Terug
Gepubliceerd op 18/12/2023

Besluit  Vast bureau

vr 15/12/2023 - 13:30

Arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW personeel (art.186 §1 en §2 , 1°, 2° en 3° DLB) - vaststellen

Aanwezig: Lieve Van Lancker, Wd. voorzitter van het vast bureau
Willem Rombaut, Kristof Agache, Ann Vandenbussche, Benedikte Demunck, Leden van het vast bureau
Kathleen Ghyselinck, Voorzitter BCSD
Veerle Goethals, Algemeen directeur
Feiten en context

Het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW personeel is aan een actualisatie toe. 

Volgende zaken werden gewijzigd:

  • Vervanging feestdag 15 november door 2 januari (m.u.v. personeelsleden artikel 186§3° DLB)
  • Wettelijke aanpassing ziektebriefje
  • Wijziging wie een fiets kan leasen

Daarnaast werden in de bijlagen gegevens in verband met de arbeidsarts, de preventieadviseur voor psychosociale aspecten , hulpverleners voor de EHBO , samenstelling van de syndicale afvaardiging en de verzekeraar voor hospitalisatieverzekering aangepast.

Hogere regelgeving
  • Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, waarbij alle openbare besturen sinds juli 2003 verplicht zijn een arbeidsreglement te hebben voor hun personeel
  • Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn
  • Wet betreffende werkbaar en wendbaar werk van 15 maart 2017
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56 §3 2°
Vorige beslissingen
  • Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 30 augustus 2020 in verband met het vaststellen van het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel
  • Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 21 december 2021 in verband met het arbeidsreglement voor het OCMW - personeel waarbij de fietspolicy voor fietsleasing werd toegevoegd als bijlage
  • Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 21 december 2022 in verband met het vaststellen van het delegatiereglement en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting
Motivering

De feestdag van 15 november is niet meer ingeburgerd. Het is aangewezen deze te vervangen door een andere dag. Vele diensten sluiten op 2 januari. De bepaling dat er een ziektebriefje moet worden afgegeven bij één dag ziekte werd afgeschaft op basis van hogere wetgeving.

In de bijlage van de fietsleasing is het aangewezen de bepaling te schrappen dat personeelsleden die in de inloopperiode zitten niet deel mogen nemen. Het is belangrijk de fietsleasing aan te moedigen.

Besluit

Artikel 1.

Het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel (art.186 §1 en §2 , 1° , 2°  en 3° DLB) wordt vastgesteld.


Artikel 2.

Het arbeidsreglement wordt aan ieder personeelslid bezorgd en toegelicht en naar de Algemene directie toezicht op de Sociale inspectie gestuurd.


Artikel 3.

Dit arbeidsreglement gaat in vanaf 22 december 2023.