De voorzitter opent de zitting op 30/09/2024 om 19:58.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Op 24 juni 2024 werd de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 5 vastgesteld. Het cijfermateriaal van de nominatieve subsidies is hierin opgenomen.
Het artikel 41 23° van het decreet lokaal bestuur stipuleert: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen toevertrouwd worden: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De toegestane werkingssubsidies werden, op aanbeveling van ABB, in 4 categorieën onderverdeeld:
Door deze opdeling worden de werkingssubsidies, gelinkt aan een samenwerkingsovereenkomst, niet meer vermeld op de lijst van de nominatieve subsidies.
De samenwerkingsovereenkomsten vanuit de wet op de overheidsopdrachten worden geboekt onder goederen en diensten onder MAR616.
Andere samenwerkingsovereenkomsten blijven verwerkt als toegestane werkingssubsidie onder MAR649.
Een aanpassing van de lijst GR20240624 is noodzakelijk.
Er wordt een nominatieve investeringssubsidie voor TC De Pinte toegevoegd in het kader van het vervangen van de motor voor de ballon.
Artikel 1.
Het reglement toekennen nominatieve subsidies 2024 - versie GR20240624 wordt opgeheven vanaf heden.
Artikel 2.
De gemeenteraad kent de gewijzigde nominatieve subsidies 2024 toe volgens het document GR20240930, zoals gehecht in bijlage.
Artikel 3.
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een subsidieaanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
Op basis van een behoefteanalyse stelt de schooldirectie een coherent nascholingsplan op. Dat bevat:
Dit nascholingsplan moet, na overleg in de schoolraad en goedkeuring door het lokaal comité, geagendeerd worden op de gemeenteraad.
Het nascholingsplan hangt sterk samen met andere beleidsdomeinen van de school. Het is essentieel dat het plan gebaseerd is op een gedeelde visie en op de prioriteiten van de school.
De vaststelling van de noden kan resulteren in een prioriteitenplan op korte en lange termijn.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het nascholingsplan, zoals gehecht in de bijlage, goed.
De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen.
De gemeente werd per aangetekende brief van 16 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Imewo die plaatsvindt op maandag 18 november 2024 om 18.00 uur in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5, 9080 Lochristi.
De documentatiestukken betreffende de agendapunten werden elektronisch ter beschikking gesteld op het Extranet van Imewo.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de buitengewone algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de buitengewone algemene vergadering van Imewo.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo van 18 november 2024:
Artikel 2.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze of de plaatsvervanger mevrouw Ann Vandenbussche, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 18 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen en geeft onder meer kennisgeving hiervan aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente is aangesloten bij IGS Westlede.
De gemeente werd per mail van 12 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede op dinsdag 19 november 2024.
De vergadering heeft plaats op de hoofdzetel van IGS Westlede en zal eveneens digitaal georganiseerd worden.
De agenda en de documentatie bij de agendapunten werden eveneens aan de gemeente overgemaakt.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van IGS Westlede.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De agendapunten van de algemene vergadering van IGS Westlede van dinsdag 19 november 2024 en de daarbij horende documentatie worden goedgekeurd:
Artikel 2.
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente, mevrouw Ann Vandenbussche, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, Erik Van de Velde, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IGS Westlede op 19 november 2024, wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in het artikel 1.
Artikel 3.
Voormelde beslissingen zullen worden uitgevoerd waaronder onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan IGS Westlede via shirley.baeke@westlede.be.
De gemeente is aangesloten bij Creat Services dv (voorheen TMVS dv).
De gemeente ontving op 5 september 2024 een oproepingsbrief van Creat Services dv met de agenda voor de buitengewone algemene vergadering. De buitengewone algemene vergadering vindt plaats op 26 november 2024 om 14.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de buitengewone algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van Creat Services dv.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2.
De raad draagt de vertegenwoordiger, raadslid Leen Gryffroy of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, schepen Kristof Agache, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en het stemgedrag af stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Creat Services dv, hetzij per post, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post op 20241126BAV@farys.be.
De gemeente is aangesloten bij Farys ov. De gemeente ontving op 17 september 2024 een oproepingsbrief, waarin de agenda werd meegedeeld voor de buitengewone algemene vergadering van 29 november 2024.
De vergadering vindt plaats in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent (met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM).
De gemeenteraad moet voor elke buitengewone algemene vergadering het mandaat van de vertegenwoordiger vaststellen en goedkeuring verlenen aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering.
De gemeenteraad krijgt de kans over de agenda van de buitengewone algemene vergadering een debat te voeren, bepaalt op grond daarvan zijn standpunt en bepaalt de wijze waarop de vertegenwoordiger dienovereenkomstig handelt op de algemene vergadering van Farys ov.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Farys ov van 29 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger, de heer Antoine Van Nieuwenhuyze, raadslid, of de plaatsvervangend vertegenwoordiger, mevrouw Leen Gryffroy, raadslid, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 29 november 2024, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Farys ov
Naar aanleiding van de fusie Nazareth-De Pinte moeten straten een nieuwe naam krijgen en/of hernummerd worden. Met uitzondering van de Heerweg (die Heirweg wordt), is besloten om een inspraaktraject op te starten om de straten te hernoemen.
Op basis van de resultaten hiervan, werden door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2024 de nieuwe straatnamen en/of hernummering voorlopig vastgesteld. De inwoners konden bezwaren indienen in de periode van 30 juni 2024 tot en met 15 augustus 2024.
Er werd één bezwaar ingediend m.b.t. de hernummering van de Bosstraat.
De kosten verbonden met de straatnaamswijzigingen (aanpassingen straatnaamborden en dergelijke) zijn voorzien in het goedgekeurd MJPA 2024 (actie PE3-01-04) van Nazareth.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het bezwaar ingediend met betrekking tot de hernummering van de Bosstraat.
Artikel 2.
De gemeenteraad stelt volgende straatnamen definitief vast
Artikel 3.
De gemeenteraad beslist tot een hernummering van volgende straten voor het gedeelte op grondgebied De Pinte:
Artikel 4.
De gemeenteraad beslist om de inwoners en de eigenaars van de betrokken straten en/of hernummeringen aan te schrijven, en hierbij eveneens verder te informeren over de modaliteiten om een tegemoetkoming te ontvangen conform de gemeenteraadsbeslissing van 5 februari 2024.
In het kader van de opdracht “wegenis- en rioleringswerken Bommelstraat (Pintestraat-Polderbos)” werd Farys/TMVW aangesteld door de gemeenteraad van 9 maart 2009 als opdrachtgever/aanbestedende overheid.
De ontwerper, Studieburo Goegebeur, KBO 0476.123.510, Kestelstraat 2 te 9880 Aalter, heeft een bestek opgemaakt met nr. DOM-036-09-136-Z-Z.
De raming bedraagt 1.373.382,59 euro + 99.658,44 euro (btw) = 1.473.041,03 euro. Het aandeel van Farys bedraagt 898.818,57 euro. Het aandeel van lokaal bestuur De Pinte bedraagt 474.564,02 euro + 99.658,44 euro (btw) = 574.222,46 euro, waarvan 96.440,60 euro + 20.252,53 euro (btw) = 116.693,13 euro subsidieerbaar door Provincie Oost-Vlaanderen in het kader van het lokaal functioneel fietsnetwerk (LFF).
Artikel 1.
Het bestek met nr. DOM-036-09-136-Z-Z en de raming voor de opdracht “wegenis- en rioleringswerken Bommelstraat (Pintestraat-Polderbos)” opgesteld door de ontwerper, Studieburo Goegebeur, KBO 0476.123.510, Kestelstraat 2 te 9880 Aalter, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 1.373.382,59 euro + 99.658,44 euro (btw) = 1.473.041,03 euro, waarvan het aandeel van lokaal bestuur De Pinte 474.564,02 euro + 99.658,44 euro (btw) = 574.222,46 euro bedraagt.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
In het kader van de riolerings- en wegeniswerken Heirweg is het noodzakelijk een nieuw buffer- en infiltratiebekken aan te leggen op private terreinen in de Zwartegatstraat.
De percelen zijn kadastraal gekend als Gemeente De Pinte 44012 - eerste kadastrale afdeling, sectie C:
Er werd een grondinnemingsplan opgemaakt door Studieburo Goegebeur, Kestelstraat 2 te 9880 Aalter.
Op 16 oktober 2023 werd er door de heer Filip Cooman, erkend schatter der onroerende goederen, kantoorhoudende te 9450 Haaltert, Hoogstraat 58, een schattingsverslag opgemaakt. De venale waarde wordt geschat op:
In de huidige projectzone van de Heirweg is er onvoldoende ruimte op openbaar domein voor de wettelijk verplichte regenwaterbuffering en -infiltratie. Om die reden wordt er voorgesteld om de onbebouwde percelen langsheen de talud van de brug in de Nieuwstraat aan te kopen. Op die locatie kan het buffer- en infiltratiebekken aangelegd worden.
De aankoopprijs, alsook de notariële kosten, vallen ten laste van de Aquario-portefeuille van De Pinte.
Artikel 1.
Het grondinnemingsplan voor de percelen, kadastraal gekend als Gemeente De Pinte 44012 - eerste kadastrale afdeling, sectie C:
opgemaakt door Studieburo Goegebeur, Kestelstraat 2 te 9880 Aalter, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde vergoeding voor de grondinname, vastgesteld op 16 oktober 2023 door de heer Filip Cooman, erkend schatter der onroerende goederen, kantoorhoudende te 9450 Haaltert, Hoogstraat 58. De venale waarde wordt geschat op 11 euro/m², hetzij:
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere administratieve afhandeling.
Een reglement renteloze lening is noodzakelijk aangezien erkende verenigingen met rechtspersoonlijkheid soms duurzame en noodzakelijke verbouwingen dienen uit te voeren aan het onroerend goed waarvan zij gebruik maken maar waarvoor zij vaak onvoldoende kapitaal hebben.
Gezien het reglement 'renteloze lening' dateert van 2012, zijn bepaalde voorwaarden niet meer marktconform omwille van de inflatie, bedragen zijn niet meer geactualiseerd, eisen en normen in de bouwsector zijn verstrengd.
Om erkende verenigingen met rechtspersoonlijkheid in De Pinte adequaat te kunnen ondersteunen, is een revisie noodzakelijk.
Artikel 1.
Het reglement renteloze lening, goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 december 2011, wordt opgeheven en heeft bijgevolg slechts uitwerking tot en met de vierde dag na de bekendmaking van huidig goedgekeurd reglement.
Artikel 2.
De gemeenteraad stelt het gewijzigde reglement 'renteloze lening', zoals gevoegd in bijlage en dewelke integraal deel uitmaakt van deze beslissing, vast.
Artikel 3.
Het reglement treedt in werking vanaf de vijfde dag na de bekendmaking ervan.
De begrotingsrekening 2023 van de politiezone Schelde - Leie is goedgekeurd door de politieraad van 20 juni 2024.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de begrotingsrekening 2023 van de politiezone Schelde - Leie.
Het decreet lokaal bestuur legt de verplichting op om tussentijds een opvolgingsrapportering voor te leggen aan de raad. Dit moet minstens één keer per jaar gebeuren over de toestand per 30/06.
De opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van het lopende jaar met het geplande. Ze geeft de mogelijkheid om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen en actieplannen zoals opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025. De rapportering maakt ook melding van de financiële risico's.
Daarnaast moet de opvolgingsrapportering melding maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert. Dit is voor deze opvolgingsrapportering nihil.
De tussentijdse rapportering is niet specifiek gericht op de bewaking van de kredieten, maar moet de raadsleden wel toelaten om ook de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen.
De opvolgingsrapportering bestaat uit een stand van zaken prioritaire actieplannen, een vergelijking gerealiseerde en geraamde ontvangsten en uitgaven lopend jaar en aanvullende informatie.
In het meerjarenplan 2020-2025 gebeurt het presentatieniveau op actieplan.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de semestriële opvolgingsrapportering per 30 juni 2024.
De voorzitter deelt mee dat de vraag werd gesteld door enkele raadsleden om de raad van 28 oktober te verplaatsen. Er wordt met de administratie bekeken of dit mogelijk is.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen van de voorzitter.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
De voorzitter sluit de zitting op 30/09/2024 om 23:00.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad