Terug
Gepubliceerd op 07/03/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

vr 25/02/2022 - 14:00

Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer - verkeersafwikkeling stationsomgeving

Aanwezig: Lieve Van Lancker, Wd. burgemeester
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Schepenen
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Wendy Rogge, Wd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Veerle Goethals, Algemeen directeur
Feiten en context

In de loop van 2021 werden er verschillende participatiemomenten met inwoners georganiseerd omtrent de verkeerssituatie en -veiligheid in de stationsomgeving. Op basis van de input van de participatie met inwoners, de mobiliteitsraad, politie, studiebureau Traject en andere actoren schuift het lokaal bestuur een voorkeurscenario voor een nieuwe verkeersafwikkeling in het centrum van De Pinte naar voor. De inrichting van veilige en duidelijke verkeersstromen voor alle weggebruikers is daarbij de voornaamste beweegreden.

Door een aantal aanpassingen in de circulatie van de stationsomgeving (eenrichtingsverkeer en knip) krijgt de zwakke weggebruiker een duidelijke en veilige plaats op het openbaar domein, terwijl het station en de parking in de Julien Anthierenslaan toegankelijk blijven voor het gemotoriseerde verkeer. Tegelijk wordt er éénrichtingsverkeer en een parkeerverbod op de haakse parkeerplaatsen in de Baron de Gieylaan ingevoerd. Hierdoor komt er ruimte vrij voor terrassen, flaneren langs uitstalramen van winkels, wandelen met de kinderwagen of de rolstoelgebruiker, beleven en ontmoeten.

De vernieuwde verkeersafwikkeling wordt getest met een proefopstelling. Deze proefopstelling start op 14 maart 2022 en wordt, na evaluatie, mits eventuele aanpassingen voorgelegd aan de gemeenteraad van 27 juni 2022.

Hogere regelgeving
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16 maart 1968
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg en zijn wijzigingen
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, laatst gewijzigd bij decreet van 28 maart 2014, inzonderheid artikel 5
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, inzonderheid artikel 4
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Motivering

Aangezien er voor deze proefopstelling gebruik wordt gemaakt van het openbaar domein, is het noodzakelijk de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen in het belang van de weggebruikers.

Besluit

Artikel 1.

In de Koning Albertlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat, wordt een knip geplaatst voor gemotoriseerd verkeer. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

  • C31b met onderbord M12 ter hoogte van Stationsstraat 16
 

Artikel 2.

In de Stationsstraat wordt er éénrichtingsverkeer ingevoerd tussen de Koning Albertlaan en de J. Anthierenslaan, in de richting van de J. Anthierenslaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

  • F19 met onderbord M12 ter hoogte van Stationsstraat 9
  • C1 met onderbord M12 ter hoogte van Stationsstraat 2


Artikel 3.

In de J. Anthierenslaan wordt er éénrichtingsverkeer ingevoerd, in de richting van de rotonde Vredestraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

  • F19 met onderbord M12 ter hoogte van Stationsstraat 2
  • F19 met onderbord M12 ter hoogte van J. Anthierenslaan 18
  • F19 met onderbord M12 ter hoogte van J. Anthierenslaan 32
  • F19 met onderbord M12 ter hoogte van J. Anthierenslaan 40
  • C1 met onderbord M12 ter hoogte van J. Anthierenslaan 1
  • C1 met onderbord M12 ter hoogte van J. Anthierenslaan 2, richting de rotonde Vredestraat
  • C1 met onderbord M12 ter hoogte van J. Anthierenslaan 19 in de J. Anthierenslaan
  • C1 met onderbord M12 ter hoogte van Begonialaan 34 in de J. Anthierenslaan
  • C1 met onderbord M12 ter hoogte van J. Anthierenslaan 35
  • D1e met onderbord M12 ter hoogte van de parking in de J. Anthierenslaan
  • D1e met onderbord M12 ter hoogte van Begonialaan 34 in de Begonialaan
  • D1e met onderbord M12 ter hoogte van J. Anthierenslaan 19 in de Hortensialaan
 

Artikel 4.

In de Baron de Gieylaan wordt er éénrichtingsverkeer ingevoerd, in de richting van de rotonde Vredestraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:

  • F19 met onderbord M12 ter hoogte van Baron de Gieylaan 1
  • F19 met onderbord M12 ter hoogte van Baron de Gieylaan 9
  • F19 met onderbord M12 ter hoogte van Baron de Gieylaan 31
  • C1 met onderbord M12 ter hoogte van Koning Albertlaan 2A in de Baron de Gieylaan
  • C1 met onderbord M12 ter hoogte van Baron de Gieylaan 26 in de Baron de Gieylaan
  • C1 met onderbord M12 ter hoogte van de Baron de Gieylaan 65
  • C1 met onderbord M12 ter hoogte van J. Anthierenslaan 2 in de Baron de Gieylaan
  • D1e met onderbord M12 ter hoogte van Koning Albertlaan 2A in de Koning Albertlaan
  • D1e met onderbord M12 ter hoogte van Baron de Gieylaan 26 in de Koning Leopoldlaan
 

Artikel 5.

De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. De maatregelen gaan van start op maandag 14 maart 2022 om 6 uur en zijn geldig tot 15 juli 2022.