Terug
Gepubliceerd op 29/11/2024

Besluit  Vast bureau

vr 22/11/2024 - 13:30

Arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW personeel (art.186 §1 en §2 , 1° en 2° DLB) - wijziging in het kader van de fusie

Aanwezig: Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Veerle Goethals, Algemeen directeur
Feiten en context

Het is noodzakelijk om het arbeidsreglement van de gemeente De Pinte en gemeente Nazareth op elkaar af te stemmen in het kader van de fusie.

Daarnaast werd het arbeidsreglement up-to-date gebracht conform de gewijzigde regelgeving in verband met de psychosociale risico's op het werk, de re-integratie van arbeidsongeschikte werknemer, de klokkenluidersregeling en de regeling rond arbeidsongeschiktheid.

Er wordt bepaald wanneer het loon moet uitbetaald worden en dat de dienstreizen zo veel als mogelijk via het openbaar vervoer of de dienstwagen moeten gebeuren.

De uurregeling voor de administratieve medewerkers, de technische uitvoeringsdienst, de poetsdienst en de zaalwachters werden aangepast en de modaliteiten werden vastgelegd.

De bepalingen rond telewerk worden eveneens vastgelegd, er mag maximaal 40% telewerk verricht worden (bij een voltijdse aanstelling) en altijd in overleg met de leidinggevende.

Ten slotte werden bepaalde gegevens aangepast (vertrouwenspersoon, medewerkers EHBO,...).

Hogere regelgeving
  • Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, waarbij alle openbare besturen sinds juli 2003 verplicht zijn een arbeidsreglement te hebben voor hun personeel
  • Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn
  • Wet betreffende werkbaar en wendbaar werk van 15 maart 2017
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84 §3 2°
Vorige beslissingen
  • Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 in verband met het vaststellen van het delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting
  • Besluit van het vast bureau van 15 december 2023 in verband met de vaststelling van het arbeidsreglement
  • Besluit van het vast bureau van 22 maart 2024 in verband met arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW personeel (art.186 §1 en §2 , 1° en 2° DLB) - opname van reglement betreffende het gebruik van autodeelwagens - vaststellen
Motivering

De bepalingen van het arbeidsreglement van de gemeente Nazareth en de gemeente De Pinte moeten op elkaar afgestemd worden. De wettelijke bepalingen moeten opgenomen worden.

Besluit

Artikel 1.

Het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel (art.186 §1 en §2, 1° en 2° DLB) wordt vastgesteld.


Artikel 2.

Het arbeidsreglement wordt aan ieder personeelslid bezorgd en toegelicht en naar de Algemene directie toezicht op de Sociale inspectie gestuurd.


Artikel 3.

Dit arbeidsreglement gaat in vanaf 1 januari 2025.