Terug
Gepubliceerd op 01/04/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 28/03/2022 - 20:00

Reglement tot vrijstelling en tenlasteneming van de kost voor de verblijfsdocumenten uitgereikt aan tijdelijk ontheemden door het lokaal bestuur van de Pinte

Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Raadsleden
Veerle Goethals, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
Feiten en context

De oorlog in Oekraïne zorgt voor een massale toestroom van tijdelijk ontheemden.

Bijgevolg heeft de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken een tijdelijke bescherming onder bepaalde voorwaarden voor hen ingevoerd. Met dit attest van tijdelijke bescherming kan er dan bij het gemeentebestuur van de woonplaats aan de betrokkene een A-kaart afgeleverd worden die één jaar geldig is.

Op basis van het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende het belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken en/of uitvoeren van administratieve handelingen door de dienst Burgerzaken is voor het bekomen van een A-kaart conform de gewone procedure 3 euro verschuldigd. Bijkomend is er 17,20 euro verschuldigd voor dit document op basis van de omzendbrief van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse zaken met een overzicht (na indexering) van de kostprijzen voor identiteitsdocumenten die vanaf 1 januari 2022 geldig zijn. Het totale bedrag moet betaald worden aan het gemeentebestuur, zijnde 20,20 euro, en 17,20 euro daarvan dient doorgestort te worden door de gemeente naar de Federale Overheidsdienst Binnenlandse zaken.

Gezien de precaire situatie waarin deze tijdelijk ontheemden zich bevinden, is het gemeentebestuur bereid de tijdelijk ontheemden die in het bezit zijn van een attest van tijdelijke bescherming vrij te stellen van de belasting voor het verkrijgen van een A-kaart voorzien in het belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken en/of uitvoeren van administratieve handelingen door de dienst Burgerzaken. Tevens zal het gemeentebestuur ook de kost voorzien in de omzendbrief van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse zaken voor het afleveren van de A-kaart voor hogergenoemden ten laste nemen.

Hogere regelgeving
  • Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Raad van 4 maart 2022 tot vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG, en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan
  • Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen
  • Decreet over het lokaal bestuur en latere wijzigingen
Vorige beslissingen
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende het belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken en/of uitvoeren van administratieve handelingen door de dienst Burgerzaken
Publieke stemming
Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Veerle Goethals
Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1.

Tijdelijk ontheemden die in het bezit zijn van een attest van tijdelijke bescherming worden vrijgesteld van de belasting voor het verkrijgen van een A-kaart voorzien in het belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken en/of uitvoeren van administratieve handelingen door de dienst Burgerzaken.

 

Artikel 2.

Het gemeentebestuur neemt de kost verschuldigd aan de Federale Overheidsdienst Binnenlandse zaken voor het uitreiken van een A-kaart voor tijdelijk ontheemden die in het bezit zijn van een attest van tijdelijke bescherming volledig ten laste. Deze kost is bijgevolg niet verschuldigd door de aanvrager van de A-kaart.

 

Artikel 3.

Dit reglement heeft uitwerking vanaf heden.