Terug
Gepubliceerd op 03/12/2021

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 25/10/2021 - 21:30 Raadzaal
Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
Veerle Goethals, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 25/10/2021 om 23:07.

  • Openbaar

    • Interne zaken

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Onthouders: Leen Gryffroy
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.

      • Kennisname van de eedaflegging van het nieuwe lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Ten gevolge van het overlijden van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst op 20 juni 2021 was er een mandaat vrijgekomen.

        Op 19 september 2021 mocht de algemeen directeur de voordrachtsakte voor het vacante mandaat van lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst ontvangen.

        Bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 september 2021 werd mevrouw Marian De Bie verkozen verklaard als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        Op 6 oktober 2021 legde mevrouw Marian De Bie de eed af als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur. Daarvan werd een proces-verbaal opgemaakt.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 januari 2019 betreffende verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst en eedaflegging
        • Besluit van het bijzonder comité voor de sociale dienst van 29 juli 2021 betreffende kennisname van het overlijden van een lid van het bijzonder comité voor
          de sociale dienst
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 september 2021 betreffende kennisname van het overlijden van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 september 2021 betreffende onderzoek van de geloofsbrief van het nieuwe lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst
        Besluit

        Enig artikel.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de eedaflegging van het nieuwe lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

    • IZ-Personeel

      • Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk – toetreding - Bevestiging

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Veneco heeft een gemeenschappelijke interne preventiedienst opgericht waar de lokale besturen, OCMW’s, politiezones en eventueel andere welzijnsorganisaties deel kunnen van uit maken. Zij hebben hiervoor op 15 september 2020 een aanvraag tot erkenning ingediend. De toelating wordt verleend door de minister van werk en gebeurt via een Koninklijk Besluit. Normaliter zal na bekrachtiging van de aanstelling van het afdelingshoofd voor deze interne preventiedienst, gelijk aan een preventieadviseur niveau 1, deze erkenning verkregen worden. De dienst is reeds operationeel sinds 1 januari 2021.

        Veneco stuurde in juni 2021 een schrijven aan het college van burgemeester en schepenen met de vraag naar de interesse om toe te treden tot de gemeenschappelijke preventiedienst. De context, structuur en werking van deze dienst werd verder toegelicht in de infovergadering op 6 september 2021.

        Het beheerscomité, waar zowel de werkgevers als de werknemers worden vertegenwoordigd, werd reeds op de hoogte gebracht van een mogelijke toetreding van het lokaal bestuur en gaf positief advies.

        Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 24 september 2021 beslist om principieel om toe te treden tot de gemeenschappelijke interne preventiedienst van Veneco voor het uitvoeren van haar opdracht in het kader van preventie en welzijn op het werk en dit voor de gemeentelijke diensten, de gemeentelijke basisschool en het OCMW.

        De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 27 september 2021 beslist om toe te treden tot Veneco. Op die manier kan het OCMW ook gebruik maken van de diensten van Veneco.

        Hogere regelgeving
        • Artikel 33 van de Welzijnswet dd. 04/08/1996 die de werkgever verplicht tot het oprichten van een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk. Deze dienst moet ten minste één preventieadviseur omvatten.
        • Artikel 35 §4 van de welzijnswet dat stelt dat een technische bedrijfseenheid, die wordt gevormd door meer dan één juridische entiteit, een gezamenlijke interne dienst kan hebben (vb. gemeente + OCMW)
        • Artikel 38 van de welzijnswet dat stelt dat de koning aan een werkgever of een groep werkgevers de toelating kan verlenen om een gemeenschappelijke interne dienst (GIDPBW) op te richten
        Vorige beslissingen
        • Algemene Vergadering van Veneco van 11 juni 2020 in verband met de statutenwijziging die de oprichting van deze gemeenschappelijke interne preventiedienst heeft mogelijk gemaakt
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 mei 2020 in verband met de oprichting van een intergemeentelijke gemeenschappelijke dienst (Veneco) voor preventie en welzijn op het werk
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 september 2021 in verband met de toetreding van het lokaal bestuur tot de gemeenschappelijke interne preventiedienst van Veneco voor het uitvoeren van haar opdracht in het kader van preventie en welzijn op het werk en dit voor de gemeentelijke diensten, de gemeentelijke basisschool en het OCMW
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 september 2021 in verband met de toetreding tot Veneco
        Adviezen
        • Advies van het overlegcomité van 13 oktober 2021
        Motivering

        Deze dienstverlening bestaat erin om de lokale besturen te ontzorgen, te adviseren en te ondersteunen in hun taken met betrekking tot het welzijnsbeleid.

        Er werd een beheerscomité opgericht waar een vertegenwoordiger van elk bestuur deel van uitmaakt. Ook de werknemers worden vertegenwoordigd in dit beheerscomité.

        De meerwaarde bestaat erin dat een GIDPBW een betere, efficiëntere en meer rationele werking heeft dan elk bestuur afzonderlijk. Een preventieadviseur niveau 1/master is hoofd van deze dienst en wordt ondersteund door meerdere preventieadviseurs niveau 2. Deze preventieadviseur oefent zijn functie voltijds uit en is zo veel mogelijk in de besturen zelf aanwezig. De gezamenlijke dienst verzamelt kennis over verschillende disciplines. Er is één opvolging van de wetgeving en een globale aanpak bij gelijkaardige risico’s. Elk bestuur duidt een preventiemedewerker aan, die nauw samenwerkt met de preventieadviseur(s) van de gemeenschappelijke dienst. Lokale noden worden lokaal behandeld, met de expertise van de preventieadviseurs van de GID.

        Er werd een raming van de kosten gemaakt op basis van de aangeleverde gegevens van de geïnteresseerde besturen. De kosten omvatten de bruto-personeelskost, 15% algemene kosten en de verplaatsingskosten. Deze totale kost wordt voor 10% gelijk verdeeld over de deelnemende besturen. De overige 90% wordt verdeeld volgens een risicowaardering (wegingsfactor volgens het type werknemer).

        Deze raming geeft in deze fase een idee van de grootteorde van de bijdrage. De raming zal nog wijzigen, het budget is immers afhankelijk van de effectieve toetredingen van de besturen.

        Art. 2 Aanstelling vertegenwoordiger
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Gestemd: Benedikte Demunck, Ina Quintyn, Kristof Agache, Christel Verleyen, Lieve Van Lancker, Vincent Van Peteghem, Evelyne Gomes, Liselotte Thienpont, Hilde Claeys, Kathleen Ghyselinck, Willem Rombaut, Laure Reyntjens, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Leen Gryffroy, Antoine Van Nieuwenhuyze, Lutgard Vermeyen, Wim Vanbiervliet, Trudo Dejonghe, Ann Vandenbussche, Hannes Eechaute
        Stemmen voor: 21
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Zoals bepaald in artikel 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur wordt er geheim gestemd:

        op naam van Benedikte Demunck

        met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de oprichting van een intergemeentelijke preventiedienst door Veneco en gaat akkoord om toe te treden tot deze dienst voor het uitvoeren van haar opdracht in het kader van preventie en welzijn op het werk en dit voor het OCMW.

         

        Artikel 2.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stemt in met de aanstelling van een vertegenwoordiger (politiek mandaat) om deel uit te maken van het beheerscomité. Zijnde mevrouw Benedikte Demunck, schepen.

         

        Artikel 3.

        De financiële middelen voor deze dienstverlening zullen worden voorzien in de begroting.

         

        Artikel 4.

        Dit besluit zal worden toegestuurd aan Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.

      • Geïntegreerd organogram en de daaruit voortvloeiende formatie van het gemeente- en OCMW-personeel - Aanpassing in functie van VIA 6 akkoord

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De Vlaamse Regering en de sociale partners zijn op 30 maart 2021 een zesde Vlaams Interprofessioneel Akkoord (VIA 6) overeengekomen. Vanaf 1 juli treden de kwaliteitsmaatregelen voor de ouderenzorg in werking die werden afgesproken in deze VIA 6 akkoorden. De sociale partners en de Vlaamse regering bieden de woonzorgcentra hiermee de nodige stimulansen om meer personeel aan te trekken en de kwaliteit te versterken. Dit enerzijds door de basistegemoetkoming voor zorg in woonzorgcentra te verhogen, anderzijds wordt gevraagd aan de werkgevers om de impact van de bijkomende middelen op de tewerkstelling te bespreken met de representatieve werknemersvertegenwoordiging binnen het bevoegde sociaal overlegorgaan. Dit overleg ging door op 13 oktober 2021.

        Concreet betekent dit voor WZC Scheldevelde extra subsidies voor de aanwerving van 0.8 FTE. Deze berekening is gebaseerd op de aanwezige bewoners tijdens het referentiejaar 1 juli 2019 – 30 juni 2020.

        Het voorstel is om de invulling als volgt te voorzien:

        -          0.5 kinesitherapeut

        -          0.5 stafmedewerker sociale zorg

        Dit vergt een aanpassing van het organogram. Het geïntegreerde organogram voor het gemeente- en OCMW-personeel zoals laatst aangepast door de raad voor maatschappelijk welzijn op 31 augustus 2020 wordt aldus aangevuld met deze 2 betrekkingen.  Er is enkel een aanpassing doorgevoerd bij cluster Mens - afdeling 'Residentiële ouderenzorg'. De rest van het organogram werd behouden.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
        • Zesde Vlaams intersectoraal akkoord van 30 maart 2021 voor de social/non profitsectoren voor de periode 2021-2025
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2020 in verband met het geïntegreerde organogram voor het gemeente- en OCMW-personeel
        Adviezen
        • Positief advies van de aanwezige vakorganisaties in verband met de aanpassing van het organogram in functie van VIA 6 akkoord.
        • Verslag met betrekking tot het sociaal overleg - keuzes voor de aanwerving van extra personeel in 2021 in uitvoering van VIA 6 van 13 oktober 2021.
        Motivering

        De toelichtende nota over deze wijziging werd in de bijlage toegevoegd. Dit organogram werd op andere punten niet gewijzigd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Het geïntegreerd organogram van het gemeente- en OCMW-personeel wordt zoals in de bijlage vastgesteld.

         

        Artikel 2.

        De personeelsformatie voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals vastgesteld in artikel 2 van het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2020 in verband met het geïntegreerde organogram voor het gemeente- en OCMW-personeel, wordt aangevuld ingevolge het VIA 6 akkoord met volgende functies:

         

        Dienst

        Cluster

        Functie

        Statutair/contractueel

        Weddeschaal

        VTE

        Cluster Mens

               

        MENS

        Residentiële ouderenzorg (OCMW)

         stafmedewerker sociale zorg  Contractueel  B1-B3/BV1-BV3  0,5

        MENS

        Woonzorgcentrum verzorging (OCMW)

         KEL (kine, ergo, logo)  Contractueel  BV1-BV3  2,5

                                

        Artikel 3.

        Artikelen 3, 4, 5 en 6 van het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2020 in verband met het geïntegreerde organogram voor het gemeente- en OCMW-personeel blijven hun uitwerking behouden.

         

      • Rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel (artikel 186 § 2 1° en 2° decreet lokaal bestuur) en de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 3° decreet lokaal bestuur) - Vaststellen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel moet aangepast worden. Het gaat om een juridische actualisatie op grond van hogere wetgeving, zoals het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies; bevallingsverlof; de integratie van de maatregelen in het kader van het sectoraal akkoord van 2020; geboorteverlof en rouwverlof voor contractuelen; mantelzorgverlof. Daarnaast wenst men bepaalde zaken bij te sturen in functie van een nieuw personeelsbeleid.

        Op inhoudelijk vlak werden volgende zaken gewijzigd:

        Werving en selectie

        • De aanvraag van de gelijkwaardigheid van een buitenlands diploma bij NARIC wordt voorzien
          • Kandidaten worden voorwaardelijk toegelaten als ze bewijzen dat ze een aanvraag hebben gedaan bij NARIC.
          • Het bewijs van gelijkwaardigheid moet uiterlijk op de datum van de benoeming/aanstelling zijn geleverd.

        Financieel

        • Wanneer het maandsalaris niet volledig verschuldigd is, wordt het bedrag van het maandloon in 30-sten verdeeld.

        Verloven

        • Er wordt een dienstvrijstelling voorzien voor statutairen om zich te laten vaccineren tegen COVID-19.
        • Er wordt voorzien dat de algemeen directeur bijkomende individuele dienstvrijstellingen kan voorzien.

        Bijlage 3 bijzondere aanwervings-en bevorderingsvoorwaarden

        • In de rechtspositieregeling van het OCMW- personeel dat valt onder artikel 186 §2 3° van het decreet lokaal bestuur worden de bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden aangepast aan het organogram
          • De voorwaarden voor de nieuwe functie van stafmedewerker in de sociale zorg worden voorzien
          • De voorwaarden voor animator in rang BV1-BV3 worden voorzien
        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 en latere wijzigingen houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies
        Adviezen
        • Protocol van 13 oktober 2021
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 1° en 2° decreet lokaal bestuur) van De Pinte, zoals gehecht in de bijlage, wordt goedgekeurd voor wat betreft de bepalingen die betrekking hebben op het OCMW-personeel.

         

        Artikel 2.

        De rechtspositieregeling van het OCMW-personeel (artikel 186 § 2 3°) van De Pinte, zoals gehecht in de bijlage, wordt goedgekeurd.

         

        Artikel 3.

        Dit besluit en de inhoud ervan worden in uitvoering van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt via de webtoepassing van de gemeente door de voorzitter van het vast bureau.

         

        Artikel 4.

        In toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur wordt de toezichthoudende overheid op dezelfde dag van de bekendmaking op de hoogte gebracht door de voorzitter van het vast bureau van de bekendmaking van dit besluit.

         

        Artikel 5.

        Deze rechtspositieregeling gaat in met ingang van heden.

    • Financiën

      • Meerjarenplan - kredietverschuiving 4/2021 - Kennisname

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        In het besluit van het vast bureau van 28 juni 2019 werd gestipuleerd dat de lopende regels inzake kredietbeheer behouden blijven tot een organisatiebeheersingssysteem op punt staat.

        Wijzigen van de kredieten in een meerjarenplan kan op 3 manieren gebeuren:

         

        • Meerjarenplanaanpassing
          Een meerjarenplanaanpassing gebeurt wanneer (schema M3):
          • de uitgavenkredieten op niveau van het totaal exploitatie en totaal investeringen overschreden wordt (limitatief)
          • er extra ontvangstenkredieten voor financiering gevraagd worden (limitatief)
          • er extra uitgavenkredieten om leningen toe te staan gevraagd worden (limitatief)

                  Het vaststellen is een bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        • Meerjarenplanverschuiving
          Een meerjarenplanverschuiving is een verschuiving in evenwicht, waarbij het gewijzigde cijfermateriaal de opgelegde limieten (schema M3 - supra) niet overschrijdt.
          Over alle beleidsdomeinen, beleidsitems heen kunnen wijzigingen gerealiseerd worden.

          Binnen de geldende regels van de kredietbewaking kunnen kredieten limitatief binnen het meerjarenplan verschoven worden binnen het totaal van de:

          • exploitatie-uitgaven;
          • investeringsuitgaven;
          • financieringsuitgaven voor toegestane leningen en betalingsuitstel;
          • financieringsontvangsten voor de leningen en de leasings.

          Het goedkeuren is een bevoegdheid van het vast bureau.
          De raad neemt hiervan kennis.

         

        • Wijziging van de raming
          Een aanpassing van de raming is een wijziging in evenwicht, waarbij het gewijzigde cijfermateriaal de impact op prioritair beleid, beleidsdomein, beleidsitem, minimum algemeen rekeningstelsel niet wijzigt. De bedragen zijn ook beperkt.
          Dit kan worden doorgevoerd zonder formele goedkeuring door het vast bureau of zonder autorisatie van de raad.
          De financieel directeur keurt op voorstel van de diensten goed.
          Het vast bureau neemt hiervan kennis.
        Hogere regelgeving
        • Decreet over het Lokaal Bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        • Omzendbrief KB/ABB 2019/4: strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen
        • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van het vast bureau van 28 juni 2019 betreffende het bepalen financiële procedures in afwachting van uitwerking organisatiebeheersingssysteem
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2019 waarbij het meerjarenplan 2020-2025 - deel OCMW werd vastgesteld
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020 waarbij meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 1 deel OCMW werd vastgesteld
        • Besluit van het vast bureau van 4 juni 2021 waarbij het meerjarenplan-kredietverschuiving 2/2021 - deel OCMW werd vastgesteld
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 waarbij het meerjarenplan-kredietverschuiving 2/2021 - deel OCMW werd kennis van genomen
        • Besluit van het vast bureau van 13 augustus 2021 waar het meerjarenplan - kredietverschuiving 4/2021 werd vastgesteld

        Adviezen

        Op basis van het nazicht van de boekhouding, de standopgave en de input vanuit de diensten werd de meerjarenplankredietverschuiving 4/2021 opgesteld (zie bijlage).

        De voornaamste wijzigingen zijn:

        • een aantal technische verschuivingen: veranderen van algemene rekening, budgethouder, ...
        • een aantal verschuivingen in het kader van de dagelijkse werking

         

        De verschuivingen zijn limitatief wat betekent dat het totaalbedrag uit het meerjarenplan voor de kredieten 2021 van het toegekende exploitatie -en investeringskrediet niet wijzigt. Daarom worden de wettelijke schema's niet opnieuw afgedrukt.

        Besluit

        Enig artikel.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de meerjarenplankredietverschuiving 4/2021 - deel OCMW, zoals gehecht in bijlage.

    • Sociale dienst

      • Wijk-Werken Leie en Schelde – samenwerken op het gebied van Tijdelijke Werkervaring - Goedkeuring

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het Wijk-Werken is de opvolger van de vroegere PWA’s.
        De projectvereniging ‘Wijk-Werken Leie en Schelde’ werd opgericht per 1 januari 2018 met als deelnemende besturen Merelbeke (maatschappelijke zetel), Deinze, De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Nevele, Sint-Martens-Latem en Zulte.

        In de statuten van de projectvereniging is voorzien dat, naast het Wijk-Werken, ook andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen binnen de vereniging kunnen georganiseerd worden. Zo werd in 2019 beslist dat de projectvereniging de regierol sociale economie op zich kan nemen.

        Begin 2020 werd beslist om een samenwerking af te sluiten op het gebied van Tijdelijke Werkervaring. Het lokaal bestuur van De Pinte besliste in de gemeenteraad van 27 april 2020 om deel te nemen in deze samenwerking. Nu deze samenwerking intussen volledig vorm kreeg wenst de projectvereniging aan de hand van een samenwerkingsovereenkomst verder in te zetten op een verdere professionalisering van de werking.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 26 mei 2002 betreffende recht op maatschappelijke integratie
        • Decreet over het lokaal bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 25 september 2017 betreffende wijk-werken
        • Statuten van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 27 april 2020 betreffende Wijk-Werken Leie en Schelde - Samenwerken op het gebied van Tijdelijke Werkervaring (TWE)
        Adviezen
        • Er wordt een voorwaardelijk visum toegekend met nummer G/2021/032: onder voorbehoud dat de raad voor maatschappelijk welzijn akkoord gaat om het krediet bijkomend te voorzien
        Motivering

        De samenwerking TWE - OCMW zorgde voor de aanwerving van een gemeenschappelijke medewerker die instaat voor de trajectbegeleiding TWE - OCMW. Deze heeft volgend takenpakket:

        • visie en methodiek ontwikkeling;
        • bevorderen van netwerking en samenwerking tussen de verschillende deelnemende OCMW’s;
        • externe contacten: zoeken van geschikte tewerkstellingsplaatsen (prospectie van nieuwe werkvloeren, contact met ‘normaal economisch circuit’ (NEC), contacten met de VDAB, …);
        • gezamenlijke vormingsmomenten (zowel voor medewerkers als voor cliënten);
        • begeleiden van cliënten in TWE-traject.

         

        Om deze taken zo optimaal mogelijk uit te voeren was nood aan een gemeenschappelijke visie over het samenwerkingsverband heen. De samenwerkingsovereenkomst zorgt voor de nodige afspraken tussen de lokale besturen en de projectvereniging enerzijds. Anderzijds zorgt deze dat de trajectbegeleider optimaal kan werken binnen het samenwerkingsgebied TWE - OCMW. Dit door onder meer het volgen van het wie doet wat handboek, het voorzien van een vierjaarlijkse stuurgroep waarop de nodige kwartaalrapportages gebeuren alsook het gebruik van gezamenlijke documenten:

        • arbeidscontract tewerkstelling binnen eigen diensten;
        • arbeidscontract tewerkstelling bij externen;
        • samenwerkingsovereenkomst/terbeschikkingstelling niet commerciële verenigingen en maatwerkbedrijven;
        • samenwerkingsovereenkomst/terbeschikkingstelling commerciële bedrijven.
        • 2021/0-TWE_TS/0904-00/616300/OCMW/SDN/IP-GEEN
        • De nodige kredieten worden voorzien bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

         

        De samenwerking op het gebied van Tijdelijke Werkervaring wordt als volgt gerealiseerd:

        • de verdere financiering van de trajectbegeleider zoals reeds afgesproken tot 30/09/2023;
        • voor de financiering te voorzien in een vaste sokkel van 40% (op basis van het aantal leefloondossiers zoals opgenomen in de POD MI van de maand juni in het voorafgaand kalenderjaar en een variabel deel van 60% in functie van het aantal toeleidingen, te dragen door de deelnemende besturen;
        • de TWE-subsidies blijven uitbetaald worden aan de OCMW’s van de deelnemende besturen.

         

        De kosten worden als volgt geraamd:

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur en de Projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde goed.

         

        Artikel 2.

        De algemeen directeur en wd. burgemeester worden gemachtigd om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

         

        Artikel 3.

        De raad voor maatschappelijk welzijn vraagt om de kredieten te voorzien bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn

      • 'Zorgband' (punt aangevraagd door raadslid Verleyen en Gomes)

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Besluit

        De indieners van het punt zijn na beraadslaging tijdens de zitting akkoord gegaan dit punt niet ter stemming voor te leggen om de onderhandelingen niet in het gedrang te brengen.

      • Mededelingen voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Er zijn geen mededelingen van de voorzitter.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Laure Reyntjens, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Liselotte Thienpont, Erik Van de Velde, Ann Vandenbussche, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op de vraag van de voorzitter wie van de raadsleden een mondelinge vraag wil stellen, wordt genoteerd:

         

        Raadslid Quintyn: één vraag

         

        De voorzitter geeft het woord aan dit raadslid.

         

        2021/IQ/3 Raadslid Quintyn vraagt om een aanwerving te doen in de poetsdienst (hulp aan huis) om tekorten op te vangen en de wachtlijst in te korten. Daarnaast vraagt ze ook een herziening van het reglement waardoor men er zeker van is dat er bij een tekort aan poetshulpen de hulp gaat naar de meest hulpbehoevenden.
        Er wordt geantwoord dat er momenteel geen wachtlijst is. Vervanging van een afwezige poetshulp wordt eerst bekeken om op te vangen met de vaste medewerkers.
        Het reglement zal regelmatig geëvalueerd worden.

        Besluit

        Enig artikel.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Veerle Goethals
Algemeen directeur

Vincent Van Peteghem
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn