Terug
Gepubliceerd op 22/12/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 18/12/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
Veerle Goethals, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 18/12/2023 om 19:59.

Er wordt bij aanvang van de zitting meegedeeld door raadslid Vermeyen dat zij niet langer tot de fractie Ruimte zal behoren en voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid. De gemeenteraad neemt hiervan kennis.

  • Openbaar

    • Interne zaken

      • Goedkeuren notulen vorige vergadering

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Onthouders: Ina Quintyn
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.

    • IZ-IGS

      • Gemeentelijke Holding NV - in vereffening - buitengewone algemene vergadering van 22 december 2023

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeente De Pinte is aandeelhouder van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening. Het bestuur ontving een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering, die zal doorgaan op 22 december 2023 om 14 uur in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40, 41 en 432
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 in verband met de aanstelling van de vertegenwoordigers voor de Gemeentelijke holding NV - in vereffening
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.
        De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 22 december 2023

        1. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
        2. Volmacht voor de coördinatie van de statuten
        3. Volmacht aan de vereffenaars tot uitvoering van de genomen beslissingen
        4. Volmacht voor de formaliteiten

         

        Artikel 2.
        De raad draagt de vertegenwoordiger, de heer Kristof Agache, schepen, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, op om namens het bestuur op te treden op de buitengewone algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 22 december 2023 en hun stemgedrag af stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

         

        Artikel 3.
        Deze beslissing wordt bezorgd aan de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening, samen met de volmacht voor de vertegenwoordiger op het mailadres avgh@quinz.be.

    • Juridische dienst

      • Aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeenteraad heeft in zitting van 16 december 2019 de beslissing genomen tot de oprichting van een deontologische commissie.

        Ten gevolge van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 juni 2023 is het mogelijk om presentiegeld toe te kennen voor de vergaderingen van de deontologische commissie.

        De gemeenteraad wenst dit op te nemen in het huishoudelijk reglement. Hierdoor ontvangen de leden van de deontologische commissie 100 euro presentiegeld per vergadering en ontvangt de voorzitter van de deontologische commissie 200 euro presentiegeld per vergadering die hij voorzit.

        Ook is het noodzakelijk om een uitzondering te voorzien bij geheim digitaal stemmen. In geval van een technische storing of indien het technisch niet mogelijk is, dient de mogelijkheid tot geheim stemmen op papier mogelijk te blijven.

        Daar het op heden technisch niet mogelijk is om geheim te stemmen wanneer ieder raadslid slechts 1 stem kan uitbrengen op een vertegenwoordiger waaruit hij kan kiezen uit een aantal vertegenwoordigers, dient het reglement onmiddellijk in werking te treden vanaf de dag van bekendmaking, zijnde 19 december 2023.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 juni 2023 tot wijziging van artikel 14, 15, 53, 54, 56 en 58 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 30 mei 2022 in verband met het vaststellen van het huishoudelijk reglement gemeenteraad
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 september 2023 in verband met een aanpassing van het huishoudelijk reglement gemeenteraad
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt vastgesteld, zoals gehecht in de bijlage, vanaf 19 december 2023. Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 september 2023 verliest uitwerking vanaf 19 december 2023.

      • Goedkeuring ontwerpakte kosteloze grondoverdracht Hof ter Langeveld, Vlierstraat en Abeelpark, Hazelaarspad, Reevijver, Geetschuren en speelplein Molenstraat

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        De wegenis van de verkaveling in Hof ter Langeveld, Vlierstraat en Abeelpark, Hazelaarspad, Reevijver, Geetschuren en speelplein Molenstraat is tot op heden nog niet overgedragen aan de gemeente door Matexi.

        Het betreft een perceel grond met wegenis, momenteel genaamd Hof ter Langeveld, volgens een recente kadastrale legger bekend ten kadaster onder De Pinte, eerste afdeling, De Pinte, sectie B, nummer 548/K/5 P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van negen are twee centiare (09a 02ca). Het betreft een perceel grond met wegenis, momenteel genaamd Vlierstraat en Abeelpark, volgens een recente kadastrale legger bekend ten kadaster onder De Pinte, eerste afdeling, De Pinte, sectie B, nummer 567P/2 P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van achtenzestig are éénenvijftig centiare (68a 51ca). Het betreft een perceel grond met wegenis, momenteel genaamd Hazelaarspad, volgens een recente kadastrale legger bekend ten kadaster onder De Pinte, eerste afdeling, De Pinte, sectie B, nummer 568/K/3 P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van negen  are tweeënveertig centiare (09a 42ca). Het betreft een perceel grond met wegenis, momenteel genaamd Reevijver, volgens een recente kadastrale legger bekend ten kadaster onder De Pinte, eerste afdeling, De Pinte, sectie B,

                    - nummer 591/D  P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van dertig are acht centiare (30a 08ca);

                    - nummer 592/K/4  P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van zevenenveertig are zevenentwintig centiare (47a 27ca);

                    - nummer 592/M/2  P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van drie are vijfennegentig centiare (03a 95ca).

        Het betreft een perceel grond met wegenis, momenteel genaamd Geetschuren, volgens een recente kadastrale legger bekend ten kadaster onder De Pinte, eerste afdeling, De Pinte, sectie B, nummer 591/D/2  P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van tweeënvijftig are tien centiare (52a 10ca). Het betreft een perceel grond ingericht als speelplein, volgens een recente kadastrale legger bekend ten kadaster onder De Pinte, tweede afdeling, Zevergem, sectie A, nummer 475/P/4, met een oppervlakte volgens kadaster van zeventien are vierenzeventig centiare (17a 74ca).

        Deze percelen dienen nog kosteloos overgedragen te worden.

        Notaris Stijn Rijckbosch maakte hiervoor de ontwerpakte op.

        Hogere regelgeving
        • Artikel 41, 11° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen
        • Artikel 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de kosteloze grondoverdracht in de Hof ter Langeveld, Vlierstraat en Abeelpark, Hazelaarspad, Reevijver, Geetschuren en speelplein Molenstraat, zoals gehecht in bijlage, goed.

         

        Artikel 2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen.

    • ROM-Stedenbouw

      • Stedenbouwkundige voorschriften 'kwalitatief bouwen en wonen' - goedkeuring

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        De voorschriften kwalitatief bouwen en wonen beogen kwaliteit te integreren bij woningbouw(projecten). Het betreft zowel interne kwaliteit als omgevingskwaliteit. Interne kwaliteit wordt bereikt door kwaliteitsnormen op te leggen. Deze vorm van kwaliteit komt de bewoners ten goede. Omgevingskwaliteit wordt bereikt door normen op te leggen bij alle types bebouwing. Het gaat hier om groennormen, maximale hoeveelheden verharding, beperken versnippering,… Omgevingskwaliteit komt ten goede aan alle gebruikers en is ten gunste van het algemeen belang.

        De voorschriften zullen van toepassing zijn op het hele grondgebied van de gemeente De Pinte en zullen de niet verordenende gemeentelijke stedenbouwkundige voorschriften goedgekeurd door de gemeenteraad van 27.08.2012 vervangen.

        Er werd een MER-screening uitgevoerd welke aantoont dat het initiatief geen aanzienlijke milieueffecten kan veroorzaken en dat er dus geen plan-MER opgesteld moet worden. De gevolgen van de voorschriften op het leefmilieu zijn hoofdzakelijk positief. Bevestiging werd hiervoor nog niet verkregen van de dienst MER Vlaanderen.

        Het college van burgemeester en schepenen keurde op 8 september 2023 een ontwerp van de voorschriften kwalitatief bouwen en wonen goed waarna een openbaar onderzoek werd georganiseerd van 15 september tot en met 15 oktober 2023. Op 13 en 14 september werden de inwoners hierover geïnformeerd via een gemeentelijke flyer in alle brievenbussen. Er werd advies gevraagd aan de dienst Omgeving Vlaanderen, de bestendige deputatie van Oost-Vlaanderen en de gemeentelijke adviesraden Gecoro en Mina.

        Er werden 12 reacties ontvangen tijdens het openbaar onderzoek, waarvan 1 laattijdig. Er werden gunstige adviezen ontvangen van de Gecoro en de Mina. Omgeving Vlaanderen bracht een negatief advies uit en vanuit de deputatie Oost-Vlaanderen werd geen advies ontvangen.

        Op basis van het openbaar onderzoek en de adviezen werden wijzigingen meegenomen in de voorschriften.

        Gezien van de dienst MER nog geen bevestiging van ontheffing van plan-MER plicht werd ontvangen kunnen de voorschriften niet als verordening worden goedgekeurd. Daarom zullen deze voorschriften als beleidsmatig gewenste ontwikkeling worden goedgekeurd, zijnde dus niet verordenend. Op deze manier worden ook de bezorgdheden van Omgeving Vlaanderen ondervangen.

        Voor een beleidsmatig gewenste ontwikkeling zijn een openbaar onderzoek en bij hogere overheden gevraagde adviezen geen noodzakelijke stap. Deze werden hier echter wel uitgevoerd wat het draagvlak van de voorschriften onder de vorm van een beleidsmatig gewenste ontwikkeling alleen maar sterker maakt.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        • VCRO artikel 4.3.1  met betrekking tot beleidsmatig gewenste ontwikkelingen
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 27 augustus 2012 met betrekking tot de stedenbouwkundige voorschriften
        Motivering

        Als lokaal bestuur is het noodzakelijk interne en externe woonkwaliteit na te streven bij bouwen en verbouwen. De bestaande gemeentelijke stedenbouwkundige voorschriften van 27 augustus 2012 voldoen op een aantal punten niet meer aan de hedendaagse normen, onder andere op vlak van duurzaamheid. Hiertoe worden nieuwe voorschriften opgesteld welke deze voorschriften zullen vervangen.

        Motivatie stemgedrag

        Motivatie stemgedrag Open Vld:

        De Open Vld-fractie zal zich onthouden. We zijn van mening dat er te veel regeltjes worden opgelegd, waardoor onder andere de creativiteit van de ontwerpers wordt beknot. 

        Er worden te weinig realistische regels opgelegd i.v.m. fietsenstallingen. We betreuren dat de afsluiting ter hoogte van de woning ook uit levend groen moet bestaan, deze begroeiing wordt alsmaar dikker waardoor men veel ruimte van het perceel verliest.  

        Een meergezinswoning van min. zes woonentiteiten vinden we toch wel te klein om hiervoor een ondergrondse parking te voorzien. Hier is een duur kostenplaatje aan verbonden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Onthouders: Christel Verleyen, Evelyne Gomes
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt de voorschriften kwalitatief bouwen en wonen goed. Deze hebben het statuut van beleidsmatig gewenste ontwikkeling.


        Artikel 2.

        Het besluit van de gemeenteraad van 27 augustus 2012 met betrekking tot de stedenbouwkundige voorschriften wordt opgeheven, gezien deze worden vervangen door de nieuw goedgekeurde voorschriften.

    • Grondzaken

      • Aanvullend reglement op het wegverkeer - fietszone

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        Naar aanleiding van de aanleg van de fietssnelweg F7 Gent - Deinze werden verschillende straten op grondgebied De Pinte op deze route ingericht als fietsstraat. Dit gaat enerzijds over de Nijverheidstraat - Groenstraat - Stationsstraat en anderzijds over Louis van Houttepark - Oude Gentweg. In de Kasteellaan werd in 2022 eveneens een fietsstraat ingericht.

         

        De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
        • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
        • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
        • Koninklijk besluit van 24 juni 1988 betreffende de nieuwe gemeentewet
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
        • Dienstorder MOW/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 betreffende de procedure aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de fietsstraat Kasteellaan.
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de bebouwde kom
        • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de zonale snelheidsregeling
        Motivering

        Sinds 1 april 2023 is in de wegcode de term "fietsstraat" vervangen door "fietszone", ook op de verkeersborden F111 en F113, zoals vermeld in het KB van 12 maart 2023. Het bord "begin fietszone" krijgt een gebiedsdekkend karakter waardoor de reglementering over de kruispunten heen geldt tot aan het eindebord van de zone. De verkeersborden F111 en F113 met een zonale geldigheid mogen behouden worden tot 1 januari 2032. De verkeersborden F111 en F113 met de vermelding ‘fietsstraat’ blijven geldig tot 1 januari 2035 om het begin en het einde van een fietszone aan te duiden.

        Varia

        Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om in artikel 2 van het voorstel van besluit de zin "Oude Gentweg, ter hoogte van huisnummer 8" te vervangen door "Oude Gentweg, ter hoogte van huisnummer 2" en waarmee eenparig akkoord wordt gegaan.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        In de omgeving van de stationsomgeving wordt een fietszone ingevoerd. Deze zone wordt begrensd door:

        • Aan de Bocht, ter hoogte van huisnummer 30
        • Groenpark, ter hoogte van Groenpark 2
        • Groenstraat, ter hoogte van Groenpark 2
        • J. Anthierenslaan, ter hoogte van Stationsstraat 2
        • Koning Albertlaan, ter hoogte van Stationsstraat 9
        • Nijverheidsstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Kunstschildersweg
        • Stationsstraat, ter hoogte van huisnummer 1
         
        Dit wordt gesignaleerd met de borden F111 en F113 met een zonale geldigheid.
         

        Artikel 2.

        In de omgeving van de Oude Gentweg wordt een fietszone ingevoerd. Deze zone wordt begrensd door:

        • Louis Van Houttepark, ter hoogte van huisnummer 28
        • Oude Gentweg, ter hoogte van huisnummer 7
        • Oude Gentweg, ter hoogte van huisnummer 2
        • Stijn Streuvelslaan, ter hoogte van Oude Gentweg 14
         
        Dit wordt gesignaleerd met de borden F111 en F113 met een zonale geldigheid.
         

        Artikel 3.

        In de omgeving van de Kasteellaan wordt een fietszone ingevoerd. Deze zone wordt begrensd door:

        • Kasteellaan, ter hoogte van Baron de Gieylaan 67
        • Kasteellaan, ter hoogte van Kasteellaan 22
        • Kasteellaan, ter hoogte van het kruispunt met de Vredestraat
         
        Dit wordt gesignaleerd met de borden F111 en F113 met de vermelding "fietsstraat".
         

        Artikel 4.

        De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende de fietsstraten in De Pinte worden opgeheven en vervangen door dit reglement.

         

        Artikel 5.

        Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.

      • Aanvullend reglement op het wegverkeer - Koning Leopoldlaan

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).

         

        De Koning Leopoldlaan maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 30, overeenkomstig de aanvullend reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.

         

        De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
        • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
        • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
        • Koninklijk besluit van 24 juni 1988 betreffende de nieuwe gemeentewet
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
        • Dienstorder MOW/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 betreffende de procedure aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de bebouwde kom
        • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de zonale snelheidsregeling
        Motivering

        Aangezien er momenteel geen aanvullend reglement van de Koning Leopoldlaan gekend is, wordt dit voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Ter hoogte het kruispunt Koning Leopoldlaan - Baron de Gieylaan, heeft het verkeer in de Baron de Gieylaan voorrang ten opzichte van het verkeer in de Koning Leopoldlaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:

        • B1-verkeersbord in de Koning Leopoldlaan, ter hoogte van Baron de Gieylaan 26
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken in de Koning Leopoldlaan, ter hoogte van Baron de Gieylaan 26


        Artikel 2.

        In de Koning Leopoldlaan wordt een oversteekplaats voor voetgangers voorzien aangeduid aan de hand van een zebrapad. Het zebrapad wordt aangelegd op de volgende locatie:

        • In de Koning Leopoldlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Baron de Gieylaan
         
        Artikel 3.

        Bij het inrijden van de Koning Leopoldlaan komende van de Koning Albertlaan geldt over een afstand van 100 meter aan de rechterkant van de weg een stilstaan- en parkeerverbod. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • E3-verkeersbord met onderbord “GXa” ter hoogte van de bocht met de Koning Albertlaan
        • E3-verkeersbord met onderbord “GXd” ter hoogte van Koning Leopoldlaan 36
        • E3-verkeersbord met onderbord “GXb” ter hoogte van Koning Leopoldlaan 34
         
        Artikel 4.
        De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de Koning Leopoldlaan.
         

        Artikel 5.

        Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.

      • Aanvullend reglement op het wegverkeer - Koning Albertlaan

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        Wanneer een bevoegde overheid – hetzij een gemeente, hetzij het gewest – beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR).

         

        De Koning Albertlaan maakt deel uit van de bebouwde kom en valt binnen de zone 30, overeenkomstig de aanvullend reglementen van 25 april 2022 betreffende de bebouwde kom en 19 december 2022 betreffende de zonale snelheidsregeling.

         

        De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
        • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
        • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
        • Koninklijk besluit van 24 juni 1988 betreffende de nieuwe gemeentewet
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
        • Dienstorder MOW/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 betreffende de procedure aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de bebouwde kom
        • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de zonale snelheidsregeling
        Motivering

        In de Koning Albertlaan wordt aan het kruispunt met de Stationsstraat, kant van de onpare nummers, een parkeerplaats ingericht voor deelwagens.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Ter hoogte het kruispunt Koning Albertlaan - Baron de Gieylaan, heeft het verkeer in de Baron de Gieylaan voorrang ten opzichte van het verkeer in de Koning Albertlaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:

        • B1-verkeersbord in de Koning Albertlaan, ter hoogte van Koning Albertlaan 2A
        • Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken in de Koning Albertlaan, ter hoogte van Koning Albertlaan 2A


        Artikel 2.

        In de Koning Albertlaan worden oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien aangeduid aan de hand van een zebrapad. De zebrapaden worden aangelegd op de volgende locaties:

        • In de Koning Albertlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Baron de Gieylaan
        • In de Koning Albertlaan, ter hoogte van de inrit parking achter het gemeentehuis
        • In de Koning Albertlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat
         
        Artikel 3.

        Aan het kruispunt met de Koning Leopoldlaan, komende van de Baron de Gieylaan, geldt over een afstand van 150 meter aan de rechterkant van de weg een stilstaan- en parkeerverbod. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

        • E3-verkeersbord met onderbord “GXa” ter hoogte van Koning Albertlaan 31
        • E3-verkeersbord met onderbord “GXd” ter hoogte van Koning Albertlaan 37
        • E3-verkeersbord met onderbord “GXb” in de bocht met aansluiting naar de Koning Leopoldlaan
         
        Artikel 4.
        Er geldt een parkeerverbod in de bocht van de Koning Albertlaan ter hoogte van het kruispunt met het Nachtegalenpark. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt een gele onderbroken streep waarlangs parkeren op de rijbaan verboden is aangebracht ter hoogte van:
        • Koning Albertlaan 48

        Artikel 5.
        In de Koning Albertlaan worden er op twee locaties geschrankte bloembakken geplaatst als snelheidsremmende maatregel, ter hoogte van huisnummer 1A en 12 en ter hoogte van huisnummer 25 en 36. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
        • D1b gebodsbord op beide zijden van de bloembakken, ter hoogte van Koning Albertlaan 1A en 12
        • D1b gebodsbord op beide zijden van de bloembakken, ter hoogte van Koning Albertlaan 25 en 36
        • B21 voorrangsbord ter hoogte van Koning Albertlaan 1A en 21
        • B19 voorrangsbord ter hoogte van Koning Albertlaan 14 en 40

        Artikel 6.
        In de Koning Albertlaan wordt, ter hoogte van Stationsstraat 9, een parkeerplaats voor deelwagens ingericht. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
        • E9a verkeersbord met onderbord (type GVIId) "autodelen"

        Artikel 7.
        Ter hoogte het kruispunt Koning Albertlaan - Stationsstraat, heeft het verkeer in de Stationsstraat voorrang ten opzichte van het verkeer in de Koning Albertlaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt volgende signalisatie aangebracht:
        • B5-verkeersbord in de Koning Albertlaan, ter hoogte van Stationsstraat 9
        • C31a-verkeersbord in de Koning Albertlaan,  ter hoogte van Stationsstraat 9


        Artikel 8.

        De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de Koning Albertlaan.

         

        Artikel 9.

        Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.

      • Aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer - blauwe zone

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        In het voorjaar van 2024 vervalt de huidige concessie voor de controle van de blauwe zone. Naar aanleiding daarvan werd een bevraging uitgevoerd bij inwoners en handelaars om de huidige blauwe zone te evalueren en een eventuele uitbreiding te bevragen.

        De hierna voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.

        Hogere regelgeving
        • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
        • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
        • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
        • Koninklijk besluit van 24 juni 1988 betreffende de nieuwe gemeentewet
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
        • Dienstorder MOW/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 betreffende de procedure aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2011 inzake de politieverordening van de blauwe zone
        • Besluit van de gemeenteraad van 2 april 2012 inzake de aanpassing van de politieverordening van de blauwe zone
        • Besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2020 betreffende het aanvullende reglement voor de blauwe zone
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de bebouwde kom
        • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 betreffende het aanvullend reglement met betrekking tot de zonale snelheidsregeling
        Adviezen
        • Advies van de mobiliteitsraad van 25 oktober 2023
        • Advies van de LEM-raad van 16 november 2023
        Motivering

        Op basis van de evaluatie werd beslist om 6 nieuwe parkeerplaatsen in de Langevelddreef op te nemen in de blauwe zone.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De afbakening van de blauwe zone gebeurt als volgt:

        • ter hoogte van het appartementsgebouw hoek Kerkplein - Polderdreef (kant Polderdreef): 9 parkeerplaatsen
        • de parkeerplaatsen op de hoek Stationsstraat – Koning Albertlaan: 18 parkeerplaatsen
        • de openbare parking ter hoogte van Kasteellaan 2 (Post): 8 parkeerplaatsen
        • de parkeerplaatsen in de Baron de Gieylaan (vanaf kruispunt Kerkplein tot aan de rotonde t.h.v. de Kasteellaan) met uitsluiting van de parking aan de linkerzijde op het gemeenteplein (kant Kerkplein): +/- 100 parkeerplaatsen
        • de parking van het Europaplein, aan de kant van de Koningin Fabiolalaan en de zijde van de gebouwen: 3 parkeerplaatsen
        • ter hoogte van de handelszaken in de Langevelddreef: 6 parkeerplaatsen

        Deze parkeerplaatsen worden aangeduid door verkeersborden E9a met zonale geldigheid, aangevuld met een afbeelding van een parkeerschijf en de vermelding.

         

        Artikel 2.

        De parkeerregeling met parkeerschijf (blauwe zone) is van toepassing op werkdagen vanaf 9u00 tot 18u00. De maximaal toegestane parkeerduur bedraagt 2 uur.

         

        Artikel 3.

        Deze regeling is niet van toepassing op de voertuigen waarvoor een bewonerskaart werd toegekend.

         

        Artikel 4.

        De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. Onderhavig aanvullend verkeersreglement vervangt alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de blauwe zone.

         

        Artikel 5.

        Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.

    • Gemeenteraad

      • (F) Vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - Toepassing definitie lopende zaken - Kennisnemen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        De Vlaamse Regering vraagt de lokale besturen om vrijwillig een fusie met gelijkgezinde lokale besturen te onderzoeken en te overwegen.

        Op 19 juni 2023 werd de principiële beslissing genomen tot vrijwillige samenvoeging van de lokale besturen De Pinte  en Nazareth.


        Deze beslissing vloeit voort uit:

        • het schrijven dat lokaal bestuur De Pinte op 30 mei 2022 ontving van lokaal bestuur Nazareth met het voorstel om gesprekken te voeren over een mogelijke fusie;
        • de positienota die de algemene raadscommissie op 30 augustus 2022 besprak;
        • de profielfoto, die op vraag van de raadscommissie daterend van 12 december 2022 opgemaakt werd begin 2023 en besproken werd op de raadscommissie van 20 maart 2023;
        • de bespreking van de volledige profielfoto die de verwachtingen en bezorgdheden van de burgers, raadsleden, het personeel, adviesinstanties en managementteams besprak op een raadscommissie van 17 mei 2023.


        De gemeenteraad van 25 september gaf een expliciet mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om op te treden in het fusiecollege en te beslissen over zaken die de lopende zaken overstijgen.
        Beslissingen die het fusiecollege neemt over handelingen die niet tot de lopende zaken behoren zullen gerapporteerd worden aan de gemeenteraad zodat de raadsleden hun controlefunctie kunnen uitvoeren.

         

        De gemeenteraad wordt geïnformeerd over de toepassing definitie lopende zaken van het fusiecollege (stuurgroep) op 20 november 2023 aangaande fiscaliteit.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het  lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 349
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 19 juni 2023 aangaande vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - principiële beslissing - goedkeuring
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 september 2023 betreffende (F) Vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - definitie lopende zaken
        • Besluit van gemeenschappelijk vergadering van het college van burgemeester en schepenen van De Pinte en Nazareth van 20 november 2023 betreffende Fusie De Pinte en Nazareth: Lopende zaken - wijzigingen belastingen vanaf aanslagjaar 2024 - Goedkeuring voor het
          • heffen van 787 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing in De Pinte
          • afschaffen van de gezinsbelasting in Nazareth
        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 0-FISCAAL/0020-00/730000/GEMEENTE/FIN/IP-GEEN
        Besluit

        Enig artikel.
        De gemeenteraad neemt kennis over de toepassing definitie lopende zaken van het fusiecollege (stuurgroep) op 20 november 2023 tot het wijzigingen van de belastingen vanaf aanslagjaar 2024 - goedkeuren van het

        • heffen van 787 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing in De Pinte
        • afschaffen van de gezinsbelasting in Nazareth
      • Gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing vanaf aanslagjaar 2024

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        De onroerende voorheffing is een gewestbelasting, gevestigd op het kadastraal inkomen van onroerende goederen: gronden, woningen, gebouwen en sommige bedrijfsuitrusting.

        Gemeenten en provincies vestigen opcentiemen op de gewestelijke basisbelasting. Dit gebeurt door een beslissing van hun raad die uiterlijk op 31 januari van het aanslagjaar moet genomen zijn.  De opcentiemen worden samen met de basisbelasting ingevorderd door de Vlaamse Belastingdienst en later doorgestort naar de provincies en de gemeenten.

        De gemeenteraad is bevoegd om gemeentelijke reglementen vast te stellen.

        Hogere regelgeving
        • Gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 41, 162, 170 §4
        • Wetboek van de inkomstenbelasting van 1992, artikel 464/1,1°
        • Decreet Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
        • Besluit Vlaamse regering van 20 april 2018 over bekendmaking en raadpleegbaarheid
        • Ministeriële omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van de opcentiemen op de onroerende voorheffing aanslagjaren 2020 tot en met 2025
        Motivering

        Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van de belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
        In kader van de vrijwillige samenvoeging in 2025 wordt vanaf aanslagjaar 204 de opcentiemen op de onroerende voorheffing verlaagd van 875 opcentiemen naar 787 opcentiemen.

        Plaats in meerjarenplan en budget
        • 0-FISCAAL/0020-00/730000/GEMEENTE/FIN/IP-GEEN
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Vanaf het aanslagjaar 2024 worden 787 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven.

         

        Artikel 2.

        De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst.

         

        Artikel 3.

        Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing – aanslagjaren 2020 tot en met 2025 heeft slechts uitwerking tot en met aanslagjaar 2023.

      • Gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth - definitieve goedkeuring

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        De Vlaamse Regering vraagt de lokale besturen om vrijwillig een fusie met gelijkgezinde lokale besturen te onderzoeken en te overwegen.
        Op 30 mei 2022 ontving het lokaal bestuur van De Pinte een schrijven van het lokaal bestuur van Nazareth met het voorstel om gesprekken te voeren over een mogelijke fusie.
        Op 30 augustus 2022 kwam de algemene gemeenteraadscommissie bijeen om het voorstel te bespreken en een positienota op te stellen.
        Vervolgens, op 12 december 2022, besprak de gemeenteraadscommissie de opmaak van een profielfoto die in de loop van januari-februari 2023 zou worden opgemaakt voor beide besturen.
        Deze profielfoto brengt de verschillen en overeenkomsten in dienstverlening binnen diverse beleidsthema's zowel tussen als binnen de beide gemeenten in kaart. Het is een inventarisatie die geen standpunt inneemt vóór of tegen de fusie, maar in plaats daarvan een neutrale beschrijving geeft van het huidige werkveld.
        Eveneens werden met betrekking tot de opmaak van deze profielfoto verschillende infomomenten georganiseerd voor de bevolking en het personeel.

        Tijdens de vergadering van de gemeenteraadscommissie op 20 maart 2023 werden de resultaten van de profielfoto gepresenteerd en besproken. Vervolgens hebben de lokale besturen van De Pinte en Nazareth afzonderlijk hun raadsleden, personeel en lokale bevolking geïnformeerd over de intenties om te fuseren en hebben ook daarbij de mogelijkheid gegeven om bezorgdheden en voor- en nadelen op te sommen. Het volledige rapport bevatte de verwachtingen en bezorgdheden van de burgers, de raadsleden, het personeel, adviesinstanties en managementteams en werd besproken tijdens een gemeenteraadscommissie van 17 mei 2023.

        De gemeenteraad van De Pinte nam op 19 juni 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met de gemeente Nazareth.
        De gemeenteraad van Nazareth nam eveneens op 19 juni 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente De Pinte. Hierna werd aansluitend op de raadszittingen, de principiële beslissing kenbaar gemaakt aan de bevolking via een gemeenschappelijk persmoment en berichtgeving.
        De goedkeuring van de principiële beslissing luidde de start in van een administratief proces. Hierbij werd het onderzoek en de verdere voorbereiding naar de beoogde samenvoeging verdergezet onder coördinatie van een coördinatiegroep, paritair samengesteld uit de decretale graden en beleidsmedewerkers van beide besturen, en een stuurgroep. Deze stuurgroep is eveneens paritair samengesteld en bestaat uit de leden van de coördinatiegroep, aangevuld met de burgemeesters van beide besturen.
        Het bepalen van de keuzes en te ondernemen stappen werd beslist door de beide colleges in een gemeenschappelijke vergadering die onder de benaming van een fusiecollege de verdere werkzaamheden ter voorbereiding van de beoogde samenvoeging goedkeurden of bekrachtigden. De colleges kregen hiervoor het mandaat van hun gemeenteraden zoals gestipuleerd in de principiële beslissing.

        Eén van de voorstellen die voortvloeiden uit dit administratief proces was het bepalen van de definitie van lopende zaken.

        Het was aangewezen om de definitie lopende zaken vroeger toe te passen dan vanaf het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging. In zitting van 25 september 2023 werd op beide gemeenteraden de definitie van lopende zaken vastgesteld. Daarin wordt bepaald dat beide besturen alleen enkel handelingen kunnen stellen die betrekking hebben op lopende zaken. Handelingen die niet tot de lopende zaken behoren, worden gesteld na een verplicht overleg en goedkeuring van de gemeenten (via het fusiecollege).

        Wat exploitatie betreft worden langdurige overeenkomsten en personeelsbehoeften aan elkaar voorgelegd. Een aantal investeringen werden gedefinieerd als ‘niet-lopende zaak’; nieuwe ontwikkelingen in deze projecten zullen steeds voorgelegd worden aan het fusiecollege.
        Nieuwe projecten en wijzigingen in financieringsbudgetten zijn niet-lopende zaken.

        Een ander belangrijk item bij het doorlopen van het fusietraject is de communicatie en participatie.

        Vanaf de beslissing om de mogelijkheden van een fusie te onderzoeken werden de inwoners en andere belanghebbenden geïnformeerd en betrokken. Onder meer via persberichten, folders en online communicatie maar ook door het inrichten van verschillende infosessies in beide gemeenten.

        Na de publicatie van de profielfoto werden participatiemomenten ingericht voor inwoners en raadsleden.

        Na de principiële beslissing tot samenvoegen werd de communicatie en participatie geïntensifieerd, er werd daarvoor een communicatiebureau aangesteld. Er volgde een nieuwe website (www.depintenazareth.be) waarop alle informatie ontsloten werd, participatie over de nieuwe gemeentenaam en – online en fysiek – over de ontwikkeling van het nieuwe dienstverleningsmodel.

        Het sluitstuk van dit gehele proces van wisselwerking en wederzijds respect is de uitgewerkte visienota waarin de meerwaarde wordt geduid van de fusie tussen de gemeente De Pinte en Nazareth.

        Deze visienota werd integraal aan alle raadsleden van beide gemeenten voorgelegd op een gezamenlijke gemeenteraadscommissie van beide besturen die op 4 december 2023 is doorgegaan en waarbij aan elk raadslid de kans werd geboden zijn/haar mening te geven of extra input te geven zodat het kan resulteren in een gedragen document ter ondersteuning van deze beslissing. De visienota wordt ter kennisgeving meegenomen bij dit besluit.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 345/1, 346, 347 en 353 §1, 2°, en §4
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
        • Omzendbrief met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van 19 juni 2023 betreffende vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - principiële beslissing – goedkeuring
        • Besluit van de gemeenteraad van 25 september 2023 betreffende vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - Definitie lopende zaken
        • Besluit van de gemeenteraad van 6 november 2023 betreffende vrijwillige samenvoeging van lokale besturen – Toepassing definitie lopende zaken - Kennisnemen
        Adviezen

        De intentie tot samenvoeging werd besproken op volgende momenten:

        • 30 augustus en 12 december 2022, 17 mei, 23 oktober en 4 december 2023: algemene gemeenteraadscommissies
        • 12 december 2022, 24 maart 2023: algemene infomomenten met personeel, aanvullend op verscheidene infomomenten per team, diensten …
        • 16, 17, 23 en 25 januari 2023: infomomenten voor inwoners in de vier kernen
        • 20 maart, 2 oktober en 4 december 2023: gezamenlijke gemeenteraadscommissies De Pinte en Nazareth
        • 18, 19 en 20 april 2023: naar aanleiding van de profielfoto werden gesprekstafels georganiseerd in de vier kernen en opgeroepen tot adviesformulering aan adviesraden
        • 26 oktober t.e.m. 20 november: bevraging bij inwoners en medewerkers rond dienstverlening
        • 13 en 18 november 2023: workshops met raadsleden en inwoners rond dienstverlening
        Motivering

        Reeds met het oog op de principiële beslissing formuleerden de beide gemeenteraden een aantal visiekrachtlijnen- en waarden die een belangrijk uitgangspunt vormen voor de nieuwe gemeente en die meteen de rode draad vormen doorheen het volledige fusietraject:

        • De nieuwe gemeente is een sterke en daadkrachtige organisatie die inzet op een efficiënte dienstverlening en een sterke administratie.
        • De nieuwe gemeente focust zich op een klantgerichte en nabije dienstverlening
        • De nieuwe gemeente houdt rekening met de specifieke eigenheid van elk van de deelgemeenten en woonkernen.

        De profielfoto van de beide lokale besturen heeft hierbij geleerd dat de beide besturen:

        • zich inzetten op dezelfde beleidsdomeinen en compatibel zijn met elkaar
        • dat ze voor dezelfde uitdagingen staan in de toekomst
        • dat de personeelsgroepen divers zijn samengesteld en dat beide organisaties complementair zijn en elkaar kunnen versterken. De expertise van alle medewerkers kan optimaler ingezet worden.
        • dat er voor de toekomst nog middelen kunnen en moeten voorzien worden om gezamenlijk voldoende investeringen te kunnen doen voor de nieuwe gemeente.
        • dat de voordelen op termijn zullen moeten worden bewaakt door een weloverwogen veranderingsproces
        • dat de nieuwe gemeente in de regio aan belang kan winnen.

        De nieuw te vormen gemeente telt 23.086 inwoners (bevolkingsaantal per 01.01.2022)
        De schuldverlichting door de Vlaamse Regering komt daarbij op 23.086 x 200 euro = 4.617.200 euro.
        De belastingtarieven van de nieuw te vormen gemeente worden geharmoniseerd om te streven naar een financieel voordeel voor de inwoner. De aandelen van de samenvoegende lokale besturen in het gemeentefonds blijven gegarandeerd in het nieuw lokaal bestuur.

        De doelstelling van de schaalvergroting is het genereren van schaalvoordelen en de realisatie van een nog efficiëntere organisatie op diverse domeinen. Dit is in tijden van toenemende taken voor de lokale besturen zeker een meerwaarde. Dit veranderingsproces zal natuurlijk een uitdaging zijn voor het management en de personeelsgroep. Hierbij wordt werkzekerheid voorzien en ingezet op werktevredenheid voor alle medewerkers.
        De nieuwe organisatie moet rekening houden met meer dan voldoende bereikbaarheid voor de inwoners. Dit kan functieafhankelijk bekeken worden, maar er zal altijd rekening moeten gehouden worden met de zwaksten in onze samenleving.

        De nieuwe gemeente zal bestaan uit 4 authentieke dorpskernen, die elk hun eigen identiteit zullen behouden.
        Er zijn bijgevolg voldoende elementen voorhanden om de beide gemeenteraden te vragen een definitieve beslissing te nemen over het gezamenlijk voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth.

         

        Er wordt ter zitting voorgesteld om een aanpassing te doen waarbij de bepaling "de visienota vormt een essentieel onderdeel en maakt integraal deel uit van dit besluit" geschrapt wordt en gewijzigd wordt naar "de visietekst wordt ter kennisgeving meegenomen bij het besluit".

        Plaats in meerjarenplan en budget

        De samenvoeging zal door de combinatie van een schuldovername door de Vlaamse overheid, de verminderde kost van de politieke organen en de efficiëntiewinsten op diverse domeinen een gunstig effect hebben op de nieuwe financiële toestand van de nieuwe samengevoegde gemeente. Hierdoor ontstaat ruimte om de gemeentebelastingen gelijk te schakelen en te harmoniseren en verder te investeren.

        Om de fusiegemeente in het werkingsjaar 2024 verder vorm te geven werden fusiebudgetten voorzien ten voordele van diverse beleidsdomeinen.

        Motivatie stemgedrag

        Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:

        De beslissing van de fractie Open Vld is als volgt overwogen:
        - schaalvergroting is te klein
        - om ‘fusie met Gent’ te vermijden is een drogreden
        - ontbreken van vergelijkende studie waaruit blijkt dat samen beter is dan apart
        - schuldverlichting voor De Pinte is minimaal en schuldgraad per inwoner vergroot
        - weinig merkbaar draagvlak bij de inwoners
        - naamkeuze zaait verdeeldheid. Zevergem en Eke blijven in de kou.
        - geen toekomstgerichte en verbindende naam.
        - visienota bevat punten waar we een andere mening over hebben, maar ook waar we mee aan de slag kunnen, o.a. visie over ouderensite op Scheldevelde die in vorige legislatuur al op tafel lag. Echter lijkt het geheel ons eerder een ideaalbeeld en weinig becijferd naar haalbaarheid.
        Ons negatief focussen op het verleden en de genomen beslissingen waar we niet ten volle achter staan, heeft niemand een boodschap aan. We moeten denken aan de toekomst, aan onze inwoners en onze gemeente. We moeten vooruit.
        We zullen dan ook met onze fractie onthouden.


        Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:

        De fractie Ruimte onthoudt zich.

        Ruimte is niet tegen de idee van een fusie. Wij zijn evenwel niet overtuigd dat deze fusie enkel met Nazareth wel een oplossing biedt voor de uitdagingen waarmee de gemeente De Pinte geconfronteerd wordt en zal worden.

        De schaal van deze fusie is te klein en zorgt er niet voor dat een eventuele verplichte fusie op korte of middellange termijn uitgesloten is. 

        Eerder dan nu te kiezen voor deze (te) kleine fusie, opteert Ruimte ervoor om in afwachting van een grotere fusie (bv. met de gemeenten uit de politiezone) intensiever samen te werken met de buurgemeenten. 

        We zijn er niet van overtuigd dat de voordelen die deze fusie met zich meebrengt, opwegen tegen de kosten en inspanningen die deze fusie vergt. Energie en tijd die nu in deze fusie wordt gestoken, hadden we liever gespendeerd aan de broodnodige investeringen en projecten waar onze inwoners en verenigingen al lang op wachten. Om dan in de volgende legislatuur werk te maken van een duidelijk stappenplan en visie om tot een grotere fusie te komen, gedragen door onze inwoners, zodat we deze oefening maar éénmaal zouden moeten maken.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Erik Van de Velde, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Onthouders: Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Christel Verleyen, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.
        De gemeenteraad hecht zijn definitieve goedkeuring aan het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van gemeente De Pinte met de gemeente Nazareth.


        Artikel 2.
        De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.


        Artikel 3.
        De grens van de nieuwe gemeente bestaat uit de buitengrenzen van de samengevoegde gemeenten De Pinte en Nazareth, zoals bijgehouden door de Administratie Opmetingen en Waarderingen binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie van de Federale Overheidsdienst Financiën.
        De binnengrens tussen de samengevoegde gemeenten vervalt.


        Artikel 4.
        Het voorstel van naam voor de nieuwe gemeente is Nazareth-De Pinte.


        Artikel 5.
        Het postadres van gemeente Nazareth-De Pinte is Koning Albertlaan 1, 9840 De Pinte. De installatievergadering en volgende raadszittingen van de nieuwe gemeente zullen doorgaan op dit adres.

         

        Artikel 6.
        De Vlaamse Regering en de gemeenteraad van Nazareth worden in kennis gesteld van dit gezamenlijk voorstel tot samenvoeging uiterlijk op 31 december 2023.


        Artikel 7.
        Dit besluit heeft pas uitwerking wanneer de gemeenteraad van Nazareth ook zijn definitieve goedkeuring hecht aan het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging van de gemeenten De Pinte en Nazareth.

      • Aanstelling algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator- goedkeuring

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Afwezig: Kristof Agache, Schepen
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Vanaf de principiële beslissing tot fusie wijzen de gemeenteraden in onderling overleg 1 van de algemeen directeurs aan die optreedt als algemeen directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het DLB. Als geen transitiemanager wordt aangewezen, begeleidt hij/zij eveneens de fusieoperatie op ambtelijk niveau. De algemeen directeur van de andere betrokken gemeente staat hem/haar daarin bij.


        Vanaf de principiële beslissing tot fusie wijzen de gemeenteraden in onderling overleg 1 van de financieel directeurs of gewestelijke ontvangers aan die optreedt als financieel directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het DLB. Als geen transitiemanager wordt aangewezen, begeleidt hij/zij eveneens de fusieoperatie op ambtelijk niveau voor de coördinatie van de financiële aspecten van de fusie. De financieel directeur van de andere betrokken gemeente staat hem/haar daarin bij.

        De aanduiding van de algemeen directeur-coördinator of financieel directeur-coördinator heeft geen gevolgen voor de aanstelling van de algemeen en financieel directeur in de nieuwe gemeente.

        De algemeen directeur en financieel directeur van de gemeente met het hoogste aantal inwoners worden de coördinatoren als de besturen zelf geen coördinatoren aanstellen op de datum dat ze het gezamenlijke voorstel tot fusie indienen.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 345/1, 346, 347 en 353
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
        • Omzendbrief met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.
        Vorige beslissingen
        • Besluit van de gemeenteraad van heden betreffende "Gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth - definitieve goedkeuring"
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Degenhard De Smet
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.
        Algemeen directeur van de gemeente Nazareth wordt aangeduid als de algemeen directeur-coördinator. De algemeen directeur van de gemeente De Pinte ondersteunt hem.


        Artikel 2.

        Financieel directeur van de gemeente De Pinte wordt aangeduid als financieel directeur-coördinator. De financieel directeur van de gemeente Nazareth ondersteunt haar.


        Artikel 3.

        Dit besluit wordt ter kennis gegeven aan de Vlaamse Regering, de gemeenteraad van Nazareth en kan pas uitwerking krijgen als de gemeenteraad van Nazareth een gelijkaardig besluit neemt.

      • Register voor sterrenkindjes (Punt aangevraagd door raadsleden Gomes en Verleyen)

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        Een kindje verliezen vlak voor of na de geboorte is emotioneel zeer zwaar voor de ouders en in verlenging het gezin. De aangifte van een stilgeboren kindje is administratief pas verplicht vanaf een zwangerschapsduur van 180 dagen. Vanaf een zwangerschap van 140 dagen is een aangifte niet verplicht, maar wel mogelijk. Een wettelijke aangifte voor een zwangerschap korter dan 140 dagen kan op vandaag echter niet.

        De emotionele en symbolische betekenis van deze aangiftemogelijkheid mag niet onderschat worden. Een wettelijke aangifte geeft de ouders de mogelijkheid hun stilgeboren kindje toch officieel te erkennen, het een naam te geven en zo een plaats te geven in hun gezin. Voor sterrenkindjes, bij een zwangerschap van minder dan 140 dagen, is dit dus op vandaag voor de ouders wettelijk gezien niet mogelijk.

        Hieraan zouden we in De Pinte, net zoals in Oostende, Brugge en Gent, kunnen tegemoetkomen door het openen van een sterrenregister. Ongeacht de duur van de zwangerschap kunnen stilgeboren kindjes hierin geregistreerd worden.

        Deze puur symbolische aangifte heeft geen juridische gevolgen, maar kan emotioneel een grote waarde hebben in het verwerkingsproces voor de ouders van sterrenkindjes en hun familie. Indien de aangifte ook online kan gebeuren, kan dit heel laagdrempelig gehouden worden en beperkt dit de administratieve last.

        Ook registraties van sterrenkindjes uit het verleden willen we hierin toelaten.

        We opteren ervoor om ouders de keuze te geven of ze enkel het kindje registeren (naam, datum stilgeboorte, eventueel plaats stilgeboorte) of ook de gegevens van beide ouders (naam, adres en rijksregisternummer) willen opgeven. Om het kindje te kunnen registreren zal het rijksregisternummer, de naam en het adres van (minstens) 1 ouder gevraagd worden. De ouders zullen uiteraard te allen tijde de mogelijkheid krijgen om die keuze aan te passen.

        Eventueel kunnen de ouders ook uitgenodigd worden op toekomstige initiatieven rond sterrenkindjes.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        Varia

        Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgend artikel ter stemming voor te leggen en waarmee éénparig akkoord wordt gegaan:

        "Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de stappen die al zijn ondernomen voor het openen van een register voor sterrenkindjes:

        • digitaal register werd opgemaakt om te starten vanaf 1 januari 2024. Ook registraties van voor die datum kunnen opgenomen worden
        • aanvraag kan zowel digitaal via de website als persoonlijk op het gemeentehuis
        • een model van geboortebewijs zal ter beschikking gesteld worden
        • jaarlijks worden op basis van het register uitnodigingen verstuurd voor het deelnemen aan het geboortelint waarbij het ophangen van een naambordje mogelijk is, samen met het planten van een bloembol"
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de stappen die al zijn ondernomen voor het openen van een register voor sterrenkindjes:

        • digitaal register werd opgemaakt om te starten vanaf 1 januari 2024. Ook registraties van voor die datum kunnen opgenomen worden
        • aanvraag kan zowel digitaal via de website als persoonlijk op het gemeentehuis
        • een model van geboortebewijs zal ter beschikking gesteld worden
        • jaarlijks worden op basis van het register uitnodigingen verstuurd voor het deelnemen aan het geboortelint waarbij het ophangen van een naambordje mogelijk is, samen met het planten van een bloembol
      • Uitrol nieuw Openbaar Vervoersplan De Lijn in De Pinte en Zevergem (Punt aangevraagd door raadslid Van Den Abbeele)

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        Ruimte betreurt dat met de uitrol van het nieuwe Openbaar Vervoersplan van De Lijn een groot aantal Pintenaars en Zevergemnaars in de kou zullen staan. Inwoners van onze gemeente die afhankelijk zijn van de bus voor hun verplaatsingen worden vanaf 6 januari 2024 geconfronteerd met een drastische terugschroeving van de tijdstippen en locaties waarop zij de bus kunnen nemen. In het kader van de mobiliteitstransitie, de problemen inzake vervoersarmoede op het Vlaamse platteland en de nood aan mobiliteit tussen De Pinte en haar buurtgemeenten, zijn dit verkeerde beleidskeuzes. Er is nood aan een sterk signaal van onze gemeente aan de bevoegde, Vlaamse minister Lydia Peeters.

        Hogere regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41
        Varia

        Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgend artikel ter stemming voor te leggen en waarmee éénparig akkoord wordt gegaan:
        "Enig artikel.
        De gemeenteraad geeft opdracht aan het college om de uitrol van het Openbaar Vervoersplan te evalueren en bij te sturen via de vervoerregioraad, en biedt een gebruiksvriendelijk instrument waarbij de reiziger opmerkingen kan doorgeven."

        Publieke stemming
        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Veerle Goethals
        Voorstanders: Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad geeft opdracht aan het college om de uitrol van het Openbaar Vervoersplan te evalueren en bij te sturen via de vervoerregioraad, en biedt een gebruiksvriendelijk instrument waarbij de reiziger opmerkingen kan doorgeven.

      • Mededelingen gemeenteraadsvoorzitter

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        De voorzitter deelt de data van de raden in 2024 mee:

        • 5 februari
        • 25 maart
        • 29 april
        • 27 mei
        • 24 juni

         

        Op 7 januari 2024 vindt de gemeentelijke nieuwjaarsreceptie plaats op het gemeenteplein in De Pinte.

         

        De voorzitter geeft het woord aan schepen Rombaut. Hij geeft een korte toelichting over twee punten van de vorige raad in verband met de rooilijnplannen waarvan het openbaar onderzoek niet is opgestart. Er komt een nieuw voorstel.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Vincent Van Peteghem, Voorzitter gemeenteraad
        Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
        Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
        Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
        Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Antoine Van Nieuwenhuyze, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Leen Gryffroy, Christel Verleyen, Erik Van de Velde, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Raadsleden
        Veerle Goethals, Algemeen directeur
        Afwezig: Degenhard De Smet, Wd. algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeenteraad neemt kennis van onderstaande mondelinge vragen:

         

        • Raadslid Quintyn: treinverbinding De Pinte - Deinze (3:28:00)
        • Raadslid Vanbiervliet: afscherming gemeentelijke begraafplaats (3:30:50)
        • Raadslid Gomes: team voor rampen en oefeningen (3:33:15)
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.

Namens Gemeenteraad,

Veerle Goethals
Algemeen directeur

Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad