De voorzitter opent de zitting op 06/11/2023 om 19:58.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
De voorzitter van de gemeenteraad nam kennis van het feit dat mevrouw Liselotte Thienpont haar ontslag als effectief raadslid wenst aan te bieden. Hij ontving hierover een brief op 5 oktober 2023. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het ontslagnemend raadslid blijft in dienst tot wanneer de opvolger is geïnstalleerd. Op basis van artikel 70 van het decreet lokaal bestuur houdt de verhindering, het ontslag en het verval van het mandaat van gemeenteraadslid van rechtswege de verhindering, het ontslag en het verval van het mandaat van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van mevrouw Liselotte Thienpont als raadslid.
Mevrouw Liselotte Thienpont neemt ontslag als gemeenteraadslid. De voorzitter van de gemeenteraad heeft hiervan op 9 oktober 2023 kennis genomen. De gemeenteraad nam hiervan kennis op 6 november 2023. Mevrouw Marian De Bie is geplaatst als eerste opvolgend gemeenteraadslid. Uit de voorgelegde documenten blijkt dat mevrouw De Bie sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de voor de verkiesbaarheid gestelde vereisten heeft voldaan. Zij bevindt zich niet in een van de gevallen van onverenigbaarheid van het mandaat van raadslid.
Mevrouw De Bie wordt uitgenodigd om de eed af te leggen in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad. Van deze formaliteit wordt een proces-verbaal opgemaakt.
Artikel 1.
De geloofsbrieven van mevrouw Marian De Bie, wonende te 9840 De Pinte, Pont Noord 23 werden onderzocht en goedgekeurd.
Artikel 2.
Op verzoek van de voorzitter van de gemeenteraad legt mevrouw Marian De Bie in handen van de voorzitter de voorgeschreven eed af, namelijk "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen". Hiervan wordt een afzonderlijk proces-verbaal gemaakt.
Artikel 3.
Mevrouw Marian De Bie, wonende te 9840 De Pinte, Pont Noord 23 wordt aangesteld als gemeenteraadslid en neemt verder deel aan de beraadslagingen van de gemeenteraad.
Mevrouw Liselotte Thienpont heeft haar ontslag ingediend als gemeenteraadslid. De gemeenteraad heeft hier kennis van genomen op 6 november 2023.
Artikel 6 §7 van het Decreet Lokaal Bestuur legt de verplichting tot het vaststellen van de rangorde van de gemeenteraadsleden op.
De rangschikking wordt vastgesteld aan de hand van anciënniteit van de raadsleden. De anciënniteit omvat de hele tijdsduur tijdens dewelke een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad van een gemeente. De anciënniteit mag onderbroken zijn.
Bij gelijke anciënniteit geniet het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald de voorkeur. In geval van gelijk aantal naamstemmen geniet het gemeenteraadslid de voorkeur dat kandidaat was op de lijst die bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen heeft behaald.
Enig artikel.
De rangorde van de raadsleden wordt als volgt vastgesteld:
Volgnummer |
Naam en voornaam van de raadsleden |
Datum 1ste ambtsaanvaarding als gemeenteraadslid |
In aanmerking komende dienstouderdom |
VERKIEZING VAN 14-10-2018
|
||
Datum eedaflegging |
Aantal bekomen stemmen |
Leeftijd op datum van laatste eedaflegging |
||||
1 |
Vanbiervliet Wim |
02.01.2001 | 22 j 10 m |
02.01.2019 |
365 |
41 |
2 |
Claeys Hilde |
02.01.2007 |
16 j 10 m |
02.01.2019 |
1098 |
47 |
3 |
Van Lancker Lieve |
02.01.2007 |
16 j 10 m |
02.01.2019 |
781 |
59 |
4 |
Rombaut Willem | 02.01.2007 |
16 j 10 m |
02.01.2019 |
749 |
53 |
5 |
Van Nieuwenhuyze Antoine |
02.01.2007 |
16 j 10 m |
02.01.2019 |
552 |
73 |
6 |
Van Peteghem Vincent |
02.01.2013 |
10 j 10 m |
21.12.2018 |
2444 |
38 |
7 |
Dejonghe Trudo |
02.01.2013 |
10 j 10 m |
02.01.2019 |
409 |
54 |
8 |
Demunck Benedikte |
02.01.2013 |
10 j 10 m |
02.01.2019 |
356 |
43 |
9 |
Vermeyen Lutgard |
02.01.2013 |
10 j 10 m |
02.01.2019 |
226 |
57 |
10 |
Ghyselinck Kathleen |
03.02.2014 |
9 j 9 m |
02.01.2019 |
427 |
55 |
11 |
Gryffroy Leen |
06.03.2017 |
6 j 8 m |
02.01.2019 |
183 |
53 |
12 |
Verleyen Christel | 23.10.2017 |
6 j |
02.01.2019 |
144 |
50 |
13 |
Van de Velde Erik |
02.01.2019 |
4 j 10 m |
02.01.2019 |
403 |
56 |
14 |
Vandenbussche Ann |
02.01.2019 |
4 j 10 m |
02.01.2019 |
382 |
48 |
15 |
Agache Kristof |
02.01.2019 |
4 j 10 m |
02.01.2019 |
349 |
43 |
16 |
Van Den Abbeele Marthe |
02.01.2019 |
4 j 10 m |
02.01.2019 |
305 |
22 |
17 |
Gomes Evelyne | 02.01.2019 |
4 j 10 m |
02.01.2019 |
255 |
48 |
18 |
Quintyn Ina |
02.01.2019 |
4 j 10 m |
02.01.2019 |
236 |
35 |
19 |
Eechaute Hannes |
27.01.2020 |
3 j 9 m |
27.01.2020 |
375 |
26 |
20 |
Seynhaeve Bert | 21.02.2022 | 1 j 8 m |
21.01.2022 | 337 | 27 |
21 |
De Bie Marian | 06.11.2023 | - | 06.11.2023 | 334 | 49 |
De gemeente is lid van Zefier cvba. Naar aanleiding van de ontslagbrief van 26 september 2023 van mevrouw Liselotte Thienpont als lid van de gemeenteraad is het aangewezen een nieuwe vertegenwoordiger voor de Algemene Vergaderingen van Zefier cvba aan te duiden om de gemeente te vertegenwoordigen.
De gemeenteraad kan een nieuwe vertegenwoordiger aanduiden om te zetelen in de Algemene Vergaderingen voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1.
Mevrouw Marian De Bie, gemeenteraadslid, wonende te 9840 De Pinte, Pont-Noord 23, wordt aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen op de Buitengewone, Bijzondere en Algemene Vergaderingen van Zefier cvba en wordt gemachtigd in naam van de gemeente deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te ondertekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 2.
De heer Antoine Van Nieuwenhuyze, gemeenteraadslid, wonende te 9840 De Pinte, Bosstraat 20, blijft aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 3.
Bij ontstentenis van herroeping van de huidige beslissing zijn deze aanduidingen geldig zolang de gemeente lid is van Zefier cvba of tot de volgende hernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4.
Een afschrift van dit besluit wordt via mail info@zefier.be overgemaakt.
De gemeente is lid van de Rattenbestrijding Oost-Vlaanderen (RATO) vzw. Naar aanleiding van de ontslagbrief van 26 september 2023 van mevrouw Liselotte Thienpont als lid van de gemeenteraad is het aangewezen een nieuwe vertegenwoordiger voor de Algemene Vergaderingen aan te duiden om de gemeente te vertegenwoordigen.
De gemeenteraad kan een nieuwe vertegenwoordiger aanduiden om te zetelen in de Algemene Vergaderingen voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1.
Mevrouw Marian De Bie, wonende te 9840 De Pinte, Pont Noord 23, wordt aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen op de Algemene Vergaderingen van Rattenbestrijding Oost-Vlaanderen (RATO) vzw in vervanging van mevrouw Liselotte Thienpont en wordt gemachtigd in naam van de gemeente deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te ondertekenen en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 2.
De heer Hannes Eechaute, wonende te 9840 De Pinte, Klein Nazareth 3, blijft aangeduid als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de Algemene Vergaderingen van Rattenbestrijding Oost-Vlaanderen (RATO) vzw .
Artikel 3.
Bij ontstentenis van herroeping van de huidige beslissing zijn deze aanduidingen geldig zolang de gemeente lid is van RATO vzw of tot de volgende hernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan RATO vzw, Gouvernementstraat 1 te 9000 Gent.
Veneco is door de Vlaamse Overheid erkend als Energiehuis die goedkope leningen kan verstrekken. De gemeente De Pinte is aangesloten bij de door Veneco aangeboden VEA dienstverlening (verstrekken van goedkope leningen voor bepaalde energiebesparende maatregelen).
Naar aanleiding van de ontslagbrief van 26 september 2023 van mevrouw Liselotte Thienpont als lid van de gemeenteraad is het aangewezen een nieuwe vertegenwoordiger voor de Algemene Vergaderingen aan te duiden om de gemeente te vertegenwoordigen.
De gemeenteraad kan een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden om te zetelen in de Algemene Vergaderingen voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1.
Mevrouw Leen Gryffroy, gemeenteraadslid, wonende te 9840 De Pinte, Blijpoel 17, blijft aangeduid als vertegenwoordiger voor de Kredietcommissie van de Vlaamse Energielening, opgericht binnen de schoot van de Dienstverlenende Vereniging voor Ruimtelijke Ordening en Economische Ontwikkeling (Veneco), dat fungeert als Energiehuis voor het VEA. De vertegenwoordiger wordt gemachtigd om in naam van de gemeente deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 2.
Mevrouw Marian De Bie, gemeenteraadslid, wonende te 9840 De Pinte, Pont-Noord 23, wordt aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 3.
Bij ontstentenis van herroeping van de huidige beslissing is deze aanduiding geldig zolang de gemeente lid is van deze dienstverlening of tot de volgende hernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Dienstverlenende Vereniging voor Ruimtelijke Ordening en Economische Ontwikkeling (Veneco), Panhuisstraat 1 te 9070 Destelbergen.
De gemeente is aangesloten bij Toerisme Oost-Vlaanderen vzw, een Provinciaal Toeristisch Samenwerkingsverband.
Naar aanleiding van de ontslagbrief van 26 september 2023 van mevrouw Liselotte Thienpont als lid van de gemeenteraad is het aangewezen een nieuwe vertegenwoordiger voor de Algemene Vergaderingen aan te duiden om de gemeente te vertegenwoordigen.
De gemeenteraad kan een nieuwe vertegenwoordiger aanduiden om te zetelen in de Algemene Vergaderingen voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1.
Mevrouw Marian De Bie, gemeenteraadslid, wonende te 9840 De Pinte, Pont-Noord 23, wordt aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen op de Algemene Vergaderingen van Toerisme Oost- Vlaanderen vzw en wordt gemachtigd in naam van de gemeente deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te ondertekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 2.
Mevrouw Ann Vandenbussche, schepen, wonende te 9840 De Pinte, Eeuwfeestlaan 50, blijft aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Artikel 3.
Bij ontstentenis van herroeping van de huidige beslissing zijn deze aanduidingen geldig zolang de gemeente aangesloten is bij Toerisme Oost-Vlaanderen vzw of tot de volgende hernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Toerisme Oost-Vlaanderen vzw, PAC Het Zuid, Woodrow Wilsonplein 2 te 9000 Gent.
Bij besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 werd er kennis genomen van de afgevaardigden van de politieke partijen in de gemeentelijke adviesorganen en EVA's. Mevrouw Liselotte Thienpont heeft haar ontslag als gemeenteraadslid ingediend en wenst niet langer politiek actief te zijn in De Pinte. Bijgevolg dient mevrouw Liselotte Thienpont vervangen te worden in de EVA Sportbeheer.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat mevrouw Liselotte Thienpont vervangen wordt door mevrouw Marian De Bie, wonende te Pont-Noord 23 voor de vzw Sportbeheer EVA De Pinte. Voor het overige behoudt het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 betreffende Gemeentelijke adviesorganen en EVA's - kennisname afgevaardigden politieke partijen haar uitwerking.
De gemeente is vennoot van de cvba Zefier.
De gemeente werd per mail van 12 juni 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van de cvba Zefier die plaatsvindt op dinsdag 19 december 2023 om 14 uur in Notariskantoor Berquin, Lloy Georgelaan 11 te Brussel.
De oproepingsmail bevat de agenda met documentatie en toelichting bij de agendapunten.
Naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) dient Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV.
In dat verband heeft de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de gemeente werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben.
De wijzigingen aan de statuten van Zefier dienen notarieel te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de gemeente De Pinte te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1.
De tijdige ontvangst van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken wordt bevestigd.
Artikel 2.
Er wordt kennisgenomen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3.
De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd wordt integraal goedgekeurd.
Artikel 4.
De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, wordt als afgevaardigde aangeduid op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 5.
Er wordt opdracht gegeven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Er wordt eveneens opdracht gegeven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
De gemeente is vennoot van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.
De gemeente ontving op 19 oktober 2023 per e-mail de uitnodiging van de Buitengewone Algemene vergadering van Veneco die doorgaat op donderdag 14 december om 18.00 uur in De Peignage’, Nijverheidskaai 7 – 9900 Eeklo.
De agenda en de bijhorende documentatie werden eveneens aan de gemeente overgemaakt
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de buitengewone algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de buitengewone algemene vergadering van Veneco.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 14 december 2023 worden goedgekeurd:
Artikel 2.
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente De Pinte, houder van 100 aandelen, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, de heer Kristof Agache, schepen, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 14 december 2023 om 18.00 uur in De Peignage’, Nijverheidskaai 7 – 9900 Eeklo.wordt het mandaat gegeven om:
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen
De gemeente is aangesloten bij Farys ov. Farys ov heeft op 15 september 2023 een oproepingsbrief aan de gemeente overgemaakt waarin de agenda werd meegedeeld voor de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2023. Deze zal plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent (met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM).
De gemeenteraad moet voor elke buitengewone algemene vergadering het mandaat van de vertegenwoordiger vaststellen en goedkeuring verlenen aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten (inclusief de statutenwijziging) op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Farys ov van 15 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
4. Begroting 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB )
5. Statutaire benoemingen
6. Samenwerking binnen Waterunie Operator
6.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
6.2. Goedkeuring tot oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht “Waterunie Operator” overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
6.3. Statutenwijziging Farys
6.3.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.3.2. Nieuwe tekst van de statuten
6.3.3. Volmachten
7. Samenwerking met Azulatis
7.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
7.2. Statuten Azulatis NV - kennisname
7.3. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Azulatis overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8. Samenwerking met SWDE
8.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8.2. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Mainvault overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8.3. Statuten Mainvault NV
Varia
Artikel 2.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, raadslid, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 15 december 2023, te onderschrijven en zijn/haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Farys ov
De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen.
De gemeente werd per aangetekende brief van 9 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Imewo die plaatsvindt op maandag 21 december 2023 om 18.00 uur in het Thermae Palace Hotel, Koningin Astridlaan 7 te 8400 Oostende.
Het dossier met documentatiestukken werd eveneens overgemaakt aan de gemeente.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de buitengewone algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de buitengewone algemene vergadering van Imewo.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 21 december 2023:
Artikel 2.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze of de plaatsvervanger mevrouw Ann Vandenbussche, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 21 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen en geeft onder meer kennisgeving hiervan aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente is aangesloten bij Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dienstverlenende vereniging (TMVS dv).
TMVS dv heeft op 3 oktober 2023 een oproepingsbrief met de agenda en bijhorende stukken voor de buitengewone algemene vergadering aan de gemeente overgemaakt. De buitengewone algemene vergadering vindt plaats op 12 december 2023 om 14.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de buitengewone algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de buitengewone algemene vergadering van de TMVS dv.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
Artikel 2.
De raad draagt de vertegenwoordiger, raadslid Leen Gryffroy of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, schepen Kristof Agache, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en het stemgedrag af stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
De gemeente is aangesloten bij de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM).
De gemeente werd per aangetekende brief van IVM van 5 oktober 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM die zal doorgaan op woensdag 13 december 2023 om 19.00 uur in de vergaderzaal van het magazijngebouw (2de verdieping), Sint-Laureinsesteenweg 29 te Eeklo.
De agenda en de informatie betreffende de agendapunten werden bezorgd aan de gemeente.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van IVM.
Artikel 1.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 13 december 2023 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger, de heer Erik Van de Velde, gemeenteraadslid, of plaatsvervangende vertegenwoordiger, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, gemeenteraadslid, van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IVM van 13 december 2023 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 10.532 stemmen.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), Sint-Laureinsesteenweg 29 te 9900 Eeklo.
De gemeente is aangesloten bij IGS Westlede.
De gemeente werd per mail van 12 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede die plaatsvindt op 12 december 2023 om 19.00 uur op de hoofdzetel te Lochristi.
De agenda en de documentatie bij de agendapunten werden aan de gemeente overgemaakt.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de buitengewone algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede van 12 december 2023 en de daarbij horende documentatie worden goedgekeurd:
Activiteiten en strategie 2024
Begroting 2024
Varia
Artikel 2.
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente, mevrouw Ann Vandenbussche, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, Erik Van de Velde, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede op 12 december 2023, wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in het artikel 1.
Artikel 3.
Voormelde beslissingen zullen worden uitgevoerd waaronder onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan IGS Westlede via 12122023bavwl@westlede.be
De gemeente De Pinte is aandeelhouder van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening. Het bestuur ontving een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering, die op zal doorgaan op 13 november 2023 om 14 uur in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 13 november 2023
Artikel 2.
De raad draagt de vertegenwoordiger, de heer Kristof Agache, schepen, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, op om namens het bestuur op te treden op de buitengewone algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 13 november 2023 en hun stemgedrag af stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.
Deze beslissing wordt bezorgd aan de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening, samen met de volmacht voor de vertegenwoordiger op het mailadres avgh@quinz.be.
Bij akte verleden voor de heer Martin Van Peteghem, destijds burgemeester van de gemeente De Pinte, op 29 april 1998, werd door de opstalgever een opstalrecht verleend aan Proximus NV voor een termijn van vijfentwintig jaar, ingaande op 1 juli 1997, inmiddels stilzwijgend verlengd voor een nieuwe periode van vijfentwintig jaar op een strook grond, gelegen te De Pinte, Polderdreef, gekend ten kadaster De Pinte 1ste afdeling, sectie B, deel van nummer 221K met een oppervlakte van 9m² (oppervlakte gebouw) met nodige toegangsmogelijkheid.
Dit opstalrecht werd toegestaan en aanvaard tegen betaling door de opstalhouder van een vijfjaarlijkse vergoeding van honderdvijfentwintigduizend Belgische Frank, welke vergoeding werd gekoppeld aan de gezondheidsindex.
Dit opstalrecht kan beëindigd worden aangezien de site niet meer zal worden geëxploiteerd door Proximus. Ondertussen is de cabine reeds volledig afgebroken.
De afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid maakte hiervoor de ontwerpakte op.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, zoals gehecht in bijlage, goed.
Artikel 2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.
Het conformiteitsattest is een officiële verklaring dat de woning voldoet aan de opgelegde veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsnormen zoals voorzien in de Vlaamse Codex Wonen.
Het conformiteitsattest is in principe 10 jaar geldig vanaf de afgifte ervan en wordt door de burgemeester en in sommige gevallen door Wonen-Vlaanderen afgeleverd.
Deze termijn kan door de gemeenteraad worden beperkt.
Op basis van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3, stelt de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad tot het vaststellen van politieverordeningen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Met de komst van het Vlaams Woninghuurdecreet kreeg het conformiteitsattest reeds een belangrijke rol toebedeeld. Het conformiteitsattest geeft daarbij zowel de huurder als de verhuurder een houvast over de basiskwaliteit van de woning bij aanvang van een verhuring.
Op 1 januari 2021 trad ook het Optimalisatiedecreet in werking. Dit decreet wijzigt fundamenteel een aantal zaken binnen woningkwaliteitsbewaking, die nu geïntegreerd zijn in Boek 3 van de Vlaamse Codex wonen.
Zo wordt er in de technische verslagen gewerkt met categorieën i.p.v. punten.
Een woning is daarbij conform bij afwezigheid van een gebrek in categorie II of categorie III.
Gebreken van categorie II zijn ernstige gebreken die de levensomstandigheden van de bewoners negatief beïnvloeden maar geen direct gevaar vormen voor hun veiligheid of gezondheid, waardoor de woning niet in aanmerking zou komen voor bewoning.
Gebreken van categorie III zijn ernstige gebreken die mensonwaardige levensomstandigheden veroorzaken of die een direct gevaar vormen voor de veiligheid en/of gezondheid van de bewoners, waardoor de woning niet in aanmerking komt voor bewoning.
Gebreken in categorie I zijn kleine gebreken die de levensomstandigheden negatief beïnvloeden of die potentieel kunnen uitgroeien tot ernstige gebreken.
In sommige situaties is het aangewezen om de geldigheidsduur van het conformiteitsattest te beperken, ook al zijn er geen gebreken in categorie II of III.
Door de geldigheidsduur van het conformiteitsattest te beperken is verdere opvolging van een woning mogelijk.
Die opvolging is gewenst bij:
Het beperken van de geldigheidsduur van het conformiteitsattest werd op het woonoverleg van 28 september 2023 besproken en positief geadviseerd.
Enig artikel.
De geldigheid van het conformiteitsattest wordt beperkt tot 5 jaar indien:
De Koning Albertlaan ligt binnen de contouren van het grootstedelijk gebied. Deze weg viel binnen de contouren van het RUP Centrumbocht.
In het Mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 juni 2018, werd de Koning Albertlaan gecategoriseerd als weg type III: erftoegangsweg. Deze weg heeft als functie verblijven en toegang geven tot aanpalende percelen. De verblijfsfunctie primeert. Enkel bestemmingsverkeer wordt toegelaten, het overige verkeer wordt geweerd.
In het kader van het verkeersafwikkelingsplan voor de stationsomgeving van De Pinte werd beslist om een voetpad aan te leggen in de Koning Albertlaan.
In de atlas der buurtwegen staat de Koning Albertlaan nog niet gekend. Conform artikel 11 van het Gemeentewegendecreet wordt de ligging en breedte van de gemeenteweg vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
In het kader van de aanleg van het voetpad in de Koning Albertlaan werd er daarom een nieuw rooilijnplan opgemaakt door studiebureau SWBO BV, Sint-Christianastraat 25, 9200 Dendermonde, op 5 juli 2023.
Bij de opmaak van het rooilijnplan in de Koning Albertlaan wordt, conform artikel 4 van het Gemeentewegendecreet, rekening gehouden met volgende principes:
Er wordt ter zitting voorgesteld om een aanpassing te doen op het rooilijnplan van de Koning Albertlaan zoals het voorligt, waarop de verbinding met het Nachtegalenpark niet aangeduid staat. Er moet een aanpassing komen waarbij de rode lijn van de rooilijn doorloopt over de grens met het Nachtegalenpark.
Artikel 1.
Het gemeentelijke rooilijnplan "Rooilijnplan Koning Albertlaan" van 5 juli 2023, wordt voorlopig vastgesteld met inbegrip van de aanpassing van de rooilijn aan het Nachtegalenpark.
Artikel 2.
Het voorlopig vastgestelde rooilijnplan zal het voorwerp uitmaken van een openbaar onderzoek en zal ter inzage worden voorgelegd in het gemeentehuis, conform het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 4.
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier voor definitieve beraadslaging en vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
De J. Anthierenslaan ligt binnen de contouren van het grootstedelijk gebied. Deze weg viel binnen de contouren van het RUP Centrumbocht.
In het Mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 juni 2018, werd de J. Anthierenslaan gecategoriseerd als weg type III: erftoegangsweg. Deze weg heeft als functie verblijven en toegang geven tot aanpalende percelen. De verblijfsfunctie primeert. Enkel bestemmingsverkeer wordt toegelaten, het overige verkeer wordt geweerd.
In het kader van het verkeersafwikkelingsplan voor de stationsomgeving van De Pinte werd beslist om een voetpad aan te leggen in de J. Anthierenslaan. Om dit te doen met een minimum aan bijkomende verharding, wordt er éénrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer ingevoerd.
In de atlas der buurtwegen staat de J. Anthierenslaan nog niet gekend. Conform artikel 11 van het Gemeentewegendecreet wordt de ligging en breedte van de gemeenteweg vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
In het kader van de aanleg van het voetpad in de J. Anthierenslaan werd er daarom een nieuw rooilijnplan opgemaakt door studiebureau SWBO BV, Sint-Christianastraat 25, 9200 Dendermonde, op 5 juli 2023.
Bij de opmaak van het rooilijnplan in de J. Anthierenslaan wordt, conform artikel 4 van het Gemeentewegendecreet, rekening gehouden met volgende principes:
Artikel 1.
Het gemeentelijke rooilijnplan "Rooilijnplan J. Anthierenslaan" van 5 juli 2023 wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 2.
Het voorlopig vastgestelde rooilijnplan zal het voorwerp uitmaken van een openbaar onderzoek en zal ter inzage worden voorgelegd in het gemeentehuis, conform het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 4.
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier voor definitieve beraadslaging en vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
In het kader van de opdracht “Aanleg voetpad in de Koning Albertlaan” werd op 24 oktober 2023 een bestek met nr. 2023/042 opgesteld door de ontwerper, SWB Ontwerpen, KBO nr. BE 0423.336.209, Sint-Christianastraat 25 te 9200 Dendermonde.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 491.244,38 euro + 103.161,32 euro (btw) = 594.405,70 euro.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte is geen voorstander van dit verkeersafwikkelingsplan dat vooralsnog enkel ter kennis werd gebracht aan de gemeenteraad. De knip levert geen meerwaarde op en maakt de situatie in de Stationsstraat net onveiliger. Ook ter hoogte van de knip zal veel gestationeerd worden, met auto’s die draaien en zo een bijkomend gevaar zijn voor de fietsers. Indien men het plan toch wil uitvoeren, wordt dit best ineens gedaan. Er zijn immers geen snelheidsremmende maatregelen voorzien in de Albertlaan. De situatie voor de fietsers wordt er niet beter. Om die redenen onthoudt Ruimte zich.
Artikel 1.
Het bestek met nr. 2023/042 van 24 oktober 2023 en de raming voor de opdracht “Aanleg voetpad in de Koning Albertlaan”, opgesteld door de ontwerper, SWB Ontwerpen, KBO nr. BE 0423.336.209, Sint-Christianastraat 25 te 9200 Dendermonde worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 491.244,38 euro + 103.161,32 euro (btw) = 594.405,70 euro.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Zoals beschreven in artikel 13 in de statuten van de EVA Sportbeheer De Pinte vzw moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaandelijk voorgelegd worden aan de gemeenteraad, zodat het stemgedrag van zijn vertegenwoordiger, het B-lid (de heer Kristof Agache), kan worden bepaald.
De gemeenteraad moet zich uitspreken over de agendapunten van de algemene vergadering van 29 november 2023 en het stemgedrag van zijn vertegenwoordiger, het B-lid de heer Kristof Agache, bepalen. Het B-lid dient op deze algemene vergadering te handelen volgens de instructies van de gemeenteraad.
Artikel 1.
De agenda van de algemene vergadering van 29 november 2023 van EVA Sportbeheer De Pinte vzw wordt goedgekeurd:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Kristof Agache, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van EVA Sportbeheer De Pinte vzw van 29 november 2023, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Artikel 3.
Eva Sportbeheer De Pinte vzw ontvangt in 2023 een gemeentelijke toelage voor de uitvoering van de sportpromotionele werking zoals opgenomen in de financiële meerjarenplanning 2020-2025.
In kader van debiteurenbeheer werd op 29 april 2019 het retributiereglement voor het innen van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen goedgekeurd.
Dit retributiereglement specificeert dat:
Op 1 september trad het boek XIX "schulden van de consument" in het Wetboek economisch recht in werking. De bepalingen in dit boek beogen een hoog beschermingsniveau te bieden aan de consument wanneer hij zich in een situatie van betalingsachterstand bevindt.
Boek XIX is van toepassing wanneer een lokale overheid zich gedraagt als een onderneming, voor wat betreft hun activiteiten die geen deel uitmaken van hun wettelijke opdracht van algemeen belang.
Voor lokale besturen zullen deze nieuwe regels van toepassing zijn op retributies en niet voor fiscale ontvangsten.
Dit hoofdstuk negentien legt op
Voor het aanrekenen van kosten (verzendingskosten, administratiekosten) maken wij in ons retributiereglement voor het innen van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen geen onderscheid. Met deze aanpassing wordt ons huidig reglement gewijzigd met de bepalingen uit het Wetboek van economisch recht en zullen deze verder toegepast worden op onze fiscale en niet-fiscale ontvangsten.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de wijziging van volgende artikels in het retributiereglement voor het innen van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 29 april 2019 goed:
Artikel 2 - 3e & 4e lid
na deze tweede betalingstermijn (14 kalenderdagen + 3 werkdagen na verzending eerste aanmaning) wordt een tweede en aangetekende aanmaning verstuurd, met overname factuurlijnen van het originele verzoekschrift en met een aanrekening van een schadebeding en de kosten voor de aangetekende zending waarbij de debiteur een laatste termijn van 7 dagen wordt gegeven om de openstaande schuld te vereffenen;
in de volgende fase kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen bij deurwaardersexploot.
De openstaande debiteur wordt met een aangetekend schrijven ingelicht dat een dwangbevel binnen de 14 dagen in uitvoering zal gebracht worden, waarbij een schadebeding en de kost voor de aangetekende zending worden aangerekend.
Gezien de beginselen van behoorlijk bestuur wordt aan debiteuren van niet-fiscale schuldvordering, bij het verzenden van deze laatste aangetekende aanmaning melding gegeven dat een dwangbevel zal worden overgemaakt bij gerechtsdeurwaardersexploot ingeval het totaal verschuldigd saldo niet wordt vereffend binnen de voormelde termijn of de schuldvordering niet redelijk en gegrond wordt betwist.
Artikel 3 - 3e & 4e lid
na deze tweede betalingstermijn (14 kalenderdagen + 3 werkdagen na verzending eerste aanmaning) wordt een tweede en aangetekende aanmaning verstuurd, met overname belastbare feiten van het aanslagbiljet en met aanrekening van een schadebeding en de kosten voor de aangetekende zending, waarbij de debiteur een derde termijn van 7 dagen wordt gegeven om de openstaande schuld te vereffenen
in de volgende fase kan als de belastingen en toebehoren niet voldaan worden, de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen bij gerechtsdeurwaardersexploot.
Gezien de beginselen van behoorlijk bestuur wordt bij het verzenden van deze laatste aangetekende aanmaning melding gegeven dat een dwangbevel zal worden overgemaakt bij gerechtsdeurwaardersexploot ingeval het totaal verschuldigd saldo niet wordt vereffend binnen de voormelde termijn.
De openstaande debiteur wordt met een aangetekend schrijven ingelicht dat een dwangbevel binnen de 14 dagen in uitvoering zal gebracht worden, waarbij een schadebeding en de kost voor de aangetekende zending worden aangerekend.
Behalve in geval van andersluidende bepalingen zijn op het dwangbevel de bepalingen van deel V van het Gerechtelijk Wetboek van toepassing.
Gedeeltelijke betalingen die verricht zijn ingevolge de betekening van een dwangbevel, verhinderen de voortzetting van de vervolgingen niet.
Artikel 4.
De kosten worden betaald door diegene die laattijdig de verschuldigde fiscale schuldvorderingen betalen.
De retributie voor elke openstaande schuldvordering:
De retributie voor het totaal verschuldigd saldo:
De wettelijke nalatigheidsintrest wordt aangerekend ten vroegste 14 kalenderdagen na verzending van de eerste aanmaning waarin de fiscale schuldvordering verschuldigd is.
Er wordt een nieuw artikel 5 toegevoegd
De kosten worden betaald door diegene die laattijdig de verschuldigde niet-fiscale schuldvorderingen betalen.
De retributie voor elke openstaande schuldvordering:
De retributie voor het totaal verschuldigd saldo:
De wettelijke nalatigheidsintrest wordt aangerekend volgens de termijn bepaald in artikel XIX.2 §4 van het WER.
Oud artikel 5 wordt artikel 6
Dit reglement is niet van toepassing op het innen van de retributies vermeld in artikel 5 van het retributiereglement Gemeentelijke Openbare Bibliotheek De Pinte goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 augustus 2019 tot de fase van het dwangbevel.
Artikel 6 wordt artikel 7
Artikel 8 wordt geschrapt
Artikel 9 wordt artikel 8
Artikel 10 wordt artikel 9
Om meer parkeermogelijkheden te creëren voor deze winkelstraten, het station en het postkantoor, werd er in 2006 beslist een blauwe zone in te voeren in het centrum van De Pinte.
Op 31 augustus 2020 werd de opdracht voor het aanstellen van een nieuwe concessionaris goedgekeurd in de gemeenteraad. Op 24 december 2020 werd deze opdracht gegund aan Indigo Park Belgium, Bijenstraat 21 te 9051 Sint-Denijs-Westrem (BE0449.598.562).
Bij besluit van 26 april 2021 van de gemeenteraad werd er een retributiereglement voor de blauwe zone goedgekeurd.
Ten gevolge van de inwerkingtreding van boek XIX van het wetboek economisch recht, dient de invorderingsprocedure aangepast te worden.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor de blauwe zone, zoals gehecht in bijlage, goed.
Artikel 2.
Het reglement gaat in vanaf de vijfde dag na bekendmaking ervan en eindigt op 1 maart 2024.
Artikel 3.
Het retributiereglement blauwe zone, goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 april 2021, wordt opgeheven.
Artikel 4.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.
In het kader van de realisatie van de nieuwe, of vernieuwde school stelde het college van burgemeester en schepenen op 3 februari 2023 Belfius Bank aan voor de gedeeltelijke financiering van de bouwkost voor de nieuwe school, alsook voor de begeleiding van het gehele project.
In een eerste fase van het project wordt een ontwerpteam aangesteld dat zal instaan voor de opmaak van een masterplan waarin de nieuwe school, de nieuwe sporthal en het nieuwe jeugdhuis worden ingeplant in Polderbos, rekening houdende met het OCP, de omgeving, de mobiliteit, … Uit dit masterplan zal vervolgens een ontwerp voor de nieuwe school voortvloeien. Het ontwerpteam zal ook instaan voor de opvolging van de uitvoering van het ontwerp.
In een tweede fase van het project wordt een aannemer aangesteld om het ontwerp uit te voeren.
De sporthal en het jeugdhuis vormen onderwerp van volgende fasen die zullen worden gepland op basis van het masterplan, de beschikbare middelen, …
De aanstelling van het ontwerpteam zal gebeuren bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling. Dit is een tweestapsprocedure waarbij in de eerste stap geïnteresseerde ondernemers zich kandidaat kunnen stellen voor de ontwerpopdracht. Het bestuur selecteert de meest geschikte kandidaten op basis van de selectieleidraad. In de tweede stap krijgen enkel de geselecteerde kandidaten de kans een offerte in te dienen op basis van het bestek / gunningsleidraad. Op basis van die gunningsleidraad stelt het bestuur een ontwerpteam aan.
De selectieleidraad werd goedgekeurd in de zitting van de gemeenteraad van 25 september 2023. De selectiefase is lopende.
Rekening houdende met voorgaande en ter voorbereiding van de volgende stap in de procedure voor de aanstelling van het ontwerpteam stelde projectbegeleider Belfius Bank, KBO nr. BE 0403.201.185, Karel Rogierplein 11 te 1210 Sint-Joost-ten-Node voor de opdracht “Studieopdracht voor Masterplan School/Sport/Jeugd – Architectuur – Stabiliteit – Technieken – EPB/Ventilatieverslaggeving en Omgevingsaanleg” een gunningsleidraad op.
De uitgave voor het ereloon van de eerste fase (masterplan) en de tweede fase (school) wordt geraamd op 363.636,36 euro + 76.363,64 euro (btw) = 440.000,00 euro. In het kader van de selectieprocedure wordt aan de inschrijvers gevraagd een schetsontwerp uit te werken waarvoor de inschrijvers die de opdracht niet toegewezen krijgen een vergoeding krijgen van 7.500 euro. De uitgave voor de vergoeding voor de niet-gegunde inschrijvers bedraagt 22.500 euro.
In het meerjarenplan is 340.000 euro voorzien voor de plannen en studies in het kader van het Agion-dossier. De fee voor Belfius bedraagt 150.948,00 euro, waardoor nog 189.052,51 beschikbaar is. De raming voor het ereloon van de eerste fase (masterplan) en de tweede fase (school) wordt geraamd op 363.636,36 euro + 76.363,64 euro (btw) = 440.000,00 euro, vermeerderd met 22.500 euro aan ontwerpvergoedingen. Dit betekent dat het budget voor de plannen en studies verhoogd zal moeten worden met 273.447,49 euro.
2023/Z-AGION/0800-01/214207/GEMEENTE/PAT-GBS/P095-2025 – 69.684,17
2024/Z-AGION/0800-01/150200/GEMEENTE/GZN/P095-2025 – 69.684,17
2025/Z-AGION/0800-01/214207/GEMEENTE/PAT-GBS/P095-2025 – 49.684,17
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte kan de gunningsleidraad niet goedkeuren. Zij bouwt voort op de selectieleiddraad en de visie van het bestuur waarbij de klemtoon wordt verlegd van een nieuwe sportzaal annex jeugdhuis naar een nieuwe school. Bovendien blijkt uit het dossier dat de realisatie van een jeugdhuis en al zeker een nieuwe sportzaal hoogst onzeker is en blijft.
Om die redenen onthoudt de fractie Ruimte zich.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
De fractie Open Vld onthoudt zich wegens de twijfel tot realisatie van het jeugdhuis en de sportzaal op aanvaardbare 'korte' termijn.
Artikel 1.
De gunningsleidraad voor de opdracht “Studieopdracht voor Masterplan School/Sport/Jeugd – Architectuur – Stabiliteit – Technieken – EPB/Ventilatieverslaggeving en Omgevingsaanleg”, opgesteld door de projectbegeleider, Belfius Bank, KBO nr. BE 0403.201.185, Karel Rogierplein 11 te 1210 Sint-Joost-ten-Node wordt goedgekeurd. De raming bedraagt 363.636,36 euro + 76.363,64 euro (btw) = 440.000,00 euro. Er wordt een ontwerpvergoeding van 7.500 euro voorzien voor maximaal drie inschrijvers.
Artikel 2.
De kredieten zullen worden geactualiseerd bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
De Vlaamse Regering vraagt de lokale besturen om vrijwillig een fusie met gelijkgezinde lokale besturen te onderzoeken en te overwegen.
Op 19 juni 2023 werd de principiële beslissing genomen tot vrijwillige samenvoeging van de lokale besturen De Pinte en Nazareth.
Deze beslissing vloeit voort uit:
Het is de wens en ambitie van beide bestuursploegen om hun beleidsplannen maximaal uit te voeren.
Om onderstaande projecten te realiseren was een herallocatie van middelen van meer dan 100 000 euro nodig in
De gemeenteraad van 25 september gaf een expliciet mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om op te treden in het fusiecollege en te beslissen over zaken die de lopende zaken overstijgen.
Beslissingen die het fusiecollege neemt over handelingen die niet tot de lopende zaken behoren zullen gerapporteerd worden aan de gemeenteraad zodat de raadsleden hun controlefunctie kunnen uitvoeren.
De gemeenteraad wordt geïnformeerd over de toepassing definitie lopende zaken die het fusiecollege (stuurgroep) nam op 9 oktober 2023.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis over de toepassing definitie lopende zaken die het fusiecollege (stuurgroep) nam op 9 oktober 2023 voor - Herallocatie van middelen > 100 000 euro in:
De gemeenteraden van De Pinte en Nazareth namen op 19 juni 2023 een eerste principiële beslissing, die het mogelijk maakt om de twee gemeenten te fuseren. Die beslissing zorgt ervoor dat de grondige voorbereidingen kunnen worden verdergezet. In december 2023 stemmen de gemeenteraden over een tweede en definitieve beslissing.
De stand van zaken met betrekking tot de fusie wordt tijdens de raadszitting toegelicht.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de fusie tussen de lokale besturen van De Pinte en Nazareth.
De voorzitter deelt een aantal data mee:
- 11/11: Elfnovemberviering zowel in Zevergem als in De Pinte
- 13/11: workshop rond dienstverlening
- 20/11: gemeenschappelijke gemeenteraadscommissie
- 18 & 19/12: raden
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.
De gemeenteraad neemt kennis van onderstaande mondelinge vragen:
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad