Wegens de fusie van de gemeenten Nazareth en De Pinte is het van belang om per 1 januari 2025 een gelijke fiscale behandeling te hanteren in de gemeenten Nazareth en De Pinte.
Overwegende dat het budgettair noodzakelijk is een belasting te heffen die toelaat de uitgaven van de gemeente in het algemeen te financieren (zowel de verplichte als de facultatieve uitgaven);
Hiertoe is het redelijk dat de bedrijven (zelfstandigen en vennootschappen) ook bijdragen tot de financiële behoeften van de gemeente, aangezien zij eveneens gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuur en dienstverlening;
Overwegende dat de heffing van de belasting zelf efficiënt en rendabel moet zijn. Aldus dienen de belastingopbrengsten de administratieve kosten verbonden aan de vestiging en de invordering van de belastingaanslagen te dekken;
Overwegende dat de belastbare grondslag eenvoudig meetbaar en controleerbaar moet zijn en derhalve bestaat uit de totale bebouwde en/of onbebouwde oppervlakte van het goed waarop de vestiging zich bevindt en die door de belastingplichtige voor de uitbating wordt gebruikt of tot gebruik wordt voorbehouden;
Overwegende dat niet alleen de effectief gebruikte oppervlakten, maar ook deze die ter beschikking staan van de belastingplichtige om effectief gebruikt te worden, wanneer deze dit wenst, belastbaar zijn; het ook belastbaar zijn van deze laatste soort oppervlakten vermijdt betwistingen aangaande het begrip effectief gebruik;
Overwegende dat het oppervlaktecriterium met een daaraan gekoppelde gedifferentieerde tariefstructuur op adequate wijze toelaat om, bij benadering en in overeenstemming met het beginsel van de verdelende rechtvaardigheid, de belasting vast te stellen;
Overwegende dat de belasting belastingplichtigen beoogt met verschillende toestanden en dat die verscheidenheid noodzakelijkerwijs moet worden opgevangen in vereenvoudigde categorieën. De normen van een belasting kunnen niet worden aangepast naargelang de eigenheid van elk individueel geval. Er kan niet voor alle mogelijke soorten bedrijven (elk met hun eigen en meest uiteenlopende kenmerken) worden voorzien in een specifieke belastingregeling;
Overwegende dat verschillen in financiële draagkracht en/of economische rentabiliteit redelijk verantwoorde differentiatiecriteria uitmaken voor de toepassing van het belastingreglement en het verschil in tarifering;
Voor de rechtspersonen bedoeld in de artikelen 180, 181 en 182 WIB92 is het verantwoord om deze niet te belasten, aangezien artikel 180 WIB92 betrekking heeft op tal van wettelijke bepalingen waarin door de overheid opgerichte instellingen van openbaar nut in meerdere mate vrijgesteld zijn van belastingen en aangezien de feitelijke verenigingen en VZW’s bedoeld in de artikelen 181 en 182 WIB92 geen winstoogmerk hebben, maar één of ander doel van algemeen of privaat belang, en over het algemeen kan worden aangenomen dat zij een lagere financiële draagkracht hebben. Rechtspersonen bedoeld in de artikelen 180, 181 en 182 WIB92 nemen ook regelmatig gemeentelijke taken over, wat voor de gemeente eveneens een kostenbesparing kan uitmaken;
Overwegende dat categorieën van bedrijven die door hun aard de grond (bodem) als natuurlijk productiemiddel of voor specifieke openluchtrecreatieve beroeps- of bedrijfsdoeleinden aanwenden en die in vergelijking met andere categorieën een lager rendement per vierkante meter oppervlakte hebben, een uitzonderlijke nood hebben aan grotere oppervlakten om een economisch leefbare (rendabele) exploitatie te kunnen realiseren;
Overwegende dat de tariefstructuur tegemoet komt aan de doelstelling van een evenwichtige spreiding in functie van de financiële draagkracht door voor deze categorieën van belastingplichtigen aangepaste tarieven te voorzien, die in overeenstemming kunnen worden beschouwd met hun financiële draagkracht;
Overwegende dat het verantwoord is om te differentiëren op basis van de graad van hinderlijkheid van de activiteit, waarbij de gemeente er van uit gaat dat de meer hinderlijke activiteiten (gemeten in Vlarem-klasse) meer uitgaven in gemeentelijke infrastructuur en dienstverlening voor de gemeente met zich kunnen meebrengen, gelet op de hogere hinderlijkheid voor mens en leefmilieu, waarbij de gemeente genoodzaakt kan zijn specifieke extra maatregelen te nemen om onder meer veiligheidsrisico’s voor de leefomgeving zoveel als mogelijk te beperken;
Overwegende dat de gemeente nieuwe bedrijven in hun aanvangsfase financieel wil ondersteunen, zodat voor deze bedrijven wordt voorzien in een korting op de belasting tijdens de eerste 24 maanden na inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
Overwegende dat de natuurlijke persoon die uit hoofde van zijn beroepswerkzaamheid uitsluitend optreedt als werkend vennoot, zaakvoerder of bestuurder in een vennootschap, niet als belastingplichtige wordt beschouwd.
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
Fractie Ruimte stemt tegen dit belastingreglement. Fractie Ruimte beseft en erkent dat de vele ondernemingen op het grondgebied van de gemeente Nazareth-De Pinte voor bijkomende kosten, lasten en aansprakelijkheden zorgen voor de gemeente. Het is dan ook verantwoord dat hiervoor een bijdrage wordt gevraagd. Alleen worden in het voorstel alle ondernemers belast, ook de zelfstandigen in bijberoep en de kleine ondernemingen die zo goed als geen of geen (extra) inspanningen vergen vanwege de gemeente. Er zijn andere mogelijkheden om tot een gerechtvaardigde en correcte bijdrage te komen van de ondernemingen die het bestuur voor ogen heeft
Motivatie stemgedrag onafhankelijke raadsleden Ina Quintyn en Trudo Dejonghe:
Raadsleden Trudo Dejonghe en Ina Quintyn stemmen tegen dit belastingreglement omdat een forfaitbedrag van 150 euro voor sommige zelfstandigen te hoog is. We vragen dit te verlagen naar 50 euro.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
Met Open Vld vinden we het een gemiste kans dat er niet meer gedifferentieerd wordt volgens hoofdberoep, bijberoep. Voor velen is deze kost een serieuze last. We vragen om het minimumbedrag te verlagen en meer differentiatie.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt het in bijlage toegevoegde belastingreglement ‘Algemene gemeentebelasting op bedrijven en land- en tuinbouw - aanslagjaar 2025’ vast.
Artikel 2.
Dit belastingreglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 3.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.