De voorzitter opent de zitting op 28/03/2022 om 19:51.
De fracties van Ruimte en Open VLD vragen om het toegevoegd punt van de gemeenteraad van 21 februari 2022 ivm de stationsomgeving bij hoogdringendheid toe te voegen aan de agenda. De gemeenteraad gaat niet akkoord (met 12 stemmen tegen (Vincent Van Peteghem, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Thienpont Liselotte, Erik Van de Velde, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve), 8 stemmen voor (Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Christel Verleyen, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn) om het punt “Traject stationsomgeving – opschorten uitvoering proefopstelling – bijeenroepen gemeenteraadscommissie – inwinnen advies” per hoogdringendheid aan de agenda toe te voegen.
Conform artikel 40 en artikel 41 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, vastgesteld in de gemeenteraad van 25 februari 2019 heeft iedere burger het recht om verzoekschriften schriftelijk bij de organen van de gemeente in te dienen, door een of meer personen ondertekend.
Dergelijk verzoekschrift werd ingediend op maandag 14 maart 2022 gericht aan de gemeenteraad door een groep van handelaars uit de Baron de Gieylaan.
De verzoekers uit het verzoekschrift vragen de gemeenteraad om:
- te worden gehoord;
- het traject stationsomgeving, enige wijziging in de wegenis en het verkeer in de Baron de Gieylaan, op te schorten;
- vervolgens te willen voorzien in een doorgedreven participatie én cocreatie van het Traject Stationsomgeving met onder meer de lokale handelaars, waarin begrepen huidige verzoekers, zodat een gedragen nieuw voorstel kan worden uitgewerkt.
Het verzoekschrift werd afgetoetst aan de bepalingen van artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur en aan de bepalingen van het eigen huishoudelijk reglement. Het verzoekschrift is ontvankelijk. Bijgevolg werd het verzoekschrift door de voorzitter van de gemeenteraad op de agenda van de eerstvolgende, d.i. huidige gemeenteraad geplaatst. Het werd immers minstens 14 kalenderdagen voor de vergadering ontvangen. De verzoeker of, indien het verzoekschrift door meerdere personen is ondertekend, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift kan worden gehoord door het betrokken orgaan van de gemeente. In dat geval heeft de verzoeker of de eerste ondertekenaar van een verzoekschrift het recht zich te laten bijstaan door een persoon naar keuze. In het verzoekschrift vragen de verzoekers om te worden gehoord waardoor verzoekers uitgenodigd werden in huidige zitting om te worden gehoord.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van het "verzoekschrift aan de gemeenteraad desbetreffend het Traject stationsomgeving" ingediend op maandag 14 maart 2022. De verzoekers van het verzoekschrift worden gehoord.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Bij burgemeesterbesluit van 10 maart 2022 werd het burgemeesterbesluit van 19 november 2021 betreffende politieverordening betreffende digitaal vergaderen door de bestuursorganen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19) opgeheven.
Hierdoor kunnen de vergaderingen van alle bestuursorganen terug fysiek doorgaan.
Deze maatregel is verantwoordbaar gezien de aanzienlijke daling in het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames.
Dit besluit moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.
Enig artikel.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 10 maart 2022 betreffende opheffing van het burgemeesterbesluit van 19 november 2021 betreffende politieverordening betreffende digitaal vergaderen door de bestuursorganen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19).
Bij burgemeesterbesluit van 14 maart 2022 werd het burgemeesterbesluit van 18 maart 2020 betreffende politieverordening tot afschaffen van de gemeente- en OCMW-raad en andere gerechtvaardigde maatregelen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19) opgeheven.
Hierdoor kunnen de gemeente- en OCMW-diensten terug voor het publiek geopend worden.
Deze maatregel is verantwoordbaar gezien de aanzienlijke daling in het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames.
Dit besluit moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.
Enig artikel.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 14 maart 2022 betreffende opheffing van het burgemeesterbesluit van 18 maart 2020 betreffende politieverordening tot afschaffen van de gemeente- en OCMW-raad en andere gerechtvaardigde maatregelen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19).
Het lokaal bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet bijgevolg in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Het lokaal bestuur was met dit doel aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance.
Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden
E bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vaste bijdragen plan ; in dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement en de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen (i.c. het OCMW) een MIPS-Groep (multi-inrichterpensioenstelsel) vormen. Binnen een MIPS-groep zullen er voor het personeel bij interne mobiliteit geen gevolgen zijn voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.
De raad dient te beslissen over het kaderreglement (zo lang hierover geen protocol is afgesloten binnen het Vlaams comité C1), de toetreding vanaf 1 januari 2022 tot OFP Prolocus, het Afzonderlijk Vermogen VVSG en het niveau van de toezegging. De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Daarnaast dient de raad een vaste vertegenwoordiger aan te duiden in de Algemene vergadering van het OFP Prolocus.
Na de beslissing tot toetreding moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en de algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.
Er moet op lokaal niveau onderhandeld worden over het kaderreglement, er vond een syndicale vergadering plaats op 16 maart 2022. De vakorganisaties deelden mee dat ze zonder akkoord van protocol op het Comité C niet mogen onderhandelen.
Protocol van het bijzonder onderhandelingscomité van 23 maart 2022
Door de toetreding bij een IBP (instelling voor bedrijfspensioenvoorziening) is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten.
In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden , zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn.
Ten eerste oefent het bestuur immers toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten via de algemene vergadering waar ze lid van wordt. Ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen Ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging goed te keuren. Verder wordt de intentie geuit om met het OCMW een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen. De voormelde intentieverklaring van het college werd in het bijzonder onderhandelingscomité van 16 maart 2022 besproken.
Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden. Als bijkomende veiligheid dient men de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, te voorzien in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgesteld op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
Op basis van het financieringsplan zullen de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS worden ingehouden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
De nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanning.
Zoals bepaald in artikel 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur wordt er geheim gestemd:
met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen
voor de heer Kristof Agache, schepen
met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 1 onthouding
voor de heer Willem Rombaut, schepen
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van en stemt in met:
De gemeenteraad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 3.
De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en richt hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering tot OFP PROCOLUS.
Artikel 4.
De gemeenteraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 5.
De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Artikel 6.
Het bestuur vormt samen met het OCMW een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 7.
De heer Kristof Agache, schepen, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Willem Rombaut, schepen, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 8 .
De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen
Het arbeidsreglement stelt de algemene arbeidsvoorwaarden vast. Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hen van toepassing zijn.
Een actualisatie van het arbeidsreglement is aangewezen. De procedure in verband met de functioneringsgesprekken werd aangepast. Er werd een extra artikel toegevoegd in verband met het verwerken van de persoonsgegevens. De instellingsgebonden opdrachten werden opgenomen in de bijlage van het arbeidsreglement.
Artikel 1.
Het arbeidsreglement voor het personeel van de gemeentelijke basisschool De Pinte, met uitzondering van het gemeentelijk schoonmaak- en technisch personeel, zoals bijgevoegd in de bijlage, wordt vastgesteld.
Artikel 2.
Het arbeidsreglement gaat in vanaf 1 april 2022.
Artikel 3.
Het arbeidsreglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 augustus 2019 wordt opgeheven met ingang vanaf 1 april 2022.
Artikel 4.
Een afschrift van dit besluit en bijhorende reglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan het personeel van de gemeentelijke basisschool De Pinte, met uitzondering van het gemeentelijk schoonmaak- en technisch personeel.
Artikel 5.
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Inspectie van de sociale wetten.
Volgens artikel 5 van het reglement op de 9840-bonnen zijn deze geschenkbonnen één jaar geldig. De deelnemende handelaar heeft daarna uiterlijk twee maanden de tijd om deze bonnen binnen te brengen op het gemeentehuis met het oog op terugbetaling.
Met het raadsbesluit van 27 september 2021 heeft de deelnemende handelaar geen 2 maanden maar 6 maanden tijd om deze binnen te brengen.
Het schepencollege heeft op 10 maart 2022 kennis genomen van deze problematiek, maar is zelf niet bevoegd.
Voorgesteld wordt om, om billijkheidsreden en om het feit dat het systeem van deze geschenkbon redelijk nieuw is, eenmalig een uitzondering te maken op de toepassing van artikel 5 en de ontvangen vervallen bonnen toch uit te betalen aan de betrokken handelaars. En om de communicatie rond de werking en vervaltermijnen van de 9840-bon nog eens te hernemen ten aanzien van de handelaars.
Handelaar Bakkerij Olivier heeft alle ontvangen bonnen van 2021 binnengebracht op 17/01/2022. In totaal bracht hij voor 500 euro, waarvan 220 euro niet meer geldig.
Artikel 1.
De gemeenteraad verwerpt dit agendapunt aangezien de termijn nog geldig is en de bonnen reeds verlengd werden met 6 maanden, dus tot 30 juni 2022.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend bij de gemeente.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend bij het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
De rapportering van klachten aan de gemeenteraad werd voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur. Het reglement van klachtenbehandeling werd goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 mei 2020.
Enig artikel.
Er wordt kennis genomen van de rapportering klachtenbehandeling voor het jaar 2021.
De wegenis van de verkaveling in de Eikelstraat is tot op heden nog niet overgedragen aan de gemeente.
De NV VEKABO en de NV SMR hebben notariskantoor De Wulf, Verbist, Van Poucke, Vanderlinden & Balliere gelast met de kosteloze wegenisoverdracht aan de gemeente De Pinte.
Het betreft een perceel grond en wegenis gelegen te 9840 De Pinte, kadastraal bekend volgens titel onder grotere oppervlakte onder sectie C, deel van nummers 503/T en 504/A, en ingevolge recent kadastraal uittreksel onder sectie C, nummer 0512 A4 P0000, met een oppervlakte volgens huidig kadaster van vierduizend vierhonderd drieëndertig vierkante meter (4.433,00 m²).
Deze wegenis dient nog kosteloos overgedragen te worden.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, zoals gehecht in bijlage, goed.
Artikel 2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.
De oorlog in Oekraïne zorgt voor een massale toestroom van tijdelijk ontheemden.
Bijgevolg heeft de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken een tijdelijke bescherming onder bepaalde voorwaarden voor hen ingevoerd. Met dit attest van tijdelijke bescherming kan er dan bij het gemeentebestuur van de woonplaats aan de betrokkene een A-kaart afgeleverd worden die één jaar geldig is.
Op basis van het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende het belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken en/of uitvoeren van administratieve handelingen door de dienst Burgerzaken is voor het bekomen van een A-kaart conform de gewone procedure 3 euro verschuldigd. Bijkomend is er 17,20 euro verschuldigd voor dit document op basis van de omzendbrief van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse zaken met een overzicht (na indexering) van de kostprijzen voor identiteitsdocumenten die vanaf 1 januari 2022 geldig zijn. Het totale bedrag moet betaald worden aan het gemeentebestuur, zijnde 20,20 euro, en 17,20 euro daarvan dient doorgestort te worden door de gemeente naar de Federale Overheidsdienst Binnenlandse zaken.
Gezien de precaire situatie waarin deze tijdelijk ontheemden zich bevinden, is het gemeentebestuur bereid de tijdelijk ontheemden die in het bezit zijn van een attest van tijdelijke bescherming vrij te stellen van de belasting voor het verkrijgen van een A-kaart voorzien in het belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken en/of uitvoeren van administratieve handelingen door de dienst Burgerzaken. Tevens zal het gemeentebestuur ook de kost voorzien in de omzendbrief van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse zaken voor het afleveren van de A-kaart voor hogergenoemden ten laste nemen.
Artikel 1.
Tijdelijk ontheemden die in het bezit zijn van een attest van tijdelijke bescherming worden vrijgesteld van de belasting voor het verkrijgen van een A-kaart voorzien in het belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken en/of uitvoeren van administratieve handelingen door de dienst Burgerzaken.
Artikel 2.
Het gemeentebestuur neemt de kost verschuldigd aan de Federale Overheidsdienst Binnenlandse zaken voor het uitreiken van een A-kaart voor tijdelijk ontheemden die in het bezit zijn van een attest van tijdelijke bescherming volledig ten laste. Deze kost is bijgevolg niet verschuldigd door de aanvrager van de A-kaart.
Artikel 3.
Dit reglement heeft uitwerking vanaf heden.
De gemeente De Pinte vertrouwde de uitvoering van haar rioolbeleid toe aan FARYS|TMVW. Het uiteindelijke doel is de uitbouw van een rioleringsstelsel dat voldoet aan de Europese milieunormen, en dat wordt aangelegd volgens de huidige Vlaamse milieuwetgeving. De goedkeuring van het herziene zoneringsplan werd op 2 maart 2016 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Dit plan beoogt de verbetering van de huidige waterkwaliteit door:
Het herziene zoneringsplan omvat drie zones:
De Bommelstraat en het Spechtenpark vallen binnen het centraal gebied en worden de komende jaren heraangelegd.
De inwoners van de Bommelstraat (spoorweg - Pintestraat) en Spechtenpark worden verplicht om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen op privéterrein in het kader van de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in hun straat. Om de individuele kost en dus de financiële last voor de betrokken inwoners te verminderen komt de subsidie tegemoet in de gemaakte afkoppelingskosten. Preventieve acties en een aanmoedigingsbeleid ter voorkoming van milieuverontreiniging hebben immers meer nut dan repressieve acties door politioneel optreden en verbalisering.
Artikel 1.
De private percelen gelegen langs het tracé van de rioleringswerken Bommelstraat (spoorweg - Pintestraat) en Spechtenpark worden verplicht om over te gaan tot een volledige scheiding van de vuilwater- en hemelwaterstromen op hun private terrein, met een gescheiden aansluiting op het rioleringsnet.
Artikel 2.
De gemeente De Pinte voorziet in een tussenkomst voor de uitvoering van deze aanpassingswerken op privéterrein. Deze gemeentelijke tussenkomst behelst:
Artikel 3.
Deze subsidieregeling is geldig tot en met 31 december 2024.
Op 27 april 2020 werd het bestek voor de aanstelling van een ontwerper voor het dossier "'t Kruisken" goedkeurd door de gemeenteraad. Deze opdracht werd gegund aan studiebureau Asset nv, Coupure 65, 9000 Gent.
Volgens het bestek kan het studiebureau een eerste ereloonschijf aanvragen na de opmaak van het conceptueel voorontwerpdossier. In het meerjarenplan is hiervoor budget voorzien vanaf 2023. Gezien het eerste ereloon reeds in 2022 gefactureerd zal worden, dient er hiervoor een aanpassing te gebeuren.
Er wordt 22.000 euro verplaatst van 2023/D-RIO/0200-01/224307/GEMEENTE/GZN/P058-2025 naar 2022/D-RIO/0200-01/214307/GEMEENTE/GZN/P058-2025. Deze kredietverschuiving wordt in een eerstvolgende meerjarenplanaanpassing geactualiseerd.
Enig artikel.
Er wordt 22.000 euro verplaatst van 2023/D-RIO/0200-01/224307/GEMEENTE/GZN/P058-2025 naar 2022/D-RIO/0200-01/214307/GEMEENTE/GZN/P058-2025. Deze kredietverschuiving wordt in een eerstvolgende meerjarenplanaanpassing geactualiseerd.
In 2021 heeft een werkgroep van de mobiliteitsraad een nota uitgewerkt rond veilige schoolomgevingen. Deze nota werd voorgelegd en goedgekeurd in de mobiliteitsraad van 23 juni 2021. In deze nota werd voorgesteld om een fietsstraat in te voeren in de Kasteellaan, van de Vredestraat tot Louis Paul Boonpark.
De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Het deel van de Kasteellaan tussen Vredestraat en de Duivebeek is momenteel variabele zone 30. De werkgroep "veilige schoolomgevingen" van de mobiliteitsraad heeft voorgesteld om de zone voor de post en in de Kasteellaan, van Vredestraat tot Louis Paul Boonpark, in te richten als fietsstraat. Het is immers niet mogelijk om op dit stuk fietsers veilig voorbij te steken door de vele parkeerplaatsen en de bocht in de weg. Bovendien maken veel fietsers gedurende de hele dag gebruik van deze zone van en naar het Erasmus.
Artikel 1.
In de Kasteellaan, tussen de Vredestraat (rotonde post) en Louis Paul Boonpark, wordt er een fietsstraat ingevoerd. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
In de Kasteellaan, tussen de parking en de toegang tot De Kleine Prins, wordt het huidige fietspad omgevormd naar een voetpad. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 3.
De maatregelen, opgesomd in voorgaand artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. De maatregelen gaan van start op dinsdag 19 april 2022 om 7 uur.
Artikel 4.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.
Het lokaal bestuur De Pinte wenst zich in kwesties rond gebruik en beheer van vrijetijdsinfrastructuur te laten bijstaan door een adviesorgaan dat affiniteit heeft met en kennis in huis heeft van de betrokken materie. Hiervoor is het noodzakelijk statuten op te stellen die de oprichting en de werking van een dergelijk orgaan regelen.
Het betrokken orgaan krijgt de naam "Adviesorgaan voor Vrijetijdsinfrastructuur" (AVTI) mee.
Omtrent de oprichting van een "Adviesorgaan Vrijetijdsinfrastructuur" werd advies gevraagd aan de sportraad, de jeugdraad en de cultuurraad, aangezien het materie betreft die tot nu toe door deze raden werd behandeld. Volgende adviezen en opmerkingen werden door betrokken organen aan het college overgemaakt (adviezen in bijlage):
Sportraad: advies 22 december 2021
Cultuurraad: advies 22 februari 2022
Jeugdraad: advies 15 februari 2022
Een platform creëren waarop moeilijker technische en juridische problemen rond vrijetijdsinfrastructuren ten gronde kunnen worden besproken en geadviseerd.
De fractie Ruimte kan dit punt niet goedkeuren omdat ze gevraagd heeft om dit punt te verdagen tot na het nog te plannen overleg met de Cultuurpactcommissie en deze vraag werd afgewezen. De fractie van Open Vld stemt tegen omdat ze de statuten niet voldoende uitgewerkt vindt en omdat ze vindt dat het overleg met de Cultuurpactcommissie, dat eerstdaags ingepland staat, moet afgewacht worden.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de statuten van het adviesorgaan "Adviesorgaan Vrijetijdsinfrastructuur", zoals gevoegd in bijlage en dewelke integraal deel uitmaakt van deze beslissing, goed.
Overeenkomstig Art. 6 van de statuten wordt het B-lid van de EVA Programma vzw De Pinte gekozen door en uit de leden van de gemeenteraad.
Mevrouw Laure Reyntjens werd in zitting van 25 maart 2019 aangeduid als plaatsvervangend B-lid van EVA Programma vzw De Pinte. Gezien de kennisname van het ontslag van mevrouw Laure Reyntjens als schepen en raadslid, moet het plaatsvervangend B-lid opnieuw worden aangeduid.
De gemeenteraad kan te allen tijde beslissen om respectievelijk de aanwijzingen en voordrachten te herroepen. De betrokken leden zijn door die herroeping van rechtswege ontslagnemend.
Zoals bepaald in artikel 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur wordt er geheim gestemd:
met 19 stemmen voor, 1 stem tegen en 0 onthoudingen
Enig Artikel.
Mevrouw Ann Vandenbussche, schepen wonende te Eeuwfeestlaan 50, De Pinte, wordt aangeduid als plaatsvervangend B-lid in EVA Programma vzw De Pinte en wordt gemachtigd in naam van de gemeente deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijsten en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen op deze vergaderingen.
Volgens artikel 15. §3. in de statuten van EVA Programma-vzw De Pinte moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaandelijk ter kennisgeving voorgelegd worden aan de gemeenteraad. De gemeenteraad spreekt zich uit over de agendapunten en bepaalt het stemgedrag van zijn vertegenwoordigers voor de Algemene Vergadering van de EVA Programma vzw op 20 april 2022.
Artikel 1.
Er wordt kennis genomen van de agenda en goedkeuring gegeven aan de agendapunten van de Algemene Vergadering van EVA Programma vzw op 20 april 2022 met als agendapunten:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Willem Rombaut, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van EVA Programma vzw De Pinte op 20 april 2022 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Zoals beschreven in artikel 13 in de statuten van de EVA sportbeheer De Pinte VZW moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaandelijk voorgelegd worden aan de gemeenteraad, zodat het stemgedrag van zijn vertegenwoordiger, het B-lid (K. Agache), kan worden bepaald.
De gemeenteraad moet zich uitspreken over de agendapunten van de algemene vergadering van 30 maart 2022 en het stemgedrag van zijn vertegenwoordiger, het B-lid de heer Kristof Agache, bepalen. Het B-lid dient op deze Algemene vergadering te handelen volgens de instructies van de gemeenteraad.
Artikel 1.
De agenda van de Algemene Vergadering van 30 maart 2022 van EVA sportbeheer De Pinte VZW wordt goedgekeurd:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Kristof Agache, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van EVA sportbeheer De Pinte VZW van 30 maart 2022, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Door corona werden de verbroederingsactiviteiten met Freiamt telkens verschoven naar een latere datum. Het gemeentebestuur van Freiamt liet ons weten dat de activiteiten dit jaar zouden kunnen doorgaan in het weekend van 1 april 2022 en dat daarvoor al een aantal afspraken met de Harmonie van De Pinte waren gemaakt. Aangezien de Harmonie het middelpunt vormt van de verbroederingsactiviteiten en het deze legislatuur de beurt is aan de Pinte om Freiamt te bezoeken, kreeg het gemeentebestuur de vraag om deze hiertoe een subsidie toe te kennen.
Conform Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het toekennen van een nominatieve subsidie.
Het lokaal bestuur De Pinte wenst de Harmonie te steunen in haar ambassadeursrol naar de gemeente Freiamt toe.
Algemene rekening die begint met een 649, deze zal voorzien worden in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 1.
Er wordt een nominatieve subsidie van 2000 euro toegekend aan Harmonie De Pinte - verbroedering 2022. Deze wordt uitbetaald onder voorbehoud dat het verlenen van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde. De Harmonie zal het gemeentebestuur een afrekening bezorgen waarin de aanwending van de middelen duidelijk wordt verklaard.
Artikel 2.
Deze nominatieve subsidie zal overgeschreven worden op rekening van Harmonie De Pinte met vermelding "verbroedering Freiamt-De Pinte"
Artikel 3.
De nodige kredieten zullen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing voorzien worden.
Wegens de coronamaatregelen kon de viering in 2020 voor de 50-jarigen met geboortejaar 1970 niet doorgaan. Ook in 2021 was er geen feest voor de 50-jarigen met geboortejaar 1971 . De subsidies voor deze feesten werden wel voorzien maar niet uitbetaald.
De subsidies die 2 jaar niet uitbetaald werden, zouden in 2022 uitbetaald moeten worden. Er is echter te weinig krediet voorzien voor een nominatieve subsidie voor 3 groepen voor 2022. Dit bedrag zou dus verhoogd moeten worden en dit naar 1200 euro.
Conform Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het toekennen van een nominatieve subsidie.
De viering voor 50-jarigen kon niet doorgaan in 2020 en 2021. Omwille van de versoepeling van de coronamaatregelen kunnen er terug feesten doorgaan maar zal er met verschillende groepen gewerkt moeten worden. Er moet aldus een nominatieve subsidie van 1200 voorzien worden voor 3 groepen in het jaar 2022.
2022/0-NOMSBADM/0710-03/649257/GEMEENTE/ADM/IP-GEEN: 400 euro krediet
Artikel 1.
Er wordt een nominatieve subsidie van 1 200 euro voorzien voor de viering van de 50-jarigen en dit voor het geboortejaar 1970, 1971 en 1972 met een maximum van 400 euro per groep.
Artikel 2.
De nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een subsidieaanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
Artikel 3.
De nodige kredieten zullen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing voorzien worden.
Fluvius biedt energiediensten aan voor lokale besturen om te komen tot een efficiënt energiebeheer van de gemeentelijke gebouwen. Op die manier ondersteunt Fluvius de lokale besturen bij het behalen van de doelstellingen van het Burgemeestersconvenant.
Deze dienstverlening werd opgestart onder Eandis onder de naam 'Energiediensten voor Lokale Besturen (EDLB)' en werd na de samensmelting met medenetbeheerder Infrax verder gezet onder de naam 'Fluvius Duurzame Gebouwen'. De kaderovereenkomst die als wettelijk kader diende en Eandis aanstelde als aankoopcentrale om in opdracht van het lokaal bestuur projecten rond efficiënter energiebeheer uit te voeren, diende door deze fusie te worden geactualiseerd. Deze vernieuwde kaderovereenkomst wordt nu ter goedkeuring en ondertekening voorgelegd aan de gemeenteraad.
Via deze kaderovereenkomst kan Fluvius advies verlenen, vrijblijvende studieopdrachten uitvoeren en indien gewenst in het verlengde van deze adviezen of studieopdrachten ook effectief de projecten uitvoeren. Fluvius treedt daarbij op als aankoopcentrale voor het bestuur. Voor elk project wordt een aparte projectovereenkomst afgesloten. Overeenkomstig het delegatiereglement keurt de gemeenteraad de toetreding tot de aankoopcentrale goed en wordt de uitvoering ervan, in het concreet de individuele projecten en de goedkeuring van de bijhorende projectovereenkomsten, gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen.
De kaderovereenkomst betekent een ontzorging en ontlasting van de diensten.
Daarnaast zijn in het meerjarenplan concrete dossiers opgenomen die binnen deze kaderovereenkomst kunnen worden uitgevoerd. Niet - limitatief:
Artikel 1.
Het lokaal bestuur De Pinte tekent in op de kaderovereenkomst "Fluvius Duurzame Gebouwen".
Artikel 2.
De voorzitter van de raad, Vincent Van Peteghem, en de algemeen directeur, Veerle Goethals, worden gemachtigd om de kaderovereenkomst te ondertekenen.
De coronacrisis en de genomen maatregelen hebben een ernstige impact op onze samenleving. Het lokaal bestuur heeft dan ook de intentie om te bekijken hoe de burgers, verenigingen, zelfstandigen ... hierin ondersteund kunnen worden.
Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente De Pinte.
De huidige vluchtelingencrisis naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne heeft een impact op het lokaal bestuur.
Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de vluchtelingencrisis in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de vluchtelingencrisis in de gemeente De Pinte.
Enig artikel.
De voorzitter deelt mee dat morgenavond de commissie zorg zal plaatsvinden. Op donderdag zal er ook een infovergadering zijn met betrekking tot de voetpaden om 19u voor de bewoners van de Kleine Landeigendom.
Door de huidige oorlogssituatie verlaten miljoenen Oekraïners hun land. Half maart registreerden er zich al meer dan 10.000 in Brussel. Er wordt momenteel geschat dat er uiteindelijk 120.000 Oekraïense vluchtelingen in Vlaanderen zullen instromen. Voor velen onder hen is er/zal er nood zijn aan huisvesting. Staatssecretaris van Asiel en Migratie Sammy Mahdi schreef een brief aan alle burgemeesters om tijdelijke opvangplaatsen op hun grondgebied aan te bieden. Het kan gaan om bijkomende plaatsen, zowel uit de publieke als private sector. Het kan dus gaan om opvang in gemeentelijke lokalen, bij particulieren, noodwoningen, hotel-of logieskamers, een sporthal en dergelijke meer.
Op 9 maart 2022 werden de raadsleden geïnformeerd (zie bijlage) door de algemeen directeur en de burgemeester dat de gemeente zelf geen opvangplaatsen ter beschikking kan stellen. Gelukkig mogen we wel rekenen op de solidariteit bij onze inwoners. Er zijn namelijk 106 opvangplaatsen beschikbaar bij particulieren in onze gemeente.
We weten niet hoe lang de vluchtelingen zullen blijven, hoe lang gaan de opvanggezinnen de vluchtelingen willen opvangen? Of wat als het samenwonen niet lukt? We spreken nu over tijdelijke crisisopvangplaatsen. Gezien de reeds bestaande wooncrisis zullen de vluchtelingen moeilijk kunnen doorstromen naar andere huisvesting.
We betreuren dat gemeente De Pinte niet zelf voor opvang zorgt. De burgemeester stelt zich de vraag of het eventueel onderbrengen in containers zo kwaliteitsvol is als oplossing. De piste wordt wel onderzocht. De Ruimte-raadsleden vragen aan het lokaal bestuur om zelf opvangplaatsen, individueel of collectief, te voorzien. Opvang georganiseerd door de overheid is kwaliteitsvoller en duurzamer en kan daarbij beter georganiseerd worden.
We werden ook ingelicht over welke stappen ondernomen werden en vernemen van de geregistreerde opvanggezinnen dat ze tot nu toe goed geïnformeerd werden. Er wordt gewerkt met vrijwillige brugfiguren tussen de opvanggezinnen en de administratie. Een goede professionele ondersteuning van zowel de opvanggezinnen als van de vluchtelingen is echter ook nodig.
En hoe worden de plaatsen bij de particulieren door de gemeente gecontroleerd? Het lokale bestuur is bevoegd op het vlak van controle van woonkwaliteit. Daarnaast is het belangrijk dat lokale besturen mee waken over de veiligheid en het vermijden van alle vormen van misbruik binnen de woningen die aangeboden worden door particulieren.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld het agendapunt ter kennis voor te leggen.
Artikel 1.
Lokaal bestuur De Pinte organiseert zelf individuele of collectieve opvangplaatsen voor de vluchtelingen.
Artikel 2.
Lokaal bestuur De Pinte zorgt voor professionele ondersteuning van de opvanggezinnen en de vluchtelingen, spreidt de werkdruk over het personeel en werft hiervoor extra personeel aan.
Artikel 3.
Lokaal bestuur De Pinte waakt over de veiligheid en het vermijden van alle vormen van misbruik binnen de woningen die aangeboden worden door particulieren en voert controle.
Artikel 4.
De gemeenteraad wordt op regelmatige basis op de hoogte gebracht van de situatie over de opvang van vluchtelingen in de gemeente.
Op 18 maart 2022 heeft de Raad van State het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Centrumbocht vernietigd.
Het ontwerp van het RUP Centrumbocht werd op de gemeenteraad van 27 november 2017 voorlopig vastgesteld en op de gemeenteraad van 25 juni 2018 definitief vastgesteld. De goedkeuring werd op 23 augustus 2018 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Het RUP had als doel om:
Via dit RUP werd enerzijds uitvoering gegeven aan de verwachtingen en verplichtingen die opgenomen waren in het gewestelijk RUP Afbakening Grootstedelijk Gent, waarin gepleit werd voor de verdichting van onze dorpskern. Tegelijkertijd werd ingezet op het behoud van de leefbaarheid en het groene karakter van onze gemeente te behouden en een beperking van de bijkomende mobiliteitsdruk.
Met de vernietiging van dit RUP komt dit alles te vervallen en bestaat de kans dat er plannen worden ingediend om bepaalde gebieden te ontwikkelen die lijnrecht ingaan tegen het doel en de visie van de gemeente De Pinte.
Om de eigenheid van onze gemeente te bewaren en rechtszekerheid te bieden, is het aangewezen dat de gemeente zo gauw als mogelijk juridisch advies inwint met het oog op de opstart van een geïntegreerd planproces, waarbij het vernietigde RUP kan dienen als basis voor de startnota.
Gezien de complexiteit van de materie, niet in het minste de procedurele valkuilen i.v.m. de MER-wetgeving, is het aangewezen dat naast de aanstelling van een ontwerpbureau ook juridische begeleiding wordt ingeschakeld.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgende artikel ter kennis voor te leggen:
"De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat het college van burgemeester en schepenen de nodige stappen onderneemt naar aanleiding van de vernietiging van het RUP Centrumbocht door de Raad van State.”
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat het college van burgemeester en schepenen de nodige stappen onderneemt naar aanleiding van de vernietiging van het RUP Centrumbocht door de Raad van State.
Op de vraag van de voorzitter wie van de raadsleden een mondelinge vraag wil stellen, wordt genoteerd:
Raadslid Verleyen: twee vragen
Raadslid Gomes: twee vragen
Raadslid Vermeyen: een vraag
Raadslid Quintyn: een vraag
Raadslid Dejonghe: een vraag
Raadslid Van Nieuwenhuyze: een vraag
Raadslid Thienpont: een vraag
2022/VC/5: Raadslid Verleyen verwijst naar de mogelijkheid om via de e-notulen de verslagen van de zittingen van het College van burgemeester en schepenen en het Vast Bureau te raadplegen. De laatste verslagen dateren van 25 februari 2022. Er wordt gevraagd of de verslagen kunnen aangevuld worden. Er wordt geantwoord dat dit wordt opgenomen met de dienst.
2022/VC/6: Raadslid Verleyen verwijst naar de e-mail van 27 februari 2022 van een inwoner uit de Breughellaan, deze mail werd gericht naar alle raadsleden. Er wordt gevraagd of er een gezamenlijk antwoord kan opgesteld worden. Er wordt geantwoord dat de diensten een antwoord opstellen, de raadsleden ontvangen een kopie.
2022/EG/6: Raadslid Gomes vraagt of de monitors van speelplein Amigos kunnen bedankt worden voor hun deelname aan de werking tijdens de paasvakantie. Het was immers geen makkelijke zoektocht om genoeg vrijwilligers te vinden. Raadslid Gomez verwijst ook naar het opgedoekte adviesorgaan en als gevolg daarvan het wegvallen van informatiedeling. Raadslid Gomes vraagt of de raadsleden frequenter op de hoogte kunnen gehouden worden over de werking van het speelplein, bv. Over de regels rond covid, de stand van zaken van de voorinschrijvingen … Er wordt geantwoord dat het inderdaad een moeilijke zoektocht was om voldoende monitors te vinden. De speelpleinwerking wordt besproken op de gezinsraad, maar er wordt nagedacht om op een meer structurele manier de info te delen met de raadsleden.
2022/EG/7: Raadslid Gomes verwijst naar de communicatie naar de leden van mobiliteitsraad. Soms wordt informatie maar een dag op voorhand gedeeld, of wordt de vraag om hybride te vergaderen weg gewuifd. Er wordt geantwoord dat de agenda conform het huishoudelijk reglement op vrijdag dient te vertrekken, uitzonderlijk is het voorgevallen dat door de werkbelasting op de dienst de agenda later verstuurd werd. Wat betreft het hybride vergaderen wordt geantwoord dat men er voor de mobiliteitsraad geen voorstander van is. Dergelijke manier van vergaderen bemoeilijkt het notuleren.
2022/LV/1: Raadslid Vermeyen vraagt of de datum van de gemeenteraadscommissie over de heraanleg van de Bommelstraat al bekend is. Er wordt geantwoord dat er nog geen datum vastligt.
2022/IQ/3 Raadslid Quintyn verwijst naar het actieplan diversiteit. De fractie RUIMTE heeft meermaals punten toegevoegd kaderend binnen dat thema, er werd steeds geantwoord deze zaken opgenomen gingen worden in een actieplan. Raadslid Quintyn vraagt naar de stand van dit actieplan.
Er wordt geantwoord dat er al voorbereidend werk achter de rug is, maar door het ontbreken van het diensthoofd op de sociale dienst kon hier nog niet aan verder gewerkt worden.
2022/TD/1 Raadslid Dejonghe verwijst naar het toegevoegde punt van 27 april 2020 betreffende De gele doos. De gemeenteraad ging toen niet akkoord met het voorstel. Raadslid Dejonghe stelt vast de gele doos er nu wel komt. Er wordt geantwoord dat er toen andere prioriteiten waren, namelijk de realisatie van de medicatiefiche. Dit werd opgestart door de Eerstelijnszone, en binnen die regio werd de gele doos nu uitgewerkt. De gratis doos wordt beschikbaar voor alle alleenstaande 80 plussers uit de regio, ze worden daarover gecontacteerd.
2022/AVN/1: Raadslid Van Nieuwenhuyse verwijst naar een petitie tegen de omgevingsvergunning voor een bedrijf in de Industriezone Eke. In de petitie wordt gesteld dat het bedrijf in kwestie zou werken met giftige, kankerverwekkende stoffen. De bouwsite ligt op geringe afstand (100 meter) van de gemeentegrens. Raadslid Van Nieuwenhuyse vraagt of het lokaal bestuur ook op de hoogte is van dat dossier? Er wordt geantwoord dat de bevoegdheid voor deze omgevingsvergunning bij onze buurgemeente hoort. Het openbaar onderzoek is afgerond en dat het protest eerder stedenbouwkundig is (de grootte van de silo’s). De behandeling van de vergunningsaanvraag zal vermoedelijk niet voor midden mei zijn.
2022/LT/1: Raadslid Thienpont vraagt naar de stand van het Agion-dossier. Er wordt geantwoord dat de voorbereidingen bezig zijn: er wordt gewerkt aan een bestek voor de projectbegeleiding. De timing die in het begin van de legislatuur werd opgesteld blijft aangehouden: deze legislatuur zullen de plannen er liggen zodat ze daarna snel tot uitvoer kunnen komen.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad