De voorzitter opent de zitting op 21/02/2022 om 20:00.
Naar aanleiding van de ontwikkelingen en de beslissingen van de federale overheid betreffende het coronavirus (Covid-19), werd op 19 november 2021 een burgemeesterbesluit opgemaakt waarbij beslist werd dat de gemeenteraad enkel nog digitaal zal plaatsvinden.
De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden. Op 7 februari 2022 werd dergelijk verzoek door de fracties van Ruimte en Open VLD ingediend.
De zitting van de gemeenteraad werd geschorst tijdens de behandeling van agendapunt 9. Tijdens de schorsing werd aan mevrouw Eveline Reusens van het studiebureau Traject het woord gegeven voor een toelichting over het volledige proces.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Mevrouw Laure Reyntjens neemt ontslag als gemeenteraadslid. De voorzitter van de gemeenteraad heeft hiervan op 18 januari 2022 kennis genomen. De gemeenteraad nam hiervan kennis op 31 januari 2022. De heer Bert Seynhaeve is geplaatst als eerst opvolgend gemeenteraadslid. Uit de voorgelegde documenten blijkt dat de heer Seynhaeve sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de voor de verkiesbaarheid gestelde vereisten heeft voldaan. Hij bevindt zich niet in een van de gevallen van onverenigbaarheid van het mandaat van raadslid.
De heer Seynhaeve wordt uitgenodigd om de eed af te leggen in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad. Van deze formaliteit wordt een proces-verbaal opgemaakt.
Artikel 1.
De geloofsbrieven van de heer Bert Seynhaeve, wonende te Baron de Gieylaan 77 te 9840 De Pinte, werden onderzocht en goedgekeurd.
Artikel 2.
Op verzoek van de voorzitter van de gemeenteraad legt de heer Bert Seynhaeve in handen van de voorzitter de voorgeschreven eed af, namelijk "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen". Hiervan wordt een afzonderlijk proces-verbaal gemaakt.
Artikel 3.
De heer Bert Seynhaeve, wonende te Baron de Gieylaan 77 te 9840 De Pinte, wordt aangesteld als gemeenteraadslid en neemt verder deel aan de beraadslagingen van de gemeenteraad.
Mevrouw Laure Reyntjens heeft haar ontslag ingediend als gemeenteraadslid. De gemeenteraad heeft hier kennis van genomen op 31 januari 2022.
Artikel 6 §7 van het Decreet Lokaal Bestuur legt de verplichting tot het vaststellen van de rangorde van de gemeenteraadsleden op.
De rangschikking wordt vastgesteld aan de hand van anciënniteit van de raadsleden. De anciënniteit omvat de hele tijdsduur tijdens dewelke een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad van een gemeente. De anciënniteit mag onderbroken zijn.
Bij gelijke anciënniteit geniet het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald de voorkeur. In geval van gelijk aantal naamstemmen geniet het gemeenteraadslid de voorkeur dat kandidaat was op de lijst die bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen heeft behaald.
Enig artikel.
De rangorde van de raadsleden wordt als volgt vastgesteld:
Volgnummer |
Naam en voornaam van de raadsleden |
Datum 1ste ambtsaanvaarding als gemeenteraadslid |
In aanmerking komende dienstouderdom |
VERKIEZING VAN 14-10-2018
|
||
Datum eedaflegging |
Aantal bekomen stemmen |
Leeftijd op datum van laatste eedaflegging |
||||
1 |
Vanbiervliet Wim |
02.01.2001 | 21 j |
02.01.2019 |
365 |
41 |
2 |
Claeys Hilde |
02.01.2007 |
15 j |
02.01.2019 |
1098 |
47 |
3 |
Van Lancker Lieve |
02.01.2007 |
15 j |
02.01.2019 |
781 |
59 |
4 |
Rombaut Willem | 02.01.2007 |
15 j |
02.01.2019 |
749 |
53 |
5 |
Van Nieuwenhuyze Antoine |
02.01.2007 |
15 j |
02.01.2019 |
552 |
73 |
6 |
Van Peteghem Vincent |
02.01.2013 |
9 j |
21.12.2018 |
2444 |
38 |
7 |
Dejonghe Trudo |
02.01.2013 |
9 j |
02.01.2019 |
409 |
54 |
8 |
Demunck Benedikte |
02.01.2013 |
9 j |
02.01.2019 |
356 |
43 |
9 |
Vermeyen Lutgard |
02.01.2013 |
9 j |
02.01.2019 |
226 |
57 |
10 |
Ghyselinck Kathleen |
03.02.2014 |
5 j 5 m |
02.01.2019 |
427 |
55 |
11 |
Gryffroy Leen |
06.03.2017 |
4 j 9 m |
02.01.2019 |
183 |
53 |
12 |
Verleyen Christel | 23.10.2017 |
4 j 2 m |
02.01.2019 |
144 |
50 |
13 |
Thienpont Liselotte |
02.01.2019 |
3 j |
02.01.2019 |
443 |
22 |
14 |
Van de Velde Erik |
02.01.2019 |
3 j |
02.01.2019 |
403 |
56 |
15 |
Vandenbussche Ann |
02.01.2019 |
3 j |
02.01.2019 |
382 |
48 |
16 |
Agache Kristof |
02.01.2019 |
3 j |
02.01.2019 |
349 |
43 |
17 |
Van Den Abbeele Marthe |
02.01.2019 |
3 j |
02.01.2019 |
305 |
22 |
18 |
Gomes Evelyne |
02.01.2019 |
3 j |
02.01.2019 |
255 |
48 |
19 |
Quintyn Ina |
02.01.2019 |
3 j |
02.01.2019 |
236 |
35 |
20 |
Eechaute Hannes | 27.01.2020 | 2 j |
27.01.2020 | 375 | 26 |
21 |
Seynhaeve Bert | 21.02.2022 | - | 21.01.2022 | 337 | 27 |
Het college van burgemeester en schepenen kan onder zijn leden een interne werkverdeling doorvoeren waarbij aan ieder lid de bijzondere verantwoordelijkheid wordt opgedragen voor een bepaald onderdeel van het gemeentelijk bestuur, zoals aan het college wordt toegewezen door het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad heeft in zitting van 31 januari 2022 kennis genomen van het ontslag als schepen en raadslid van mevrouw Laure Reyntjens. In diezelfde zitting werd mevrouw Ann Vandenbussche verkozen als schepen en legde zij de eed af.
Naar aanleiding van deze gewijzigde samenstelling van het college van burgemeester en schepenen is het aangewezen een wijziging door te voeren in de verantwoordelijkheden van het college van burgemeester en schepenen.
Enig artikel.
De raad neemt kennis van de wijziging in de bevoegdheden en taakverdeling van het college van burgemeester en schepenen:
Waarnemend Burgemeester Lieve Van Lancker
Schepen Willem Rombaut
Schepen Kristof Agache
Schepen Ann Vandenbussche
Schepen Benedikte Demunck
Schepen en voorzitter BCSD, Kathleen Ghyselinck
De gemeente is aangesloten bij de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM).
De gemeente werd per aangetekende brief van IVM van 8 februari 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM die plaatsvindt op 9 maart 2022.
Deze vergadering zal doorgaan als een digitale Microsoft Teams vergadering.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van IVM.
Artikel 1.
Goedkeuring wordt gehecht aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 uur om 19 uur en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger, de heer Erik Van de Velde, gemeenteraadslid of plaatsvervangende vertegenwoordiger, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, gemeenteraadslid van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 10.532 stemmen.
Artikel 3.
Voormelde beslissingen zullen worden overgemaakt aan de Toezichthoudende Overheid in overeenstemming met de wettelijke bepalingen terzake waaronder onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), Sint-Laureinsesteenweg 29 te 9900 Eeklo.
Op Vlaams niveau wordt het Integraal Waterbeleid gecoördineerd door de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid, op lokaal niveau door het Bekkenbestuur.
Vlaanderen is voor het Integraal Waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens, de gemeente De Pinte maakt deel uit van het Leiebekken. In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd mevrouw Laure Reyntjens, schepen, voorgedragen als vertegenwoordiger in het Bekkenbestuur. Met het ontslag van mevrouw Laure Reyntjens als schepen en raadslid, is het aangewezen dat de nieuw verkozen schepen mevrouw Ann Vandenbussche wordt voorgedragen als nieuwe vertegenwoordiger in het Bekkenbestuur.
Zoals bepaald in artikel 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur wordt er geheim gestemd voor artikel 1:
met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1.
Mevrouw Ann Vandenbussche, schepen, wonende te Eeuwfeestlaan 50, De Pinte, wordt aangeduid als vertegenwoordiger in het Bekkenbestuur van het Leiebekken in vervanging van mevrouw Laure Reyntjens.
Artikel 2.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 in verband met de aanduiding als plaatsvervanger van De heer Erik Van de Velde, gemeenteraadslid, wonende te 9840 De Pinte, Reevijver 61 in het Bekkenbestuur van het Leiebekken blijft gehandhaafd.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het secretariaat Leiebekken, Zandvoordestraat 375 te 8400 Oostende.
De gemeente is aangesloten bij de Intergemeentelijke Drugpreventiedienst.
Naar aanleiding van de ontslagbrief van 18 januari 2022 van mevrouw Laure Reyntjens als schepen en raadslid is het aangewezen een nieuwe vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering aan te duiden.
De gemeenteraad kan een nieuwe vertegenwoordiger aanduiden om te zetelen in de Algemene Vergaderingen voor de rest van de legislatuur.
Zoals bepaald in artikel 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur wordt er geheim gestemd voor artikel 1:
met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1.
Mevrouw Ann Vandenbussche, schepen, wonende te 9840 De Pinte, Eeuwfeestlaan 50, De Pinte, wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van de Intergemeentelijke drugpreventiedienst in vervanging van mevrouw Laure Reyntjens.
Artikel 2.
Het besluit van de gemeenteraad van 4 november 2020 in verband met het aanduiden van een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger in het Beheerscomité van de Intergemeentelijke drugpreventiedienst betreffende de aanduiding van mevrouw Kathleen Ghyselinck, wonende te 9840 De Pinte, Veldstraat 54 om de gemeente te vertegenwoordigen in het Beheerscomité van de Intergemeentelijke drugpreventiedienst blijft gehandhaafd.
Artikel 3.
Als de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de beherende gemeente van de Intergemeentelijke Drugpreventiedienst, Brielstraat 2 te 9800 Deinze.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2 is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en werd door de beide raden vastgesteld op 21 december 2021.
De toezichthoudende overheid bezorgde ons op 2 februari 2022 het goedkeuringsbesluit over de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2.
Er waren geen formele opmerkingen of technische bemerkingen.
Enig artikel.
Het goedkeuringsbesluit van de toezichthoudende overheid over de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 2 wordt ter kennis genomen.
Het lokaal bestuur heeft in haar beleidsplan een actie “V-CIRCPLAN: Mobiliteitsplan en parkeerplan m.b.t. het centrum en de stationsomgeving” opgenomen. Hierbij werd volgende motivatie gegeven:
Om de veiligheid van fietsers en voetgangers te verhogen en de doorstroming van het verkeer te optimaliseren, voorzien we bij de uitwerking van het mobiliteitsplan - in samenspraak met alle betrokkenen en de mobiliteitsraad - voor een globaal plan voor de verkeersafhandeling in het centrum van De Pinte en aan het station. Het parkeerbeleid in het centrum en aan het station wordt aangepast aan de noden die er zijn.
Alhoewel er in 2021 reeds inspraakmomenten werden georganiseerd, waaronder een bewonersbevraging en een participatiemoment met geïnteresseerde inwoners, diende tijdens de digitale infovergadering van 2 februari 2022 vastgesteld te worden dat er reeds een volledig plan was opgesteld dat evenwel nooit aan de mobiliteitsraad voorgelegd werd voor advies. Evenmin werd het plan besproken in een gemeenteraadscommissie, laat staan op de gemeenteraad.
Tijdens de infovergadering werd eveneens meegedeeld dat dit plan reeds in de loop van de maand maart 2022 via een proefopstelling in uitvoering zou worden gebracht, met navolgende evaluatie.
Gelet op de impact van dit plan op de gemeentelijke mobiliteit en op heden een duidelijk gebrek aan draagvlak hiervoor, is het aangewezen dat de voorlopige uitvoering van dit plan zou worden opgeschort in afwachting van een grondige bespreking in de mobiliteitsraad waarbij deze laatste tevens de mogelijkheid heeft en voldoende tijd krijgt om op basis van alle beschikbare documenten een duidelijk advies te geven.
Het is eveneens aangewezen om de plannen te bespreken in een gemeenteraadscommissie, zodat de raadsleden eveneens van al deze documenten kennis kunnen nemen en in aanwezigheid van de deskundigen en de betrokken ambtenaren dit dossier kunnen bespreken.
De fractie Ruimte wenst het initieel besluit van het agendapunt aan te houden. Gezien de reeds gekende knelpunten vinden ze het niet opportuun om voor het circulatieplan zoals het vandaag voorligt een proefperiode in te richten.
De fractie Open Vld blijft bij haar standpunt om het proefproject circulatieplan zoals het er nu voorligt niet op te starten gezien onvoldoende data en gezien de besproken knelpunten.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgende artikel ter stemming voor te leggen en waarmee met 12 stemmen voor (Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Erik Van de Velde, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve), 8 stemmen tegen (Wim Vanbiervliet, Hilde Claeys, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Christel Verleyen, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn) akkoord wordt gegaan :
Aangezien de proefopstelling in uitvoering van het traject stationsomgeving deel uitmaakt van het participatietraject, beslist de gemeenteraad om de proefopstelling in uitvoering van het traject op te starten en te evalueren. Met het oog op die evaluatie zullen de resultaten van de bevraging en de metingen besproken worden tijdens een algemene gemeenteraadscommissie en in de mobiliteitsraad.
Het uiteindelijke plan wordt voor advies voorgelegd aan de mobiliteitsraad en de LEM-raad. Elke adviesraad krijgt de gelegenheid het plan te adviseren. Eind juni wordt het plan ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel.
Aangezien de proefopstelling in uitvoering van het traject stationsomgeving deel uitmaakt van het participatietraject, beslist de gemeenteraad om de proefopstelling in uitvoering van het traject op te starten en te evalueren. Met het oog op die evaluatie zullen de resultaten van de bevraging en de metingen besproken worden tijdens een algemene gemeenteraadscommissie en in de mobiliteitsraad.
Het uiteindelijke plan wordt voor advies voorgelegd aan de mobiliteitsraad en de LEM-raad. Elke adviesraad krijgt de gelegenheid het plan te adviseren. Eind juni wordt het plan ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het lokaal bestuur heeft in haar beleidsplan de acties “D-RIO: Zuiveren water door rioleringswerken” en “V-WEGEN: Prioritaire wegenwerken” opgenomen.
Doel is op verschillende plaatsen in de gemeente rioleringswerken uit te voeren in verschillende straten waaronder in de Bommelstraat (stuk Pintestraat – spoorweg). In dat kader zullen ook ingrepen gebeuren in de weginfrastructuur om de verkeersveiligheid te verhogen.
Tijdens een infovergadering op 19 mei 2020 werd een eerste maal toelichting gegeven bij de geplande werken. Hierop werden tal van opmerkingen geformuleerd. De gemeenteraad werd evenwel niet in kennis gesteld van de plannen noch werden deze in detail besproken in een commissie. Enkel via de mondelinge vragen 2020/HC/2 en 2021/LV/11 kon enige info bekomen worden.
In dat kader werd geantwoord dat de plannen ten gepaste tijd op de gemeenteraad zouden worden geagendeerd.
Tijdens een recente infovergadering van 25 januari 2022 is gebleken dat er zo goed als geen wijzigingen werden aangebracht aan de plannen zoals die initieel werden toegelicht op 19 mei 2020. Opnieuw waren er vele opmerkingen van de toehoorders op deze plannen en bleek dat er o.a. nog geen duidelijkheid bestond omtrent het snelheidsregime dat zou worden ingevoerd in het stuk tussen de spoorweg en Polderbos.
Gelet op de impact van deze plannen op de gemeentelijke mobiliteit is het aangewezen dat de raadsleden de mogelijkheid hebben om deze plannen in detail te bespreken en kennis te nemen van alle desbetreffende documenten en ingewonnen adviezen.
In afwachting van het bijeenroepen van een gemeenteraadscommissie waarop deze plannen in detail kunnen worden besproken en de raadsleden van alle documenten kennis kunnen nemen, dit in aanwezigheid van de deskundigen en de betrokken ambtenaren, is het aangewezen de verdere planning op te schorten.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgende artikel ter stemming voor te leggen en waarmee éénparig akkoord wordt gegaan:
De gemeenteraad beslist om de plannen voor de Bommelstraat, voorafgaand aan de beslissing, te bespreken op een algemene gemeenteraadscommissie, in aanwezigheid van het studiebureau.
Enig artikel.
De gemeenteraad beslist om de plannen voor de Bommelstraat, voorafgaand aan de beslissing, te bespreken op een algemene gemeenteraadscommissie, in aanwezigheid van het studiebureau.
De coronacrisis en de genomen maatregelen hebben een ernstige impact op onze samenleving. Het lokaal bestuur heeft dan ook de intentie om te bekijken hoe de burgers, verenigingen, zelfstandigen ... hierin ondersteund kunnen worden.
Hierbij wordt de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente tijdens de raadszitting meegedeeld.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken met betrekking tot de coronacrisis en -maatregelen in de gemeente De Pinte.
De voorzitter deelt mee dat er een commissie zorg zal plaatsvinden op 21 maart om 20u30.
De volgende gemeenteraad zal niet plaatsvinden op 14 maart maar wel op 28 maart.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.
Op de vraag van de voorzitter wie van de raadsleden een mondelinge vraag wil stellen, wordt genoteerd:
Raadslid Gomes: twee vragen
Raadslid Verleyen: drie vragen
Raadslid Claeys: een vraag
2022/EG/4: Raadslid Gomes verwijst naar de snelheidsdisplays, type ‘smiley’, aan de kant van gemeente Sint-Martens-Latem en vraagt wanneer en waar die geplaatst worden in De Pinte.
Er wordt geantwoord dat bijkomende borden besteld zijn, de locaties worden in samenspraak met de mobiliteitsraad bepaald.
2022/EG/5: Raadslid Gomes vraagt of de verslagen van de gemeenteraad op de website in chronologische volgorde kunnen worden weergegeven.
Er wordt geantwoord dat dit met de bevoegde dienst verder bekeken wordt.
2022/CV/2: Raadslid Verleyen verwijst naar haar mondelinge vraag van 31 januari 2022 betreffende de subsidies voor het project ‘De Pinte gaat voluit voor detailhandel’. Ze verkreeg daarop nog geen antwoord.
Er wordt geantwoord dat alle info aan de bevoegde dienst werd bezorgd en van daaruit zal overgemaakt worden.
2022/CV/3: Raadslid Verleyen verwijst naar het toegevoegde punt van 31 januari 2022 betreffende de elektrificatie van de spoorlijn. Ze vraagt of de raadsleden een afschrift kunnen ontvangen van de brief.
Er wordt geantwoord dat de brief nog in ontwerp zit. De voorzitter bezorgt de finale versie aan de fracties. Vervoersregio Gent heeft eveneens een brief in ontwerp.
2022/CV/4: Raadslid Verleyen verwijst naar een e-mail van inwoners van de Breughellaan en vraagt of alle raadsleden werden aangeschreven. Een gezamenlijk antwoord is dan aangewezen.
Er wordt geantwoord dat het college niet op de hoogte was dat alle raadsleden aangeschreven werden (in blind copy), er werd reeds kort geantwoord door de schepen van mobiliteit.
2022/HC/4: Raadslid Claeys vraagt wanneer er opnieuw verlichting zal geïnstalleerd worden in de tunnel aan de Langevelddreef. De vorige armaturen werden ontvreemd.
Er wordt geantwoord dat dit een verantwoordelijkheid is van Fluvius. Het heeft een tijd geduurd om de juiste verlichtingsarmaturen te vinden (anti-diefstal). Volgens de laatste info wordt de installatie op korte termijn (vermoedelijk deze maand) uitgevoerd. Verdere info wordt opgevraagd.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad