In de loop van 2021 werden er verschillende participatiemomenten met inwoners georganiseerd omtrent de verkeerssituatie en -veiligheid in de stationsomgeving. Op basis van de input van de participatie met inwoners, de mobiliteitsraad, politie, studiebureau Traject en andere actoren schuift het lokaal bestuur een voorkeurscenario voor een nieuwe verkeersafwikkeling in het centrum van De Pinte naar voor. De inrichting van veilige en duidelijke verkeersstromen voor alle weggebruikers is daarbij de voornaamste beweegreden.
Door een aantal aanpassingen in de circulatie van de stationsomgeving (eenrichtingsverkeer en knip) krijgt de zwakke weggebruiker een duidelijke en veilige plaats op het openbaar domein, terwijl het station en de parking in de Julien Anthierenslaan toegankelijk blijven voor het gemotoriseerde verkeer. Tegelijk wordt er éénrichtingsverkeer en een parkeerverbod op de haakse parkeerplaatsen in de Baron de Gieylaan ingevoerd. Hierdoor komt er ruimte vrij voor terrassen, flaneren langs uitstalramen van winkels, wandelen met de kinderwagen of de rolstoelgebruiker, beleven en ontmoeten.
De vernieuwde verkeersafwikkeling wordt getest met een proefopstelling. Deze proefopstelling start op 14 maart 2022 en wordt, na evaluatie, mits eventuele aanpassingen voorgelegd aan de gemeenteraad van 27 juni 2022.
Aangezien er voor deze proefopstelling gebruik wordt gemaakt van het openbaar domein, is het noodzakelijk de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen in het belang van de weggebruikers.
Artikel 1.
In de Koning Albertlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat, wordt een knip geplaatst voor gemotoriseerd verkeer. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 2.
In de Stationsstraat wordt er éénrichtingsverkeer ingevoerd tussen de Koning Albertlaan en de J. Anthierenslaan, in de richting van de J. Anthierenslaan. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 3.
In de J. Anthierenslaan wordt er éénrichtingsverkeer ingevoerd, in de richting van de rotonde Vredestraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 4.
In de Baron de Gieylaan wordt er éénrichtingsverkeer ingevoerd, in de richting van de rotonde Vredestraat. Om dit kenbaar te maken aan de weggebruiker wordt de volgende signalisatie aangebracht:
Artikel 5.
De maatregelen, opgesomd in voorgaande artikels, zullen ter kennis gebracht worden aan de weggebruikers door een aangepaste verkeerssignalisatie volgens het signalisatieplan in bijlage bij dit besluit. De maatregelen gaan van start op maandag 14 maart 2022 om 6 uur en zijn geldig tot 15 juli 2022.