaleerd met de verkeersborden D1 in beide richtingen.

         

        Artikel 5.

        In de Oude Gentweg worden er op twee locaties geschrankte bloembakken geplaatst als snelheidsremmende maatregel, ter hoogte van huisnummer 23 en 50 en ter hoogte van huisnummer 45 en 72. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:

        • D1b gebodsbord op beide zijden van de bloembakken, ter hoogte van Oude Gentweg 23 en 50
        • D1b gebodsbord op beide zijden van de bloembakken, ter hoogte van Oude Gentweg 45 en 72
        • B21 voorrangsbord ter hoogte van Oude Gentweg 46 en 68
        • B19 voorrangsbord ter hoogte van Oude Gentweg 27 en 49
         
        Artikel 6.
        In de Oude Gentweg is er een aanliggend gemengd tweerichtingsfiets- en voetpad, gelegen tussen huisnummer 24 en de aansluiting met de Hemelrijkstraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
        • D10-gebodsbord in de Oude Gentweg ter hoogte huisnummer 30
        • D10-gebodsbord in de Oude Gentweg ter hoogte van huisnummer 36
        • D10-gebodsbord in de Oude Gentweg ter hoogte van de aansluiting met de Hemelrijkstraat
        • D10-gebodsbord in de Oude Gentweg ter hoogte van de aansluiting met de Hemelrijkstraat komende van de Klossestraat
         
        Artikel 7.
        Fietsers in de Oude Gentweg richting Klossestraat hebben in beide richtingen voorrang op het verkeer komende uit de Hemelrijkstraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
        • B15f-verkeersbord in de oude Gentweg ter hoogte van Oude Gentweg 106
        • Een overlangse markering die een fietspad aanduidt in Oude Gentweg, ter hoogte van het kruispunt met de Hemelrijkstraat.
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken in Oude Gentweg, ter hoogte de Hemelrijkstraat, in beide richtingen

        Artikel 8.
        Fietsers in de Oude Gentweg moeten voorrang verlenen aan het verkeer in de Klossestraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
        • B1-verkeersbord in de Oude Gentweg, ter hoogte van de aansluiting met de Klossestraat
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken in Oude Gentweg, ter hoogte van de aansluiting met de Klossestraat
         
        Artikel 9.

        De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot Oude Gentweg.

         

        Artikel 10.

        Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.

      • Dorpskern Zevergem - Herinrichting met ontharding en groenaanleg - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        In het kader van de opdracht “Dorpskern Zevergem - Herinrichting met ontharding en groenaanleg” werd een bestek met nr. 20242028 opgesteld door de ontwerper, Atelier AD, KBO nr. BE 0844.237.124, Noordstraat 204 te 8800 Roeselare.

         

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 304.019,68 euro + 63.844,13 euro (btw) = 367.863,81 euro.

         

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        • KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
        • Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag (excl. btw) overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet)
        • KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Vorige beslissingen
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 december 2023 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht “Dorpskernherwaardering Zevergem” aan Atelier AD, geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer BE 0844.237.124, Noordstraat 204 te 8800 Roeselare
        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2024/D-GRBPLAN/0200-01/224107/GEMEENTE/ROO-GZN/P049-2025
        • 2024/D-AFVLSORT/0200-01/224107/GEMEENTE/DZM/P040-2025 – 21.500 euro
        • 2024/V-OVVBUS/0210-01/224200/GEMEENTE/GZN/P071-2025 – 19.000 euro
        Motivatie stemgedrag

        Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:

        De fractie Ruimte onthoudt zich.
        De vergroening en ontharding van de dorpskern is positief. Alleen missen we het totaal plaatje. Wat is de uiteindelijke totaalinrichting voor de dorpskom? Wanneer en is de volgende fase voorzien? We vinden bovendien dat de inwoners te weinig zijn betrokken en dat er geen rekening werd gehouden met de vele opmerkingen en suggesties door de inwoners werden gegeven n.a.v. de info-avond van mei 2024. Evenmin werd er nadien nog teruggekoppeld.


        Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:

        De vergroening en ontharding van het dorp is zeker positief ook - bij de realisatie van ook fase 2 - het pleinaspect. We missen de aandacht voor kiss & ride t.h.v. de school alsook parkeergelegenheid in het échte centrum t.h.v. kerk en café.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Erik Van de Velde, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Onthouders: Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Christel Verleyen, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        Het bestek met nr. 20242028 en de raming voor de opdracht “Dorpskern Zevergem - Herinrichting met ontharding en groenaanleg”, opgesteld door de ontwerper, Atelier AD, KBO nr. BE 0844.237.124, Noordstraat 204 te 8800 Roeselare worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 304.019,68 euro + 63.844,13 euro (btw) = 367.863,81 euro.

         

        Artikel 2.

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

         

        Artikel 3.

        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

      • Concessie Blauwe zone - Goedkeuring concessieovereenkomst

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        In het kader van de opdracht “Concessie Blauwe Zone” werd een concessieovereenkomst met nr. 2024/1024 opgesteld.

         

        Er wordt voorgesteld de concessie toe te wijzen bij wijze van een procedure ‘sui generis’.

         

        De concessie zal in uitvoering gaan in 2025. Lokaal Bestuur Nazareth heeft Lokaal Bestuur De Pinte gemandateerd om op te treden als penhouder voor het voeren van de plaatsingsprocedure.

        Hogere regelgeving
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        • Wet van 17 juni 2016 betreffende concessieovereenkomsten, meer bepaald artikel 3, §1
        • KB van 25 juni 2017 betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten, meer bepaald artikel 4 
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van Lokaal Bestuur Nazareth van 28 oktober 2024 houdende de goedkeuring van de concessieovereenkomst Blauwe Zone
        Motivatie stemgedrag

        Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:

        Wij betreuren het feit dat, niettegenstaande men wil inzetten op korte termijnparkeren, de verbalisering per dag gerekend wordt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De concessieovereenkomst met nr. 2024/1024 voor de opdracht “Concessie Blauwe Zone”, opgesteld door de Aankoopcel wordt goedgekeurd.

         

        Artikel 2.

        Bovengenoemde opdracht zal worden toegewezen via een procedure ‘sui generis’.

         

        Artikel 3.

        Lokaal Bestuur De Pinte wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Lokaal Bestuur Nazareth bij de gunning van de opdracht op te treden.

         

        Artikel 4.

        Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.

         

        Artikel 5.

        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

    • Financiën

      • Kerkfabriek O.-L.-Vr.- Hemelvaart Zevergem - Budgetwijziging 2024 - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 30 juli 2024 keurde de kerkraad O.-L.-Vr.-Hemelvaart Zevergem het gewijzigde budget 2024 goed.
        Het centraal kerkbestuur (CKB) De Pinte + Zevergem keurde op 6 augustus 2024 het gecoördineerd gewijzigde budget 2024 goed.

        Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 48 dat als het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad akte neemt van het budget binnen een termijn van vijftig dagen.

        Het dossier was op 3 oktober 2024 volledig, hierdoor eindigt de adviestermijn op 22 november 2024.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
        • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 betreffende boekhouding van de besturen van de eredienst
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 betreffende Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Hemelvaart Zevergem - Meerjarenplan 2020-2025 - goedkeuren
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 september 2023 betreffende Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Hemelvaart - Budget 2024 - Kennisname
        • Besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2024 waarbij de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr.5 - deel OCMW werd goedgekeurd
        Motivering

        De totale exploitatietoelage van de kerkfabriek voor 2024 bedraagt 12 721,07 euro. Dit werd in de budgetwijziging niet aangepast.

        De investeringstoelage van 29 484,61 euro wordt gewijzigd naar 0,00 euro voor 2024. De geplande investeringen worden verschoven naar 2025.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2024/0-DOTATIE/0790-03/649422/GEMEENTE/FIN/IP-GEEN
        • 2024/1-DOTATIE/0790-03/664200/GEMEENTE/FIN/IP-INV-SUB
        Besluit

        Enig artikel.
        De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2024 van Kerkfabriek O.-L.-Vr.-Hemelvaart Zevergem.

      • Kerkfabriek O.-L.-Vr.- Hemelvaart Zevergem - Budget 2025 - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 30 juli 2024 keurde de kerkraad O.-L.-Vr.-Hemelvaart Zevergem het budget 2025 goed.
        Het centraal kerkbestuur (CKB) De Pinte + Zevergem keurde op 6 augustus 2024 het gecoördineerd budget 2025 goed.

        Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 48 dat als het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad akte neemt van het budget binnen een termijn van vijftig dagen.

        Het dossier was op 3 oktober 2024 volledig, hierdoor eindigt de adviestermijn op 22 november 2024.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
        • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 betreffende boekhouding van de besturen van de eredienst
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 betreffende Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Hemelvaart Zevergem - Meerjarenplan 2020-2025 - goedkeuren
        • Besluit van de gemeenteraad van 13 mei 2024 betreffende Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Hemelvaart - jaarrekening 2023 - advies
        • Besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2024 waarbij de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr.5 - deel OCMW werd goedgekeurd
        Motivering

        De totale exploitatietoelage van de kerkfabriek wordt voor 2025 vastgesteld op 13 472,68 euro, wat past binnen het meerjarenplan 2020-2025, 14 875,51 euro.

        Er wordt een maximale investeringstoelage vastgesteld van 49 484,61 euro, in het meerjarenplan 2020-2025 wordt er 10 000 euro opgenomen voor 2025.

        Het verschil van 39 484,61 euro is te verklaren door niet opgenomen saldi van investeringstoelagen 2020-2023, wegens uitstellen van een aantal investeringen. Het totaalkrediet voor alle jaren samen wordt dan ook niet overschreden en blijft conform het meerjarenplan.

        Jaar Oorspronkelijk MJP Besteed
        2020 15 000 7 142,42
        2021 10 000 6 906,45
        2022 10 000 1 466,52
        2023 10 000  
        2024 10 000  
        2025 10 000  
        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2025/0-DOTATIE/0790-03/649422/GEMEENTE/FIN/IP-GEEN
        • 2025/1-DOTATIE/0790-03/664200/GEMEENTE/FIN/IP-INV-SUB
        Besluit

        Enig artikel.
        De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van Kerkfabriek O.-L.-Vr.-Hemelvaart Zevergem.

      • Kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn De Pinte - Budgetwijziging 2024 - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        De kerkfabriek dient een budgetwijziging op te maken indien het totaal van de ontvangsten of uitgaven van een hoofdfunctie wijzigt of als er kredieten worden opgenomen op een artikel waarop in het budget nog geen kredieten waren opgenomen of wanneer de investeringen wijzigen.

        De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn keurde op 24 juni 2024 de budgetwijziging 2024 goed.

        Het centraal kerkbestuur (CKB) De Pinte + Zevergem keurde op 6 augustus 2024 de gecoördineerde budgetwijziging 2024 goed.

         

        Overeenkomstig artikel 48 van het gewijzigd decreet van 7 mei 2004 dient de gemeenteraad kennis te nemen van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek.

        De gemeenteraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die op 22 november 2024 eindigt.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        • Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van het eredienstendecreet
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten
        • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Ministerieel besluit van 12 februari 2013 tot wijziging modellen boekhouding besturen van de eredienst
        • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 betreffende boekhouding van de besturen van de eredienst
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 26 september 2022 betreffende Kerkfabriek Sint-Nicolaas Tolentijn De Pinte - Meerjarenplanwijziging 2020-2025/1 - goedkeuren
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 september 2023 betreffende Kerkfabriek Sint-Nicolaas Tolentijn De Pinte - Budget 2024 - kennisname
        • Besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2024 waarbij de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr.5 - deel OCMW werd goedgekeurd
        Motivering

        De voorgestelde budgetwijziging 2024 overschrijdt de grens van de in de goedgekeurde meerjarenplanwijziging 2020-2025/1 niet.

        De gemeentelijke exploitatietoelage ligt lager dan het bedrag opgenomen in het oorspronkelijk budget 2024 (20 600,06 euro) en bedraagt nu 15 298,06 euro.

        De gevraagde investeringstoelage komt voor 2024 op 0,00 euro. De toelage wordt doorgeschoven naar 2025, gezien de geplande investeringen pas in 2025 zullen gerealiseerd worden.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2024/0-DOTATIE/0790-03/649421/GEMEENTE/FIN/IP-GEEN
        • 2024/1-DOTATIE/0790-03/664100/GEMEENTE/FIN/IP-INV-SUB
        Besluit

        Enig artikel.
        De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn.

      • Kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn De Pinte - Budget 2025 - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 24 juni 2024 keurde de kerkraad Sint-Nicolaas van Tolentijn De Pinte het budget 2025 goed.
        Het gecoördineerd budget van De Pinte werd door het centraal kerkbestuur (CKB) De Pinte + Zevergem op 6 augustus 2024 goedgekeurd.

        Het eredienstdecreet stipuleert in artikel 48 dat als het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad akte neemt van het budget binnen een termijn van vijftig dagen.

        Het dossier werd op 3 oktober 2024 ingediend bij de gemeente, hierdoor eindigt de adviestermijn op 22 november 2024.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
        • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 betreffende boekhouding van de besturen van de eredienst
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 26 september 2022 betreffende Kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn De Pinte - Meerjarenplanwijziging 2020-2025/1 - goedkeuren
        • Besluit van de gemeenteraad van 13 mei 2024 betreffende Kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn De Pinte - jaarrekening 2023 - advies
        • Besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2024 waarbij de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr.5 - deel OCMW werd goedgekeurd
        Motivering

        De totale exploitatietoelage van de kerkfabriek wordt voor 2025 vastgesteld op 20 775,99 euro, wat past binnen de meerjarenplanwijziging 2020-2025/1, 35 386,00 euro.

        Er wordt een maximale investeringstoelage vastgesteld van 25 500 euro. Dit betreft de jaarlijks doorgeschoven investeringstoelagen jaren 2023-2024 en de toelage voor 2025.

        De bedragen blijven binnen de meerjarenplanwijziging 2020-2025/1.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2025/0-DOTATIE/0790-03/649421/GEMEENTE/FIN/IP-GEEN
        • 2025/1-DOTATIE/0790-03/664100/GEMEENTE/FIN/IP-INV-SUB
        Besluit

        Enig artikel.
        De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van Kerkfabriek Sint-Nicolaas van Tolentijn.

      • Hulpverleningszone Centrum – Zonale verdeelsleutel - goedkeuren

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        Door een wijziging in de samenstelling van de gemeenten van Zone Centrum vanaf 2025, en een aantal gemeentelijke fusies binnen de zone vanaf datzelfde jaar, dringt een aanpassing van de zonale verdeelsleutel zich op.

        Art. 67 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid bepaalt dat de hulpverleningszones gefinancierd worden door onder meer dotaties van de gemeenten die deel uitmaken van de zone.

         

        Art. 68 van diezelfde wet stelt dat de dotaties van de gemeenten van de zone jaarlijks worden vastgelegd door de zoneraad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Bij gebrek aan dergelijk akkoord, wordt de dotatie van elke gemeente vastgesteld door de provinciegouverneur volgens de bepalingen omschreven in de wet.

         

        Naar aanleiding van de oprichting van de Hulpverleningszone Centrum legde de prezoneraad op 25 november 2013 de principes vast die aan de grondslag liggen van de verdeelsleutel.

        De prezoneraad verklaarde zich akkoord om de door de federale werkgroep voorgestelde verdeelsleutel toe te passen. Deze verdeelsleutel bepaalt de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de hulpverleningszone en houdt rekening met volgende criteria en wegingen:

         

        • Residentiële bevolking: 30%
        • Actieve bevolking: 10%
        • Kadastraal Inkomen: 5%
        • Belastbaar inkomen: 5%
        • Punctuele Risico’s: 50%

         

        Er is geen weging voor het criterium oppervlakte opgenomen omdat dit gelinkt wordt aan het criterium van de bevolking. Deze twee criteria vormen samen de bevolkingsdichtheid, waaraan elke andere bovenstaande factor wordt gerelateerd.

        De prezoneraad besliste tevens de herverdeling van de kosten binnen de zone te spreiden over een periode van tien jaar (2013 - 2023), teneinde de evolutie naar de overeengekomen verdeelsleutel geleidelijk te laten verlopen. De beginpercentages van deze overgangsperiode zijn de effectieve bijdragen van de verschillende gemeenten in het jaar 2013 en werden door een auditcomité van financieel directeurs vastgelegd (financiële nulmeting). De eindpercentages zijn de definitieve verdeelsleutel zoals voorgesteld door de federale werkgroep.

         

        Naar aanleiding van enkele fusies van gemeenten binnen de provincie Oost-Vlaanderen in 2019 wijzigde de samenstelling en de onderlinge verhouding van de gemeenten van de Hulpverleningszone Centrum. Dit heeft een impact gehad op de verdeelsleutel die toegepast wordt voor de berekening van de gemeentelijke dotaties. Zone Centrum koos ervoor om de door de federale werkgroep voorgestelde verdeelsleutel verder te hanteren en ook toe te passen op de toetredende gemeenten Deinze en Lievegem. Voor de berekening van de nieuwe verdeelsleutel werd uitgegaan van de cijfers die de federale werkgroep heeft berekend voor Zone Centrum en Zone Meetjesland. Enkel de fusionerende gemeenten werden mee in rekening gebracht en op basis van deze cijfers werd een nieuw percentage berekend dat de huidige verdeelsleutel uitmaakt. Zoals bij de opstart van Zone Centrum werd opnieuw een overgangsperiode van tien jaar voorzien (2017-2027), om van de bestaande actuele verdeling (effectieve bijdragen van de gemeenten in 2017) over te gaan naar de overeengekomen verdeelsleutel (cf. zoneraad van 24/10/2018).

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, in het bijzonder de artikelen 26, 67, en 68
        Motivering

        Naar aanleiding van een nieuwe wijziging in de samenstelling van de gemeenten van Zone Centrum vanaf 2025, en een aantal gemeentelijke fusies binnen de zone vanaf datzelfde jaar, dringt een nieuwe aanpassing van de zonale verdeelsleutel zich op.

         

        In dit kader werd een poging gedaan om de oorspronkelijke verdeelsleutel, gebaseerd op het werk van de federale werkgroep, te reconstrueren. Deze oefening heeft niet tot een bevredigend resultaat geleid, en na contact met de federale overheid blijkt dat de brondata die gebruikt werd voor de door de federale werkgroep berekende verdeling niet langer beschikbaar is. Zone Centrum heeft bijgevolg zicht op de door de werkgroep gehanteerde principes en de gebruikte parameters, alsook op het resultaat van de verdeling voor de (toenmalige) gemeenten van de zone, maar niet op de achterliggende gegevens die aan de grondslag liggen van de berekening. Dit heeft als gevolg dat er geen concrete formule voorhanden is om de zonale verdeelsleutel te herberekenen in geval van toe- of uittredende gemeenten, zoals het geval met Laarne en Wetteren, die vanaf 2025 deel zullen uitmaken van Zone Centrum.

         

        Om bovenstaande reden heeft de zone een eigen ad hoc berekening gemaakt om het aandeel van de toetredende gemeenten te bepalen, rekening houdend met de parameters die gehanteerd werden door de federale werkgroep.

         

        De uiteindelijke verdeelsleutel is zodanig berekend dat het totaal 100% bedraagt, en wordt afgerond op vijf cijfers na de komma. Dit laatste heeft tot gevolg dat bij de verdeling van de 100.000 stemmen i.k.v. een beslissing m.b.t. de begroting(swijziging) of de jaarrekening (cf. art. 51 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid) er niet gewerkt moet worden met afrondingen.

         

        Er wordt opnieuw gekozen om te werken met een overgangsperiode, om van de bestaande actuele verdeling (huidige effectieve bijdragen van de gemeenten) over te gaan naar de overeengekomen verdeelsleutel. Het eindpunt blijft echter behouden op het jaar 2027. De nieuwe zonale verdeelsleutel zal dus evolueren over de driejarige periode 2025-2027, en zal in 2027 het eindpunt en dus de definitieve verdeling, die voor onbepaalde duur zal gelden, bereiken.

         

        Aan de nieuwe fusiegemeenten zal een percentage toegekend worden dat de som bedraagt van de individuele fuserende gemeenten.

         

        Voor de concrete verdeelsleutel voor de Zone Centrum vanaf het jaar 2025 wordt verwezen naar de bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit.

         

        Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.

        Plaats in meerjarenplan en budget

        Huidige verdeelsleutel: 2023 en 2024
        Toekomstige verdeelsleutel (goed te keuren): 2025-2027

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.
        De gemeenteraad keurt de zonale verdeelsleutel voor de Hulpverleningszone Centrum, zoals deze is opgenomen in de bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.

         

        Artikel 2.
        De gemeenteraad keurt goed dat een overgangsperiode over de periode 2025-2027 gehanteerd wordt om van de actuele bijdragen te evolueren naar de overeengekomen verdeelsleutel.

         

        Artikel 3.
        Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1, 9000 Gent, en aan de Hulpverleningszone Centrum, Roggestraat 70, 9000 Gent.

      • Hulpverleningszone Centrum – dotatiebesluit - begroting 2025 - Goedkeuren

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        Vanaf 1 januari 2025 vormen 17 steden en gemeenten de Hulpverleningszone Centrum.

        Het ontwerp budget 2025:

        • werd goedgekeurd in het zonecollege van 25 september 2024, na bespreking in de begrotingscommissie;
        • werd ter definitieve goedkeuring voorgelegd aan de zoneraad op 16 oktober 2024;
          De begrotingsopmaak van de zone voor het volgende dienstjaar dient telkens te worden goedgekeurd in de zoneraad van de maand oktober omwille van de door de wetgever opgelegde termijnen inzake het goedkeuringstoezicht.

        De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begroting uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begroting voor het dienstjaar 2025 definitief te kunnen goedkeuren.


        Aan de fuserende gemeenten wordt gevraagd om de dotatie van de toekomstige fusiegemeente voor te leggen voor goedkeuring in hun gemeenteraad.

        Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid
        • Koninklijk Besluit van 19 april 2014 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones
        Motivering

        De dotaties van de gemeenten aan de Hulpverleningszone Centrum worden jaarlijks goedgekeurd door de gemeenteraad.

        In functie van het ontwerp van de begroting en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor 2025 door de fusiegemeente Nazareth-De Pinte volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:

        • 907 111 euro voor de 'exploitatietoelage Hulpverleningszone Centrum';
        • 82 488 euro voor de 'investeringstoelage Hulpverleningszone Centrum';
        • 6 078 euro voor de 'pensioenbijdrage'.
        Plaats in meerjarenplan en budget

        De gevraagde dotaties zullen opgenomen worden in het meerjarenplan 2025 van de fusiegemeente Nazareth-De Pinte.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt de volgende dotaties van de fusiegemeente Nazareth-De Pinte aan de Hulpverleningszone Centrum voor dienstjaar 2025 goed:

        • 907 111 euro voor exploitatie;
        • 82 488 euro voor investeringen;
        • 6 078 euro voor de pensioenbijdrage.

         

        Artikel 2.

        Een voor eensluidend verklaard afschrift zal van deze beslissing worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.

    • Aankoopcel

      • Renovatie Gemeentehuis De Pinte - Fase 2 - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        De ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie Gemeentehuis De Pinte - Fase 2” werd gegund aan BoDe Architecten, KBO nr. BE 0475.336.424, Kortrijksesteenweg 381 te 9800 Deinze.

         

        In het kader van de opdracht “Renovatie Gemeentehuis De Pinte - Fase 2” werd een bestek met nr. 2024/2027 opgesteld door de ontwerper, BoDe Architecten, KBO nr. BE 0475.336.424, Kortrijksesteenweg 381 te 9800 Deinze.

         

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.252.097,50 euro + 262.940,48 euro (btw) = 1.515.037,98 euro.

         

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        • KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
        • Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36
        • KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Vorige beslissingen
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 september 2023 betreffende de gunning van de opdracht “Ereloonovereenkomst voor het opmaken en uitvoeren van een ontwerp voor de 2de fase van de renovatie van het gemeentehuis” aan BoDe Architecten, geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer BE 0475.336.424, Kortrijksesteenweg 381 te 9800 Deinze
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 oktober 2024 betreffende goedkeuring aan het ontwerp voor de 2de fase van de renovatie van het gemeentehuis
        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 2024/E-GEBOUW/0119-03/221107/GEMEENTE/PAT-GZN/P003-2025 - 770.000
        • 2025/E-GEBOUW/0119-03/221107/GEMEENTE/PAT-GZN/P003-2025 - 575.000
        • 2025/E-GEBOUW/0119-03/221107/GEMEENTE/PAT-GZN/P003-2025 - 300.000
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Het bestek met nr. 2024/2027 en de raming voor de opdracht “Renovatie Gemeentehuis De Pinte - Fase 2”, opgesteld door de ontwerper, BoDe Architecten, KBO nr. BE 0475.336.424, Kortrijksesteenweg 381 te 9800 Deinze worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 1.252.097,50 euro + 262.940,48 euro (btw) = 1.515.037,98 euro.

         

        Artikel 2.

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

         

        Artikel 3.

        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

    • Gemeenteraad

      • Mededelingen gemeenteraadsvoorzitter

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context

        Er werden een aantal data doorgestuurd naar de raadsleden.
        Daarvan zijn er twee voorzien voor gezamenlijke gemeenteraadscommissies: 18 november en 9 december. 18 november is nog onder voorbehoud en zal deze week bevestigd worden. De commissie van 9 december staat wel reeds vast.

        Er zijn ook nog drie vergaderingen (vervolgcommissies) in het kader van de fusiewerf 'verenigingen' gepland, waarop de gemeenteraadsleden en en erkende adviesraden uitgenodigd zijn:

        • 28/11 in het OCP
        • 5/12 in cc Nova
        • 10/12 in cc het Centrum
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Raadsleden
        Feiten en context
        • Raadslid Van de Velde: Mogelijkheid tot hondenlosloopweide in de Elsboslaan (02:02:53)
        • Raadslid Van de Velde: Invoeren parkeerverbod in de Kunstschildersweg (02:03:17)
        • Raadslid Gryffroy: Nieuw stuk gras op kerkhof van Zevergem (02:04:09)
        • Raadslid Claeys: Implicaties verdere verloop verhoging van de perrons n.a.v. weigering omgevingsvergunning voor de liftkoker in Florastraat (02:05:51)
        • Raadslid Claeys: Werken in de Koning Albertlaan (02:10:03)
        • Raadslid Claeys: Ontbreken telefoonnummer op oproeping e-ID (02:17:36)
        • Raadslid Vanbiervliet: Stand van zaken kerkenbeleidsplan (02:17:36)
        • Raadslid Gomes: Infovergadering J. Anthierenslaan (02:19:22)
        • Raadslid Gomes: Paal omvergereden in het Hazelaarspad (02:21:07)
        • Raadslid Gomes: Wat met plein in het Hazelaarspad (02:23:02)
        • Raadslid Verleyen: Vlaggen op de ronde punten (02:26:11)
        • Raadslid Verleyen: Laadpaal in de Breughellaan (02:27:03)
        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 31
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.

Namens Gemeenteraad,

Veerle Goethals
Algemeen directeur

Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad