In de loop van 2021 werden er verschillende participatiemomenten met inwoners georganiseerd omtrent de verkeerssituatie en -veiligheid in de stationsomgeving. Op basis van de input van de participatie met inwoners, de mobiliteitsraad, politie, studiebureau Traject en andere actoren schuift het lokaal bestuur een voorkeurscenario voor een nieuwe verkeersafwikkeling in het centrum van De Pinte naar voor. De inrichting van veilige en duidelijke verkeersstromen voor alle weggebruikers is daarbij de voornaamste beweegreden.
Door een aantal aanpassingen in de circulatie van de stationsomgeving (eenrichtingsverkeer en knip) krijgt de zwakke weggebruiker een duidelijke en veilige plaats op het openbaar domein, terwijl het station en de parking in de Julien Anthierenslaan toegankelijk blijven voor het gemotoriseerde verkeer. Tegelijk wordt er éénrichtingsverkeer en een parkeerverbod op de haakse parkeerplaatsen in de Baron de Gieylaan ingevoerd. Hierdoor komt er ruimte vrij voor terrassen, flaneren langs uitstalramen van winkels, wandelen met de kinderwagen of de rolstoelgebruiker, beleven en ontmoeten.
De vernieuwde verkeersafwikkeling wordt getest met een proefopstelling. Deze proefopstelling start op 14 maart 2022 en duurt tot en met 15 mei 2022. Na de evaluatie wordt een definitieve verkeersafwikkeling voorgelegd aan de gemeenteraad van juni 2022.
Aangezien er voor deze proefopstelling gebruik wordt gemaakt van het openbaar domein, is het noodzakelijk de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen in het belang van de weggebruikers.
Enig artikel.
De maatregelen, opgesomd in de tijdelijke politieverordening van 25 februari 2022, worden opgeheven op maandag 16 mei 2022 om 6 uur.