De voorzitter opent de zitting op 29/03/2022 om 00:28.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
Het lokaal bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet bijgevolg in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Het lokaal bestuur was met dit doel aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance.
Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden
E bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vaste bijdragen plan ; in dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement en de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen (i.c. de gemeente) een MIPS-Groep (multi-inrichterpensioenstelsel) vormen. Binnen een MIPS-groep zullen er voor het personeel bij interne mobiliteit geen gevolgen zijn voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.
De raad dient te beslissen over het kaderreglement (zo lang hierover geen protocol is afgesloten binnen het Vlaams comité C1), de toetreding vanaf 1 januari 2022 tot OFP Prolocus, het Afzonderlijk Vermogen VVSG en het niveau van de toezegging. De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Daarnaast dient de raad een vaste vertegenwoordiger aan te duiden in de Algemene vergadering van het OFP Prolocus.
Na de beslissing tot toetreding moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en de algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.
Er moet op lokaal niveau onderhandeld worden over het kaderreglement, er vond een syndicale vergadering plaats op 16 maart 2022. De vakorganisaties deelden mee dat ze zonder akkoord van protocol op het Comité C niet mogen onderhandelen.
Door de toetreding bij een IBP (instelling voor bedrijfspensioenvoorziening) is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten.
In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden , zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn.
Ten eerste oefent het bestuur immers toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten via de algemene vergadering waar ze lid van wordt. Ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen Ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Het vast bureau stelt voor om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging goed te keuren. Verder wordt de intentie geuit om met de gemeente een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen. De voormelde intentieverklaring van het vast bureau werd in het bijzonder onderhandelingscomité van 16 maart 2022 besproken.
Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden. Als bijkomende veiligheid dient men de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, te voorzien in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgesteld op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
Op basis van het financieringsplan zullen de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS worden ingehouden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
De nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanning.
Zoals bepaald in artikel 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur wordt er geheim gestemd:
met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen
voor de heer Kristof Agache, lid van het vast bureau
met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 1 onthouding
voor de heer Willem Rombaut, lid van het vast bureau
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1.
De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van en stemt in met:
De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 3.
De raad van maatschappelijk welzijn beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en richt hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering tot OFP PROCOLUS.
Artikel 4.
De raad van maatschappelijk welzijn stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 5.
De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Artikel 6.
Gemeente en OCMW vormen samen een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 7.
De heer Kristof Agache, lid van het vast bureau, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Willem Rombaut, lid van het vast bureau, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 8 .
De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend bij de gemeente.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend bij het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
De rapportering van klachten aan de raad voor maatschappelijk welzijn werd voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur. Het reglement van klachtenbehandeling werd goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 mei 2020.
Enig artikel.
Er wordt kennis genomen van de rapportering klachtenbehandeling voor het jaar 2021.
Conform artikel 490, §2 van het decreet over het lokaal bestuur dient elke welzijnsvereniging, nadat de algemene vergadering de jaarrekening heeft vastgesteld, een afschrift van de jaarrekening te bezorgen aan elke OCMW-deelgenoot binnen de 20 dagen na de vaststelling.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan advies uitbrengen over de jaarrekening van de welzijnsvereniging aan de provinciegouverneur.
Als de raad voor maatschappelijk welzijn geen advies verstuurd heeft aan de provinciegouverneur binnen een termijn van 50 dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het OCMW, wordt hij geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
OCMW De Pinte is deelgenoot van welzijnsvereniging Sociaal Verhuurkantoor (SVK) Leie en Schelde. Als deelgenoot van SVK Leie en Schelde kan OCMW De Pinte advies uitbrengen over de jaarrekening van deze welzijnsvereniging aan de provinciegouverneur.
Op 10/03/2022 bezorgde SVK Leie en Schelde een afschrift van de vastgestelde jaarrekening 2021 en een kopie van het uittreksel van de algemene vergadering op dewelke de jaarrekening werd vastgesteld (d.d. 09/03/2022) aan het OCMW.
De jaarrekening bevat alle vereiste onderdelen en werd tijdig aan het OCMW bezorgd. Schema J2 toont een exploitatiesaldo van -€ 2.223, een beschikbaar budgettair resultaat van € 240.509 en een (gecorrigeerde) autofinancieringsmarge van -€ 2.223.
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn wenst positief advies uit te brengen over de jaarrekening 2021 van SVK Leie en Schelde.
Artikel 2.
De raad voor maatschappelijk welzijn zal dit advies binnen 50 dagen na ontvangst van de jaarrekening overmaken aan de provinciegouverneur.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de voorzitter van het Sociaal Verhuurkantoor, p/a Zwanestraat 30- 9810 Nazareth.
Enig artikel.
Er zijn geen mededelingen van de voorzitter.
Op de vraag van de voorzitter wie van de raadsleden een mondelinge vraag wil stellen, wordt genoteerd:
Raadslid Verleyen: een vraag
Raadslid Quintyn: een vraag
2022/CV/3: Raadslid Verleyen vraagt naar de bezetting in het woonzorgcentrum. Er wordt geantwoord dat er één kamer leeg staat. De week ervoor stonden drie kamers leeg.
2022/IQ/2: Raadslid Quintyn verwijst naar moeilijkheid om maatschappelijk werkers te vinden, en vraagt waarom er geen vacatures te vinden zijn op de website? Er wordt geantwoord dat er een aanwervingsprocedure lopende is. De inschrijvingen zijn net afgerond, de examens starten binnenkort.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn