De voorzitter opent de zitting op 24/06/2024 om 20:06.
De zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn werd geschorst na behandeling en beraadslaging van agendapunt 2. Tijdens de schorsing vond de gemeenteraad plaats. Na behandeling en beraadslaging van de gemeenteraad werd de raad voor maatschappelijk welzijn opnieuw geopend.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Het meerjarenplan wordt minstens 1 keer per jaar geactualiseerd, ondermeer met een belangrijke inschrijving van het gecumuleerde budgettaire resultaat van de jaarrekening 2023, zoals wettelijk vereist, in het schema M2.
De meerjarenplanaanpassing is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een (gewijzigde) strategische nota, aangepaste financiële nota, een toelichting en documentatie. Er is geen gemeentelijke bijdrage meer van de gemeente naar het OCMW.
Tijdens het jaar 2024 zijn er een aantal wijzigingen van de ramingen, als kredietverschuivingen gebeurd. Deze verschuivingen kaderen in het beheer van de kredieten en werden telkens ter kennisname op de raad gebracht. Dit zijn beheersdocumenten die geen impact kennen op de wettelijke schema's.
Uit artikel 257, §1, 4de lid van het DLB volgt dat de financiële nota verlengd moet worden t.e.m. het boekjaar 2026.
De strategische nota moet enkel de periode 2020-2025 beschrijven.
Wat de autofinancieringsmarge betreft, is steeds deze van 2025 bepalend.
De verschillenanalyse in het rapport voor de meerjarenplanaanpassing baseert zich dan ook op de verschillen tussen de vierde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (4.MJP2020-2025) en de vijfde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (5.MJP2020-2025).
Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen:
In de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 5:
Motivatie stemgedrag fractie Ruimte:
De fractie Ruimte onthoudt zich. Ruimte kan niet akkoord gaan met alle aanpassingen van het MJP 2020-2025. Bovendien vormt het MJP de basis voor het gevoerde en te voeren beleid, terwijl Ruimte op bepaalde punten een ander beleid wenst te voeren.
Motivatie stemgedrag fractie Open Vld:
Open Vld wenst zich te onthouden. Een aantal aanpassingen kunnen wij als eerder positief ervaren. Echter zijn er meerdere beleidskeuzes waar wij niet achter staan.
Enig artikel.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 5 wijzigt de voorziene kredieten in 2024.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 5 - deel OCMW vast.
Wijzigen van de kredieten in een meerjarenplan kan op 3 manieren gebeuren:
Het vaststellen is een bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Binnen de geldende regels van onze kredietbewaking kunnen we kredieten limitatief binnen het meerjarenplan verschuiven binnen het totaal van de:
Op basis van het nazicht van de boekhouding, de standopgave en de input vanuit de diensten werden de meerjarenplankredietverschuiving 1/2024 t.e.m. 4/2024 opgesteld (zie bijlage)
De voornaamste wijzigingen zijn:
- een aantal technische verschuivingen: veranderen van algemene rekening, budgethouder,...
- een aantal verschuivingen in kader van de dagelijkse werking
De verschuivingen zijn limitatief wat betekent dat het totaalbedrag uit het meerjarenplan voor de kredieten 2023 van het toegekende exploitatie -en investeringskrediet niet wijzigt. Daarom worden de wettelijke schema's niet opnieuw afgedrukt.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de meerjarenplankredietverschuivingen 1/2024 t.e.m. 4/2024 - deel OCMW vast, zoals gehecht in bijlage.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
In uitvoering hiervan wordt het verslag met betrekking tot werkingsjaar 2023 voorgelegd.
Enig artikel.
Er wordt kennisgenomen van de rapportering organisatiebeheersing werkingsjaar 2023 zoals gehecht in bijlage.
De raad van maatschappelijk welzijn heeft op 25 oktober 2021 beslist om toe te treden tot de gemeenschappelijke interne preventiedienst van Veneco voor het uitvoeren van haar opdracht in het kader van preventie en welzijn op het werk en dit voor de gemeentelijke diensten, de gemeentelijke basisschool en het OCMW.
In het kader van de fusie met het lokaal bestuur van Nazareth is het aangewezen dat men niet langer gebruik maakt van deze dienstverlening.
De raad voor maatschappelijk welzijn moet officieel beslissen deze samenwerking stop te zetten na voorafgaand advies van het overlegcomité.
Het is aangewezen het lidmaatschap voor de gemeenschappelijke dienst voor preventie en welzijn op het werk op te zeggen in het kader van de fusie met lokaal bestuur Nazareth.
Lokaal bestuur Nazareth heeft een preventieadviseur ter beschikking die kan ingezet worden voor de toekomstige gemeente Nazareth-De Pinte.
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om het lidmaatschap van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en welzijn op het werk via Veneco stop te zetten.
Artikel 2.
Dit besluit zal worden toegestuurd aan Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
Naar aanleiding van de fusie van Nazareth en De Pinte vanaf 1 januari 2025 is het noodzakelijk om de huidige geïntegreerde organogrammen van de gemeenten en OCMW’s te implementeren in de nieuwe organisatiestructuur.
Deze implementatie geeft zekerheid aan de medewerkers en zorgt ervoor dat alle medewerkers in samengevoegde teams kunnen aan het werk blijven.
De huidige implementatie laat ook toe dat er op korte termijn (vanaf 1 juli 2024 tot begin 2025) reeds bestaande vacatures kunnen ingevuld worden via interne mobiliteit. Grotere wijzigingen in het organogram komen pas aan bod begin 2025 als de nieuwe gemeenteraad het nieuwe organogram definitief goed zal keuren.
Samen met de externe partner Möbius werd een nieuwe organisatiestructuur opgemaakt waarbinnen alle bestaande functies en enkele nieuwe functies worden geïmplementeerd.
De toewijzingen gebeuren vanuit de bestaande toestand van beide besturen op vandaag.
De functies krijgen een uniforme naam en worden opnieuw gewogen. Dit alles vanuit de bestaande toestand. De mogelijk openstaande functies zullen intern vacant worden verklaard.
Medewerkers kunnen zo nieuwe teams maken in het kader van de nieuwe gemeente. Samen kan de werking van de teams, de optimalisering van de dienstverlening en de optimalisering van de processen verder worden uitgewerkt.
Ondertussen zullen de teams ook samen worden gehuisvest.
Deze implementatie wijzigt niets fundamenteels aan de bestaande functies en zorgt voor duidelijkheid bij de personeelsleden over hun tewerkstelling en plaats in de organisatie van de nieuwe gemeente. Bijgevolg valt deze beslissing niet onder artikel 17 van het delegatiereglement, zoals vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2021.
De huidig voorzien personeelsbudgetten zijn voldoende voor deze implementatie.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgend artikel ter stemming voor te leggen en waarmee eenparig akkoord wordt gegaan:
"Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de implementatie van de bestaande organogrammen goed binnen het ontwerp van de nieuwe organisatiestructuur en het ontwerp van het functiehuis."
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de implementatie van de bestaande organogrammen goed binnen het ontwerp van de nieuwe organisatiestructuur en het ontwerp van het functiehuis.
Bij besluit van 26 september 2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de principiële beslissing tot toetreding tot Zorgband Leie & Schelde goed.
In de statuten van Zorgband Leie en Schelde is opgenomen dat de goedgekeurde en ondertekende notulen van de algemene vergadering en van de raad van bestuur ter kennis worden overgemaakt aan de OCMW-raden van de betrokken OCMW’s.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de goedgekeurde en ondertekende notulen van de raad van bestuur van Zorgband Leie en Schelde van 17 mei 2024.
Er zijn geen mededelingen van de voorzitter.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn