De voorzitter opent de zitting op 19/12/2023 om 19:58.
Wegens verhindering van de voorzitter, de heer Vincent Van Peteghem, neemt de voorzitter van het BCSD, mevrouw Kathleen Ghyselinck, het voorzitterschap van de raad waar, zoals bepaald in het besluit van de voorzitter van de raad van 27 november 2020 betreffende de vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, voor de behandeling van agendapunten 1 tot en met 5 en voor de behandeling van agendapunt 22.
De zitting van de gemeenteraad werd geschorst na behandeling en beraadslaging van agendapunten 1 tot en met 9.
Tijdens de schorsing vond de raad voor maatschappelijk welzijn plaats voor de behandeling en beraadslaging van agendapunten 1 tot en met 4.
Na afhandeling van deze agendapunten werd de gemeenteraad opnieuw geopend voor de behandeling en beraadslaging van agendapunten 10 tot en met 21.
De zitting van de gemeenteraad werd opnieuw geschorst na het openbare gedeelte. Tijdens de schorsing vond de raad voor maatschappelijk welzijn plaats voor de behandeling en beraadslaging van agendapunten 5 tot en met 13. Na afhandeling van de raad voor maatschappelijk welzijn werd de zitting van de gemeenteraad opnieuw geopend om de agenda van de besloten zitting te behandelen.
De notulen van de vorige vergadering worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Enig artikel.
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
De jaarrekening is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en werd door de beide raden vastgesteld op 26 juni 2023.
De toezichthoudende overheid bezorgde ons op 30 november 2023 het goedkeuringsbesluit over de jaarrekening 2022.
De jaarrekening 2022 werd vastgesteld met de volgende saldi:
Enig artikel.
Het goedkeuringsbesluit van de gouverneur over de jaarrekening 2022 wordt ter kennis genomen.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de raad:
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering 31/12/2022 zoals gehecht in bijlage.
Op 1 januari 2024 gaat cultuurregio Leie Schelde van start met de UiTPAS.
Om op een vlotte manier van start te gaan met de verschillende gemeenten binnen regio Schelde-Leie werd een regionaal kaderreglement opgemaakt. Het regionaal kader moet in samenhang gezien worden met de andere documenten uit de bijlage namelijk de basisovereenkomst met publiq, samen met de algemene voorwaarden en de algemene verwerkingsvoorwaarden, de samenwerkingsovereenkomst voor aanbieders en de gebruikersvoorwaarden en privacyverklaring.
Met de UiTPAS Leie-Schelde willen de deelnemende besturen en de cultuurregio Leie-Schelde de vrijetijdsparticipatie van al hun inwoners stimuleren, en dit voor zowel gemeentelijke activiteiten als activiteiten van verenigingen en privéorganisatoren. Een specifieke doelstelling van UiTPAS Leie-Schelde is het verhogen van de vrijetijdsparticipatie van mensen met een laag inkomen en personen die met andere participatiedrempels te maken krijgen, door het uitreiken van een UiTPAS met kansentarief. UiTPAS Leie Schelde stelt voor om de basisdoelgroep, zoals bepaald door Vlaanderen, aan te vullen met de doelgroepen van de European Disability Cart, Pleegzorgkinderen en doorverwijzing op maat door het sociaal huis.
Tenslotte worden er ook verschillende welkomstvoordelen voorzien bij de aankoop van een UiTPAS. De kerngroep stelt hierbij voor om een gratis gadget te voorzien, alsook een getrouwheidscadeautje op basis van de gespaarde puntenaantallen.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om artikel 2 van het reglement aan te vullen met de doelgroep 'bewoners van het LOI uit de gemeente'.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om in artikel 3 van het reglement 'zorginstellingen' te wijzigen in 'residentiële zorginstellingen' en de bepaling 'met name Home Thaleia en het WZC Scheldevelde' te schrappen.
Met beide amendementen wordt éénparig akkoord gegaan.
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit de UiTPAS in zijn hoedanigheid van kansentarief en van getrouwheidskaart vanaf 1 februari 2024 toe te passen voor het vrijetijdsaanbod van het lokaal bestuur De Pinte.
Artikel 2.
De gemeenteraad besluit de basisdoelgroep voor het verkrijgen van een kansenpas zoals bepaald door Publiq Vlaanderen (Verhoogde tegemoetkoming ziekenfonds en collectieve schuldenregeling sociale dienst) aan te vullen met volgende doelgroepen: European Disability Card (EDC), pleegzorgkinderen, personen met doorverwijzing op maat door het sociaal huis en bewoners van het LOI uit de gemeente.
Artikel 3.
De gemeenteraad kent een organisatie- en groepspas met kansentarief toe aan residentiële zorginstellingen uit de gemeente.
Artikel 4.
De gemeenteraad gaat akkoord met het regionaal kader UiTPAS Leie-Schelde en onderschrijft de bijhorende standaardovereenkomsten (Basisovereenkomst tussen Publiq, Cultuurregio Leie-Schelde en de deelnemende gemeenten, samen met de Algemene Voorwaarden en Algemene Verwerkingsvoorwaarden en de gebruikersvoorwaarden en privacyverklaring voor de pashouder).
Artikel 5.
De gemeenteraad engageert zich principieel om welkomstvoordelen aan te bieden bij de aankoop van een UiTPAS en omruilvoordelen te verschaffen bij het gebruik ervan. De praktische uitvoering hiervan wordt aan het college van burgemeester en schepenen gedelegeerd.
Op 1 januari 2024 gaat cultuurregio Leie Schelde van start met de UiTPAS.
Om op een vlotte manier van start te gaan met de verschillende gemeenten binnen regio Schelde-Leie werd een regionaal kader opgemaakt. Het regionaal kader moet in samenhang gezien worden met de andere documenten uit de bijlage namelijk de basisovereenkomst met publiq, samen met de algemene voorwaarden en de algemene verwerkingsvoorwaarden, de samenwerkingsovereenkomst voor aanbieders en de gebruikersvoorwaarden en privacyverklaring.
Met de UiTPAS Leie Schelde willen de deelnemende besturen en de cultuurregio Leie Schelde de vrijetijdsparticipatie van al hun inwoners stimuleren, en dit voor zowel gemeentelijke activiteiten als activiteiten van verenigingen en privé-organisatoren. Een specifieke doelstelling van UiTPAS Leie Schelde is het verhogen van de vrijetijdsparticipatie van mensen met een laag inkomen en personen die met andere participatiedrempels te maken krijgen, door het uitreiken van een UiTPAS met kansentarief. UiTPAS Leie schelde stelt voor om de basisdoelgroep, zoals bepaald door Vlaanderen, aan te vullen met de doelgroepen van de European Disability Cart, Pleegzorgkinderen en doorverwijzing op maat door het sociaal huis.
Er zijn afspraken gemaakt binnen cultuurregio Leie Schelde zijnde €5 voor een UiTPAS zonder kansentarief voor personen ouder dan 25 jaar, €2 voor een UiTPAS zonder kansentarief voor personen tot en met 25 jaar, €1 voor een UiTPAS met kansentarief.
Als laatste worden er ook verschillende welkomstvoordelen voorzien bij de aankoop van een UiTPAS. De kerngroep stelt hierbij voor om een gratis gadget te voorzien vanuit cultuurregio Leie Schelde, een gratis gadget vanwege Lokaal bestuur De Pinte zoals een 9840-tas, de mogelijkheid om 2,5 euro korting te krijgen bij een gemeentelijke activiteit, een gratis drankje bij 'het vijfde kwart' en een gratis publicatie zoals een brochure van Erfgoed.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt een retributietarief vast voor de aankoop van de UiTPAS, zijnde €5 voor een UiTPAS zonder kansentarief voor personen ouder dan 25 jaar, €2 voor een UiTPAS zonder kansentarief voor personen tot en met 25 jaar, €1 voor een UiTPAS met kansentarief.
Artikel 2.
Deze retributie dient te worden betaald bij de afhaling van de UiTPAS, voor de afgifte van de fysieke UiTPAS.
Artikel 3.
Deze retributie dient te worden voldaan in contanten of via digitale weg (Payconiq of vergelijkbaar systeem).
Artikel 4.
De aanschaf van een algemene UiTPAS kan enkel aan de balies van het OCP, van de bibliotheek en van het sociaal huis. De aanschaf van een UiTPAS aan kansentarief kan enkel worden afgehandeld aan de balie van het sociaal huis.
Artikel 5.
Dit retributiereglement treedt in werking vanaf 1 januari 2024.
Na een grondige evaluatie van de jaarwerking van de gemeentelijke Speelpleinwerking Amigos, dient het retributiereglement te worden gewijzigd. De wijzigingen werden voorgesteld op de Gezinsraad van 18 september 2023.
Volgende aanpassingen werden opgenomen:
Na een grondige evaluatie van de werking 2023 dringt een wijziging van het reglement zich op. De voorstellen tot wijziging werden voorgelegd op de Gezinsraad van 18 september 2023.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om in het retributiereglement, gehecht in de bijlagen, artikel 4 te schrappen en waarmee éénparig akkoord wordt gegaan.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt het Retributiereglement Speelpleinwerking Amigos, zoals gehecht in de bijlagen, vast.
Artikel 2.
Het reglement gaat in op 1 januari 2024 en eindigt op 31 december 2025.
Artikel 3.
Het retributiereglement Speelpleinwerking Amigos, goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 april 2029, wordt opgeheven.
Artikel 4.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur.
Voor bepaalde activiteiten georganiseerd door de bibliotheek zal toegangsgeld van 5 euro gevraagd worden.
Het inschrijven en betalen wordt geregeld via Ticketgang.
Het beheersorgaan van de bibliotheek geeft advies over het al dan niet betalend zijn van activiteiten:
Met de UiTPAS kan men ook punten sparen die kunnen geruild worden voor deelname aan een betalende lezing.
Om te voorkomen dat mensen zich inschrijven voor activiteiten en dan toch niet komen opdagen, wordt vanaf 1 januari 2024 voor bepaalde activiteiten toegangsgeld gevraagd.
Het niet komen opdagen van mensen is zeer vervelend als er nog geïnteresseerden op de wachtlijst staan die dan geen kans krijgen om deel te nemen.
Naast het online tickets verkopen wordt ook nog de mogelijkheid aangeboden om in de bibliotheek tickets aan te kopen via bancontact.
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om in artikel 1 van het reglement 'zoals omschreven in artikel 3 van dit reglement (lezingen, workshops en andere)' te schrappen en in artikel 3 van het reglement de zin 'Activiteiten voor kinderen, familievoorstellingen en activiteiten gericht op een moeilijk te bereiken publiek blijven gratis.' ook te schrappen en waarmee éénparig akkoord wordt gegaan.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt het reglement 'Retributie deelname aan activiteiten van de bibliotheek' zoals in de bijlage aan dit besluit gehecht, vast.
Artikel 2.
Het reglement 'Retributie deelname aan activiteiten van de bibliotheek' gaat in op 1 januari 2024.
Artikel 3.
Het reglement 'Retributie deelname aan activiteiten van de bibliotheek' wordt kenbaar gemaakt aan de gebruikers.
Wijzigen van de kredieten in een meerjarenplan kan op 3 manieren gebeuren:
Het vaststellen is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Binnen de geldende regels van onze kredietbewaking kunnen we kredieten limitatief binnen het meerjarenplan verschuiven binnen het totaal van de:
Op basis van het nazicht van de boekhouding, de standopgave en de input vanuit de diensten werden de meerjarenplankredietverschuivingen 1/2023 t.e.m. 6/2023 opgesteld (zie bijlage)
De voornaamste wijzigingen zijn:
- een aantal technische verschuivingen: veranderen van algemene rekening, budgethouder, ...
- een aantal verschuivingen in kader van de dagelijkse werking
De verschuivingen zijn limitatief wat betekent dat het totaalbedrag uit het meerjarenplan voor de kredieten 2023 van het toegekende exploitatie -en investeringskrediet niet wijzigt. Daarom worden de wettelijke schema's niet opnieuw afgedrukt.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de meerjarenplankredietverschuivingen 1/2023 t.e.m. 6/2023 - deel gemeente, zoals gehecht in bijlage.
De Vlaamse Regering vraagt de lokale besturen om vrijwillig een fusie met gelijkgezinde lokale besturen te onderzoeken en te overwegen.
Op 19 juni 2023 werd de principiële beslissing genomen tot vrijwillige samenvoeging van de lokale besturen De Pinte en Nazareth.
Deze beslissing vloeit voort uit:
De gemeenteraad van 25 september 2023 gaf een expliciet mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om op te treden in het fusiecollege en te beslissen over zaken die de lopende zaken overstijgen.
Beslissingen die het fusiecollege neemt over handelingen die niet tot de lopende zaken behoren zullen gerapporteerd worden aan de gemeenteraad zodat de raadsleden hun controlefunctie kunnen uitvoeren.
De gemeenteraad wordt geïnformeerd over de toepassing definitie lopende zaken van het fusiecollege (stuurgroep) op 24 november 2023 aangaande meerjarenplanaanpassing.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis over de toepassing definitie lopende zaken van het fusiecollege (stuurgroep) op 24 november 2023 aangaande meerjarenplanaanpassing.
Het meerjarenplan wordt minstens 1 keer per jaar geactualiseerd, onder meer met een belangrijke inschrijving van het gecumuleerde budgettaire resultaat van de jaarrekening 2022, zoals wettelijk vereist, in het schema M2.
De meerjarenplanaanpassing is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een (gewijzigde) strategische nota, aangepaste financiële nota, een toelichting en documentatie. Er is geen gemeentelijke bijdrage meer van de gemeente naar het OCMW.
Tijdens het jaar 2023 zijn er een aantal wijzigingen van de ramingen, als kredietverschuivingen gebeurd. Deze verschuivingen kaderen in het beheer van de kredieten en werden telkens ter kennisname op de raad gebracht. Dit zijn beheersdocumenten die geen impact kennen op de wettelijke schema's.
Uit artikel 257, §1, 4de lid van het DLB volgt dat de financiële nota verlengd moet worden t.e.m. het boekjaar 2026.
De strategische nota moet enkel de periode 2020-2025 beschrijven.
Wat de autofinancieringsmarge betreft, is steeds deze van 2025 bepalend.
De verschillenanalyse in het rapport voor de meerjarenplanaanpassing baseert zich dan ook op de verschillen tussen de derde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (3.MJP2020-2025) en de vierde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (4.MJP2020-2025).
Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen:
In de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4:
werd het budgettair resultaat van het boekjaar uit de jaarrekening 2022 verwerkt: -23 686 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat, jaarrekening 2022, bedroeg 9 652 373 euro.
Enig artikel.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4 wijzigt de voorziene kredieten in 2023 en bevat de beginkredieten 2024.
De gemeenteraad stelt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4 - deel gemeente vast.
Het meerjarenplan wordt minstens 1 keer per jaar geactualiseerd, onder meer met een belangrijke inschrijving van het gecumuleerde budgettaire resultaat van de jaarrekening 2022, zoals wettelijk vereist, in het schema M2.
De meerjarenplanaanpassing is een gezamenlijk beleidsrapport voor gemeente en OCMW en bevat een (gewijzigde) strategische nota, aangepaste financiële nota, een toelichting en documentatie. Er is geen gemeentelijke bijdrage meer van de gemeente naar het OCMW.
Tijdens het jaar 2023 zijn er een aantal wijzigingen van de ramingen, als kredietverschuivingen gebeurd. Deze verschuivingen kaderen in het beheer van de kredieten en werden telkens ter kennisname op de raad gebracht. Dit zijn beheersdocumenten die geen impact kennen op de wettelijke schema's.
Uit artikel 257, §1, 4de lid van het DLB volgt dat de financiële nota verlengd moet worden t.e.m. het boekjaar 2026.
De strategische nota moet enkel de periode 2020-2025 beschrijven.
Wat de autofinancieringsmarge betreft, is steeds deze van 2025 bepalend.
De verschillenanalyse in het rapport voor de meerjarenplanaanpassing baseert zich dan ook op de verschillen tussen de derde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (3.MJP2020-2025) en de vierde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (4.MJP2020-2025).
Artikel 249 stelt dat de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een geïntegreerd geheel vormen:
In de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4:
Enig artikel.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4 wijzigt de voorziene kredieten in 2023 en bevat de beginkredieten 2024.
De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4 - deel OCMW zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn op 19 december 2023 goed.
Op 19 december 2023 werd de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4 vastgesteld. Het cijfermateriaal van de nominatieve subsidies is hierin opgenomen.
Het artikel 41 23° van het decreet lokaal bestuur stipuleert: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen toevertrouwd worden: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De toegestane werkingssubsidies werden, op aanbeveling van ABB, in 4 categorieën onderverdeeld:
Door deze opdeling worden de werkingssubsidies, gelinkt aan een samenwerkingsovereenkomst, niet meer vermeld op de lijst van de nominatieve subsidies.
De samenwerkingsovereenkomsten vanuit de wet op de overheidsopdrachten worden geboekt onder goederen en diensten onder MAR616.
Andere samenwerkingsovereenkomsten blijven verwerkt als toegestane werkingssubsidie onder MAR649.
Artikel 1.
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies 2024 toe volgens het document GR20231219, zoals gehecht in bijlage.
Artikel 2.
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een subsidieaanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
Op 19 december 2023 werd de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4 vastgesteld. Het cijfermateriaal van de nominatieve subsidies is hierin opgenomen.
Het artikel 41 23° van het decreet lokaal bestuur stipuleert: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen toevertrouwd worden: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De toegestane werkingssubsidies werden, op aanbeveling van ABB, in 4 categorieën onderverdeeld:
Door deze opdeling worden de werkingssubsidies, gelinkt aan een samenwerkingsovereenkomst, niet meer vermeld op de lijst van de nominatieve subsidies.
De samenwerkingsovereenkomsten vanuit de wet op de overheidsopdrachten worden geboekt onder goederen en diensten onder MAR616.
Andere samenwerkingsovereenkomsten blijven verwerkt als toegestane werkingssubsidie onder MAR649.
Artikel 1.
Het reglement toekennen nominatieve subsidies 2023 - versie GR20221220 wordt opgeheven vanaf heden.
Artikel 2.
De gemeenteraad kent de gewijzigde nominatieve subsidies 2023 toe volgens het document GR20231219, zoals gehecht in bijlage.
Artikel 2.
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage.
Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een subsidieaanvraag.
Een subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is.
Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde, aanvrager.
De lokale politie wordt niet uitsluitend gefinancierd met federale dotaties. De gemeentebesturen moeten de financiële middelen van de zones van de lokale politie aanvullen met een gemeentelijke dotatie.
De gemeentelijke dotatie moet minimaal volstaan om de zone waar de gemeente deel van uitmaakt over voldoende middelen te laten beschikken zodat alle uitgaven kunnen worden gedekt die voortkomen uit de vervulling van haar wettelijk verplichte opdrachten.
In de politieraad van 23 november 2023 werd de politiebegroting 2024 goedgekeurd.
De gemeenteraad stelt dotatie 2024 vast.
De gevraagde dotatie werd conform de verdeelsleutel van 21,62% voor 2024 berekend en bedraagt 1.371.468,81 euro:
De gevraagde werkingstoelage en investeringstoelage past in de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 nr. 4.
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt de dotatie 2024 voor de politiezone Schelde-Leie vast op 1.287.961,56 euro voor de gewone politiebegroting en op 83.507,25 euro voor de buitengewone politiebegroting.
Artikel 2.
Een afschrift van onderhavige beraadslagingen zal worden overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen en aan de voorzitter van het politiecollege.
Met het oog op goede samenwerking inzake huur en verhuur van de sporthal Erasmus, is een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen van 16 juni 2023 tussen lokaal bestuur De Pinte en de scholengroep 24K waartoe GO! Erasmus en de Kleine Prins behoren.
Op 22 september 2023 werd een addendum goedgekeurd om noodzakelijke renovatiewerken aan de sporthal te kunnen uitvoeren.
Hierin werd de mogelijkheid voorzien om de renovatie te laten prefinancieren via een voorafname van de huurgelden verschuldigd voor het gebruik.
Deze prefinanciering houdt een renteloze toegestane lening in voor de periode bepaald volgens het addendum van de overeenkomst.
Het bedrag kan maximaal 20.000 euro bedragen.
Het toestaan van een renteloze lening is de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Enig artikel.
De gemeenteraad staat de renteloze lening toe voor een maximumbedrag van 20.000,00 euro aan GO! scholengroep 24 volgens de modaliteiten opgenomen in het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst.
Sinds meer dan 15 jaar gaan de 5de-klassers op ruimteklassen naar het Euro Space Centrum in Transinne.
Ze verblijven daar van maandag tot vrijdag (4 nachten).
Het pedagogische en didactische karakter van de ruimteklas wordt mede gegarandeerd door de begeleiding van gespecialiseerde monitoren van het Euro Space center. Naast de zuiver wetenschappelijke inhouden is er de nodige variatie voorzien zoals o.a. : het bouwen en lanceren van micro-raketjes, een simulatie van een Mars-missie, het gebruiken van verschillende toestellen zoals de ‘moonwalk’ en de ‘multi-axis’, ....
Ondertussen bedragen de verblijfskosten voor de leerlingen 293 euro per leerling. Daar bovenop komen nog de onkosten voor busvervoer en extra begeleiding. Dit resulteert tot een bijdrage van meer dan 300 euro per leerling.
Omdat men de leerlingen deze unieke ervaring niet willen ontzeggen, werd door de oudervereniging een financiële actie op poten gezet om de bijdrage van de leerlingen te beperken tot 300 euro.
Dit bedrag overschrijdt de minder scherpe maximumfactuur van 480 euro niet (bevat ook zeeklassen en sportklassen).
De opbrengst van deze actie, 1.059 euro, zal worden overgemaakt aan de gemeente om de kostprijs voor de leerlingen te drukken.
Enig artikel.
De schenking van 1.059 euro door de oudervereniging gemeentelijke basisschool ter financiering voor de ruimteklassen wordt aanvaard.
Tuc Rail start in 2024 met het ophogen van de perrons van station De Pinte.
Naar aanleiding van de lopende studies stelt Tuc Rail volgende vragen aan de gemeente:
Om de lift naar het perron aan de kant van de Florastraat te kunnen bouwen, dient een liftkoker gebouwd te worden op de parkeerplaats naast het station. Deze grond is in eigendom van Infrabel maar in beheer gegeven aan de gemeente in het kader van zogenaamde "kleine wegenis".
Gelet op het ter zitting aangebracht amendement om het voorstel van besluit te wijzigen en waarbij wordt voorgesteld volgend artikel ter stemming voor te leggen en waarmee met 20 stemmen voor (Vincent Van Peteghem, Lieve Van Lancker, Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Kathleen Ghyselinck, Antoine Van Nieuwenhuyze, Leen Gryffroy, Erik Van de Velde, Hannes Eechaute, Bert Seynhaeve, Marian De Bie, Wim Vanbiervliet, Trudo Dejonghe, Lutgard Vermeyen, Christel Verleyen, Marthe Van Den Abbeele, Evelyne Gomes, Ina Quintyn) en 1 onthouding (Hilde Claeys) akkoord wordt gegaan:
Enig artikel.
De gemeenteraad geeft Tuc Rail toestemming om:
Motivatie stemgedrag
Raadslid Claeys stemt tegen omwille van de inplanting van de liftkoker aan de zijde van de Florastraat. Dit is bijzonder ongunstig voor de verkeersveiligheid, gezien dit een deel van de openbare weg inneemt en de zichtbaarheid hindert. De Florastraat wordt op die plaats nog smaller dan ze al is. De bereikbaarheid van de lift voor mindervalide mensen wordt bemoeilijkt doordat de lift niet in de buurt ligt van een parkeerplaats. Het voorzien van liften om de bereikbaarheid van de perrons te verzekeren is positief, maar de lift in de Florastraat is geen goede oplossing voor de verkeersveiligheid aan een druk knooppunt en slecht bereikbaar voor mindervaliden.
Enig artikel.
De gemeenteraad geeft Tuc Rail toestemming om:
De Stad Gent wenst in navolging van het mobiliteitsplan voor het centrum van Gent voor elke andere wijk van Gent (wijk)mobiliteitsplannen aan te nemen en uit te voeren.
Op 21 februari 2022 keurde de Gemeenteraad het Wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde met beknopte beschrijving goed. Dit plan bestaat uit verschillende deeldomeinen, waaronder een specifieke verkeersafwikkeling voor de wijk ‘Rijvissche’ waarbij beslist werd om aan de ene kant in de Rijvisschestraat en aan de andere kant in de Pieter Paul Rubenslaan éénrichtingsverkeer in te voeren.
Hierdoor zou men vanaf de N60 niet langer de Rijvisschestraat mogen inrijden en vanaf de N43 niet langer de Pieter Paul Rubenslaan om het tussengelegen gebied te bereiken.
In het tussengebied liggen niet alleen heel wat woningen, doch ook een bedrijvenpark 3Square Village met kantoren en seminarieruimtes. Ganse deze site kan vandaag bereikt worden via de beide straten , waardoor de lasten worden verspreid en zelfs een groot deel van het verkeer niet door de Klossestraat moet rijden.
Door het nieuwe mobiliteitsplan zou deze site enkel kunnen bereikt worden via enerzijds de Putstraat en anderzijds de Heistraat. Beide straten kunnen enkel bereikt worden via de Klossestraat. De Klossestraat ligt evenwel ook voor de helft op grondgebied van De Pinte.
Vanzelfsprekend zal de verkeersdrukte in de Klossestraat toenemen. Zeker in de ochtend en avondspits, waar het nu al bijzonder druk is. Het betekent ook dat er meer verkeer de fietssnelweg zal kruisen.
Naar mijn informatie werd de gemeente De Pinte niet gekend noch betrokken bij de totstandkoming van dit mobiliteitsplan, terwijl dit wel een belangrijke invloed zal hebben op het verkeer in onze gemeente. Dit getuigt niet echt van goed nabuurschap.
Er heerst ongerustheid bij de inwoners van De Pinte die in de Klossestraat en aangrenzende straten wonen en die nooit betrokken werden en niet konden deelnemen aan het participatief project.
Via de pers blijkt dat het plan wordt aangevochten via de rechtbank door een buurtcomité maar ook dat er nog een gesprek gepland is met de burgemeester van de stad Gent. Mogelijks kan een en ander dus nog aangepast worden. Eventueel dient de gemeente ook in de procedure tussen te komen, doch dit is geen doel op zich.
Het is aangewezen dat de gemeente De Pinte zou worden gekend en betrokken.
Enig artikel.
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om contact op te nemen met de stad Gent om de bezorgdheden over te brengen van de gemeenteraad aangaande dit mobiliteitsplan met de vraag om in overleg te gaan en gekend en betrokken te worden bij de verdere uitrol en/of aanpassingen van dit mobiliteitsplan.
De interpellatie, ingediend door raadslid Vanbiervliet (Ruimte), wordt behandeld.
De interpellatie wordt behandeld.
Er zijn geen mededelingen van de voorzitter
De gemeenteraad neemt kennis van onderstaande mondelinge vragen:
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen en antwoorden.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Goethals
Algemeen directeur
Vincent Van Peteghem
Voorzitter gemeenteraad