Terug
Gepubliceerd op 06/01/2025

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 16/12/2024 - 21:30 Raadzaal
Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
Veerle Goethals, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 16/12/2024 om 20:25.

  • Openbaar

    • Interne zaken

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 74
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Onthouders: Trudo Dejonghe
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.

      • Meerjarenplan - kredietverschuivingen 2024 - kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Wijzigen van de kredieten in een meerjarenplan kan op 3 manieren gebeuren:

         

        • Meerjarenplanaanpassing
          Een meerjarenplanaanpassing gebeurt wanneer (schema M3):
          • de uitgavenkredieten op niveau van het totaal exploitatie en totaal investeringen overschreden wordt (limitatief)
          • er extra ontvangstenkredieten voor financiering gevraagd worden (limitatief)
          • er extra uitgavenkredieten om leningen toe te staan gevraagd worden (limitatief)

            Het vaststellen is een bevoegdheid van de raad.

        • Meerjarenplanverschuiving
          Een meerjarenplanverschuiving is een verschuiving in evenwicht, waarbij het gewijzigde cijfermateriaal de opgelegde limieten (schema M3 - supra) niet overschrijdt.
          Over alle beleidsdomeinen, beleidsitems heen kunnen wijzigingen gerealiseerd worden.

          Binnen de geldende regels van onze kredietbewaking kunnen we kredieten limitatief binnen het meerjarenplan verschuiven binnen het totaal van de:

          • exploitatie-uitgaven;
          • investeringsuitgaven;
          • financieringsuitgaven voor toegestane leningen en betalingsuitstel;
          • financieringsontvangsten voor de leningen en de leasings.

          Het goedkeuren is een bevoegdheid van het vast bureau.
          De raad neemt hiervan kennis.

         

        • Wijziging van de raming
          Een aanpassing van de raming is een wijziging in evenwicht, waarbij het gewijzigde cijfermateriaal de impact op prioritair beleid, beleidsdomein, beleidsitem, minimum algemeen rekeningstelsel niet wijzigt. De bedragen zijn ook beperkt.
          Dit kan worden doorgevoerd zonder formele goedkeuring door het vast bureau of zonder autorisatie van de raad.
          De financieel directeur keurt op voorstel van de diensten goed.
          Het vast bureau neemt hiervan kennis.
        Hogere regelgeving
        • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Omzendbrief KB/ABB 2019/4: strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen
        • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van het vast bureau van 28 juni 2019 betreffende bepalen financiële procedures in afwachting van uitwerking organisatiebeheerssysteem
        • Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 waarbij het delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting werd vastgesteld
        • Besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2024 waarbij meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 5 deel OCMW werd goedgekeurd
        • Besluit van het vast bureau van 30 augustus 2024 waarbij meerjarenplan - vaststellen kredietverschuiving 5/2024
        • Besluit van het vast bureau van 22 november 2024 waarbij meerjarenplan - vaststellen kredietverschuiving 7/2024
        Motivering

        Op basis van het nazicht van de boekhouding, de standopgave en de input vanuit de diensten werden de meerjarenplankredietverschuivingen 5/2024 t.e.m. 7/2024 opgesteld (zie bijlage)

        De voornaamste wijzigingen zijn:

        - een aantal technische verschuivingen: veranderen van algemene rekening, budgethouder, ...
        - een aantal verschuivingen in kader van de dagelijkse werking

         

        De verschuivingen zijn limitatief wat betekent dat het totaalbedrag uit het meerjarenplan voor de kredieten 2024 van het toegekende exploitatie -en investeringskrediet niet wijzigt. Daarom worden de wettelijke schema's niet opnieuw afgedrukt.

        Besluit

        Enig artikel.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de meerjarenplankredietverschuivingen 5/2024 t.e.m. 7/2024 - deel ocmw, zoals gehecht in bijlage.

      • Financiële rapportering 31/12/2023 - kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de raad:

        • de thesaurietoestand
        • de liquiditeitsprognose
        • de beheerscontrole
        • de evolutie van de budgetten
        • de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het visum
        • het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting
        • de financiële risico's (zie bijlage bij de jaarrekening 2023).
        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 177
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2023 waarbij de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4 - deel OCMW werd goedgekeurd
        • Besluit van de gemeenteraad van 27 mei 2024 waarbij jaarrekening 2023 - deel OCMW werd goedgekeurd
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering 31/12/2023 zoals gehecht in bijlage.

    • Juridische dienst

      • Kennisneming van de ondertekende notulen van de Raad van Bestuur van Zorgband Leie en Schelde van 22 november 2024

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Bij besluit van 26 september 2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de principiële beslissing tot toetreding tot Zorgband Leie & Schelde goed.

        In de statuten van Zorgband Leie en Schelde is opgenomen dat de goedgekeurde en ondertekende notulen van de algemene vergadering en van de raad van bestuur ter kennis worden overgemaakt aan de OCMW-raden van de betrokken OCMW’s.

        Hogere regelgeving
        • Artikel 77 van het decreet over het lokaal bestuur
        • Titel VIII, hoofdstuk I van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
        • Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Statuten Zorgband Leie en Schelde
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 september 2022 betreffende principiële beslissing tot toetreding tot Zorgband Leie & Schelde
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 november 2023 betreffende goedkeuring statutenwijziging, beheersovereenkomst en businessplan Zorgband Leie & Schelde
        Besluit

        Enig artikel.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de goedgekeurde en ondertekende notulen van de raad van bestuur van Zorgband Leie en Schelde van 22 november 2024.

    • Financiën

      • Delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting - vaststellen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Naar aanleiding van de fusie tussen de gemeente De Pinte en gemeente Nazareth is een harmonisatie van de delegatieregels van de raad van maatschappelijk welzijn aan het vast bureau aangewezen.

         

        Onderstaand delegatiereglement betreft de vaststelling van het:

        • begrip dagelijks bestuur, dat inhoudt dat bevoegdheden gedelegeerd worden van de raad naar het vast bureau.
        • delegatiereglement van de raad naar het vast bureau voor bevoegdheden die niet exclusief toegewezen zijn aan de raad.
        • vrijstelling van het visum.

         

        Budgethouderschap

        Het vast bureau treedt op als hoofdbudgethouder. De bevoegdheden vermeldt in de definitie dagelijks bestuur kunnen gedelegeerd worden naar de algemeen directeur, die verder kan delegeren naar andere personeelsleden.
        De andere gedelegeerde bevoegdheden kunnen binnen de grenzen van het decreet over het lokaal bestuur (niet) verder gedelegeerd worden.

         

        Uitgaven binnen beschikbare kredieten

        Artikel 368 stipuleert dat fusiebesturen tot de definitieve vaststelling van het eenjarige meerjarenplan en uiterlijk tot en met 31 maart van de eerste bestuursperiode, door middel van voorlopige kredieten, verbintenissen voor exploitatie, investeringen en financiering mogen aangaan tot maximaal drie twaalfde van de som van de kredieten van het vorige boekjaar.

        Na die vaststelling van het eenjarige meerjarenplan wordt een verbintenis aangegaan conform artikel 265.
        Een verbintenis en haar financiële gevolgen tijdens de periode van het meerjarenplan moeten passen binnen de ramingen van het meerjarenplan, en de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.


        Als het lokaal bestuur nog niet over uitvoerbare kredieten beschikt voor het lopende boekjaar, is het aangaan of het wijzigen van verbintenissen onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring door de raad. Het lokaal bestuur kan dan alleen verbintenissen aangaan of wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening.

        De autorisatie van kredieten gebeurt op basis van het schema M3 van de meerjarenplanning,

        op het niveau van het totaal van de:

        • exploitatie-uitgaven
        • investeringsuitgaven
        • financieringsuitgaven, rubrieken voor de toegestane leningen en betalingsuitstel
        • financieringsontvangsten, rubriek voor de leningen en leasings.

        De kredietbewaking mag zelf vorm gegeven worden in de financiële (controle)processen die zich situeren binnen onze organisatieontwikkeling. Ook het beschikbaar stellen van provisies voor personeelsleden wordt daarin opgenomen.

         

        Definitie dagelijks bestuur

        Definitie dagelijks bestuur slaat op handelingen die betrekking hebben op de regeling van de behoeften van het dagelijks leven, de zaken van gering belang en de zaken die naar snelheid van optreden een dringend karakter vertonen.
        Beheersdaden kunnen met/zonder financiële impact, wel of niet administratief van aard zijn, die gesteld worden voor het algemeen onderhoud, in stand houden van gebouwen, nemen van beschermende maatregelen ter vrijwaring van OCMW eigendommen, ... .

         

        Daden van beheer

        Artikel 84, §3,1° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor de daden van beheer over de inrichtingen en eigendommen van het OCMW.

         

        Daden van beschikking

        Artikel 84, §3,8° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking over roerende goederen, met uitzondering van het aangaan van dadingen.

        Artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de raad de daden van beschikking over onroerende goederen niet kan toevertrouwen aan het vast bureau met uitzondering van:

        • Artikel 84, §3, 8° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vast bureau is bevoegd voor de daden van beschikking:
        1. Over roerende goederen, met uitzondering van het aangaan van de dadingen.
        2. Over verhuring, concessie, pacht, jacht- en visrechten van meer dan negen jaar, behalve het vaststellen van de contractvoorwaarden waarvoor de raad bevoegd blijft.

         

        Samenwerkingsovereenkomsten

        Artikel 78, 6° stelt dat het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten zoals vermeld in artikel 196 (Gemeente, OCMW) niet kan toevertrouwd worden aan het vast bureau.

         
        Overheidsopdrachten

        Artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten toebehoort aan de raad, tenzij de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur of nominatief toevertrouwd werd aan het vast bureau.

        Artikel 84 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten toebehoort aan het vast bureau.

        In beide gevallen is een verdere delegatie naar algemeen directeur, personeelsleden lokaal bestuur mogelijk.

         

        Delegatie

        In het decreet over het lokaal bestuur worden niet alle bevoegdheden exclusief toegewezen aan de raad. Deze kunnen gedelegeerd worden aan het vast bureau.

         

        Financiering

        Sinds 30 juni 2017 is de overheidsopdrachtenwetgeving niet van toepassing voor het aangaan van leningen. Maar in kader van behoorlijk bestuur is een marktbevraging (gelijkheidsbeginsel, vrije markteconomie, mededinging) aan de orde.
        De bevoegdheid over het aangaan van leningen wordt niet geregeld in het decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het vast bureau op grond van artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur.
        Het daadwerkelijk opnemen van de middelen uit de financieringsovereenkomst is bevoegdheid van de financieel directeur, deze bevoegdheid kadert in zijn taak aangaande het liquiditeitenbeheer.


        Beleggingen
        De bevoegdheid over het beleggen van kapitalen voor langer dan 1 jaar wordt niet geregeld in het decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het vast bureau op grond van artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur.

         

        Visum

        Artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de financieel directeur de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.

        De Vlaamse Regering stelde de categorieën van verrichtingen vast die niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting. Het gaat om volgende verrichtingen:

        • De aanstelling van statutaire personeelsleden;
        • De aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
        • De aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer, met uitzondering van art. 60 §7 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
        • De verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan 50 000 euro;
        • De verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijks bedrag hoger is dan 25 000 euro;
        • De investeringssubsidies waarvan het bedrag hoger is dan 10 000 euro.

         

        Rapportering

        Jaarlijks zal er over bovenstaande elementen gerapporteerd worden.

        Hogere regelgeving
        • Burgerlijk wetboek
        • Decreet van 16 januari 2004 betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging
        • De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
        • Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten
        • Koninklijk besluit houdende bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, van 14 januari 2013
        • Koninklijk besluit houdende de plaatsing van overheidsopdrachten voor de klassieke sectoren van 18 april 2017
        • Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten
        • Koninklijk besluit van 25 juni 2017 houdende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 77 en 78
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en haar wijzigingen, met besluit Vlaamse Regering 14 juli 2023
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018 en hun latere wijzigingen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2021 in verband met "Delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting - vaststellen"
        Motivering

        Van een organisatie in ontwikkeling wordt verwacht dat we onze beleidsdoelen realiseren door een geoliede machine die wendbaar is, samen met betrokken dynamische medewerkers, ondersteund door een performant procesmanagement.
        Onze uitgavenprocedure werkt mee aan deze ontwikkeling van een toekomstgerichte organisatie en vraagt om een passend financieel management.
        Het delegatiereglement, waarin de definitie dagelijks bestuur, de delegaties en de visumvrijstelling zijn opgenomen, heeft als doel die visie te faciliteren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.
        Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2021 betreffende "Delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting - vaststellen" wordt opgeheven per 1 januari 2025.

         

        Artikel 2.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting, zoals gehecht in bijlage, vast.


        Artikel 3.
        Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.

         

        Artikel 4.
        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.

    • SDN

      • Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang - verplaatsing van OCMW naar gemeente - goedkeuren

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Naar aanleiding van de fusie tussen de gemeentes Nazareth en De Pinte dienen er enkele wijzigingen te gebeuren voor de dienst Organisator Gezins- en Groepsopvang OCMW De Pinte.


        De dienst zal vanaf 1 januari 2025 Dienst Voorschoolse Opvang van het lokaal bestuur Nazareth-De Pinte heten in samenwerking met lokaal bestuur Sint-Martens-Latem. Ook zal de de organisatie van de dienst verplaatst worden van OCMW De Pinte naar lokaal bestuur (gemeente) Nazareth-De Pinte (dus niet
        enkel de naam wijzigt).


        Wijziging van contactgegevens voor ouders en derden dringt zich op. Deze werden aangepast in het huishoudelijk reglement. Ook het contract tussen de ouder en de organisator werd aangepast met de nieuwe gegevens van de Dienst Voorschoolse Opvang.


        Sedert 1 april 2024 legde Opgroeien nieuwe voorrangsregels op voor inkomensgerelateerde opvangplaatsen. Deze worden nu ook aangepast in het huishoudelijk reglement. Ook de indexatie van de verzorgingsproducten werden conform het forfait van Opgroeien geïndexeerd.

        Hogere regelgeving
        • Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 77 en 78
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2019 betreffende huishoudelijk reglement
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 april 2019 betreffende reglement voor het innen van niet-fiscale schuldvordering en latere wijzigingen
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 maart 2023 betreffende huishoudelijk reglement

        De financiële impact blijft ongewijzigd

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat de organisatie van de dienst Organisator Gezins- en Groepsopvang verplaatst wordt van OCMW De Pinte naar lokaal bestuur (gemeente) Nazareth-De Pinte met ingang van 1 januari 2025.


        Artikel 2.

        Het huishoudelijk reglement zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 maart 2023 wordt opgeheven vanaf 1 januari 2025.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn

      • Mededelingen voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Besluit

        Enig artikel.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Raadslid Gomes: stand van zaken WZC bezetting aantal kamers en renovatie

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 74
        Besluit

        Enig artikel.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Veerle Goethals
Algemeen directeur

Vincent Van Peteghem
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn