Onderstaand delegatiereglement betreft de vaststelling van het:
Budgethouderschap
Het college van burgemeester en schepenen treedt op als hoofdbudgethouder. De bevoegdheden vermeldt in de definitie dagelijks bestuur kunnen gedelegeerd worden naar de algemeen directeur, die verder kan delegeren naar andere personeelsleden.
De andere gedelegeerde bevoegdheden kunnen binnen de grenzen van het decreet lokaal over het bestuur (niet) verder gedelegeerd worden.
Uitgaven binnen beschikbare kredieten
Artikel 368 stipuleert dat fusiebesturen tot de definitieve vaststelling van het eenjarige meerjarenplan en uiterlijk tot en met 31 maart van de eerste bestuursperiode, door middel van voorlopige kredieten, verbintenissen voor exploitatie, investeringen en financiering mogen aangaan tot maximaal drie twaalfde van de som van de krediet van het vorige boekjaar.
Na die vaststelling van het eenjarige meerjarenplan wordt een verbintenis aangegaan conform artikel 265.
Een verbintenis en haar financiële gevolgen tijdens de periode van het meerjarenplan moeten passen binnen de ramingen van het meerjarenplan, en de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.
Als het lokaal bestuur nog niet over uitvoerbare kredieten beschikt voor het lopende boekjaar, is het aangaan of het wijzigen van verbintenissen onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring door de raad. Het lokaal bestuur kan dan alleen verbintenissen aangaan of wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening.
De autorisatie van kredieten gebeurt op basis van het schema M3 van de meerjarenplanning,
op het niveau van het totaal van de:
De kredietbewaking mag zelf vorm gegeven worden in de financiële (controle)processen die zich situeren binnen onze organisatieontwikkeling. Ook het beschikbaar stellen van provisies voor personeelsleden wordt daarin opgenomen.
Definitie dagelijks bestuur
Definitie dagelijks bestuur slaat op handelingen die betrekking hebben op de regeling van de behoeften van het dagelijks leven, de zaken van gering belang en de zaken die naar snelheid van optreden een dringend karakter vertonen.
Beheersdaden kunnen met/zonder financiële impact, wel of niet administratief van aard zijn, die gesteld worden voor het algemeen onderhoud, in stand houden van gebouwen, nemen van beschermende maatregelen ter vrijwaring van gemeentelijke eigendommen, … .
Daden van beheer
Artikel 56, §3,1° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.
Daden van beschikking
Artikel 56, §3,8° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking over roerende goederen, met uitzondering van het aangaan van dadingen.
Artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de raad de daden van beschikking over onroerende goederen niet kan toevertrouwen aan het college met uitzondering van:
Samenwerkingsovereenkomsten
Artikel 41, 5° stelt dat het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten zoals vermeld in artikel 196 (Gemeente, OCMW), artikel 234 (gemeente, AGB), artikel 249 (gemeente, gemeentelijke vennootschap) niet kan toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Overheidsopdrachten
Artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten toebehoort aan de raad, tenzij de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur of nominatief toevertrouwd werd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 56 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten toebehoort het college van burgemeester en schepenen.
In beide gevallen is een verdere delegatie naar algemeen directeur, personeelsleden lokaal bestuur mogelijk.
Delegatie
In het decreet over het lokaal bestuur worden niet alle bevoegdheden exclusief toegewezen aan de raad. Deze kunnen gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Financiering
Sinds 30 juni 2017 is de overheidsopdrachtenwetgeving niet van toepassing voor het aangaan van leningen. Maar in kader van behoorlijk bestuur is een marktbevraging (gelijkheidsbeginsel, vrije markteconomie, mededinging) aan de orde.
De bevoegdheid over het aangaan van leningen wordt niet geregeld in het decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het college op grond van artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het daadwerkelijk opnemen van de middelen uit de financieringsovereenkomst is bevoegdheid van de financieel directeur, deze bevoegdheid kadert in zijn taak aangaande het liquiditeitenbeheer.
Beleggingen
De bevoegdheid over het beleggen van kapitalen voor langer dan 1 jaar wordt niet geregeld in het decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het college op grond van artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur.
Visum
Artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de financieel directeur de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De Vlaamse Regering stelde de categorieën van verrichtingen vast die niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting. Het gaat om volgende verrichtingen:
Rapportering
Jaarlijks zal er over bovenstaande elementen gerapporteerd worden.
Van een organisatie in ontwikkeling wordt verwacht dat we onze beleidsdoelen realiseren door een geoliede machine die wendbaar is, samen met betrokken dynamische medewerkers, ondersteund door een performant procesmanagement.
Onze uitgavenprocedure werkt mee aan deze ontwikkeling van een toekomstgerichte organisatie en vraagt om een passend financieel management.
Het delegatiereglement, waarin de definitie dagelijks bestuur, de delegaties en de visumvrijstelling zijn opgenomen, heeft als doel die visie te faciliteren.
Artikel 1.
Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 betreffende "Delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting - vaststellen" wordt opgeheven per 1 januari 2025.
Artikel 2.
De gemeenteraad stelt het delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting, zoals gehecht in de bijlage, vast.
Artikel 3.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 4.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.