De voorzitter opent de zitting op 20/12/2022 om 21:19.
De zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn werd geschorst na de behandeling en beraadslaging van agendapunten 1, 2 en 3. Tijdens de schorsing vond de gemeenteraad plaats.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
In het besluit van het vast bureau van 28 juni 2019 werd gestipuleerd dat de lopende regels inzake kredietbeheer behouden blijven tot een organisatiebeheersingssysteem op punt staat.
Wijzigen van de kredieten in een meerjarenplan kan op 3 manieren gebeuren:
Het vaststellen is een bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Binnen de geldende regels van de kredietbewaking kunnen kredieten limitatief binnen het meerjarenplan verschoven worden binnen het totaal van de:
Op basis van het nazicht van de boekhouding, de standopgave en de input vanuit de diensten werd de meerjarenplankredietverschuivingen 2/2022 t.e.m. 5/2022 opgesteld (zie bijlage).
De voornaamste wijzigingen zijn:
De verschuivingen zijn limitatief wat betekent dat het totaalbedrag uit het meerjarenplan voor de kredieten 2022 van het toegekende exploitatie -en investeringskrediet niet wijzigt. Daarom worden de wettelijke schema's niet opnieuw afgedrukt.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de meerjarenplankredietverschuivingen 2/2022 t.e.m. 5/2022 - deel OCMW, zoals gehecht in bijlage.
Het meerjarenplan wordt minstens 1 keer per jaar geactualiseerd, ondermeer met een belangrijke inschrijving van het gecumuleerde budgettaire resultaat van de jaarrekening 2021, zoals wettelijk vereist, in het schema M2.
De meerjarenplanaanpassing is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een (gewijzigde) strategische nota, aangepaste financiële nota, een toelichting en documentatie. Er is geen gemeentelijke bijdrage meer van de gemeente naar het OCMW.
Tijdens het jaar 2022 zijn er een aantal wijzigingen van de ramingen, als kredietverschuivingen gebeurd. Deze verschuivingen kaderen in het beheer van de kredieten en werden telkens ter kennisname op de raad gebracht. Dit zijn beheersdocumenten die geen impact kennen op de wettelijke schema's.
De verschillenanalyse in het rapport voor de meerjarenplanaanpassing baseert zich dan ook op de verschillen tussen de tweede meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2.MJP2020-2025) en de derde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (3.MJP2020-2025).
Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen:
In de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3:
Enig artikel.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3 wijzigt de voorziene kredieten in 2022 en bevat de beginkredieten 2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3 - deel OCMW vast.
Op 20 december 2022 werd de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3 vastgesteld. Het cijfermateriaal van de nominatieve subsidies is hierin opgenomen.
Het artikel 78 17° van het decreet lokaal bestuur stipuleert: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau toevertrouwd worden: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De toegestane werkingssubsidies werden, op aanbeveling van ABB, in 4 categorieën onderverdeeld:
Door deze opdeling worden de werkingssubsidies, gelinkt aan een samenwerkingsovereenkomst, niet meer vermeld op de lijst van de nominatieve subsidies.
De samenwerkingsovereenkomsten vanuit de wet op de overheidsopdrachten worden nu geboekt onder goederen en diensten onder MAR616.
De samenwerkingsovereenkomsten beslist door de raad, blijven verwerkt als toegestane werkingssubsidie onder MAR649.
Artikel 1.
Het reglement toekennen nominatieve subsidies 2022 - versie RMW20211221 wordt opgeheven vanaf heden.
Artikel 2.
De raad voor maatschappelijk welzijn kent de gewijzigde nominatieve subsidies 2022 toe volgens het document RMW20221220, zoals gehecht in bijlage.
Artikel 3.
De raad geeft de opdracht aan het vast bureau om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een subsidieaanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
Op 20 december 2022 werd de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 3 vastgesteld. Het cijfermateriaal van de nominatieve subsidies is hierin opgenomen.
Het artikel 78 17° van het decreet lokaal bestuur stipuleert: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau toevertrouwd worden: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De toegestane werkingssubsidies werden, op aanbeveling van ABB, in 4 categorieën onderverdeeld:
Door deze opdeling worden de werkingssubsidies, gelinkt aan een samenwerkingsovereenkomst, niet meer vermeld op de lijst van de nominatieve subsidies.
De samenwerkingsovereenkomsten vanuit de wet op de overheidsopdrachten worden nu geboekt onder goederen en diensten onder MAR616.
De samenwerkingsovereenkomsten beslist door de raad, blijven verwerkt als toegestane werkingssubsidie onder MAR649.
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn kent de nominatieve subsidies 2023 toe volgens het document RMW20221220, zoals gehecht in bijlage.
Artikel 2.
De raad geeft de opdracht aan het vast bureau om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een subsidieaanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
De jaarrekening is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en werd door de beide raden vastgesteld op 27 juni 2022.
De toezichthoudende overheid bezorgde ons op 8 december 2022 het goedkeuringsbesluit over de jaarrekening 2021.
De jaarrekening 2021 werd vastgesteld met de volgende saldi:
Enig artikel.
Het goedkeuringsbesluit van de gouverneur over de jaarrekening 2021 wordt ter kennis genomen.
Per 1 maart 2023 wil WZC Scheldevelde de prijzen van de seniorenmaaltijden aanpassen. Er werd vastgesteld dat de afgelopen maanden de aankoopprijs van voeding is toegenomen. Het is belangrijk dat de prijzen van het seniorenrestaurant zich aanpassen aan de gestegen prijzen in de maatschappij.
Naast het aanpassen van de prijzen is het belangrijk dat ook het reglement van het seniorenrestaurant wordt aangepast.
In het seniorenrestaurant hebben de senioren de kans een gezonde, evenwichtige en verse maaltijd te genieten in het gezelschap van anderen.
Een seniorenrestaurant vervult een belangrijke maatschappelijke rol, waar de gestegen prijzen verrekend dienen te worden (ingrediënten en personeelskosten). Een maaltijd bestaat uit soep, hoofdgerecht, dessert en water of tafelbier.
In de buurtrestaurants van de woonzorgcentra van Zorgband Schelde-Leie kost een maaltijd 8,5 euro per maaltijd. Personen met een verhoogde tegemoetkoming betalen 5 euro per maaltijd.
De fractie Ruimte onthoudt zich omdat de bijdrage die gevraagd wordt voor de personen met een verhoogde tegemoetkoming niet gelijk wordt geschakeld aan deze van de andere buurtrestaurants die deel uitmaken van de Zorgband.
De fractie Open Vld onthoudt zich aangezien de hoofdreden die wordt opgegeven het aligneren is met de Zorgband en dat nu net niet is wat er gebeurt.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het aangepaste reglement seniorenrestaurant, zoals gehecht in bijlage bij dit besluit, vast. Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2023 en vervangt alle voorgaande reglementen hieromtrent.
Er zijn geen mededelingen van de voorzitter.
Er zijn geen mondelinge vragen.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn