De voorzitter opent de zitting op 16/12/2024 om 20:25.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Wijzigen van de kredieten in een meerjarenplan kan op 3 manieren gebeuren:
Het vaststellen is een bevoegdheid van de raad.
Binnen de geldende regels van onze kredietbewaking kunnen we kredieten limitatief binnen het meerjarenplan verschuiven binnen het totaal van de:
Op basis van het nazicht van de boekhouding, de standopgave en de input vanuit de diensten werden de meerjarenplankredietverschuivingen 5/2024 t.e.m. 7/2024 opgesteld (zie bijlage)
De voornaamste wijzigingen zijn:
- een aantal technische verschuivingen: veranderen van algemene rekening, budgethouder, ...
- een aantal verschuivingen in kader van de dagelijkse werking
De verschuivingen zijn limitatief wat betekent dat het totaalbedrag uit het meerjarenplan voor de kredieten 2024 van het toegekende exploitatie -en investeringskrediet niet wijzigt. Daarom worden de wettelijke schema's niet opnieuw afgedrukt.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de meerjarenplankredietverschuivingen 5/2024 t.e.m. 7/2024 - deel ocmw, zoals gehecht in bijlage.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de raad:
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering 31/12/2023 zoals gehecht in bijlage.
Bij besluit van 26 september 2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de principiële beslissing tot toetreding tot Zorgband Leie & Schelde goed.
In de statuten van Zorgband Leie en Schelde is opgenomen dat de goedgekeurde en ondertekende notulen van de algemene vergadering en van de raad van bestuur ter kennis worden overgemaakt aan de OCMW-raden van de betrokken OCMW’s.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de goedgekeurde en ondertekende notulen van de raad van bestuur van Zorgband Leie en Schelde van 22 november 2024.
Naar aanleiding van de fusie tussen de gemeente De Pinte en gemeente Nazareth is een harmonisatie van de delegatieregels van de raad van maatschappelijk welzijn aan het vast bureau aangewezen.
Onderstaand delegatiereglement betreft de vaststelling van het:
Budgethouderschap
Het vast bureau treedt op als hoofdbudgethouder. De bevoegdheden vermeldt in de definitie dagelijks bestuur kunnen gedelegeerd worden naar de algemeen directeur, die verder kan delegeren naar andere personeelsleden.
De andere gedelegeerde bevoegdheden kunnen binnen de grenzen van het decreet over het lokaal bestuur (niet) verder gedelegeerd worden.
Uitgaven binnen beschikbare kredieten
Artikel 368 stipuleert dat fusiebesturen tot de definitieve vaststelling van het eenjarige meerjarenplan en uiterlijk tot en met 31 maart van de eerste bestuursperiode, door middel van voorlopige kredieten, verbintenissen voor exploitatie, investeringen en financiering mogen aangaan tot maximaal drie twaalfde van de som van de kredieten van het vorige boekjaar.
Na die vaststelling van het eenjarige meerjarenplan wordt een verbintenis aangegaan conform artikel 265.
Een verbintenis en haar financiële gevolgen tijdens de periode van het meerjarenplan moeten passen binnen de ramingen van het meerjarenplan, en de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.
Als het lokaal bestuur nog niet over uitvoerbare kredieten beschikt voor het lopende boekjaar, is het aangaan of het wijzigen van verbintenissen onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring door de raad. Het lokaal bestuur kan dan alleen verbintenissen aangaan of wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening.
De autorisatie van kredieten gebeurt op basis van het schema M3 van de meerjarenplanning,
op het niveau van het totaal van de:
De kredietbewaking mag zelf vorm gegeven worden in de financiële (controle)processen die zich situeren binnen onze organisatieontwikkeling. Ook het beschikbaar stellen van provisies voor personeelsleden wordt daarin opgenomen.
Definitie dagelijks bestuur
Definitie dagelijks bestuur slaat op handelingen die betrekking hebben op de regeling van de behoeften van het dagelijks leven, de zaken van gering belang en de zaken die naar snelheid van optreden een dringend karakter vertonen.
Beheersdaden kunnen met/zonder financiële impact, wel of niet administratief van aard zijn, die gesteld worden voor het algemeen onderhoud, in stand houden van gebouwen, nemen van beschermende maatregelen ter vrijwaring van OCMW eigendommen, ... .
Daden van beheer
Artikel 84, §3,1° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor de daden van beheer over de inrichtingen en eigendommen van het OCMW.
Daden van beschikking
Artikel 84, §3,8° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking over roerende goederen, met uitzondering van het aangaan van dadingen.
Artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de raad de daden van beschikking over onroerende goederen niet kan toevertrouwen aan het vast bureau met uitzondering van:
Samenwerkingsovereenkomsten
Artikel 78, 6° stelt dat het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten zoals vermeld in artikel 196 (Gemeente, OCMW) niet kan toevertrouwd worden aan het vast bureau.
Overheidsopdrachten
Artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten toebehoort aan de raad, tenzij de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur of nominatief toevertrouwd werd aan het vast bureau.
Artikel 84 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten toebehoort aan het vast bureau.
In beide gevallen is een verdere delegatie naar algemeen directeur, personeelsleden lokaal bestuur mogelijk.
Delegatie
In het decreet over het lokaal bestuur worden niet alle bevoegdheden exclusief toegewezen aan de raad. Deze kunnen gedelegeerd worden aan het vast bureau.
Financiering
Sinds 30 juni 2017 is de overheidsopdrachtenwetgeving niet van toepassing voor het aangaan van leningen. Maar in kader van behoorlijk bestuur is een marktbevraging (gelijkheidsbeginsel, vrije markteconomie, mededinging) aan de orde.
De bevoegdheid over het aangaan van leningen wordt niet geregeld in het decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het vast bureau op grond van artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het daadwerkelijk opnemen van de middelen uit de financieringsovereenkomst is bevoegdheid van de financieel directeur, deze bevoegdheid kadert in zijn taak aangaande het liquiditeitenbeheer.
Beleggingen
De bevoegdheid over het beleggen van kapitalen voor langer dan 1 jaar wordt niet geregeld in het decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het vast bureau op grond van artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur.
Visum
Artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de financieel directeur de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De Vlaamse Regering stelde de categorieën van verrichtingen vast die niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting. Het gaat om volgende verrichtingen:
Rapportering
Jaarlijks zal er over bovenstaande elementen gerapporteerd worden.
Van een organisatie in ontwikkeling wordt verwacht dat we onze beleidsdoelen realiseren door een geoliede machine die wendbaar is, samen met betrokken dynamische medewerkers, ondersteund door een performant procesmanagement.
Onze uitgavenprocedure werkt mee aan deze ontwikkeling van een toekomstgerichte organisatie en vraagt om een passend financieel management.
Het delegatiereglement, waarin de definitie dagelijks bestuur, de delegaties en de visumvrijstelling zijn opgenomen, heeft als doel die visie te faciliteren.
Artikel 1.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2021 betreffende "Delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting - vaststellen" wordt opgeheven per 1 januari 2025.
Artikel 2.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting, zoals gehecht in bijlage, vast.
Artikel 3.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 4.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.
Naar aanleiding van de fusie tussen de gemeentes Nazareth en De Pinte dienen er enkele wijzigingen te gebeuren voor de dienst Organisator Gezins- en Groepsopvang OCMW De Pinte.
De dienst zal vanaf 1 januari 2025 Dienst Voorschoolse Opvang van het lokaal bestuur Nazareth-De Pinte heten in samenwerking met lokaal bestuur Sint-Martens-Latem. Ook zal de de organisatie van de dienst verplaatst worden van OCMW De Pinte naar lokaal bestuur (gemeente) Nazareth-De Pinte (dus niet
enkel de naam wijzigt).
Wijziging van contactgegevens voor ouders en derden dringt zich op. Deze werden aangepast in het huishoudelijk reglement. Ook het contract tussen de ouder en de organisator werd aangepast met de nieuwe gegevens van de Dienst Voorschoolse Opvang.
Sedert 1 april 2024 legde Opgroeien nieuwe voorrangsregels op voor inkomensgerelateerde opvangplaatsen. Deze worden nu ook aangepast in het huishoudelijk reglement. Ook de indexatie van de verzorgingsproducten werden conform het forfait van Opgroeien geïndexeerd.
De financiële impact blijft ongewijzigd
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat de organisatie van de dienst Organisator Gezins- en Groepsopvang verplaatst wordt van OCMW De Pinte naar lokaal bestuur (gemeente) Nazareth-De Pinte met ingang van 1 januari 2025.
Artikel 2.
Het huishoudelijk reglement zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 maart 2023 wordt opgeheven vanaf 1 januari 2025.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.
Raadslid Gomes: stand van zaken WZC bezetting aantal kamers en renovatie
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn