De voorzitter opent de zitting op 16/12/2024 om 19:00.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Wijzigen van de kredieten in een meerjarenplan kan op 3 manieren gebeuren:
Het vaststellen is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Binnen de geldende regels van onze kredietbewaking kunnen we kredieten limitatief binnen het meerjarenplan verschuiven binnen het totaal van de:
Op basis van het nazicht van de boekhouding, de standopgave en de input vanuit de diensten werden de meerjarenplankredietverschuivingen 5/2024 t.e.m. 8/2024 opgesteld (zie bijlage)
De voornaamste wijzigingen zijn:
- een aantal technische verschuivingen: veranderen van algemene rekening, budgethouder,...
- een aantal verschuivingen in kader van de dagelijkse werking
De verschuivingen zijn limitatief wat betekent dat het totaalbedrag uit het meerjarenplan voor de kredieten 2024 van het toegekende exploitatie -en investeringskrediet niet wijzigt. Daarom worden de wettelijke schema's niet opnieuw afgedrukt.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de meerjarenplankredietverschuivingen 5/2024 t.e.m. 8/2024 - deel gemeente, zoals gehecht in bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 22 november 2024 beslist om de procedure op te starten voor de toekenning van de titel van eregemeenteraadslid aan de heer Antoine Van Nieuwenhuyze. Om te voldoen aan de voorwaarden voor de eretitel van gemeenteraadslid dient de betrokkene minstens 12 jaar gezeteld te hebben in de gemeenteraad van het lokaal bestuur De Pinte én in totaal minstens 18 jaar gezeteld te hebben als raadslid van lokaal bestuur De Pinte. Het college legt de aanvraag ter beoordeling aan de gemeenteraad voor. De gemeenteraad is bevoegd voor de toekenning van een eretitel van een gemeenteraadslid.
De heer Antoine Van Nieuwenhuyze was OCMW-raadslid van 2001 tot 2006 en gemeenteraadslid van 2007 tot 2024.
De heer Van Nieuwenhuyze is van onberispelijk gedrag en heeft een uittreksel uit het strafregister voorgelegd. Hij stemt in met de voordracht voor het voeren van de titel van eregemeenteraadslid.
De heer Van Nieuwenhuyze voldoet aan alle voorwaarden voor het toekennen van een eretitel als gemeenteraadslid. Deze eretitel kan toegekend worden onder de opschortende voorwaarde van niet-uitoefening van een lokaal mandaat in het nieuwe bestuur.
Enig artikel.
De titel van eregemeenteraadslid wordt toegekend aan de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, wonende te Bosstraat 20, 9840 De Pinte, onder de opschortende voorwaarde van het niet-uitoefenen van een lokaal mandaat.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 22 november 2024 beslist om de procedure op te starten voor de toekenning van de titel van ereschepen aan mevrouw Lieve Van Lancker.
Om te voldoen aan de voorwaarden voor de eretitel van schepen, dient de betrokkene minstens 12 jaar gezeteld te hebben in het schepencollege van het lokaal bestuur De Pinte of minstens 6 jaar gezeteld te hebben in het schepencollege van het lokaal bestuur De Pinte en ten minste twaalf jaar bijkomend een mandaat als raadslid bekleed te hebben. Het college legt de aanvraag ter beoordeling aan de gemeenteraad voor. De gemeenteraad is bevoegd voor de toekenning van een eretitel van een schepen.
Mevrouw Lieve Van Lancker was gemeenteraadslid van 2013 tot 2018, schepen van 2007 tot 2012 en van 2019 tot november 2020 en waarnemend burgemeester van november 2020 tot 2024.
Mevrouw Van Lancker is van onberispelijk gedrag en heeft een uittreksel uit het strafregister voorgelegd. Zij stemt in met de voordracht voor het voeren van de titel van ereschepen.
Mevrouw Van Lancker voldoet aan alle voorwaarden voor het toekennen van een eretitel als schepen. Deze eretitel kan toegekend worden onder de opschortende voorwaarde van niet-uitoefening van een lokaal mandaat in het nieuwe bestuur.
Enig artikel.
De titel van ereschepen wordt toegekend aan mevrouw Lieve Van Lancker, wonende te Mieregoed 15, 9840 De Pinte onder de opschortende voorwaarde van het niet-uitoefenen van een lokaal mandaat.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de raad:
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering 31/12/2023 zoals gehecht in bijlage.
Wegens de fusie van de gemeenten Nazareth en De Pinte is het van belang om per 1 januari 2025 een gelijke fiscale behandeling te hanteren in de gemeenten Nazareth en De Pinte.
Op het bouwen, herbouwen, verbouwen en uitbreiden van gebouwen wordt een belasting geheven. Het huidige belastingreglement aangenomen bij gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de belasting op het bouwen, herbouwen, verbouwen en uitbreiden van gebouwen dient te worden opgeheven vanaf 1 januari 2025.
Enig artikel.
Het belastingreglement op het bouwen, herbouwen, verbouwen en uitbreiden van gebouwen van 16 december 2019 wordt opgeheven vanaf 1 januari 2025 waardoor het alle uitwerking verliest vanaf die datum. Het belastingreglement op het bouwen, herbouwen, verbouwen en uitbreiden van gebouwen van 16 december 2019 blijft wel van toepassing voor de belastbare feiten die zich voor 1 januari 2025 hebben voorgedaan.
Wegens de fusie van de gemeenten Nazareth en De Pinte is het van belang om per 1 januari 2025 een gelijke fiscale behandeling te hanteren in de gemeenten Nazareth en De Pinte.
Overwegende dat het budgettair noodzakelijk is een belasting te heffen die toelaat de uitgaven van de gemeente in het algemeen te financieren (zowel de verplichte als de facultatieve uitgaven);
Hiertoe is het redelijk dat de bedrijven (zelfstandigen en vennootschappen) ook bijdragen tot de financiële behoeften van de gemeente, aangezien zij eveneens gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuur en dienstverlening;
Overwegende dat de heffing van de belasting zelf efficiënt en rendabel moet zijn. Aldus dienen de belastingopbrengsten de administratieve kosten verbonden aan de vestiging en de invordering van de belastingaanslagen te dekken;
Overwegende dat de belastbare grondslag eenvoudig meetbaar en controleerbaar moet zijn en derhalve bestaat uit de totale bebouwde en/of onbebouwde oppervlakte van het goed waarop de vestiging zich bevindt en die door de belastingplichtige voor de uitbating wordt gebruikt of tot gebruik wordt voorbehouden;
Overwegende dat niet alleen de effectief gebruikte oppervlakten, maar ook deze die ter beschikking staan van de belastingplichtige om effectief gebruikt te worden, wanneer deze dit wenst, belastbaar zijn; het ook belastbaar zijn van deze laatste soort oppervlakten vermijdt betwistingen aangaande het begrip effectief gebruik;
Overwegende dat het oppervlaktecriterium met een daaraan gekoppelde gedifferentieerde tariefstructuur op adequate wijze toelaat om, bij benadering en in overeenstemming met het beginsel van de verdelende rechtvaardigheid, de belasting vast te stellen;
Overwegende dat de belasting belastingplichtigen beoogt met verschillende toestanden en dat die verscheidenheid noodzakelijkerwijs moet worden opgevangen in vereenvoudigde categorieën. De normen van een belasting kunnen niet worden aangepast naargelang de eigenheid van elk individueel geval. Er kan niet voor alle mogelijke soorten bedrijven (elk met hun eigen en meest uiteenlopende kenmerken) worden voorzien in een specifieke belastingregeling;
Overwegende dat verschillen in financiële draagkracht en/of economische rentabiliteit redelijk verantwoorde differentiatiecriteria uitmaken voor de toepassing van het belastingreglement en het verschil in tarifering;
Voor de rechtspersonen bedoeld in de artikelen 180, 181 en 182 WIB92 is het verantwoord om deze niet te belasten, aangezien artikel 180 WIB92 betrekking heeft op tal van wettelijke bepalingen waarin door de overheid opgerichte instellingen van openbaar nut in meerdere mate vrijgesteld zijn van belastingen en aangezien de feitelijke verenigingen en VZW’s bedoeld in de artikelen 181 en 182 WIB92 geen winstoogmerk hebben, maar één of ander doel van algemeen of privaat belang, en over het algemeen kan worden aangenomen dat zij een lagere financiële draagkracht hebben. Rechtspersonen bedoeld in de artikelen 180, 181 en 182 WIB92 nemen ook regelmatig gemeentelijke taken over, wat voor de gemeente eveneens een kostenbesparing kan uitmaken;
Overwegende dat categorieën van bedrijven die door hun aard de grond (bodem) als natuurlijk productiemiddel of voor specifieke openluchtrecreatieve beroeps- of bedrijfsdoeleinden aanwenden en die in vergelijking met andere categorieën een lager rendement per vierkante meter oppervlakte hebben, een uitzonderlijke nood hebben aan grotere oppervlakten om een economisch leefbare (rendabele) exploitatie te kunnen realiseren;
Overwegende dat de tariefstructuur tegemoet komt aan de doelstelling van een evenwichtige spreiding in functie van de financiële draagkracht door voor deze categorieën van belastingplichtigen aangepaste tarieven te voorzien, die in overeenstemming kunnen worden beschouwd met hun financiële draagkracht;
Overwegende dat het verantwoord is om te differentiëren op basis van de graad van hinderlijkheid van de activiteit, waarbij de gemeente er van uit gaat dat de meer hinderlijke activiteiten (gemeten in Vlarem-klasse) meer uitgaven in gemeentelijke infrastructuur en dienstverlening voor de gemeente met zich kunnen meebrengen, gelet op de hogere hinderlijkheid voor mens en leefmilieu, waarbij de gemeente genoodzaakt kan zijn specifieke extra maatregelen te nemen om onder meer veiligheidsrisico’s voor de leefomgeving zoveel als mogelijk te beperken;
Overwegende dat de gemeente nieuwe bedrijven in hun aanvangsfase financieel wil ondersteunen, zodat voor deze bedrijven wordt voorzien in een korting op de belasting tijdens de eerste 24 maanden na inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
Overwegende dat de natuurlijke persoon die uit hoofde van zijn beroepswerkzaamheid uitsluitend optreedt als werkend vennoot, zaakvoerder of bestuurder in een vennootschap, niet als belastingplichtige wordt beschouwd.
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
Fractie Ruimte stemt tegen dit belastingreglement. Fractie Ruimte beseft en erkent dat de vele ondernemingen op het grondgebied van de gemeente Nazareth-De Pinte voor bijkomende kosten, lasten en aansprakelijkheden zorgen voor de gemeente. Het is dan ook verantwoord dat hiervoor een bijdrage wordt gevraagd. Alleen worden in het voorstel alle ondernemers belast, ook de zelfstandigen in bijberoep en de kleine ondernemingen die zo goed als geen of geen (extra) inspanningen vergen vanwege de gemeente. Er zijn andere mogelijkheden om tot een gerechtvaardigde en correcte bijdrage te komen van de ondernemingen die het bestuur voor ogen heeft
Motivatie stemgedrag onafhankelijke raadsleden Ina Quintyn en Trudo Dejonghe:
Raadsleden Trudo Dejonghe en Ina Quintyn stemmen tegen dit belastingreglement omdat een forfaitbedrag van 150 euro voor sommige zelfstandigen te hoog is. We vragen dit te verlagen naar 50 euro.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
Met Open Vld vinden we het een gemiste kans dat er niet meer gedifferentieerd wordt volgens hoofdberoep, bijberoep. Voor velen is deze kost een serieuze last. We vragen om het minimumbedrag te verlagen en meer differentiatie.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt het in bijlage toegevoegde belastingreglement ‘Algemene gemeentebelasting op bedrijven en land- en tuinbouw - aanslagjaar 2025’ vast.
Artikel 2.
Dit belastingreglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 3.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.
Naar aanleiding van de fusie van de gemeenten Nazareth en De Pinte is een harmonisatie van de verschillende retributies/tarieven noodzakelijk, evenals een bundeling van alle retributiereglementen tot één algemeen retributiereglement.
De ‘evaluatie van de werkwijze inzake retributies’ is een structureel actiepunt in de organisatiebeheersing. In de gemeente Nazareth werkt men reeds met één omvattend retributiereglement, inclusief één overkoepelend invorderingsreglement. Het voorstel is om deze werkwijze verder te zetten in de fusiegemeente.
Doelstellingen hierbij zijn:
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte onthoudt zich. We zijn niet tegen elk onderdeel dat in dit reglement werd opgenomen, maar vinden het geen goed idee om alles in een reglement op te nemen. Bovendien moet een groot deel van wat in dit reglement wordt geregeld samen gelezen worden met de reglementen ivm de erkende verenigingen en de wijze waarop en voorwaarden waartegen gemeentelijke infrastructuur kan worden gehuurd. Deze reglementen zijn nog niet klaar. Het is beter dit alles samen te behandelen.
We verzetten ons onder meer ook tegen de delegatie van de tarieven voor het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
Gezien het geheel van dit reglement blijven er punten waar wij met Open Vld niet achter staan.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van reglement te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgend artikel ter stemming voor te leggen en waarmee eenparig akkoord wordt gegaan:
Artikel 1.
De gemeenteraad heft volgende besluiten op vanaf 1 januari 2025:
Artikel 2.
De gemeenteraad stelt het algemeen retributiereglement gemeente Nazareth-De Pinte, zoals toegevoegd in bijlage, vast.
Artikel 3.
Het reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2025.
Naar aanleiding van de fusie tussen de gemeente De Pinte en gemeente Nazareth dienen de reglementen op elkaar afgestemd te worden.
Het Algemeen retributiereglement voor de gemeente Nazareth-De Pinte van 16 december 2024 bevat een nieuwe algemene invorderingsprocedure voor de facturen.
In de nog niet opgeheven retributiereglementen wordt de verwijzing naar het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 betreffende het innen van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen vervangen door een verwijzing naar het nieuwe Algemeen retributiereglement van 16 december 2024.
Artikel 1.
In het besluit van 16 december 2019 betreffende het Retributiereglement op de gemeentelijke begraafplaatsen wordt per 1 januari 2025 Artikel 5 vervangen door volgende tekst “Bij gebrek aan betaling in der minne wordt de retributie ingevorderd conform het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2024, Algemeen retributiereglement, en haar latere wijzigingen.
Artikel 2.
In het besluit van 16 december 2019 betreffende het Retributiereglement Pintefeest wordt per 1 januari 2025 Artikel 7 vervangen door volgende tekst “Bij gebrek aan betaling in der minne wordt de retributie ingevorderd conform het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2024, Algemeen retributiereglement, en haar latere wijzigingen.
Artikel 3.
In het besluit van 28 juni 2021 betreffende het Retributiereglement Piano in de bibliotheek wordt per 1 januari 2025 het derde gedachtestreepje in Artikel 2.4 vervangen door volgende tekst “Bij gebrek aan betaling in der minne wordt de retributie ingevorderd conform het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2024, Algemeen retributiereglement, en haar latere wijzigingen.
Artikel 4.
In het besluit van 26 augustus 2019 betreffende het Retributiereglement van het gemeentelijk recyclagepark wordt per 1 januari 2025 Artikel 4 vervangen door volgende tekst “Bij gebrek aan betaling in der minne wordt de retributie ingevorderd conform het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2024, Algemeen retributiereglement, en haar latere wijzigingen.
Artikel 5.
In het besluit van 16 december 2019 betreffende het Retributiereglement Gebruik infrastructuur lokaal bestuur wordt per 1 januari 2025 Artikel 5 vervangen door volgende tekst “De retributie is verschuldigd door de gebruiker van de infrastructuur en dient, met uitzondering voor de squash, betaald te worden binnen de 30 dagen na het ontvangen van de verzoek tot betaling. Bij gebrek aan betaling worden bovenstaande retributies ingevorderd conform het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2024, Algemeen retributiereglement, en haar latere wijzigingen.
Naar aanleiding van de fusie van de gemeenten Nazareth en De Pinte is een harmonisatie van het tarief voor het opvragen van vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform noodzakelijk.
Op 22 december 2023 werd het decreet 'Vastgoedinformatieplatform' in het Vlaams parlement goedgekeurd. Dit is een decreet dat de opvraging van vastgoedinformatie (de voormalige 'notarisbrieven') bij lokale besturen uniformeert en reguleert. Sedert 1 januari 2024 is het decreet officieel in werking.
De lokale besturen Nazareth en De Pinte zijn sedert 1 maart 2023 (wave 3) aangesloten op het Vastgoedinformatieplatform (VIP). De gemeenten hanteerden een verschillend tarief voor het opvragen van vastgoedinformatie: 180 euro in De Pinte en 220 euro in Nazareth.
Voorstel is om het tarief in de Gemeente Nazareth-De Pinte vanaf 1 januari 2025 vast te leggen op 180 euro.
Het is aangewezen het sjabloon van retributiereglement, aangereikt door het Vastgoedinformatieplatform, opnieuw te laten goedkeuren door de gemeenteraad.
De redenen voor de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform zijn:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de verdere ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform voor de fusiegemeente Nazareth-De Pinte goed.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt opnieuw de toetredingsovereenkomsten, zoals in bijlage toegevoegd, goed.
Artikel 3.
De gemeenteraad stelt het retributiereglement Vastgoedinformatieplatform, zoals toegevoegd in bijlage, voor de fusiegemeente Nazareth-De Pinte vast.
Artikel 4.
Het retributiereglement Vastgoedinformatieplatform vervangt vanaf 1 januari 2025 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Naar aanleiding van de fusie tussen de gemeente De Pinte en gemeente Nazareth dienen de reglementen op elkaar afgestemd te worden.
De voorwaarden en modaliteiten met betrekking tot de geschenken die gemeente De Pinte en gemeente Nazareth momenteel geven komen niet overeen.
Er dient bijgevolg een nieuw geschenkenreglement opgemaakt te worden, met als ingangsdatum 1 januari 2025.
Zowel in Nazareth als in De Pinte worden momenteel bij diverse gelegenheden en gebeurtenissen geschenken gegeven. In Nazareth wordt dit geregeld in een (geschenken-)reglement, in De Pinte deels in een reglement betreffende de geschenken bij huwelijksjubilea en 100-jarigen en deels in een reglement betreffende de toekenning van een geboortepremie door de gemeente.
De modaliteiten en voorwaarden voor de geschenken in beide gemeenten komen echter niet overeen waardoor nieuwe afspraken zich opdringen, bij voorkeur gebundeld in een reglement, met als ingangsdatum 1 januari 2025
Volgende tegemoetkomingen, premies en geschenken vallen niet binnen de scope van dit reglement:
Er wordt voorgesteld om voor volgende gelegenheden en gebeurtenissen volgende geschenken te voorzien:
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt het geschenkenreglement vast, zoals toegevoegd in bijlage, met als ingangsdatum 1 januari 2025.
Artikel 2.
De gemeenteraad heft per 1 januari 2025 volgende besluiten op:
Naar aanleiding van de fusie van de gemeenten Nazareth en De Pinte is een harmonisatie van de gemeentelijke cadeaubon (KoopLokaalBon) en goedkeuring van een nieuw reglement hieromtrent noodzakelijk.
Voor de nieuwe KoopLokaalBon werd gekozen voor de firma Gift2Give, de huidige leverancier van de 9840-bon. Dit aangezien de firma Kivalo, de provider van de Nazarethbon intussen werd overgenomen door Gift2Give en de software volledig wordt ingekanteld in het Gift2Give-systeem.
Met de KoopLokaalBon wil men inwoners stimuleren om bij lokale producenten en middenstanders aan te kopen. De bon zal ook ingezet worden door het lokaal bestuur zelf als geschenk bij verschillende gelegenheden en kan ook gebruikt worden bij specifieke middenstandsacties zoals de eindejaarsacties, enz.
De KoopLokaalbon zal kunnen worden aangekocht via de webshop en bij verschillende verkooppunten van het lokaal bestuur (gemeentehuizen, bibliotheken, evenementenloket). De coupures zijn vrij te bepalen. De bon blijft 1 jaar geldig na aankoop.
De voorwaarden en werkwijze wijzigen niet ingrijpend t.o.v. de twee systemen in Nazareth en De Pinte.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt het in bijlage toegevoegde reglement met betrekking tot de Geschenkenbon vast.
Artikel 2.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 3.
Het besluit van de gemeenteraad van 13 februari 2023 betreffende het Reglement 9840-bon wordt per 1 januari 2025 opgeheven.
Onderstaand delegatiereglement betreft de vaststelling van het:
Budgethouderschap
Het college van burgemeester en schepenen treedt op als hoofdbudgethouder. De bevoegdheden vermeldt in de definitie dagelijks bestuur kunnen gedelegeerd worden naar de algemeen directeur, die verder kan delegeren naar andere personeelsleden.
De andere gedelegeerde bevoegdheden kunnen binnen de grenzen van het decreet lokaal over het bestuur (niet) verder gedelegeerd worden.
Uitgaven binnen beschikbare kredieten
Artikel 368 stipuleert dat fusiebesturen tot de definitieve vaststelling van het eenjarige meerjarenplan en uiterlijk tot en met 31 maart van de eerste bestuursperiode, door middel van voorlopige kredieten, verbintenissen voor exploitatie, investeringen en financiering mogen aangaan tot maximaal drie twaalfde van de som van de krediet van het vorige boekjaar.
Na die vaststelling van het eenjarige meerjarenplan wordt een verbintenis aangegaan conform artikel 265.
Een verbintenis en haar financiële gevolgen tijdens de periode van het meerjarenplan moeten passen binnen de ramingen van het meerjarenplan, en de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.
Als het lokaal bestuur nog niet over uitvoerbare kredieten beschikt voor het lopende boekjaar, is het aangaan of het wijzigen van verbintenissen onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring door de raad. Het lokaal bestuur kan dan alleen verbintenissen aangaan of wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening.
De autorisatie van kredieten gebeurt op basis van het schema M3 van de meerjarenplanning,
op het niveau van het totaal van de:
De kredietbewaking mag zelf vorm gegeven worden in de financiële (controle)processen die zich situeren binnen onze organisatieontwikkeling. Ook het beschikbaar stellen van provisies voor personeelsleden wordt daarin opgenomen.
Definitie dagelijks bestuur
Definitie dagelijks bestuur slaat op handelingen die betrekking hebben op de regeling van de behoeften van het dagelijks leven, de zaken van gering belang en de zaken die naar snelheid van optreden een dringend karakter vertonen.
Beheersdaden kunnen met/zonder financiële impact, wel of niet administratief van aard zijn, die gesteld worden voor het algemeen onderhoud, in stand houden van gebouwen, nemen van beschermende maatregelen ter vrijwaring van gemeentelijke eigendommen, … .
Daden van beheer
Artikel 56, §3,1° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.
Daden van beschikking
Artikel 56, §3,8° van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking over roerende goederen, met uitzondering van het aangaan van dadingen.
Artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de raad de daden van beschikking over onroerende goederen niet kan toevertrouwen aan het college met uitzondering van:
Samenwerkingsovereenkomsten
Artikel 41, 5° stelt dat het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten zoals vermeld in artikel 196 (Gemeente, OCMW), artikel 234 (gemeente, AGB), artikel 249 (gemeente, gemeentelijke vennootschap) niet kan toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Overheidsopdrachten
Artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten toebehoort aan de raad, tenzij de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur of nominatief toevertrouwd werd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 56 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten toebehoort het college van burgemeester en schepenen.
In beide gevallen is een verdere delegatie naar algemeen directeur, personeelsleden lokaal bestuur mogelijk.
Delegatie
In het decreet over het lokaal bestuur worden niet alle bevoegdheden exclusief toegewezen aan de raad. Deze kunnen gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Financiering
Sinds 30 juni 2017 is de overheidsopdrachtenwetgeving niet van toepassing voor het aangaan van leningen. Maar in kader van behoorlijk bestuur is een marktbevraging (gelijkheidsbeginsel, vrije markteconomie, mededinging) aan de orde.
De bevoegdheid over het aangaan van leningen wordt niet geregeld in het decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het college op grond van artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het daadwerkelijk opnemen van de middelen uit de financieringsovereenkomst is bevoegdheid van de financieel directeur, deze bevoegdheid kadert in zijn taak aangaande het liquiditeitenbeheer.
Beleggingen
De bevoegdheid over het beleggen van kapitalen voor langer dan 1 jaar wordt niet geregeld in het decreet over het lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd geldt dat de raad bevoegd is. De raad kan deze bevoegdheid delegeren aan het college op grond van artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur.
Visum
Artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de financieel directeur de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De Vlaamse Regering stelde de categorieën van verrichtingen vast die niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting. Het gaat om volgende verrichtingen:
Rapportering
Jaarlijks zal er over bovenstaande elementen gerapporteerd worden.
Van een organisatie in ontwikkeling wordt verwacht dat we onze beleidsdoelen realiseren door een geoliede machine die wendbaar is, samen met betrokken dynamische medewerkers, ondersteund door een performant procesmanagement.
Onze uitgavenprocedure werkt mee aan deze ontwikkeling van een toekomstgerichte organisatie en vraagt om een passend financieel management.
Het delegatiereglement, waarin de definitie dagelijks bestuur, de delegaties en de visumvrijstelling zijn opgenomen, heeft als doel die visie te faciliteren.
Artikel 1.
Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 betreffende "Delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting - vaststellen" wordt opgeheven per 1 januari 2025.
Artikel 2.
De gemeenteraad stelt het delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting, zoals gehecht in de bijlage, vast.
Artikel 3.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 4.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.
Naar aanleiding van de fusie tussen de gemeentes Nazareth en De Pinte dienen er enkele wijzigingen te gebeuren voor de dienst Organisator Groeps- en Gezinsopvang OCMW De Pinte.
De dienst zal vanaf 1 januari 2025 Dienst Voorschoolse Opvang van het lokaal bestuur Nazareth-De Pinte heten in samenwerking met lokaal bestuur Sint-Martens-Latem. Ook zal de de organisatie van de dienst verplaatst worden van OCMW De Pinte naar lokaal bestuur (gemeente) Nazareth-De Pinte (dus niet
enkel de naam wijzigt).
Wijziging van contactgegevens voor ouders en derden dringt zich op. Deze werden aangepast in het huishoudelijk reglement. Ook het contract tussen de ouder en de organisator werd aangepast met de nieuwe gegevens van de Dienst Voorschoolse Opvang.
Sedert 1 april 2024 legde Opgroeien nieuwe voorrangsregels op voor inkomensgerelateerde opvangplaatsen. Deze worden nu ook aangepast in het huishoudelijk reglement. Ook de indexatie van de verzorgingsproducten werden conform het forfait van Opgroeien geïndexeerd.
De financiële impact blijft ongewijzigd
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt goed dat de organisatie van de dienst Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang verplaatst wordt van OCMW De Pinte naar lokaal bestuur (gemeente) Nazareth-De Pinte met ingang van 1 januari 2025, onder voorbehoud van goedkeuring hiervan door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt de naamswijziging van Organisator Gezinsopvang en Groepsopvang OCMW De Pinte naar Dienst Voorschoolse Opvang lokaal bestuur Nazareth-De Pinte goed met ingang van 1 januari 2025.
Artikel 3.
De gemeenteraad keurt het nieuw huishoudelijk reglement voor de Dienst Voorschoolse Opvang, zoals gehecht in bijlage, goed met ingang van 1 januari 2025. Dit huishoudelijk reglement treedt bijgevolg in werking vanaf 1 januari 2025.
Artikel 4.
Het huishoudelijk reglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de gezinnen die gebruik maken van de kinderopvang georganiseerd door de Dienst Voorschoolse Opvang.
Artikel 5.
De schriftelijke overeenkomst tussen organisator en contracthouder wordt vervangen door de aangepaste versie, zoals gehecht in bijlage, en goedgekeurd met ingang van 1 januari 2025.
Naar aanleiding van de fusie van de gemeenten Nazareth en De Pinte neemt de gemeenteraad van Nazareth in zitting van 16 december 2024 nog een aantal beslissingen die een impact hebben op de fusiegemeente. De gemeenteraad van De Pinte wordt hierover geïnformeerd.
Volgende agendapunten van de gemeenteraad van Nazareth worden ter kennis gebracht aan de gemeenteraad van De Pinte:
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de besluiten van de gemeenteraad Nazareth met impact op de fusiegemeente, zoals gehecht in bijlage.
Bij besluit van 18 december 2023 werd in artikel 5 het postadres van de nieuwe gemeente opgenomen.
Echter, ten gevolge van het besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2024 betreffende definitieve vaststelling van de naam 'Gemeenteplein' voor het plein ter hoogte van het gemeentehuis aan de Baron de Gieylaan, zou het adres van de fusiegemeente niet langer Koning Albertlaan 1, 9840 De Pinte zijn maar wel Gemeenteplein 1, 9840 De Pinte.
Het is dan ook noodzakelijk om het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 in die zin aan te passen.
Enig artikel.
De gemeenteraad beslist tot vervanging van artikel 5 van het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 betreffende gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth - definitieve goedkeuring door het volgende:
Artikel 5.
Het postadres van gemeente Nazareth-De Pinte is Gemeenteplein 1, 9840 De Pinte. De installatievergadering en volgende raadszittingen van de nieuwe gemeente zullen doorgaan op dit adres.
De interpellatie, ingediend door raadslid Gomes (Open VLD), wordt behandeld.
De interpellatie wordt behandeld.
De voorzitter van de gemeenteraad doet volgende mededelingen:
- Uitzwaai De Pinte op vrijdag 20 december 2024 om 19u
- Installatievergadering op 2 januari 2025 om 20u
- Nieuwjaarsreceptie op 4 januari 2025 op Zevergemdorp van 17u tot 21u
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad